Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0311 Bilag 1
Offentligt
1019357_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet og Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om en strategisk vision
for europæisk standardisering frem mod 2020, (KOM(2011)311)
1. Resumé
Kommissionen har den 1. juni 2011 fremsat en meddelelse om en strate-
gisk vision for europæisk standardisering frem mod 2020, som indeholder
initiativer, der kan gøre det europæiske standardiseringssystem mere
tidssvarende, effektivt og fleksibelt.
Meddelelsen indeholder en række konkrete forslag til initiativer, herun-
der at tjenesteydelser omfattes af standardiseringssystemet, at standardi-
seringssystemet effektiviseres, og at interessenter sikres øget medindfly-
delse i standardiseringsprocesserne.
2. Baggrund
Kommissionen har den 1. juni 2011 offentliggjort en reguleringspakke på
standardiseringsområdet. Pakken indeholder et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådet forordning vedr. europæisk standardisering og en
meddelelse om en strategisk vision for europæisk standardisering frem
mod 2020 (KOM(2011)311).
Meddelelsen om en strategisk vision for europæisk standardisering frem
mod 2010 (KOM(2011)311) er oversendt til Rådet den 7. juni 2011 i
dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Formål
Kommissionens meddelelse har til hensigt at påpege fokusområder i det eu-
ropæiske standardiseringssystem, som kan understøttes yderligere gennem
konkret udmøntning af de enkelte initiativer. I meddelelsen lægges der sær-
ligt vægt på, at standardisering fremover i højere grad skal understøtte bl.a.
innovation og industripolitik, og at konkrete tilpasninger kan bidrage til at
sikre et effektivt og inklusivt system for standardisering i Europa. Som en-
delig konsekvens skal standarder bidrage til øget samhandel i unionen samt
skabe øget vækst og produktion hos virksomheder og på makroøkonomisk
niveau.
5. juli 2011
Sag 11/03496
/mkl-ebst sfr-ebst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/7
Indhold
Meddelelsen indeholder følgende konkrete initiativer:
Med henblik på at
forbedre effektiviteten af standardiseringssystemet
fore-
slår Kommissionen følgende initiativer:
1. Kommissionen vil fastsætte et årligt arbejdsprogram med prioriteter på
standardiseringsområdet på baggrund af en høring af relevante interessen-
ter.
2. Kommissionen vil forlange, at europæiske standarder for innovation og
tjenesteydelser udarbejdes og vedtages hurtigt.
3. Finansieringen af de europæiske standardiseringsorganer skal betinges
af visse resultatkriterier, herunder bl.a. nedbringelse af udviklingstiden på
standarder med 50 % inden 2020.
4. Kommissionen vil tilstræbe upartiskhed og et solidt videnskabeligt
fundament for udarbejdelse af europæiske standarder, som indeholder vi-
denskabelige komponenter.
5. Europæiske standardiseringsorganer, medlemslande og øvrige standar-
diseringsorganer skal øge den offentlige opmærksomhed og undervisning
om standardisering.
Med henblik på at
adressere centrale samfundsmæssige udfordringer
fo-
reslår Kommissionen følgende initiativer:
6. Kommissionen lægger op til en revision af direktiv 2001/95/EF (pro-
duktsikkerhedsdirektivet) for at styrke brugen af og nedbringe udvik-
lingsperioden for europæiske standarder.
7. Kommissionen vil udvide brugen af standarder til at understøtte lov-
givning på miljø- og sikkerhedsområdet.
8. Medlemslandene skal sikre effektiv inddragelse af interessenter i ud-
viklingen af standarder.
9. Nationale og europæiske standardiseringsorganer skal tage højde for
forbrugere, miljø og handicaptilgængelighed i deres inddragelse af inte-
ressenter.
Med henblik på
en inklusiv proces ved udvikling af standarder
foreslår
Kommissionen følgende initiativer:
10. De europæiske standardiseringsorganer anmodes om at vurdere mu-
ligheden for at indføre en alternativ proces for udvikling af standarder,
som er særligt følsomme eller af særlig offentlig interesse.
