Europaudvalget 2011-12, Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
Rådsmøde 3143 - almindelige anl. Bilag 1, UPN Alm.del Bilag 96
Offentligt
1065638_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 12. januar 2012
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 27. januar 2012
SAMLENOTAT
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020 .........................................................2
2. Præsentation af det danske EU-formandskabs arbejdsprogram ............................................... 13
3. Opfølgning på Det Europæiske Råd den 9. december 2011 ...................................................... 16
4. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 ........................................................ 19
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0002.png
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020
KOM (2011) 0500, KOM (2011) 0403, KOM (2011) 0398, KOM (2011) 0510, KOM (2011)
0511, KOM (2011) 0512
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 29. juni 2011sit forslag til den flerårige finansielle ramme. Det samlede udgifts-
loft i forslaget udgør 1.083 mia. euro i forpligtelsesbevillinger svarende til 1,11 pct. af EU’s BNI. På indtægtssi-
den lægges op til en ændring af rabatsystemet og indførelse af to nye indtægtskilder - en ny skat på finansielle
transaktioner samt en ny moms-indtægt. Formandskabet vil på det kommende rådsmøde lægge op til en drøftelse
af hovedprioriteter vedrørende den samlede ramme, herunder en drøftelse af det overordnede udgiftsniveau.
2. Baggrund
Formandskabet vil lægge op til, at Rådet (almindelige anliggender) den 27. januar 2012 drøfter
medlemsstaternes hovedprioriteter vedrørende den samlede ramme, herunder deres holdning til
det overordnede udgiftsniveau.
Sagen har hjemmel i traktatens artikel 312 vedrørende den flerårige finansielle ramme, artikel 311
vedrørende Unionens egne indtægter samt artikel 295 vedrørende interinstitutionelt samarbejde.
Det følger af artikel 312 i Traktaten, at formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre
en velordnet udvikling i Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter, at den
flerårige finansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og at det årlige budget
overholder den flerårige finansielle ramme. Den finansielle ramme fastlægges i en forordning,
som vedtages af Rådet med enstemmighed, når Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse
med et flertal af sine medlemmer. Det fremgår endvidere, at Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen under hele proceduren træffer de nødvendige foranstaltninger med henblik på at
lette vedtagelsen. Det fremgår endvidere af Traktatens artikel 311, at Unionen tilvejebringer de
nødvendige midler med henblik på at nå sine mål og gennemføre sin politik.
Kommissionen har i løbet af efteråret 2011 fremlagt forslag til de underliggende sektorretsakter,
herunder forslag til de nye strukturfondsforordninger, forordningsforslag om fremtidens land-
brugs- og landdistriktspolitik, programmer der vedrører retlige og indre anliggender, forslag til en
infrastrukturpakke herunder forslag om et finansieringsinstrument for transeuropæisk infrastruk-
tur, forslag vedrørende forsknings-, innovations-, og uddannelsesprogrammerne samt forslag
vedrørende de eksterne politikker.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med sit forslag til den kommende flerårige finansielle ramme et stærkt
fremtidigt fælleseuropæisk budget med fokus på at skabe fremdrift i EU2020 vækststrategien.
For at styrke forbindelsen mellem EU’s budget og EU’s 2020-mål foreslår Kommissionen en
syv-årig budgetramme gældende for perioden 2014 til 2020.
Principper for EU’s budget
Den flerårige finansielle ramme skal jf. forslaget bygge på en række principper. Konkret fremhæ-
ver Kommissionen, at EU’s budget skal:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0003.png
-
-
-
-
-
Finansiere fælleseuropæiske politikker, som medlemsstaterne har besluttet skal håndteres på
EU-niveau (fx den fælles landbrugspolitik).
Bidrage til solidaritet mellem alle medlemsstater og regioner (fx gennem samhørighedspoli-
tikken).
Finansiere tiltag, der bidrager til at færdiggøre det indre marked (fx gennem finansiering af
trans-europæisk infrastruktur).
Sikre synergi og stordriftsfordele gennem fælles løsninger (fx inden for forskning, innovati-
on, samarbejde om indre anliggender, migration og retfærdighed).
Give svar på vedvarende og nye udfordringer (fx på områderne miljø, klimaændringer, hu-
manitær bistand, demografiske ændringer og kultur).
EU’s budget skal ifølge forslaget fokusere på nøgleprioriteter, europæisk merværdi, virkning og
resultater samt på at skabe fælles goder over hele EU. Kommissionen ønsker derfor et øget fo-
kus på resultater, simplificering, opfyldelsen af på forhånd opstillede betingelser og på at anvende
EU’s budget som løftestang for yderligere privat finansiering.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår en flerårig finansiel ramme, som omfatter et samlet forpligtelsesniveau
på 1.083 mia. euro for perioden 2014 til 2020 svarende til 1,11 pct. af EU’s BNI. Dette samlede
forpligtelsesniveau dækker over 1.025 mia. euro svarende til 1,05 pct. af EU’s BNI, som budget-
teknisk placeres inden for den flerårige finansielle ramme samt et forpligtelsesniveau på 58 mia.
euro svarende til 0,06 pct. af BNI, som teknisk placeres uden for den finansielle ramme. Kom-
missionen foreslår således at flytte flere udgiftsposter, der i dag finansieres inden for rammen,
uden for rammen for 2014 til 2020. Betalingsniveauet vedrørende udgifter inden for den flerårige
finansielle ramme udgør 972 mia. euro svarende til 1,00 pct. af EU’s BNI, mens betalingsniveau-
et vedrørende udgifter uden for den flerårige finansielle ramme ikke fremgår af forslaget. Kom-
missionens forslag svarer til en realvækst i udgiftsniveauet på ca. 5 pct. sammenlignet med lofter-
ne for indeværende finansielle rammeperiode, der gælder perioden 2007 til 2013.
