Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 473
Offentligt
1133205_0001.png
European Commission
DG Justice / D1
LX 46 - 1/101
'Consultation gender balance'
B-1049 Brussels
BELGIUM
[email protected]
Consultation document:
Gender imbalance in corporate boards in the EU
Den danske regering byder muligheden for at kommentere på EU-
Kommissionens konsultation om kønsdiversitet velkomment.
Den danske regering er overbevist om, at der er et behov for at få flere kvin-
der i ledelse og bestyrelser. Det er til gavn for både samfundet og den enkelte
– at ledertalenter, kvalifikationer og kompetencer hos både mænd og kvinder
bringes i spil.
De seneste 10 år er andelen af kvindelige topledere i den private sektor kun
steget med ca. 4 procent til 7 procent, og den samme tendens gør sig gælden-
de for kvinder i virksomhedsbestyrelser. Her udgør kvinder i dag mindre end
12 procent af bestyrelsesmedlemmerne i de børsnoterede selskaber.
På trods af, at stadig flere kvinder får videregående uddannelse, så går udvik-
lingen med at få flere kvinder ind på bestyrelsesposterne stadig for langsomt.
Den danske regering er derfor enig med Kommissionen i, at der er behov for
tiltag, der kan forbedre den kønsmæssige balance i virksomhedsbestyrelser.
Den kønsmæssige ubalance kan imidlertid ikke kun løses ved udelukkende at
fokusere på bestyrelseslaget. Den danske regering er overbevist om, at ind-
satsen også skal fokusere på at øge rekrutteringsgrundlaget af kandidater.
Derfor skal det sikres, at de potentielle kandidater får tilegnet sig de relevan-
te kvalifikationer.
De følgende svar afspejler den danske regerings holdning til, hvordan man
mest hensigtsmæssigt fremmer flere kvinder i ledelse og bestyrelser
Frederiksholms Kanal 21
1220 København
Postboks 2123 K
www.lige.dk
1015 København K
www.km.dk
Telefon 2268 8565
e-post [email protected]
The Danish Government
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1133205_0002.png
Side 2
(1)
Hvor effektivt et redskab er selv-regulering til at løse den køns-
mæssige ubalance i virksomhedsbestyrelser i EU?
Anbefalingerne for god selskabsledelse
I august 2011 reviderede Komiteen for God Selskabsledelse deres anbefalin-
ger for god selskabsledelse. Komiteen anbefaler med den seneste revidering,
at det øverste ledelsesorgan hvert år drøfter selskabets aktiviteter for at sikre
mangfoldighed i selskabets ledelsesniveauer, herunder at der er lige mulig-
heder for begge køn. Komiteen anbefaler desuden, at det øverste ledelsesor-
gan fastsætter konkrete mål og i ledelsesberetningen i selskabets årsrapport
og/eller på selskabets hjemmeside redegør for såvel sin målsætning som sta-
tus for opfyldelsen heraf.
Komiteens anbefalinger er målrettet de ca. 200 danske virksomheder, som
har aktier optaget til handel på et reguleret marked.
Anbefalingerne er såkaldt “soft law”. “Soft law” afspejler "best practice" for
god selskabsledelse og er endvidere kendetegnet ved frivillighed, hvilket gi-
ver anbefalingerne den fleksibilitet, der er nødvendig for selskaberne.
Som en del af ”følg eller forklar” - princippet,
så afgør det enkelte selskab selv,
om og i hvilket omfang det ønsker at efterleve anbefalingerne. Efterlever et sel-
skab ikke en anbefaling, skal det forklare, hvorfor det har valgt anderledes, og
hvordan det i stedet har indrettet sig.
Det er stadigt for tidligt at give et billede af, hvordan virksomhederne har ar-
bejdet med de reviderede anbefalinger fra august 2011. De reviderede anbe-
falinger vil blive evalueret i sommeren 2012. De foreløbige data viser dog, at
en række virksomheder har sat måltal på 20-40 % kvindelige bestyrelsesmed-
lemmer inden 2015.
Frivillige initiativer
Danmark har implementeret en række initiativer i tæt samarbejde med bl.a.
den private sektor – heriblandt et “Charter for flere kvinder i ledelse” og
”Operation Kædereaktion” der har til formål at få flere kvinder i bestyrelser.