11. Kommissionen vil bede nationale og europæiske standardiseringsor-
ganer om at dokumentere overensstemmelse med WTO’s TBT-
principper.
12. Nationale og europæiske standardiseringsorganer anmodes om at ud-
vikle et bedømmelsessystem til at overvåge gensidig inddragelse i udvik-
lingen af standarder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
13. Medlemslandene tilskyndes til at støtte inddragelsen af interesseorga-
nisationer i standardiseringsarbejdet, herunder særligt SMV-
organisationer.
14. De nationale standardiseringsorganer opfordres til at afdække mulig-
hederne for billigere standarder og standardiseringspakker for at nedbrin-
ge omkostningerne med henblik på at give særlige grupper, eksempelvis
SMV’er, øget adgang til standarder.
15. Europæiske interesseorganisationer skal styrkes, bl.a. gennem finan-
siel bistand fra Kommissionen.
Med henblik på
at styrke det indre marked for tjenesteydelser
foreslår
Kommissionen følgende initiativer:
16. Tjenesteydelser skal omfattes af anvendelsesområdet for det tilhøren-
de forordningsforslag om standardisering.
17. Kommissionen vil, når der opstår efterspørgsel, anmode om udvikling
af frivillige standarder for tjenesteydelser.
18. Der etableres en højniveaugruppe vedrørende tjenesteydelser.
Med henblik på
at understøtte den teknologiske udvikling og sikre inter-
operabilitet på det indre marked
foreslår Kommissionen følgende initia-
tiver:
19. Der skal kunne refereres til udvalgte IKT-standarder i offentlige ud-
bud.
20. Kommissionen vil arbejde for, at der i EU’s retsakter i stigende grad
henvises til udvalgte IKT-standarder.
21. Kommissionen vil oprette en interessent-platform, som kan rådgive
Kommissionen om implementering af standardiseringspolitikken på IKT-
området.
22. Medlemslandene opfordres til at øge anvendelsen af udvalgte IKT-
standarder i offentlige udbud.
23. De internationale standardiseringsorganer opfordres til at inddrage
privat-udviklede IKT-standarder i det europæiske standardiseringssystem
gennem eksempelvis hurtige procedurer (fast track).
Med henblik på
at styrke grundlaget for samhandel med tredjelande
fore-
slår Kommissionen følgende initiativer:
24. Kommissionen vil fortsat promovere øget overensstemmelse i forhold
til internationale standarder samt brugen af private standarder i forbindel-
se med forhandlinger om regulering og samhandel.
25. Kommissionen vil øge den tekniske bistand til lande og regioner for
at øge inddragelsen i standardiseringsarbejdet.
26. Kommissionen vil støtte europæiske standardiseringseksperter i lande
med særligt samhandelspotentiale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1019357_0004.png
4/7
27. Kommissionen opfordrer nationale og europæiske standardiseringsor-
ganer til at fremsætte flere forslag til internationale standarder på områ-
der, hvor Europa er fremtrædende.
28. De nationale standardiseringsorganer forventes at optræde samlet i in-
ternationale fora.
Med henblik på
at sikre en effektiv revision af det europæiske standardi-
seringssystem
foreslår Kommissionen følgende initiativ:
29. I 2013 indledes en uvildig evaluering af udviklingen i det europæiske
standardiseringssystem og implementeringen af meddelelsens initiativer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at meddelelsen ikke har egentlige lovgivningsmæssige konse-
kvenser for Danmark. Udmøntning af meddelelsens initiativer i konkrete
retsakter kan potentielt få betydning for dansk lovgivning, men disse konse-
kvenser anføres i forbindelse med den konkrete udmøntning af initiativerne.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konse-
kvenser for EU's budget. De fremlagte initiativer vil ved en senere ud-
møntning kunne indebære udgifter på EU's budget i form af finansiel
støtte til europæiske sammenslutninger, der repræsenterer SMV'er og
samfundets interesseparter. Danmark betaler ca. 2 % af EU's udgifter.
