Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0075 Bilag 1
Offentligt
972903_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. marts 2011
Sag 11/01338
/mib-ebst
Kommissionens meddelelse ”Bedre styring af det indre marked gen-
nem øget administrativt samarbejde: En strategi for at udbygge og
udvikle informationssystemet for det indre marked (IMI)”
Resumé
Kommissionen fremsatte den 21. februar 2011 meddelelsen ”Bedre styring
af det indre marked gennem øget administrativt samarbejde: En strategi for
at udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked (IMI)”.
I meddelelsen opstiller Kommissionen en strategi for en udvidelse af IMI
med det formål at forbedre anvendelsen af reglerne for det indre marked
via effektivt og løbende samarbejde mellem europæiske myndigheder.
Kommissionen foreslår, at IMI udvides til at omfatte flere områder, og at
nye funktioner tilføjes det eksisterende system. Som led i strategien tager
Kommissionen initiativ til at fremsætte en forordning for brugen af IMI i
første halvdel af 2011.
Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv dansk ret.
1.
Baggrund og indhold
Den 21. februar 2011 offentliggjorde Kommissionen meddelelsen ”Bedre
styring af det indre marked gennem øget administrativt samarbejde: En stra-
tegi for at udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked
(IMI)” (KOM(2011) 75 endelig). I meddelelsen opstiller Kommissionen en
strategi for udvidelsen af IMI med det formål at forbedre anvendelsen af
reglerne for det indre marked via effektivt og løbende samarbejde mellem
europæiske myndigheder.
IMI er et internetbaseret system, der skal styrke det administrative sam-
arbejde mellem nationale, regionale og lokale myndigheder på tværs af
medlemslandene. IMI gør det muligt at overkomme praktiske og sprogli-
ge barrierer for administrativt samarbejde mellem europæiske myndighe-
der ved hjælp af en række spørgsmål og svar, der er oversat på forhånd.
Myndighederne kan på den måde stille spørgsmål og se svar på deres eget
sprog. IMI giver også mulighed for at søge i en database over europæiske
kompetente myndigheder, således at brugerne nemt kan identificere den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
972903_0002.png
2/5
relevante myndighed, som man ønsker at tage kontakt til. Formålet med
IMI er således at gøre det lettere og hurtigere for myndighederne at sam-
arbejde administrativt og derved mindske virksomheders og borgeres
administrative byrder i forbindelse med grænseoverskridende aktivitet.
IMI anvendes i dag til administrativt samarbejde i henhold til direktivet
om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(2005/36/EF) og servicedirektivet (2006/123/EF). Samlet set er 5700
kompetente myndigheder registreret i IMI. I Danmark er 30 nationale,
kompetente myndigheder registreret.
Indholdet af meddelelsen
Kommissionen fremhæver i meddelelsen, at IMI har vist sig at være et ef-
fektivt redskab til fremme af administrativt samarbejde mellem medlems-
landenes myndigheder. Systemet er fleksibelt, brugervenligt og opsætter
enkle, sikre standardarbejdsgange for samarbejdet. Derudover er IMI i stand
til at overkomme sproglige barrierer, idet brugerne kan kommunikere på de-
res eget sprog via prædefinerede spørgsmål og svar, der er oversat til alle
medlemslandenes sprog. Kommissionen henviser desuden til, at det er mere
omkostningseffektivt at tilpasse et eksisterende system og udvide det til an-
dre områder frem for at udvikle nye værktøjer til administrativt samarbejde.
På den baggrund opstiller Kommissionen i meddelelsen en strategi for ud-
videlsen af IMI og peger på behovet for et lovgivningsmæssigt initiativ for
brugen af IMI.
Strategi for udvidelse af IMI
Kommissionen foreslår i meddelelsen,
at brugen af IMI udvides til administrativt samarbejde inden for an-
dre områder, eksempelvis spilleområdet, e-handel og virksomheds-
registrering
1
,
at der udvikles nye funktioner, der kan understøtte flere former for
administrativt samarbejde, eksempelvis til notifikation af nye regler
inden for bl.a. services og e-handel,
at andre eksisterende IT-redskaber integreres i IMI, for eksempel
ved at der etableres et fælles login og automatisk opdatering af data
på tværs af systemer.
Det foreslås, at en udvidelse af IMI sker gradvist, og at følgende kriterier
lægges til grund for prioritering af områder for ekspansion:
Nye områder skal helst være knyttet til eller have en delvis overlap-
ning med eksisterende områder, således at udvidelsen bidrager til, at
en del af de eksisterende brugere kan benytte IMI på flere områder.
1
Se Kommissionens supplerende arbejdsdokument for en samlet liste
over de områder, hvortil en udvidelse af IMI har været foreslået
http://ec.europa.eu/internal_market/imi-
net/docs/staff_working_paper_strategy_IMI.pdf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
972903_0003.png
3/5
Andre områder, der umiddelbart kan benytte de eksisterende funkti-
oner, bør prioriteres.
Hvis en udvidelse til et andet område kræver udvikling af nye funk-
tioner, bør dette ske på en generel måde, så udvikling af tekniske
funktioner til enkeltstående formål undgås.
Omkostninger til udvikling af nye funktioner bør være begrundet i
den forventede merværdi ved den pågældende udvidelse.
Udvidelsen må ikke komplicere brugen af systemet for dets brugere.