Det samlede foreslåede forpligtelsesniveau inden for og uden for den flerårige finansielle ramme
fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Det samlede udgiftsniveau i Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Samlede forpligtelser
inden for og uden for
den flerårige ramme
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
2014
150.371
2015
152.585
2016
153.391
2017
154.725
2018
155.739
2019
157.372
2020
159.134
1.083.316
1,13
1,13
1,12
1,12
1,11
1,10
1,09
1,11
Anm.: Kommissionen angiver ikke i sit forslag det samlede betalingsniveau inden for og uden for den flerårige fi-
nansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 0500
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0004.png
Det foreslåede udgiftsniveau inden for den flerårige finansielle ramme, herunder op-
delingen på budgetkategorier fremgår af
tabel 2
Tabel 2
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (inden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Kategori 1: Intelligent
og inkluderende
vækst
Herunder samhørig-
hedspolitikker
Kategori 2:
Bæredygtig vækst
(naturressourcer)
Herunder markeds-
ordninger og direkte
betalinger
Kategori 3: Sikkerhed
og borgerskab
Kategori 4:
Det globale Europa
Kategori 5:
Administration
Herunder administra-
tive udgifter til institu-
tioner
Forpligtigelser i alt
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
490.908
376.020
2014
64.696
50.486
2015
66.580
51.543
2016
68.133
52.542
2017
69.956
53.609
2018
71.596
54.798
2019
73.768
55.955
2020
76.179
57.105
57.386
42.244
56.527
41.623
55.702
41.029
54.861
40.420
53.837
39.618
52.829
38.831
51.784
38.060
382.927
281.825
2.532
9.400
8.542
6.967
2.571
9.645
8.679
7.039
2.609
9.845
8.796
7.108
2.648
9.960
8.943
7.191
2.687
10.150
9.073
7.288
2.726
10.380
9.225
7.385
2.763
10.620
9.371
7.485
18.535
70.000
62.629
50.464
142.556
1,08
144.002
1,07
145.085
1,06
146.368
1,06
147.344
1,05
148.928
1,04
150.718
1.025.000
1,03
1,05
Betalinger i alt
Som pct. af BNI
133.851
1,01
141.278
1,05
135.516
0,99
138.396
1,00
142.247
1,01
142.916
1,00
137.994
0,94
972.198
1,00
Anm.: Budgetkategorierne er ikke fuldt ud sammenlignelige med de tilsvarende budgetkategorier under den inde-
værende finansielle ramme, idet underprogrammer flyttes mellem kategorierne. Et fyldestgørende overblik
over sådanne bevægelser er ikke tilvejebragt af Kommissionen.
Kilde: KOM (2011)0 500
Det foreslåede udgiftsniveau uden for den flerårige finansielle ramme, herunder opdelingen på
programmer fremgår af
tabel 3.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0005.png
Tabel 3
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Nødhjælpsreserve
Globaliseringsfond
Solidaritetsfond
Fleksibilitetsinstrument
Reserve til kriser i
landbruget
ITER
GMES
Den Europæiske Udvik-
lingsfond
Global klima- og
biodiversitetsfond
I alt uden for den
flerårige finansielle
ramme
I alt 2014-
2020
2.450
3.000
7.000
3.500
3.500
886
834
3.317
p.m.
7.815
624
834
4.346
p.m.
8.583
299
834
4.394
p.m.
8.306
291
834
4.453
p.m.
8.357
261
834
4.526
p.m.
8.395
232
834
4.600
p.m.
8.445
114
834
4.710
30.319
p.m.
8.416
58.316
p.m.
2.707
5.841
2014
350
429
1.000
500
500
2015
350
429
1.000
500
500
2016
350
429
1.000
500
500
2017
350
429
1.000
500
500
2018
350
429
1.000
500
500
2019
350
429
1.000
500
500
2020
350
429
1.000
500
500
Anm.: Kommissionen har endnu ikke foreslået konkrete forpligtelsesbevillinger for så vidt angår den globale kli-
ma- og biodiversitetsfond. Fonden indgår derfor heller ikke i opgørelsen af det samlede forpligtelsesniveau
uden for den flerårige finansielle ramme. Kommissionen angiver ikke i sit forslag betalingsniveau uden for
den flerårige finansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 0500
Budgetkategorier
Kommissionen opererer i forslaget med fem budgetkategorier:
1. Intelligent og inkluderende vækst
2. Bæredygtig vækst (naturressourcer)
3. Sikkerhed og borgerskab
4. Det globale Europa
5. Administration
I det store hele svarer opdelingen af den finansielle ramme på kategorier til den nuværende struk-
tur, når der ses bort fra forslagets del om at flytte udgifter uden for rammen. Det skal imidlertid
bemærkes, at indholdet af budgetkategorierne i Kommissionens forslag ikke fuldt ud svarer til
indholdet af de nuværende kategorier. Eksempelvis flyttes infrastrukturprogrammerne (TEN) fra
kategori 1A (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) i den indeværende finansielle ramme-
periode til samhørighedsdelen af den nye kategori 1. Tilsvarende flyttes en række programmer,
som i indeværende finansielle rammeperiode finansieres under budgetkategori 2 (beskyttelse og
forvaltning af naturressourcer), til andre budgetkategorier. Dette gælder bl.a. fødevareprogram-
met for de socialt dårligst stillede og fødevaresikkerhedsprogrammet, som flyttes fra kategori 2 i
indeværende periode til henholdsvis kategori 1 og 3 i Kommissionens forslag til den kommende
finansielle rammeperiode. Hertil kommer oprettelsen af et kriseinstrument til landbrugssektoren
uden for den flerårige finansielle ramme.