Den forudsatte nationale medfinansiering forventes at ville kunne afhol-
des inden for de eksisterende rammer. Kommissionen vil derudover even-
tuelt gøre finansieringen af europæiske standardiseringsorganer betinget
af, at de lever op til visse resultatkriterier, og at de opfylder opstillede
målsætninger. Udgiften til finansiering af europæiske standardiseringsor-
ganer kan dermed vise sig at blive mindre end disponeret i EU's budget,
hvis de europæiske standardiseringsorganer ikke lever op til resultatkrite-
rierne.
Meddelelsen skønnes ikke i sig selv at have væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1019357_0005.png
5/7
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
Beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke i sig selv at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark. Ved en senere udmøntning skønnes meddelelsen at have positiv virk-
ning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU generelt, idet initiativerne 8
og 13 sikrer en øget inddragelse af interessenter i standardiseringsprocessen.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrence-
evne med frist den 24. juni 2011. Der er modtaget høringssvar fra DI,
Dansk Standard, Landsorganisationen i Danmark og Oracle Danmark.
DI finder det overordnet set positivt, at Kommissionen fremsætter initiativer
til udvikling af det europæiske standardiseringssystem i fremtiden. DI me-
ner dog, at der er behov for i højere grad at anerkende, at en betragtelig del
af det nuværende arbejde med standardisering udføres og finansieres af er-
hvervslivet, og at standarder fortsat som udgangspunkt skal være frivillige
og markedsdrevne. DI mener ikke, at de foreslåede tiltag til interessentind-
dragelse reelt vil sikre interessentinddragelse, fordi tiltagene ikke adresserer
de reelle udfordringer for interessenterne i form af manglende ressourcer –
både tidsmæssigt, økonomisk og kompetencemæssigt. DI støtter i udgangs-
punktet en nedbringelse af udviklingstiden for standarder, men lægger vægt
på, at dette ikke må ske på bekostning af konsensus og kvalitet samt inddra-
gelse af interessenter. I relation til IKT-standarder anerkender DI, at der kan
være behov for at samarbejde med etablerede fora/konsortier, således at re-
levante standarder kanaliseres ind i det europæiske standardiseringssystem.
Dette bør ske gennem de europæiske standardiseringsorganisationer, og ik-
ke ved en Kommissionsprocedure.
Dansk Standard (DS) støtter i udgangspunktet en revision af det europæiske
standardiseringssystem, men mener, at der er behov for at anerkende den al-
lerede opnåede indsats samt de grundlæggende og velfungerende strukturer
i det eksisterende system – herunder det nationale delegationsprincip. DS
støtter Kommissionens idéer om udarbejdelse af arbejdsprogrammer, men
understreger at dette skal ske ved en inklusiv proces. DS støtter generelt
nedbringelse af udviklingstiden på standarder på innovative områder, men
anbefaler forsigtighed ift. kobling til finansiering, idet effektivisering ikke
må forringe kvalitet og konsensus. Derfor skal det etablerede standardise-
ringssystem som udgangspunkt anvendes, idet en alternativ produktionslinje
ikke nødvendigvis er hverken inklusiv eller effektiv. DS bakker op om tiltag
til at udbrede kendskab til og markedsføring af europæisk standardisering,
men efterspørger konkrete initiativer. DS er generelt positiv ift. at støtte de
europæiske interesseorganisationer og at inddrage tjenesteydelser i standar-
diseringssystemet, men efterspørger konkrete tiltag. DS påpeger, at den fo-
reslåede procedure for godkendelse af IKT-standarder hverken er inklusiv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1019357_0006.png
6/7
eller sikrer efterlevelse af WTO’s TBT-principper. DS støtter en rådgivende
interessentplatform, inddragelse af IKT-standarder i offentlige udbud, en
fælleseuropæisk tilgang til international standardisering og en evaluering af
meddelelsens initiativer i 2013, hvilket dog foreslås rykket til 2014.
