Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0169 Bilag 1
Offentligt
1017149_0001.png
J.nr. 2009-241-0021
Til
Folketinget - Skatteudvalget
EU-Kommissionens forslag til revision af energibeskatningsdirektivet
af 13. april 2011.
Hermed sendes høringssvar fra organisationerne.
Peter Christensen
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0002.png
Organisationer
Advokatrådet
Bemærkninger i høringssvar
Advokatrådet har ingen bemærkninger.
affald danmark
Affald danmark finder det overordentlig vigtigt, at EU når Europa 2020
målene i relation til klima- og energi, og tror på at energibeskatningen er et
vigtigt virkemiddel i den henseende.
Finder det vigtigt, at energibeskatningen er teknologisk neutral.
En meget vigtigt og ønskelig konsekvens af forslaget, er at det skaber mere
lige konkurrencevilkår for erhvervslivet i Europa.
Affald danmark opfordrer til, at det i direktivets artikel 2 om anvendelses-
området tydeliggøres, at affald er et energiprodukt og dermed omfattet af
direktivets bestemmelser.
Affald danmark opfordrer til, at grundlaget for beregningen af den CO
2
-
relaterede beskatning tydeliggøres (Kommissionens beslutning
2007/589/EF, bilag I, pkt. 11).
Affald danmark finder den foreslåede fremgangsmåde, hvor det er den en-
kelte medlemsstat, der skal henholde sig til relevante oplysninger om dets
nedre brændselsværdi og/eller CO
2
-emissionsfaktorer, for uacceptabel. Det
er afgørende at kunne skelne mellem biomasse og andet affald. Ens imple-
mentering er ønskelig. Beregningsmetoder bør tydeliggøres.
Forslaget undtager varer under KN-kode 4401 og 4402 fra direktivets an-
vendelsesområde (disse varegrupper omfatter alene biomasse). Skal man
fremme anvendelse af biomasse til opvarmning, bør alle biomassefraktio-
ner undtages for CO
2
-beskatning. Ellers vil bestemmelsen virke konkurren-
ceforvridende.
Forslaget undtager mineralogiske processer for energiforbrugsbeskatning.
Det er værd at bemærke, at energiintensive industrier (glas, cement, kalk,
gips, keramik, m.m.) gemmes bag ”afdeling DI23” fra forordning (EF) nr.
1893/2006 og dermed fritages helt fra energiforbrugsbeskatning.
Affald danmark vil opfordre til tydeliggørelse i artikel 5 af miljøpåvirkning
som en lovlig begrundelse for differentiering.
Brancheforeningen
for Biogas (BB)
På papiret lyder det hensigtsmæssigt at afgiftsbelaste fossile og vedvarende
alternativer ensartet. Det fører imidlertid til særdeles uhensigtsmæssig kon-
kurrenceforvridning, såfremt f.eks. en vedvarende energiform pålægges af-
gifter, mens andre ikke gør. Det vil være særdeles uhensigtsmæssigt, hvis
biogassens konkurrenceevne forringes gennem indførelse af energiafgifter.
I særdeleshed fordi netop produktion af biogas på basis af husdyrgødning
vil bidrage til ikke alene at substituere f.eks. naturgas og dermed mindske
udslippet af CO
2
herfra.
Danmarks Rederi-
DRf kan tilslutte sig forslaget om at fritage elektricitet fra land, der tilføres
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0003.png
forening (DRf)
skibe ved kaj, fra energibeskatning.
DRf finder, at det er afgørende, at eventuelle fremtidige overvejelser om
ændringsforslag vedrørende fritagelsen for produkter der anvendes i luft-
og søtransport forankres i de relevante tjenestegrene.
Dansk Energi stiller sig overordnet positivt til forslaget og dets formål.
Dansk Energi
Dansk Energi finder det positivt, at fast biomasse ikke pålægges mini-
mumsenergiafgifter i energibeskatningsdirektivet. Det er en vigtig forud-
sætning for, at omstillingen til biomasse kan finde sted.