“Operation Kædereaktion”
2010 blev Operation kædereaktion – anbefalinger for flere kvinder i besty-
relser” lanceret af den danske ligestillingsminister i fællesskab med repræ-
sentanter for det danske erhvervsliv og Dansk Industri. Ved at underskrive
anbefalingerne forpligter selskaberne sig til i løbet af de kommende år, at yde
I
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1133205_0003.png
en særlig målrettet indsats for at udvikle og rekruttere flere kvindelige ledere
til bestyrelserne.
På under seks måneder har 56 større virksomheder underskrevet anbefalin-
gerne. Virksomhederne repræsenterer en større gruppe af interessenter fra er-
hvervslivet.
Den første evaluering af ”Operation Kædereaktion” viser, at der kun har væ-
ret en mindre stigning i antallet af kvindelige bestyrelsesmedlemmer. Besty-
relsesmedlemmer er oftest valgt til en 4-årig periode, og det er derfor for tid-
ligt at sige, om der vil ske større ændringer, når der skal vælges nye bestyrel-
sesmedlemmer ved de kommende generalforsamlinger. Omvendt viser un-
dersøgelsen også, at mange af de underskrivende virksomheder har igangsat
aktiviteter, som kan være med til at forøge antallet af kvindelige kandidater.
“Charter for flere kvinder i ledelse”
Charteret for flere kvinder i ledelse blev lanceret i 2008. Charteret blev ud-
viklet i tæt samarbejde med offentlige og private virksomheder som en del af
regeringens indsats for at få flere kvinder i ledelse.
Ved at underskriver charteret forpligter virksomhederne sig til at gøre en
konkret indsats for at få flere kvinder i ledelse. Indsatsen tilpasses virksom-
hedens vilkår, eksempelvis brancheforhold og nuværende andel af kvinder i
ledelsen.
Hver enkelt virksomhed er forpligtet til at udarbejde baseline rapporter om
deres initiativer for at fremme flere kvinder i ledelse. Rapporten skal sendes
til Ministeriet for Ligestilling og Kirke. Hvert andet år foretages en evalue-
ring af virksomhedernes initiativer på området.
Side 3
(2)
Hvilke andre indsatser (selvregulering/regulering) bør igangsæt-
tes for at adressere den kønsmæssige ubalance i virksomhedsbe-
styrelser?
Fra et dansk perspektiv, er det vigtigt, at hver enkelt virksomhed individuelt
er med til at sikre en mere balanceret andel af kvinder på ledelsesniveau, og
at der er lige muligheder for begge køn. Det er vigtigt, at hver enkelt virk-
somhed forpligter sig til at arbejde med underrepræsentationen af kvinder i
bestyrelser. Derudover er det vigtigt at respektere virksomhedernes ledelses-
ret og at give virksomhederne den fornødne fleksibilitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1133205_0004.png
Den danske regering vil i efteråret 2012 fremsætte lovforslag med følgende
elementer, der skal adressere problemet med den kønsmæssige ubalance i be-
styrelser.
1) De 1.100 største virksomheder(både private og offentlige) skal opstil-
le realistiske og ambitiøse måltal for antallet af det underrepræsente-
rede køn i det øverste ledelsesorgan og redegøre for de opstillede
måltal og beskrive den foreløbige udvikling.
2) De 1.100 største virksomheder skal have en politik for at øge antallet
af kvalificerede kandidater af det underrepræsenterede køn til virk-
somhedens ledelsesniveauer generelt bl.a. med henblik på at opnå en
acceptabel balance og øge rekrutteringsgrundlaget af potentielle kan-
didater til bestyrelser
3) Virksomhederne skal redegøre for status for opfyldelsen af de opstil-
lede måltal i årsrapporten. Derudover skal de oplyse om politikken
for at øge antallet af det underrepræsenterede køn i ledelsesniveauer
generelt i årsrapporten, hvordan den gennemføres, og hvad der er op-
nået. Sker dette ikke, vil der være mulighed for at pålægge virksom-
hederne bøder.
4) Statslige virksomheder skal uanset størrelse opstille måltal og udar-
bejde en politik for det underrepræsenterede køn.
Den danske regering vil anbefale alle virksomheder at sætte så ambitiøse mål
som muligt.