Budgetkategori 1(intelligent og inkluderende vækst)
Budgetkategori 1 (intelligent og inkluderende vækst) opdeles i forslaget ikke som i indeværende
rammeperiode i en A og en B underkategori. Det er dog præciseret, hvilken del af budgetkatego-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rien, der afsættes til økonomisk, social og territorial samhørighed. Kommissionen foreslår et
samlet forpligtelsesniveau til budgetkategori 1 på 491 mia. euro, hvoraf 376 mia. euro reserveres
til samhørighedspolitikker. Der afsættes således 115 mia. euro til de ikke-samhørighedsrelaterede
politikker.
Kommissionen lancerer under overskriften ”Horisont 2020” et nyt fælles strategisk rammepro-
gram for forskning, innovation og teknologiudvikling. Der afsættes 80 mia. euro til programmet,
som omfatter det eksisterende forskningsrammeprogram, hovedparten af innovationsprogram-
met CIP og EIT fra den nuværende kategori 1A. Der afsættes 15,2 mia. euro under budgetkate-
gori 1 til uddannelse, mens den ”ikke-innovative” del af CIP relanceres som et særligt program til
at fremme SMV’ers konkurrenceevne, hvortil afsættes 2,4 mia. euro. For så vidt angår Galileo
budgetteres med i alt 7 mia. euro i forpligtelsesbevillinger over perioden.
Under ”økonomisk, social og territorial samhørighed” oprettes en selvstændig infrastrukturfacili-
tet kaldet Connecting Europe Faciliteten til fremme af grænseoverskridende transport-, energi-
og IKT-infrastruktur, hvortil afsættes 40 mia. euro. Hertil kommer 10 mia. euro fra Samhørig-
hedsfonden øremærket til transportinfrastrukturinvesteringer i samhørighedslandende. Den nye
facilitet erstatter de nuværende TEN-programmer og udvides til også at omfatte IKT (bredbånd
og digitale services).
Der lægges endvidere op til oprettelsen af såkaldte ”transitionsregioner”, som erstatter de nuvæ-
rende indfasnings- og udfasningsregioner. Transitionsregionerne defineres som regioner med et
BNP på 75 – 90 pct. af EU-gennemsnittet. Konvergensregioner og konkurrenceevneregioner
fremgår fortsat for så vidt angår kategoriseringen af regionerne i EU, ligesom territorial samhø-
righed fortsat er et særskilt underområde.
Kommissionen lægger endvidere op til en nedjustering af BNP-loftet for, hvor meget struktur-
fondsstøtte et land kan modtage henset til medlemsstaternes absorptionskapacitet. Loftet nedju-
steres således til 2,5 pct. af BNP.
I forslaget lægges op til, at en minimumsandel af strukturfondsstøtten skal anvendes via Social-
fonden (25 – 52 pct. afhængig af velstandsniveau, hvor mere velstående regioner skal anvende 52
pct.) Der lægges samtidig op til at mere velstående regioner primært skal anvende den resterende
del af deres nationale strukturfondskonvolut på energieffektiviseringstiltag, vedvarende energi og
SMV’ernes konkurrenceevne og innovation.
Der lægges i forslaget endvidere op til indførelse af en ny governance-struktur på samhørigheds-
området, bl.a. ved partnerskabskontrakter med medlemsstaterne, som skal opstille mål og betin-
gelser for omsætning af strukturfondsmidlerne til gennemførelse af Europa 2020-målene. Hertil
kommer indførsel af resultatorienteret konditionalitet ved i højere grad end hidtil på forhånd at
opstille betingelser, som støtten skal leve op til – både ”ex ante” og relateret til faktiske resultater.
Manglende overholdelse heraf kan i yderste konsekvens føre til annullering af støtte. Samtidig
lægges op til oprettelsen af en performance reserve på 5 pct. af midlerne i strukturfondene, som
på baggrund af en midtvejsevaluering skal tildeles de programmer og programprioriteter, som har
leveret de bedste resultater i udmøntningen af deres strukturfondspolitikker og bidrag til Europa
2020-målsætningerne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der lægges endvidere op til at samhørighedspolitikken underlægges makroøkonomisk konditio-
nalitet, hvorefter betalinger til lande der ikke efterkommer henstillinger fra Rådet vedrørende
håndteringen af makroøkonomiske problemer kan suspenderes. Samtidigt foreslås mulighed for
en midlertidig højere EU-finansieringssats for kriseramte lande, som modtager finansiel assi-
stance jf. Traktatens artikel 136 eller 143.
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst)
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst) omfatter bl.a. udgifterne til markedsordninger og direkte
landbrugsstøtte, landdistriktspolitikken, fiskeri og miljø. Der afsættes 383 mia. euro til budgetka-
tegorien, hvoraf 282 mia. euro reserveres til markedsrelaterede udgifter og direkte støtte. Hertil
kommer 90 mia. euro til landdistriktsudvikling, 7 mia. euro til fiskeri og 3 mia. euro til miljø og
klima.
Forslaget lægger op til, at det skal være obligatorisk, at 30 pct. af den direkte støtte gøres grøn
(”greening”) sikret gennem krav om gennemførelse af nye, verificerbare tiltag.
Kommissionen lægger i sit forslag op til en tilnærmelse af medlemsstaternes hektarstøttesats over
perioden, således at medlemsstater med et støtteniveau (direkte betalinger), der ligger under 90
pct. af gennemsnittet, skal have forøget deres hektarstøttesats med en tredjedel af forskellen mel-
lem deres nuværende niveau og 90 pct. af gennemsnittet. Dette finansieres gennem en proporti-
onal reduktion i støtten til medlemsstater, hvis hektarstøttesats ligger over gennemsnittet. Der
lægges også op til at omfordele landdistriktsmidlerne mellem medlemsstaterne på baggrund af en
række objektive kriterier, som afspejler de fremtidige økonomiske, sociale, miljømæssige og terri-
toriale mål i landdistriktspolitikken. Kommissionen har endvidere fremsat forslag om at tillade
fleksibilitet mellem de to søjler i landbrugspolitikken samt forslag om at indføre et loft (”cap-
ping”) af støtten til de største landbrug. Midlerne frigjort ved capping skal ifølge forslaget over-
føres til de nationale landdistriktskonvolutter.
