Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 572
Offentligt
1149548_0001.png
1149548_0002.png
1149548_0003.png
1149548_0004.png
1149548_0005.png
N O T AT T I L F O L K E T I N G E T S E U R O P AU D V AL G
14. august 2012J.nr. 3401/1001-4559Ref. BJH
Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag fra EU-kommissionen om delegeret for-ordning, der implementerer direktiv 2010/30/EU med hensyn til at fastlægge energi-mærkningskrav for elektriske lyskilder og lysarmaturerKOM nr. (foreligger ikke), af 12.7.20121. ResuméKommissionen har den 12. juli 2012 fremsat et forslag til delegeret forordning om energi-mærkning af elektriske lyskilder og lysarmaturer. Forslaget er et led i udmøntningen af ram-medirektivet for energimærkning af energirelaterede produkter. Direktivet har til formål atfremme energieffektive produkter ved at give forbrugerne mulighed for at sammenligne ener-giforbruget mellem konkurrerende produkter og dermed lade denne parameter indgå ikøbsprocessen.Med forslaget bliver den hidtidige energimærkning af lyskilder udvidet, således at retningsbe-stemte lyskilder, fx spot og downlight, samt lyskilder til erhvervsmæssigt brug bliver omfattetaf krav til mærkning. Samtidig bliver energimærkningsskalaen ændret fra den nuværende ”G-til A-skala” til en ”E- til A++”-skala for bedre at kunne vise forskellen til de bedste lyskilder,typisk LED. Lysarmaturer (lamper) skal ligeledes fremover mærkes, dels med hvilken lyskildede eventuelt bliver solgt med, dels hvilke lyskilder der kan benyttes i armaturet.Forslaget skønnes at have positive klimamæssige konsekvenser for Danmark og for EU somhelhed som følge af et lavere energiforbrug i brugsfasen af de berørte produkter. Forslagetvurderes ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at have en mindre positiv effekt på sam-fundsøkonomien på grund af mindre energiforbrug i brugsfasen og forventes ikke at udgøreen væsentlig ekstra byrde for erhvervslivet.Den delegerede retsakt træder i kraft 20 dage efter offentliggørelse i EU-tidende med mindreRådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse. Rådet har frist for indsigelse modforslaget d. 24. august, 2012, og forslaget forventes behandlet i energiarbejdsgruppen 4. sep-tember 2012. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den de-legerede retsakt.
2. BaggrundEU-Kommissionen har den 16. juli 2012 fremsendt et forslag til delegeret retsakt med kravom mærkning af retningsbestemte og ikke retningsbestemte lyskilder til bolig- og erhvervsbe-Side 1
lysning samt af armaturer. Mærkningskravet omfatter produkter som markedsføres for førstegang på det indre marked efter 1. september 2013. Forslaget er vedtaget af kommissionen den12. juli, 2012.Energimærkning har hidtil kun omfattet de almindelige ikke retningsbestemte lyskilder til bo-ligbelysning i henhold til EU Direktiv 98/11/EF, hvor A-pærer (elsparepærer) normalt opnårenergiklasse A. Energimærkningen har gjort det nemt for forbrugere at vælge den mest ener-gibesparende almindelige lyskilde, men mærkning har manglet for en række lyskilder.Forslaget til energimærkning supplerer ecodesign-forordning 244/2009 samt ecodesign-forordningen til retningsbestemte lyskilder og armaturer, som blev vedtaget den 13. juli i enkomité-procedure. Disse er tidligere behandlet i selvstændigt rammenotat.Forslaget er vedtaget af kommissionen d. 12. juli og skal behandles på rådets næstkommendeenergiarbejdsgruppemøde, sandsynligvis medio september.
