Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 617
Offentligt
1159789_0001.png
1159789_0002.png
1159789_0003.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. 001-07749Ref. MASDen 20. september 2012
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissions-beslutning om tildeling af importkvoter for ozonlagsnedbrydende stoffer fra 1.januar til 31. december 2013 under Forordning 1005/2009 om stoffer, der nedbryderozonlaget.

Resumé

Formålet er at beslutte hvilke firmaer, der kan få tildelt kvoter til produktion eller import afozonlagsnedbrydende stofferDer skal stemmes om sagen på et møde i forvaltningskomitéen 4. oktober 2012.Beslutningen har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. IngenDanske virksomheder producerer eller importerer ozonlagsnedbrydende stoffer direkte fra landeuden for fællesskabet. Der forventes derfor ingen økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet.Beslutningen vil ikke have betydning for beskyttelsesniveauet.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget. Det er i overensstemmelse med EU forordning1005/2009 om stoffer, der nedbryder ozonlagetRegeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme for det.
1. StatusProduktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EUværet reguleret siden 1991, fra 1. januar 2010 ved Forordning 1005/2009. Hvert år skal det besluttes,hvorledes de ozonlagsnedbrydende stoffer, det stadigt er lovligt at anvende, skal fordeles blandt devirksomheder, der enten importerer eller selv producerer dem. Kommissionen forventes atfremlægge et forslag, kort tid inden dette skal behandles på et møde i forvaltningskomitéen forforordning 1005/2009 den 4. oktober 2012. Forslaget er endnu ikke modtaget.Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med undersøgelsesproceduren, og det vil såledesblive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod.
2. Formål og IndholdProduktion og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer er under udfasning i EU. Der er dogstadigvæk en række områder, hvor det fortsat er lovligt at bruge ozonlagsnedbrydende stoffer. Detdrejer sig for eksempel om anvendelse i forbindelse med særlige laboratorie-analyser, sombrandslukningsmiddel i fly og militæret, som råstoffer til industrien samt import med henblik påmiljømæssig forsvarlig destruktion. Kommissionen træffer hvert år på baggrund af ansøgninger frade berørte importører og producenter beslutning om, hvorledes de mængder, der fortsat kananvendes, skal fordeles til de enkelte ansøgere. En del af anvendelserne f.eks. til laboratorie-analyserer pålagt en kvote, medens andre anvendelser er uden begrænsninger i mængden. Det drejer sigblandt andet om anvendelse som kemisk råstof og andre anvendelser, der ikke medfører udslip tilatmosfæren. Beslutningen omhandler derfor ikke fastsættelsen af den samlede mængde, men blotfordelingen blandt ansøgerne.Kommissionen har endnu ikke fremsendt forslaget. De samlede mængder og den konkrete fordelingblandt ansøgerne kendes derfor endnu ikke. Kommissionen tager i deres forslag til fordelingudgangspunkt i fordelingen i tidligere år. På baggrund af udviklingen de seneste år anslås det, at deri alt blandt ansøgerne skal fordeles en mængde på ca. 52.500 ODP tons ozonlagsnedbrydende stofferfor 2013. (ODP tons angiver, at mængderne af de forskellige stoffer for sammenligningens skyld erkorrigeret for deres evne til at nedbryde ozonlaget).Ansøgere, der får tildelt en kvote, skal før hver enkelt import-handling ansøge Kommissionen om enkonkret importtilladelse. I forbindelse med udstedelsen af disse undersøger Kommissionen om detstof, der ønskes importeret, svarer til beskrivelsen, at der er garanti for, at det anvendes til etgodkendt formål, og at det lovligt kan importeres ifølge den gældende forordning om stoffer, dernedbryder ozonlaget.Forslaget er i overensstemmelse med Montrealprotokollens bestemmelser om beskyttelse afozonlaget
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om, hvorvidt Kommissionen haroverskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.
4. NærhedsprincippetDa formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældendefællesskabsregulering (Forordning 1005/2009), finder Regeringen, at forslaget er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en forordning, som har direkte retsvirkning. Den har ingen lovgivningsmæssigekonsekvenser for Danmark.
2
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regionerneog kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetIngen danske firmaer importerer ozonlagsnedbrydende stoffer direkte fra lande uden forfællesskabet. Ingen danske firmaer forventes derfor at være omfattet af forslagetBeskyttelsesniveauetBeslutningen har ingen direkte indflydelse på beskyttelsesniveauet, idet den drejer sig omudmøntning af gældende regler.
6. HøringSagen har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 18. september til 20. september 2012. I denforbindelse er der kommet svar fra 3F, som kan støtte den foreslåede danske indstilling og fra DI ogArbejdstilsynet, der ikke har bemærkninger.
7. ForhandlingssituationenDet forventes, at de øvrige medlemsstater vil støtte forslaget.
8. Regeringens foreløbige, generelle holdningDet er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Forslaget ses som et led i deløbende bestræbelser på at begrænse anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer i EU mest muligt.Forslaget har ingen umiddelbar indvirkning på beskyttelsen af ozonlaget.Samlet set kan Danmark støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3