Budgetkategori 3 (sikkerhed og borgerskab)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 18,5 mia. euro til budgetkategori 3
(sikkerhed og borgerskab).
Kommissionen foreslår en sammenlægning af de nuværende instrumenter inden for retlige og
indre anliggender (RIA) til to fonde for henholdsvis migration og asyl og intern sikkerhed. Hen-
sigten er, at færre programmer i kombination med simplificering af administrative procedurer
kan bidrage til at strømline arbejdet inden for kategorien. Fondene skal ifølge forslaget have en
betydelig ekstern dimension, samtidig med at der skal være mulighed for at reagere hurtigt i til-
fælde af nødsituationer.
Kommissionen foreslår desuden en styrkelse af det nuværende civilbeskyttelsesinstrument, der
har en intern dimension placeret i kategori 3 samt en ekstern dimension under kategori 4.
Budgetkategori 4 (det globale Europa)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 70 mia. euro til budgetkategori 4.
Der foreslås ingen fundamental ændring af strukturen inden for kategori 4, om end der foreslås
etableret et nyt strategisk partnerskabsinstrument med særligt fokus på vækstøkonomier til er-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
statning for det nuværende instrument for industrialiserede lande. Herudover foreslås et tværgå-
ende forordning, der blandt andet indeholder fælles regler og procedurer for implementering af
de eksterne instrumenter (kategori 4).
Naboskabsinstrumentet foreslås væsentligt styrket, ligesom organiseringen heraf strømlines Der-
udover foreslår Kommissionen en modernisering af før-tiltrædelsesprogrammet, hvor bl.a. fokus
på finansieringsinstrumenter styrkes. Under udviklingsinstrumentet (DCI) foreslås et pan-
afrikansk instrument til implementering af den fælles EU/Afrika-strategi. Udviklingsbistanden
foreslås yderligere fokuseret med en mere differentieret tilgang til partnerlandene.
Budgetkategori 5 (administration)
Kommissionen foreslår, at der forpligtes 63 mia. euro til budgetkategori 5 (administration).
Kommissionen har i forslaget udskilt udgifterne til pensioner og Europaskolerne. Heraf fremgår,
at ca. 20 pct. af de samlede udgifter vedrører pensioner og Europaskolerne.
Udgiftsposter uden for den flerårige finansielle ramme
Kommissionen foreslår at placere i alt ni udgiftsposter uden for den flerårige finansielle ramme:
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden, fleksibilitetsinstrumentet, ITER,
GMES, krisereserve til landbrugssektoren, global klima- og biodiversitetsfond og Den Europæi-
ske Udviklingsfond. De samlede forpligtelser til disse programmer udgør 58 mia. euro.
Fleksibilitet
Forslaget til Rådets forordning for den flerårige finansielle ramme og forslag til den inter-
institutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen (IIA) indeholder en
række elementer, som vil øge fleksibiliteten.
Kommissionens foreslår en betydelig forøgelse af fleksibilitetsinstrumentet (fra 200 til 500 mio.
euro årligt) og en nye krisefond for landbruget. Formålet for Globaliseringsfonden udvides, så
den også omfatter landbruget, der kan tildeles op til 83 pct. af den samlede ramme (dvs. 2,5 mia.
euro af i alt 3,0 mia. euro). Man lægger også op til øget adgang til at overføre uforbrugte midler
fra tidligere budgetår under Nødhjælpsreserven, Fleksibilitetsinstrumentet og den nye infrastruk-
turfacilitet.
Kommissionen foreslår endvidere en margin til uforudsete udgifter, der kan mobiliseres udover
loftet i den flerårige finansielle ramme på makismalt 0,03 pct. af EU’s BNI (svarende til ca. 30
mia. euro), men som samtidig skal være inden for loftet for egne indtægter.
Kommissionen har endvidere til hensigt at øge fleksibiliteten i de enkelte programmer, idet der
foreslås mulighed for at afvige fra de indikativt udmeldte rammer for programmer vedtaget i fæl-
les beslutningstagning fra 5 til 10 pct.
Finansiering af EU’s budget
Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 indeholder følgende
forslag vedrørende indtægtssiden:
-
Et nyt rabatsystem.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0009.png
-
-
To nye indtægtskilder – en ny skat på finansielle transaktioner samt en ny moms-indtægt,
der fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt.
En reduktion i den andel af traditionelle egne indtægter, som landene må beholde som ad-
ministrationsbidrag.
Nyt rabatsystem
Elementerne i det nuværende rabatsystem er følgende:
-
-
-
-
En rabat til Storbritannien
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på betalingen til Storbritanniens rabat.
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på deres moms-bidrag til EU’s budget.
Et yderligere fast rabatbeløb til Nederlandene og Sverige
Kommissionen foreslår at ophæve det nuværende rabatsystem og erstatte det med et nyt og enk-
lere system, der erstatter de oven for nævnte rabatter med faste rabatbeløb til Storbritannien,
Tyskland, Nederlandene og Sverige, mens Østrig ikke længere er rabatmodtager. Forslaget be-
grundes med, at netop disse lande uden disse rabatter ville få et uforholdsmæssigt stort nettobi-
drag til EU’s budget i forhold til deres relative (købekraftskorrigerede) velstandsniveau.
Tabel 4 viser Kommissionens forslag til rabatter.
Tabel 4
Kommissionens forslag til nyt rabatsystem (mio. euro pr. år)
Land
Tyskland
Nederlandene
Sverige
Storbritannien
Mio. euro. pr. år.
2.500
1.050
350
3.600
Kilde: Forslag til Rådets beslutning om den Europæiske Unions system for egne indtægter KOM (2011) 0510.
