Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0018 Bilag 1
Offentligt
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Grund- og nærhedsnotat: Løsning af problemet med elever, der
forlader skolen for tidligt: Et vigtigt bidrag til dagsordenen for Eu-
ropa 2020 (KOM(2011) 18)
Resumé:
”Løsning af problemet med elever, der forlader skolen for tidligt: Et vig-
tigt bidrag til dagsordenen for Europa 2020” (KOM(2011) 18) er en meddelelse fra
Kommissionen, der har til formål at understøtte Europa 2020-strategiens målsætning
om, at andelen af elever der forlader skolen for tidligt skal reduceres til mindre end 10
procent. Meddelelsen identificerer en række årsager til, at elever forlader skolen for
tidligt. På den baggrund opstiller den en række politikker til bekæmpelse af skolefra-
fald, der opdeles i forebyggende foranstaltninger, indgreb og kompensation. I meddelel-
sen opstilles en række kommende initiativer på EU-niveau, der skal understøtte
medlemsstaternes arbejde med at mindske andelen af elever, der forlader skolen for
tidligt.
1. Baggrund
Europa 2020-strategien for vækst og beskæftigelse i Europa in-
deholder to målsætninger på uddannelsesområdet. Det gælder
målsætningen om, at andelen af elever, der forlader skolen for
tidligt skal reduceres til mindre end 10 procent, og det gælder
målsætningen om, at andelen af 30-34 årige der får en videregå-
ende uddannelse skal være mindst 40 procent. Europa 2020-
strategien blev vedtaget af Det Europæiske Råd den 17. juni
2010.
Løsning af problemet med elever, der forlader skolen for tidligt
blev vedtaget af Europa-Kommissionen den 31. januar 2011 og
forelå på dansk samme dato. I forlængelse af meddelelsen fore-
ligger der et forslag til henstilling om politikker, som skal mind-
ske antallet af elever, der forlader skolen for tidligt (KOM(2011)
19) og et ledsagedokument til forslaget til henstilling fra Europa-
Kommissionen med titlen ” Resumé af konsekvensanalysen”
(SEK(2011) 98). Desuden foreligger der på engelsk et arbejdsdo-
25. februar 2011
Sags nr.:
024.05J.251
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
kument fra Kommissionens tjenestegrene, der en konsekvens-
analyse, som er medfølgende til forslaget til en henstilling
(SEC(2011) 97).
2. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er ifølge Europa-Kommissionen at
analysere virkningen af skolefrafald for den enkelte, samfundet
og økonomien. Deres gøres rede for årsagerne hertil, og medde-
lelsen giver et overblik over eksisterende og kommende foran-
staltninger på EU-niveau til løsning af problemet.
a. Skolefrafald er en hindring for intelligent, bæredyg-
tig og inklusiv vækst
Det Europæiske Råd har vedtaget en målsætning om, at
mindske andelen af elever, der forlader skolen tidligt, til
mindre end 10 procent. Målsætningen understøtter Eu-
ropa 2020-strategiens overordnede ambition om, at skabe
intelligent og inklusiv vækst. En forbedring af elevernes
kvalifikationsniveauer skal skabe intelligent vækst, og en
afhjælpning af risikofaktorerne ved arbejdsløshed og fat-
tigdom skal skabe inklusiv vækst. En reduktion af ande-
len af elever der forlader skolen tidligt kan bidrage til nå
en fælles beskæftigelsesfrekvens i Europa på 75 procent
samtidig med, at det kan bidrage til at løfte folk ud af fat-
tigdom. I 2009 forlod 14,4 procent af alle unge mellem
18 og 24 år uddannelsessystemet på folkeskoleniveau el-
ler lavere. Selvom den gennemsnitlige andel af elever, der
forlader skolen for tidligt i Europa, er faldet med 3,2 pro-
centpoint siden 2000, så er andelen der forlader skolen
tidligt stadig for stor. Skolefrafald udgør et tab af mulig-
heder for den enkelte og et spild af socialt og økonomisk
potentiale for EU som helhed. En mindskelse af den
gennemsnitlige andel af elever, der forlader skolen tidligt
med blot et procentpoint ville hvert år give den europæi-
ske økonomi hen ved en halv million ekstra kvalificerede
potentielle unge ansatte.
b. Skolefrafald skyldes en blanding af individuelle, ud-
dannelsesmæssige og socioøkonomiske årsager
Årsagerne til for tidligt skolefrafald kan være meget indi-
viduelle, men der er alligevel en række gentagne kende-
tegn. Skolefrafald hænger ofte sammen med sociale pro-
blemer og lav uddannelse hos for eksempel forældre.