Dansk Energi finder, at forslaget om at afskaffe CO
2
-afgiften indenfor
CO
2
-kvotesektoren alt andet lige gør det sværere at få økonomi i f.eks. om-
stillingen fra kul til biomasse i de store fjernvarmebyer. Vi går naturligvis
ikke ind for CO
2
-dobbeltbeskatning, som CO
2
-afgiften repræsenterer in-
denfor kvotesystemet. Men da værdien af CO
2
-afgiften på kul, olie og na-
turgas er en forudsætning for, at biomasseprojekterne kan blive realiseret,
er det nødvendigt at finde en erstatning for CO
2
-afgiften.
Dansk Energi mener, det er en dårlig idé, at forslaget indfører fuld energi-
afgift på biogas og forgasningsgas fra 2023. Der er lang tilbagebetalingstid
for grønne investering. Forslaget vil sætte en stopper for projekter.
Dansk Energi foreslår afgiftsfritagelse af produktion af VE-brændsler. Di-
rektivets forslag om at fritage raffinaderier for afgiftsbetaling af produktion
af benzin og diesel skaber konkurrenceforvridning. Fritagelsen bør gælde
alle.
Direktivet bør ændres, så afgifter kan anvendes som styringsinstrument af
fleksible el-forbrug. Direktivet bør ikke udelukke differentiering af el-
afgiften i forhold til anvendelse.
Dansk Energi kan tilslutte sig Kommissionens forslag om at indføre de nye
regler fra 2013.
Dansk Erhverv
(DE)
DE er tilfreds med Kommissionens forslag om at ændre definition af stan-
darttanke, hvorved dobbeltbeskatning undgås.
DE er meget betænkelig ved den potentielle meget kraftige forøgelse af
dieselafgiften. Det vil efter DE’s opfattelse være meget hensigtsmæssigt at
indføre en såkaldt ”erhvervsdiesel”. DE bemærker i øvrigt, at en øget die-
selafgift i stort omfang vil kunne skade dansk erhvervslivs konkurrenceev-
ne.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme er tilfreds med, at der indføres principper som fjerner
dobbeltbeskatningen mht. CO
2
-afgift og kvoter for de kvoteomfattede
fjernvarmeværker.
Dansk Fjernvarme mener, at en minimumsbeskatning på biomasse angivet i
bilag III i direktiv 2009/28/EF vil mindske incitamentet til at skifte fra fos-
sile brændstoffer til biomasse.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0004.png
Dansk Gartneri
(DG)
DG bifalder hensigten med forslaget til nyt energibeskatningsdirektiv, men
finder ikke, at målsætningen opnås med dette forslag til nyt direktiv, der,
efter DG’s vurdering, blot skaber nye uligheder.
Direktivforslaget bestemmelse i artikel 18 stk. 5, om at samtlige østeuropæ-
iske lande friholdes for CO
2
-afgiften frem til foreløbig 2021, vil derfor
medføre en meget ulige konkurrencesituation.
Efter DG’s vurdering, er det helt afgørende, at der også på gartneriområdet
indføres et bundfradrag for at minimere uligheden EU landene imellem.
DG finder det både uforståeligt og urimeligt, at EU-kommissionen, på trods
af intentioner om det modsatte, fremsætter et forslag, der indebærer stor
forskelsbehandling af energiforbrugende virksomheder. DG skal derfor an-
befale, at forslaget til nyt energibeskatningsdirektiv ændres, så det rent fak-
tisk udgør en parallel til EU’s nye CO
2
-kvotedirektiv. Forslaget skaber ikke
parallelitet mellem energiforbruget indenfor kvotesystemet og udenfor. Ik-
ke carbon leakage produktion pålægges fuld CO
2
-afgift på 20 euro/ton CO
2
fra 2013.
DG er principielt positiv overfor aftaleinstrumentet, som alternativ til afgif-
ter, og finder det derfor uheldigt, at energieffektivitetsordninger kun mu-
liggør reduktioner i den forholdsvis begrænsede energiforbrugsbeskatning,
jf. bestemmelsen i artikel 15 stk. 3. DG anbefaler her, at tilsvarende afgifts-
reduktioner også skal kunne opnås i den mere betydningsfulde CO
2
-afgift.