Det bemærkes, at der er tale om
bruttorabatter,
hvilket indebærer, at rabatmodtagerne skal bidrage
til finansieringen af rabatterne. Nettorabatterne er således lavere end beløbene angivet i tabel 4.
Kommissionens forslag til nyt rabatsystem vil indebære et betydeligt fald i den samlede rabat-
mængde i forhold til det nuværende rabatsystem.
Nye egne indtægtskilder
Kommissionen foreslår at indføre en finansiel transaktionsskat samt en ny moms-indtægt, der
fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt. Kommissionen lægger op til, at de nye ind-
tægtskilder skal indføres senest 1. januar 2018, og provenuet herfra skal medgå til at reducere
medlemslandenes BNI-bidrag.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der henvises til samlenotat forud for mødet i ECOFIN den 8. november 2011 for en uddybning
af forslaget om finansiel transaktionsskat samt regeringens holdning hertil.
Nedsættelse af administrationsbidraget ved opkrævning af egne indtægter
Kommissionen foreslår at reducere den andel af de traditionelle egne indtægter, herunder især
told, som medlemslandene må beholde i administrationsbidrag, fra 25 pct. til 10 pct. Forslaget
begrundes i et ønske om at eliminere den budgetmæssige fordel til visse medlemslande som føl-
ger af, at deres reelle administrationsomkostninger er væsentligt lavere. Der er med forslaget tale
om en tilbagevenden til situationen fra før 2000.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
I Europa-Parlamentets beslutning af 8. juni 2011 om ”investering
i fremtiden: en ny flerårig finansiel ramme
for et konkurrencedygtigt, bæredygtigt og inklusivt Europa”
tilkendegives Europa-Parlamentets holdning til
den flerårige finansielle ramme. Beslutningen blev truffet forud for offentliggørelsen af Kommissi-
onens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme og Unionens egne
indtægter, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret. En udmøntning af den flerårige fi-
nansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter vil resultere i et dansk bidrag til EU’s budget,
som skal opføres på de årlige forslag til finanslov.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag vedrører et forpligtelsesniveau på 1.025 mia. euro og et betalingsniveau
på 972 mia. euro inden for den flerårige finansielle ramme, og yderligere forpligtelser på 58 mia.
euro uden for den flerårige finansielle ramme. Betalingsniveauet uden for den flerårige finansielle
ramme er ikke angivet i Kommissionens forslag.
Den flerårige finansielle ramme 2014 til 2020 vil være forbundet med væsentlige statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. De nærmere specifikke konsekvenser vil afhænge af den endelige
aftale, herunder det overordnede udgiftsniveau samt beslutningen om Unionens egne indtægter,
herunder rabatter og evt. nye indtægtskilder for de enkelte medlemsstaters finansieringsandel.
Danmarks bidrag til EU’s budget er på finansloven for 2011 budgetteret til 20 mia. kr. Den isole-
rede effekt af Kommissionens forslag til udgiftsniveau i den kommende flerårige finansielle
ramme er på det foreliggende grundlag estimeret til et dansk merbidrag i størrelsesordenen 2 mia.
kr. årligt i perioden 2014 til 2020. Den isolerede effekt af Kommissionens forslag til en reduktion
af den samlede rabatmængde er estimeret til ved en gennemførelse at kunne bringe Danmark tæt
på at få reduceret sit bidrag til andre landes rabatter med 1 mia. kr. Det er ikke på det foreliggen-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de grundlag muligt at estimere de statsfinansielle konsekvenser af Kommissionens forslag til nye
indtægtskilder.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede på mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 18. juli 2011 sit
forslag til den flerårige finansielle ramme, hvor der ikke var en egentlig drøftelse.
Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme var genstand for drøftelse på det
uformelle møde i Rådet (almindelige anliggender) den 29. juli 2011. Medlemsstaterne tilkendegav
på mødet sine overordnede holdninger til forslaget. Holdningstilkendegivelserne tog udgangs-
punkt i velkendte synspunkter vedrørende EU’s flerårige budgetramme.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 12. september 2011 drøftedes længde, struktur og
fleksibilitet. Blandt medlemsstaterne var der generel støtte til den foreslåede længde på syv år.
Tilsvarende var der generel støtte til den foreslåede struktur, idet dog mange lande udtrykte skep-
sis overfor omfanget af Kommissionens forslag til poster uden for budgettet, ligesom der tilsva-
rende var mange lande, der ønskede at bevare strukturfondsområdet som en selvstændig under-
kategori uden sammenhæng med den nye infrastrukturfond. Der var delte holdninger vedrøren-
de den foreslåede fleksibilitet, idet en meget stor gruppe af lande gav udtryk for at man fandt
Kommissionens forslag på dette område for vidtgående.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. november 2011 drøftedes samhørighedspolitik-
ken, infrastrukturfaciliteten, landbrugspolitikken, samt fiskeripolitikken. En gruppe af medlems-
stater tilkendegav, at der var behov for en top-down tilgang med fokus på et overordnet restrik-
tivt budget. En stor gruppe af medlemsstater fremhævede samhørighedspolitikkens vigtighed for
opnåelsen af Europa-2020 målsætningerne og behovet for en separat underkategori for samhø-
righed. Mange medlemsstater kunne i udgangspunktet støtte infrastrukturfacilitetens overordne-
de formål, men fandt generelt behov for yderligere tid til at analysere forslaget. For så vidt angår
den fælles landbrugspolitik gav landene udtryk for velkendte positioner i forhold til den overord-
nede budgetramme. Mange medlemsstater støttede princippet om udligning af arealstøtten mel-
lem medlemslandene. Flere medlemsstater gav udtryk for at omfordelingsdiskussionen om areal-
støtten måtte ses i sammenhæng med landdistriktsstøtten. Få udtalte sig om den fælles fiskeripo-
litik, idet sektorretsakterne endnu ikke var fremlagt.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 5. december fremlagde det polske formandskab sin
fremskridtsrapport. Medlemsstaterne benyttede lejligheden til at takke det polske formandskab
for dets arbejde med den tekniske afklaring, og mange gav samtidig udtryk for velkendte nationa-
le positioner for så vidt angår den flerårige finansielle ramme.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark betaler i dag et uforholdsmæssigt højt bidrag til EU’s budget i forhold til sammenligne-
lige lande. Det skyldes ikke mindst, at Danmark i høj grad betaler til at finansiere andre velha-
vende landes rabatter. Det er udtryk for en negativ særbehandling af Danmark, som ikke er ac-
ceptabel. Fra dansk side så man gerne andre landes rabatter afskaffet, men erkender at dette ikke
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er realistisk. Kommissionens forslag til et nyt rabatsystem udgør et godt forhandlingsgrundlag.
