Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0245 Bilag 1
Offentligt
1011619_0001.png
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til FMPU OG FEU
Kommissionens forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om eksport og import af farlige kemikalier
KOM(2011) 245 endelig (2011/0105 (COD))
Resume
Kommissionens forslag vil betyde, at den gældende forordning 689/2008 om eksport og import af
farlige kemikalier, den såkaldte PIC forordning, erstattes, så lovgivningen tilpasses ny terminologi i
kemikalielovgivningen, og tilpasses Lissabontraktaten, herunder brugen af delegerede retsakter og
Unionens repræsentation udadtil. Endvidere foreslås øget mulighed for eksport i tilfælde hvor et
importland ikke svarer på forespørgsel om samtykke, nogle praktiske tekniske ændringer og at EU’s
kemikalieagentur overdrages en del af det administrative arbejde. Forslaget vurderes generelt, at få
begrænsede konsekvenser.
1. Status
Kommissionen sendte den 5. maj 2011 ovennævnte forslag til Rådet og Parlamentet. Forslaget har
hjemmel i artikel 192, stk. 1, (miljøbeskyttelse) og artikel 207 (den fælles handelspolitik) i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmøde og skal derfor vedtages efter den almindelige
lovgivningsprocedure i artikel 294. Forslaget erstatter Forordning 689/2008 om eksport og import
af farlige kemikalier.
2. Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 689/2008 af 17. juni 2008 om eksport og import
af farlige kemikalier (herefter "forordningen") gennemfører Rotterdamkonventionen om proceduren
for forudgående informeret samtykke (PIC-proceduren) for visse farlige kemikalier og pesticider i
international handel.
Forslaget har til formål:
1. At tilpasse forordningen til terminologien i den nye CLP forordning (Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008). Fx ændres definitionerne
af "præparat" (erstattes af "blanding").
2. At overdrage en del af de administrative, tekniske og videnskabelige opgaver, der i dag
varetages af EU-kommissionen, til Det Europæiske Kemikalieagentur. Agenturet finansieres
i første omgang af Kommissionen med mulighed for nationale frivillige bidrag, men
Kommissionen skal inden 1. april 2018 undersøge muligheden for og i givet fald fremlægge
forslag til, at agenturet kan opkræve gebyr. Forordning 689/2008 indeholder allerede
mulighed for at fastsætte nationale gebyrer, hvilket dog ikke er udnyttet i Danmark.
3. At foretage visse tekniske ændringer af de operative bestemmelser, bl.a. en præcisering af
definitionerne af stoffer, blandinger og artikler og – for at lette toldvæsenets kontrol - krav
om brug af reference-id-nummeret ved eksport af stoffer, der er opført på forordningens
bilag I, men som ikke er omfattet af kravet om eksportanmeldelse. Eksportanmeldelser skal
offentliggøres på Kemikalieagenturets hjemmeside.
4. At justere betingelserne for, at eksport kan finde sted, selv om importlandet ikke har svaret
på forespørgsel om samtykke. Importlande har hidtil ikke svaret på ca. 30 % af
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011619_0002.png
forespørgslerne; trods gentagne rykkere. Især de stoffer, der er opført i del 2 i bilag I
(kemikalier, der er forbudt eller underkastet strenge restriktioner i EU, men som endnu ikke
er PIC-kemikalier), volder problemer for eksportører. Det foreslås derfor at tillade eksport,
hvis det trods ihærdige bestræbelser fra eksportlandets udpegede nationale myndigheder,
agenturet og Kommissionen ikke er lykkedes at få svar fra importlandet inden for to
måneder Det forudsætter dog, at der fra officiel kilde foreligger dokumentation for, at
kemikaliet er importeret eller anvendt i løbet af de foregående fem år, og at der er foretaget
nogen reguleringsindgreb for at forbyde anvendelsen. Tilladelsen gælder dog højst 12
måneder, hvorefter proceduren starter igen.
