Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0327 Bilag 1
Offentligt
1027032_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. juli 2011
Internationale Kontor
Johan Kristian Legarth
SJ-STD-951JKL
211483
GRUND - OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens grønbog om anvendelse af
lovgivningen om frihedsberøvelse på det strafferetlige område.
KOM(2011) 327
Resumé
Kommissionen har den 14. juni 2011 udsendt grønbogen ”Styrkelse af den
gensidige tillid inden for det europæiske retlige område – en grønbog om
anvendelse af EU-lovgivningen om frihedsberøvelse på det strafferetlige
område”.
Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog i 2009 en resolution om en kø-
replan med henblik på at styrke mistænktes eller tiltaltes proceduremæssi-
ge rettigheder i straffesager. I resolutionen anførte Rådet bl.a., at ufor-
holdsmæssigt lange perioder med varetægtsfængsling kan påvirke det ret-
lige samarbejde mellem medlemsstaterne i negativ retning. Rådet opfor-
drede herefter Kommissionen til at fremlægge en grønbog om varetægts-
fængsling. Med grønbogen om anvendelse af EU-lovgivningen om friheds-
berøvelse på det strafferetlige område efterkommer Kommissionen bl.a.
denne opfordring.
Formålet med grønbogen er at undersøge, i hvilket omfang spørgsmål om
frihedsberøvelse har konsekvenser for den gensidige tillid og dermed den
gensidige anerkendelse og det retlige samarbejde generelt i Den Europæi-
ske Union. I grønbogen rejser Kommissionen således en række spørgsmål
vedrørende varigheden af frihedsberøvelser, forholdene under frihedsbe-
røvelse og alternativer til frihedsberøvelse i medlemsstaterne samt om
EU’s rolle på dette område. Det bemærkes, at i den udstrækning der i for-
længelse af Kommissionens grønbog måtte blive taget initiativ til et EU-
lovgivningsforslag vedrørende frihedsberøvelse på det strafferetlige områ-
de, vil et sådant forslag være omfattet af det danske retsforbehold.
Kommissionen har sendt grønbogen i bred offentlig høring med svarfrist
den 30. november 2011.
EU-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
I Stockholm-programmet, der fastlægger de overordnede rammer for sam-
arbejdet om retlige og indre anliggender og udstikker prioriteterne for
samarbejdet på området for 2010-2014, hedder det bl.a.:
”Det Europæiske Råd finder, at der bør gøres en indsats for at
styrke den gensidige tillid og effektivisere princippet om gensidig
anerkendelse i forbindelse med tilbageholdelse. Der bør gøres en
indsats for at udveksle bedste praksis, og gennemførelsen af de
europæiske fængselsbestemmelser, som er godkendt af Europarå-
det, bør støttes. Man kunne også gøre en indsats med hensyn til
spørgsmål som alternativer til fængsel, pilotprojekter vedrørende
frihedsberøvelse og bedste praksis inden for fængselsforvaltning.
Kommissionen opfordres til yderligere overvejelser vedrørende
dette spørgsmål inden for de muligheder, Lissabontraktaten gi-
ver.”
Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog den 30. november 2009 en re-
solution om en køreplan med henblik på at styrke mistænktes eller tiltaltes
proceduremæssige rettigheder i straffesager. Rådet opfordrede i resolutio-
nen Kommissionen til at fremsætte konkrete forslag vedrørende de foran-
staltninger, der er nævnt i køreplanen. Kommissionen har på den baggrund
udarbejdet en pakke af foranstaltninger vedrørende mistænktes og tiltaltes
proceduremæssige rettigheder. Forslagene i pakken, hvoraf endnu ikke alle
er fremsat, dækker retten til tolke- og oversættelsesbistand i straffesager,
retten til information under straffesagen, adgang til advokatbistand, retten
til kommunikation under frihedsberøvelse, beskyttelse af sårbare mistænk-
te og tiltalte personer og adgang til retshjælp.
I resolutionen anførte Rådet endvidere, at ”varigheden af den periode, en
person kan berøves sin frihed, inden vedkommende bliver stillet for en
domstol og under selve retssagen, varierer betragteligt fra medlemsstat til
medlemsstat. Uforholdsmæssigt lange perioder med varetægtsfængsling er
skadelige for den enkelte, kan påvirke det retlige samarbejde mellem med-
lemsstaterne i negativ retning og kendetegner ikke de værdier, som Den
Europæiske Union står for. Passende foranstaltninger i den forbindelse bør
undersøges i en grønbog.” Rådet opfordrede i den forbindelse Kommissio-
nen til at overveje at fremlægge den anførte grønbog.
Grønbogen skal således ses i sammenhæng med pakken om procedure-
mæssige rettigheder.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027032_0003.png
Det bemærkes, at såfremt der på et tidspunkt måtte blive taget initiativ til
et EU-lovgivningsforslag om frihedsberøvelse på det strafferetlige område,
vil et sådant forslag i givet fald være omfattet af det danske retsforbehold.
