Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 556
Offentligt
1145383_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 35. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 8. juni 2012
Kl. 7.00
Vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V) formand, Jens Joel (S), Sofie
Carsten Nielsen (RV), Lisbeth Bech Poulsen (SF), Nikolaj
Villumsen (EL), Erling Bonnesen (V), Lykke Friis (V),
Henrik Høegh (V), Pia Adelsteen (DF), Merete Riisager
(LA)
Fødevareminister Mette Gjerskov og klima-, energi- og
bygningsminister Martin Lidegaard
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3174 (landbrug og fiskeri) den 12. juni 2012 og
rådsmøde nr. 3176 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2012
Fødevareministeren:
Forelæggelsen vedrører to rådsmøder, henholdsvis den
12. juni, hvor der er fiskerisager på dagsordenen, og den 18.-19. juni, hvor der er
landbrugs- og dyrevelfærdssager på dagsordenen. I har fået oversendt to separa-
te samlenotater.
Jeg starter med fiskerisagerne, hvor jeg forelægger én sag til forhandlingsoplæg
– det drejer sig om punktet vedrørende fiskeriprotokollen med Grønland. De øvri-
ge sager forelægger jeg til orientering.
Derefter går jeg videre med landbrugs- og dyrevelfærdssagerne, hvor alle sager
forelægges til orientering.
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12. juni 2012
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den fælles
markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter
Generel indstilling
KOM (2011) 0416
Rådsmøde 3174 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Udvalgsmødereferater:
Senest forelagt til forhandlingsoplæg i EUU 20/4-12, referatet er
endnu ikke omdelt
Rådsmøde 3161 – bilag 3 (beslutningsreferat vedr. rådsmøde
landbrug og fiskeri 26-27/4-12)
EUU alm. del (11) – bilag 443 (side 958, behandlet i EUU 16/3-
12)
Fødevareministeren:
Det bliver det sidste rådsmøde under dansk formandskab,
så det er her, vi skal samle op. Det er nu, vi skal have skrevet konklusionerne ind.
1351
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
Det er nu, vi skal få overtalt Rådet til, at vi er kommet rigtigt, rigtigt langt – og få
skrevet det ned på papir, så vi har noget at give videre til Cypern, og så vi har
noget at give videre til forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Formandskabet forventer, at der på rådsmødet kan vedtages en generel indstil-
ling om forslaget om en ny markedsordning.
Der er kun enkelte udeståender, som særligt vedrører oplagringsstøtte og miljø-
mærkning.
I forhold til oplagringsstøtte har medlemsstaterne været delte i deres holdninger.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om, at den hidtidige ordning med
udtag af fisk med offentlig støtte ophører, og at den økonomiske støtte til oplag-
ringsmekanismen udfases over 5 år.
Flere medlemsstater har stillet forslag om at introducere en miljømærkningsord-
ning i markedsordningen. Principielt er det min opfattelse, at frivillige mærknings-
ordninger bør overlades til private, og at frivillige mærkningsordninger for fisk i
givet fald bør dækkes af de horisontale mærkningsregler i fødevarelovgivningen.
Derfor er det ikke et ønske, som vi fra dansk side støtter.
Hvis der indføres minimumsregler om en frivillig miljømærkningsordning i mar-
kedsordningen, vil det også kunne have administrative konsekvenser, da ordnin-
gen kan indebære myndighedernes godkendelse og kontrol.
I det tilfælde, at Rådet ikke kan blive enigt om en kompromistekst og dermed
vedtage generel indstilling, vil formandskabet fremlægge en fremskridtsrapport,
der opsummerer status for forhandlingerne. Men jeg håber, det lykkes at nå frem
til et kompromis.
1352
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den fælles
fiskeripolitik
Generel indstilling
KOM (2011) 0425
Rådsmøde 3174 – bilag 1 (samlenotat side 9)
KOM (2011) 0425 – bilag 1 (henvendelse af 8/5-12 fra
Greenpeace)
KOM (2011) 0417 – bilag 2 (henvendelse af 9/8-11 fra Danmarks
Fiskeriforening)
KOM (2011) 0417 – bilag 1 (henvendelse af 7/7-11 fra
Greenpeace)
Udvalgsmødereferater:
Senest forelagt til forhandlingsoplæg i EUU 11/5-12, referat
endnu ikke omdelt
Rådsmøde 3165 – bilag 2 (beslutningsreferat vedr. rådsmøde
landbrug og fiskeri 14-15/5-12)
Behandlet i EUU 20/4-12, referat endnu ikke omdelt
EUU alm. del (11) – bilag 443 (side 955, behandlet i EUU 16/3-
12)
Fødevareministeren:
Også her skal der dragers konklusioner. Det er formand-
skabets forhåbning, at der også kan vedtages generel indstilling om grundforord-
ningen. Jeg tror og håber, der kan drages nogle konklusioner.
Her er dog også stadig nogle udeståender, som relaterer sig til nogle af de cen-
trale elementer i forslaget. Det gælder forbuddet mod discard, tidspunktet for
opnåelse af MSY – altså maksimalt bæredygtigt udbytte – regionalisering og de
flerårige forvaltningsplaner.
Forbuddet mod discard er jo et af de centrale elementer i reformen. Formandska-
bets kompromisforslag lægger op til, at der fastsættes tidsfrister for introduktion af
discardforbud i grundforordningen, men at forbuddet skal implementeres gennem
flerårige planer eller særlige planer om landingsforpligtelsen.
Med hensyn til MSY ser der ud til at være opbakning til formandskabets kompro-
misforslag om, at MSY skal opnås i 2015, hvor det er muligt, og senest i 2020 for
alle bestande. Det kan vi også støtte fra dansk side. Det er vigtigt, at der kommer
en konkret og fast slutdato.
Kompromiset indebærer, at i de blandede fiskerier skal målsætningen om MSY
nås for de vigtigste bestande, mens der for de andre bestande må træffes særlige
beskyttelsesforanstaltninger. Hvordan MSY-målsætningen så konkret skal hånd-
teres i blandede fiskerier, må adresseres i de flerårlige forvaltningsplaner, hvor
man forholder sig til de konkrete, enkelte fiskerier.
I forhold til regionalisering handler drøftelserne fortsat om en model for, hvordan
medlemsstaterne kan samarbejde regionalt. Som et kompromis har formandska-
1353
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
bet foreslået, at medlemsstater i en region kan samarbejde om fælles anbefalin-
ger vedrørende især bevaringsforanstaltninger, som, hvis der opnås enighed om
sagen, sendes til Kommissionen, hvorefter Kommissionen kan vedtage disse
som delegerede retsakter eller gennemførelsesretsakter.