5. At tilpasse bestemmelserne vedrørende EU's repræsentation udadtil (artikel 5) og om
udvalgsproceduren til Lissabontraktaten, herunder præcisere, hvilke regler der er omfattet af
gennemførelsesretsakter, og hvilke betingelser der gælder for vedtagelse af delegerede
retsakter. (Artikel 26-29). Den hidtige bestemmelse i 689/2008 om at deltagelse i
Rotterdamkonventionen er et fælles ansvar for Kommissionen og medlemsstaterne, foreslås
fjernet.
Generel baggrund
Målet med Rotterdamkonventionen er at parterne i den internationale samhandel med farlige
kemikalier samarbejder for at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod potentielle
skadevirkninger fra kemikalier.
Både EU og de enkelte medlemsstater individuelt er parter til Rotterdamkonventionen. Forordning
(EF) nr. 689/2008 gennemfører Rotterdamkonventionen i EU, men er på visse punkter mere
vidtgående end konventionen, da de gælder for eksport til alle lande - ikke kun dem, der er part i
konventionen, og da der stilles krav om, at der også skal foreligge samtykke inden eksport af
stoffer, som EU vurderer opfylder betingelserne for at blive optaget på Rotterdamkonventionen. På
en række tværgående områder, for eksempel procedureregler, teknisk assistance, budget og
overholdelse, er der delt kompetence mellem EU og medlemsstaterne.
Efter forordning 689/2008 skal eksportører årligt anmelde eksport af kemikalier, der er optaget på
forordningens bilag I, da de i EU er forbudt eller strengt reguleret i mindst en af fire følgende
kategorier: pesticider (henholdsvis plantebeskyttelsesmidler og biocider) og industrikemikalier
(henholdsvis til erhvervsmæssig anvendelse og til privat anvendelse). Anmeldelseskravet gælder
uanset, om anvendelsen er forbudt eller underkastet strenge restriktioner i EU. Derudover er
kemikalier på Rotterdamkonventionen ("PIC-kemikalier") og visse artikler omfattet af
forordningen.
PIC-kemikalier og kemikalier, som er forbudt eller underkastet strenge restriktioner i EU inden for
en af konventionens anvendelseskategorier (dvs enten som pesticid eller som industrikemikalie),
kan ikke eksporteres uden importlandenes udtrykkelige samtykke.
Visse artikler og kemikalier (fx. kemikalier, der er omfattet af Stockholmkonventionen om
persistente organiske miljøgifte) må ikke eksporteres. Alle farlige kemikalier, der eksporteres til
tredjelande, skal opfylde de samme mærknings- og emballeringskrav som i EU, medmindre de
pågældende tredjelande stiller andre krav.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet har fået forelagt forslaget samtidigt med Rådet og har ikke udtalt sig endnu.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011619_0003.png
4. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da dets mål ikke kan nås af
medlemsstaterne, og det angives at en harmoniseret fremgangsmåde er en forudsætning for, at EU
som deltager i konventionen kan indfri sine internationale forpligtelser.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget erstatter forordning 689/2008 og vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dog kan den øgede mulighed for at
eksportere, selv om et importland ikke har svaret på en forespørgsel om samtykke, betyde, at nogle
hidtil blokerede eksporter bliver tilladt. Miljøstyrelsen har kendskab til enkelte eksporter fra danske
firmaer, der ikke har kunnet lade sig gøre på grund af manglende svar på forespørgsel om samtykke,
men kan ikke vurdere, om der i de konkrete tilfælde ville have været mulighed for at undtage for
kravet om samtykke.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vil ikke indebære økonomiske eller væsentlige
administrative konsekvenser for myndighederne.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vil ikke lægge yderligere administrative byrder på
eksportørerne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at få samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Beskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket. Den foreslåede
mulighed for at tillade eksport, hvis importlandet ikke har svaret inden 2 måneder, indebærer en
potentiel forringelse af beskyttelsesniveauet i importlandene. Selv om det er en forudsætning, at et
givent stof er dokumenteret anvendt i det pågældende land inden for de seneste 5 år (for eksempel
fordi det er fremstillet i landet selv eller er importeret fra lande uden for EU), kan det ikke
udelukkes, at muligheden for EU-eksport vil føre til øget anvendelse af stoffet. Ved eksport af PIC-
kemikalier (stoffer optaget på Rotterdamkonventionen) indeholder forordning 689/2008 allerede
krav om, at eksportlandet sammen med Kommissionen skal tage hensyn til eventuelle virkninger på
miljø og sundhed i importlandet for, at undtagelsesbestemmelsen kan tages i anvendelse. Denne
forpligtelse gælder ikke for de stoffer, som EU vurderer, opfylder kravene til optagelse på
Rotterdam konventionen, men som ikke er optaget endnu.