Den danske regering mener, at modellen indeholder passende og tilstrække-
lige foranstaltninger til at adressere kønsmæssige ubalancer i bestyrelser.
Side 4
(3)
Vil en stigning i andelen af kvinder i virksomhedsbestyrelser øge
virksomhedens økonomiske præstationer?
Den danske regering er overbevist om, at danske virksomheder og det danske
samfund er bedst tjent med, at alle talenter, kompetencer og evner kommer i
spil. Flere internationale undersøgelser tyder på, at der er positive sammen-
hænge mellem mangfoldighed i bestyrelseslokalet og en virksomheds øko-
nomiske præstationer. Men ønsket om i højere grad at udnytte den samlede
talentmasse hos både kvinder og mænd er den vigtigste årsag til at sætte fo-
kus på kvinder i bestyrelser og ledelse mere generelt.
(4)
Hvilke måltal (20%, 30%, 40%, 60%) skal fastsættes for andelen
af det underrepræsenterede køn i bestyrelser – og inden for hvil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1133205_0005.png
ken tidsramme? Skal disse måltal være bindende eller rekom-
mandationer?
Som beskrevet i svaret på spørgsmål 2, så har den danske regering lanceret
en model, der forpligter virksomhederne til at opstille måltal for det underre-
præsenterede køn i bestyrelsen. Måltallene og den konkrete tidshorisont skal
fastsættes af virksomheden selv på baggrund af virksomhedernes individuelle
kønsbalance-situation. Dette vil sikre fleksibiliteten for den enkelte virksom-
hed, samtidig med at virksomhedernes ledelsesret respekteres.
Den danske regering vil anbefale alle virksomheder at sætte så ambitiøse mål
som muligt.
Side 5
(5)
Hvilke virksomheder (fx børsnoterede eller afhængigt af størrel-
se) skal omfattes af initiativet?
For at øge andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer bør det overvejes, at
indsatsen ikke kun målrettes de store børsnoterede selskaber. Det bør således
overvejes, at større virksomheder med en signifikant betydning for sam-
fundsøkonomien inkluderes. På samme måde, bør initiativet ikke kun være
forbeholdt repræsentationen i bestyrelseslokalet, men også fremme politikker
som øger antallet af kvalificerede kandidater af begge køn til ledelsesniveau-
er – med henblik på at opnå en acceptabel balance.
Denne løsning vil modvirke, at yderligere forpligtelser vil blive pålagt virk-
somheder, alene fordi de er børsnoterede. Ved at inkludere en større mængde
af virksomheder vil løsningen også bidrage til at øge rekrutteringsgrundlaget
for kvalificerede kandidater, frem for en løsning som kun sætter fokus på
børsnoterede virksomheder.
(6)
Hvilke bestyrelser / bestyrelsesmedlemmer skal inkluderes i initi-
ativet?
Spørgsmålet er stærkt relateret til den danske selskabslov og praksis.
Nogle jurisdiktioner har en tradition for at anvende det tostrengede ledelses-
system, mens andre sædvanligvis anvender det enstrengede ledelsessystem
eller nogle gange en blanding af de to systemer. Den danske selskabslov til-
lader alle tre muligheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1133205_0006.png
Den danske regerings forslår, som beskrevet i svaret på spørgsmål 2, at hver
enkelt virksomhed opstiller måltal for det underrepræsenterede køn i besty-
relsen.
Derudover skal virksomhederne have en politik for at øge antallet af det un-
derrepræsenterede køn i virksomhedens ledelsesniveauer generelt bl.a. med
henblik på at opnå en acceptabel balance og forøge rekrutteringsgrundlag for
potentielle bestyrelsesmedlemmer.
Det er den danske regerings holdning, at det ikke er tilstrækkeligt at fokusere
på bestyrelsesniveauet. Det er vigtigt, at der også er et rekrutteringsgrundlag
af kvalificerede kvinder, og derfor skal der også være fokus på at fremme en
kønsmæssig balance i ledelsen generelt.
Side 6
(7)
Skal der indføres sanktioner mod virksomheder som ikke efterle-
ver målene? Skal der være nogen undtagelser for ikke at efterleve
målene?
Den danske regering mener ikke, at der skal indføres sanktioner over for
virksomheder, der ikke opnår de opstillede mål. Sanktioner vil ikke tilskynde
virksomhederne til at opstille ambitiøse mål.