Vedrørende de flerårige forvaltningsplaner handler det om rammen for, hvilke
forvaltningselementer planerne skal indeholde. I hvilket omfang skal eksempelvis
MSY-mål være specificeret i de flerårige forvaltningsplaner? Dette skal ses i
sammenhæng med Rådets kompetence til efterfølgende at fastsætte de konkrete
TAC’er.
Det er generelt vores opfattelse, at Rådets og Europa-Parlamentets fælles opga-
ve bør være at beskæftige sig med principper og de strategiske rammer for regu-
leringerne, og der skal være en passende balance i detailniveauet i reglerne.
Et udestående er også, om der skal nedsættes flere nye rådgivende råd.
Det er vanskelige forhandlinger, som vi er i gang med, og der er tale om nogle
knaster, hvor der er en reel uenighed. Men vi håber fra formandskabets side, at
det kan lade sig gøre at samle medlemsstaterne og vedtage en generel indstilling.
Hvis det ikke er muligt, vil formandskabet fremlægge en fremskridtsrapport med
status for forhandlingssituationen.
Nikolaj Villumsen
pegede på, at nogle grønne organisationer efterlyste, hvilke
værktøjer man har til at implementere de gode intentioner, man har inden for
fiskeripolitikken.
Fødevareministeren
svarede Nikolaj Villumsen, at fonden nok er det vigtigste
værktøj. Der er fokus på akvakultur, og vi har også sat fokus på dataindsamling.
Fødevareministeren tilføjede, at nogle lande måske ser en interesse i ikke at vide
noget.
1354
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond [til ophævelse af Rådets forordning
(EF) nr. 1198/2006 og Rådets forordning (EF) nr. 861/2006 og Rådets
forordning nr. XXX/2011 om integreret havpolitik]
Fremskridtsrapport
KOM (2011) 0804
Rådsmøde 3174 – bilag 1 (samlenotat side 21)
Udvalgsmødereferater:
Senest forelagt til forhandlingsoplæg i EUU 11/5-12, referat
endnu ikke omdelt
Rådsmøde 3165 – bilag 2 (beslutningsreferat vedr. rådsmøde
landbrug og fiskeri 14-15/5-12)
EUU alm. del (11) – bilag 443 (side 959, behandlet i EUU 16/3-
12)
Fødevareministeren:
Det sidste forslag i reformen af fiskeripolitikken er den
europæiske hav- og fiskerifond. Her vil formandskabet fremlægge en fremskridts-
rapport med en beskrivelse af forhandlingerne under det danske formandskab,
herunder de knaster der stadig udestår, for eksempel ophugningsstøtten.
Formandskabet har fremlagt udkast til kompromistekster på dele af forslaget,
mens andre dele af forslaget udskydes, blandt andet fordi det hænger meget tæt
sammen med andre reformforslag, især det horisontale forslag om fælles be-
stemmelser for de europæiske fonde og grundforordningens udformning. Det
bliver nu op til det cypriotiske formandskab at drive processen videre.
1355
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
FO
4. a) Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en protokol om
fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle
modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem
Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Danmarks
regering og Grønlands Landsstyre på den anden side
Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0247
Rådsmøde 3174 – bilag 1 (samlenotat side 29)
b) Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæi-
ske Unions vegne og midlertidig anvendelse af protokollen om
fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle mod-
ydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab på den ene side og Danmarks regering
og Grønlands Landsstyre på den anden side, og
Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0248
Rådsmøde 3174 – bilag 1 (samlenotat side 29)
c) Forslag til Rådets forordning om tildeling af fiskerimuligheder i
medfør af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab på den ene side og Danmarks regering
og Grønlands Landsstyre på den anden side.
Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0246
Rådsmøde 3174 – bilag 1 (samlenotat side 29)
Fødevareministeren:
Jeg orienterede tilbage i marts måned udvalget om, at der
var indgået en aftale om en ny fiskeriprotokol mellem EU og Grønland. Kommis-
sionen har netop fremsendt forslag til Rådet og Europa-Parlamentet med henblik
på endelig godkendelse af aftalen.
I forhold til den nuværende protokol er der tale om en mindre reduktion af EU’s
fiskerimuligheder, mens Grønland vil modtage samme beløb i årlig finansiel mod-
ydelse som hidtil afsat på EU-budgettet til den eksisterende aftale. Det er faktisk
17,8 mio. euro svarende til ca. 134 mio. kr. Så det er penge. Som noget nyt skal
det estimerede bidrag fra EU’s fiskere på 1,5 mio. euro årligt – svarende til ca. 11
mio. kr. – lægges oven i dette beløb. I alt indeholder den nye protokol således ca.
19,3 mio. euro, ca. 145 mio. kr.
De reducerede fiskerimuligheder og den mindre stigning i den finansielle kom-
pensation skal ses i lyset af den videnskabelige rådgivning og stigende referen-
cepriser for en række af de omfattede bestande.
1356
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
Aftalen med Grønland er indgået inden for de generelle rammer for EU’s fiskeri-
partnerskabsaftaler med tredjelande, som vi jo har drøftet ved adskillige lejlighe-
der her.
Fra dansk side ser vi positivt på den indgåede aftale om en ny fiskeriprotokol
mellem EU og Grønland. Aftalen er vigtig, dels på grund af de fiskerimuligheder,
den indeholder, dels på grund af, at den bidrager til, at EU kan indgå aftaler i
Nordatlanten med Island, Norge og Færøerne.
Desuden lægger regeringen vægt på, at den nye protokol opfylder de generelle
principper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om
fiskeripolitikkens eksterne dimension, som blev vedtaget på rådsmødet i marts i
år.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side tilslutter
sig udkastet til Kommissionens forslag.
Merete Riisager
konstaterede med glæde, at der er lagt op til en lettelse for reje-
fiskeriet.
Fødevareministeren
takkede for opbakningen.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde udtrykt sig imod det.
1357
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2012
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
Orienterende debat
KOM (2011) 0627
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 4)
KOM (2011) 0627 – bilag 2 (henvendelse af 5/12-11 fra
Økologisk Landsforening)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
EU-note (11) – E 11 (notat af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
Udvalgsmødereferater:
Senest behandlet i EUU 11/5-12, referat endnu ikke omdelt
EUU alm. del (11) – bilag 365 (side 534, behandlet i EUU 9/12-
11)
Fødevareministeren:
På rådsmødet skal vi have en drøftelse af centrale emner i
forslaget om landdistriktspolitikken. Der vil generelt være fokus på, hvordan vi
optimerer landdistriktspolitikkens indsatser inden for miljø, natur og klima.