Lovgivningsmæssigt initiativ for brugen af IMI
I meddelelsen peger Kommissionen på behovet for et lovgivningsmæssigt
initiativ for brugen af IMI, der konsoliderer de eksisterende regler og
procedurer for behandling af personoplysninger, og som skaber en omfat-
tende, horisontal databeskyttelsesramme. Et forordningsforslag forventes
derfor fremsat i første halvdel af 2011. Forordningsforslaget skal mulig-
gøre udvidelsen af IMI til lovgivningsområder, hvor administrativt sam-
arbejde er nødvendigt, men hvor eksisterende sektorlovgivning ikke in-
deholder en forpligtigelse til at samarbejde administrativt. Derudover vil
forslaget have til hensigt at etablere en ramme for fleksibel og gennem-
sigtig udvidelse af IMI til andre områder, at sikre en bæredygtig finansie-
ring af systemet samt at styrke den rolle, de nationale IMI koordinatorer
spiller.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets holdning.
Da der er tale om en meddelelse, er det op til Europa-Parlamentet at beslut-
te, om det ønsker at afgive en udtalelse.
3.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
5.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrence-
evne og Vækst. Der er på den baggrund modtaget følgende bemærknin-
ger:
Dansk Byggeri (DB) er generelt positiv over for tiltag, der kan reducere
virksomhedernes og borgernes administrative byrder – også i forbindelse
med grænseoverskridende aktiviteter. DB er derfor umiddelbart også po-
sitiv over for Kommissionens strategi for at udbygge og udvikle informa-
tionssystemet for det indre marked (IMI). DB afventer dog Kommissio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
972903_0004.png
4/5
nens forslag til en forordning, før de endeligt kan forholde sig til konkrete
udvidelsesområder.
Dansk Erhverv (DE) er positiv over for Kommissionens meddelelse og de
forskellige tiltag, der foreslås med henblik på at styrke informationssy-
stemet for det indre marked. DE understreger, at der er brug for et tættere
samarbejde og en bedre koordination af de administrative procedurer
mellem EU’s medlemslande, da dette vil bidrage til hurtigere sagsbe-
handling og forøget tillid til mobiliteten af arbejdskraft, varer og tjeneste-
ydelser i Europa.
I forhold til at sikre en bedre anvendelse af reglerne for det indre marked
finder DE, at det er afgørende, at IMI kommer til at fungere ud fra samme
kriterier og standarder på tværs af alle medlemslande. DE konstaterer der-
for med tilfredshed, at Kommissionen har afsat ressourcer til at føre tilsyn
med udvikling og support af IMI, og til at bistå medlemslandene med at
sikre en smidig afvikling og gennemførelse af systemet.
DE beklager dog, at Kommissionen i meddelelsen giver det overordnede
ansvar for afviklingen af IMI til medlemslandene. DE ser en udfordring i,
at der i en række medlemslande ikke vil være afsat tilstrækkeligt med res-
sourcer til at sikre, at IMI-netværket kan operere ud fra enslydende krite-
rier og samme høje standarder i alle lande. DE mener, at dette vil resulte-
re i en uensartet rådgivning til ulempe for forbrugere og danske virksom-
heders konkurrenceevne. DE finder det derfor afgørende, at det foreslåe-
de retslige instrument fokuserer på en styrkelse af de nationale IMI koor-
dinatorers rolle. DE understreger dog samtidig, at disse redskaber ikke
må stå alene, og ikke kan erstatte Kommissionens rolle som vogter af
traktaten og hermed det indre marked.
Endelig bemærker DE, at de finder det positivt, hvis yderligere fokus på
brugen af IMI kan fungere som løftestang til at sikre, at alle lande hurtigst
muligt får etableret velfungerende kvikskranker, således at servicevirk-
somheder kan få adgang til det indre markeds muligheder.
Forbrugerrådet har ingen bemærkninger til Kommissionens meddelelse.
6.
Andre landes holdninger
Generelt er der opbakning blandt medlemslandene til administrativt samar-
bejde mellem europæiske myndigheder. Medlemslandenes holdninger til
meddelelsen er dog endnu ikke kendt.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter generelt initiativer, der forbedrer myndighedernes sam-
arbejde i EU, da det vil kunne lette sagsbehandlingen og reducere virksom-
heders og borgeres administrative byrder i forbindelse med grænseoverskri-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
972903_0005.png
5/5
dende aktivitet og dermed fremme vækst og beskæftigelse. IMI er et væ-
sentligt, praktisk redskab i denne forbindelse, og systemet har ydermere vist
sig at være i stand til at minimere barrierer for administrativt samarbejde.
Regeringen støtter derfor Kommissionens forslag om en udvidelse af IMI,
samt den strategi for udvidelse, som Kommissionen opstiller i meddelelsen.
I det videre arbejde vil regeringen lægge vægt på, at Kommissionens forslag
om en forordning for brugen af IMI lever op til de sikkerhedskrav for ud-
veksling af følsomme personoplysninger, som følger af persondataloven og
sikkerhedsbekendtgørelsen. Derudover vil regeringen arbejde for, at IMI
fortsat baseres på open source software og åbne standarder med det formål
at sikre et fleksibelt og dynamisk informationssystem.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Meddelelsen indeholder dog et forordningsforslag for admi-
nistrativt samarbejde via IMI, som forventes fremsat i første halvdel af
2011. Eventuelle lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser her-
af vil blive vurderet i forbindelse med fremsættelsen af forordningsforsla-
get.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Et forbedret administrativt samarbejde mellem europæiske myndigheder bi-
drager til en reduktion af virksomhedernes administrative byrder i forbin-
delse med grænseoverskridende handel. IMI giver myndighederne mulig-
hed for at identificere og tage direkte kontakt til relevante, kompetente
myndigheder i andre medlemslande med henblik på at afklare eventuelle
spørgsmål i forbindelse med sagsbehandlingen.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om, at Kommis-
sionen forventedes at offentliggøre en meddelelse om strategi for udvi-
delse af IMI. Det skete i notat af 17. februar 2011 i forbindelse med
rådsmødet (konkurrence) d. 9-10 marts 2011.