Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del EU-note E 35
Offentligt
1132390_0001.png
1132390_0002.png
1132390_0003.png
1132390_0004.png
1132390_0005.png
1132390_0006.png
1132390_0007.png
1132390_0008.png
1132390_0009.png
1132390_0010.png

Europaudvalget og Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget

EU-konsulenten

EU-note

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer6. februar 2013

Tolv forslag til fremme af vækst og beskæftigelse i EU - opdateret

Denne note er en opdateret udgave af en EU-note fra april 2011 til Europaud-valget og Erhvervsudvalget. Alle tolv forslag er nu blevet fremsat, og det erplanen, at de fleste færdigbehandles inden årets udgang.EU’s ”indre marked” kan under dansk EU-formandskab i 2012 fejre sit 20 årsjubilæum. Trods det indre markeds store betydning for vækst og beskæftigel-se i EU, vurderer Kommissionen dog, at der stadig er et stort uforløst vækst-potentiale i det indre marked. Kommissionen udpegede derfor i 2011 tolvinitiativer til EU-lovgivning, som skal være med til at sætte gang i væksten iEuropa.De tolv forslag vedrører følgende emner:1)2)3)4)5)6)7)8)Små og mellemstore virksomheders adgang til finansieringBorgernes mobilitetIntellektuelle ejendomsrettighederForbrugerne – aktører på det indre markedTjenesteydelserTransport-, energi- og elektroniske kommunikationsnetDet digitale indre markedSocialt iværksætteri
1/10
9)10)11)12)
EnergibeskatningSocial samhørighedLovgivningsmæssige rammer for virksomhederneOffentlige kontrakter.
I andet halvår af 2012 vil Kommissionen præsenterer yderligere 12 initiativertil EU-lovgivning, som skal hjælpe med at fremme vækst og beskæftigelse idet indre marked.

1) Adgang til finansiering for små og mellemstore virksomheder

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som kan give fondefor risikovillig kapital mulighed for at investere i en hvilken som helst med-lemsstat uden yderligere hindringer eller krav. I dag står fonde for risikovilligkapital ifølge Kommissionen over for betydelige vanskeligheder, når det drejersig om at rejse kapital i udlandet og operere på tværs af landegrænserne pågrund af de forskellige nationale reguleringsordninger og skattemæssige bar-rierer.Forslaget er fremsat den 7. december 2011 - KOM (2011) 860.Europa-Parlamentets ansvarlige udvalg, Økonomiudvalget, vedtog den 31.maj 2012 et udkast til betænkning. Rådet diskuterede første gang forslagetden 20. februar 2012. Europa-Parlamentet og Rådet starter i uge 23 forhand-linger om en førstebehandlingsaftale. Forslaget ventes at være på Europa-Parlamentets plenarmøde den 11.september 2012.

2) Borgernes mobilitet

Kommissionen foreslår, at der vedtages en modernisering af EU-lovgivningenfor anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. De gensidige anerken-delsesprocedurer for mobile arbejdstagere skal forenkles ligesom de juridiskerammer. Der er stadig ifølge Kommissionen for mange lovgivningsmæssigehindringer, som afholder borgere i EU fra at tage arbejde i andre EU-lande.Ifølge Kommissionen kan eksempelvis oprettelsen af et europæisk erhvervs-pas være med til at fremme mobiliteten blandt kvalificerede arbejdstagere.Forslaget er fremsat den 13. december 2011 - KOM (2011) 883.Forslaget blev første gang diskuteret i Rådet den 30. maj 2012, men forventesikke at blive behandlet i det ansvarlige udvalg i Europa-Parlamentet, Udvalgetfor det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, før september 2012. Forslagetforventes at være på Europa-Parlamentets plenarmøde den 14. januar 2013.2/10