Skolefrafald rammer derfor oftest grupper med en dårli-
gere socioøkonomisk baggrund og sårbare grupper. Sko-
lefrafald er en proces, som oftest starter, når eleven i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
grundskolen opnår dårlige erfaringer med skolenederlag
og fremmedgørelse overfor skolen. Ofte giver uddannel-
sessystemerne ikke tilstrækkelig støtte til sårbare elever,
der oplever vanskeligheder. Det er vigtig at være op-
mærksom på ligestillingsaspektet i skolefrafald, idet flere
drenge end piger forlader skolen for tidligt. Ifølge Euro-
pa-Kommissionen er det kun få medlemsstater, som føl-
ger en konsekvent og sammenhængende strategi til mind-
skelse af skolefrafald. Mange initiativer rettet mod for tid-
ligt skolefrafald hænger ikke i tilstrækkelig grad sammen
med andre politikker, der henvender sig til unge.
c. Man kan forebygge, at elever forlader skolen for tid-
ligt, ved systematisk anvendelse af evidensbaserede
politikker
Politikker til bekæmpelse af skolefrafald bør fokusere på
forebyggende foranstaltninger, indgreb og kompensation.
Forebyggende foranstaltninger er rettet mod at undgå, at
der opstår forhold, som kan føre til at elever forlader
skolen for tidligt. Det omfatter øget adgang til og delta-
gelse i førskoleundervisning og børnepasningsordninger
af høj kvalitet. Det omfatter også en aktiv integrationspo-
litik med fokus på at forbedre den sociale, etniske og kul-
turelle sammensætning i skoler.
Indgreb retter sig mod vanskeligheder der opstår på et
tidligt tidspunkt, og søger at hindre disse i at føre til, at
elever forlader skolen for tidligt. Indgreb kan både foku-
sere på hele uddannelsesinstitutionen eller på den enkelte
elev, som har risiko for at afbryde sin uddannelse.
Kompensationsforanstaltninger giver mulighed for ud-
dannelse til dem, som har forladt skolen for tidligt. Det
kan være finansiel støtte eller andre former for støtte.
Målet er at give de unge en ny chance for at starte igen i
det almindelige uddannelsessystem.
Ifølge Europa-Kommissionen mangler der sammenhæng mellem
de initiativer og projekter, der gennemføres for at mindske skole-
frafald. Det vigtigste krav er derfor, at der sker et skifte fra gen-
nemførelsen af enkeltforanstaltninger til indførelse af en sam-
menhængende politik til mindskelse af skolefrafald. Samtidig bør
politikkerne til bekæmpelse af skolefrafald have tværsektoriel ka-
rakter, der udover uddannelse også omfatter familier, sundhed,
ungdom, lokalsamfund og beskæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Samarbejde på EU-niveau giver en merværdi ved at mind-
ske skolefrafald
Som en del af Europa 2020-strategien skal medlemsstaterne fast-
sætte nationale mål for reduceringen af andelen af elever, der for-
lader skolen for tidligt. Skolefrafald vil blive taget op indenfor
rammerne af medlemsstaternes nationale reformprogrammer.
Strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelses-
området indtil 2020 understøtter ligeledes gennemførelsen af po-
litikker, der skal reducere for tidligt skolefrafald. Til at understøt-
te medlemsstaterne politikker til reducering af antallet af unge,
der forlader skolen foreslår Europa-Kommissionen en række
foranstaltninger og redskaber:
En henstilling fra Rådet om politikker til mindskelse af antallet af
unge, der forlader skolen for tidligt, skal fastlægge en fælles euro-
pæisk ramme, der blandt andet kan danne udgangspunkt for, at
medlemsstaterne vedtager sammenhængende nationale strategier
senest i 2012 i overensstemmelse med deres nationale mål. Eu-
ropa-Kommissionen vil i 2011 fremlægge en meddelelse om før-
skoleundervisning og børnepasningsordninger, ligesom den vil
fremlægge en meddelelse om en ny europæisk dagsorden for in-
tegration. Europa-Kommissionen vil i 2011 foreslå en bench-
mark, der viser unges beskæftigelsesevne. Samtidig skal pro-
grammet livslang læring og programmerne i forbindelse med
forskning og innovation bruges mere innovativt for at støtte ek-
sperimenter og innovative tiltag til mindskelse af skolefrafald. De
europæiske strukturfonde kan også udgøre vigtige kilder til finan-
siering af nationale og regionale tiltag til mindskelse af skolefra-
fald.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
ret.
