Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0288 Bilag 1
Offentligt
1017202_0001.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bemyndi-
gelse af Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemær-
ker og Design) til at varetage visse opgaver i forbindelse med beskyt-
telsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder samling af re-
præsentanter for den offentlige og private sektor i Det Europæiske
Observationscenter for Varemærkeforfalskning og Piratkopiering
(KOM2011 (288) endelig).
Resumé
Forordningsforslaget flytter forankringen
af
Det Europæiske Observati-
onscenter for Varemærkeforfalskning og Piratkopiering (Observatoriet)
fra Kommissionen til den europæiske varemærkemyndighed (OHIM).
Med flytningen vil der komme øget fokus på bekæmpelse af piratkopie-
ring og varemærkeforfalskning i EU.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser.
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM2011(288) af 24. maj 2011 fremsat forslag
om bemyndigelse af Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Va-
remærker og Design) til at varetage visse opgaver i forbindelse med be-
skyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder samling af re-
præsentanter for den offentlige og private sektor i Det Europæiske Ob-
servationscenter for Varemærkeforfalskning og Piratkopiering.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 114 og 118.1 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rå-
det træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
Handlen med piratkopierede og varemærkeforfalskede varer er stigende
og har en række alvorlige konsekvenser. Handlen reducerer bl.a. investe-
ringerne i innovation, medfører tab af arbejdspladser, mistede indtægter
for virksomhederne og samfundet, understøtter organiseret kriminalitet
og medfører sundheds- og sikkerhedsmæssige farer for forbrugerne.
28. juni 2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017202_0002.png
2/5
Observatoriet er et centralt element i EU’s indsats til bekæmpelse af pi-
ratkopiering og varemærkeforfalskning. Forordningsforslagets målsæt-
ninger understøtter samtidig EU2020-strategien, som blandt andet har til
formål at sætte skub i EU’s forskningsindsats, fremme innovation og vi-
densoverførsel samt sikre, at innovative idéer kan omsættes til nye pro-
dukter og tjenesteydelser, som skaber vækst og arbejdspladser.
Forordningsforslaget indgår som et element i Kommissionens IPR-
meddelelse af 24. maj 2011 om en strategi for et indre marked for IPR
(KOM(2011)287 final).
Observatoriet består af en repræsentant fra hvert af EU’s medlemslande
samt af repræsentanter fra den europæiske industri. Det blev etableret i
2009 med henblik på:
levering af uafhængige data og vurderinger om arten og
omfanget af varemærkeforfalskning og piratkopiering.
udveksling og fremme af bedste praksis i forhold til de offentlige
myndigheder.
udbredelse af vellykkede strategier fra den private sektor.
gennemførelse af oplysningskampagner.
2. Formål og indhold
Kommissionen har været hovedkraften bag observatoriet under opstarts-
fasen, men har ikke tilstrækkelige økonomiske og personalemæssige res-
sourcer til at varetage den fortsatte udvikling af observatoriet i tilstrække-
ligt tempo. Forslaget har derfor til hensigt at flytte observatoriets arbejde
til den europæiske varemærkemyndighed (OHIM).
Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse er valget faldet på OHIM, for-
di organisationen kan trække på allerede eksisterende ekspertise, ligesom
OHIM har ressourcerne til at varetage opgaven inden for OHIM’s eget
budget og uden af belaste EU's budget. OHIM er villig til at påtage sig
opgaven.
Forordningsforslaget giver OHIM bemyndigelse til at varetage alle opga-
ver og aktiviteter i forbindelse med forvaltningen af observatoriet, herun-
der vedrørende ophavsret, beslægtede rettigheder og patenter. Hidtil har
OHIM’s håndhævelsesarbejde kun angået varemærke- og designrettighe-
der.