3) Intellektuelle ejendomsrettigheder

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning om indførelsen af enfælles patentbeskyttelse og i den forbindelse et harmoniseret system til atbilægge tvister.Der er ifølge Kommissionen behov for en effektiv beskyttelse af intellektuelleejendomsrettigheder, idet det vil fremme investeringer i udviklingen af nyeprodukter. Der er i dag for mange forskellige patenter og nationale tvistbilæg-gelsessystemer, som er både omkostningstunge, ineffektive og skaber retsu-sikkerhed.Lovgivningsforslag til forstærket samarbejde om EU-patentordning er fremsatden 13. april 2011 – KOM (2011) 215 og 216.Rådet opnåede politisk enighed i juni 2011, men der er fortsat uenighed om,hvor patentdomstolens hjemsted skal placeres. I Europa-Parlamentet er beg-ge forslag på dagsordenen ved plenarmødet i juni 2012.

4) Forbrugerne – aktører på det indre marked

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som kan sikre deeuropæiske forbrugere udenretlige klagemuligheder, som også omfatter on-linehandel. Der er ifølge Kommissionen stadig mange hindringer, der gør atforbrugerne ikke har fuld tillid til, at der findes effektive klagemuligheder, hvisdet går galt med køb af varer i et andet EU-land.Kommissionen har fremsat to forslag vedrørende klagemuligheder. Et omalternativ tvistbilæggelse, på engelsk benævnt som ADR (forkortelse af Alter-native Dispute Resolution), og et om online tvistbilæggelse, på engelsk be-nævnt som ODR (forkortelse af Online Dispute Resolution).Forslaget er fremsat som et direktivforslag og et forordningsforslag den 1.december 2011 - KOM (2011) 793 og KOM (2011) 794.Rådet opnåede enighed om forslaget den 31. maj 2012 og starter herefterforhandlinger med Europa-Parlamentet. Det ansvarlige udvalg for begge for-slag, Udvalget for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, forventes atstemme om forslagene den 10. juli 2012.

5) Tjenesteydelser

Kommissionen har fremsat et forordningsforslag om europæisk standardise-ring. Forslaget har til hensigt at tilpasse det europæiske standardiseringssy-3/10
stem til den generelle samfundsudvikling, herunder udviklingen af moderneinformations- og kommunikationsteknologi, og sikre interessentinddragelse,gennemsigtighed, tilgængelighed samt et effektivt og fleksibelt standardise-ringssystem i Europa.Forslaget lægger op til ændringer af det reguleringsmæssige grundlag for deteuropæiske standardiseringssystem. Forslaget har til hensigt at tilpasse deteuropæiske standardiseringssystem til den generelle samfundsudvikling ogstyrke virksomheders konkurrenceevne i overensstemmelse med 2020-strategien. Revisionen af det europæiske standardiseringssystem skal sikreinteressentinddragelse, gennemsigtighed, tilgængelighed samt et effektivt ogfleksibelt standardiseringssystem i Europa.Forslaget er fremsat den 1. juni 2011 – KOM (2011)315.31. maj 2012 opnåede Rådet og Europa-Parlamentet enighed om såkaldtførstebehandlingsaftale. Begge institutioner skal dog stadig officielt vedtageden endelige tekst. Europa-Parlamentet forventer at stemme om forslaget vedplenarmødet i september 2012. Forordningen skal træde i kraft den 1. januar2013.

