Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0367 Bilag 1
Offentligt
1026158_0001.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens høring vedrørende modernisering af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af er-
hvervsmæssige kvalifikationer (Grønbogen) - KOM(2011)367
Resumé
Kommissionen har den 22. juni 2011 offentliggjort grønbogen ”Moderni-
sering
af
direktiv
om
anerkendelse
af
erhvervsmæssige kvalifikationer” (KOM(2011)367) vedrørende moderni-
sering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om aner-
kendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Formålet med grønbogen er at igangsætte en høringsrunde, der skal af-
klare medlemsstaternes, kompetente myndigheders, EU-borgeres og be-
rørte organisationers syn på moderniseringen af direktivet. Frist for
Kommissionens høring er den 20. september 2011.
Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslag til en revision af di-
rektivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer ultimo 2011.
Grønbogen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har ved KOM(2011)367 af 22. juni 2011 fremsendt grønbo-
gen
”Modernisering
af
direktiv
om
anerkendelse
af
erhvervsmæssige kvalifikationer”
med høringsfrist den 20. september
2011.
EU-reglerne for anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer er fast-
sat i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september
2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, også kendt
som ”anerkendelsesdirektivet”. Anerkendelsesdirektivet berører på EU-
plan omkring 4700 lovregulerede erhverv, fordelt i omkring 800 er-
hvervsgrupper, og i Danmark berører direktivet omkring 120 lovregule-
rede erhverv. Det eksisterende direktiv indebærer for medlemsstaternes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0002.png
2/21
statsborgere, at de har ret til at udøve et erhverv som selvstændig eller
lønmodtager i en anden medlemsstat end den, hvori de har opnået deres
erhvervsmæssige kvalifikationer.
Direktivet gælder for EU/EØS-statsborgere og for statsborgere i lande,
som EU har indgået aftale med om anvendelse af direktivet. Direktivet
gælder for fysiske personer, som er fuldt kvalificerede til at udøve deres
erhverv i et andet EU/EØS-land, og som ønsker at arbejde som selvstæn-
dige eller som arbejdstagere i en anden medlemsstat inden for et erhverv,
som er lovreguleret i landet. Anerkendelsesdirektivet fastsætter reglerne
for varig erhvervsudøvelse (etablering) og for midlertidig og lejlighedsvis
erhvervsudøvelse (tjenesteydelser) på tværs af grænserne i EU/EØS.
Det overordnede formål med revisionen af direktivet er at identificere
konkrete behov for og foretage ændringer i direktivet, så det i højere grad
kan bidrage til fjernelse af barrierer for arbejdskraftens frie bevægelighed
i EU.
Kommissionen begrunder bl.a. emnerne med behovet for at gøre systemet
for anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer mere effektivt, at
fjerne barrierer for arbejdskraftens frie bevægelighed i EU og for fuldt ud
at udnytte det potentiale, der knyttes til anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer. Dette forventes at kunne bidrage til målsætningerne om et
stærkt indre marked, der skaber nye arbejdspladser og kan bidrage til at
øge EU’s vækst og konkurrenceevne.
I forbindelse med høringen om modernisering af direktivet om anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer anmoder Kommissionen om in-
teressenternes foreløbige holdninger til følgende tre emner:
A. Nye tilgange til arbejdskraftens mobilitet
Kommissionen anmoder om interessenternes holdninger vedrørende ind-
førelse af et såkaldt ’professional card’ i EU; vedrørende arbejdsdeling
mellem hjemlandet og værtslandet, når en person ønsker at benytte sig af
reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed vedrørende:
betingelser for at indføre en ordning for en ”delvis” anerkendelse,
der i værtslandet kan åbne for adgang til udøvelse af visse, be-
grænsede erhvervsaktiviteter inden for et erhverv, der er lovregu-
leret; samt
muligheden for i direktivets artikel 15 vedrørende såkaldte ”fælles
platforme”
1
at ændre antallet af medlemsstater, der kan foreslå en
1
En »fælles platform« defineres i direktiv 2005/36/EC, art. 15, stk. 1, som
”en samlet række kri-
terier for erhvervsmæssige kvalifikationer, som kan udligne de væsentlige forskelle, der er blevet
identificeret mellem de enkelte medlemsstaters krav til uddannelsen til et bestemt erhverv. De væ-
sentlige forskelle identificeres ved at sammenligne varighed og indhold af uddannelsen i mindst to
tredjedele af medlemsstaterne, herunder alle de medlemsstater, der lovregulerer det pågældende
erhverv”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0003.png
3/21
fælles platform med henblik på at gøre udligningsforanstaltninger
(en test eller en prøvetid) overflødige.
muligheden for at revidere omfanget af lovregulerede erhverv i
medlemslandene, med udgangspunkt i traktatens regler om dis-
kriminationsforbud og medlemsstaternes hensyn til at regulere
adgang til udøvelse af visse erhverv.
B) Resultatorienterede modeller for erhvervsmæssig anerkendelse –
spørgsmål
Kommissionen anmoder om interessenternes holdning til muligheden for
at forbedre informationsadgangen for borgere, virksomheder og andre be-
rørte parter via et centralt kontaktpunkt (i Danmark placeret i Styrelsen
for International Uddannelse) samt adgang til at
alle
kan ansøge om er-
hvervsmæssig anerkendelse via de Kvikskranker, der er blevet oprettet
under Servicedirektivet.
Kommissionen anmoder endvidere om interessenternes holdning til,
hvorvidt et krav om forudgående erhvervserfaring af to års varighed, i til-
fælde af at et erhverv ikke er lovreguleret i ansøgerens hjemland, kan af-
skaffes. Tillige spørger Kommissionen om interessenternes holdning til
definitionen af ”lovreguleret uddannelse”. Endelig anmoder Kommissio-
nen om interessenternes holdning til spørgsmålet om, hvorvidt direktivets
artikel 11, som oplister fem uddannelsesniveauer, kan slettes, samt hvor-
vidt ”European Qualification Framework” (EQF) bør implementeres i
stedet for.
Kommissionen spørger afslutningsvis om interessenternes holdning til,
hvorvidt anvendelsen af det såkaldte Informationssystem for det indre
marked (IMI) skal gøres obligatorisk, og hvorvidt et alarmsystem skal
indføres, når medlemslandene som led i det administrative samarbejde
udveksler visse oplysninger om personer, der har søgt om anerkendelse.
C) Modernisering af den automatiske anerkendelsesordning
Kommissionen anmoder om interessenternes holdning til spørgsmål om
modernisering af direktivbestemmelser vedrørende den automatiske an-
erkendelsesordning for læger, tandlæger, sygeplejersker, jordmødre, far-
maceuter, dyrlæger og arkitekter. Dette skyldes, at reglerne er blevet ud-
stedt for mere end femten år siden, og der er tale om erhvervsområder
under betragtelig videnskabelig og teknologisk udvikling.