3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse energiforbruget for lyskilder til almen belysning og kon-torbelysning, ved at fremme salget af de mest energieffektive produkter og ved at give forbru-geren oplysninger om energiforbruget og energieffektiviteten for produkterne.Den nye mærkningsordning vil omfatte alle typer af gløde- og halogenlamper, fluorescentelyskilder (lysstofrør), højtryksdamplamper og LED-lamper samt lysarmaturer konstrueret tilat fungere med de nævnte lyskilder.Forordningen opdeler lyskilderne i følgende fire kategorier:Glødepærer/halogenpærerLysstofrør.Højtryksdamplamper, fx natriumdamplamper og metalhalogendamplamper tilvejbelysning.Diodelyskilder og lysdiodemoduler.For at tydeliggøre den højere energieffektivitet af LED-lamper, højtryksdamplamper og debedste lysstofrør er der samtidig tilføjet to nye energiklasser A+ og A++, som repræsenterermere energibesparende klasser end den hidtidige energiklasse A. For at inkludere retningsbe-stemte og ikke-retningsbestemte lyskilder i de samme energiklassebetegnelser, er der indførtsærlige klassegrænser, som kompenserer for, at de retningsbestemte lyskilder af tekniske år-sager har lavere effektivitet.Energiforbruget af lyskilde og evt. tilkoblet transformer i kWh pr. 1000 timer er en anden til-føjelse.Armaturerne skal mærkes med energiklassen for de lyskilder, der kan anvendes i armaturet ogsom eventuelt leveres med armaturet, også hvis lyskilden er fast indbyggede.Energimærket for lyskilderne er sprogneutralt, således at leverandøren kan bruge det sammemærke overalt i EU. Energimærket til armaturerne har det ikke været muligt at lave sprogneu-tral, og den skal derfor bruges i den relevante sprogversion til det aktuelle marked.Side 2
Visse produkter er undtaget fra mærkningsordningen, fx lyskilder mindre end 30 lumen, lys-kilder til drift med batterier eller til specialanvendelser som terrarier, væksthuse, blitz-lampermv.Forordningen finder anvendelse fra 1. september 2013. Dog er der forlængede overgangsfri-ster for lysarmaturer og trykte materialer (1. marts 2014).
4. Europa-Parlamentets udtalelserDer foreligger ikke oplysninger om holdning i Parlamentet til forslaget.
5. NærhedsprincippetHvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil dervære risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, som ikke stemmeroverens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevæ-gelighed inden for Fællesskabet og unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne reglermå derfor have det samme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse med nærhedsprincip-pet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforHidtil har energieffektivitet af de lyskilder, som mærkningen behandler, været omfattet af føl-gende lovgivning om ecodesign samt energimærkning:-Almindelige ikke-retningsbestemte lyskilder til boligbelysning er omfattet af ecode-sign og energimærkning i henhold tilEU Direktiv 98/11/EF,samt ecodesign i henholdtilEU-forordning 244/2009.Ikke-retningsbestemte lyskilder til kontor- og gadebelysning (lysstofrør uden for-kobling og højtryksdamplamper) er omfattet af ecodesign i henhold tilEU-forordning245/2009.
-
De delegerede retsakter har hjemmel idirektiv 2010/30/EUaf 19. maj 2010 om angivelse afenergirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardi-serede oplysninger.Forslaget til energimærkningsforordning vil, hvis den vedtages i Rådet og Europa-Parlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgiv-ning. Samtidig ophæver den Kommissionensdirektiv 98/11/EFmed virkning fra d. 1. sep-tember 2013.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og -kontrolmv. Omkostningerne dækkes inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets bevillings-mæssige rammer.Side 3
Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Omkostninger ved markedstilsyn forventes at stige, fordi der er flere produktgrupper end tid-ligere og fordi måling af lysstrøm for retningsbestemte lyskilder er mere vanskelig end de må-linger, der er behov for i forbindelse med forordning 244/2009 og 245/2009.Administrative konsekvenser for erhvervslivetDe administrative konsekvenser for leverandører af ikke retningsbestemte lyskilder vil ikkeændre sig med dette forslag. For de nye lyskilder, som omfattes af mærkning, forventes derkun at være en minimal ekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav,producenter af elektrisk og elektronisk udstyr allerede er omfattet af.Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af en reduktion af det samlede danske energiforbrug skønnes forslaget at have po-sitive samfundsøkonomiske konsekvenser, omend et reduceret energiforbrug også vil medføreet isoleret afgiftstab for staten. Eventuelle prisstigninger på produkterne, som følger af produ-centernes meromkostninger til udvikling og produktion af produkter med lavere elforbrug, vil,ifølge de analyser EU-Kommissionen har ladet gennemføre i forarbejderne for ecodesignkravtil disse grupper af lyskilder, være mindre end de besparelser, der følger af et lavere energi-forbrug i produkternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om energieffektivitet for lyskilder, hvilket reducerer EU’s elforbrug ogdermed også klimapåvirkningen. Kommissionen vurderer, at den samlede effekt af energi-mærkning, og øvrig lovgivning for lyskilders energieffektivitet, derunder den netop vedtagneEcodesign-forordning for disse lyskilder, til sammen vil føre til en reduktion på 100 TWh i2020 (100 * 1012watt-timer pr. år) i EU. Denne el-besparelse forventes at medføre en årligreduktion af CO2-udledninger i EU på ca. 40 Mt (millioner ton) CO2-ækvivalenter. Udoverbesparelser på EU-plan forventer Kommissionen, at kravene vil have afsmittende virkning ogmedføre energi- og CO2-besparelser i lande uden for EU.Forslaget vurderes at have en tilsvarende positiv effekt på miljøet og beskyttelsesniveauet iDanmark.8. HøringEnergistyrelsen har både i 2011 og 2012 (d. 22. juni) afholdt offentlige møder for alle interes-serede, hvor der har været en teknisk gennemgang af daværende udkast til forslaget. Delta-gerne udtrykte tilfredshed med, at LED og retningsbestemte lyskilder omfattes af energi-mærkning, mens der var noget blandede meldinger i forhold til mærkningen af armaturer.Mange mener, at mærkningen af armaturer er besværlig pga. kravet om flere sprogversioner,og at den hurtigt bliver uaktuel.Forslaget har været sendt i høring i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg medfrist for bemærkninger 13.august 2012.Arbejdstilsynet ville finde det hensigtsmæssigt, at mærkningskravet også omfattede de kvali-tetsforhold der er knyttet til lyskilden, fx lysfarven og farvegengivelsen.Side 4
Dansk Erhverv støtter at mærkningen af armaturer kun bør omfatte armaturer der bliver leve-ret med lyskilde.VedvarendeEnergi støtter Regeringens holdning, da forslaget omfatter flere lyskilder end deneksisterende mærkning, og da der indføres A+ og A++ klasser, der giver mulighed for at for-brugerne nemmere kan finde de mest effektive lyskilder. VedvarendeEnergi ønsker dog, atDanmark officielt foreslår EU-Kommissionen at effektivitetsklasserne ændres, så den foreslå-ede A++ klasse bliver til A og den laveste klasse, E, bliver til G. Det giver en fuld udnyttelseaf A-G skalaen og er langt mere forståelig for forbrugerne end den foreslåede A++ - E skala.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er generel opbakning til Kommissionens forslag til delegeret retsakt forenergimærkning af lyskilder og armaturer.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ener-gimærkning af lyskilder og armaturer.Regeringen har arbejdet på at få skærpet kravene til A+ og A++-klasserne, således at kun debedste produkter kan opnå disse klasser. Dette er lykkedes med stramninger i flere omgange iprocessen. Danmark har desuden arbejdet for, at kun armaturer, som leveres med en lyskilde,skal benytte mærkningen.Lyskilders farvekvalitet, mærkningen af denne og af deres farvetemperatur bliver i et vist om-fang reguleret i den netop vedtagne ecodesignforordning for retningsbestemte lyskilder, led-lyskilder og relateret udstyr, i Ecodesignforordning nr. 244/2009 om ikke-retningsbestemtelyskilder til boliger og i Ecodesignforordning nr. 245 om lysstofrør uden indbygget forkoblingog højtryksdamplamper samt forkoblinger og armaturer hertil.Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod den delegerede retsakt omenergimærkning.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5