Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1035569_0001.png
Notat
Kemikalier
J.nr. MST-603-00013
Ref. MAS/ dep-kirst
Den 22. september 2011
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH), bilag XIV. (Komitésag)
EFTERFØLGENDE ORIENTERING
1. Resumé
Formålet med forslaget er at tilføje otte stoffer til bilag XIV under REACH-forordningen – ”godken-
delseslisten”. Samtidig fastsættes en tidsfrist for hvert af stofferne, som er sidste frist for virksom-
hedernes indsendelse af ansøgning om godkendelse af fortsat anvendelse af stofferne til Kommis-
sionen. Desuden sættes yderligere en frist, efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres og
anvendes, med mindre Kommissionen har godkendt anvendelsen (solnedgangsdatoen).
Der skal stemmes om sagen på et møde 28. – 29. september 2011.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kan
have nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet virksomheder vil
kunne søge om tilladelse hos Kommissionen af fortsat brug af de stoffer, forslaget omfatter. Det er
belagt med gebyr at søge om tilladelse til fortsat brug.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet.
Regeringen er positiv indstillet over for forslaget. De otte stoffer, som nu foreslås udfaset, er blandt
de særligt problematiske stoffer – de er kræftfremkaldende eller reproduktionstoksiske – og det er
regeringens opfattelse, at de skal udfases hurtigst muligt, så andre, mindre farlige stoffer vil blive
brugt i stedet.
Regeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme for det.
2. Status
Kommissionen sendte den 6. september 2011 invitation til afstemning blandt medlemsstaterne om
ovennævnte forslag. Afstemningen skal ske efter forskriftsproceduren med kontrol i REACH-
komiteen den 28. - 29. september 2011
Forslaget vedrører ændring af REACH forordningens bilag XIV (”godkendelseslisten”), der indehol-
der en fortegnelse over de stoffer, for hvilke der kræves godkendelse, før de kan markedsføres og
anvendes. Kommissionen foreslår at følgende 8 stoffer tilføjes til bilaget:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1035569_0002.png
Diisobutyl-phtalat (DIBP),
Diarsen trioxid,
Diarsen pentaoxid,
Bly chromat,
Bly sulfochromat yellow (C.I. Pigment Yellow 34),
Bly chromat molybdat chromat red (C.I. Pigment Red 104),
Tris (2-chloroethyl) phosphat (TCEP) og
2,4-Dinitrotoluen (2,4 DNT)
3. Formål og Indhold
Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendel-
sesordning for særligt problematiske stoffer. Ifølge denne ordning skal virksomheder søge om tilla-
delse til (fortsat) at markedsføre og anvende de særligt problematiske stoffer, som optages på bilag
XIV. Formålet med godkendelsesordningen er således at begrænse brugen af problematiske stof-
fer og at fremme substitution til mindre miljø- og sundhedsskadelige alternativer.
Med nærværende forslag indføjes stof nr. 7 til 14 på bilaget. Samtidig fastsættes en tidsfrist, som er
sidste frist for virksomhedernes indsendelse af ansøgning om godkendelse til Kommissionen, samt
yderligere en frist efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres og anvendes, med mindre
Kommissionen har godkendt anvendelsen (solnedgangsdatoen). Virksomheden skal betale et ge-
byr i forbindelse med ansøgning om en godkendelse. En godkendelse kan kun gives tidsbegræn-
set.
REACH proceduren for optagelse af stoffer på godkendelsesordningen omfatter oprettelsen af en
såkaldt kandidatliste over stoffer, der senere kan optages på bilag XIV, samt bestemmelser om
hvilke tidsfrister virksomhederne skal have til at søge om godkendelse. Stofferne på kandidatlisten
opfylder REACH kriterierne for at anses som ”særligt problematiske” (Substances of Very High
Concern SVHC). Endvidere fastsætter REACH muligheder for at undtage visse anvendelser fra
kravet om godkendelse med baggrund i, at risici er tilstrækkeligt kontrolleret gennem anden lovgiv-
ning.
