Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0152 Bilag 1
Offentligt
Notat
Modtager(e):
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Kommissionens meddelelse om en EU-rumstrategi til gavn for borgerne.
KOM (2011) 152 Endelig
28. april 2011
1.
Resumé
Meddelelsen understreger rummets strategiske, økonomiske og samfundsmæssige
vigtighed for Europa.
På basis af EU’s nye beføjelser på rumområdet, jf. Lissabontraktatens artikel
189, påtænker EU Kommissionen senere i 2011 at fremsætte forslag om et EU
rumprogram.
Meddelelsen udgør i denne sammenhæng et indspil til de kommende
forhandlinger om den næste flerårige finansielle ramme og udstikker omfanget af
et fremtidigt rumprogram.
2. Baggrund
I Lissabontraktatens artikel 189 har rummet fået en selvstændig platform i EU-
samarbejdet. Kommissionen har således fået juridisk mandat til at påtage sig et
større ansvar på rumområdet, herunder at udforme en europæisk rumstrategi og et
rumprogram. Da meddelelsen handler om en EU-rumstrategi i henhold til artikel
189, er man uden for det sikkerheds- og forsvarspolitiske område.
Nærværende meddelelse udgør en vigtig byggesten på vej mod vedtagelsen af et
egentligt EU rumprogram med tilhørende budget, jf. den originale titel for Med-
delelsen ”Towards a space strategy for the European Union that benefits its citi-
zens”. Kommissionen påtænker at fremlægge forslag til et rumprogram i løbet af
2011.
3. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at understrege rummets betydning for Europa op til
starten af forhandlingerne om budgettet for den næste flerårige finansielle ramme
samt at indikere omfanget af et fremtidigt EU rumprogram.
Meddelelsen understreger det faktum, at de europæiske samfund i stigende grad
bliver afhængige af ruminfrastrukturer og rumapplikationer. En lang række ap-
plikationer baseret på rumteknologi er centrale for opretholdelsen af de europæi-
ske borgeres levestandard og velfærdsniveau. Her tænkes f.eks. på informations-
samfundet, transportsektoren, den offentlige sikkerhed og beskyttelse af miljø og
klima. Endvidere er rumindustrien drivkraft for innovation og bidrager til kon-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsbehandler
Mette Ballebye
Telefon
Telefax
E-post
[email protected]
7231 8255
Sagsnr.
Dok nr.
Side
11-109421
1832940
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
990088_0002.png
kurrenceevne og økonomisk vækst. Endelig har rummet strategisk betydning for
EU’s politiske uafhængighed.
Meddelelsen stadfæster følgende som mål for en europæisk rumstrategi: ”At
fremme den teknologiske og videnskabelige udvikling, at støtte innovationen og
den industrielle konkurrenceevne, at Europas borgere vil kunne drage nytte af
rumbaserede applikationer og at højne Europas internationale rumpolitiske pro-
fil”.
De to såkaldte EU-flagskibsinitiativer på rumområdet, Galileo og GMES, kon-
firmeres fremadrettet som absolutte prioriteter
1
. Begge systemer skal sikres stabil
operationel kapacitet. Endvidere fremhæves det betydelige vækstpotentiale i
markederne for applikationer baseret på geolokalisering og jordobservationer.
Sikkerhedsdimensionen af rummet og rumteknologi er i de seneste år blevet
fremhævet af EU, og således fylder dette aspekt også en del i meddelelsen.
EU vil indtænke sikkerheds- og forsvarsdimensionen i de fremtidige rumindsat-
ser, herunder fungere som koordinator for eksisterende kapaciteter i medlemslan-
dene, befordre dobbelt anvendelse mellem civile og militære aktører af f.eks.
GMES samt initiere nye projekter på basis af behov og specifikationer fra for-
svarsmæssige brugere.
