Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0174 Bilag 1
Offentligt
992393_0001.png
Luftfartshuset
Box 744
Ellebjergvej 50
2450 København SV
Telefon + 45 3618 6000
Direkte + 45 3618 6288
Fax + 45 3618 6001
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 5. maj 2011
j. nr. 11-3050-0044
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet om anvendelsen af forordning 261/2004 om fælles
bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved
boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser
KOM (2011) 174
Resumé:
I Kommissionens meddelelse vurderes for anden gang gennemførelsen af forord-
ning nr. (EF) 261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til
luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser.
Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at der i forhold til 2007, hvor Kommissi-
onen udsendte sin første meddelelse om gennemførelsen af forordningen, fortsat er
behov for foranstaltninger på tre områder for at forbedre forordningens anvendel-
se: Håndhævelsen af EU-rettighederne må harmoniseres på effektiv vis, det må gø-
res lettere at gøre rettighederne gældende i praksis, og der må skabes øget bevå-
genhed om disse rettigheder. Kommissionen udpeger samtidig 12 aktioner i forbin-
delse hermed.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen og det ledsagende arbejdsdokument er fremlagt 11. april 2011.
Den 11. februar 2004 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet forordning nr. (EF)
261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassa-
gerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser (forordningen).
Forordningen trådte i kraft den 17. februar 2005.
Hovedformålet med forordningen er at forbedre vilkårene for passagerer, der får
deres rejse afbrudt. Forordningen fastsætter et minimum af rettigheder, som alle
luftfartsselskaber skal respektere. Alt afhængigt af omstændighederne forpligter
forordningen luftfartsselskaberne til at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
yde passagererne bistand i form af f.eks. hotelophold, forfriskninger, målti-
der og kommunikationsfaciliteter
tilbyde omlægning af rejsen og refusion af billetprisen
betale en kompensation på op til 600 EUR pr. passager og
aktivt informere passagererne om deres rettigheder i henhold til forordnin-
gen.
Forordningen kræver også, at medlemsstaterne udpeger organer, der har ansvaret
for at håndhæve forordningen og medlemsstaterne skal sikre mulighed for at der
kan pålægges sanktioner, som har en afskrækkende virkning.
Forordningen gælder for alle flyvninger fra og inden for EU og for flyvninger der ud-
føres af et EF-luftfartsselskab fra et tredjeland til en lufthavn i EU.
Ifølge forordningens artikel 17 skal Kommissionen senest 1. januar 2007 aflægge
rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om, hvordan forordningen fungerer, samt
om resultaterne af forordningen.
Kommissionen afgav i den forbindelse den 4. april 2007 en sådan rapport (KOM
(2007) 168) med angivelse af de vigtigste mangler ved forordningens anvendelse
tillige med et sæt afhjælpende foranstaltninger og har efterfølgende påtaget sig at
videreføre indsatsen med at forbedre anvendelsen med henblik på at sikre en har-
moniseret fortolkning og håndhævelse af forordningen samt at rapportere herom
med jævne mellemrum.
Meddelelsen fremlagt 11. april 2011, som altså udgør 2. rapport om forordningen,
indeholder følgende hovedelementer:
En opsummering af udviklingen siden vedtagelsen, idet omfang den kan ha-
ve en indflydelse på forordningens anvendelse,
en opfølgning på de foranstaltninger, som er truffet siden 2007, idet der gø-
res status over forbedringer med hensyn til anvendelsen og udestående hin-
dringer, og
en påpegning af yderligere foranstaltninger for på kort sigt at for-
bedre anvendelsen yderligere inden for forordningens gældende lov-
ramme og evaluere mulige ændringer, der kan bidrage til at opfylde
de politiske mål bedre.
Opsummering af udviklingen siden forordningens vedtagelse
Kommissionen anfører, at forandringer på luftfartsmarkedet har skabt nye rejsemu-
ligheder for passagerer og antallet af passagerer er steget med ca. 35 % siden
2000. Denne vækst har imidlertid også ført til overbelastning af luftrummet, over-
fyldte lufthavne og utilstrækkelige alternative planer i tilfælde af meget dårlige
vejrforhold, strengere sikkerhedsforholdsregler, større lufthavne, hvor større af-
stande skal tilbagelægges, hvilket for passagererne indebærer risici ved bagageaf-
hentningen og for ikke at komme med deres flyafgang. Der er vedrørende disse si-
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tuationer efter forordningens vedtagelse opstået en forretningspraksis hos luftfarts-
selskaberne, som rejser nogle spørgsmål, der kan overvejes taget op på EU-niveau.
