Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del
Offentligt
1165060_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Dato
8. oktober 2012
Folketingets Europaudvalg har d. 11. september 2012 stillet følgende spørgsmål nr.
138 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 138:
”Ministeren bedes oversende den korrespondance, der har været mellem den danske
regering og EU's institutioner i forbindelse med gennemførelsen af det Europæiske
semester for foråret 2012 og som har haft indflydelse på regeringens forslag til det
kommende års finanslov. Det gælder f.eks. korrespondance i forbindelse med Kom-
missions Annual Growth Survey, Kommissionens makroøkonomiske analyser af med-
lemslandenes økonomi, Danmarks konvergensprogram og de landespecifikke anbefa-
linger samt evt. anden korrespondance.”
Svar:
Det Europæiske Semester indebærer bl.a. en drøftelse af udfordringerne for den øko-
nomiske politik i de enkelte EU-lande og i EU som helhed. Som led heri vedtager Rå-
det og Det Europæiske Råd dels en række generelle retningslinjer og orienteringer, og
dels en række landespecifikke anbefalinger for den økonomiske politik i de enkelte
lande, bl.a. på baggrund af de enkelte landes fremlæggelse af nationale reformpro-
grammer og stabilitets- eller konvergensprogrammer (for hhv. eurolande og ikke-
eurolande). Anbefalingerne vedtages i Rådet, og Det Europæiske Råd tilslutter sig
dem. Danmark og de øvrige EU-lande tilrettelægger selv deres finanspolitik og øvrige
økonomiske politik, og de konkrete politikværktøjer er fortsat et suverænt nationalt
anliggende, herunder også de enkelte landes finanslovsforslag.
Anbefalingerne under Det Europæiske Semester i foråret 2012 peger for Danmarks
vedkommende generelt på de udfordringer, som regeringen allerede har fokus på. Det
gælder f.eks. fortsat fokus på efterlevelsen af EU-henstillingen om at konsolidere de
offentlige finanser og sikre et underskud under 3 pct. af BNP senest i 2013, fortsat
fokus på at øge arbejdsudbud og beskæftigelse, fokus på at få bedre uddannelser
samt styrket fokus på konkurrence mv. Dette er allerede indeholdt i regeringsgrundla-
get og konkretiseret i f.eks. regeringens 2020-plan og udspil til skattereform, som bl.a.
er afspejlet i regeringens finanslovsforslag for 2013. Regeringens fokusområder og
konkrete tiltag er ligeledes afspejlet i Danmarks nationale reformprogram og Dan-
marks konvergensprogram, som fremsendt til Kommissionen, og som danner grund-
lag for analyserne og drøftelserne under det europæiske semester. På den baggrund
kan der ikke isoleret udpeges anbefalinger mv. fra EU, som i sig selv har haft konkret
betydning for udformningen af finanslovsforslaget.
For så vidt angår korrespondancen mellem den danske regering og EU-institutionerne
som led i gennemførelsen af Det Europæiske Semester er Danmarks nationale re-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1165060_0002.png
formprogram og Danmarks konvergensprogram 2012 fremsendt til Kommissionen den
30. april 2012 og er i den forbindelse oversendt til Folketinget.
Det Europæiske Semester indebærer desuden, at Kommissionen udarbejder en
årlig
vækstrapport,
og udarbejder udkast til
landespecifikke anbefalinger
og
analytiske ar-
bejdsdokumenter
på baggrund af de nationale programmer. De landespecifikke anbe-
falinger indeholder tillige Kommissionens udkast til Rådets udtalelse om de enkelte
landes stabilitets- eller konvergensprogrammer. For de lande, der udpeges hertil i
Kommissionens
varslingsrapport
vedr. makroøkonomiske ubalancer, udarbejder
Kommissionen desuden en
dybdegående analyse
af det pågældende land. For Dan-
marks vedkommende har Kommissionen således fremlagt et udkast til landespecifikke
anbefalinger (inkl. et udkast til udtalelse om Danmarks konvergensprogram), et tilhø-
rende analytisk arbejdsdokument samt en dybdegående analyse. Disse er vedlagt til
orientering. Kommissionen offentliggjorde disse dokumenter for alle lande samtidigt d.
30. maj 2012.
Kommissionens forskellige tjenestegrene er under forberedelsen af de nævnte doku-
menter typisk i uformel dialog med de enkelte landes embedsmænd med henblik på
afklaring af faktuelle forhold som led i Kommissionens analyser af forholdene i de
enkelte lande. F.eks. blev der for Danmarks vedkommende i begyndelsen af året af-
holdt møder mellem dansk embedsmænd og Kommissionens embedsmænd om pej-
lemærkerne for regeringens økonomiske politik, der ligger til grund for Danmarks nati-
onale reformprogram og konvergensprogram, samt om udsigterne for dansk økonomi i
forbindelse med Kommissionens forårsprognose. Det bemærkes, at idet Danmark
varetog formandskabet for Rådet under gennemførelsen af det europæiske semester i
foråret 2012, har der på forskellige niveauer været en dialog mellem de danske myn-
digheder og EU-institutionerne om gennemførelsen af forløbet for EU som helhed,
herunder vedr. udarbejdelse af udkast til rådskonklusioner, tilrettelæggelse af drøftel-
serne på embedsmands- og ministerniveau, tidsplaner for fremlæggelse og drøftelse
af konkrete dokumenter mv.
For så vidt angår de landespecifikke anbefalinger, herunder udtalelsen om de enkelte
landes stabilitets- og konvergensprogrammer, skal Kommissionens udkast betragtes
som et oplæg til Rådet, som efterfølgende skal vedtage de endelige landespecifikke
anbefalinger. I den forbindelse har man fra dansk side fremsendt skriftlige bemærk-
ninger vedr. Kommissionens udkast forud for drøftelserne i de relevante komitéer.
Bemærkningerne vedrører ikke selve anbefalingerne, men alene de indledende be-
tragtninger og vurderinger. En kopi af disse skriftlige bemærkninger er vedlagt.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2