DG henviser i øvrigt til høringssvar fra Landbrug og Fødevare.
Dansk Metal (DM)
DM er grundlæggende positiv overfor hensigterne med forslaget til et revi-
deret energibeskatningsdirektiv, og bakker principielt set op om ethvert til-
tag, der søger at harmonisere afgiftsforholdene internationalt.
Forhøjelsen af minimumssatsen i forslaget til revision af energibeskat-
ningsdirektivet vil efter DM’s opfattelse betyde, at danske virksomheder
relativt set vil blive stillet bedre i konkurrencen med de øvrige EU-lande.
Forslaget betyder efter DM’s opfattelse i højere grad, at omstilling i retning
af mere brug af vedvarende energi fremmes.
DM er tilfreds med, at der tages højde for eventuelle carbon-leakage pro-
blemer. Dog ønskes en nøje overvågning.
DM bemærkninger er givet under forudsætning af, at forslaget ikke har ne-
gative erhvervsøkonomiske konsekvenser for dansk industrivirksomheder
og øvrige konkurrenceudsatte dele af dansk erhvervsliv.
Dansk Revisorfor-
ening
Dansk Revisorforening har ingen bemærkninger
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0005.png
Dansk Told &
Skatteforbunds
Skatte- og Afgifts-
udvalg
Dansk Told & Skatteforbunds Skatte- og Afgiftsudvalg har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Transport
og Logistik (DTL)
DTL er meget tilfreds med, at Kommissionen lægger op til en ændring af
definitionen af standarttanke.
DTL finder det unødvendigt, at der i energibeskatningsdirektivet stilles
”tekniske og sikkerhedsmæssige krav” (vedrørende standarttanke). Det er
angivet i anden lovgivning og kan give anledning til unødig administrativt
besvær.
Det er under alle omstændigheder afgørende vigtigt, at danske lastbilers
tanke med eller uden det/den i forslaget (danske) registreringsdokument el-
ler attest sikres anerkendelse som standarttanke i alle EU-lande, og at dob-
beltbeskatning dermed undgås.
DTL er betænkelige ved den meget kraftige forøgelse af dieselafgiften, der
potentielt vil kunne ske, hvis reglen om ens afgiftsniveau for benzin og die-
sel i de enkelte medlemslande gennemføres. DTL finder det da hensigts-
mæssigt at indføre en såkaldt ”erhvervsdiesel”, som skal være lavere be-
skattet.
Endelig skal DTL henvise til, at en øget dieselafgift i stort omfang vil kun-
ne skade dansk erhvervslivs konkurrenceevne.
Det Økologiske
Råd (DØR)
DØR finder opdelingen af den eksisterende energibeskatning hensigtsmæs-
sigt.
DØR finder, at transportbeskatningsniveauet generelt er for lavt. Satserne
skal være mere ambitiøse og med en varslet stigning i energibeskatningen
for at have den fornødne effekt på energiforsyningssikkerheden, energibe-
sparelser, vedvarende energi, teknologiske innovation og medlemslandenes
økonomiske situation.
DØR finder at CO
2
beskatning sat til 20 EURO tilsvarende den nuværende
kvotepris i EU’s kvotehandelsordning er for lav. Det bemærkes, at både
IEA og Stern påpeger, at kvoteprisen skal være meget højere, hvis den skal
fremme omstilling i en sådan grad, at EU lever op til sine forpligtigelser
under Kyoto-protokollen.
DØR finder ikke grund til at undlade beskatning af brændsel til opvarm-
ning. Undladelsen vil skævvride konkurrencen mellem fjernvarme og fossi-
le brændstoffer, øge forskellen mellem rig og fattig og resultere i store
skatteprovenuer tab. Socialpolitik bør ikke føres gennem energibeskatnin-
gen.
DØR finder, at beskatningsniveauet af energiforbrug udenfor transportsek-
toren er for lav.