I tillæg de de ovennævnte eksisterende opgaver for observatoriet
tillægger forordningsforslaget observatoriet følgende nye opgaver:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017202_0003.png
3/5
evaluering af behovet for og udformning af europæiske
uddannelsesprogrammer for de myndigheder, der beskæftiger sig
med IPR-beskyttelse, i samarbejde med andre internationale og
europæiske institutioner og agenturer.
forskning vedrørende tekniske værktøjer til forebyggelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering.
fremme af internationalt samarbejde og levering af teknisk
bistand til myndigheder i tredjelande.
Aktiviteterne i forbindelse med observatoriets opgaver forventes bl.a. at
omfatte:
tilrettelæggelse
af
møder
med
repræsentanterne
observationscentret og dets arbejdsgrupper.
tilrettelæggelse af møder med andre eksperter.
katalogisering og tilrettelæggelse af seminarer og workshops om
IPR-krænkelser og metoder til bekæmpelse heraf.
gennemførelse af studier om omfanget og konsekvenserne af
varemærkeforfalskning og piratkopiering samt udarbejdelse af
årsrapporter om udviklingen og tendenserne og af
sektorrapporter med en analyse af situationen i de forskellige
erhvervs- og produktsektorer.
forskning vedrørende tekniske værktøjer til forebyggelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering.
udvikling af databaser til lagring og analyse af data om omfanget
og konsekvenserne af IPR-krænkelser, national retspraksis om
sådanne krænkelser og eksisterende uddannelsesmuligheder og
udvikling af systemer, der fremmer offentlige myndigheders og
private berørte parters adgang til information og giver mulighed
for hurtig udveksling af information mellem disse parter.
i
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil behandle forslaget i retsudvalget (JURI). Der er
endnu ikke fastsat en dato for, hvornår udvalgsbehandlingen påbegyndes.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at mange af de opgaver, som observa-
toriet skal udføre, er af grænseoverskridende karakter og derfor ikke kan
leveres effektivt at individuelle medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017202_0004.png
4/5
Regeringen tilslutter sig denne vurdering, idet IPR-kriminalitet og de op-
gaver, som observatoriet bemyndiges til at varetage, i vidt omfang har
grænseoverskridende karakter.
5. Gældende dansk ret
Der er ingen gældende dansk lovgivning om Observatoriet. Forslaget på-
virker derfor ikke gældende dansk ret.
6. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark. Udgifternes til OHIM’s varetagelse af Observatoriet afholdes af
OHIM og belaster ikke EU’ budget. OHIM’s arbejde med Observatoriet
forventes ifølge Kommissionens konsekvensanalyse at medføre årlige
udgifter for OHIM på mellem 4,74 og 5,52 mio. Euro om året, som
OHIM er i stand til at dække inden for sit nuværende budget.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil ikke i sig selv have administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
10. Høring
Forslaget er den 15. juni 2011 sendt i høring i specialudvalget for Konkur-
renceevne og Vækst samt til øvrige interessenter med høringsfrist den 21.
juni 2011.
Der er modtaget følgende bemærkninger til forslaget:
Foreningen Industriel Retsbeskyttelse og Lægemiddelindustriforeningen
(Lif) har tilkendegivet støtte til forslaget.
Aalborg Universitet, Landbrug og Fødevarer, Syddansk Universitet, Pa-
tentagentforeningen og Sø- og Handelsretten har bemærket, at de ikke har
kommentarer til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017202_0005.png
5/5
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdninger til forslaget kendes endnu ikke, men der for-
ventes generel opbakning til forslaget.
12. Regeringens foreløbige generelle holdning
De negative konsekvenser af piratkopiering og varemærkeforfalskning
for både virksomhederne, forbrugerne og samfundet ønsker regeringen at
bekæmpe. Da sådan kriminalitet i vidt omfang har grænseoverskridende
karakter, er regeringen positiv overfor at samarbejde om bekæmpelsen af
den på EU-plan. Observatoriet spiller en central rolle i dette samarbejde,
og regeringen ser derfor positivt på Kommissionens forordningsforslag,
som forventes at styrke indsatsen imod piratkopiering og varemærkefor-
falskning i væsentlig grad på tværs af EU.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.