6) Transport-, energi- og elektroniske kommunikationsnet

Kommissionen har under dette nøgleinitiativ fremsat fire forslag som skalstyrke transport- energi- og telekommunikations-infrastrukturen.Forslaget om oprettelsen af en ny infrastrukturfacilitet kaldet ”ConnectingEurope Faciliteten” (CEF) er den overordnede finansieringsramme for de tresektorspecifikke forslag. CEF har et forslået budget på 50 milliarder euro ogskal identificere og opstarte strategiske projekter af europæisk interesse, somskal sikre den indbyrdes anvendelighed samt styrke integrerede transportkæ-der. De tre tilhørende forslag til separate forordninger fastlægger, hvordandisse midler skal tildeles prioriterede infrastrukturprojekter inden for henholds-vis transport, energi og telekommunikation.Forslaget til forordning om oprettelse af Connecting Europe Faciliteten erfremsat den 16. januar 2012 - KOM (2011) 665.Forslaget er sat på dagsordenen på transportrådsmødet den 7. juni 2012 ogenergirådsmødet den 15. juni 2012. Forordningens vedtagelse afhænger dogaf vedtagelsen af den samlede flerårige finansielle ramme 2014-2020. I Euro-pa-Parlamentet behandles forslaget af Transportudvalget i fællesskab medUdvalget for Industri, Forskning og Energi.
4/10
På energiområdet foreslår Kommissionen en strømlining af godkendelsespro-cedurer i medlemslandene for at reducere sagsbehandlingstiden for infra-strukturprojekter af fælles europæisk interesse samt en øget involvering afoffentligheden. Forslaget indeholder endvidere en udvælgelsesprocedure foren strategisk liste af projekter og ophæver desuden den eksisterende forord-ning om retningslinjer for de transeuropæiske net på energiområdet (TEN-E-program).Forslaget til direktiv om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfra-struktur er fremsat den 19. oktober 2011 - KOM (2011) 658.Forslaget er på energirådsmødets dagsorden den 15. juni 2012. I Europa-Parlamentet forventes det ansvarlige udvalg, Udvalget for Industri, Forskningog Energi, at stemme om udkast til betænkning den 19. juni 2012.På transportområdet har Kommissionen fremsat et forslag, der skal skabe etindre marked for transport, som omfatter samtlige transportformer og nationa-le systemer, bl.a. intelligente transportsystemer og udvikler moderne cabota-genet og multimodiale transportnet. Navnlig råder EU ifølge Kommissionenendnu ikke over et tilstrækkeligt sammenhængende, interoperabelt og effek-tivt grænseoverskridende transportinfrastrukturnet. I forslaget ligger, at TEN-T-nettet består af to lag: et hovedtransportnet, som skal stå færdigt senest i2030, og et samlet transportnet, som skal stå færdigt senest i 2050. Det sam-lede transportnet skal dække hele EU. Prioriteten i hovednettet er at etablerede transportforbindelser og knudepunkter i TEN-T, som skal være fuldt funkti-onsdygtige i 2030.Forslaget om retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportneter fremsat den 19. oktober 2011 - KOM (2011) 650.Forslaget er på Rådets dagsorden den 7. juni 2012. I Europa-Parlamentetforventes det, at det ansvarlige udvalg, Transportudvalget, stemmer om for-slaget i november 2012.Kommissionens forordningsforslag på telekommunikationsområdet indeholderretningslinjer for prioritering af projekter inden for bredbånd og digitale tjene-ster. Forordningen fastsætter bl.a. retningslinjerne for, hvilke telekommunika-tionsprojekter, der kan kvalificeres til at være af "fælles interesse" og somdermed kan opnå støtte i henhold til den overordnede CEF-forordning. For-slaget arbejder overordnet set med to typer projekter. Det ene er bredbånds-projekter, som er fysiske eller trådløse net, der giver højhastighedsadgang tilinternettet. Det andet er digitale tjenester, som er internetbaserede tjenester,som kan virke på tværs af landegrænserne.
5/10
Forslaget om retningslinjer for transeuropæiske telenet er fremsat den 19.oktober 2011 - KOM (2011) 657.Forslaget er på Rådets dagsorden den 8. juni 2012. I Europa-Parlamentetforventes det ansvarlige udvalg, Udvalget for Industri, Forskning og Energi, atstemme om sin betænkning i november 2012.