Det reducerer den samlede rabatmængde og fastlægger rabatter i forhold til købekraft i landene.
Det er positivt og kunne ved en gennemførelse bringe Danmark tæt på at få reduceret sit bidrag
til andre landes rabatter med 1 mia. kr., og dermed løse Danmarks problem på indtægtssiden.
Men der er ikke umiddelbart noget, der tyder på, at rabatlandene vil acceptere at få beskåret deres
rabatter. Så længe det er forhandlingsbilledet, vil regeringen stå fast på en korrektion på 1 mia. kr.
årligt til Danmark.
Regeringen lægger endvidere betydelig vægt på, at EU’s budget skal afspejle, at medlemsstaterne
for øjeblikket gennemfører betydelige bestræbelser på at konsolidere deres offentlige finanser.
Derfor bør EU’s budget for perioden 2014-2020 ikke stige i reale termer. Kommissionens forslag
er i lyset heraf klart for højt
Regeringen lægger endvidere vægt på så høj en grad af modernisering af EU’s budget som muligt
gennem reelle omprioriteringer i retning af de mest vækst- og beskæftigelsesfremmende politik-
ker og gennem øget fokus på natur, miljø, klima og energi på tværs af budgettets udgiftsområder.
Regeringen ser også gerne om muligt eksterne relationer samt retlige og indre anliggender styrket
i forhold til i dag. Regeringen lægger i forlængelse heraf vægt på væsentlige reduktioner i udgif-
terne til landbrugspolitikken, samhørighedspolitikken samt administrationsudgifterne med hen-
blik på at sikre overordnet budgetdisciplin og frigørelse af ressourcer til de mest vækst- og be-
skæftigelsesfremmende politikker.
For så vidt angår fleksibilitet, finder regeringen Kommissionens forslag klart for vidtgående, idet
spørgsmålet må ses i tæt sammenhæng med det samlede udgiftsniveau.
Regeringen finder det afgørende at fastholde medlemslandenes eneret til skatteopkrævning. Nye
indtægtskilder må således ikke få karakter af en EU-skat. Fra dansk side vil man gerne drøfte re-
former af indtægtssystemet, der f.eks. anvender et andet beregningsgrundlag end det nuværende
moms- og BNI-beregningsgrundlag, idet beregningsgrundlaget og satserne for indtægtskilderne
som hidtil skal defineres af medlemslandene.
Der henvises til samlenotat forud for mødet i Rådet (økonomi og finans) den 8. november 2011
for en uddybning af forslaget om finansiel transaktionsskat samt regeringens holdning hertil.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet Rådet (almindelige
anliggender) den 18. juli 2011 ved skriftlig forelæggelse, forud for mødet i Rådet (almindelige
anliggender) den 12. september 2011, forud for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 15.
november 2011 og forud for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 5. december 2011.
Der er den 27. juli 2011 oversendt grund- og nærhedsnotater vedrørende henholdsvis udgiftssi-
den og indtægtssiden af den flerårige finansielle.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0013.png
2. Præsentation af det danske EU-formandskabs arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet vil på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. januar præsentere
formandskabets program. Præsentationen vil tage udgangspunkt i formandskabsprogrammet præsenteret den 6.
januar 2012 med de fire hovedoverskrifter: 1) Et ansvarligt Europa, 2) et dynamisk Europa, 3) et grønt Europa
og 4) et sikkert Europa.
2. Baggrund
Jf. Lissabon-traktatens erklæring ad artikel 16, stk. 9, i TEU om Det Europæisk Råds afgørelse
om udøvelsen af formandskabet for Rådet sikrer Rådet (almindelige anliggender) sammenhæng
og kontinuitet i de forskellige rådssammensætningers arbejde inden for rammerne af en flerårig
planlægning i samarbejde med Kommissionen. De medlemsstater, der har formandskabet, træf-
fer med bistand fra Generalsekretariatet for Rådet alle nødvendige foranstaltninger med henblik
på tilrettelæggelsen og en hensigtsmæssig afvikling af Rådets arbejde.
Danmark overtog den 1. januar 2012 EU-formanskabet fra Polen og udgør dermed den anden
del af trioformandskabet med Polen og Cypern. Danmark fremlagde sit formandskabsprogram
ved en pressekonference den 6. januar 2012 under overskriften ”Europa i arbejde”. På rådsmø-
det (almindelige anliggender) den 27. januar 2012 vil Danmark præsentere sit formandskabspro-
gram. Da der er tale om en præsentation, skal Rådet ikke godkende formandskabsprogrammet.
Fra dansk side har man understreget, at formandskabet særligt vil fokusere på håndteringen af
krisen og at sikre økonomisk stabilitet og skabe grundlaget for fremtidens vækst og beskæftigelse.
Samtidig skal Europa håndtere nye grænseoverskridende spørgsmål i forhold til blandt andet
klima, energi, miljø og sikkerhed.
