Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 508
Offentligt
1139152_0001.png
1139152_0002.png
1139152_0003.png
1139152_0004.png
1139152_0005.png

Samlenotat

Pagt for Vækst og Beskæftigelse, herunder styrkelse af EIB’s kapital

KOM-dokument foreligger ikke.

1. Resumé

Det Europæiske Råd ventes den 28.-29. juni at nå til enighed om en samlet vækstpagt, som vil udgøre ensamlet ramme for tiltag på medlemslands niveau, EU-niveau og fsva. euroområdet med anvendelse af alle tiltag,instrumenter og politikker. Vækstpagten vil bl.a. indeholde en investeringsplan, hvori vil indgå forslag om atstyrke EIB med paid-in kapital fra medlemsstaterne på 10 mia. euro, hvilket med Danmarksfinansieringsandel på 2,27 procent vil indebære et dansk bidrag på ca. 1,7 mia. kr.

2. Baggrund

EU’s vækstdagsorden er blevet drøftet på en række af de seneste møder i Det Europæiske Råd,herunder på det uformelle møde blandt medlemmerne af Det Europæiske Råd den 30. januar2012, Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 samt det uformelle mødet blandtmedlemmerne af Det Europæiske Råd den 23. maj 2012. På det uformelle møde den 23. maj2012 var der enighed om at arbejde på vedtagelse af en samlet vækstpakke på Det EuropæiskeRåd den 28.-29. juni 2012.Der er på den baggrund lagt op til, at medlemmerne af Det Europæiske Råd på det DetEuropæiske Råd den 28.-29. juni 2012 vedtager en ”Pagt for Vækst og Beskæftigelse” (herefterbenævnt vækstpagten), som vil blive bilagt DER-konklusionerne, som et selvstændigt bilag.Vedtagelsen vil skulle ske med enstemmighed.