6. Konsekvenser
Meddelelsen har ingen konsekvenser i sig selv. Initiativerne
nævnt i meddelelsen vil blive præsenteret af Kommissionen og
drøftet af medlemsstaterne i 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
962998_0005.png
5
7. Høring
Grund- og nærhedsnotatet blev sendt i skriftlig høring i EU-
specialudvalget for uddannelse den 16. februar 2011. Følgende
bemærkninger blev modtaget:
AOF Danmark (AOF): ”AOF deler kommissionens opfattelse
af, at der bør gøres en særlig indsats for at mindske andelen af
elever, der dropper ud af grundskolen. Vi er også enige i, at man-
gelfuld grundskoleuddannelse har konsekvenser for såvel den
enkeltes livs- og levevilkår som for samfundet.
Det er dog vores opfattelse, at grundnotatet i for høj grad foku-
serer på at tilpasse eleverne til skolen, og kun i mindre omfang
forholder sig til, hvorledes skolen kan tilpasse sig til eleverne.
Vi er enige i, at det er væsentligt, at hvert enkelt land har en
sammenhængende politik på mindskelse af skolefrafald, herunder
om man kan imødekomme den gruppe af elever, der ikke profi-
terer af den formelle grundskole gennem nogle alternativer.”
Dansk Arbejdsgiverforening (DA): ”En forudsætning for at fort-
sætte i uddannelse efter folkeskolen er, at unge har erhvervet sig
de nødvendige basale kompetencer inden for bl.a. læsning, ma-
tematik og naturfag fra folkeskolen. Regeringen har et mål om, at
folkeskolen skal være i top 5 internationalt, men desværre viste
PISA-2009, at udviklingen ikke går den rigtige vej. Det har nega-
tive konsekvenser i forhold til at styrke den danske vækst i frem-
tiden. Det er derfor afgørende, at der er et politisk fokus på, at
kommunerne lever op til deres ansvar på folkeskoleområdet, så-
dan som det er specificeret i formålsparagraffen i folkeskolelo-
ven. I den forbindelse er det afgørende, at kommunerne sikrer, at
børn, der forlader folkeskolen før tid, kommer tilbage til folke-
skolen og følger undervisningen.
En vigtig forudsætning for at virksomheder vælger, at producere
i Danmark er adgangen til kompetente medarbejdere på et højere
niveau end i dag. Manglende kvalifikationer fra folkeskolen har
stor betydning for frafaldet på ungdomsuddannelserne. Frafaldet
præger især erhvervsuddannelserne. Det er derfor afgørende vig-
tigt, at kommunerne fastholdes på deres ansvar for at vurdere
uddannelsesparatheden hos unge, der forlader folkeskolen.
DA mener dog ikke, at det er tilstrækkeligt, at de unge vurderes
til at være uddannelsesparate i forhold til enten en erhvervsud-
dannelse eller en gymnasial uddannelse. Der er simpelthen for
stor spredning på, hvilke forudsætninger de unge skal besidde på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
962998_0006.png
6
de forskellige erhvervsuddannelser til at sikre, at de unge er ud-
dannelsesparate ved start på uddannelsen.
DA foreslår derfor, at kommunernes vurdering af uddannelses-
parathed målrettes mod bestemte uddannelser. Det vil samtidigt
være med til at sikre, at en ung ikke oplever et nederlag ved at
starte på en uddannelse, som vedkommende reelt ikke er uddan-
nelsesparat til. Det vil også gøre det muligt at fastholde en høj
kvalitet på uddannelserne.