Kommissionen foreslår, at moderniseringen af ordningen skal opdeles i
tre faser, samtidig med at tilliden til ordningen yderligere skal styrkes. Til
brug herfor foreslår Kommissionen en række tekniske afklaringer inden
for de enkelte erhverv, som er omfattet af ordningen. Eksempelvis fore-
slås afklaring af ansøgernes status i værtslandet, afklaring af krav til den
mindste uddannelsesvarighed for læger, tilpasning af bestemmelserne om
mindstekrav til uddannelsen for de syv ovennævnte erhverv samt forhø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0004.png
4/21
jelse af adgangskravene til sygeplejerskeuddannelsen.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets endelige
holdning.
Europa-Parlamentets udvalg for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse
(IMCO) har den 27. juli 2011 offentliggjort udkast til betænkning om
modernisering af anerkendelsesdirektivet
2
. Indeholdt i betænkningsudka-
stet er bidrag fra Europa-Parlamentets udvalg for Beskæftigelse og Socia-
le Anliggender (EMPL) og udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevare-
sikkerhed (ENVI).
Udvalgets diskussion af betænkningen forventes at foregå sidst i august
2011. Det forventes, at emnet igen bliver sat på dagsorden den 19. sep-
tember 2011. Afstemning i udvalget forventes at finde sted den 17. okto-
ber 2011.
Udvalget anbefaler i betænkningsudkastet:
1) at der sker en forenkling af eksisterende anerkendelsesprocedurer
til gavn for borgere og at medlemsstaterne i højere grad benytter
sig af tilgængelige databaser og fælleseuropæiske IT systemer,
samt at der sker en konsolidering af informationskilder, som p.t.
er tilgængelige for erhvervsudøvere.
2) at der sker en evaluering og nærmere præcisering af visse begre-
ber i anerkendelsesdirektivet, som har tilknytning til a) tjeneste-
ydelseskonceptet, jf. artikel 7, b) ”fælles platforme” jf. artikel 15
samt c) ”Current Professional Development (CPD)”.
3) at autorisationsafgørelsesprocessen gøres mere transparent og
klar, så kompetente myndigheders afgørelser lever op til kravene
om proportionalitetsprincippet.
4) at der på grund af den teknologiske og videnskabelige udvikling
sker en opdatering af lister over de berørte former for erhvervs-
virksomheder, som er oplistet i direktivet.
5) at antallet af lovregulerede erhverv i EU reduceres, og at der sik-
res en proportional lovregulering i medlemsstaterne.
6) at Informationssystemet for det indre marked (IMI) gøres obliga-
torisk for alle erhverv, og at der med henblik på patient- og for-
brugerbeskyttelse indføres et ”alert system”, som allerede er gen-
nemført på Servicedirektivets område.
7) at princippet om delvis adgang til erhvervsudøvelse ikke anvendes
indenfor sundhedsfaglige erhverv og erhverv, der har konsekven-
ser for sikkerhed.
2
Udkast til IMCOs betænkning om modernisering af anerkendelsesdirektivet:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+COMPARL+PE-
469.992+01+DOC+PDF+V0//EN&language=EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0005.png
5/21
8) at direktivets bestemmelse om sprogkrav tilpasses til de behov,
der er hos kompetente myndigheder, som har ansvar for sund-
hedsfaglige erhverv.
9) at mobilitet af dimittender sikres gennem efterlevelse af Domsto-
lens retspraksis.
10) at Kommissionen gennemfører den påbegyndte evaluering af mu-
ligheder for at indføre det såkaldte ”erhvervspas”. Udvalget frem-
hæver i den forbindelse, at et frivilligt ”erhvervspas” kan være
nyttigt at indføre, og at konceptet skal knyttes til IMI og skal leve
op til bestemte IT-sikkerhedskrav.
11) at Kommissionen sikrer en rettidigt gennemførelse af direktivet i
alle medlemsstater.
Europa-Parlamentets udvalg for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse
(IMCO) har første gang i et studie fra oktober 2010 udtalt sig om revisio-
nen af direktivet.
3.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4.
Gældende dansk ret
Direktiv 2005/36/EF er gennemført ved lov nr. 123 af 13. februar 2007
om forenkling af adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv i Danmark,
jf. lovbekendtgørelse nr. 189 af 12. februar 2010 om adgang til udøvelse
af visse erhverv i Danmark og med bekendtgørelse nr. 575 af 1. juni 2011
om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. Hermed er den
rettidige, overordnede gennemførelse af direktiv 2005/36/EF sikret.
Indeholdt i ovennævnte lovgivning er bestemmelser, som sammen med
ændringerne i den respektive lovgivning for det enkelte lovregulerede er-
hverv, sikrer gennemførelsen af samtlige obligatoriske regler i direktivet.
Loven og bekendtgørelsen indeholder tillige bestemmelser, som åbner for
gennemførelse af direktivets dispositive regler. Loven trådte i kraft den 1.
oktober 2007, og bekendtgørelsen trådte i kraft den 20. oktober 2007 og
er senest blevet ændret med ikrafttræden den 15. juni 2011.
5.
Høring
Til brug for udarbejdelse af forslag til regeringens besvarelse af Kommis-
sionens høring vedrørende grønbogen, som offentliggjort den 22. juni
2011, har Styrelsen for International Uddannelse gennemført en høring af
samtlige kompetente myndigheder, som har ansvar for lovregulerede er-
hverv, ministerier, styrelser og berørte organisationer. Forslaget har været
sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne og Vækst med frist
den 12. august 2011. Styrelsen for International Uddannelse har modtaget
høringssvar fra følgende høringsparter:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0006.png
6/21
Kompetente myndigheder med ansvar for lovregulerede erhverv: Ar-
bejdstilsynet, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrel-
sen, Finanstilsynet, Kort & Matrikelstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Psy-
kolognævnet, Rigspolitiet (indeholdt i Justitsministeriets besvarelse fsva.
kørelærererhverv) Sikkerhedsstyrelsen, Styrelsen for International Ud-
dannelse (indeholdt i Undervisningsministeriets besvarelse fsva. lærerer-
hverv), Søfartsstyrelsen og Trafikstyrelsen.
Ministerier og visse styrelser: Beskæftigelsesministeriet (henholder sig til
Arbejdstilsynets og Arbejdsmarkedsstyrelsens besvarelse), IT- og Tele-
styrelsen, Justitsministeriet (Færdsels- og våbenkontoret fsva. kørelærer-
erhverv), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Mini-
steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Undervisningsministeriet, Pa-
tent- og Varemærkestyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Trans-
portministeriet (Trafikstyrelsen fsva. jernbaneerhverv) samt Universitets-
og Bygningsstyrelsen.
Organisationer: Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arki-
tektforeningen, Arkitektforbundet, Danmarks Apotekerforening, Danske
Arkitektvirksomheder, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsskoler-Lederne,
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Rejsebureau Forening,
Danske Universiteter, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Sygeplejeråd, For-
brugerrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Stats-
autoriserede Revisorer, FSR-Danske Revisorer FTF, Jordemoderforenin-
gen, Konstruktørforeningen, Lægeforeningen, Tandlægeforeningen, 3F
og BAT-kartellet.
Uddannelsesinstitutioner: Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Dan-
ske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (Arki-
tektskolen).