En mulighed kunne være at gøre det juridisk bindende for medlemsstaterne at
bruge mindst 25 pct. af landdistriktsmidlerne til indsatser inden for miljø, økologi
og klima. I Kommissionens forslag står målsætningen om de 25 pct. i en af for-
slagets betragtninger, men vi støtter, at målsætningen styrkes ved at blive flyttet
ind i selve forslaget, så den bliver juridisk bindende. Det er i øvrigt den danske
holdning, at det skal være muligt at bruge alle landdistriktsmidlerne på miljø-,
klima- og naturforanstaltninger, hvis man måtte ønske det.
En anden mulighed kunne være at fastsætte en højere EU-medfinansieringssats
til foranstaltninger rettet mod miljø, natur og klima – altså at EU finansierer en
større del. Som udgangspunkt foreslår Kommissionen, at EU medfinansierer 50
pct. af udgifterne til landdistriktspolitikken, men der gives mulighed for en højere
medfinansiering til visse formål. Jeg synes, det er oplagt, at vi bruger denne mu-
lighed på miljø- og klimaindsatser og hæver EU’s medfinansieringssats, gerne op
til 100 pct. – altså uden udgifter for medlemslandene.
1358
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
2. Reformpakke om den fælles landbrugspolitik
Fremskridtsrapport
I. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under
støtteordninger inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik
KOM (2011) 0625
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 20)
KOM (2011) 0625 – bilag 2 (henvendelse af 9/11-11 fra Concord
Danmark)
KOM (2011) 0625 – svar på spørgsmål 1
EU-note (11) – E 11 (EU-note af 8/11-11 om reform af den fælles
landbrugspolitik)
EUU alm. del (11) – bilag 88 (henvendelse af 10/11-11 fra
Mellemfolkeligt Samvirke)
Udvalgsmødereferater:
Senest behandlet i EUU 11/5-12, referat endnu ikke omdelt
Behandlet i EUU 20/4-12, referat endnu ikke omdelt
EUU alm. del (11) – bilag 225 (side 222, behandlet i EUU 11/11-
11)
II. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
fælles markedsordning for landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningsforordningen)
og
Forslag til Rådets forordning om foranstaltninger til fastsættelse
af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles
markedsordning for landbrugsprodukter
KOM (2011) 0626 og KOM (2011) 0629
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 37)
EU-note (11) – E 11 (note af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11) – bilag 419 (side 648, senest behandlet i EUU
20/1-12)
1359
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
III. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond
for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
KOM (2011) 0627
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 4)
KOM (2011) 0627 – bilag 2 (henvendelse af 5/12-11 fra
Økologisk Landsforening)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
EU-note (11) – E 11 (notat af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
Udvalgsmødereferater:
Senest behandlet i EUU 11/5-12, referat endnu ikke omdelt
EUU alm. del (11) – bilag 365 (side 534, behandlet i EUU 9/12-
11)
IV. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik
KOM (2011) 0628
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 48)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
EU-note (11) – E 11 (notat af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
Udvalgsmødereferater:
Senest behandlet i EUU 11/5-12, referat endnu ikke omdelt
EUU alm. del (11) – bilag 127 (side 54, senest behandlet i EUU
14/10-11)
V. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning nr. 73/2009 for så vidt angår
anvendelsen af direkte betalinger til landbrugere for 2013
KOM (2011) 0630
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 58)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
EU-note (11) – E 11 (notat af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11) – bilag 443 (FO side 965, forelagt til
forhandlingsoplæg 16/3-12)
1360
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
VI. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning nr. 1234/2007 for så vidt angår
enkeltbetalingsordningen og støtte til vinavlere
KOM (2011) 0631
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 61)
EU-note (11) – E 11 (notat af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 443 (side 968, senest behandlet i EUU
16/3-12)
Fødevareministeren:
Det er formandskabets intention at præsentere en samlet
fremskridtsrapport for alle syv forslag, der indgår i reformen af landbrugspolitik-
ken.
Formandskabet vil i fremskridtsrapporten gøre status over forhandlingssituatio-
nen, inden det cypriotiske formandskab tager over. Fremskridtsrapporten vil være
suppleret af de konkrete ændringsforslag, som formandskabet har fremsat. Jeg
vil nævne nogle udvalgte emner fra fremskridtsrapporten:
I forhold til forslaget om direkte støtte vil der stadig være behov for at drøfte
"greening". Det er især spørgsmålet om, hvordan vi sikrer den fleksibilitet i ord-
ningen, som medlemsstaterne efterspørger.
Set fra dansk side er det vigtigt, at vi med reformen sikrer en reel "greening" af
landbrugspolitikken og ikke blot skaber yderligere bureaukrati. Derfor mener vi, at
det skal være muligt at lave målrettede regionale indsatser. Flere andre med-
lemsstater lægger også vægt på, at dele af miljøfokusområderne kan udlægges
samlet. Det er de 7 pct., vi taler om her.
Jeg vil i øvrigt gerne slå fast, at idéen om, at medlemsstaterne kan vælge at over-
føre 10 pct. af den direkte støtte i søjle I til landdistriktspolitikken i søjle II, fremgår
af Kommissionens forslag. Fra dansk side foreslår vi, at medlemsstater, der bru-
ger denne mulighed og målretter midlerne til miljø- og klimatiltag under landdi-
striktsprogrammet, automatisk har opfyldt kravene om "greening" – det vil sige at
hele medlemsstaten er "green by definition", ligesom hvis man var 100 pct. øko-
logisk.
Når det gælder forslaget om intern udjævning af støtten – altså i den enkelte
medlemsstat – finder mange medlemsstater, at der bør være mere fleksibilitet for
den enkelte medlemsstat i forhold til, om støtten skal udjævnes, og i hvilket tempo
det i givet fald skal ske. Det er vi enige i fra dansk side.
Jeg vil også nævne definitionen af begrebet ”aktiv landbruger”. Det er lykkedes at
få det afburaukratiseret noget. Der har vist sig at være bred opbakning til for-
mandskabets forslag om, at fokus skal være på, om arealet anvendes eller kan
anvendes til landbrugsproduktion, i stedet for at medlemsstaterne skal kontrollere,
hvor stor en andel af landbrugerens samlede indtægter der stammer fra ikke-
1361
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
landbrugsaktiviteter. Det ville give et bureaukratisk mareridt, hvis jeg skal sige,
hvad jeg mener om den sag.
I forslaget om landdistriktspolitikken har der været fokus på at skabe forenkling og
fleksibilitet i forordningens anvendelse. Et af de større udeståender er spørgsmå-
let om, hvordan natur-, miljø- og klimatiltag i søjle II påvirkes af de nye krav til
"greening" i søjle I.