Det er afgørende, at kommunerne sikrer, at unge, der ikke forla-
der folkeskolen som uddannelsesparate, bliver uddannelsesparate
inden de starter på en ungdomsuddannelse. I den forbindelse
finder DA, at det er afgørende, at kommunerne har et klart an-
svar for at sikre, at de unge bliver uddannelsesparate eller parate
til et job. Kommunerne har en klar forpligtelse til at anvende de
eksisterende tilbud i overgangen fra folkeskole til ungdomsud-
dannelse, så som f.eks. 10. klasse, produktionsskolerne eller stille
relevante tilbud til rådighed.
DA er enig i vigtigheden af, at indsatsen iværksættes og koordi-
neres på tværs af relevante myndigheder/forvaltning. Det er der-
for afgørende vigtigt, at kommunerne arbejder på tværs af for-
valtninger/myndigheder på at sikre denne indsats. Til at gøre
indsatsen mere gennemsigtig er det afgørende, at der er data og
statistik til rådighed på tværs af kommunale forvaltninger, så alle,
både kommuner og politikere nationalt, har et overblik over, om
alle unge er i gang med en uddannelse, i job eller deltager i tilbud,
der gør den unge uddannelsesparat.”
Danske Lærerorganisationer International (DLI): ”DLI hilser ini-
tiativet og meddelelsen om reducering af skolefrafald velkom-
ment. DLI er positiv overfor etableringen af et europæisk samar-
bejde på området. Skolefrafaldet er alt for stort i de fleste EU-
medlemslande, og på denne baggrund kan DLI tilslutte sig den
overordnede strategi og venter med konkret stillingtagen til de
enkelte initiativer, når de foreligger. DLI kan tilslutte sig, at der
udarbejdes en fælles europæisk referenceramme for politikker
målrettet mod at mindske skolefrafald. DLI finder det relevant,
at der foretages undersøgelser af årsagerne til fravær i de enkelte
medlemslande med henblik på at få et mere nuanceret bilede.
Dokumentation og forebyggelse:
DLI stiller sig afvisende overfor EU-Kommissionens forslag om
at udvikle et benchmark for unges beskæftigelsesevne. Et
benchmark kan efter DLI’s opfattelse ikke afhjælpe skolefrafald.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
En sådan tilgang er for overfladisk. Skal dette meget komplicere-
de og mangefacetterede problem løses, vil det kræve dataindsam-
ling og analyse på forskningsniveau. DLI kan derfor tilslutte sig
meddelelsen anbefaling om udvikling af evidensbaserede politik-
ker, men DLI understreger, at indsamling og dokumentation ikke
må blive en administrativ og bureaukratisk byrde for uddannel-
sesinstitutionerne. Dette gælder også for Kommissionens anbefa-
ling om at iværksætte ”early warning”, der kan være et redskab til
at opdage risikofaktorer, der kan lede til skolefrafald, i tide. DLI
anbefaler, at et system, der kan identificere problemer tidligt, skal
være nemt at administrere og brugbart for dem, der til dagligt ar-
bejder med børn og unge, der er i risikozonen.
De konkrete råd om skolernes indsats er i god overensstemmelse
med mange af de tiltag, der gøres på skoler i Danmark, men det
ændrer ikke ved, at landenes social-, uddannelses- og beskæftigel-
ses-politik har større betydning end de former for incitamenter,
der gennemføres i flere lande for tiden.
Førskoleundervisning og erhvervsuddannelse:
DLI kan konstatere, at EU-Kommissionen fremhæver deltagelse
i førskoleundervisning som et vigtigt indsatsområde for at fore-
bygge skolefrafald. DLI vil gerne fastholde, at førskoletilbud skal
være tilpasset aldersgruppens behov med stort fokus på samspil
mellem læring og omsorg, og med højt kvalificeret personale,
som har uddannet sig specielt til den yngste aldersgruppe. I den-
ne sammenhæng henviser DLI til anbefalingerne i Kommissio-
nens meddelelse ”Early Childhood Education and Care: Provi-
ding all our children with the best start for the world of tomor-
row”.
DLI konstaterer, at de positive erfaringer med vekseluddannelse
eller elementer af praktik- og lærlingeforløb, som det er tilfældet i
Danmark, bliver fremhævet i Kommissionens meddelelse.