Følgende stoffer kan ifølge REACH, artikel 57 optages på bilag XIV:
- Stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene (ændrer arveanlæggene) el-
ler reproduktionsskadende (skader forplantningen hos mennesker) i kategori 1A eller 1B
(CMR 1A eller 1B) i henhold til klassificeringsforordningen (EF) nr. 1272/2008 af 16. de-
cember 2008
- Stoffer, der er klassificeret som persistente, bioakkumulerbare og toksiske (PBT) eller som
meget persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB) i henhold til REACH forordningens
bilag XIII
- Stoffer, der ikke opfylder kriterierne i ovenstående punkter, men hvor der er videnskabelig
dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menneskers sundhed og miljø, og
som er problematiske i samme grad som ovennævnte stoffer
Ifølge REACH proceduren for optagelse af stoffer på godkendelsesordningen skal udvalgte stoffer
indledningsvis optages på den såkaldte ”kandidatliste” til godkendelsesordningen. Stoffer til kandi-
datlisten godkendes af Kemikalieagenturets Medlemsstatsudvalg efter forslag fra medlemslandene
eller Agenturet ud fra en vurdering af den videnskabelige dokumentation for stoffernes iboende
egenskaber. Forud for en afgørelse om optagelse af stoffer fra kandidatlisten på bilag XIV skal Ke-
mikalieagenturet, på baggrund af anbefalinger fra Medlemsstatsudvalget, fremsende anbefaling til
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1035569_0003.png
Kommissionen vedrørende hvilke stoffer fra kandidatlisten, der skal optages på godkendelsesord-
ningen (bilag XIV).
REACH forordningens artikel 58 om optagelse af stoffer på godkendelsesordningen angiver, at for
hvert stof, der opføres på bilag XIV, skal der fastsættes en ”solnedgangsdato”, som er den dato fra
hvilken markedsføring og anvendelse af stoffet forbydes, med mindre der er tildelt en godkendelse
til anvendelsen. Virksomhedernes ansøgningsfrist skal være mindst 18 måneder før solnedsgangs-
datoen.
Når det gælder indholdet af virksomhedernes eventuelle ansøgning om godkendelse, stilles der
bl.a. krav om, at virksomheden skal godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og krav om, at an-
søgningen skal indeholde en vurdering af, om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Efter offentlig høring og behandling i Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA) risikovurderings-
udvalg og socioøkonomiske udvalg offentliggør Kommissionen en eventuel godkendelse, samt
eventuelle betingelser, i EU-tidende. Godkendelsen kan kun gives tidsbegrænset.
I overensstemmelse med Forordningens bestemmelser fremsendte Kemikalieagenturet sin anden
anbefaling vedr. optagelse af i alt 8 prioriterede stoffer på bilag XIV til Kommissionen den 17. de-
cember 2010.
REACH Forordningens bestemmelser vedr. tidsfrister
Forslaget:
Nedenstående tabel er en samlet oversigt over Kommissionens forslag til stoffer, der skal optages
på bilag XIV, samt ansøgningsfrister og solnedgangsdatoer. Der er ingen forslag til generelle und-
tagelser fra kravet om godkendelse.
Stof
Diisobutyl phthalat (DIBP)
EC No:
201-553-2
CAS No: 84-69-5
Diarsen trioxide
EC No:
215-481-4
CAS No: 1327-53-3
Diarsen pentaoxide
EC No:
215-116-9
CAS No: 1303-28-2
Bly chromate
EC No:
231-846-0
CAS No: 7758-97-6
Bly sulfochromate yellow
(C.I. Pigment Yellow 34)
EC No:
215-693-7
CAS No: 1344-37-2
Bly chromate molybdate
sulphate red
(C. I. Pigment Red 104)
EC No:
235-759-9
CAS No: 12656-85-8
Iboende egenskaber
Reproduktionstoksisk i
kategori 1B **
Kræftfremkaldende i
kategori 1A *
Kræftfremkaldende i
kategori 1A *
Kræftfremkaldende i
kategori 1B * Reprodukti-
onstoksisk i kategori 1A **
Ansøgningsfrist
18 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. august
2013
21 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. november
2013
21 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. november
2013
21 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. november
2013
Solnedgangsdato
36 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. februar 2015
39 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. maj 2015
39 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. maj 2015
39 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. maj 2015
Kræftfremkaldende i
kategori 1B * Reprodukti-
onstoksisk i kategori 1A **
21 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. november
2013
39 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. maj 2015
Kræftfremkaldende i
kategori 1B * Reprodukti-
onstoksisk i kategori 1A **
21 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. november
2013
39 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. maj 2015
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1035569_0004.png
Tris (2-chloroethyl)
phosphate
(TCEP)
EC No:
204-118-5
CAS No: 115-96-8
2,4-Dinitrotoluene (2,4-DNT)
EC No:
204-450-0
CAS No: 121-14-2
Reproduktionstoksisk i
kategori 1B **
24 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. februar
2014
42 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. august 2015
Kræftfremkaldende i
kategori 1B *
24 måneder efter vedtagel-
se dog tidligst 21. februar
2014
42 måneder efter vedtagelse dog
tidligst 21. august 2015
* Opfylder kriterierne for klassificering som kræftfremkaldende i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 og opfylder
derfor de kriterier for optagelse i bilag XIV til forordning (EF) nr. 1907/2006.