Et flertal af medlemsstater synes, at MVJ-ordningerne under søjle II ikke skal
påvirkes af "greening". Det er vi ikke enige i fra dansk side, fordi vi kan risikere, at
det medfører dobbeltkompensation. Det er min holdning, at "greening" også skal
være med til at hæve indsatsen i søjle II.
Vedrørende forslaget om markedsordningen vil jeg nævne, at der er mange med-
lemsstater, som finder, at muligheder for opkøb til intervention skal forbedres, og
at det skal ske til øgede priser. Det er vi ikke enige i fra dansk side. Men det er et
emne, som vi forventer at komme til at drøfte i tiden fremover, da Europa-Parla-
mentet også ventes at have fokus på dette.
I forslaget om den horisontale forordning – som vedrører finansiering, forvaltning
og overvågning af landbrugspolitikken – har der i høj grad været fokus på at nå
frem til en enklere administration af EU’s landbrugspolitik.
Forenkling af landbrugspolitikken, både for landbrugere og myndigheder, har
længe været en generel prioritet, som vi har haft sammen med de andre med-
lemsstater, hvilket også afspejles i formandskabsteksterne.
Vi er nu for alvor kommet i gang med forhandlingerne om fremtidens landbrugs-
politik, men der er stadig et stykke vej til målet. Der vil ske ændringer undervejs,
ikke mindst når Europa-Parlamentet kommer med sin udtalelse. Et første udkast
hertil forventes inden for kort tid. Vi må også forvente, at indholdet i de flerårige
finansielle rammer vil få stor betydning for forhandlingerne om landbrugspolitik-
ken. Den endelige vedtagelse forventes under det irske formandskab i 1. halvår
2013.
Erling Bonnesen
pegede på, at det nogle steder i pressen havde forlydt, at rege-
ringen ville foreslå, at det enkelte land særskilt skulle have mulighed for ekstra at
omlægge 10 pct., altså komme op på 20 pct. Det ville han bede fødevareministe-
ren om at afkræfte.
I samlenotatet står der, at EU-landene fremover skal kunne overføre 10 pct. af
den direkte støtte til søjle II. Det vil sige, de får en mulighed for det. Hvis det
kommer på plads, skal der i givet fald ydes en medfinansiering. Men hvad er kon-
sekvenserne, hvis det enkelte land ikke benytter sig af det? Han gik ud fra, at
man ikke bare kunne køre videre som hidtil og yde en landbrugsstøtte af den
samme størrelse som i dag.
Erling Bonnesen slog fast, at det helt afgørende er, at der skal være lige vilkår for
landene, så det næste formandskab kan få afsluttet landbrugsforhandlingerne.
I samlenotatet står der, at regeringen mener, EU-landene skal kunne anvende
hele den tildelte landdistriktskonvolut på miljø-, klima- og naturforanstaltninger
1362
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
uden krav om national medfinansiering. Hvis man tager de europæiske briller på,
kan man imidlertid godt spørge, om det vil være klogt, for så vil der faktisk komme
mindre ud af det for så vidt angår indsatsen for klima-, miljø- og naturformål.
Med hensyn til udjævning pointerede Erling Bonnesen, at der skal tages hensyn
til de enkelte landes omkostningsniveauer, som jo er meget forskellige.
Pia Adelsteen
bad fødevareministeren uddybe det, hun sagde om, at hun kunne
forestille sig, der var mere medfinansiering i forhold til visse formål.
Der står i samlenotatet, at man kan få op til 85 pct. fra EU i de mindre udviklede
regioner. Hun ville gerne have en definition af, hvilke området det drejer sig om på
EU-plan.
Henrik Høegh
roste fødevareministeren for, at det i relation til begrebet "aktiv
landmand" var lykkedes at få igennem, at man skal kigge på arealanvendelsen.
Han spurgte, om der var noget om, at man ville lave en negativliste, som præcise-
rede, at der var nogle arealer, det var udelukket at få støtte til.
Han bad fødevareministeren repetere, hvordan det går med forhandlingerne om
"greening", idet han pegede på, at kravet om de 7 pct. ikke bør gælde den enkelte
ejendom, men må stilles på kommunalt, regionalt eller nationalt niveau.
Fødevareministeren
præciserede i svaret til Erling Bonnesen, at det handler om
de 10 pct., som Kommissionen i forvejen har foreslået mulighed for at overflytte.
Der er ikke tale om ekstra 10 pct. Vi siger, at hvis man overfører 10 pct., er land-
bruget "green by definition", men det ser det ikke ud til, at der er tilslutning til fra
de andre landes side.
I anledning af Erling Bonnesens udtalelse om lige konkurrencevilkår pegede fø-
devareministeren på, at vi får nye regler om svineproduktion pr. 1. januar. Heldig-
vis ser det ud som om det går den vej, Danmark ønsker. Vi skal ikke sænke må-
lene; de andre lande skal hæve deres mål.
Det bliver nok ikke til, at der bliver 100 pct. medfinansiering, når det drejer sig om
klima og miljø, men det er meget vigtigt for os, at en del af landdistriktsmidlerne
kommer til at gå til klima og miljø. Derfor er vi optaget af, at så meget som muligt
bliver til den høje sats.
Med hensyn til udjævning mellem medlemslandene handler det om, at der skal
overføres penge fra nogle af de gamle til nogle af de nye lande. Vi er stærkt opta-
get af, at det blive så retfærdigt som muligt. Fødevareministeren tilføjede, at det
ikke bliver noget, landbrugsministrene kommer til at træffe beslutning om. Det
sker i forbindelse med det store budget, som det i Danmark er europaministeren,
der tager sig af.
Fødevareministeren svarede Pia Adelsteen, at "visse formål" gik på klima-, miljø-
og naturtiltag.
Det bliver diskuteret rigtigt meget, hvordan man skal definere "mindre udviklede
regioner", men ministeren kunne oplyse, at der ikke fandtes regioner i Danmark,
som ville leve op til definitionen.
I relation til begrebet "aktiv landmand" sagde fødevareministeren til Henrik Hø-
egh, at det er vigtigt, at vi får fjernet noget af bureaukratiet. Det vigtige er ikke, om
1363
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
landmanden er 100 pct. landmand, men om arealet 100 pct. anvendes til land-
brug. Der er en idé om at lave en negativliste. Hun regnede med, at det bliver
frivilligt.