Den foreslåede beskatning på bl.a. brændsel til opvarmning er 63 gange la-
vere end beskatningen af transportsektoren. Sådan en forskel syntes ikke
rimelig, hverken ud fra det store behov for at gøre energibespareindsatsen
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0006.png
mere rentabel eller ud fra hensynet til en CO
2
reduktion uden forvridninger
mellem de forskellige sektorer.
DØR støtter beskatning af diesel og benzin efter CO
2
-udslip.
I øvrigt finder DØR problemer med den manglende stillingstagen til be-
skatning af import af brændstof i især lastbilers tanke, beskatningsfritagel-
sen af biobrændstoffer, samt den manglende beskatning af atomkraft.
DØR er utilfreds med forbuddet mod beskatning af international fly- og
skibstransport og undtagelsesreglerne for central- og østeuropæiske lande.
DI
DI kan tilslutte sig opdelingen af energiafgiften i et CO
2
-element og et
energielement.
DI opfordrer til, at Skatteministeriet analyserer, hvorvidt andre energipoli-
tiske prioriteringer udover effektivisering, så som forsyningssikkerhed,
etablering af et velfungerende europæisk energimarked m.m. kan håndteres
indenfor direktivet. (Analyserer fleksibiliteten af direktivet).
DI finder, at hvis direktivet bliver vedtaget i sin nuværende form, vil der
være et behov for at sikre transportsektorens konkurrence vilkår (ændringer
i dieselafgiften).
DI savner særligt en adgang til at købe udledningsrettigheder i andre (EU)-
lande. Uden denne adgang har det Miljøøkonomiske Råd i foråret 2011 på-
vist, at hvis Danmark skal nå sit reduktionsmål alene med en indenlandsk
afgift, så vurderes denne afgift at skulle være på 2100 kr. pr. ton CO
2
, hvil-
ket er 8-9 gange så højt som den forventede pris på CO
2
-kvoter.
DI kan principielt tilslutte sig en energibeskatning, der er teknologineutral.
DI finder generelt, at de omstillingsperioder, der arbejdes med, er for korte
i forhold til de politikmål (og dermed investeringer), der hidtil har været
anvendt. Produktcykler på 15-20 år er ikke ukendt i industrien, hvorfor æn-
dringerne i energibeskatningen bør afspejle sådanne mere langsigtede for-
hold. Derfor bør der også være tilsvarende lande overgangsperioder i direk-
tivet.
DI har noteret sig, at de konsekvensberegninger, der er foretaget, alene vi-
ser positive vækstbidrag ved en fuldstændig tilbageførsel af provenuet.
Konsekvensberegningerne viser også, at hvis der sker en forhøjelse af
energiafgifterne uden tilbageførsel, så er der tale om et negativt vækstbi-
drag.
DI foreslår, at Skatteministeriet inviterer til en teknisk gennemgang af di-
rektivforslaget.
DI skal endvidere henstille til, at Skatteministeriet i grundnotatet specifikt
forholder sig til, hvorvidt (og i givet fald hvor meget) de danske afgifter
skal ændres for at overholde direktivets forslag.
DI finder ikke, at der bør ske en afskaffelse af den afgiftsmæssige differen-
tiering mellem erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig brug af dieselolie,
idet det kan vise sig at være et af de nødvendige værktøjer for at sikre kon-
kurrenceevnen for erhvervene.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0007.png
DI finder ikke, at der er grundlag for at ophæve artikel 2(4) fsva. elektrici-
tet, når udgifter til elektricitet udgør mere end 50 % af omkostningerne.
DI henstiller til, at der laves et tidsrum på mindst 6 måneder mellem det
tidspunkt, hvor de nationale regler og love skal være vedtaget og offentlig-
gjort og det tidspunkt, hvor direktivet træder i kraft.