Kommissionen anfører endvidere, at der udover EU-reglerne om flypassagerers ret-
tigheder også er trådt EU-regler i kraft på andre transportområder, nemlig for jern-
banepassagerer, sørejsende og for buspassagerer. På grund af de forskellige trans-
portformers og deres markeders særlige kendetegn, varierer disse rettigheders
nærmere indhold, men der er også lighedspunkter mellem rettighederne.
Kommissionen anfører desuden, at EU ikke længere er alene på den internationale
arena om at fastsætte bestemmelser om mindstestandarder for passagerers ret-
tigheder. Myndighederne på de største lufttransportmarkeder styrker også i stigen-
de grad luftfartspassagerers rettigheder.
Herudover anfører Kommissionen, at Retspraksis har haft en afgørende indflydelse
på fortolkningen af forordningen, bl.a. vedrørende begrebet "usædvanlige omstæn-
digheder" og vedrørende passagerernes rettigheder ved forsinkelse på mindst tre
timer i ankomsten.
Endelig nævner Kommissionen lukningen af det europæiske luftrum på grund af
askeskyen fra en islandsk vulkan i april som en begivenhed, der ikke er set før,
men hvor forordningen gjaldt fuldt ud, idet lukningen øjeblikkeligt blev klassificeret
som en usædvanlig omstændighed i hele EU. Vulkanudbruddet illustrerede nogle af
forordningens strukturelle begrænsninger, som blev sat på en hård prøve grundet
krisens omfang. Kommissionen finder i den forbindelse, at der er behov for en fyl-
destgørende vurdering på grundlag af pålidelige tal, aktuelle bestemmelser og mu-
lige fremtidige foranstaltninger for at sikre, at luftfartsbranchen ikke pålægges en
for tung byrde, samtidig med at det sikres, at borgerne ikke bærer alle finansielle
omkostninger og ulemper ved naturkatastrofer alene.
Opfølgning på foranstaltninger truffet siden 2007
Kommissionen anfører, at den sin meddelelse af 2007 pegede på forskellige områ-
der, hvor anvendelsen af forordningen må forbedres, dvs. manglen på:
en ensartet fortolkning og håndhævelse i hele EU
en entydig og let forståelig klagebehandling og
en passende oplysning af passagerer.
For at afhjælpe disse mangler har Kommissionen tilskyndet interessenterne til at
skabe fælles forståelse for, hvordan forordningen kunne anvendes på tilfredsstillen-
de vis. Der er indgået to frivillige aftaler, som tydeliggør både de nationale hånd-
hævelsesorganers og luftfartsselskabernes pligter i henseende til klagebehandling,
særlig i forbindelse med usædvanlige omstændigheder. Derudover er de nationale
håndhævende organer under Kommissionens ledelse nået til enighed om to fortol-
kende dokumenter med henblik på at harmonisere forordningens anvendelse og
håndhævelse; et fra 2007 (et dokument med spørgsmål og svar) og et andet fra
2010 om vulkankrisen. Kommissionen har ledet adskillige møder blandt de nationa-
le håndhævelsesorganer hvert år, tilskyndet til løbende uformel udveksling af op-
lysninger mellem de nationale håndhævelsesorganer og opretholdt en åben og kon-
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stant dialog med branchen og alle relevante interessenter på multilaterale møder
hvert år. Denne dialog har hjulpet alle parter til bedre at forstå såvel baggrunden
for forordningens anvendelse som de kompetente nationale myndigheders krav.
Kommissionen lægger stor vægt på denne dialog med alle berørte parter og be-
stræber sig på at udvikle den yderligere.
Kommissionen drager tre hovedkonklusioner vedrørende de mangler, hvor der er
iværksat foranstaltninger:
Der stadig store vanskeligheder med anvendelsen som følge af manglen på
såvel en ensartet fortolkning som en konsekvent håndhævelse på nationalt
niveau.