Der er tre elementer i "greening". Det handler om at udtage 7 pct. som miljøfo-
kusområder, mere vedvarende græs og afgrødediversifikation. Fødevareministe-
ren præciserede, at det sidste ikke handler om rotation, men om at man skal have
tre afgrøder på en gang. Mange af disse krav er stillet for at gøre det nemmere at
kontrollere, men til gengæld er det besværligt for landmændene. Vi arbejder imid-
lertid benhårdt på at gøre det mere fleksibelt. Derudover arbejder vi på at få flere
ting ind. Lige nu drejer det sig om en ordning med certificering af landmænd, som
har gjort en hel masse ting, der gavner miljøet. Vi prøver få at få ordningen med
vedvarende græs udvidet. Med hensyn til de 7 pct. prøver vi på at få kravet til ikke
at gælde den enkelte bedrift, måske en fift-fifty-ordning hvor halvdelen skal ligge
på bedriften og halvdelen regional, men vi er ikke nået til nogen endelig konklusi-
on endnu. I forhold til afgrødediversifikationen prøver vi at få hævet grænsen for,
hvilke brug der skal være omfattet. Oprindelig var det 3 hektar, nu er det 10 hek-
tar, men vi prøver at få grænsen sat yderligere op. I øvrigt arbejder også Europa-
Parlamentet på, at det kun er de større bedrifter, der skal overholde kravet.
1364
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om
det europæiske innovationspartnerskab om landbrugets
produktivitet og bæredygtighed
Rådskonklusioner
KOM (2012) 0079
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 64)
Udvalgsmødereferat:
Senest behandlet i EUU 25/5-12, under rådsmøde 3169 –
konkurrenceevne, referat endnu ikke omdelt
Fødevareministeren:
Vi bakker fra dansk side op om rådskonklusionerne, der
understøtter grøn innovation og teknologisk udvikling i landbrugs- og fødevare-
sektoren. Det er der brug for.
1365
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
4. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om Den Europæiske
Unions strategi for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2012-2015),
og
Beretning fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om
virkningen af Rådets forordning nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr
under transport
Rådskonklusioner
KOM (2012) 0006 og KOM (2011) 0700
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 68)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11) – bilag 419 (side 651, senest behandlet i EUU
20/1-12)
Fødevareministeren:
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner
om dyrevelfærd.
Konklusionerne bygger på Kommissionens rapport om virkningen af transportfor-
ordningen fra november 2011 samt Kommissionens meddelelse om en dyrevel-
færdsstrategi for 2012-2015, som den fremlagde i januar 2012.
Rådskonklusionerne udtrykker generel tilfredshed med de initiativer, som Kom-
missionen har fremlagt i sin dyrevelfærdsstrategi og rapport om transportforord-
ningen.
Derudover er der støtte til Kommissionens initiativer for at forbedre efterlevelsen
af de nuværende regler på dyrevelfærdsområdet. Det var en af de ting, som var
utroligt vigtig for dansk landbrug. Da vi overholder reglerne, er det vigtigt for kon-
kurrenceevnen, at de andre lande også overholder reglerne.
De konkrete elementer i udkastet til rådskonklusioner fremgår af det oversendte
samlenotat.
Med hensyn til regeringens holdning kan jeg sige, at i forbindelse med arbejdet
med rådskonklusionerne har man fra dansk side haft ambitiøse målsætninger. Vi
ville meget gerne have håndfaste konklusioner på transportområdet.
Flere af disse målsætninger er opnået, idet Rådet blandt andet opfordrer Kom-
missionen til at fastsætte regler om arealkrav for svin og indvendige højdekrav
samt iværksætte tiltag til forbedring af navigationssystemerne.
Jeg må sige, at det desværre ikke har været muligt at få opbakning i Rådet til at
opfordre Kommissionen til at iværksætte en egentlig revision af transportforord-
ningen. Vi ville meget gerne have kunnet fastsætte en maksimal transporttid for
slagtedyr.
Helt grundlæggende mener regeringen, at der er behov for at højne velfærden for
dyr, der transporteres, og selv om konklusionerne ikke indeholder en opfordring
om revision af reglerne – det har vi ikke kunnet opnå et kompromis om – mener
1366
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
jeg faktisk, at konklusionerne vil være med til at sikre, at der holdes fokus på om-
rådet, samtidig med at konklusionerne vil kunne medføre egentlige og reelle for-
bedringer på området. Det er et skridt i den rigtige retning med hensyn til at for-
bedre dyrenes velfærd under transport. På den baggrund lægger regeringen op til
at støtte rådskonklusionerne.
Pia Adelsteen
var glad for det, fødevareministeren sagde om, at regeringen
ønskede at få transporttiden sat ned. Nogen lande siger, at når man sender slag-
tedyrene af sted over lange afstande, er det fordi vi i Danmark stiller flere krav,
end man gør i de andre EU-lande. Hun mente, man måtte have de samme krav i
alle lande.
Nikolaj Villumsen
nævnte, at det var lykkedes Dan Jørgensen at aflevere en
masse underskrifter på kravet om en maksimal transporttid på 8 timer, hvilket ville
mindske lidelserne for dyrene og ville sikre arbejdspladser. Der er mange svin,
der bliver kørt ud af Danmark og slagtet andre steder, fordi lønningerne dér er
lavere, og arbejdsforholdene er dårligere.
Fødevareministeren
sagde, at med hensyn til burhøns overholder vi reglerne i
Danmark, og Kommissionen har optrådt ualmindelig handlekraftigt, idet den har
sendt åbningsskrivelser til 14 medlemslande i samme anledning.
Hun nævnte i anledning af Pia Adelsteens spørgsmål, at det danske formand-
skab har haft fuld fokus på, at det er vigtigt for vor kødeksport, at vi har en høj
kødkontrol. Vi vil gerne effektivisere den, fordi nogle af de ting, der var vigtige for
10-20 år siden, ikke er det mere. Vi har holdt en stor konference i Udenrigsmini-
steriet med deltagelse fra hele verden. Danmark har en enorm konkurrencefordel
f.eks. på det japanske marked, fordi vi har en høj kødkontrol.
Fødevareministeren sagde til Nikolaj Villumsen, at vi under det danske formand-
skab har arbejdet benhårdt på dyrevelfærden. Vi har bl.a. holdt en stor konferen-
ce, hvor hun havde sagt til sine kolleger, at 1 million underskrifter da gør et stort
indtryk. Hun mente, det længste, vi kan komme, er de konklusioner, som vi har
foreslået, men de er ikke helt på plads endnu.
Merete Riisager
spurgte generelt om ministerens erkendelser i forhold til forskel-
le mellem landene med hensyn til konkurrencefordele og implementering også
ville føre til, at vi fra dansk side ville være mere opmærksomme på hvordan andre
lande implementerede, og hvordan vi selv implementerer set i lyset af andre lan-
des implementering.