DONG Energy
DONG Energy er grundlæggende positiv. DONG Energy ser dog en del
udfordringer for det fremtidige danske afgifts- og tilskudssystem på føl-
gende områder:
Tilskudssystem til VE-varme
El-markedets fremtidige udfordringer
Europæisk og nationalt supplement til CO
2
-kvoteordningen
Afgiftsmæssig ligestilling af produktion af fossile og VE-brændsler til
transport.
Tilskudssystem til VE-varme: det er positivt, at fast biomasse ikke omfattes
af minimumsenergiafgiften, hvorved en stor del af incitamentet i den dan-
ske afgiftsfritagelse til at omstille til biomasse, bevares.
DONG Energy påpeger to områder, hvor ændringsforslaget skaber øget
usikkerhed i forhold til den fremtidige finansiering af investeringer i vedva-
rende energi:
Afskaffelse af CO
2
-afgiften på brændsel til varme i den kvotebelagte
sektor uden tilsvarende stigning i energiafgiftssatsen. Det økonomiske
incitament til omlægning af de centrale værker til biomassefyring mind-
skes.
Krav om fuld energiafgift på biogas og forgasningsgas på basis af bio-
masse i 2023. Påvirker incitament til investering. Et vigtigt del i Dan-
marks planer om at være uafhængig af fossile brændsler i 2050 består i
en satsning på biogas.
DONG Energy finder, at det nuværende forslag forsætter den hidtidige mu-
lighed for at anvende lavere afgiftssatser for el til varme baseret på kvanti-
tative forbrugsniveauer, men åbner ikke op for muligheden for også at an-
vende en tilsvarende differentiering for el til transport, f.eks. ”intelligente”
el-biler. Dermed udelukkes anvendelsen af afgifter som et direkte styrings-
instrument af fleksible el-forbrug i en omstilling til at el-baseret samfund.
Dong Energy er positiv overfor forslaget om at fritage el til skibe ved kaj,
dog ser DONG Energy et problem ved den tidsbegrænsede ordning. De
nødvendige investeringer har en tilbagebetalingstid på over 10 år og forsla-
get er begrænset til 2021.
Mulighed for indførelsen af en CO2-bundpris som supplement til EU’s
Emissionshandelssystem ETS. ETS er ikke ambitiøst nok til at bane vejen
for en omstilling til et fossil-frit samfund. Differentieringen mellem fossile
brændsler mht. CO
2
-indhold udover den nuværende CO
2
-kvotepris er øn-
skelig. Derfor bør tilføjelsen ”end reduktion af CO
2
-emissioner” i æn-
dringsforslaget til Artikel 14. stk. 1 (a) slettes.
DONG Energy ønsker, at den konkurrenceforvridende særbehandling for
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0008.png
raffinaderier fjernes (Den nugældende Energibeskatningsdirektiv indehol-
der en obligatorisk hjemmel i Artikel 21, stk. 3 til at fritage raffinaderierne
for afgiftsbetaling til produktion af benzin og diesel, hvis forbruget består i
energiprodukter, der produceres på virksomhedens område.) eller en tilsva-
rende afgiftsfritagelse for produkter af VE-brændsler tilføjes direktivet for
at sikre EU’s fortsatte satsning på CO
2
-reduktioner i transportsektoren.
Energi- og Oliefo-
rum (EOF)
EOF støtter det generelle princip om beskatning af energiprodukter baseret
på energiindhold.
En ligestilling af benzin- og dieselafgifterne i forhold til energiindhold må
dog ses i sammenhæng med den samlede beskatning, som bilisten oplever.
Ligestillingen af energiafgiften på benzin og diesel må samtidig betyde at
den nuværende udligningsafgift (forhøjet ejerafgift/vægtafgift) på dieselbi-
ler, -varebiler og lastbiler under 12 ton ikke længere vil være begrundet.
Energinet.dk
Energinet.dk finder, at Kommissionens forslag vil betyde en europæisk
harmonisering mod den danske model. Dermed vil danske aktører i nogen
grad blive yderligere sidestillet med andre aktorer i det indre marked, hvil-
ket kun fra et dansk perspektiv er positivt.