** Opfylder kriterierne for klassificering som reproduktionstoksisk i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 og opfylder
derfor de kriterier for optagelse i bilag XIV til forordning (EF) nr. 1907/2006.
Kommissionens forslag er i overensstemmelse med Kemikalieagenturets anbefaling fremsendt den
17. december 2010.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har over-
skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordne-
de mål med bilag XIV indeholdende en fortegnelse over stoffer der kræver godkendelse, forudsæt-
ter en fælles harmoniseret fortegnelse.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
Forslaget vil kunne have afledte konsekvenser på arbejdsmiljøområdet, idet f.eks. den danske
kræftbekendtgørelse vil kunne skulle ændres.
Det første stof, diisobutyl phthalat (DIBP), er omfattet af et udkast til bekendtgørelse om forbud
mod import og salg af visse ftalatholdige varer, som Miljøstyrelsen har sendt i høring hen over
sommeren.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser
for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil have nogle administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet forslaget stiller krav om
at producenten eller importøren udarbejder en ansøgning om godkendelse, samt betaler et gebyr
for at søge.
De blyholdige forbindelser, der er omfattet af forslaget, bruges tilsyneladende i relativt store mæng-
der som pigment i maling og lakker. Det formodes dog ikke, at der er danske virksomheder, der
producerer eller importerer stoffer fra forslaget fra
lande uden for EU,
og som har planer om at sø-
ge om godkendelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1035569_0005.png
De danske virksomheder, der køber stofferne fra
andre EU-lande,
eller køber varer indeholdende
disse stoffer, kan dog indirekte få en omkostningsstigning som konsekvens af, at de køber fra an-
dre producenter eller importører i EU, som vælger at søge godkendelse eller som har udgifter i for-
bindelse med udvikling af alternativer.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet., idet der vil ske en udfasning af de særligt problematiske
stoffer omfattet af forslaget, i de tilfælde hvor der ikke gives en godkendelse. Der kan ikke gives en
godkendelse, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede, mindre
farlige alternativer. I tilfælde af, at der gives en godkendelse, skal det sikres at stoffet bruges sik-
kert.
8. Høring
Forslaget har været sendt i offentlig høring af kemikalieagenturet ECHA, og kommentarerne har
været offentliggjort på ECHAs hjemmeside.
Der har været sendt et rammenotat om sagen i høring i Specialudvalget for Miljø fra den 14. – 19.
september 2011. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Forbrugerrådet
oplyser, at man støtter regeringens indstilling om at tilføje otte stoffer til REACH-
forordningens bilag XIV (”godkendelsesordningen”).
LO – Landsorganisationen i Danmark
kan støtte regeringens indstilling om at støtte forslaget, dog
med en kortere tidsfrist for udfasning.
Det økologiske Råd
kan støtte regeringens indstilling om at støtte forslaget, dog ser organisationen
gerne, at ansøgningsfristen bliver sat til 18 måneder efter vedtagelse – med tilsvarende tidligere
frist for solnedgangsdatoen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Efter indstilling fra Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA) Medlemsstatsudvalg offentliggjorde
ECHA 1. juli 2010 resultatet af prioriteringen af stoffer på kandidatlisten til optagelse på bilag XIV. I
december 2010 fremsendte ECHA sine anbefalinger af, hvilke stoffer fra kandidatlisten, der burde
optages på bilag XIV. Da forslaget er fremsat efter anbefaling fra ECHA’s Medlemsstatskomite for-
ventes der generelt at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens holdning
Regeringen ønsker at begrænse anvendelsen af de særligt problematiske stoffer (CMR, PBT og
vPvB) i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes alternativer.
Formålet med godkendelsesordningen er at begrænse brugen af de særligt problematiske stoffer,
eller hvor der er gode grunde til det, at give en tidsbegrænset godkendelse. Regeringen støtter det-
te mål, og at det sker så hurtigt som muligt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5