Grønland og Færøerne:
Forslaget vurderes ikke få konsekvenser for Grønland og Færøerne.
Relation til proportionalitetsprincippet:
Forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, da det ikke går videre end, hvad der er nødvendigt for at nå målene. Det
indeholder kun ændringer, hvor forordningens korrekte funktion gør dem nødvendige og
hensigtsmæssige, og hvor de er påkrævet som følge af ændringer i anden lovgivning.
6. Høring
Forslaget har været i almindelig høring med frist til den 23. maj 2011, hvor Danmarks Farve- og
Limindustri (DFL) foreslog at undtage blandinger, der ikke er omfattet af forbud eller streng
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011619_0004.png
regulering i EU, men som er omfattet af forordning 689/2008, fordi blandingen indeholder et stof,
som er reguleret i en anden underkategori (dvs. biocid, plantebeskyttelsesmiddel, kemikalie til
privat anvendelse og kemikalie til erhvervsmæssig anvendelse). DFL foreslår at undtage sådanne
blandinger fra forordningen, hvis blandingens funktion og form ikke udgør en risiko for, at
blandingen mod intentionen anvendes til det regulerede område.
Sagen har været forelagt for miljøspecialudvalget med frist for bemærkninger den 30. maj. 2011.
Der er indkommet følgende svar:
Danmarks Farve- og Limindustri (DFL) bakker op omkring regeringens holdning vedr. at arbejde
for at blandinger, som ikke er forbudt eller strengt reguleret i EU kan undtages fra kravet om
anmeldelse og indberetning, hvis eksportøren dokumenterer, at der ikke er risiko for, at blandingen
anvendes i en kategori, hvor indholdsstoffet er forbudt eller strengt reguleret. DFL er endvidere
forstående overfor, at Danmark ikke kan støtte helt at undtage de pågældende blandinger fra
forordningen, men at oplysninger om blandinger, der skal ledsage eksporterede kemikalier, også bør
gælde produkter, der kan undtages fra anmeldelses og indberetningsforpligtelsen.
3F vil gerne have tilføjet arbejdsmiljømæssige konsekvenser i den danske indstilling, da der ikke
altid sættes lighedstegn mellem arbejdsmiljø og sundhed, idet sundhed ofte drejer sig om den brede
befolkning og ikke for de personer, der er beskæftiget med håndteringen af disse farlige kemikalier.
7. Forhandlingssituationen
Der har været afholdt et forhandlingsmøde om forslaget, hvor en række andre lande generelt gav
støtte til forslaget.
8. Regeringens generelle holdning
Danmark har i overensstemmelse med Rotterdamkonventionen en generel interesse i at
eksportlande medvirker til, at importlande kan sikre miljø og sundhed på et højt niveau. Med
hensyn til de foreslåede ændringer af lovgivningen på området har Danmark interesse i, at
reguleringen tilpasses anden EU-lovgivning på området.
Regeringens foreløbige holdning til de enkelte elementer er som følger:
1. Danmark kan tilslutte, at forordningen tilpasses terminologien i den nye CLP forordning.
2. Danmark kan tilslutte sig, at kemikalieagenturet overdrages en del af de administrative,
tekniske og videnskabelige opgaver, der i dag varetages af EU kommissionen, og at
muligheden for gebyrfinansiering af agenturets aktiviteter undersøges.
3. Danmark kan tilslutte sig, at der foretage visse tekniske ændringer af de operative
bestemmelser, bl.a. en præcisering af definitionerne af stoffer, blandinger og artikler og krav
om brug af reference-id-nummeret ved eksporter, der ikke er omfattet af kravet om
eksportanmeldelse. Det skal sikres, at offentliggørelsen af eksportanmeldelser ikke
indebærer, at fortrolige forretningsoplysninger offentliggøres.