De erhvervsfaglige uddannelser bliver af Kommissionen frem-
hævet for at have potentiale til at forebygge skolefrafald. DLI
bakker op om, at der også skal sættes ind på erhvervsuddannel-
serne for at nedbringe skolefrafald. Men problemerne med skole-
frafald starter meget tidligere end i erhvervsuddannelserne. Er-
hvervsuddannelserne og førskoletilbud kan ikke alene løfte den-
ne opgave, og DLI understreger vigtigheden af en bred strategi,
hvis indsatsen skal have en effekt. I denne sammenhæng skal det
understreges, at tendensen til at fjerne de almene elementer i er-
hvervsuddannelserne i et bredere perspektiv er kontraproduktivt
i forhold til at fastholde udsatte unge i et uddannelsesforløb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
962998_0008.png
8
Skolefrafald er et fælles ansvar:
DLI anbefaler, at der også i lærernes grunduddannelse og efter-
uddannelse sættes fokus på udsatte børn for at kunne tackle børn
og unge i risikozonen for skolefrafald. At fastholde unge i ud-
dannelse er ikke kun skolens ansvar. EU-Kommissionen anfører,
at gruppen af unge, der dropper ud af skolen for tidligt, ofte har
en svag socioøkonomisk baggrund. Derfor er det et fælles sam-
fundsansvar, at sørge for at de unge får en chance i skolerne.
Gennem årene er der således gennemført flere internationale un-
dersøgelser, der bekræfter de sociale forholds betydning for ud-
dannelsesforløb.
Til sidst vil DLI gerne understrege, at fokus bør rettes mod, at
medlemslandene sikrer og tilbyder alle befolkningsgrupper lige
og nem adgang til offentlige uddannelser. Medlemslandenes soci-
alpolitik skal sikre, at lavindkomstfamilier sikres rimelige livsvil-
kår.”
Kommunernes Landsforening (KL): ”KL støtter tankerne i
Kommissionens meddelelse. KL har igangsat en landsdækkende
diskussion med Nysyn på folkeskolen. Her peger KL på nye veje
i folkeskolens overbygning – nye veje, som har til formål at
fremme de unges motivation og læringslyst. Og målet er netop, at
95 % af hver ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsud-
dannelse. En række kommuner er allerede i gang med nye spæn-
dende overbygningstiltag fx Fredericia. Et formål med dette er at
mindske skolefrafald og medvirke til at nå målet om de 95 % af
unge skal have en ungdomsuddannelse.
Derudover har KL to yderligere kommentarer:
1. KL har følgende kommentarer til grundnotatets afsnit nederst
side 3. Det er ikke nyt for kommunerne, at der skal ske en tvær-
sektoriel og sammenhængende indsats til at reducere frafald i ud-
dannelserne og derfor støtter KL, at dette sættes højt på dagsor-
denen af Europa-Kommissionen. KL er enig med Europa-
Kommissionen i, at der mangler sammenhæng mellem de initia-
tiver og projekter, der gennemføres for at mindske skolefrafald.
Fra KL’s synspunkt er en af udfordringerne i Danmark, at det
p.t. er, både kommunerne (KL) og regionerne og staten (integra-
tions-, undervisnings- og beskæftigelsesministeriet), som iværk-
sætter tværsektorielle projekter omkring ungeindsatsen uden at
disse udmærkede initiativer er indbyrdes koordineret. Det er
KL’s holdning, at det for kommunerne (som er hovedaktører)
nogle gange skaber forvirring og en indsats, hvor der er en risiko
for, at ressourcerne ikke udnyttes optimalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
2. Et formål med den tidligere Lissabon-strategi og nuværende
EU2020-strategi var, at EU-medlemslandene skulle inspirere hin-
anden og fremhæve de gode eksempler. Derfor vil det være sær-
deles relevant, hvis de gode eksempler om at nedsætte skole fra-
fald fra fx kommuner i andre EU-lande blev fremhævet og syn-
liggjort. KL efterlyser således eksempler på anvendelsesoriente-
rede og konkrete ”best practices”. KL finder, at det vil være op-
lagt, hvis Kommissionen i højere grad end den gør i dag ville stå
for at indsamle disse og formidle disse videre.”
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre lande forventes at tage positivt imod meddelelsen.
9. Regeringens foreløbige holdning
Overordnet hilser regeringen meddelelsen velkommen. Dog vil
der være behov for at undersøge de enkelte initiativer nærmere,
når disse vil blive forelagt medlemsstaterne i løbet af 2011.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Europa-Kommissionens meddelelse er ikke tidligere forelagt
Folketingets Europaudvalg.