På baggrund af høringen har Styrelsen for International Uddannelse mod-
taget nedenstående høringssvar:
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Universitets- og Bygningssty-
relsen, Danske Erhvervsskoler, Dansk Flygtningehjælp, Danske Uni-
versiteter, Tandlægeforeningen (henholder sig til Akademikernes
Centralorganisations høringssvar)
og
Danmarks Evalueringsinstitut
(EVA)
har ingen bemærkninger til høringen.
Dansk Erhverv
støtter en effektivisering af anerkendelsesprocedurerne,
idet der samtidig bør opretholdes en passende balance mellem hensynet
til arbejdskraftens fri bevægelighed og de enkelte erhvervs berettigede in-
teresse i at sikre en forsvarlig erhvervsudøvelse.
Lægeforeningen
bifalder direktivets hensigt med at sikre størst mulig
mobilitet for arbejdstagere i EU samtidig med at ændringen af direktivets
bestemmelser i højere grad vil medvirke til at sikre, at erhvervsudøvere
indenfor lovregulerede erhverv har de nødvendige faglige kvalifikationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0007.png
7/21
for at kunne udøve deres erhverv i andre medlemsstater end de pågæl-
dende erhvervsudøveres nationalstat.
Advokatrådet
har givet et høringssvar vedrørende spørgsmål et og to
samt spørgsmål ni, ti og elve i grønbogen. Advokatrådet har ingen be-
mærkninger til, at direktivets proceduremæssige beskyttelsesforanstalt-
ninger skulle gælde også i relation til sådanne sager.
Moderniseringen af EU-direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer skal efter
FTF’s
opfattelse fremme såvel kvalitet og høj
faglig standard i de opgaver professionsudøveren varetager, lige som mu-
lighederne for mobilitet. Fremme af mobilitet må derfor ikke ske på be-
kostning af kvaliteten i opgavevaretagelsen. FTF kan derfor ikke støtte
regelændringer, der kan have en forringet kvalitet og lavere standard som
konsekvens. FTF ønsker, at der skabes så stor gennemsigtighed og gensi-
dig anerkendelse som muligt. FTF støtter derfor gerne tiltag, der kan
styrke professionsudøverens rettigheder til at gøre opnåede kvalifikatio-
ner og erfaringer transparente samt muligheder for at opnå en eventuel
nødvendig opkvalificering for at kunne opfylde de nationalt stillede kvali-
fikationskrav. Opgaven er ikke at deregulere, men derimod at gøre de na-
tionalt opnåede uddannelseskrav gennemsigtige, som grundlag for gensi-
dig anerkendelse, herunder at styrke den enkelte professionsudøvers mu-
ligheder for at få vurderet og eventuelt styrket egne kvalifikationer. Pro-
fessionsudøvernes faglige organisationer skal inddrages bedre i beslut-
ningsprocesserne og den løbende dialog om direktivets implementering.
LO
følger arbejdet med grønbogen vedrørende modernisering af direkti-
vet om erhvervsmæssige kvalifikationer med stor interesse. LO vil såle-
des fremsende høringssvar i forbindelse med Europa Kommissionens hø-
ring med frist den 20. september 2011 efter en proces i sit bagland. På
nuværende tidspunkt henviser LO til sit høringssvar af 28. februar 2011 i
forbindelse med konsultationspapiret om samme sag - i særlig grad hvad
angår respekt for medlemsstaternes ret til selv at udvikle uddannelser, re-
spekt for andre direktiver, vigtigheden af at de sociale parter inkluderes
fra start til slut i udviklingen af et erhvervspas samt koblingen til udvik-
lingen af et ”safe pass”. LO vedlægger endvidere 3F og BAT-kartellets
kommentarer til spørgsmålene i forbindelse med grønbogen.
A) Nye metoder til at opnå mobilitet - spørgsmål 1-5
Advokatrådet, Danmarks Rejsebureau Forening, 3F og BAT-
kartellet
samt
Lægeforeningen
støtter forslaget om udvikling af europæ-
iske erhvervspas. I forbindelse med spørgsmålet om udvikling og indfø-
relse af det såkaldte ”erhvervspas” har
Danmarks Apotekerforening
ud-
talt, at hvis et erhvervspas vil kunne lette anerkendelsesprocessen, er det
et initiativ, som kan overvejes nærmere.
Danmarks Rejsebureau For-
ening
vurderer, at et europæisk erhvervspas vil være et attraktivt redskab
til at støtte turistførere, der midlertidigt flytter fra én medlemsstat til en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0008.png
8/21
anden, da det vil lette midlertidig mobilitet og sikre hurtigere anerkendel-
se af kvalifikationer.
3F og BAT-kartellet
kan generelt støtte en styrkelse omkring samarbej-
det i IMI (Indre markeds informationssystem
3
) og ser fordele ved etable-
ring af et europæisk erhvervspas. Det er
Danske Arkitektvirksomheders
vurdering, at et europæisk erhvervspas vil kunne drage nytte af IMI-
systemet, da IMI har vist sig at være et væsentligt, praktisk redskab, der
er i stand til at nedbryde barrierer for grænseoverskridende administrativt
samarbejde.
Lægeforeningen
støtter Kommissionens bestræbelser på at
udvikle et "erhvervspas", da det kan gøre det nemmere at arbejde i andre
medlemsstater. Lægeforeningen støtter idéen om, at udstedelsen af et er-
hvervspas bliver en frivillig ordning, og at erhvervspasset både kan be-
nyttes ved midlertidige og mere permanente tilfælde. Myndighedernes
arbejde bør tilrettelægges smidigt, så berørte personer let og nemt kan få
udstedt erhvervspasset og gøre brug af erhvervspasset i det relevante
land.
Akademikernes Centralorganisation
og
Arkitektforbundet
kan
på visse betingelser tilslutte sig de ideelle hensigter med erhvervspasset.
Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderforeningen
finder, at formålet med
erhvervspas må være, at gøre ansøgningsprocessen lettere ved at samle de
dokumenter, der er nødvendige for at gennemføre en ansøgningsproces.
Organisationerne er dog skeptiske overfor idéen om erhvervspas, idet de
finder, at der er tale om en stor teknisk og juridisk udfordring bl.a. i for-
hold til datasikkerhed og sikring af kortets validitet. Endvidere frygter or-
ganisationerne, at det er første skridt væk fra minimumskravene til syge-
plejerskeuddannelsen.
FSR – danske revisorer
oplyser, at foreningen bakker op om bestræbel-
serne på at skabe et indre marked for serviceydelser, herunder at fremme
mobiliteten over landegrænserne for revision og andre revisorydelser,
men finder, at erhvervspas skal kunne håndtere følgende dimensio-
ner/udfordringer: Forskellighed og kompleksitet i national lovgivning,
variation i revisors opgaver og roller, forskellige rammer for revisors ar-
bejde (regler og uddannelse), beskeden dansk efterspørgsel efter revisorer
fra andre EU-lande og tvivl om, hvorvidt erhvervspas kan øge konkurren-
cen for så vidt angår revision af virksomheder af særlig offentlig interes-
se. Det er derfor FSR – danske revisorers vurdering, at der fortsat bør væ-
re en eller anden form for prøvning af revisorer og revisionsfirmaer, der
vil udøve revision i Danmark, sådan som reglerne også er gældende i dag.
