Europaudvalget 2011-12
B 70
Offentligt
1118524_0001.png
1118524_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 10. maj 2012Enhed: INTØKO
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 3. maj 2012 stillet følgende spørgsmål nr.32 ad B 70 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).Spørgsmål nr. 32:Ministeren bedes oplyse om paragraf 4 i forslaget til budgetlov skal forstås så-ledes, at metoden til beregning af den strukturelle saldo alene vil være et an-liggende, der hører under finansministeren, og at det således ikke vil blivegenstand for en politisk beslutning i Folketinget, såfremt regeringen ser signødsaget til at ændre beregningsmetode.Svar:Økonomi- og Indenrigsministeriet har indhentet nedenstående fra Finansmini-steriet:Budgetlovforslaget fastsætter i § 2, stk. 1, at den samlede budgetstilling på desamlede offentlige finanser skal være i balance eller udvise et overskud, ogdet fastsættes i stk. 2, at det i stk. 1 nævnte krav om budgetbalance er over-holdt, hvis den strukturelle saldo er på niveau med det mellemfristede mål, derer fastsat i den reviderede stabilitets- og vækstpagt, og med en nedre grænsefor et strukturelt underskud på 0,5 pct. af bruttonationalproduktet.Endvidere fastsætter lovforslaget i § 3, stk. 1, at finansministeren hvert år iaugust foretager en opgørelse af den strukturelle saldo for det følgende fi-nansår, og det fastsættes i stk. 2, at hvis der på baggrund af finansministerensopgørelse af den strukturelle saldo for det følgende finansår konstateres envæsentlig afvigelse fra det i § 2 nævnte mellemfristede mål eller tilpasnings-stien hen imod det mellemfristede mål, skal der gennemføres foranstaltningermed henblik på at foretage en korrektion af afvigelsen.Af lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen i § 3 fremgår bl.a. følgende:”Den strukturelle saldo beregnes med afsæt i den faktiske saldo, som kor-rigeres for konjunkturernes påvirkning af de offentlige udgifter og indtæg-ter. Der korrigeres også for andre midlertidige/ekstraordinære forhold –herunder f.eks. udviklingen på de finansielle markeder og olieprisen, derpåvirker indtægterne fra henholdsvis pensionsafkastskatten og Nordsøen.Finansministeriet foretager en opgørelse af den strukturelle saldo og do-kumenterer den nævnte opgørelse af den strukturelle saldo på ministerietshjemmeside på internettet.”I tilknytning til de nævnte bestemmelser i § 2 og § 3 indeholder bestemmelseni § 4 en administrativ bemyndigelse, der går ud på, at finansministeren kan
Side 2
fastsætte nærmere regler om metoden for opgørelsen af den strukturelle sal-do.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen i § 4, bety-der det bl.a., at finansministeren – inden for rammerne af finanspagtens artikel3, stk. 3, litra a – kan fastsætte nærmere regler af faglig og statistisk karakterom metoden for opgørelsen af den strukturelle saldo.Ifølge finanspagtens artikel 3, stk. 3, litra a, forstås ved ”årlig strukturel offent-lig saldo” den årlige konjunkturkorrigerede saldo, eksklusive engangsforan-staltninger og midlertidige foranstaltninger.Med de nævnte bestemmelser og lovforslagets bemærkninger hertil vil dervære sikret fuldstændig transparens om metoden for opgørelsen af den struk-turelle saldo.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager