Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 529
Offentligt
1141941_0001.png
1141941_0002.png
1141941_0003.png
1141941_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2012-20-221-01278/Dep. sagsnr. 13751Den 29. juni 2012FVM 045
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for be-stemte forurenende stoffer i fødevarer, for så vidt angår en undtagelse for grænseværdi-erne for fusariumtoksiner i korn og kornprodukter under ekstreme vejrforhold (komi-tésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om en undtagelse, som skal give mulighed for, under eks-treme vejrforhold, at afvige fra gældende EU-grænseværdier for fusariumtoksiner i korn ogkornprodukter. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regerin-gen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenendestoffer i fødevarer.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komite for Fødevarekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH) den 11. juli 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdForslaget omfatter en ændring til den gældende kontaminantforordning. Forslaget medfører,at der indføres en undtagelse, som giver mulighed for at anvende højere grænseværdier for fu-sariumtoksiner i korn og kornprodukter i en begrænset tidsperiode. Undtagelsen kan på denbaggrund kun anvendes, når ekstreme vejrforhold resulterer i, at en betydelig andel af forsy-ningen af korn og/eller kornprodukter bliver påvirket. Undtagelsen forudsætter ligeledes, atDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet forholdene og fundet, atder ikke vil være nogen sundhedsmæssig risiko ved en midlertidig forhøjelse af en grænse-værdi. Den konkrete anvendelse af undtagelsen vil i hvert enkelt tilfælde skulle sættes til af-stemning i den Stående Komite for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH).Baggrunden for forslaget er, at der i 2009 var forsyningsproblemer med hvedeklid til produk-tion af klidholdige morgenmadsprodukter på grund af indhold af zearalenon over de fastsattegrænseværdier. Der var på det tidspunkt ikke en juridisk hjemmel til at afvige fra grænsevær-dierne til trods for, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) havde vurderet, aten permanent forøgelse af grænseværdien fra 50 til 100 mikrogram/kg (ppb) ikke ville givesundhedsmæssige problemer. I 2009 blev løsningen på den baggrund, at den Stående Komitefor Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) tiltrådte, at man i en begrænset periode påtre måneder kunne anvende den højere grænseværdi på 100 mikrogram/kg (ppb) for zearale-non i hvedeklid for at løse det aktuelle problem.Der har imidlertid ikke været et flertal i den Stående Komite for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) for en permanent forøgelse af grænseværdierne, for at løse problemer,som måske vil opstå hvert femte eller tiende år. Der er dog forståelse for, at der kan være år,hvor klimaet kan resultere i problemer med fusariumtoksiner, hvilket kan påvirke forsyningenaf kornprodukter generelt i Europa. Samtidig sker der ændringer i forekomsten af furarium-toksiner over tid og sted i EU.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som led i forskriftsproceduren med kontrol.
3Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning (EU) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fast-sættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gæl-dende i Danmark, og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer går ud fra, at forslaget ikke medfører foder- eller fødevaresikkerheds-mæssige risici.DI Fødevarer mener ikke, at det klart fremgår, hvordan og hvornår beslutningen om ekstremevejrforhold gør sig gældende. Det er nødvendigt at sikre, at undtagelsen gør sig gældende forsamme produkter og efter samme definition af ekstreme vejrforhold. DI Fødevarer har imid-lertid svært ved at se, hvordan undtagelsen kan fungere i praksis.Bryggeriforeningen mener, det er opportunt at indføre en hjemmel til midlertidigt at kunneafvige fra gældende grænseværdier for fusariumtoksiner i korn i de år, hvor ekstreme vejfor-hold medfører generelle problemer med at overholde gældende grænseværdier. Foreningenhilser således forslaget velkomment.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt forslag, som fastsætter grænseværdier for kemiske forureninger ifødevarer, med henblik på at sikre en harmoniseret tilgang i EU og indenfor visse områder atøge beskyttelsesniveauet.Dette forslag vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt. I 2009 var Danmark imod at an-vende en højere grænseværdi end den gældende grænseværdi, selv om det kun var for en be-grænset periode, da der ikke var en juridisk hjemmel. Danmark har ligeledes taget forbeholdfor en permanent forøgelse af visse grænseværdier for fusariumtoksiner, da der generelt ikkeer problemer med overholdelse af de nuværende grænseværdier. Den foreslåede undtagelsevurderes imidlertid at være en god løsning på et tidsbegrænset problem, som skyldes ekstremevejrforhold.Regeringen lægger endvidere vægt på, at vedtagelsen af en tidsbegrænset undtagelse i hvertenkelt tilfælde vil forudsætte, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har
4vurderet forholdene og fundet, at der ikke vil være nogen sundhedsmæssig risiko ved en mid-lertidig forhøjelse af en grænseværdi.Regeringen kan støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.