Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0128 Bilag 4
Offentligt
1
Den danske regerings bemærkninger til Kommissionens grønbog om onlinespil i det indre
marked (KOM (2011) 128)
Indledende bemærkninger
Den danske regering hilser Kommissionens grønbog om onlinespil velkommen, idet det er
regeringens opfattelse, at online spil udgør en særlig udfordring på grund af dets
grænseoverskridende karakter.
Det danske Folketing vedtog i juni 2010 en ny spillelovgivning, som blandt andet indeholdt en
liberalisering af online sportsvæddemål og online kasinospil med dertil knyttede regler for
regulering, håndhævelse med videre.
Lovgivningen består af lov nr. 848 af 1. juli 2010 om spil, lov nr. 698 af 25. juni 2010 om afgifter
af spil, lov nr. 696 af 25. juni 2010 om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål og lov nr. 695 af 25. juni 2010 om Danske Spil A/S.
Da der er rejst spørgsmål om, hvorvidt visse af afgiftssatserne i lov om afgifter af spil udgør
statsstøtte, er lovene endnu ikke trådet i kraft. Regeringen forventer, at lovgivningen træder i kraft
hurtigst muligt efter, at det nævnte spørgsmål er afklaret.
Alle regeringens svar på spørgsmål i grønbogen, er givet med baggrund i den nye spillelovgivning.
Den danske regering svar på udvalgte spørgsmål i grønbogen
Spørgsmål 3
Hvilken erfaring har De med EU-baserede onlinespilleoperatører med licens i en eller flere
medlemsstater, som udbyder og fremmer deres tjenester i andre EU-medlemsstater? Hvad mener
De om deres indvirkning på de tilsvarende markeder og deres forbrugere?
Svar:
Internettet har givet danskerne mulighed for at sammenligne Danske Spils produkter og
produktudvalg med produkterne fra online spiludbydere i Storbritannien, Malta, Gibraltar m.fl.,
hvor der er højere gevinster. Derfor er en stærkt stigende andel af de danske spillere i de senere år
begyndt at spille hos de udenlandske spiludbydere. Det skal bemærkes, at Danske Spils
onlineudbud hovedsagelig omfatter væddemål, idet selskabet ikke udbyder online kasinospil
(herunder poker).
Udviklingen er bekymrende i et samfundsmæssigt perspektiv. Udbud af spil kan, hvis det ikke
reguleres og kontrolleres intensivt, være forbundet med negative effekter i samfundet i form af
kriminalitet og offentlig uorden og kan for udsatte personer skabe spilafhængighed (ludomani).
Samtidig falder overskuddet fra Danske Spil langsomt - det overskud som fordeles til velgørende
formål.
Den danske regering erkendte derfor, at det var nødvendigt at kunne regulere og kontrollere det spil,
der udbydes til danskerne for at kanalisere danskernes spil ind i kontrollerede rammer og for at
forebygge negative sociale følgevirkninger i samfundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
I 2010 blev derfor i det danske Folketing vedtaget en delvis liberalisering af det danske
spillemarked, der bl.a. indeholder
-
-
-
en licensordning, hvor spiludbyderne skal have en dansk licens for at udbyde spil i
Danmark,
regler til sikring af et ansvarligt spiludbud – der bl.a. medvirker til bekæmpelse af
spilafhængighed (ludomani),
en klar grænsedragning mellem de monopoliserede spil og de liberaliserede spil, således at
udbyderne af de monopoliserede spil beskyttes mod konkurrence fra spiludbydere, som ikke
har tilladelse til udbud af monopolspil,
afskærmning mod ulovlige udbydere ved betalingsblokering – ved internetblokering – og
ved fastholdelse af det gældende reklameforbud,
en afgift på 20 pct. af bruttospilleindtægten (indskud fratrukket gevinster) på den
liberaliserede del af spillemarkedet for væddemål og online kasinospil (inkl. online
pokerspil), og
en forhøjelse af beløbet til ludomanibekæmpelse.