Landsorganisationen i Danmark (LO) mener generelt, at der kan opstå cen-
trale dilemmaer i forhold til nedbringelse af udviklingstiden i forhold til in-
teressentinddragelse og gennemsigtighed. Endvidere påpeger LO, at der er
behov for at tage højde for de sociale områder, herunder arbejdsmiljø, når
det centrale fokus for meddelelsen er bæredygtig vækst. LO ønsker gen-
nemgående, at meddelelsen også tager højde for arbejdssikkerhed de steder,
hvor der lægges fokus på forbruger- og miljøbeskyttelse. Ligeledes bør ar-
bejdstagerorganisationer fremgå af interessentoversigten og af oversigten
over organisationer berettiget til finansiering. LO efterspørger desuden, at
det specificeres nærmere, hvem der deltager i IKT-interessentplatformen,
som Kommissionen vil udpege til at rådgive sig om IKT-standarder.
Oracle Danmark (OD) støtter generelt en revision af det europæiske stan-
dardiseringssystem og bakker op om et øget internationalt fokus. OD finder
det desuden positivt, at man ved reformen åbner mulighed for at referere til
privat udviklede IKT-standarder i offentlige udbud og underlægge evalue-
ringen af sådanne standarder WTO’s kriterier for gennemsigtighed. OD ef-
terspørger i meddelelsen et konkret initiativ til ændring af de europæiske
standardiseringsorganers monopol, hvor det findes hensigtsmæssigt – ek-
sempelvis indenfor IKT-området – til fordel for private fora som W3C og
OASIS. OD efterspørger, at Kommissionen går videre i reformen af de na-
tionale standardiseringsorganer, og at de nationale organer bliver fortalere
for brug og udvikling af internationale standarder snarere end europæiske.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De foreløbige tilkendegivelser fra medlemsstaterne indikerer, at de fleste
medlemslande generelt er positive og støtter en gennemgang og evaluering
af det eksisterende europæiske standardiseringssystem.
Flere medlemslande lægger vægt på, at initiativerne ikke må ændre det na-
tionale delegationsprincip, men er positive overfor tiltag til at støtte inddra-
gelse af alle interessenter og et åbent og transparent system. Derved støtter
en stor del af medlemslandene som udgangspunkt også, at udviklingstiden
for standarder kan nedbringes, under hensyn til fortsat gennemsigtighed og
konsensus i processen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens meddelelse med initiativer til
fremtidig tilpasning af det europæiske standardiseringssystem, idet der kan
være behov for at tilpasse standardiseringsprocessen til en globaliseret ver-
den samt den teknologiske udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1019357_0007.png
7/7
Derudover er det generelt regeringens holdning, at standardisering kan være
et vigtigt redskab til at gennemføre offentlig politik samt til at sikre færre
handelshindringer i EU’s indre marked.
Regeringen finder det væsentligt at bibeholde det nationale delegationsprin-
cip, og støtter samtidig alle tiltag til at sikre et åbent og transparent system,
hvor alle interessenter, herunder SMV’er, forbrugere og arbejdstagere, har
mulighed for at deltage i standardiseringsprocessen. Regeringen er endvide-
re positiv overfor inddragelse af tjenesteydelser i den tilhørende forordnings
anvendelsesområde.
Regeringen støtter i udgangspunktet, at privat udviklede IKT-standarder kan
få status som formelle standarder, og blandt andet skal kunne anvendes i of-
fentlige udbud, men mener samtidig at der er behov for, at WTO’s TBT-
krav til transparens og interessentinddragelse skal tilgodeses. De foreslåede
kriterier og procedurer herfor – herunder i relation til rådgivende komité-
er/interessentplatforme – bør i højere grad sikre dette.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg. Sagen er tidligere nævnt i forbindelse med Kommissionens offentli-
ge høring vedr. det fremtidige europæiske standardiseringssystem. Ud-
valget har i den forbindelse modtaget høringsnotat den 18. maj 2010
(EUU alm. del – Bilag 385).