Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1039089_0001.png
Mellemfolkeligt
Samvirke
Fælledvej 12
2200 København N
telefon +45 7731 0000
fax +45 7731 0101
e-mail [email protected]
www.ms.dk
København, 10-11-2011
EU’s landbrugspolitik skal ikke skade verdens fattige lande
Sådan har budskabet hidtil lydt fra Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet igennem
reformprocessen af EU’s Fælles Landbrugspolitik (CAP), som startede for over et år siden.
Alligevel er der intet i Kommissionens lovforslag af 12. oktober 2011, som tager højde for
landbrugspolitikkens konsekvenser for udviklingslandene.
Mellemfolkeligt Samvirke mener, at det er i strid med Lissabon-traktatens artikel 208, som fastslår,
at
”Unionen tager hensyn til målene for udviklingssamarbejdet i forbindelse med iværksættelse af
politikker, der kan påvirke udviklingslandene.”
1
Lovforslaget er samtidigt på konfliktkurs med visionerne i det danske regeringsgrundlag, som siger,
at regeringen vil arbejde for,
”at der skabes en bedre
sammenhæng mellem EU’s politik
indenfor
alle de
mange sektorer, som berører udviklingslandene.”
2
Mælke-dumping
Ifølge FN’s Fødevareorganisation, FAO, kan verdens sultproblemer løses ved at investere i det
lokale landbrug i udviklingslandene, men landbrugsstøtten hindrer fortsat den lokale
landbrugsudvikling i udviklingslandene.
FAO anslår samtidig, at 150 mio. husholdninger i verdens fattigste lande er involveret i
mælkeproduktion, og for dem er afsætning af mælk den mest værdifulde mulighed for at løfte sig
ud af fattigdom
3
.
Bangladesh
Mellemfolkeligt Samvirkes rapport ”Milking
the Poor”
viser eksempelvis, hvordan
landbrugsudviklingen, og herigennem fødevaresikkerheden, i Bangladesh fortsat hindres af EU’s
landbrugspolitik. Rapporten er vedlagt, og viser hvordan Arla’s mælkepulver, DANO, sælges til
under produktionsprisen.
Cameroun
I Cameroun har udviklingsprojekter i 10 år været med til at hjælpe den lokale mælkeproduktion i
gang, men nu bliver de lokale mælkebønder underbudt af kunstigt billigt mælkepulver fra EU. I det
nordvestlige Cameroun kan de fattige mælkeproducenter sælge deres friske mælk til 0,61 euro
literen til de lokale mejerier, hvis de skal dække deres produktionsomkostninger. Men de seneste
år har mejerierne kunnet købe europæisk subsidieret mælkepulver til 0,4 euro literen
4
.
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/6e9edf30/ld_euo_lissabon_16.pdf
2
http://www.stm.dk/publikationer/Et_Danmark_der_staar_sammen_11/Regeringsgrundlag_okt_2011.pdf
3
FAO (2010): “Status and Prospects for Smallholder Milk Production - A Global Perspective”
4
http://www.brot-fuer-die-welt.de/downloads/fachinformationen/aktuell02_milchdumping_english.pdf
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1039089_0002.png
Mellemfolkeligt Samvirke
Politik-kohærens
Det nuværende lovforslag er i modstrid med EU-institutionernes egne opfordringer til reformen,
hvor hensyn til udviklingslandene eksplicit bliver nævnt. Hovedkonklusionerne i Kommissionens
offentlige høring fra foråret 2010 er, at landbrugspolitikken
”undgår
at beskadige
udviklingslandenes økonomier og produktionskapaciteter.”
5
Også EU-Parlamentet opfordrede i juni 2011
“..
til at sikre sammenhæng mellem den fælles
landbrugspolitik og udviklings- og handelspolitikkerne; opfordrer især indtrængende EU til
at være opmærksom på situationen i udviklingslandene og til ikke at bringe
fødevareproduktionskapaciteten og den langsigtede fødevaresikkerhed i disse lande og de
pågældende befolkningers evne til at brødføde sig selv i fare samt til samtidig at overholde
princippet om sammenhæng i udviklingspolitikken
;”
6
I tråd med dette har Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri allerede udtrykt bekymring i
Rådet over, landbrugspolitikkens konsekvenser for udviklingslande
7
.
Vi er glade for, at Ministeren arbejder aktivt med denne problemstilling og vil i den forbindelse
opfordre til særligt under formandsskabet at arbejde målrettet for at
princippet om
sammenhængen i forhold til udviklingspolitikken (Policy Coherence for Development)
skrives ind i det endelige lovforslag for den fælles europæisk landbrugspolitik.
Dette kan eksempelvis gøres ved at indsætte hensynet til udviklingslandene som et
monitoreringsmål i forordning om regulering af management og monitorering af
landbrugspolitikken. Desuden bør lovteksterne henvise til Lissabon-traktatens art. 208, der
siger, at EU’s skal tage hensyn til udviklingslandene i alle politikker, der påvirker dem.
Frans Mikael Jansen
Generalsekretær
Mellemfolkeligt Samvirke
5
6
http://ec.europa.eu/agriculture/cap-post-2013/debate/report/executive-summary_da.pdf
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0297+0+DOC+XML+V0//DA
Deadline, DR2 24.10.2011
http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/seudsendelser.htm#/21274/00:07
7
Side 2