-
-
-
Spørgsmål 4
Hvilken erfaring har De med ikke-EU-baserede onlinespilleoperatørerer med licens, som udbyder
og fremmer deres tjenester i EU-medlemsstater? Hvad mener De om deres indvirkning på EU-
markeder og forbrugere?
Svar:
Der henvises til svaret på spørgsmål 3.
Spørgsmål 7
Hvordan adskiller ovennævnte definition af onlinespilletjenester sig fra definitionerne på nationalt
plan?
Svar:
I lov om spil defineres onlinespil som:
”Spil der indgås mellem en spiller og en spiludbyder ved brug af fjernkommunikation.”
Spørgsmål 8:
Betragtes spilletjenester udbudt af medierne som hasardspiul på nationalt plan? Skelnes der
mellem salgsfremmende spil og spil?
Svar:
Spil defineres i dansk lovgivning som bestående af 3 spiltyper: Lotteri, væddemål og
kombinationsspil. De 3 spiltyper er defineret således:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Lotteri: Aktiviteter, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvor gevinstchancen
udelukkende beror på tilfældighed.
Kombinationsspil: Aktiviteter, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvor
gevinstchancen beror på en kombination af færdighed og tilfældighed.
Væddemål: Aktiviteter, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvor der væddes
om resultatet af en fremtidig begivenhed eller indtræffelse af en fremtidig hændelse.
Der skelnes ikke mellem spil og salgsfremmende spil.
Spørgsmål 9
Udbydes grænseoverskridende onlinespilletjenester i lokaler med licens beregnet
til spil (f,eks. kasinoer, spillehaller eller hos en bookmaker) på nationalt plan?
Svar:
Nej.
Spørgsmål 11
Med fokus på ovennævnte kategorier, hvordan reguleres kommerciel kommunikation om
(online)spilletjenester på nationalt niveau? Er der særlige problemer med sådanne
grænseoverskridende kommerciel kommunikation?
Svar:
Der henvises til svarerne på spørgsmål 8 og 25.
Spørgsmål 12
Findes der særlige nationale bestemmelser vedrørende betalingssystemer for onlinespilletjenester?
Hvad er Deres vurdering af dem?
Svar:
Der er endnu ikke vedtagne regler om online betalingssystemer, men Danmark har notificeret 2
bekendtgørelser om online spil, hvoraf det følger, at en tilladelsesindehaver alene kan modtage
betalinger til en spilkonto fra en udbyder af betalingstjenester, der i henhold til lov om
betalingstjenester, udbydes lovligt her i landet. Der kan ikke modtages kontante indskud.
Reglerne skal sikre, at der alene anvendes betalingstjenester, der er under nødvendig af kontrol af
relevante offentlige myndigheder.
Spørgsmål 13
Er spillekonti et nødvendigt krav af hensyn til håndhævelse og beskyttelse af spillerne?
Svar:
Ja, udbyderne skal oprette spillekonti for alle spillere i forbindelse med oprettelse af kundeforhold.
I Danmark finde man det nødvendigt at registrere og legitimere spillere, der ønsker at spille online,
for at sikre et ansvarligt spiludbud, hvor spilleren kan få hjælp i tilfælde af, at spilleren udvikler et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
afhængighedsforhold til spillet. Samtidig skal en registrering af spillerne sikre, at mindreårige ikke
får adgang til at spille online spil.
Spørgsmål 14
Hvilke nationale bestemmelser og praksisser finders der for kundekontrol, hvordan finder de
anvendelse i forbindelse med onlinespilletjenester, og er de i overensstemmelse med
bestemmelserne om databeskyttelse? Hvad er Deres vurdering af dem? Er der særlige problemer i
forbindelse med kundekontrol under grænseoverskridende forhold?
Svar:
Danmark har notificeret 2 bekendtgørelser om online spil, hvoraf det følger, at der i forbindelse
med oprettelse af et kundeforhold med en spiller skal ske registrering af personoplysninger af navn,
alder, adresse og personnummer m.v. Samtidig skal alle spillere ved login til en spilkonto anvende
et digitalt ID udstedt af staten. Det digitale ID følger den EU fastsatte OCES standard.