FTF
er fortsat skeptisk overfor forslaget om et erhvervspas, da der er
fortsat mange uafklarede spørgsmål knyttet til passets indhold, dets ud-
stedelse, juridiske status, løbende vedligeholdelse, datasikkerhed mv.
3
IMI er et internetbaseret system, der skal styrke det administrative samarbejde mellem nationale, regionale og
lokale myndigheder på tværs af medlemsstaterne. IMI gør det muligt for myndigheder at identificere relevante
kompetente myndigheder i andre medlemsstater samt at kommunikere med hinanden på eget sprog ved hjælp
af en række præformulerede spørgsmål og svar, som er oversat på forhånd. Derudover opsætter IMI procedu-
rer for grænseoverskridende administrativt samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0009.png
9/21
FTF ser derfor frem til resultatet af arbejdet i Kommissionens arbejds-
gruppe og vil tage endelig stilling, når det egentlige forslag foreligger. I
hvilken udstrækning erhvervspasset kan overflødiggøre f.eks. den forud-
gående anmeldelse vil ligeledes afhænge af den konkrete udformning og
indholdsbestemmelse. Hvis der etableres et erhvervspas, er det for FTF
vigtigt at understrege, at passet ikke kan erstatte en anerkendelse fra den
nationale kompetente myndighed. FTF er enig i grundprincippet om, at
passet er frivilligt; det er den nationale kompetente myndighed, der skal
udstede passet, og at medlemsstaten forpligtes til at udpege en national
kompetent myndighed for erhverv, der ikke i dag er omfattet af en kom-
petent myndighed. Et erhvervspas skal i givet fald også kunne anvendes
af professionsudøveren såvel ved fast etablering som midlertidig udøvel-
se af erhvervet.
Arkitektforeningen
er af den overbevisning, at den nuværende anerken-
delsesprocedure for arkitektuddannelserne i EU overflødiggør en er-
hvervspas’ ordning, samtidig med at foreningen forudser store problemer,
lig med et stort bureaukrati, i forbindelse med administrationen og vedli-
geholdelsen af en sådan ordning. Arkitektforeningen henviser til, at arki-
tekter uddannet ved en EU-anerkendt arkitektskole eller godkendt af Ar-
kitektforeningens Optagelses- og Kvalifikationsnævn, allerede har et så-
dant kort/erhvervspas. Efter
Konstruktørforeningens
opfattelse kræver
erhvervspas match i titler og er derfor uinteressant for bygningskonstruk-
tører. Efter foreningens opfattelse burde et erhvervspas være bevis på, at
bæreren har visse kompetencer, hvilket er noget andet end et bevis på, at
ens eksamensbevis er ægte. Endvidere vurderer foreningen, at hvis er-
hvervspas skal udstedes af kompetente myndigheder – og for professioner
uden kompetent myndighed af contact points eller lignende - giver dette
en risiko for, at direktivet tvinger ikke-lovregulerede professioner i ret-
ning af øget lovregulering. Foreningen henviser i stedet til det såkaldte
”EurBE accreditation scheme”, udviklet af de europæiske bygningskon-
struktørers organisation, som skal sikre den enkelte en titel, der kan sam-
menlignes på tværs af sprog og landegrænser i Europa.
Danske Arki-
tektvirksomheder
oplyser, at det er i Danske Arkitektvirksomheders in-
teresse at skabe så ukomplicerede administrative procedurer ved udøvelse
af erhverv i udlandet som muligt. En eventuel indførelse af et erhvervpas
skal derfor kunne tilbyde øget effektivitet, merværdi og troværdighed i
forhold til den nuværende situation, hvor Danske Arkitektvirksomheder
og lignende organisationer som supplement til den automatiske anerken-
delse udsteder attester til medlemmerne i forbindelse med arbejde i ud-
landet.
Advokatrådet, Danmarks Rejsebureau Forening, 3F og BAT-
kartellet
samt
Danske Arkitektvirksomheder
støtter forslaget om de
kompetente myndigheders respektive roller i EU-afgangsstaten og den
modtagende medlemsstat, og vurderer, at det er mest hensigtsmæssigt, at
det er afgangsstaten, der verificerer/kontrollerer, om ansøgeren har de
fornødne kvalifikationer.
Advokatrådet
er enigt i, at et erhvervspas bør
være et tilbud til erhvervsudøvere, og således ikke være et obligatorisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/21
krav til erhvervsudøvere. Det vil være den udstedende myndighed, der
beslutter, om betingelserne for at udstede passet er opfyldt, hvilket bety-
der, at den erhvervsudøvende ikke har nogen ubetinget ret til at få passet
udstedt.
Danske Arkitektvirksomheder
opfordrer til, at der i Danmark,
hvis dette bliver relevant, nedsættes en kompetent myndighed bestående
af arkitekterhvervets relevante parter til at forestå denne opgave.
3F
og
BAT-kartellet
støtter, at den pågældende medlemsstat selv udpeger en
kompetent offentlig myndighed til at udstede erhvervspasset indenfor er-
hverv, som ikke er lovregulerede i erhvervsudøverens afgangsstat (f.eks.
kontaktpunkter for direktivet eller NARIC-centre). Det er i den forbindel-
se relevant nærmere at definere kravene til den offentlige myndighed,
som udsteder erhvervspasset inden for et ikke-lovreguleret erhverv, samt
modtagerstatens pligt til at acceptere et erhvervspas udstedt af den myn-
dighed i afgangsstaten.
3F
og
BAT-kartellet, Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderforeningen
finder, at hvis man skal kunne lægge vægt på et erhvervspas, bør det ud-
stedes af en offentlig myndighed og ikke af en national organisation eller
en kommerciel enhed.
Akademikernes Centralorganisation
og
Arki-
tektforbundet
finder, at den juridiske betydning af et erhvervspas bør
beskrives i detaljer, f.eks. hvorvidt et erhvervspas er bindende for de na-
tionale myndigheder i værtslandet, eller hvorvidt det alene har karakter af
information. Det er organisationernes opfattelse, at det generelt set kan
være problematisk, at myndigheden i forhold til godkendelse og endvide-
re oplysning og vejledning oftest er henlagt til private medlemsorganisa-
tioner.
Advokatrådet
synes, at det er afgørende, at oplysningerne på kor-
tet er præcise og ajourførte, hvilket naturligvis stiller krav til den udste-
dende myndighed i EU-afgangsstaten. Det må i den forbindelse formo-
des, at der vil være behov for en elektronisk løsning, som det vil være af-
gørende, at man i den modtagende medlemsstat er i stand til at tage del i.
Advokatrådet
kan støtte, at erhvervspas bør være et tilbud til erhvervs-
udøvere, og således ikke være et obligatorisk krav til erhvervsudøvere.
Principielt set ser
3F
og
BAT-kartellet
gerne, at der indføres et generelt
krav om erhvervspas til brug for anerkendelse af erhvervsmæssige kvali-
fikationer. Som et første skridt anbefaler 3F og BAT-kartellet, at det in-
kluderes i et revideret direktiv, at medlemsstater har ret til at stille krav
om obligatoriske erhvervspas på områder, der bunder i hensyn til den of-
fentlige sundhed og sikkerhed (artikel 7, stk. 4). Dette koncept findes al-
lerede i flere medlemsstater under navnet ”safe pass”, ID-kort mv.