Det anføres, at produktionsvirksomheder i rumsektoren kendetegnes ved at være
højteknologiske og investeringstunge, som opererer med lange produktudvik-
lingshorisonter og med forholdsvis lave produktionsserier. Derudover kendeteg-
nes sektoren ved at være afhængig af offentligt finansierede programmer, hvor-
igennem finansiering af større udviklingsaktiviteter tilvejebringes. Kommissio-
nen finder det derfor nødvendigt, at der på kort sigt udformes en
rumindustripolitik, som er tilpasset denne sektors særlige karakteristika, og som
kan sikre rumvirksomhedernes bidrag til den europæiske konkurrenceevne.
Meddelelsen anviser en række øvrige interesser for EU i rummet, herunder satel-
litkommunikation som bærende instrument i udfoldelsen af EU’s digitale dagsor-
den, effektive metoder til at tage udfordringen fra klimaforandringer op samt ud-
forskningen af rummet, som har en politisk dimension, der rækker ud over forsk-
ning. EU ønsker desuden, at det internationale samarbejde får en væsentlig plat-
form i EU’s rumpolitik.
EU’s voksende engagement i europæisk rumpolitik går hånd i hånd med en styr-
kelse af kontakterne med andre aktører på området, særligt medlemsstaterne, Den
Europæiske Rumorganisation (ESA) samt operative institutioner som Det Euro-
pæiske Meteorologiske Samarbejde (EUMETSAT).
For så vidt angår ESA, er det anført i Lissabon traktatens artikel 189 stk. 3, at
”Unionen etablerer de relevante forbindelser med Den Europæiske Rumorganisa-
tion”.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/4
1
Galileo: Det europæiske satellitnavigationssystem (under opbygning).
GMES: Det europæiske miljø- og klimatjenestesystem (under opbygning).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
990088_0003.png
Det eksisterende samarbejde mellem EU og ESA er stadfæstet i en Rammeaftale
2
.
EU vurderer, at der bør ske en gradvis tilpasning af ESA’s virksomhed med hen-
blik på udnyttelse af begge organisationers aktiver, herunder muliggøre en udvi-
delse af ESA’s programmer inden for den militære sfære. ESA bør fortsat nærme
sig EU og efter behov opbygge forvaltningsstrukturer, der udelukkende er be-
stemt for EU-programmer. Der forudses en revidering af Rammeaftalen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
Forsknings- og
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke konsekvenser for lovgivningen, statsfinanserne, samfunds-
økonomien eller administrationen for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for forskning. Høringsfristen er
fastsat til den 5. maj 2011. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resul-
tatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkast til rådskonklusioner på baggrund af meddelelsen har indledningsvist væ-
ret drøftet i rådsarbejdsgruppen med henblik på forventet vedtagelse på rådsmø-
det i maj.
Der er ikke fuld enighed om ambitionsniveauet for EU’s fremtidige indsats på
rumområdet og omfanget af et eventuelt EU-rumprogram. En række lande mener,
at meddelelsen omfatter for mange satsningsområder ud over flagskibsinitiativer-
ne Galileo og GMES, og at overvejelser om øvrige prioriteter bør vente og tilpas-
ses udkommet af forhandlingerne om EU’s kommende finansielle rammer for
2014-2020. Andre lande mener, at det er vigtigt allerede nu at iværksætte en pro-
ces, hvor fremtidige indsatsområder inden for rummet identificeres og modnes.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en stærkere rolle for EU på rumområdet med øje for at øge udnyt-
telsen af ruminfrastrukturer til gavn for de europæiske borgere inden for en bred vifte
af policyområder, såsom effektiv forvaltning af miljø og biodiversitet, transport,
kommunikation, imødegåelse af klimaforandringer mv.
Regeringen støtter Kommissionens grundidé om at udfolde en styrket EU-indsats på
rumområdet i samarbejde med medlemsstaterne, ESA og andre relevante aktører.
Innovationsstyrelsen
Side
3/4
”Council decision on the signing of the Framework Agreement between the European
Community and the European Space Agency” RECH 152 7. October 2003.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/4