3. Formål og indhold

Vækstpagten udgør en samlet ramme for tiltag på medlemslands niveau, EU-niveau og fsva.euroområdet med anvendelse af alle tiltag, instrumenter og politikker.Tiltag på medlemslandsniveauMedlemslandene tilkendegiver, at man vil leve op til målsætningerne i Europa 2020-strategiensamt anvende de nye redskaber for økonomisk styring. Endvidere vil medlemslandene iimplementeringen af de landespecifikke anbefalinger lægge vægt på (a) vækstfremmendekonsolidering i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, (b) genetablere normallångivning i økonomien og restrukturere banksektoren, (c) tackle arbejdsløshed og de socialekonsekvenser af krisen og (e) modernisere den offentlige sektor.Politikker på EU-niveauVækstpagten opregner en række tiltag på EU-niveau, som har til formål at styrke vækst ogbeskæftigelse:a) Videreudvikling af det indre marked. Det konstateres, at Kommissionen vil fremsætte enanden Single Market Act i efteråret. Det konkluderes, at man har opnået vigtigefremskridt med forslagene i Single Market Act, og der opfordres til snarlig vedtagelse af
b)
c)d)e)
f)g)
h)i)
j)k)l)
yderligere forslag. Endvidere vil medlemslandene og Kommissionen sikre bedreimplementering af det Indre Marked.Etablering af digitalt indre marked. Det understreges, at hurtige fermskridt ernødvendige for at etablere det Digitale Indre Marked i 2015. Forslag om udvikling afonlinehandel på tværs af grænser skal give prioritet. Endvidere skalhøjhastighedsforbindelser udbredes, og intellektuelle ejendomsrettigheder beskyttes.Yderligere tiltag for at reducere administrative byrder, hvor Kommissionen vilfremlægge en meddelelse ved udgangen af 2012.Det indre marked for energi skal færdiggøres i 2014 og medlemslandene skal hurtigimplementere det nyligt vedtagne energieffektivitetsdirektiv. Der opfordres til hurtigvedtagelse af forslaget om transeuropæisk energiinfrastruktur.Der skal gøres en fortsat indsats for at sikre at forskning resulterer i innovation, derefterspørges på markedet. Det Europæiske forskningsrum skal styrkes. Det nævnes, atCOSME og Horizon 2020 programmerne vil hjælpe innovative SMV’er få adgang tilfinansiering.Der vil blive gjort et forsøg på at opnå endelig enighed om det europæiske patent.Der vil blive vedtaget en finansieringsplan, som vil indebærea. en forøgelse af EIB’s paid-in kapital med 10 mia. euro, hvilket vil styrke EIB’skapitalgrundlag og øge dens udlånskapacitet med 60 mia. euro i hele EU,herunder de mest udsatte lande. Beslutningen skal træffes af EIB’s bestyrelse,således at det kan træde i kraft senest den 31. december, 2012;b. lancering af pilotfasen for projektobligationer, hvilket vil kunne generereinvesteringer for op mod 4,5 mia. euro. Såfremt erfaringerne fra pilotfasen erpositive, vil størrelsen af et sådant finansielt instrument kunne udvikles videre,herunder til støtte for Connecting Europe faciliteten.c. Medlemslandene og Kommissionen vil anvende en andel af strukturfonde til atdele EIB’s lånerisiko og give lånegarantier til gavn for små og mellemstorevirksomheder. Indtil nu er 20 mia. euro af strukturfondsmidler blevetreprogrammeret til at støtte forskning og udvikling, små og mellemstorevirksomheder og beskæftigelse af unge.d. Videreudvikling af den Europæiske Investerings FondEU’s budget skal fremme vækst og beskæftigelse i overensstemmelse med Europa 2020-strategien.Skattepolitikken skal bidrage til konsolidering og bæredygtig vækst. Der opfordres tilhurtig vedtagelse af forslagene om energibeskatning, en fælles selskabsskattebase samtrentebeskatningsdirektivet. Det konstateres, at en finansiel transaktionsskat ikke vil blivevedtaget inden for en rimelig periode, og at flere medlemslande derfor vil overvejeforstærket samarbejde.Prioritere beskæftigelse og særligt indsatsen med ungdomsarbejdsløshed, herundergennem Kommissionens beskæftigelsespakke.Fremme af arbejdskraftens mobilitet, herunder gennem EURES-portalen, anerkendelseaf kvalifikation og reduktion af regulerede professioner.Understregning af at handelspolitikken skal bidrage mere til vækst. Det understreges, atmens det multilaterale system er en afgørende målsætning, så har de igangværende ogpotentielle bilaterale forhandlinger særlig økonomisk vigtighed. Der sættes som
målsætning, at frihandelsaftaler med Singapore og Canada skal afsluttes inden udgangenaf 2012, forhandlingerne med Indien skal gives nyt momentum, der skal arbejdes viderepå at udvikles EU’s handelsforbindelse med Japan, og man ser frem til anbefalingernefra EU-US højniveauarbejdsgruppen om mulig lancering af i 2013 af forhandlinger omen omfattende transatlantisk aftale om handel og investering.m) Det fastslås, at finansiel stabilitet er en forudsætning for vækst, og der henvises tilrapporten fra formanden for DER. Der opfordres til vedtagelse af Kommissionensforslag om EU-regler for bankafvikling og -resolution inden udgangen af 2012, oghurtigst mulig vedtagelse af forsalgene om europæiske indskydergaranti og kapitalkrav.Tiltag fsva. den Økonomisk og Monetære UnionDet konstateres, at der er områder, hvor eurolandene – og andre lande, der måtte ønske atdeltage – vil gå videre med koordination og integration af deres økonomiske politikker, idetman fuldt ud vil respektere det indre marked og EU som helhed. De deltagende lande ieuropluspagten vil videreudvikle koordinationen af den økonomiske politik baseret påeuropluspagten og det Europæiske Semester med målsætning om at forbedrekonkurrencedygtighed, beskæftigelse, bæredygtige offentlige finanser og finansiel stabilitet, ogderigennem opnå en højere grad af konvergens. De deltagende lande vil identificere konkretefælles mål og udvikle deres indmeldte tiltag på nationalt niveau.Uddybende om forøgelse af EIB’s kapitalgrundlagAf de nævnte elementer i vækstpagten vil beslutningen om EIB være den mest konkrete, ogselvom udmøntningen vil skulle udvirkes efterfølgende, vil formuleringen i vækstpagten pådette punkt betyde, at der reelt politisk vil være truffet afgørelse herom. EIB ogKommissionen har den 20. juni 2012 fremlagt et forslag til at styrke EIB med paid-in kapital framedlemsstaterne på 10 mia. euro, hvilket vil give mulighed for at øge bankens udlån med ca. 60mia. euro. Formålet er, at øge bankens mulighed for at finansiere projekter, der kan fremmevækst og innovation. Det ligger i forslaget, at pengene skal indbetales senest den 1. januar2013. Baggrunden for at der lægges op til en paid-in kapitaludvidelse er, at dette vurderesafgørende for at EIB kan øge sit udlånsomfang og samtidig beholde sin AAA rating.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7. Konsekvenser