Der vil være specielle problemer i at oprette spillere, som kun er i Danmark en kort periode (f.eks.
turister), idet disse ikke har et dansk personnummer og digitalt ID. Identifikationen af sådanne
spillere vil derfor ikke være på samme niveau som registrering af danske spillere.
Spørgsmål 17
Har De oplysninger (f.eks. undersøgelser og/eller statistiske data) om omfanget af spilleproblemer
på nationalt plan eller EU-plan?
Svar:
Der er foretaget en kortlægning af antallet af ludomaner i Danmark i 2006 af
Socialforskningsinstituttet [SFI]. Kortlægningen blevet foretaget på baggrund af 8.153 interviews
med personer i alderen 18-74 år. De interviewede blev fundet på baggrund af en repræsentativ
stikprøve (køn, alder, geografi og civilstand) af den voksne danske befolkning på 11.737 i CPR-
registeret (Det centrale personregister).
Af undersøgelsen fra 2006 fremgik, at 0,26 pct. af de 18-74-årige har været ludomaner i løbet af
deres liv. 0,13 pct. er eller har været det inden for de seneste 12 måneder.
Spørgsmål 18
Findes der anerkendte undersøgelser eller anden dokumentation, som viser, at onlinespil kan være
mere eller mindre skadevoldende end andre former for spil for personer, som er i farezonen for at
udvikle patologisk spilleadfærd?
Svar:
I forlængelse af ovennævnte undersøgelse foretog SFI en undersøgelse af ”Faktorer af betydning for
spilleproblemer” i 2007. Af denne undersøgelse fremgår det, at der er en signifikant større andel af
problemspillere end ikke-problemspillere, der angiver, at muligheden for at spille på nettet har øget
deres lyst til at spille, og blandt problemspillerne angiver hver tredje, at denne mulighed faktisk har
medført et øget spilleomfang.
Spørgsmål 19
Finders der dokumentation, som peger på, hvilke former for onlinespil (spiltyper) der er mest
problematiske i den henseende?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Svar:
Af ovennævnte undersøgelse fremgår det, at det især er forekomsten af Oddset, bookmakerspil og
kasino på internettet, der har øget problemspilleres spilleomfang, idet dog også Tips, Lotto og
skrabespil har haft betydning. Det er dog kun relativt få problemspillere, der har besvaret dette
spørgsmål i undersøgelsen, hvorfor der ikke kan siges noget signifikant herom.
Spørgsmål 20
Hvad gøres der på nationalt plan for at forebygge spilleproblemer? (f.eks. for at sikre tidlig
påvisning)?
Svar:
Der er i 2011 afsat 5,0 mio. DDK til en national forebyggelsesindsats ift. ludomani. Det forventes,
at midlerne uddeles til forebyggelse af ludomani hos børn og unge blandt andet via information om
spil og skadevirkninger heraf. Der vil også fremover blive afsat midler til forebyggelse af ludomani.
Spørgsmål 21
Findes der behandling for ludomani på nationalt plan? Hvis ja, i hvilket omfang bidrager
onlinespilleudbyderne da til finansieringen af de pågældende forebyggende tiltag og den
pågældende behandling?
Svar:
I forbindelse med den nye spillelovgivning fra juni 2010 er det vedtaget, at midler til såvel
behandling, forebyggelse og forskning i ludomani skal afsættes som beløb på Finansloven, og
dermed være uafhængig af den konkrete spilleomsætning. Alle spiludbydere med licens til at
udbyde spil i Danmark skal betaler afgifter til den danske stat, og bidrager dermed indirekte til den
statslige finansiering.
Spørgsmål 22
Hvad er det krævede niveau af rettidig omhu i den nationale lovgivning på dette område? (F.eks.
registrering af onlinespilleres adfærd med henblik på at identificere en sandsynlig patologisk
spiller?)