7) Det digitale indre marked

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som sikrer gensidiganerkendelse af elektronisk identifikation og autentificering i hele EU. EU skali den forbindelse revidere direktivet om elektroniske signaturer for at muliggø-re sikker og uhindret elektronisk kommunikation mellem virksomheder, borge-re og offentlige myndigheder. Det digitale indre marked er ifølge Kommissio-nen et af de vigtigste midler til at fremme vækst og beskæftigelse i EU. Udvik-lingen af et digitalt indre marked bremses ifølge Kommissionen af manglendetillid hos forbrugerne, når det gælder betalingssikkerhed og sikringen af for-brugernes rettigheder i forbindelse med grænseoverskridende handler.Forslaget om e-identifikation og elektronisk signatur er fremsat den 4. juni2012 - KOM (2012) 238.Forslaget forventes at blive præsenteret på Rådets møde den 8. juni, menselve behandlingen vil først finde sted i løbet af efteråret.

8) Socialt iværksætteri

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning vedrørende socialtiværksætteri, som kan være med til at etablere en fælles europæisk ramme tilfremme af udviklingen af solidariske investeringsfonde, som kan investere ivirksomheder, der forfølger mål af almen interesse og mål baseret på f.eks.social udvikling eller etiske og miljømæssige hensyn. Ifølge Kommissionensforslag er de forskelligartede nationale regler om sociale iværksætterfonde ogmanglen på regler, der er skræddersyet til formålet, har medført, at sådannefondes adgang til kapitalmarkederne er vanskelig og forbundet med storeomkostninger.Forslaget er fremsat den 7. december 2011 - KOM (2011) 862.Rådet diskuterede forslaget første gang i februar 2012 og forhandler i øjeblik-ket med Europa-Parlamentet om en førstebehandlingsaftale. Det forventes, atforslaget bliver færdigforhandlet under dansk formandskab og endelig vedta-get på Europa-Parlamentets plenarmøde den 11. september 2012.
6/10

9) Energibeskatning

Kommissionen foreslår, at der vedtages en revision af EU’s eksisterenderegler for beskatning af energiprodukter i EU. Nye regler skal omstrukturereden måde, hvorpå energiprodukterne beskattes, således at de nuværendeubalancer fjernes, og der tages hensyn til produkternes CO2-emissioner ogenergiindhold. De nuværende energiafgifter foreslås opdelt i to komponenter,som tilsammen vil bestemme den samlede afgiftssats for et produkt. Kommis-sionen ønsker at fremme energieffektivitet og forbruget af mere miljøvenligeprodukter samt undgå konkurrencefordrejninger på det indre marked.Forslaget sigter på at gøre det lettere for medlemsstaterne at omarbejde de-res overordnede afgiftsstrukturer på en måde, der bidrager til vækst og be-skæftigelse, ved at omlægge beskatningen fra afgifter på arbejdskraft til afgif-ter på forbrug.Forslaget er fremsat den 13. april 2011 – KOM(2011)169.Europa-Parlamentet vedtog ved plenarmødet den 19. april 2012 det ændrededirektivforslag. Forslaget forventes at blive debatteret i Rådet den 22. juni2012, men der skulle stadig være stor uenighed i Rådet, og forslaget ventesderfor ikke at blive færdigbehandlet under dansk formandskab.

10) Social samhørighed

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som kan være med tilat styrke gennemførelsen, anvendelsen og håndhævelsen af EU’s direktiv omudstationering af arbejdstagere. Kommissionen har med det mål for øje præ-senteret to forslag. Et forslag til forordning, som præciserer de generelle prin-cipper og regler på EU-niveau med hensyn til udøvelsen af strejkeretten indenfor rammerne af den frie udveksling af tjenesteydelser og den frie etablerings-ret, samt et direktivforslag som skal sikre bedre håndhævelse af udstatione-ringsdirektivet. Forslaget indeholder bl.a. foranstaltninger, som kan være medtil at forebygge og straffe misbrug eller omgåelse af reglerne.Forslaget til forordning om udøvelse af retten til kollektive skridt inden forrammerne af etableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteyderlser(Monti II) - KOM (2012) 130 blev fremsat den 21. marts 2012.Forslaget udløste den 22. maj 2012 et "gult kort" til Kommissionen, da entredjedel af de nationale parlamenter mente, at det var i strid med nærheds-1princippet . Kommissionen genovervejer derfor i øjeblikket sit forslag.
1
SeEU-note (09) E3om nationale parlamenters rolle i EU ifølge Lissabontraktaten.7/10
Forslaget til direktiv om håndhævelse af udstationeringsdirektivet - KOM(2012) 131 blev fremsat den 21. marts 2012.