Energinet.dk stiller dog spørgsmål ved, hvorvidt den forslåede model vil
tillade den nødvendige grad af fleksibilitet i de nationale lovgivninger i
forhold til levering af fleksibilitet til el-systemet.
FSR – dansk revi-
sorer
FSR foreslår, at der for perioden 2013-2020, hvor CO
2
kvotedirektivet ud-
faser omfanget af gratis kvotetildeling for den CO
2
kvoteregulerede sektor,
laves en tilsvarende indfasning af minimumsafgiften på CO
2
.
Af hensyn til sikring af danske virksomheders konkurrenceevne indenfor
EU i disse sektorer opfordres, at der i forbindelse med justeringen af ener-
gibeskatningsdirektivet fra dansk side tages initiativ til, at der sker en præ-
cisering af rækkevidden af fritagelsen for de mineralogiske og metallurgi-
ske processer.
FSR foreslår, at såfremt der indføres en lempelsesordning for det primære
erhverv i Danmark, at der også overvejes om der kan indføres en tilsvaren-
de ordning for den øvrige industri. Det bemærkes at der i artikel 17, er
hjemmel hertil.
Det bemærkes at elektricitet, tilsyneladende ved en fejl, er blevet fjernet fra
bestemmelsen i artikel 17 stk. 1. FSR foreslår at elektricitet fastholdes un-
der bestemmelsen.
FSR foreslår at der sker en yderligere præcisering af de enkelte definitioner
for kriterierne for energiintensiv virksomhed under artikel 17, stk. 1, a).
I forhold til ”køb af energiprodukter og elektricitet” anbefaler FSR, at det
præciseres, at det er virksomhedens bruttoomkostninger til køb af el og
brændsel, dvs. alle afgifter – uanset om de kan godtgøres, der indregnes i
afgiftsbelastningen.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0009.png
FSR foreslår, at der præciseres, at den skyldige nationale energiafgift defi-
neres, som afgiftsbelastningen af samtlige energiafgifter, der er pålagt
energiproduktet, uanset om disse kan godtgøres.
Lempelsesniveauet indgår ikke længere af bestemmelsen, den nugældende
bestemmelse hjemler, at medlemsstaterne kan anvende afgifter ned til 0 kr.
FSR anbefaler, at sådanne bestemmelser også indarbejdes i den nye direk-
tivtekst. FSR anbefaler, at det præciseres i direktivet, hvornår sådanne af-
giftsdifferentieringer kan foretages.
FRS anbefaler, at det præciseres i energibeskatningsdirektivet om, og i be-
kræftende fald i hvilket omfang, forbrugsbegrebet i artikel 11 kan fraviges.
FSR opfordrer til, at sondringen i forhold til motorbrændstof i artikel 7-8
implementeres fuldt ud i dansk ret.
International
ITD finder det vigtigt at fremme en afgiftsharmonisering af afgifterne for
Transport Danmark den europæiske vejgodstransport.
(ITD)
ITD er imod en forhøjelse af minimumssatserne for dieselolie, hvilket vil
forringe de danske vognmænds konkurrenceevne i EU.
ITD finder, at den nye ordlyd i artikel 24 stk. 2 åbner mulighed for en mere
u-bureaukratisk håndtering af problematikken omkring udtrykket ”stan-
dardtanke”.
Landbrug & Føde-
varer (L&F)
L&F er generelt positive overfor den del af revisionen af direktivet, der in-
debærer en ændring af direktivets struktur, således at der fastsættes mini-
mumsgrænser for henholdsvis energi og CO
2
-emissioner. Set fra et dansk
konkurrenceevneperspektiv er det et skridt fremad.
L&F mener, at stigende energiafgifter på erhvervsvirksomheders energi-
forbrug bidrager til en yderligere forringelse af erhvervslivets konkurrence-
evne i forhold til vore konkurrentlande i EU.
Markederne for el, olie og naturgas er liberaliserede i EU, og energibeskat-
ningsdirektivet må ikke medvirke til, at markedsmekanismerne undermine-
res af politiske omkostninger på energiregningen, der afviger markant fra
land til land.