2. Indhold
2.1. Spørgsmål om betydningen af frihedsberøvelse for anvendelsen af in-
strumenter vedrørende gensidig anerkendelse
Kommissionen anfører i grønbogen, at forholdene under frihedsberøvelse
kan have direkte konsekvenser for, om princippet om gensidig anerkendel-
se af retsafgørelser fungerer efter hensigten. Uden gensidig tillid i forhold
til frihedsberøvelser vil de af EU’s retsakter om gensidig anerkendelse, der
vedrører frihedsberøvelse, ikke fungere efter hensigten, da medlemsstater-
ne vil kunne være tilbageholdende med at anerkende og fuldbyrde en afgø-
relse fra en anden medlemsstats myndigheder.
Som konkrete eksempler på retsakter vedrørende gensidig anerkendelse,
der potentielt berøres af spørgsmålet om forholdene under frihedsberøvel-
se, peger Kommissionen på Rådets rammeafgørelser om henholdsvis den
europæiske arrestordre, om overførsel af indsatte, om gensidig anerkendel-
se af alternative sanktioner og prøvetid og om den europæiske kontrolor-
dre.
I forlængelse af grønbogens betragtninger om den betydning, forholdene
under frihedsberøvelse kan have for anvendelsen af instrumenter vedrø-
rende gensidig anerkendelse, ønsker Kommission oplyst, hvilke alternati-
ver (som ikke indebærer frihedsberøvelse) der findes til varetægtsfængs-
ling, om disse alternative foranstaltninger virker og om – og i bekræftende
fald hvordan – der på EU-plan kunne tilskyndes til brug af sådanne alter-
nativer. For så vidt angår alternativer til frihedsberøvelse efter domfældel-
se ønsker Kommissionen oplyst de vigtigste foranstaltninger af denne type
i de enkelte retssystemer, om disse foranstaltninger virker samt om – og i
bekræftende fald hvordan – der på EU-plan kunne til tilskyndes til brug af
sådanne alternative foranstaltninger. Endelig anmoder Kommissionen om
en vurdering af, hvordan forholdene under frihedsberøvelse kan have kon-
sekvenser for, om den europæiske arrestordre og rammeafgørelsen om
overførelse af fængselsindsatte fungerer efter hensigten.
2.2. Spørgsmål vedrørende anvendelsen af varetægtsfængsling
Med henvisning til bl.a. artikel 5, stk. 1, i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention anfører Kommissionen i grønbogen, at der kun kan fo-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
retages frihedsberøvelse, når det sker i overensstemmelse med forpligtel-
sen til at overholde retten til frihed, som er tæt forbundet med uskyldsfor-
modningen. Kommissionen anfører i forlængelse heraf, at varetægtsfængs-
ling i alle medlemsstaternes retssystemer er en foranstaltning, der har ka-
rakter af en undtagelse, og som kun bør anvendes, når alle andre foran-
staltninger findes at være utilstrækkelige.
Endvidere fremgår det af grønbogen, at der i alle tilfælde bør føres tilsyn
med den varetægtsfængsledes situation, og at der løbende under sagen bør
foretages en prøvelse af, om den varetægtsfængslede kan løslades. Det an-
føres også, at der ved berammelse af sagerne bør gives prioritet til de sa-
ger, hvor tiltalte er frihedsberøvet, ligesom proportionalitetsprincippet in-
debærer, at tvangsforanstaltninger såsom varetægtsfængsling eller alterna-
tiver hertil kun anvendes, når det er absolut nødvendigt og da kun så læn-
ge, det er nødvendigt.
Kommissionen anfører i forlængelse heraf, at udenlandske tiltalte typisk er
ringere stillet med hensyn til løsladelse, fordi de anses for at frembyde en
større risiko for unddragelse fra retsforfølgning end tiltalte, der er statsbor-
gere i det pågældende land. Konsekvensen heraf bliver, at der gøres ind-
greb i udlændingens ret til frihed, alene fordi den pågældende har færre
tilknytningsmomenter til jurisdiktionsområdet.
I forhold til spørgsmålet om den gensidige tillid mellem medlemsstaterne
anfører Kommissionen, at hvis der viser sig et mønster med uforholds-
mæssigt lange varetægtsperioder, kan det virke undergravende for den
gensidige tillid. Kommissionen ønsker i lyset heraf at foretage en vurde-
ring af, om juridisk bindende regler, f.eks. EU-mindstekrav til regelmæssig
prøvelse af grundene til fængsling, ville øge den gensidige tillid.
