Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0367 Bilag 1
Offentligt
1026157_0001.png
Styrelsen for International Uddannelse
Bredgade 36
1260 København K
Vedr. Kommissionens høring om modernisering af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer
Styrelsen for International Uddannelse har af 28. juni 2011 fremsendt hørings-
skrivelse til bl.a. Dansk Arbejdsgiverforening vedr. Kommissionens Grønbog om
Anerkendelsesdirektivet.
Dansk Arbejdsgiverforening har følgende bemærkninger til grønbogen:
Generelle bemærkninger:
For DA er det absolut afgørende, at alle bestræbelser, såvel nationalt som på
EU-plan, går i retning af at understøtte en vækstdagsorden, der kan være med
til at få såvel Danmark som Europa ud af krisen. Et vigtigt element heri er at
sikre fri bevægelighed af arbejdskraft og tjenesteydelser.
Kun en vækst i virksomhederne på det private arbejdsmarked og en understøt-
telse af initiativer, der kan øge effektivitet og konkurrencedygtighed, kan give
Danmark og EU den indtjening, der er nødvendig for at sikre varig velfærd.
I den sammenhæng ser DA meget positivt på at revidere direktivet med hen-
blik på at fjerne nogle af begrænsningerne for den frie bevægelighed og derud-
over iværksættelse af initiativer, der i højere grad understøtter mulighederne
for fri bevægelighed af arbejdskraft og tjenesteydelser.
Specifikke bemærkninger:
A: New approaches to mobility
I relation til indførelse af et såkaldt erhvervspas er det DA’s vurdering, at så-
fremt erhvervspasset udformes således, at det sikrer gennemskuelighed og er
enkelt og ukompliceret at opnå, finder DA forslaget hensigtsmæssigt.
DA kan i den sammenhæng støtte bestræbelser, der går i retning af at gøre
udligningsforanstaltninger overflødige, samt muligheder for delvis anerkendelse
inden for visse lovregulerede erhverv.
DA støtter også muligheden for at revidere omfanget af lovregulerede erhverv i
medlemsstaterne.
B: Building on achievements
DA kan støtte, at området effektiviseres som foreslået med etablering af et
centralt kontaktpunkt, som i Danmark er placeret i Styrelsen for International
Uddannelse.
I relation til forslaget om at ophæve kravet om 2 års erhvervserfaring i tilfælde
af, at et erhverv ikke er lovreguleret i hjemlandet, har DA følgende bemærk-
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
23. august 2011
KKL
Dok ID: 11182
CVR 16834017
E-mail [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026157_0002.png
Side 2
ninger:
I Danmark er der med hjemmel i direktivets undtagelsesbestemmelse om of-
fentlig sikkerhed og sundhed indført en række undtagelser fra arbejdsgivernes
mulighed for, i relation til midlertidigt arbejde, at vurdere, om vedkommende
er i stand til at udføre arbejdet sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
DA finder, at denne begrænsning, der indebærer en anmeldepligt til Arbejdstil-
synet, ikke er i overensstemmelse med direktivets intention og formål, da di-
rektivet ikke omhandler arbejdstagernes sikkerhed og sundhed, men den of-
fentlige sikkerhed og sundhed.
Den i Danmark indførte begrænsning lægger hindringer i vejen for arbejdskraf-
tens frie bevægelighed.
Det er særligt problematisk ved midlertidige ansættelser, idet sagsbehandlings-
tiden alene vil være en forsinkelse af processen og reelt vanskeliggør ansættel-
se af midlertidig udenlandsk arbejdskraft, uanset hvor effektiv den nationale
sagsbehandling er.
DA finder derudover, at et krav om erhvervserfaring i 2 år for det første ikke er
afgørende for, hvorvidt den enkelte kan arbejde sikkerhedsmæssigt og sund-
hedsmæssigt fuldt forsvarligt, og for det andet er kravet helt uproportionalt
med, at de uddannelseskrav, som erhvervserfaringen skal matche, ofte er et
AMU–kursus af en dags varighed.
Arbejdsgiverne står til ansvar efter arbejdsmiljøloven og tilsvarende national og
international regulering, og har naturligvis ansvaret for, at arbejde i Danmark
udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og Arbejdstil-
synet har mulighed for at kontrollere dette og afgive påbud, såfremt det ikke er
tilfældet.
At besværliggøre arbejdskraftens frie bevægelighed ved at forlange dokumen-
tation for 2 års erhvervserfaring, før det overhovedet kan vurderes, om ved-
kommende i øvrigt har de nødvendige kompetencer, er en helt uforholdsmæs-
sig foranstaltning i relation til at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Dette synspunkt gælder i øvrigt, uanset om det er Arbejdstilsynet eller ar-
bejdsgiverne, der skal foretage den vurdering jf. bekendtgørelse om anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet.
Når det er sagt, så har DA forståelse for, at når det gælder arbejde i tårnkraner
og med større stilladser, er der et særskilt hensyn at tage til den offentlige sik-
kerhed. Det indebærer samtidig et behov for en særlig opmærksomhed på fag-
lige kvalifikationer hos personer, der skal udføre arbejde inden for disse felter.
DA kan i øvrigt generelt støtte indførelsen af IMI og implementering af EQF
som erstatning for direktivets oplistning af 5 uddannelsesniveauer i artikel 11.
DA har ikke øvrige bemærkninger til grønbogen.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Karoline Klaksvig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026157_0003.png
Side 3