Energibeskatningsdirektivet må ikke favorisere bestemte energiteknologier
og energiproduktioner, men bør beholde muligheden for at fremme bestem-
te vedvarende energiteknologier i de enkelte medlemslande.
Principielt er det en god idé, at energibeskatningsdirektiv skal medvirke til
at fremme energieffektiviteten i EU. Imidlertid er der i relation til dette vig-
tigt at være opmærksom på, at EU-landene er meget forskellige med hen-
syn til, hvor langt de er kommet med energispareindsatsen.
L&F finder det helt afgørende, at den nuværende mulighed for særordning
for landbruget og dens virksomheder opretholdes.
Fødevareerhvervet er afhængig af muligheden for effektiv og omkostnings-
effektiv transport. Det er derfor skadeligt for vækstmulighederne i den eu-
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0010.png
ropæiske landbrugs- og fødevaresektor, hvis afgifterne på diesel hæves.
Danmark kan ikke lægge 20 EURO/t CO
2
oven i de eksisterende afgifter.
L&F finder en sådan hævning helt uacceptabel og anbefaler, at der arbejdes
imod den foreslåede hævning af afgiftsniveauet.
L&F bakker op om, at der forsat skal være mulighed for at indføre gunstige
vilkår for erhvervsmæssige enheder.
L&F bakker op om, at virksomheder udsat for carbon leakage fritages for
CO
2
-afgift. Det er vigtigt at reglen ikke medfører skævvridning mellem
danske virksomheder inden for og uden for carbon leakage-listen.
Kommissionen analyserer i øjeblikket carbon leakage risikoen for landbru-
get, såfremt denne analyse viser betydelig risiko, antages det, at landbruget
ligeledes fritages for CO
2
-afgifter.
L&F er stærkt imod nye obligatoriske afgifter på landbruget.
Ændringen af beskatningen fra volumen til energiindhold er positivt, for så
vidt det er med til, at harmonisere beskatningen af biobrændstoffer i med-
lemsstaterne.
L&F ønsker at understrege, at det er vigtigt, at der også i fremtiden vil være
muligt at støtte innovative miljøteknologier, og at afgiftsreglerne forsat bør
være et muligt redskab til denne støtte.
L&F tager forbehold til at måtte komme med yderligere bemærkninger til
direktivforslaget, når resultaterne af den kommende analyse af landbrugs-
sektorens carbon leakage-risiko foreligger. L&F vil opfordre Regeringen til
at tage aktivt del i analysearbejdet.
SFR Skattefaglig
Forenings Skatte-
udvalg
SFR har ingen bemærkninger til forslaget.
WWF Verdens-
naturfonden
WWF mener, at det nye direktiv indeholder flere gode elementer, bl.a. det
foreslåede grundprincip om at opdele den eksisterende energibeskatning i
henholdsvis en CO
2
-relateret komponent og en energibeskatningskompo-
nent.
Minimumsbeskatninger er for lav til at opnå de ønskede effekter. Mini-
mumskravene for brændselsbeskatningen bør være højere. De foreslåede
stigninger ligger betydeligt under inflationen i samme periode.
Positivt at minimumsenergibeskatningen fra 1. juli 2016 automatisk hvert
tredje år inflationsjusteres.
Det er WWF opfattelse, at direktivets forslag om CO
2
-beskatning på bag-
grund af den nuværende kvotepris i EU’s kvotehandelsordning giver en for
lav beskatning.
WWF mener, at brændsel til opvarmning i private husholdninger ikke bør
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017149_0011.png
kunne undtages beskatning.
WWF mener, at højere beskatning af diesel er et skridt i den rigtige retning.
Fly- og skibsbrændstoffer skal inkluderes i direktivet.
Biobrændsler skal også beskatte. Fritagelse for beskatning bør svare til
biobrændslernes CO
2
-fortrængningseffekt.
WWF mener, at atomare brændsler også bør beskattes svarende til den mil-
jø- og klimaeffekt disse giver anledning til i forbindelse med brydning og
oparbejdning.
Side 11