Svar:
Der findes ikke i sundhedslovgivningen krav om identifikation af onlinespilleres adfærd med
henblik på at identificere en sandsynlig patologisk spiller.
I den nye spillelovgivning fra juni 2010 er ludomani et særligt fokusområde. Et af hovedformålene
med spilleloven er netop, at der sættes yderligere fokus på beskyttelse af spillerne, dels ved at
medvirke til bekæmpelse af spilafhængighed (ludomani) og dels ved at forhindre mindreåriges spil.
De generelle ludomanibekæmpende tiltag i spilleloven er bl.a.:
Man skal være 18 år for at deltage i spil om penge. Eneste undtagelse er
almennyttige lotterier, hvor der ingen aldersgrænse er, og landbaseret lotteri og
klasselotterier, hvor aldersgrænsen er 16 år
Spiludbyderen må ikke yde spilleren kredit for deltagelse i spil
Markedsføringen af spil skal bl.a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Hverken i i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes mod børn
og unge under 18 år
Ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en
løsning på finansielle problemer eller giver spillerne social accept
For væddemål og online kasinospil, herunder online poker gælder der endvidere særlige skærpede
krav, som fastsættes i en bekendtgørelse til loven og vil være en del af de vilkår, som spiludbyderen
skal agerer efter.
Kravene er bl.a.:
Spilleren skal registreres på hjemmesiden, inden det er muligt at deltage i spillet
I forbindelse med registreringen skal der ske en verifikation af spillerens alder
Der skal være advarsler om, at overdrevent spil kan være farligt
Information om ansvarlig spilleadfærd og links til rådgivningsinstitutioner
Spilleren skal kunne ekskludere sig selv midlertidig fra en bestemt type af spil på
udbyderens hjemmeside eller hele spiludbyderens hjemmeside
Der skal være mulighed for en permanent frivillig eksklusion
Ved eksklusion skal spiludbyderen automatisk anmode spilleren om tilladelse til,
at en rådgivningsinstitution kontakter spilleren
Spilleren skal have mulighed for at pålægge sig selv begrænsninger i forbindelse
med spillet
Overførselsbegrænsninger – spilleren skal kunne fastsætte et
maksimumbeløb, som kan overføres til spilkontoen i en bestemt periode
(dag, uge, måned)
Indsatsbegrænsninger – spilleren skal kunne fastsætte et maksimum niveau
for den enkelte indsats eller den totale indsats (dag, uge, måned)
Tabsbegrænsninger – spilleren skal kunne fastsætte et maksimum beløb, som
kan tabes i en bestemt periode (dag, uge, måned).
Spørgsmål 23
Er aldersgrænserne for adgang til onlinespilletjenester i Deres eller andre medlemsstater efter
Deres opfattelse tilstrækkelige til at nå det tilsigtede mål?
Svar:
Der vil i henhold til de bekendtgørelser, som Danmark har notificeret være en meget sikker
identifikation af de spillere, der opretter sig til online spil. Derfor vil mindreårige være afskåret fra
at spille på danske online spiludbydere.
Spørgsmål 24
Er der krav om onlinealderskontrol, og hvordan forholder denne sig til offline fysisk
identitetskontrol?
Svar:
Der er i lov om spil sat en general aldersgrænse på 18 år for deltagelse i spil, som gælder ens for
deltagelse i landbaserede og online spil.
Tilladelsesindehavere til online spil skal foretage en registrering af sine kunder, hvor
tilladelsesindehaver skal indhente oplysning om kundens identitet, herunder navn, adresse og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
personnummer., eller anden lignende oplysning, hvis den pågældende ikke har et CPR.-nr. De
indhentede oplysninger skal bekræftes ved fornøden dokumentation. Omfanget af dokumentationen
skal fastlægges ud fra en risikovurdering, således at tilladelsesindehaver er sikker på, at kunden er
den person, som kunden udgiver sig for at være.
Der stilles endvidere i lovgivningen krav om, at login til tilladelsesindehavers hjemmeside skal ske
ved anvendelse af digital signatur.
