Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del
Offentligt
1100413_0001.png
1100413_0002.png
1100413_0003.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Finansministeren30. marts 2012
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 83 (EUU alm. del) af 13.marts 2012Spørgsmål
”Ministeren bedes oplyse, hvad regeringen vil gøre for at få Rådet til at give op-lysninger om sine regnskaber i forbindelse med Europa-Parlamentets afgivelse afdecharge på EU’s budgetter. Ministeren bedes i samme omgang redegøre for,hvorfor det danske formandskab udeblev fra mødet i Europa-Parlamentets Bud-getkontroludvalg onsdag den 29. februar 2012 om Rådets regnskab for 2010, samthvorfor det danske formandskab ikke har svaret på Budgetkontroludvalgets 23skriftlige spørgsmål om Rådets regnskab for 2010, som blev tilsendt det danskeformandskab i et brev af den 31. januar 2012 underskrevet af Budgetkontrolud-valgets formand.”Svar
Den nuværende dechargeprocedureDen generelle dechargeprocedure er reguleret i Lissabon-traktatens artikel 319.Det fremgår af nævnte artikels stk. 1, at Europa-Parlamentet efter henstilling fraRådet meddeler Kommissionen decharge for gennemførelsen af budgettet. Medhenblik herpå gennemgår Parlamentet næst efter Rådet det af Kommissionenfremlagte regnskab vedrørende anvendelsen af budgettets poster i det forløbneregnskabsår og en oversigt over Unionens aktiver og passiver samt Revisionsret-tens årsberetning og særberetninger om Unionens budgetgennemførelse.Selvom EU-traktaten (og tidligere EF-traktaten) kun nævner Kommissionen somgenstand for dechargeproceduren, har Parlamentet i de senere år udviklet en prak-sis, hvorefter der gives decharge til de enkelte EU-institutioner på individuel basis,og som følge heraf ligeledes særskilt decharge vedrørende Rådets budgetgennem-førelse. I overensstemmelse med denne praksis har Parlamentet - foruden Revisi-onsrettens beretninger - modtaget følgende dokumenter til brug for sin decharge-beslutning om Rådets gennemførelse af budgettet for 2010:Rådets finansielle regnskab for 2010, inklusive en opgørelse af aktiver og pas-siver.Rådets beretning om de finansielle aktiviteter i 2010.
Side 2 af 3
Sammenfatning af den interne revisors rapport for 2010 om Rådets budget-gennemførelse.
Rådet har dermed givet Parlamentet de oplysninger om sine regnskaber m.v., derligger inden for rammerne af den nuværende dechargeprocedure.Dechargekonflikten mellem Parlamentet og RådetDer har gennem længere tid været uenighed mellem Rådet og Parlamentet omsamarbejdet under dechargeproceduren, når det gælder behandlingen af de to in-stitutioners respektive regnskaber og dermed budgetgennemførelse. Samarbejdet isager om Parlamentets og Rådets budgetgennemførelse var gennem mange år ba-seret på få og uformelle drøftelser mellem de to institutioner. Siden begyndelsenaf 2009 har Parlamentet imidlertid ønsket at behandle Rådets budgetgennemførel-se på linje med andre EU-institutioners og dermed formalisere dechargeprocedu-ren, således at Rådet dels skal møde frem til ”høringer” i Parlamentet og dels sva-re skriftligt på Parlamentets spørgsmål til budgetgennemførelsen. Dette ønske omen sådan formalisering af proceduren har Rådet ikke set sig i stand til fuldt ud atefterkomme. Sagen har derved fået karakter af en institutionel konflikt mellemEU’s to - i flere henseender ligestillede - budgetmyndigheder om kompetencefor-delingen og håndteringen af det praktiske dechargesamarbejde. Uenigheden erderfor ikke baseret på faktiske problemer i Rådets budgetgennemførelse, der gen-nem årene kun i meget begrænset omfang er blevet kritiseret af Den EuropæiskeRevisionsret.Rådet har i flere omgange sendt Parlamentet forslag til en aftale mellem de to in-stitutioner om en modernisering af decharge-samarbejdet mellem de to institutio-ner. Forslagene bygger på en forudsætning om gensidig åbenhed og ansvarlighedsamtidigt med, at balancen mellem de to institutioner opretholdes. Senest har Rå-det i marts 2011 foreslået Parlamentet at indgå et ”Memorandum of Understan-ding”, der skal sikre fornøden informationsudveksling og mødevirksomhed mel-lem parterne om regnskabsforhold m.v. Parlamentet har imidlertid endnu ikke vil-let indlede egentlige forhandlinger om Rådets ovennævnte forslag til en decharge-aftale, idet Parlamentet - som den besluttende dechargemyndighed - tilsyneladen-de ikke anser Rådet som en ligeværdig partner, selvom også Rådet spiller en væ-sentlig rolle i dechargeprocessen.Rådet har på baggrund af den fastlåste forhandlingssituation ikke ønsket at svarepå de 23 skriftlige spørgsmål om Rådets regnskab for 2010 stillet af ParlamentetsBudgetkontroludvalg og tilsendt det danske formandskab af Budgetkontroludval-gets formand i dennes brev af 31. januar 2012.Det danske formandskabs indsatsDet danske formandskab ønsker, at der indgås en holdbar aftale om decharge-samarbejdet mellem Parlamentet og Rådet, der kan føre til ordnede forhold mel-lem de to institutioner. Formandskabet forsøger derfor gennem formelle oguformelle kontakter m.v. med Parlamentet at tilvejebringe muligheder for, at der
Side 3 af 3
kan optages egentlige forhandlinger om indgåelsen af en dechargeaftale. Som led idisse bestræbelser har Formandskabet indtil videre gjort følgende:Som optakt til det danske formandskab inviterede finansministeren Budgetkon-troludvalgets medlemmer til en frokostdrøftelse i Bryssel den 14. december 2011med henblik på en uformel politisk meningsudveksling om verserende sager. Vedden lejlighed blev også uenigheden om dechargeproceduren mellem de to institu-tioner taget op.I forlængelse heraf har den faste repræsentant afholdt uformelle møder om de-chargesagen med formanden for Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg ogBudgetkontroludvalgets rapportør i sagen. Hovedformålet med møderne var atdrøfte mulighederne for at løsne op for den fastlåste forhandlingssituation. End-videre har den faste repræsentant også skriftligt understreget det danske formand-skabs ønske om en fortsat dialog med Parlamentet, der kan lede til en modernise-ring af dechargesamarbejdet mellem de to institutioner. Det bemærkes, at Budget-kontroludvalgets formand og den faste repræsentant har aftalt at fortsætte deresuformelle kontakter om sagen.Det kan derudover oplyses, at den danske EU-repræsentations budgetattachéoverværede mødet i Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg den 29. februar2012, hvor sagen om decharge til Rådet var på dagsordenen. Det har i øvrigt ikkehidtil været praksis, at en repræsentant for formandskabet er til stede ved Budget-kontroludvalgets behandling af Rådets decharge.Det danske formandskab vil fortsat arbejde for, at dialogen med Parlamentet kanføre til egentlige formelle forhandlinger om en modernisering af dechargesamar-bejdet mellem de to institutioner. Målet må være indgåelsen af en holdbar de-chargeaftale, som begge institutioner i budgetkontrolmæssig henseende kan funge-re effektivt inden for.Med venlig hilsenBjarne Corydon