Uden for det af Kommissionen foreslåede vil Danmark arbejde for, at en eksportanmeldelse
kan omfatte alle blandinger med et givent stof, der på grund af blandingernes indhold af
stoffet har samme klasssificering. Dette sker for at begrænse den administrative belastning
af såvel eksportører, som myndigheder i EU og importlandene, idet de ikke behøver at tage
konkret stilling til hver enkelt blanding, men kan vurdere blandinger med samme risiko
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011619_0005.png
under et.
Danmark vil endvidere arbejde for at undtage blandinger, som ikke er forbudt eller strengt
reguleret i EU, fra kravet om anmeldelse og indberetning, hvis det dokumenteres, at der ikke
er risiko for, at blandingen anvendes i en kategori, hvor indholdsstoffet er forbudt eller
strengt reguleret. En sådan ændring vil indebære en mindre belastning af u-landenes
administration og muliggøre en mere målrettet indsats mod de anvendelseskategorier, hvor
der reelt er risiko. Eksportørene vil ligeledes blive lettet i arbejdet. Danmark kan ikke støtte
helt at undtage de pågældende blandinger fra forordningen, idet fx reglerne om at
oplysninger om blandinger, der skal ledsage eksporterede kemikalier, også bør gælde
sådanne produkter.
4. Danmark kan acceptere, at der opstilles ændrede betingelser for, at eksport kan finde sted,
selv om importlandet ikke har svaret, men uden at importlandenes beskyttelse derved
forringes, idet det anerkendes at det nuværende system skaber vanskeligheder for
eksportører under forudsætning af, at kravene strammes yderligere i forhold til
Kommissionens forslag.
Efter dansk opfattelse bør der ud over de vilkår, som er foreslået af Kommissionen, stilles
generelt krav om, at Medlemsstaten og Kommissionen skal tage hensyn til de sundheds- og
miljømæssige konsekvenser ved at anvende kemikaliet i det pågældende importland. Denne
vurdering skal stilles til rådighed for myndighedere inden en eventuelt accept af eksporten.
Krav om miljø- og sundhedsvurderinger foreslår Kommissionen allerede skal gælde stoffer
som er optaget på Rotterdamkonventionen (PIC-kemikalier) (Art. 14, stk. 7). Endvidere bør
det præciseres, at det pågældende importland på regerings- eller ambassadeniveau skal
orienteres om, at eksporten tillades, uanset at der ikke er modtaget svar på forespørgsel om
samtykke.
I forhold til 3Fs høringssvar vurderes det, at der ikke er behov for at præcisere, at sundhed
også omfatter arbejdstagernes sundhed, da arbejdstagernes forhold i PIC sammenhæng
indgår som et helt centralt element.
5. Danmark kan tilslutte sig, at bestemmelserne vedrørende EU's repræsentation udadtil
(artikel 5) og om udvalgsproceduren tilpasses Lissabontraktaten, hvis det gøres klart, at
deltagelsen i Rotterdamkonventionen er Kommissionens og Medlemsstaternes fælles ansvar.
Det vil bl.a. indebære, at Kommissionen ikke nødvendigvis alene repræsenterer Unionen på
områder, hvor der er delt kompetence med medlemsstaterne. Danmark kan tilslutte sig, at
bilagene kan ændres af Kommissionen ved delegerede retsakter, idet bilagene for så vidt
angår omfattede stoffer er konsekvensændringer af anden ny EU regulering, fx under
REACH-, biocid- eller plantebeskyttelsesmiddellovgivningerne, eller implementeringer af
ændringer i Rotterdamkonventionen. Andre bilag omfatter praktiske redskaber, fx
indberetningsformularer, som også vil være egnet til være omfattet af en
delegationsbestemmelse til Kommissionen. Det har i denne forbindelse væsentlig betydning,
at delegeringen af beføjelser kan tilbagekaldes, og at Rådet kan gøre indsigelse mod en
delegeret retsakt indtil 2 måneder efter, at den er meddelt.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5