Ved deltagelse i landbaserede spil er det forhandleren af spillet, som skal foretage en legitimation af
spilleren for at sikre, at spilleren er fyldt 18 år. På et kasino skal spilleren f.eks. vise et gyldigt
billed-id for at få adgang til kasinoet
Spørgsmål 25
Hvordan reguleres kommerciel kommunikation om spilletjenester med henblik på at beskytte
mindreårige på nationalt plan eller på EU-plan? (f.eks. restriktioner for salgsfremmende spil, der
betegnes som onlinekasinospil, sportssponsorater, merchandising (holdtrøjer, computerspil mv.) og
anvendelse af sociale onlinenetværk eller videodeling i markedsføringsøjemed)
Svar:
Der skelnes ikke mellem salgsfremmende spil og spil. Såfremt en salgsfremmende aktivitet falder
ind under definitionen af spil, vil aktiviteten blive reguleret af lov om spil. I henhold til lov om spil
skal der for at udbyde spil opnås tilladelse og betales afgift til staten.
Der er i lov om spil særlige bestemmelser omkring markedsføring og kommunikation. F.eks. følger
det, at
-
tilladelsesindehaveren skal gøre alle relevante oplysninger om spillet, herunder spilleregler,
lettilgængelige for spilleren og myndighederne.
Endvidere skal markedsføring af spil
-
-
-
-
-
fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde således, at der ikke skabes et
indtryk af, at gevinstchancen er større end den i realiteten er,
fremstille spil som et underholdningstilbud,
hverken i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes mod børn og unge under 18
ikke ved brug af kendte personligheder, i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil har
bidraget til den kendtes succes, og
ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på
finansielle problemer eller giver spilleren social accept.
Brugen af bonus i forbindelse med udbud af spil er reguleret i de notificerede bekendtgørelser. Det
følger heraf, at
-
alle vilkår knyttet til en bonus skal i henhold til bekendtgørelserne skal være oplyst på en
klar og tydelig måde i umiddelbar tilknytning til tilbuddet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1019328_0008.png
8
-
-
-
udbetaling af en bonus til spilleren skal ske uden videre, når vilkårene er opfyldt,
bonus ikke må gives til enkelte spillere på vilkår, som adskiller sig fra tilbud givet til andre
spillere, og
en spiller, der er tilbudt en bonus, skal have minimum 60 dage til at opfylde eventuelle
vilkår tilknyttet til udbetalingen af en bonus.
Salgsfremmende aktiviteter i øvrigt reguleres af markedsføringsloven. § 1 indeholder de generelle
regler om god markedsføringsskik, og § 3 omhandler vildledende og utilbørlig markedsføring.
Disse bestemmelser gælder også i forhold til børn og unge.
Såfremt der er tale om salgsfremmende markedsføringsforanstaltninger rettet mod børn og unge, er
dette reguleret i markedsføringslovens § 8, hvorefter markedsføring rettet mod børn og unge skal
være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende
erfaring og kritisk sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge,
Forbrugerombudsmanden har lavet en vejledning om markedsføring rettet mod børn, som kan
findes på
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinier-og-
vejledninger/Markedsfoeringsloven/brnogunge.
Spørgsmål 26
I hvilke nationale bestemmelser om licensvilkår og kommerciel kommunikation om
onlinespilletjenester er der taget højde for disse risici med henblik på at beskytte sårbare
forbrugere? Hvad er Deres vurdering af bestemmelserne?
Svar:
Der henvises til svaret på spørgsmål 25.
Spørgsmål 28
Er der i Deres medlemsstat regler for kontrol, standardisering og certificering af spilleudstyr,
random generatorer eller andet software?
Svar:
For gevinstgivende spilleautomater og spillekasinoer er der regler for test og certificering af det
tekniske udstyr, der anvendes af spiludbyderne til drift at af gevinstgivende spilleautomater
(landbaserede automater) og kasinoer (landbaserede kasinoer).
