Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0015 Bilag 1
Offentligt
967581_0001.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
25. februar 2011
Europa-Kommissionens grønbog om modernisering af EU’s politik
for offentlige indkøb – KOM(2011) 15 endelig af 27. januar 2011
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 27. januar 2011 ”Grønbog
om modernisering af EU’s politik for offentlige indkøb: Mod et mere ef-
fektivt europæisk marked for offentlige indkøb”. Kommissionen stiller i
grønbogen 114 spørgsmål til medlemsstaterne om, hvordan EU-reglerne
om offentlige indkøb kan forenkles og moderniseres for at gøre tildelin-
gen af kontrakter mere smidig og muliggøre en bedre brug af offentlige
kontrakter til støtte for andre politikker.
Det fremgår af grønbogen, at Kommissionen i løbet af foråret modtager
resultaterne af en række empiriske undersøgelser af den aktuelle lovgiv-
ning om offentlige indkøb (foretaget af selvstændige konsulentvirksomhe-
der). Sammen med disse resultater vil medlemsstaternes og de øvrige in-
teressenters bidrag til grønbogen indgå i overvejelser om den kommende
reform af EU’s regler om offentlige indkøb, der forventes i form af et lov-
givningsforslag i starten af 2012.
Kommissionen har sendt grønbogen i offentlig høring med frist for be-
mærkninger den 18. april 2011.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen offentliggjorde den 27. januar 2011 ”Grønbog om moder-
nisering af EU’s politik for offentlige indkøb: Mod et mere effektivt eu-
ropæisk marked for offentlige indkøb”. Grønbogen skal udgøre oplæg til
drøftelse blandt medlemsstaterne om, hvordan EU-reglerne om offentlige
indkøb kan forenkles og moderniseres for at gøre tildelingen af kontrakter
mere smidig og muliggøre en bedre brug af offentlige kontrakter til støtte
for andre politikker.
Grønbogens del 1 gennemgår de lovgivningsmæssige rammer for offent-
lige indkøb og lægger op til en drøftelse af, om de helt grundlæggende
begreber skal omdefineres for at sikre bedre juridisk sikkerhed. Blandt de
grundlæggende begreber, der kunne omdefineres, findes selve anvendel-
sesområdet for udbudsdirektivet. Kommissionen spørger således, om an-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967581_0002.png
2/5
vendelsesområdet for direktiverne om offentlige indkøb skal indskrænkes
til rene indkøbsaktiviteter.
Kommissionen spørger også medlemsstaterne, om den nuværende struk-
tur med opdeling i bygge- og anlæg, vare- og tjenesteydelseskontrakter
skal forenkles i stil med WTO-aftalen
1
, der kun skelner mellem vareind-
køb og tjenesteydelseskontrakter, idet bygge- og anlæg betragtes som en
tjenesteydelse. Herudover spørger Kommissionen, om sondringen mel-
lem A og B-tjenesteydelser bør fjernes, og om tærskelværdierne for di-
rektivernes anvendelsesområde bør hæves.
Del 2 og 3 fokuserer på målet om mere effektive indkøb. Kommissionen
fokuserer blandt andet på, om procedurerne i de gældende direktiver bør
ændres, og hvordan udbudsreglerne bedre kan tage højde for små og mel-
lemstore virksomheders behov.
I del 2 spørger Kommissionen blandt andet, om detaljeringsniveauet i ud-
budsreglerne er hensigtsmæssigt, eller om det skal være enten højere eller
lavere. Derudover spørger Kommissionen til, hvordan procedurerne i di-
rektiverne kan lette den administrative byrde for alle parter, og om med-
lemsstaterne kan forestille sig helt nye typer af procedurer, som kan øge
omkostningseffektiviteten af offentlige indkøbsprocedurer.
Kommissionen spørger også om medlemsstaterne støtter flere forhandlin-
ger i offentlige indkøbsprocedurer, og hvordan risikoen for misbrug og
forskelsbehandling i så fald minimeres. Der spørges også, om en forenk-
let procedure for standardvarer, der karakteriseres ved at pris, kvalitet og
betingelser fastlægges på markedet, med fordel kan indføres.
Herudover spørger Kommissionen om medlemsstaterne støtter en mere
fleksibel proces, hvor rækkefølgen for undersøgelsen af udvælgelses- og
tildelingskriterier kan vælges frit, og om det i tildelingsfasen bør tillades
ordregivere at tage højde for kriterier, der vedrører tilbudsgiveren selv.
Medlemsstaterne spørges også, om udbudsdirektivet udtrykkeligt skal til-
lade, at der tages højde for tidligere erfaring hos en eller flere tilbudsgive-
re og hvilke beskyttelsesforanstaltninger, der i så fald er nødvendige for
at forebygge forskelsbehandling.
Der spørges også til, om udbudsreglerne er passende i forhold til små or-
dregivende myndigheders behov, eller om der er behov for en forenklet
procedure for relativt små kontrakttildelinger fra lokale og regionale
myndigheder.
I del 3 fokuserer Kommissionen på, om udbudsreglerne er SMV-venlige.
