Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del EU-note E 38
Offentligt
1141272_0001.png
1141272_0002.png
1141272_0003.png
1141272_0004.png
EuropaudvalgetDet Internationale Sekretariat
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer2. juli 2012
Møde i Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012På dette sidste møde i Det Europæiske Råd under det danske EU-formandskab fik stats- og regeringscheferne vedtaget en vækst- ogbeskæftigelsespagt på 120 mia. euro. Rapporten om yderligere integrationunder ØMU’en blev drøftet, og eurolandene vedtog et par konkrete initiativertil at sikre den finansielle stabilitet på kort sigt. Den flerårige finansielle ramme(FFR), EU-patentet, landespecifikke anbefalinger, situationen i Syrien samtoptagelsesforhandlinger med Montenegro var blandt de øvrige emner påstats- og regeringschefernes dagsorden.
Situationen i euroområdetStats- og regeringscheferne var i princippet allerede torsdag aften enige om etaf hovedtemaerne på topmødet - vækst- og beskæftigelsespagten, men enendelig aftale måtte afvente enighed blandt eurolandene til at sikre denfinansielle stabilitet i euroområdet på kort sigt. Her havde specielt Italien ogSpanien advokeret for en række konkrete tiltag til at afhjælpe det tiltagenderentepres i forbindelse med udstedelse af statsobligationer.Det lykkedes da også for eurolandene - på et fremrykket eurotopmøde derførst sluttede tidlig fredag morgen - at opnå enighed om muligheden fordirekte rekapitalisering af bankerne samt en mere ”fleksibel og effektiv” brugaf den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet (EFSF) og den europæiskestabilitetsmekanisme (ESM).Aftalen går ud på, at der indføres en form for fælles tilsynsmekanisme medden europæiske banksektor, hvor Den Europæiske Centralbank (ECB) vil ståfor tilsynet i euroområdet. Når tilsynsmekanismen er på plads, kan ESM ydefinansiel støtte direkte til de kriseramte banker, hvorved støtten ikke kommer1til at belaste de berørte landes gældsniveauer . Der vil dog være tilknyttet”passende betingelser”, som skal formuleres i et såkaldt aftalememorandum.
1
Et sådant tiltag vil ifølge aftalen kunne træffes ved en almindelig afgørelse.
1/4
Den mere fleksible og effektive brug af EFSF og ESM betyder, at der åbnesop for muligheden for opkøb af statsobligationer med ECB som agent i de2tilfælde, hvor et euroland i øvrigt lever op til diverse henstillinger og regelsæt ,men hvor markedet fortsat kræver en høj risikopræmie på renten af udstedtestatsobligationer.Europa-Kommissionen vil snarest, på baggrund af artikel 127, stk. 6 iTraktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, stille forslag om denfælles tilsynsmekanisme, der forventes vedtaget inden udgangen af 2012.Aftalen indeholder også en opfordring til, at der hurtigst muligt bliver indgåeten aftale med Spanien med henblik på rekapitalisering af landets banksektor.Støtten til Spanien vil blive ydet via EFSF indtil ESM træder i kraft, hvorefter3støtten overføres til ESM uden prioritetsstatus .Endelig indeholder aftalen også et tilsagn til Irland om, at situationen i denirske banksektor skal undersøges, så Irland også kan drage fordel afløsningen for Spanien.En direkte rekapitalisering af de spanske banker uden om det spanskestatsbudget kan dog ikke umiddelbart realiseres på baggrund af aftalen, daden jo eksplicit forudsætter, at den fælles tilsynsmekanisme først skal væreoprettet.
Vækst- og beskæftigelsespagtStats- og regeringscheferne opnåede fredag enighed om den samlede vækst-og beskæftigelsespagt.Den samlede pagt beløber sig til ca. 120 mia. euro, hvilket svarer til ca. 1procent af EU’s samlede bruttonationalindkomst (BNI) – ca. 894 mia. kroner.De 120 mia. euro fordeler sig på følgende måde:60 mia. euro i øget udlånskapacitet fra Den EuropæiskeInvesteringsbank på baggrund af et nyt kapitalindskud på 10 mia.euro.55 mia. euro fra omprogrammering af uudnyttede strukturfondsmidler.4,5 mia. euro fra pilotprojektet om projektobligationer i forbindelsemed grænseoverskridende energi-, trafik- og bredbåndsinfrastruktur.
Blandt de øvrige initiativer på EU-plan kan nævnes uddybelse af det indremarked, et velfungerende digitalt indre marked senest i 2015, reduktion af2
Aftalen nævner konkret de landespecifikke anbefalinger og øvrige tilsagn,herunder tidsfrister under det europæiske semester, stabilitets- ogvækstpagten og proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt storeubalancer.Finansiel bistand via ESM er normalt sikret en højere prioritet end øvrigekreditorer.
3
2/4
regelbyrden, fuldførelse af det indre marked for energi senest i 2014,omsætning af forskningstiltag til innovationer, anvendelse af skattepolitikkentil finanspolitisk konsolidering og bæredygtig vækst, hurtig behandling afKommissionens beskæftigelsespakke, lettelse af arbejdskraftens mobilitet,udnyttelse af handel som vækstbidrag samt udnyttelse af EU’s budget tilstøtte for vækst, beskæftigelse, konkurrenceevne og konvergens i tråd medEuropa 2020-strategien.Stats- og regeringscheferne opfordrede Rådet til at undersøge, hvordansamarbejdet mellem institutionerne kan forbedres, så en rettidiggennemførelse af pagten kan sikres. Europa-Parlamentets formand, MartinSchulz, havde i forbindelse med den traditionelle tale til stats- ogregeringscheferne på topmødet opfordret til, at der blev indgået eninterinstitutionel aftale mellem Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentetom vækst- og beskæftigelsespagten.EU-patentetDet lykkedes for det danske EU-formandskab i forbindelse medforhandlingerne på topmødet at få afsluttet striden mellem Tyskland,Storbritannien og Frankrig om placeringen af patentdomstolen. Det danskekompromis fordeler patentsagerne i forskellige kategorier, der så afhængig afkategori behandles i München, London og Paris. Hovedsædet vil dog formeltvære i Paris.Landespecifikke anbefalingerDer var endvidere bred tilslutning blandt stats- og regeringscheferne til delandespecifikke anbefalinger under det europæiske semester. Anbefalingerneskal herefter formelt vedtages af Rådet, hvorefter medlemslandene skalomsætte anbefalingerne i de nationale beslutninger om budgetter,strukturreformer og beskæftigelsespolitikker.
Flerårige finansielle ramme (FFR)Stats- og regeringscheferne havde på topmødet en første drøftelse af EU'soverordnede budgetrammer i perioden 2014-2020 på baggrund af det danskeEU-formandskabs forhandlingsramme samt to konkrete spørgsmål:Hvordan kan de forskellige politikker i den nye FFR bedst bidrage tilat skabe vækst og beskæftigelse og øge kvaliteten i EU's udgifter?Hvordan skal vi prioritere udgifterne blandt de forskelligepolitikområder og tilpasse dem bedre til Europa 2020-strategien?
Der var enighed om, at budgettet bør støtte op om vækstdagsordenen samt atforhandlingerne bør være afsluttede inden udgangen af 2012. Stats- ogregeringscheferne vil genoptage drøftelserne på mødet til oktober ogsandsynligvis også til december.
3/4
Styrkelse af Den Økonomiske og Monetære UnionRapporten om yderligere integration under den økonomiske og monetæreunion blev også behandlet af stats- og regeringscheferne.Eurolandenes aftale om den fælles tilsynsmekanisme for bankerne ieuroområdet blev udlagt af både EU’s faste formand og Europa-Kommissionens formand som en delvis realisering af ØMU-rapportensvisioner vedrørende en bankunion.Der var dog flere forskellige synspunkter på substansen af rapporten, menHerman Van Rompuy og de øvrige formænd for Kommissionen, ECB ogeurogruppen fik til opgave at forberede en foreløbig rapport med en specifikog tidsbunden køreplan for gennemførelsen af en egentlig økonomisk ogmonetær union til topmødet til oktober. Den endelig rapport forventes færdiginden året udgang. Spørgsmålet om eventuelle traktatændringer vil ogsåindgå i det videre arbejde.Medlemslandene vil blive tæt inddraget i overvejelserne og regelmæssigthørt. Europa-Parlamentet vil også blive hørt i forbindelse med det viderearbejde.
MontenegroStats- og regeringscheferne bakkede op om Rådets afgørelse fra den 26. juniom at indlede optagelsesforhandlinger med Montenegro den 29. juni 2012.Montenegro ansøgte om medlemskab af EU den 15. december 2008 og blevefterfølgende anerkendt som kandidatland den 17. december 2010.
SyrienStats- og regeringscheferne fordømte på det kraftigste volden og massakrenaf civile og opfordrede det syriske regime til straks at stoppe overgrebet påden civile befolkning. Stats- og regeringscheferne opfordrede samtidig til enomgående international efterforskning af krænkelserne af folkeretten ogmenneskerettighederne med henblik på at sikre, at de ansvarlige bliver stillettil regnskab.Endelig opfordrede stats- og regeringscheferne til fælles handling i FN’sSikkerhedsråd for at gøre presset mod det syriske regime mere robust ogeffektivt.
Med venlig hilsen,
Martin Jørgensen (3622)
4/4