Danmark har sammen med 2 bekendtgørelser om online spil notificeret regler for test og
certificering af det udstyr, som udbydere af online spil skal anvende til spiludbuddet i Danmark.
Spørgsmål 32
Hvilke risici er der for, at en (online)udbyder af sportsvæddemål, som har indgået en sponsoraftale
med en sportsklub eller –sammenslutning, vil forsøge at påvirke resultaterne af en
sportsbegivenhed direkte eller indirekte med gevinst for øje?
Svar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Den nugældende regulering i Danmark, dvs. forud for ikrafttrædelsen af den vedtagne, men endnu
ikke gældende spillelovgivning, forbyder spiludbydere at sponsorere sportsklubber og -foreninger.
Fra dansk side har man derfor ingen erfaringer med spiludbydere, der har indgået sponsoraftaler
med sportsklubber eller -foreninger.
Med den nye spillelovgivning kan der potentielt opstå sådanne situationer. Idrættens
hovedorganisationer har udtrykt, at hvis sådanne situationer måtte opstå, vil man inden for idrætten
overveje eventuelle regelændringer.
Spørgsmål 40
Sker der tilbagebetaling eller omfordeling af midler til forebyggelse og behandling af ludomani?
Svar:
Der henvises til svarene på spørgsmål 20 og 21.
Spørgsmål 41
Hvor stor en del af spilleindtægterne fra onlinesportsvæddemål føres tilbage til sporten på nationalt
plan?
Svar:
Ingen af spilleindtægterne fra onlinesportsvæddemål føres tilbage til sporten i Danmark.
Ifølge § 12 af den vedtagne, men endnu ikke ikrafttrådte, lov om spil kan tilladelse til udbud af
væddemål på heste- og hundevæddeløb gives til Danske Spil A/S. Der kan ikke gives tilladelse til
væddemål med faste odds på heste- og hundevæddeløb.
Når den nye spillelovgivning træder i kraft, vil idrættens hovedorganisationer blive finansieret af
den monopoliserede del af spillemarkedet og ikke af den liberaliserede del.
Ifølge den vedtagne, men endnu ikke ikrafttrådte, lov om udlodning af overskud fra lotteri samt
heste- og hundevæddemål, modtager Kulturministeriet 70,18 procent af overskuddet fra den
monopoliserede del af spillemarkedet. Kulturministeriets andel af overskuddet fordeles således:
1. 7,19 pct. til Team Danmark (idræt)
2. 23,77 pct. til Danmarks Idræts-Forbund (idræt)
3. 21,66 pct. til Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (idræt)
4. 3,23 pct. til Dansk Firmaidrætsforbund. (idræt)
5. 6,91 pct. til Lokale- og Anlægsfonden (idræt)
6. 7,76 pct. til Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond (idræt)
7. 24,15 pct. til kulturelle formål (delvist idræt)
8. 4,06 pct. til landsdækkende almennyttige formål og
9. 1,27 pct. til andre almennyttige formål
Dele af de 24,15 pct. af overskuddet, der anvendes til kulturelle formål, går til idrætten, eksempelvis
til Anti Doping Denmark, International Sports and Culture Association og forskellige former for
idrætsforskning.
Spørgsmål 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1019328_0010.png
10
Nyder alle sportsgrene godt af de samme onlinespillerettigheder som hestevæddeløb og, hvis ja,
udnyttes de?
Svar:
Hele overskuddet fra den ikke-liberaliserede del af spillemarkedet indgår i finansieringen af
idrætten i Danmark, mens overskuddet fra den liberaliserede del af spillemarkedet ikke indgår i
finansieringen af idrætten. Heste- og hundevæddemål indgår ikke i den liberaliserede del af
spillemarkedet, mens spil på andre idrætsgrene indgår i den liberaliserede del af spillemarkedet.
Spørgsmål 46
Findes der et reguleringsorgan i Deres medlemsstat, hvad er dets status, og hvilke kompetencer og
hvilken aktionsradius har det med hensyn til de onlinespilletjenester, der er defineret i denne
grønbog?