Der spørges blandt andet til, om Kommissionens kodeks for god praksis
1
The Agreement on Government Procurement (GPA).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967581_0003.png
3/5
skal gøres obligatorisk for ordregivere, og hvordan de administrative byr-
der kan lettes for SMV’er, eksempelvis ved at det kun er udvalgte kandi-
dater eller den valgte tilbudsgiver, der skal indsende og verificere doku-
mentation.
Kommissionen fokuserer også på sikringen af en retfærdig og effektiv
konkurrence. Der spørges derfor ind til, hvordan tilbudsgivere fra andre
medlemsstater tilskyndes til at deltage i offentlige udbud, om den gensi-
dige anerkendelse af attester skal forbedres, hvilke instrumenter reglerne
om offentlige indkøb kan omfatte for at forebygge forekomsten af domi-
nerende leverandører, samt hvordan ordregivende myndigheder kan be-
skyttes bedre mod dominerende leverandørers magt.
Del 4 fokuserer på målet om bedre muligheder for anvendelse af offentli-
ge kontrakter til støtte for fælles samfundsmæssige mål som eksempelvis
miljøbeskyttelse, innovation og social inddragelse. Kommissionen spør-
ger blandt andet, om det er hensigtsmæssigt at begrænse ordregivernes
mulighed for at bruge eller alternativt helt afskaffe pris som delkriterium
for visse kontrakttyper eller sektorer for at forfølge andre politikmål.
Kommissionen spørger også, om det vil være hensigtsmæssigt helt at
fjerne betingelsen om, at de ordregivende myndigheders krav til miljø-
hensyn mv. skal være knyttet til kontraktens genstand, og om der skal
stilles krav på EU-plan til, hvad der skal købes med henblik på at opnå
andre politikmål.
Del 5 fokuserer på forebyggelse og bekæmpelse af korruption og favori-
sering. Kommissionen spørger blandt andet medlemsstaterne, om der er
behov for at indføre en fælles EU-definition af interessekonflikter i for-
bindelse med offentlige indkøb, og om der er behov for beskyttelsesfor-
anstaltninger på EU-plan for at forebygge, identificere og løse situationer
med interessekonflikter effektivt.
Del 6 fokuserer på, hvordan europæiske virksomheder styrker deres ad-
gang til tredjelandes markeder. Kommissionen spørger blandt andet om
medlemsstaternes holdning til forsyningsvirksomhedsdirektivets regler,
om ordregivernes muligheder for at afvise tilbud, der indeholder varer fra
tredjelande, om disse regler bør forbedres yderligere, samt om hvilke me-
kanismer man kan indføre for at opnå en bedre symmetri i adgangen til
markederne for offentlige indkøb.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet holdning foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet grønbogen ikke
indeholder konkrete initiativforslag, men blot stiller åbne spørgsmål til
medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967581_0004.png
4/5
4.
Gældende dansk ret
Gældende dansk ret er lov om samordning af fremgangsmåderne ved ind-
gåelse af bygge- og anlægskontrakter og indkøb m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 600 af 30. juni 1992, som ændret ved § 16 i lov nr. 415 af 31.
maj 2000. Med hjemmel i lovgivningen er udstedt bekendtgørelse om
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, of-
fentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrak-
ter, jf. BEK nr. 937 af 16/09/2004, og bekendtgørelse om fremgangsmå-
derne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester, jf. BEK nr. 936 af 16/09-2004.
5.
Høring
Grønbogen er sendt i høring i specialudvalget for vækst og konkurrenceev-
ne. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes holdninger
til grønbogen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Det er den danske regerings foreløbige holdning, at et centralt element i
forhold til modernisering af de europæiske regler for offentlige indkøb er,
at udbudsprocessen forenkles og smidiggøres.
Offentlige indkøb skal foretages bedst og billigst muligt, hvilket blandt
andet bør sikres gennem enkle, fleksible og effektive indkøbsprocedurer,
der sikrer en høj grad af konkurrence mellem de offentlige ordregiveres
leverandører samtidig med, at der på relevante områder er mulighed for at
købe innovative produkter og tjenesteydelser.
Det er endvidere den danske regerings foreløbige holdning, at udbudsreg-
lerne skal bevare deres karakter af procesregler. Udbudsreglerne skal så-
ledes som hidtil fastlægge rammerne for, hvordan konkurrenceudsættelse
og indkøb formelt skal ske. Udbudsreglerne skal derimod ikke indeholde
krav om, hvad offentlige myndigheder skal indkøbe, herunder specifikke
krav om varetagelse af særlige politiske hensyn.
Den danske regering er positiv over for, at der fortsat skal være mulighed
for at inddrage hensyn til innovation, miljøbeskyttelse og social ansvar-
lighed i forbindelse med offentlige indkøb.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Gældende dansk ret vurderes ikke at blive påvirket af grønbogen, idet denne
ikke indeholder initiativforslag, men blot stiller åbne spørgsmål til med-
lemsstaterne med henblik på at modtage forslag til, hvordan udbudsreg-
lerne bør moderniseres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967581_0005.png
5/5
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Grønbogen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Grønbogen har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.