Aka-
demikernes Centralorganisation
og
Arkitektforbundet
forudser særli-
ge problemer i erhverv og brancher, som er lovregulerede i nogle lande
og ikke i andre. Det bør via lovgivningen sikres, at de rettigheder, som
fremgår af et eventuelt europæisk erhvervspas, som en borger udstyres
med fra en udstedende medlemsstat, faktisk skal anerkendes af en modta-
gende medlemsstat.
Advokatrådet
finder, at anmeldelsesordningen skal bibeholdes, og at
indførelsen af et erhvervspas, som tydeligt angiver indehaverens er-
hvervsmæssige rettigheder, vil kunne fremskynde anerkendelsesproces-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0011.png
11/21
sen, så afgørelsen kunne træffes inden for 1 måned samt at erhvervspasset
kan fremvises i stedet for eventuelle medfølgende dokumenter i tilfælde
af krav om forudgående anmeldelse, jf. spørgsmål 2 a), model 2.
Advo-
katrådet
bemærker dog, at det bør sikres, at en overskrivelse af sagsbe-
handlingsfrister ikke medfører en automatisk godkendelse af autorisati-
onsansøgninger.
Danmarks Rejsebureau Forening
finder, at erhvervs-
passet ville gøre den nuværende forudgående anmeldelse overflødig, jf.
spørgsmål 2 a), model 1.
Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderforenin-
gen
er enig heri, dog med forbehold for at erhvervspasset ikke erstatter
anerkendelse fra den kompetente myndighed. Som retskrav synes
3F
og
BAT-kartellet,
at 1 måned kan være kort, eksempelvis på grund af af-
holdelse af ferie mv. Antallet af måneder er dog ikke det afgørende, hvis
systemet er opbygget fornuftigt.
3F
og
BAT-kartellet
ønsker, at forudgå-
ende kontrol af erhvervsudøverens kvalifikationer bevares og foreslår, at
teksten fra regeringens svar på spørgsmål 20, ved høringen i foråret 2011
om emnet, genindsættes i det kommende høringssvar samt anbefaler, at
begrebet ”offentlig sundhed og sikkerhed” i artikel 7, stk. 4, udvides til at
omfatte ”tvingende almene hensyn”.
Danmarks Rejsebureau Forening
støtter forslaget om inkorporering af
princippet om delvis adgang til de økonomiske aktiviteter, som udføres
som en del af erhvervet og specifikke kriterier for anvendelsen af ordnin-
gen. Danmarks Rejsebureau Forening vurderer, at en sådan adgang vil
medføre en potentiel øget mobilitet på EU-arbejdsmarkedet. En afledt ef-
fekt af en sådan delvis adgang vil være nedbrydelse af de indirekte hin-
dringer af arbejdskraftens frie bevægelighed, som indtil nu har hindret
mobiliteten. Eksempelvis enkeltstående krav til en hel profession baseret
på dennes nationale definition, vil ikke længere kunne gøres gældende
som helhed, men alene den gren/del af professionen, hvor det vil være
tvingende nødvendigt.
Akademikernes Centralorganisation
og
Arki-
tektforbundet
ønsker så få ubureaukratiske systemer som muligt.
3F
og
BAT-kartellet
finder, at hvis begrebet indføres, skal der anføres stramme
krav til, hvornår begrebet kan tages i brug. Begrebet skal ledsages af
myndighedsbehandling med hensyn til anmeldelse, vurdering og bevil-
ling af delvis adgang. Retten til ”delvis adgang” kan eventuelt gøres tids-
begrænset. Det vil i praksis være vanskeligt at operere med begrebet
”delvis adgang”, fordi der ikke føres myndighedskontrol med, om tjene-
steudbyderne udfører andet arbejde. Uddannelser omfattet af direktivet er
for LO-medlemmer ofte af kortere varighed, og det giver i praksis ikke
mening at give delvis adgang til delområder inden for fx stilladsbygning
eller arbejde med kraner. Samtidig kan delvis adgang ses som en trussel
mod idéen om brede uddannelser, hvor EUD- og AMU-kurser (fx svejse-
kurser og kurser i stilladsbygning) i Danmark ofte omfatter alment dan-
nende elementer. Indførelse af begrebet ”delvis adgang” vil fremme
smalle uddannelser.
Dansk Sygeplejeråd
finder ikke, at princippet om delvis adgang skal
finde anvendelse overfor sygeplejersker eller andre sundhedspersoner.
FTF
kan ikke støtte, at princippet om delvis adgang indføjes i direkti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0012.png
12/21
vet. Professionsudøvelsen af FTF’s professioner på basis af sammen-
hængende grunduddannelser og for sundhedsprofessionernes vedkom-
mende yderligere autorisation, er afgørende for at sikre kvalitet og sik-
kerhed for borgeren. Som alternativ til delvis adgang bør medlemssta-
terne i stedet tilbyde forskellige former for opkvalificering, der kan sik-
re, at personen opfylder de stillede formelle kvalifikationskrav.
Akademikernes Centralorganisation, Arkitektforbundet, Danmarks
Rejsebureau Forening, 3F
og
BAT-kartellet, Danske Arkitektvirk-
somheder
og
Konstruktørforeningen
støtter forslaget om nedsættelse af
den aktuelle grænse på to tredjedel af medlemsstaterne til en tredjedel,
som en betingelse for oprettelse af en fælles platform. 3F og BAT-
kartellet forudsætter dog, at platformene altid udvikles i samarbejde med
de anerkendte europæiske sociale parter inden for de relevante fagområ-
der. Det er afgørende, at de involverede faglige sammenslutninger omfat-
ter såvel arbejdsgiver- som arbejdstagersiden
4
.
Danmarks Rejsebureau
Forening
og
Konstruktørforeningen
vurderer, at det er nødvendigt med
en indre markedstest. Hvis en eventuel ny platform ikke bliver underlagt
en markedstest, er der risiko for, at den fælles platform kommer til at ud-
gøre en hindring for mobiliteten af erhvervsudøvere fra ikke-deltagende
medlemsstater og især fra medlemsstater, hvor erhvervet ikke er lovregu-
leret.
Konstruktørforeningen
forventer, at de syv sektorregulerede pro-
fessioner også skal gennemgå en tilsvarende test og finder det vigtigt, at
fælles platforme skal kunne dannes af professioner, som ikke nødvendig-
vis deler nationale titler.
Dansk Sygeplejeråd
mener, at ordningen om
fælles platforme kunne finde anvendelse på specialuddannelser for syge-
plejersker, der ligger udover basisuddannelsen. Organisationen finder det
uklart, hvad platformen skal indeholde, og efter hvilke standarder de skal
godkendes. Organisationen bakker op om forslaget, såfremt det er muligt
at bevise et reelt behov for eller ønske om anvendelsen af en platform.
Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderforeningen
finder det vigtigt, at det
garanteres, at platformene ikke kan sænke de nuværende kriterier for an-
erkendelse af bestemte uddannelser og professioner. Efter
FTF’s
opfat-
telse bør forslaget om at styrke mulighederne for at etablere fælles plat-
forme analyseres nærmere. Det er helt afgørende for FTF, at anerkendelse
af kvalifikationer respekterer de nationalt fastsatte standarder og kvalifi-
kationskrav. Hvis minimumskrav efter laveste fællesnævner kan opnå ju-
ridisk status, som Kommissionen foreslår det, vil platformene kunne øge
modsætningerne indenfor de enkelte professioner. Minimumskrav efter
laveste fællesnævner kan risikere at ødelægge sammenhængen i grund-
uddannelserne.
Som svar på spørgsmålet om kendskab til lovregulerede erhverv, hvor det
kan forekomme, at kvalifikationskravene ikke står i et rimeligt forhold til
eller er unødvendige i forhold til de tilsigtede samfundsmålsætninger og
4
Sikker fjernelse af asbest er et eksempel på en hensigtsmæssig, mulig fremtidig fælles platform. Flertallet af
medlemsstater stiller krav til, at fjernelse af asbest i bygninger forudsætter en uddannelse, men kravet til ud-
dannelsen varierer fra få timer til to uger. En fælles platform med krav til uddannelse om fjernelse af asbest vil
fremme sikkerhed og sundhed samt mobiliteten over landegrænserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0013.png
13/21
derved fører til hindringer for EU-borgernes frie bevægelighed, oplyser
Danmarks Rejsebureau Forening,
at turistførererhvervet i visse med-
lemsstater er et lovreguleret erhverv, hvilket hæmmer mobiliteten af tu-
ristførere fra lande, hvor erhvervet ikke er lovreguleret. Det oplyses, at
danske turistførere ofte mødes med kvalifikationskrav i lande, hvor turist-
førererhvervet er lovreguleret, der ikke står i rimeligt forhold eller er
nødvendige i forhold til at kunne udøve erhvervet.
Arkitektforbundet
oplyser, at danske arkitekter efter færdiggjort kandidateksamen er i stand
til at praktisere frit i Danmark og rammes ofte af begrænsende krav, når
de søger arbejde i andre medlemslande. Det er forbundets opfattelse, at
disse krav ofte kan virke diskriminerende. Det er ikke opfattelsen, at der
endnu er tale om et stort kvantitativt problem, men mere et kvalitativt
problem for de enkelte arkitekter.
3F
og
BAT-kartellet
oplyser, at ideen
om at indføre objektive kriterier er interessant og at objektive kriterier
skal gøre gensidig anerkendelse mere enkel. 3F og BAT-kartellet finder
det vigtigt, at medlemsstaternes ret til at stille krav til kvalifikationer i
lovregulerede erhverv og kompetence til selv at udvikle uddannelser fast-
holdes. Hensynet til arbejdskraftens frie bevægelighed skal tillige balan-
cere med andre legitime hensyn og legale krav om et socialt og bæredyg-
tigt Europa.
B) At bygge videre på resultater – spørgsmål 6-13
Akademikernes Centralorganisation, Arkitektforbundet, Danske
Arkitektvirksomheder, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Sy-
geplejeråd, Jordemoderforeningen
og
FTF
støtter forslaget om en ge-
nerel forpligtelse for medlemsstaterne til at sikre, at oplysninger om de
kompetente myndigheder og de krævede dokumenter til anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer er tilgængelige via ét centralt online-
adgangspunkt i hver medlemsstat, og en forpligtelse til at muliggøre onli-
ne-gennemførelse af anerkendelsesprocedurer for alle erhvervsudøvere.
FTF
støtter muligheden for at gøre det muligt for tjenesteyderne elektro-
nisk at gennemføre alle de administrative procedurer.
FTF
mener tillige,
at kompetente myndigheder skal forbeholde sig ret til at få forelagt origi-
nale dokumenter i forbindelse med behandling af autorisationssager.
Danske Arkitektvirksomheder
finder, at det bør overvejes, hvordan der
sikres en logisk sammenhæng med den kompetente myndighed og dennes
webindgang.
Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderforeningen
gør opmærksom på, at
ikke alle EU-borgere kan kommunikere elektronisk, og derfor bør det
fortsat være muligt at få information og ansøge om anerkendelse på an-
den vis.
Danmarks Rejsebureau Forening
er enig i, at kravet om to års er-
hvervserfaring i tilfælde, hvor en erhvervsudøver kommer fra en ikke-
regulerende medlemsstat skal ophæves, når der er tale om forbrugere, der
krydser grænser, og ikke vælger en lokal erhvervsudøver i værtslandet.
Kravet udgør en unødvendig hindring for den frie bevægelighed for er-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0014.png
14/21
hvervsudøvere i EU, der ikke kan retfærdiggøres som forbrugerbeskyttel-
se. Værtslandet bør ikke være berettiget til at kræve forudgående anmel-
delse, da det udgør en unødvendig procedure. Kravet om forudgående
anmeldelse bør kunne kræves i de tilfælde, hvor hensynet til den offentli-
ge sundhed eller sikkerhedsmæssige risici for forbrugerne kan retfærdig-
gøres med forudgående kontrol af kvalifikationer.
FTF, 3F
og
BAT-
kartellet
ønsker ikke, at kravet om to års erhvervserfaring ophæves.
FTF, 3F og BAT-kartellet
ønsker, at krav om forudgående anmeldelse
bibeholdes.
3F og BAT-kartellet
støtter formuleringen i den danske be-
svarelse af Kommissionens offentlige høring fra 7. januar 2011 om em-
net
5
.
Akademikernes Centralorganisation, Arkitektforbundet,
og
Dan-
marks Rejsebureau Forening
er enig i den i grønbogen anførte argu-
mentation vedrørende definitionen af ”lovreguleret uddannelse”, hvoref-
ter definitionen foreslås udvidet til at omfatte enhver uddannelse, som er
anerkendt af en medlemsstat og relevant for erhvervet. Hermed støttes
muligheden for at bruge Europass, Diploma Supplement eller Europass
Certificate Supplement til at give oplysninger om indholdet og formålene
med de relevante uddannelsesprogrammer.
Danmarks Rejsebureau
Forening
mener, at det er relevant med en form for kontrol med akkredi-
teringen af de ”relevante uddannelser” – en uddannelses relevans kan på
baggrund af det kvalitative indhold variere væsentligt fra medlemsstat til
medlemsstat.
FTF, 3F
og
BAT-kartellet, Dansk Sygeplejeråd
og
Jor-
demoderforeningen
finder det uklart, hvad Kommissionens forslag in-
debærer. En definition af, hvad der præcist menes med ”lovreguleret ud-
dannelse” efterlyses.
Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderforeningen
ønsker ikke, at forslaget medfører, at minimumskravene til sygeplejer-
skeuddannelsen sænkes, i det tilfælde, hvor der skulle komme nye med-
lemslande, som ikke har lovreguleret uddannelsen. I sådanne tilfælde må
det nye medlemsland opgradere og udvikle uddannelsen, så den lever op
til minimumskravene for automatisk anerkendelse, som gælder for syge-
plejerskeuddannelsen og jordemoderuddannelsen.