Fødevareministeren
svarede, at det jo er Kommissionen som overvåger, hvor-
dan landene implementer EU-lovgivning.
1367
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
5. Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske
Unions holdning for så vidt angår visse resolutioner, som skal til
afstemning inden for rammerne af Den Internationale
Vinorganisation (OIV)
Vedtagelse
KOM (2012) 0192
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 75)
Fødevareministeren:
Her henviser jeg til samlenotatet.
1368
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ikke-
kommerciel transport af selskabsdyr
og
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 92/65/EØF for så vidt angår de
dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel inden for Unionen
med og indførsel til Unionen af hunde, katte og fritter
Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0089 og KOM (2012) 0090
Rådsmøde 3176 – bilag 1 (samlenotat side 78)
Fødevareministeren:
Forslaget fastsætter de dyresundhedsmæssige betingel-
ser, der skal gælde ved ikke-kommerciel transport af selskabsdyr – det vil sige
kæledyr – over landegrænser, blandt andet krav til id-mærkning og identifikati-
onsdokument. Der fastsættes også regler for den kontrol, der skal finde sted i
forbindelse med transport over landegrænser. Forslaget sigter på at gøre det
lettere for private at rejse med deres kæledyr. Regeringen forholder sig generelt
positivt til forslaget.
Pia Adelsteen
pegede på, at selskabsdyr udover hunde og katte også er trope-
fisk, og spurgte, hvordan man forestiller sig en id-mærkning af tropefisk.
Fødevareministeren
troede ikke, man ville stille krav om øremærkning af trope-
fisk, men der skal laves nogle gennemførelsesbestemmelser, hvor Kommissio-
nen må tage stilling til, hvordan man kan kontrollere tropefisk.
1369
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
8. Siden sidst – uformelt rådsmøde
Fødevareministeren:
Jeg ville vældig gerne orientere en hel masse om det
uformelle rådsmøde, som gik fantastisk godt, men det tror jeg ikke rigtig tiden
tillader her til morgen. Det vil jeg gerne underholder jer med en anden gang.
1370
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3173 (miljø - klimadelen) den 11. juni 2012
Klimaministeren:
Jeg vil forelægge emnerne på både klimadelen af miljøråds-
mødet, som finder sted på mandag den 11. juni, og punkterne for energirådsmø-
det, som finder steds den 15. juni. Begge er spændende møder med tunge dags-
ordenspunkter for det danske formandskab. Det er samtidig de to sidste rådsmø-
der under det danske formandskab.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
regnskabsregler og handlingsplaner vedrørende
drivhusgasemissioner og optag i forbindelse med aktiviteter, der
vedrører arealanvendelse, ændret anvendelse og skovbrug
(LULUCF)
Orienterende debat
KOM (2012) 0093
Rådsmøde 3173 – bilag 2 (samlenotat side 2)
Klimaministeren:
På det forestående miljørådsmøde vil jeg foranledige en ori-
enteringsdebat om Kommissionens forslag for ensartede EU-regler for, hvordan
medlemslandene skal opgøre drivhusgasudledninger og optag fra skovene, land-
brugsarealer og vådområder. Det er det, der i "folkemunde" i EU hedder LU-
LUCF.
Kommissionens forslag indeholder ikke i sig selv nye klimamål, men lægger op til
en mere omfattende og synlig opgørelse af bidraget fra sektoren.
Helt overordnet finder regeringen, det er vigtigt, at jordbrugssektoren får incita-
ment til at indtænke klimaet. Og det er regeringens vurdering, at der er behov for
klarere og obligatoriske regler på området for at sikre den fortsatte miljømæssige
integritet af EU's klima- og energipolitik.
Samtidig er det vigtigt at fastholde, at sektoren ikke medregnes til opfyldelse af
EU’s 2020 mål med det nuværende reduktionsmål på 20 pct. Men at det kan
være relevant, hvis EU øger ambitionsniveauet på et senere tidspunkt.
1371
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
2. Køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig
lavemissionsøkonomi i 2050
præsentation af status
(Mulig) Rådskonklusioner
Rådsmøde 3173 – bilag 4 (supplerende samlenotat side 2)
Klimaministeren:
Efter anmodning fra et medlemsland har vi sat et informati-
onspunkt om Kommissionens "low-carbon economy roadmap 2050" på dagsor-
denen til miljørådsmødet.
Jeg vil på mødet kort orientere om, at situationen sådan set grundlæggende ikke
er ændret. 26 ministre bakkede på miljørådsmødet i marts op om formandskabets
konklusioner om milepæle for EU's drivhusgasudledning for 2030 og 2040. Sådan
er det stadig væk. Desværre har vi ikke fået overbevist det sidste land endnu.
Jeg vil ligeledes kort orientere om miljøministrenes frugtbare diskussion på det
uformelle møde i Horsens i april, hvor der var stor opbakning til, at ETS fortsat
skal være hjørnestenen i EU's strategi hen imod en lavemissionsøkonomi.
1372
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
3. Eventuelt – klimafinansiering
Klimaministeren:
Jeg vil under frokosten – som jo er uformel – lægge op til en
debat om klimafinansiering. Det skyldes, at når vi skal til Dohamøde i slutningen
af året, håber vi på, at vi kan få et mandat med fra Økofin i forhold til klimafinan-
siering efter 2012. Det håber jeg, jeg kan blive enig med mine kolleger om, at vi
prøver at fremme i vores respektive regeringer.
1373
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
FO
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3175 (transport, telekommunikation og energi –
energi) den 15. juni 2012
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
transeuropæisk infrastruktur og om ophævelse af Beslutning
1364/2006
Fremskridtsrapport
KOM (2011) 0658
Rådsmøde 3175 – bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2011) 0658 – bilag 2 (henv. fra NOAH af 28/5-12)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 437 (side 783, senest behandlet i EUU
10/2-12)
Klimaministeren:
I forhold til energirådsmødet vil jeg lægge ud med forordnin-
gen om transeuropæisk energiinfrastruktur, hvor formandskabet fremlægger en
fremskridtsrapport.
Sagen forhandles fortsat i Rådets energiarbejdsgruppe. Men da det ikke kan
afvises, at der rent faktisk skal træffes en beslutning om forslaget inden næste
energirådsmøde i november 2012, forelægger jeg allerede nu sagen her med
henblik på et forhandlingsoplæg for Europaudvalget.