Kommissionen ønsker på denne baggrund oplyst, hvordan det i de enkelte
retssystemer sikres, at en tiltalt løslades, medmindre der er tungtvejende
grunde til fortsat at varetægtsfængsle den pågældende. Kommissionen øn-
sker endvidere en vurdering af, i hvilken udstrækning forskelle mellem
medlemsstaternes regler og praksis vedrørende varigheden af varetægts-
fængslinger og hyppigheden af prøvelsen af varetægtsfængslingen kan ud-
gøre en hindring for gensidig tillid medlemsstaterne imellem, samt af
hvordan man bedst reducere unødig varetægtsfængsling. Kommissionen
spørger endvidere til, i hvilken udstrækning nationale domstole udsteder
europæiske arrestordre som alternativ til varetægtsfængsling af personer
fra en anden medlemsstat. Endelig rejser Kommissionen spørgsmål om,
hvorvidt det ville være ønskeligt at fastsætte EU-minimumsregler vedrø-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027032_0005.png
rende varigheden og prøvelsen af varetægtsfængslinger og hvordan dette i
givet fald burde ske.
2.3. Særlige spørgsmål vedrørende frihedsberøvelse af børn
Kommissionen anfører i grønbogen, at frihedsberøvelse har meget negati-
ve konsekvenser for børns harmoniske udvikling. Fængsling af børn må
kun bruges som en sidste udvej og for det kortest mulige passende tidsrum.
Børn skal behandles på en måde, der tager hensyn til deres aldersmæssige
behov, de skal holdes adskilt fra voksne frihedsberøvede, og de skal have
ret til at opretholde kontakt med deres familie.
På baggrund af disse betragtninger anmoder Kommissionen om eksempler
på særlige alternative foranstaltninger til frihedsberøvelse, som kan bruges
i forhold til børn.
2.4. Spørgsmål vedrørende forholdene under og tilsynet med varetægts-
fængsling
I grønbogen anføres det, at gode forhold under frihedsberøvelse er en nød-
vendig forudsætning for rehabiliteringen af kriminelle.
Kommissionen anfører i tilknytning hertil, at en række rapporter om for-
holdene under frihedsberøvelse i fængsler i EU viser, at de internationale
standarder ikke i alle tilfælde opfyldes, herunder Europarådets europæiske
fængselsbestemmelser og FN’s standardiserede minimumsregler for be-
handling af fængslede.
Størstedelen af EU’s medlemsstater (herunder Danmark) har ratificeret en
protokol fra 2006 til FN’s torturkonvention, hvorefter der på nationalt plan
skal oprettes eller udpeges en national forebyggende mekanisme til at føre
tilsyn med fængsler. EU- og Europarådet finansierer et projekt til fremme
af etableringen af et aktivt netværk bestående af de nationale forebyggende
mekanismer i Europa med henblik på udveksling af erfaringer og kritisk
refleksion.
Kommissionen anmoder i tilknytning hertil om forslag til, hvordan med-
lemsstaternes tilsyn med fængslerne yderligere kan fremmes og hvordan
fængselsadministratorerne kan tilskyndes til mere netværkssamarbejde og
til at fastlægge den bedste praksis. Endvidere ønsker Kommissionen for-
slag til, hvordan Europarådets og medlemsstaternes indsats for at anvende
standarderne for gode forhold under frihedsberøvelse kan støttes bedre.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Gældende dansk ret
Grønbogen forholder sig ikke indholdsmæssigt til specifikke afsonings-
former eller straffeprocessuelle foranstaltninger, ligesom grønbogen ikke
lægger op til fastlæggelse af specifikke rammer for varigheden af eller for-
holdene under afsoning eller varetægtsfængsling.
Grønbogen berører således ikke i sig selv gældende danske regler.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
5. Høring
Grønbogen er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
med frist til den 1. november 2011:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet i Dan-
mark, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Fængselsinspek-
tører og Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen, Dansk
Fængselsforbund, HK-Landsklubben Kriminalforsorgen, Dansk Socialråd-
giverforening, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden,
Dansk Retspolitisk Forening og Kriminalpolitisk Forening (KRIM).
6. Nærhedsprincippet
Grønbogen giver ikke i sig selv anledning til spørgsmål i forhold til nær-
hedsprincippet, men måtte der på et tidspunkt blive fremsat et EU-forslag
om frihedsberøvelse på det strafferetlige område, vil et sådant forslag give
anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Høringen over grønbogen løber til den 30. november 2011. Der ses ikke at
være medlemsstater der på nuværende tidspunkt har afgivet høringssvar,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ligesom der ikke ses at foreligge offentlige tilkendegivelse om de øvrige
medlemsstaters holdning til de spørgsmål, der rejses i grønbogen.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Regeringens holdning vil – blandt andet i lyset af de indkomne høringssvar
– blive fastlagt i forbindelse med udarbejdelse af regeringens svar på
Kommissionens høring. Regeringens høringssvar vil blive sendt til Folke-
tingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg til orientering.
7