Udover investeringselementerne i vækstpakken forventes vækstpagten i sig selv ikke at havestatsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,miljøet eller beskyttelsesniveauet. Vækstpagten vil dog blive fulgt op af konkrete retsakter,
tiltag, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kandog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.Fsva. forøgelse af EIB’s kapitalgrundlag, vil en paid-in kapitaludvidelse på 10 mia. euroindebære et dansk bidrag på ca. 1,7 mia. kr., da Danmarks finansieringsandel er 2,27 pct.Detbemærkes, ati henhold til Eurostats definitioner anses kapitalindskud for at udgøre en finansielomlægning af aktiver, som ikke indgår i opgørelsen af den offentlige saldo. Kapitaludvidelsenvil dog skulle finansieres og vil derfor øge Danmarks ØMU gældmed knap 0,1 pct. point.I den nyligt indgåede aftale om en pilotfase for projektobligationer er der afsat op til 230 mio.euro i perioden 2012-2013 inden for EU’s eksisterende budget. Da pilotfasen finansieres via.omprioritering inden for det eksisterende budget, vil den ikke have statsfinansiellekonsekvenser for medlemslandene.En omprogrammeringaf strukturfondsmidler vil kunne have statsfinansielle konsekvenserafhængig af den konkrete model, der måtte blive tale om. Hvis der bliver tale om enomprogrammering inden for et uændret betalingsbevillingsniveau, vil forslaget kunnegennemføres budgetneutralt. Omvendt vil en model, der indebærer aktivering eller fremrykningaf strukturfundsmider, medføre øgede EU-bidrag fra medlemslandene. Kommissionen har ikkefremlagt information, der gør det muligt på nuværende tidspunkt at vurdere, i hvilket omfangomprogrammering vil have statsfinansielle konsekvenser. Evt. statsfinansielle konsekvenser vilskulle håndteres i forbindelse med EU’s årlige budgetprocedure.Det bemærkes, at en omprioritering af strukturfondsmidler primært vil være relevant for landemed store uforbrugte midler. Omprogrammering af de danske midler vil ikke være relevant ellergive yderligere effekt, idet Danmark ikke har store uforbrugte midler. De danske programmerer desuden allerede målrettet vækst og beskæftigelse.

8. Høring

Sagen har ikke været sendt i høring.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der ventes enighed om at vedtage vækstpagten med de nævnte elementer, herunder styrkelse afEIB’s paid-in kapital med 10 mia. euro.

10. Regeringens generelle holdning

Fra dansk side kan man støtte en vækstpagt med de ovennævnte elementer, herunder atvækstpakken indeholder forslag om reform af indre marked (herunder enighed om patentet),omprioritering af EU’s budget mhp. fremme af vækst og beskæftigelse, ambitiøse målsætningerfor forhandling af frihandelsaftaler, fremhævelse af energieffektivitet og indre marked for energisamt understregningen af betydningen af fortsatte konsolideringsbestræbelser ogstrukturreformer.Fra dansk side kan man også støttes de skitserede elementer i den ovennævnteinvesteringsplan, herunder en kapitaludvidelse af EIB, en pilotfase for projektobligationer og enomprogrammering af strukturfondsmidler
Fra dansk side kan man støtte en paid-in udvidelse af EIB’s kapitalgrundlag, hvis der somforventet er bred opbakning til dette. Fra dansk side finder man det væsentligt, at EIB midlerikke gøres til genstand for territoriale bindinger, men at midlerne fortsat allokeres på basis afdet enkelte projekts eller programs økonomiske meritterog gerne med fokus på at styrkemindrevirksomheders vækstfinansiering. Endvidere finder man det fra dansk side endvidere afgørende,at EIB fastholder sin AAA-rating.Fra dansk side kan man støtte omprogrammeringaf strukturfondsmidler og vil arbejde for, at etsådant tiltag så vidt muligt gennemføres inden for eksisterende EU-budgetrammer. Omvendt erDanmark principielt skeptisk overfor forslagene, såfremt disse udmøntes på en måde, der øgermedlemslandenes bidrag til EU's budget.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.

Forberedelse af Det Europæiske Råd blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. maj 2012og den 22. juni 2012. Sagen om forøgelse af EIB’s kapitalgrundlag har ikke tidligere væretforelagt for Folketingets Europaudvalg.