Passagerer frustreres, og anvendelsen af forordningen svækkes, af de slå-
ende forskelle inden for klagebehandlingsprocedurer, frister for at svare
passagerer og de nationale håndhævende organers udtalelsers ikke-retligt
bindende karakter og rækkevidde.
Passagererne er tilsyneladende ikke blevet mere opmærksomme på deres
rettigheder.
Påpegelse af yderligere foranstaltninger
Trods de fremskridt, som er opnået siden 2007, finder Kommissionen, at der fortsat
er behov for foranstaltninger på tre områder for at forbedre forordningens anven-
delse:
Håndhævelsen af EU-rettighederne må harmoniseres på effektiv vis,
det må gøres lettere at gøre rettighederne gældende i praksis,
og der må skabes øget bevågenhed om disse rettigheder.
Kommissionen udpeger 12 aktioner med henblik på at overvinde de hindringer, som
passagererne og branchen stadig står over for, når de anvender og gør deres ret-
tigheder efter forordningen gældende. På kort sigt bygger disse aktioner på allerede
eksisterende ordninger og procedurer, og det er hensigten at strukturere og anven-
de dem bedre. På mellemlang sigt vil Kommissionen foretage en konsekvensanaly-
se i 2011 med henblik på at evaluere den gældende forordning og de forskellige
scenarier, som kunne bidrage til at forbedre beskyttelsen af luftfartspassagerers
rettigheder og holde trit med udviklingen i de samfundsøkonomiske vilkår. Dette
bør sætte Kommissionen i stand til i 2012 at bekendtgøre, hvilke yderligere foran-
staltninger og herunder lovtiltag der forekommer påkrævet.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos EU-specialudvalget for Transport samt følgende
institutioner, virksomheder og organisationer.
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
AOPA Danmark, DANSAM, Grønlands Lufthavnsvæsen, Københavns Lufthavne, For-
eningen af Danske Flyrelaterede virksomheder, Danish Airline Pilots Association,
Flyvebranchens Personale union, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Luft-
fart, Dansk Motorflyver Union, SAS, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark,
Danmarks Rejsebureau Forening.
Fristen for høringssvar er den 16. maj 2011 og et supplerende grundnotat vil blive
fremsendt, såfremt høringssvarene giver anledning hertil.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser
af forslaget
Meddelelsen medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller administrative konsekvenser. I det omfang der iværksættes konkrete lovgiv-
ningsmæssige initiativer i forlængelse af meddelelsen, vil konsekvenserne for Dan-
mark blive vurderet i den sammenhæng.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en medde-
lelse.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man generelt er positivt indstil-
let overfor Kommissionens meddelelse, der blandt andet påpeger de mangler, der
fortsat er med anvendelsen af forordningen.
Regeringen er også generelt positivt indstillet overfor de yderligere foranstaltninger
Kommissionen udpeger samt de aktioner den foreslår i tilknytning hertil med hen-
blik på at forbedre anvendelsen af forordningen.
I forbindelse med vulkanaskeskyen rejste regeringen spørgsmålet om overholdelse
af EU’s regler om passagerrettigheder. Det er vigtigt for regeringen, at alle luft-
fartsselskaber overholder reglerne og at passagerrettigheder gælder fuldt ud og
håndhæves ens i forbindelse med sådan en krise. Andre lande gav udtryk for det
samme.
Regeringen er således enig med Kommissionen i at vulkanudbruddet illustrerede
nogle af forordningens strukturelle begrænsninger, og at der er behov for en fyl-
destgørende vurdering på grundlag af pålidelige tal, aktuelle bestemmelser og mu-
lige fremtidige foranstaltninger.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har ikke været behandlet i transportarbejdsgruppen.
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
En tidligere meddelelse om anvendelsen af forordningen (KOM (2007) 168)har dog
været forelagt Europaudvalget, som har fået fremsendt grundnotat af 15. maj 2007
og supplerende grundnotat af 2. juli 2007.
Forordningen der blev vedtaget i 2004 blev forelagt Europaudvalget ved fremsen-
delse af grundnotat af 24. januar 2002 samt supplerende grundnotat af 20. februar
2002. Endvidere har sagen været forelagt Europaudvalget den 22. marts 2002 til
orientering og den 27. september 2002 med henblik på forhandlingsoplæg. Endelig
har sagen været forelagt Europaudvalget den 29. november 2002 og 5. november
2003 til orientering.
Side 6 af 6