Svar:
Spillemyndigheden er den kompetente myndighed i Danmark. Spillemyndigheden er en del af
Skatteministeriet og har derfor ikke en status som selvstændig myndighed. Myndigheden har
ansvaret for reguleringen af alle spiltyper. Al lovgivning om spil er samlet i Skatteministeriet.
Spillemyndigheden er ansvarlig for lovgivning og udstedelse af tilladelser til spiludbud samt
tilbagekaldelser af tilladelser på grund af overtrædelser. Nogle sager om tilbagekaldelse af
tilladelser skal dog forelægges en domstol.
Spillemyndigheden vil være ansvarlig for at skulle udstede tilladelser til online spil.
Spørgsmål 47
Findes der et nationalt register over spilleudbydere med licens? Hvis ja, er det da offentligt
tilgængeligt?? Hvem er ansvarlig for det ajourføring?
Svar:
Spillemyndigheden i Skatteministeriet har registreret tilladelser til udbud af spil på de fleste
spilområder. Listen over tilladelser kan ses på Spillemyndighedens hjemmeside
www.spillemyndigheden.dk.
Spillemyndigheden er ansvarlig for at ajourføre registret.
Spørgsmål 48
Hvilke former for grænseoverskridende administrativt samarbejde på dette område har De
kendskab til, og hvilke specifikke emner dækker det?
Svar:
Danmark er ved at forberede et internationalt administrativt myndighedssamarbejde med andre
spilregulerende offentlige myndigheder i Europa. Samarbejdet skal baseres på gensidige bilaterale
aftaler, der indeholder bestemmelser om udveksling af oplysninger om licensgivning og tilsyn.
Samarbejdet skal danne grundlag for at onlinespiludbydernes tekniske udstyr (servere m.v.) kan stå
i et land uden for Danmark og for et effektivt samarbejde mellem offentlige myndigheder i Europa.
Til trods for at grønbogen ikke nævner specifikke værktøjer mht. overvejelserne om etablering af
egentligt formaliseret administrativt samarbejde mellem medlemslandene på spilleområdet, henledes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
her opmærksomheden på Informationssystemet for det indre marked (IMI), hvor man i denne
forbindelse bør drage nytte af de erfaringer, man har gjort i forbindelse med etablering og brug af IMI
og herunder også overveje muligheden for konkret at anvende IMI til at understøtte
administrativt samarbejde på spilleområdet. IMI har vist sig at være et væsentligt, praktisk redskab
til at understøtte administrativt samarbejde på tværs af grænser, og systemet har ydermere vist sig at
være i stand til at minimere praktiske og sproglige barrierer for administrativt samarbejde. Grønbogen
nævner bl.a. behovet for udveksling af oplysninger vedr. operatører uden licens og svigagtige
operatører (fælles ’blacklisting’). IMI-systemet indeholder i dag en lignende funktion i form af en
advarselsmekanisme, som benyttes på servicedirektivets anvendelsesområde. Såfremt man konkret
overvejer at anvende IMI på området for spil, vil det fornødne retslige grundlag mht. databeskyttelse
skulle tilvejebringes.
Spørgsmål 49
Er De bekendt med styrket samarbejde, uddannelsesprogrammer eller systemer for tidlig varsling,
som har til formål at styrke sportens integritet og/eller højne oplysningsniveauet hos andre
interessenter?
Svar:
Et eksempel på en indsats mod aftalt spil er den overvågning af spil på fodboldkampe, der finder
sted i et samarbejde mellem European Lotteries og UEFA. Projektet ledes af Danske Spil A/S.
Derudover har Dansk Boldspil Union (det nationale fodboldforbund) udarbejdet en handlingsplan
til bekæmpelse af aftalt spil i fodboldkampe. Handlingsplanen rummer en række elementer,
herunder en telefon og email-hotline, hvorigennem man kan rapportere om snyd, ansættelsen af en
sikkerhedsperson (en ”security officer”), hvis arbejdsområde omfatter bekæmpelse af aftalt spil,
samt indarbejdelsen af bekæmpelse af aftalt spil i uddannelses- og træningsprogrammer for trænere
og agenter.
Også andre danske idrætsforbund er i dialog med sportsudøvere om problemet. Disse forbunds
tilgang er at oplyse om risikoen for aftalt spil og snyd.
Spørgsmål 50
Anvender man på nationalt plan en eller flere af ovennævnte metoder eller andre tekniske midler til
at begrænse adgangen til onlinespilletjenester eller begrænse betalingstjenester? Har De kendskab
til et eller flere grænseoverskridende initiativer til håndhævelse af sådanne metoder? Hvordan
vurderer De effektiviteten heraf for så vidt angår onlinespil?
Svar:
Der er i dag en række udenlandske spiludbydere, der retter deres markedsføring og spilsider mod
det danske marked. Det må forventes, at størstedelen af disse spiludbydere i forbindelse med en
liberalisering af det danske spillemarked vil lovliggøre spiludbuddet til danskere ved at ansøge om
en dansk tilladelse, hvis vilkårene, herunder afgiftsniveauet, er attraktive. Men der vil formentlig
være nogle spiludbydere, der fortsat vil forsøge at markedsføre sig i Danmark uden at ansøge om en
dansk tilladelse og betale dansk afgift. Der er behov for at beskytte det lovlige spillemarked fra
disse spiludbydere.
I henhold til lov om spil skal spillemarkedet beskyttes på følgende måder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
1.
Ved blokering af kreditkortbetalinger, hvorefter det ikke er tilladt for betalingsinstitutioner,
f.eks. PBS, kreditkortselskaber m.v., at formidle betalinger til og fra spiludbydere, der uden
tilladelse udbyder spil til personer her i landet.
2. Ved at det ikke er tilladt for internetudbydere, (herved forstås internetudbydere, der stiller en
DNS-server til rådighed for egne internetbrugere eller andre udbyderes internetbrugere, for
eksempel TDC, Telenor og Telia) at formidle internetadgang til ulovlige spilsystemer.
3.
Ved reklameforbud, som i de nordiske lande. Dette forbud er allerede fastsat i den gældende
spillelovgivning.
Det er vurderingen, at hvis ovennævnte afskærmningsmetoder introduceres, kan de tilsammen i
praksis og i sammenhæng med en åbning af markedet udgøre en tilstrækkelig afskærmning af
spillemarkedet.
Spørgsmål 51
Hvad er Deres opfattelse af de relative fordele ved ovennævnte metoder og andre tekniske midler til
begrænsning af adgangen til spille- og betalingstjenester?
Svar:
Som nævnt i svaret på spørgsmål 50 skønnes det, at de nævnte afskærmningsmetoder tilsammen i
praksis og i sammenhæng med en åbning af markedet kan udgøre en tilstrækkelig afskærmning af
spillemarkedet.
Det bemærkes i den forbindelse, at tekniske foranstaltninger til begrænsning af adgangen til
ulovlige spillehjemmesider (og i øvrigt andre ulovlige hjemmesider) i praksis kan være teknisk
meget forskellige, påføre de mange forskellige internetaktører, der udgør grundlaget for den digitale
europæiske vækst og innovation (internetudbydere, internettjenester, søgemaskiner o.lign.),
varierende økonomiske og administrative byrder og tillige have væsentlig varierende effekt, da de i
forskellig grad kan omgås i praksis.
Derfor anbefales det, at de metoder, der måtte bringes i anvendelse ved overtrædelse af
lovgivningen tager højde for at anvendte metoder bør være de mest effektive i forhold til de aktuelle
ulovligheders karakter og mindst administrativt og økonomisk byrdefulde for internetaktørerne i
øvrigt som muligt.
For yderligere at fremme det digitale indre marked og dermed grundlaget for fremtidens digitale
vækst og innovation i EU anbefales det derfor, at tilgangen og anvendte metoder til
retshåndhævelse på internettet harmoniseres i videst mulige omfang.