3. Formål og indhold
Det danske formandskabsprogram har fire hovedfokusområder: 1) Et ansvarligt Europa, 2) et
dynamisk Europa, 3) et grønt Europa og 4) et sikkert Europa.
Et ansvarligt Europa: Bæredygtig vækst og jobskabelse kræver, at Europa kommer sikkert ud af
krisen gennem ansvarlig økonomisk politik, holdbare offentlige finanser og gennemførelse af de
nødvendige reformer. Der blev på Det Europæiske Råd den 9. december 2011 truffet en række
vigtige beslutninger om styrkelse af den finanspolitiske disciplin med henblik på at sikre den
økonomiske stabilitet i Europa. Der vil under dansk formandskab skulle arbejdes med udmønt-
ningen heraf. Det vil ligeledes være et centralt mål for formandskabet at sikre en konsekvent im-
plementering af Det Europæiske Semester og det styrkede økonomiske samarbejde baseret på en
styrkelse af Stabilitets- og Vækstpakken og et nyt samarbejde om håndtering af de økonomiske
ubalancer og fælles krav til nationale budgetregler.
Forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 vil være en af de største en-
keltsager. Der sigtes efter at afslutte forhandlingerne ved udgangen af 2012. Det danske for-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0014.png
mandskab vil bestræbe sig på at bringe fremdrift i forhandlingerne for dermed at forberede ud-
gangspunktet for de endelige forhandlinger.
Et dynamisk Europa: Formandskabet vil arbejde for en målrettet og konkret indsats for at skabe
nye kilder til vækst og beskæftigelse i Europa. Det skal først og fremmest ske gennem videreud-
viklingen af det indre marked. Som opfølgning på Kommissionens offentliggørelse af Akten for
det Indre Marked i foråret 2011 vil formandskabet arbejde på fremdrift i forhold til de forskellige
nøgleinitiativer, herunder en fælleseuropæisk patentreform, forenkling af EU’s udbudsregler, et
effektivt standardiseringssystem, modernisering af de europæiske regnskabsregler og bedre ad-
gang til risikovillig kapital samt etablering af et digitalt indre marked, som skal gøre det lettere at
handle og på internettet på tværs af grænserne.
Formandskabet vil også søge at fremme væksten gennem EU’s handelspolitik, herunder både
gennem WTO og i forhold til EU’s bilaterale handelsaftaler, hvor man vil arbejde på resultater i
forhandlingerne med blandt andet Japan, Canada, Indien og Tunesien.
Et grønt Europa: Formandskabet vil sætte en offensiv dagsorden inden for grøn og bæredygtig
vækst. Målet er at skabe vækst uden øget ressource- og energiforbrug. Formandskabet vil blandt
andet arbejde for et fokuseret og ambitiøst 7. miljøhandlingsprogram og en ambitiøs europæisk
energi- og klimapolitik frem mod 2050 med forbedret energieffektivitet og øget anvendelse af
vedvarende energi. Det danske formandskab vil i forbindelse med forhandlingerne om EU’s
budget fra 2014-2020 også arbejde for at integrere energi-, klima- og miljøhensyn i EU’s politik-
ker som for eksempel landbrugspolitikken, fiskeripolitikken, transportpolitikken og det indre
marked. Endelig skal der også være en stærk europæisk stemme ved Rio+20-topmødet om bære-
dygtig udvikling.
Et sikkert Europa: Det danske formandskab vil arbejde for mere effektiv forebyggelse og be-
kæmpelse af international kriminalitet og terrorisme samt en velforvaltet migrationspolitik, her-
under et velfungerende europæisk asylsystem og et stærkere Schengen-samarbejde. Også forbru-
gerbeskyttelse og fødevaresikkerhed samt kriseberedskab og – håndtering af grænseoverskriden-
de sundhedstrusler og forbedring af EU’s civilbeskyttelsesinstrumenter vil være del af formand-
skabets indsats for et sikkert Europa. Endelig vil formandskabet også støtte op om en styrkelse
af EU’s udenrigspolitik og udviklingspolitik som led i indsatsen for en stærk global stemme for
Europa.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men det danske formandskab vil præsentere sine prioriteter
for Europa-Parlamentet i forbindelse med den førstkommende plenarforsamling, der finder sted
i Strasbourg den 16.-19. januar 2012.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Sagen forventes i sig selv ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at
opfølgningen på formandskabsprogrammet vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger,
konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på
nuværende tidspunkt. Der vil blive taget konkret stilling til sådanne overvejelser i forbindelse
med fremlæggelse af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Programmet ventes generelt at få en positiv modtagelse. De øvrige medlemslande forventes at
hilse præsentationen velkommen.
10. Regeringens generelle holdning
Rådet ventes på rådsmødet at modtage en generel præsentation af det danske formandskabspro-
gram og formandskabets prioriteter. Fra dansk side støttes generelt op om formandskabspriorite-
terne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0016.png
3. Opfølgning på Det Europæiske Råd den 9. december 2011
EUCO 139/11
Nyt notat.
1. Resumé
I henhold til Lissabon-traktatens artikel 16(6) TEU sørger Rådet (almindelige anliggender) for opfølgningen på
møder i Det Europæiske Råd. På mødet den 27. januar 2011 ventes således en opfølgende drøftelse med fokus på
håndteringen af gældskrisen, herunder en ny mellemstatslig aftale, vækst og beskæftigelse.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 9. december 2011 var et ordinært møde. I henhold til Lissa-
bon-traktatens artikel 16(6) TEU forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Eu-
ropæiske Råd og sørger for opfølgningen heraf.