11) Lovgivningsmæssige rammer for virksomhederne

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som forenkler EU-direktiverne om regnskabsstandarder.Revisionen forfølger en række centrale målsætninger:1. Reduktion af de administrative byrder og forenkling, hovedsagelig ret-tet mod små virksomheder.2. At øge klarheden og sammenligneligheden af de virksomhedskatego-riers regnskaber, for hvilke disse forhold er vigtige som følge af mereomfattende grænseoverskridende aktiviteter og et større antal ekster-ne interessenter.3. Beskyttelse af væsentlige brugerbehov med henblik på at bibeholdenødvendige regnskabsmæssige oplysninger for brugerne.4. Øget gennemsigtighed i forbindelse med betalinger foretaget til myn-digheder af virksomheder inden for udvindingsindustrien og skovningaf primærskoveIfølge Kommissionen er der potentielle besparelser i forbindelse med detteforslag på 1,5 mia. euro om året for 1,1 mio. små virksomheder. Besparelser-ne skyldes især mindre forpligtelser i forbindelse med virksomhedernes regn-skabsaflæggelse.Forslaget er fremsat den 25. oktober 2011 - KOM(2011) 684.Europa-Parlamentet og Rådet forhandler i øjeblikket om en førstebehand-lingsaftale om forslaget.

12) Offentlige kontrakter

Kommissionen har foreslået, at der vedtages en revideret og moderniseretEU-ramme for offentlige kontrakter, som kan være med til at øge efterspørgs-len efter miljøvenlige, socialt ansvarlige og innovative varer, tjenester og byg-ge- og anlægsarbejder. Offentlige myndigheder i EU bruger ca. 18 pct. afEU's BNP på varer, tjenester og bygge- og anlægsarbejder.
8/10
Revisionen skal samtidig give ordregivende myndigheder mere enkle og flek-sible procedurer samt sikre ikke mindst de små og mellemstore virksomhederlettere adgang til indgåelse af offentlige kontrakter.Kommissionen foreslår følgende tærskelværdier:a) 5 000 000 EUR for offentlige bygge- og anlægskontrakter.b) 130 000 EUR for offentlige vareindkøbs- og tjenesteydelseskontrak-ter, der indgås af statslige myndigheder, samt projekteringskonkur-rencer.c) 200 000 EUR for offentlige vareindkøbs- og tjenesteydelseskontrak-ter, der indgås af myndigheder på lavere niveau, samt projekterings-konkurrencer.d) 500 000 EUR for offentlige kontrakter vedrørende sociale tjeneste-ydelser.Kommissionens forslag til en ny ramme for offentlige kontrakter består af todirektivforslag; et nyt udbudsdirektiv og et nyt forsyningsvirksomhedsdirektiv.Store dele af indholdet af de to direktivforslag er ens, forsyningsvirksomheds-direktivet regulerer dog udelukkende indgåelse af kontrakter vedrørende akti-viteter inden for vand-, energi-, transport-, eller postsektoren, hvor udbudsdi-rektivet regulerer ordregivende myndigheders indgåelse af offentlige kontrak-ter.Begge forslag er fremsat den 20. december 2011 - KOM (2011) 895 og KOM(2011) 896.Rådet diskuterede de to forslag for anden gang den 30. maj 2012. I Europa-Parlamentet forventes forslagene at være på dagsorden for plenarmødet idecember 2012. På udvalgsniveau forventes behandlingen afsluttet i oktober,hvor, Udvalget for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, ventes atstemme om forslagene.
Med venlig hilsenMorten Knudsen (3695)Thomas Fich (3611)Iben Schacke (3694)Louise Juul (11190)9/10
10/10