Forslaget lægger op til at reducere eksisterende regulatoriske barrierer for projek-
ter af fælles europæisk interesse, og det lægger desuden op til, at Kommissionen
i perioden 2014-2020 kan yde økonomisk støtte til særligt prioriterede energipro-
jekter.
FO
FO
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag og lægger især vægt på:
1. At infrastrukturpakken understøtter EU's køreplan for omstilling til en lavemis-
sionsøkonomi i 2050, herunder en højere prioritering af de grønne elementer,
som kan bidrage til opfyldelsen af både 2020 og 2050 målsætningerne.
2. At investeringer i energiinfrastruktur som udgangspunkt skal være drevet af
markedet, så det kun vil være et begrænset antal projekter af strategisk regi-
onalpolitisk interesse – særligt af hensyn til integration af vedvarende energi
og forsyningssikkerheden – der kan modtage støtte.
3. At udvælgelsen af projekter bør baseres på anvendelse af cost-benefit analy-
ser og samfundsøkonomisk tilgang på regionalt niveau og så vidt muligt også
omfatte relevante lokale alternativer og et europæisk perspektiv.
4. Det er vigtigt for regeringen, at der med forslaget ikke skabes nye væsentlige
administrative byrder – også i lyset af de gode erfaringer fra ubureaukratisk
samarbejde vi har i udviklingen af det nordiske elmarked.
1374
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
Nikolaj Villumsen
sagde, at for Enhedslisten var det afgørende, om regeringen
ville arbejde imod olie- og CO
2
-lagring, som bl.a. NOAH, Det Økologiske Råd,
Greenpeace og WWF havde kritiseret.
Merete Riisager
havde en grundlæggende positiv indstilling over for en priorite-
ring af infrastruktur, men var bekymret for risikoen for øget bureaukratisering.
Hun spurgte, hvordan man kan sikre, at forbrugerne kan vælge udbydere og
energiformer. Hun tilføjede, at i Danmark er der forbrugere, der bliver tvunget til at
vælge en bestemt energiform.
I samlenotatet står der, at visse projekter af fælles interesse vil kunne opnå finan-
siel bistand under det nyt finansieringsinstrument Connecting Europe faciliteten.
Hun spurgte, hvad der præcist menes med det.
Pia Adelsteen
bad klimaministeren uddybe det, der står om, at det er Kommissi-
onen, der skal godkende projekterne, men at nationale myndigheder skal overvå-
ge godkendelserne.
Der står i samlenotatet, at vi ønsker en hurtigere beslutningsprocedure, men at
man skal tage hensyn til de vanskelige politiske processer, der finder sted i natio-
nalstaterne. Hvad mener regeringen egentlig?
Eva Kjer Hansen
gjorde opmærksom på, at Venstre gerne ser, at Connecting
Europe faciliteten bliver så stærk som overhovedet mulig. I hvert fald er det ikke
et punkt, hvor man skal spare.
Hun ville gerne vide, hvad der kommer til at ske i forbindelse med et muligt forlig
med hensyn til energieffektiviseringsdirektivet.
Klimaministeren
svarede Nikolaj Villumsen vedrørende CCS-teknologien, at
regeringen har en reservation lige præcis hvad angår infrastruktur og CO
2
-lagring.
Men der skal jo foretages en samlet afvejning.
Det er klart, at det er vigtigt at få fjernet det massive bureaukrati, man møder, hvis
man vil bygge en ledning fra et land til et andet, sagde klimaministeren til Merete
Riisager.
Når det drejer sig om forbrugernes frie valg, bevæger vi os ind i det komplekse
samspil, der er mellem EU-regulering og nationalstatens frihed til at bestemme,
hvilket energimiks man foretrækker – f.eks. atomkraft i Frankrig og vedvarende
energi i Danmark. Vi er ved at opbygge et fælles europæisk samarbejde. Bevæ-
gelsen går i retning af større liberalisering, men det indebærer også, at det vil
blive sværere for forbrugerne at se, hvor de får strømmen fra.
Med hensyn til landenes overvågning sagde klimaministeren til Pia Adelsteen, at
Kommissionen fastsætter de overordnede kriterier for, hvad EU's pengekasse
skal bruges til, men der skal i hvert land være en myndighed, som har ansvaret
for at sørge for, at lyset rent faktisk tænder, idet man skal tage hensyn til de net,
der er i det pågældende land. Kommissionen har ikke ekspertise i de nationale
systemer og derfor laver man denne arbejdsdeling.
Han var enig med Eva Kjer Hansen i, at selv om vi er strammere med hensyn til
det samlede EU-budget, så er energi og transport områder, vi skal prioritere.
1375
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
Med hensyn til energieffektiviseringsdirektivet sagde klimaministeren, at den be-
rømte artikel 6 indfører en forpligtelse for energiselskaberne til at spare 1,5 pct.
hvert år, men da mange lande er skeptiske heroverfor og har haft mange forskel-
lige ønsker til undtagelser, der ville være blevet helt virkningsløst, hvis alle havde
fået deres undtagelser. I stedet har vi lavet det lille kunstgreb, som består i, at vi
siger, at de enkelte lande må pille max. 25 pct. af målet i artikel 6, men selv be-
stemme, hvilken fleksibilitet de vil give. Vi må se på rådsmødet, om det lykkes.
Nikolaj Villumsen
forstod, at regeringen havde en reservation, men for Enheds-
listen er det afgørende, om regeringen vil arbejde imod olie- og CO
2
-lagring.
Pia Adelsteen
var beroliget af svaret og kunne støtte forhandlingsoplægget. Hun
tilføjede, at personligt mente hun, man stak blår i øjnene på folk, når man sagde,
at de kunne vælge vindstrøm, idet det ikke blæser hele tiden.
Merete Riisager
mente ikke, man skulle blande tilslutningspligten angående
fjernvarme sammen med EU-reguleringen. Det må være et nationalt anliggende.
Hun kunne tilslutte sig forhandlingsoplægget.
Klimaministeren
takkede for tilslutningen til forhandlingsoplægget.
Han svarede Nikolaj Villumsen, at generelt har regeringen den holdning, at oplag-
ring ikke er en teknologi, der skal have offentlig støtte; vi prioriterer vedvarende
energi og energieffektivitet.
Han sagde til Pia Adelsteen, at det er en videnskab i sig selv, hvad man forstår
ved "grøn strøm", som flere energiselskaber siger, de sælger.
Det er rigtigt, at det ikke handler om fjernvarme, sagde klimaministeren til Merete
Riisager, men fjernvarme spiller en meget tor rolle i forbindelse med energieffekti-
viseringsdirektivet, og det vil nok være svært at etablere fjernvarmeværker uden
en tilslutningspligt.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, idet ingen partier ytrede sig imod det.