3. Formål og indhold
Hovedemnet på mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 9. december var håndteringen af
gældskrisen og især spørgsmålet om traktatændringer med henblik på at styrke den finansielle
disciplin i eurozonen. Efter lange forhandlinger måtte det konstateres, at der ikke kunne opnås
enighed om traktatændringer. De 17 eurolande blev i stedet enige om at lave en mellemstatslig
aftale, som vil være åben for, at ikke-eurolandene kan tilslutte sig, efter at de har rådført sig med
deres nationale parlamenter. Storbritannien har på forhånd tilkendegivet, at man ikke agter at
deltage i aftalen. Aftalen har tre hovedelementer; 1) styrkelse af de finanspolitiske regler, 2) frem-
rykning og ændring af den permanente eurolånemekanisme ESM’en (European Stability Mecha-
nism) og 3) bidrag til IMF’s generelle ressourcer fra EU- og eurolandene.
Det Europæiske Råd drøftede også en række andre økonomiske emner. Kommissionens årlige
vækstundersøgelse blev hilst velkommen, og der blev gjort status for europlus-landenes imple-
mentering af de nationale tiltag på beskæftigelsesområdet. Både vækst og beskæftigelse er sat på
dagsordenen for et uformelt møde blandt Det Europæiske Råds medlemmer, som ventes at fin-
de sted i slutningen af januar.
Det Europæiske Råd drøftede ligeledes en række energispørgsmål, som vil være en central priori-
tet for det danske formandskab. Konklusionsteksten indeholder således en række positive ele-
menter vedrørende energieffektivitet og den langsigtede strategi på klima- og energiområdet frem
mod 2050.
Endvidere drøftedes EU’s udvidelse med udgangspunkt i konklusionerne fra Rådet (almindelige
anliggender) den 5. december. Der blev kvitteret for de fremskridt, Montenegro havde opnået
siden tildelingen af kandidatstatus, og det blev besluttet, at Det Europæiske Råd vil vende tilbage
til sagen med henblik på at indlede optagelsesforhandlinger med Montenegro i juni 2012. Der var
tilfredshed med, at Serbien atter havde indledt en dialog med Kosovo. Såfremt der gøres de for-
nødne fremskridt vil Rådet (almindelige anliggender) træffe afgørelse om tildeling af kandidatsta-
tus til Serbien i februar. Der var derudover enighed om at udtrykke alvorlig bekymring over Tyr-
kiets udmeldinger om nedfrysning af forholdet til EU under cypriotisk formandskab. Det Euro-
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pæiske Råd opfordrede Tyrkiet til at udvise fuld respekt for formandskabet for Rådet uanset
hvem der sidder i stolen. Endelig afvikledes en ceremoni for undertegnelsen af Kroatiens tiltræ-
delsestraktat. Det ventes, at Kroatien vil kunne optages som EU-medlem den 1. juli 2013.
Fsva. Rumænien og Bulgarien var der enighed om, at de opfylder alle retlige betingelser for fuldt
Schengen-medlemskab, og Det Europæiske Råd vil om nødvendigt vende tilbage til sagen til
marts under dansk formandskab.
På det udenrigspolitiske område udtrykte Det Europæiske Råd dyb bekymring over Irans atom-
program. Der blev sendt et tydeligt signal til Iran om, at EU er parat til at gennemføre yderligere
sanktioner mod regimet, og udtrykt fordømmelse af angrebene mod den britiske regerings di-
plomatiske områder i Iran. Det Europæiske Råd udtrykte endvidere sin dybe bekymring over det
syriske regimes fortsatte brug af militær magt og undertrykkelse af sin befolkning.
Vedrørende Afghanistan hilste Det Europæiske Råd resultatet af Bonn-konferencen den 5. de-
cember velkommen, og EU bekræftede sit engagement i landet udover 2014.
Endeligt blev der på dansk initiativ indføjet et afsnit i konklusionsteksten, som beskriver proces-
sen for forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme, som bliver en væsentlig formand-
skabsopgave for Danmark.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Opfølgningen på Det Europæiske Råd den 23. oktober 2011 ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at opfølgningen på Det Europæiske Råd vil
blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få så-
danne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger til den kommende drøftelse kendes endnu ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventer at kunne tage redegørelsen for opfølgningen til efterretning og kan støtte
en effektiv opfølgning på beslutningerne fra Det Europæiske Råd den 9. december.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 30. november og den 8. de-
cember 2011 af henholdsvis europaministeren og statsministeren.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065638_0019.png
4. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 foreligger endnu
ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser ventes Det Europæiske Råd at skulle drøfte en række økonomiske emner,
herunder det europæiske semester, europlus-pagten og vækstfremmede tiltag. Endvidere ventes også en drøftelse af
innovation. Endeligt ventes stillingtagen vedrørende tildeling af kandidatstatus til Serbien. Der vil afhængigt af
udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder. Det generelle
råd vil skulle drøfte den kommenterede dagsorden for mødet i det Europæiske Råd i marts.
3. Formål og indhold
Der foreligger endnu ikke en kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 1.-2.
Marts 2012. På Rådsmødet (almindelige anliggender) den 27. januar 2012 vil udkast til kommen-
teret dagsorden blive præsenteret. Det ventes, at fokus vil være på det europæiske semester, som
gennemføres fuldt ud for første gang under dansk formandskab.
I konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2011 udtrykkes målsætning om, at under-
tegnelse af den mellemstatslige aftale om styrket økonomisk samarbejde vil finde sted på Det
Europæiske Råd i marts. Det Europæiske Råd ventes ligeledes at følge op på europlus-pagten og
på Kommissionens årlige vækstundersøgelse. Derudover ventes Det Europæiske Råd også at
gøre status over implementeringen af vækstfremmende tiltag. Der er endvidere lagt op til en op-
følgning på drøftelsen af innovation fra mødet i Det Europæiske Råd i februar 2011. Endeligt vil
Det Europæiske Råd skulle tage stilling til, om Serbien skal tildeles kandidatstatus
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Udkast til DER-konklusioner ventes udsendt forud for Rådsmødet (almindelige anliggender) den
28. februar 2012
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 1.-2. marts
2012 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at tage formandens
orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
20