3F
og
BAT-kartellet
efterlyser svar på spørgsmålet om, hvordan spørgsmålet spiller sammen
med idéen om at fastsætte objektive kriterier til lovregulering af erhverv i
EU, jf. spørgsmål 5 i grønbogen.
Advokatrådet
kan støtte at klassifikationen af uddannelsesniveauerne i
artikel 11 slettes.
Advokatrådet
finder det i den forbindelse afgørende, at
der fortsat overlades det modtagende land en reel mulighed for at fastslå,
om kvalifikationer opnået i et andet land i tilstrækkelig grad kan ligestil-
les med forholdene i det modtagende land. Tillige finder Advokatrådet
det afgørende, at der ved skønsudøvelsen på de områder, hvor der stilles
5
To års dokumenteret erhvervserfaring betragtes som et relevant alternativ til at kunne udføre arbejde indenfor
visse erhverv, hvor der kræves visse korte sikkerhedsuddannelser. Dette gælder eksempelvis i en situation,
hvor personen kommer fra et land, hvor erhvervet ikke er lovreguleret, mens der stilles krav om en såkaldt
sikkerhedsuddannelse i værtslandet. I Danmark er der tale om visse erhverv i tilknytning til arbejdsmiljølov-
givningen og visse erhverv, der har tilknytning til sikkerhed ved arbejde på offshore platforme. I begge tilfæl-
de er der tale om særdeles farlige erhverv, hvor der også til virksomheder og til industrien i øvrigt stilles meget
strenge sikkerhedsmæssige og miljømæssige krav, både på EU-plan og nationalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0015.png
15/21
krav om en kandidateksamen, fortsat kan lægges vægt på, om uddannel-
sen er opnået på vilkår, der er fuldt sammenlignelige med hjemlandets
forhold.
FTF, 3F
og
BAT-kartellet, Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderfor-
eningen
støtter på nuværende tidspunkt ikke forslaget. Det foreslås tilli-
ge, at man afventer resultatet af generaldirektoratet for Indre Marked og
Tjenesteydelsers undersøgelse af emnet.
Danmarks Rejsebureau For-
ening
finder, at klassifikationen kan være relevant, hvis definitionen af
”lovreguleret uddannelse” ændres, netop på baggrund af, at det kvalitati-
ve indhold af uddannelser kan variere. Derfor vil det være nødvendigt
med et sammenligningsgrundlag for at kunne definere relevansen for et
givent erhvervs-uddannelsesområde.
Dansk Sygeplejeråd, 3F
og
BAT-kartellet, FTF
og
Jordemoderfor-
eningen
støtter ikke indførelse af EQF (European Qualification
Framework) som fælles referenceramme, da EQF ikke angiver de speci-
fikke kvalifikationer, som er nødvendige i forhold til erhvervsmæssig an-
erkendelse, særligt indenfor sundhedssektoren. Høringsparterne finder
ikke, at EQF kan stå i stedet for minimumskravene for sektorregulerede
uddannelser. Det bemærkes endvidere, at den europæiske kvalifikations-
ramme (slutkompetencer) er frivillig, mens anerkendelsesdirektivet er
bindende.
FTF
finder, at anvendelse af ECTS-systemet i relation til kva-
lifikationsniveauer skal overvejes nærmere, da ECTS alene er udtryk for
en kvantitativ arbejdsbelastning.
For så vidt angår forslaget om at rekalibrere reglerne i direktivets artikel
14, stk. 1 om udligningsforanstaltninger ved at indføre specifikke ”fire
trin” om: 1) berettigelse af udligningsforanstaltninger, 2) sletning af reg-
len vedrørende to års erhvervserfaring, 3) styrkelse af borgernes ret til at
få en begrundet autorisationsafgørelse, 4) pligt til at værtslandet mindst to
gange om året tilbyder egnethedsprøve, støtter
Danmarks Rejsebureau
Forening,
at de i grønbogen anførte ”fire trin” implementeres i et moder-
niseret direktiv.
Ad nr. 1:
3F og BAT-kartellet
oplyser, at udligningsforanstaltninger er
et vigtigt middel til at styrke mobiliteten på det europæiske arbejdsmar-
ked.
Ad nr. 2:
3F og BAT-kartellet
ønsker, at reglen om vedrørende to års er-
hvervserfaring opretholdes.
Ad nr. 3:
FTF, 3F og BAT-kartellet
kan støtte de skærpede krav til den
kompetente myndighed om at begrunde afgørelser.
Ad nr. 4:
FTF
støtter ikke forslaget om muligheden for at indføre en pligt
til at værtslandet afholder egnethedsprøve mindst to gange om året.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0016.png
16/21
Advokatrådet, Arkitektforbundet
og
Dansk Rejsebureau Forening,
støtter, at dimittender fra en akademisk uddannelse kan gennemføre en
lønnet prøvetid under kvalificeret fagmands ansvar i udlandet.
Advokat-
rådet
peger på, at der – i overensstemmelse med EU-domstolens afgørel-
se i Morgenbesser-sagen – i retsplejelovens § 135a er fastsat regler om
udenlandske juristers mulighed for at blive advokatfuldmægtige i Dan-
mark. Ifølge flere høringsparter er det afgørende i forhold til ordningen
er, om det faglige indhold i denne prøvetid gør vedkommende i stand til
at varetage erhvervet i den medlemsstat, hvor personen søger efterfølgen-
de beskikkelse.
Lægeforeningen
bemærker, at ”retten til selvstændigt
virke” ikke erhverves i forlængelse af en universitetsgrad, men først når
Klinisk Basisuddannelse er dokumenteret gennemført. Foreningen finder,
at det af hensyn til lægers mobilitet er en fordel, at Klinisk Basisuddan-
nelse også vil kunne gennemføres i andre EU-medlemsstater.
Arkitekt-
forbundet
oplyser, at danske nyuddannede arkitekter tit ønsker at bruge
de første år efter deres studie til at opnå international erfaring. Da der ik-
ke er krav om ”professional training” for arkitekter i Danmark, og da der
således ikke er etableret et system til vurdering og godkendelse af dette,
oplever de ofte vanskeligheder i forhold til at få anerkendt deres kvalifi-
kationer og rettigheder. Udenlandske nyuddannede arkitekter ønsker ofte
at søge beskæftigelse ved danske arkitektvirksomheder i form af interns-
hips, som trainees osv., blandt andet med henblik på at opnå anerkendelse
i deres hjemland. Dette virker som en trussel mod det danske system for
regulering af løn- og ansættelsesvilkår, idet disse udenlandske arkitekter
ofte vil være tilbøjelige til at acceptere ringere ansættelsesvilkår end de,
der burde gælde.
Akademikernes Centralorganisation
henviser til Ar-
kitektforbundets svar.
Dansk Sygeplejeråd, FTF
og
Jordemoderfor-
eningen
støtter ikke forslaget.
FTF
henviser i den forbindelse til argu-
mentationen under spørgsmål om ”delvis adgang”.