1376
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om sikkerhed
ved offshore olie og gas prospekterings-, efterforsknings- og
produktionsaktiviteter
Fremskridtsrapport
KOM (2011) 0688
Rådsmøde 3175 – bilag 1 (samlenotat side 14)
KOM (2010) 0560 – bilag 1 (henvendelse af 18/11-10 fra Danish
Operators)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11) – bilag 226 (side 246, senest behandlet i EUU
18/11-11)
Klimaministeren:
Det danske formandskab vil ligeledes præsentere en frem-
skridtsrapport vedrørende forslag til forordningen om sikkerhed ved offshoreaktivi-
tet.
Regeringen byder Kommissionens initiativ til fællesskabslovgivning på området
velkommen, da vi selvfølgelig finder det vigtigt, at der opnås et højt sikkerhedsni-
veau i hele EU.
Regeringen har dog – ligesom flere andre lande – også den holdning, at et direk-
tiv måske vil være mere hensigtsmæssigt frem for en forordning, der opstiller
meget detaljerede regler for den nationale myndighed, som er ansvarlig for off-
shoreaktiviteterne.
Regeringen støtter forslagets princip om, at operatørerne har ansvaret for at imø-
degå større ulykker, og at forureneren betaler – som det er tilfældet i dansk lov-
givning i dag.
1377
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
3. Kommissionens meddelelse om Energikøreplanen 2050
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2011) 0885
Rådsmøde 3175 – bilag 1 (samlenotat side 25)
Klimaministeren:
Et af de tunge punkter er, at formandskabet vil forsøge at opnå
tilslutning til energikøreplanen 2050 og forsøge at få landet nogle konklusioner på
den.
Der kom en meddelelse om Energi Road Map 2050 fra Kommissionen. Vi har nu
fremlagt en række rådskonklusioner, hvor sporet lægges for udviklingen af EU's
langsigtede energipolitik efter 2020.
Det er en plan, som har stor bevågenhed i energisektoren, fordi de private inve-
storer og branchen efterlyser klare politiske udmeldinger, der kan skabe sikker-
hed for de enorme milliardinvesteringer, vi står over for med den aldrende euro-
pæiske energiinfrastruktur.
Jeg fik lige at vide, at vi står i den situation, at inden for de næste 20 år skal op
mod 2/3 af den eksisterende elkapacitet og infrastruktur i EU erstattes eller forny-
es. Vi står over for at skulle udskifte det meste af den europæiske energisektor,
og det er ikke helt ligegyldig, hvad vi putter vores penge i. Det er beslutninger, der
binder både os og vores børns energiforsyning de næste 30-40-50 år.
Et helt centralt element i udkastet til de konklusioner, som vi lægger frem, er at
komme med en opfordring til Kommissionen om at udarbejde et egentligt forslag
til en politisk ramme for 2030. Dette forslag skal basere sig på de elementer i
Energy Road Map, som er såkaldte "no regrets" optioner. Det er jo sådan, at i
Energy Road Map fremlægger Kommissionen et fælles scenarie for, hvordan vi
kan nå vores klimamål. Der er et atomscenarie, et effektivitetsscenarie og et ved-
varende energi scenarie. Men fælles for alle disse scenarier er, at energieffektivi-
tet, vedvarende energi og infrastruktur i Europa nødvendig. Vi lægger selvfølgelig
op til, at det er de tre "no regerets" optioner, der skal ligge til grund for det, vi be-
der Kommissionen komme med.
Som I kan forestille jer, har det ikke nogen helt let gang på jorden at opnå enighed
mellem landene, men lige nu har vi faktisk en forventning om støtte fra 26 med-
lemslande til det sæt konklusioner, vi har lige nu. Og vi er i en stærk dialog med
det sidste land. Hvis vi kommer i den situation, at det er umuligt at opnå støtte til
nogle konklusioner, som indholdsmæssigt har bid, er det formandskabets vurde-
ring, at vi så tager formandskonklusioner i stedet for nogle udvandede rådskon-
klusioner, som har 26 lande bag sig.
1378
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 556: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 8/6-12
35. Europaudvalgsmøde 8/6-12
4. Eventuelt – VE-strategi – energieffektivitetsdirektivet
Klimaministeren:
Under frokosten har vi bedt Kommissionen præsentere sin
meddelelse om en fremtidig strategi for vedvarende energi, som den vedtog i
forgårs. Af meddelelsen fremgår det bl.a., at Kommissionen snart forventer at
være klar med sin rapport om indirekte forskydningseffekter af dyrkning af energi-
afgrøder i ulandene – det såkaldte ILUC. Den har vi som bekendt ventet meget
længe på. Vi talte om den, sidste gang vi så hinanden. Kommissionens foreløbige
rapporter har peget på, at der er et reelt bæredygtighedsproblem her. Jeg har
derfor valgt at sætte frokosten af til en uformel drøftelse af den 10 pct. målsæt-
ning, vi har for transportsektoren i EU. Den har været meget omdiskuteret. Måske
kunne det være en første start til, at vi kvalificerer transportmålene i 2020, sådan
at det ikke kun drejer sig om 1. generations biobrændstoffer.
Der er ikke lagt op til nogen substansdrøftelse af energieffektivitetsdirektivet på
rådsmødet, da vi fortsat håber, vi kan lande den sag inden mødet. Jeg kan godt
komme med den glædelige nyhed, at i onsdags fik vi, hvad vi selv opfatter som
en positiv fremgang på det område. Det lykkedes at fastholde det meget skrøbe-
lige mandat, som formandskabet havde fra ministerrådet – det blev faktisk sup-
pleret med et par ekstra lande. Det betyder, at vi er mere fortrøstningsfulde, end
vi var for en uge siden. Det bliver nogle meget spændende dage i starten af næ-
ste uge. Der er nu i ministerrådet en vis beslutningskraft. Nu går vi den vej, selv
om der er store og betydningsfulde lande, der har en anden opfattelse end for-
mandskabet. Jeg tror, man i Europa-Parlamentet er klar over, at det er nu eller
aldrig, hvis det skal lykkes at lande noget fornuftigt på dette område. Jeg bliver
nødt til at sige, at det bliver ikke et direktiv, der i sig selv vil give de 20 pct., som vi
havde håbet, men det bliver måske et direktiv, der når betydeligt højere end dér,
hvor vi startede for et par måneder siden. Jeg håber inderligt, at både Rådet og
Parlamentet vil udvise den fleksibilitet, der skal til her i de sidste dage. Der er
brugt mange kræfter på det, og det går den rigtige vej.
1379