3F
og
BAT-kartellet
finder, at gennemførelse af ulønnet prøvetid ikke må skævvride arbejds-
markedet. Arbejde under ”kvalificeret fagmands ansvar” må ikke kunne
ske på områder, der er reguleret for at beskytte den offentlige sundhed og
sikkerhed, jf. direktivets artikel 7,stk. 4.
Overvejelsen om at inddrage IMI systemet er ifølge
FTF
positiv, men det
bør undersøges nærmere, om systemet i sin nuværende form blot kan ud-
vides til andre professionsområder, eller om der er behov for justeringer.
FTF, Forbrugerrådet, Dansk Sygeplejeråd, Jordemoderforeningen,
Lægeforeningen
og
Danmarks Apotekerforening
støtter forslaget om
indførelse af en bred advarselsordning i Indre Marked i informationssy-
stemet (IMI), der forpligter medlemsstaterne til straks at advare andre
medlemsstater, hvis en sundhedsfaglig person ikke længere har tilladelse
til at praktisere på grund af en disciplinær sanktion, jf. spørgsmål 12, mo-
del 2. I forbindelse med advarselsordningen om disciplinære sanktioner
er det efter
Lægeforeningens
vurdering vigtigt, at medlemsstaterne ind-
byrdes hurtigt agerer. Dette bør også gælde, hvis sanktionen er forældet
og sundhedspersonen dermed ikke udgør en risiko for patientsikkerheden.
Det er således vigtigt, at advarselsordningen både tilgodeser patientsik-
kerheden samtidig med, at den ikke unødigt forhindrer den frie bevæge-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0017.png
17/21
lighed for personer, som ikke (længere) udgør en risiko for patientsikker-
heden. Det vil være vigtigt, at der fastsættes nærmere betingelser for brug
af advarselsordningen. Det skønnes i den forbindelse at være relevant, at
der foreligger viden om de andre landes praksis med hensyn til at pålæg-
ge disciplinære sanktioner, herunder oplysninger om, på hvilket grundlag
sanktionerne er faldet, hvorvidt der er tale om permanente eller midlerti-
dige sanktioner (og hvornår de ophører).
3F og BAT-kartellet
finder, at
brugerfladen skal udvikles, så den – hvor det er passende, bliver anvende-
lig for virksomheder og faglige organisationer i værtslandet, og at syste-
met skal kunne virke sammen med tilsvarende nationale systemer.
Lægeforeningen
finder, at læger - af hensyn til såvel patientsikkerhed
som kommunikationen med kollegaer/ personalegrupper skal være i be-
siddelse af sproglige færdigheder på et sådant niveau, at lægen kan udføre
sit erhverv indenfor et givent speciale. Man kan derfor med fordel på eu-
ropæisk plan klargøre mere præcist, hvad indholdet bør være i adfærds-
kodeksen i forhold til, hvad forskellige aktører har ansvar for, herunder
også i relation til en EU-læges kommunikative færdigheder. En præcise-
ring af indholdet i adfærdskodeksen vil give større bevidsthed omkring,
hvilket ansvar henholdsvis den europæiske tilrejsende læge, ansvarlige
myndigheder samt arbejdsgiver har i forhold til at sikre, at EU-lægen har
de nødvendige færdigheder, herunder sproglige, der er en forudsætning
for, at lægen kan udføre sit erhverv med ”omhu og samvittigheds-
fuldhed”. Af hensyn til patientsikkerheden ser
Danmarks Apotekerfor-
ening
gerne, at personer, der arbejder i sundhedssektoren, fx farmaceuter
på et apotek, bliver underlagt en engangskontrol af de nødvendige sprog-
lige færdigheder, inden den sundhedsfaglige person første gang kommer i
direkte kontakt med patienterne.
Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen,
FTF
og
Jordemoderforeningen
anbefaler, at de eksisterende regler i ad-
færdskodeksen tydeliggøres. Løsningen bør dog suppleres med, at mod-
tagerlandene/arbejdsgiveren får en øget forpligtelse til at sikre, at der, i
det omfang det er nødvendigt, udbydes den type undervisning i sprog og
kultur, som er relevant for det pågældende erhverv.
Lægeforeningen
bemærker, at adfærdskodeksen ikke er juridisk bindende. Det er vigtigt,
at en tilrejsende EU-læge har let adgang til at orientere sig om, hvilke
færdigheder der er påkrævede for at kunne arbejde indenfor et givent spe-
ciale og i den forbindelse, hvorledes lægen kan opnå eller aflægge bevis
for at være i besiddelse af sådanne færdigheder.
3F
og
BAT-kartellet
finder, at hvor sprogkundskaber har betydning for den offentlige sundhed
og sikkerhed og andre tvingende almene hensyn samt for arbejdsgivere
og forbrugere, skal der fortsat kunne stilles krav til sprogkundskaber og
iværksættelse af udligningsforanstaltninger.
C) Modernisering af automatisk anerkendelse – spørgsmål 14-24
Arkitektforbundet
finder, at processen vedrørende modernisering af mi-
nimumsuddannelseskravene i henhold til direktivet, som foreslås i grøn-
bogen, jf. spørgsmål 14, bør fremskyndes så meget som muligt.
Dansk
Sygeplejeråd, FTF
og
Jordemoderforeningen
er enig i forslaget til en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0018.png
18/21
proces for modernisering af den automatiske anerkendelse. I forhold til
anvendelsen af ECTS-point som en metode til at optimere harmoniserin-
gen af uddannelseskravene, så finder organisationerne det vigtigt, at der
først er en fælles forståelse af, hvad ECTS-point svarer til. En harmonise-
ring bør ikke ændre minimumskravene til uddannelsens længde og forde-
lingen mellem teori og praksis.
FTF, 3F og BAT-kartellet, Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen
og
Jordemoderforeningen
støtter forslaget om, at erhvervsudøvere, der sø-
ger om etablering i en anden medlemsstat end den, hvor de erhvervede
deres kvalifikationer, skal bevise overfor værtsmedlemsstaten, at de har
ret til at udøve deres profession i hjemlandet via bevis om lovlig etable-
ring.
Arkitektforbundet
ønsker ikke, at direktivet tackler spørgsmålet om lø-
bende faglig udvikling mere omfattende, idet forbundet synes, at dette
spørgsmål bør være et nationalt anliggende. Det er
Lægeforeningens
holdning, at læger er forpligtede til kontinuerligt at opdatere deres kom-
petencer, således at patienterne til enhver tid modtager en moderne og
evidensbaseret undersøgelse og behandling. Lægeforeningen finder, at
denne forpligtelse for læger dog bør forankres nationalt, og at der ikke er
behov for yderligere at specificere denne forpligtelse i direktivet.
Dansk Sygeplejeråd, FTF
og
Jordemoderforeningen
finder det vigtigt,
at minimumsvarigheden af sygeplejerskeuddannelsen udtrykkes i både
timer og år for at garantere en fælles forståelse af uddannelsens omfang. I
forhold til anvendelsen af ECTS-point som alternativ opgørelse, finder
organisationerne det vigtigt, at der først er en fælles forståelse af, hvad
ECTS-point svarer til.
Akademikernes Centralorganisation, Arkitektforbundet, Dansk Sy-
geplejeråd, Jordemoderforeningen, 3F
og
BAT-kartellet
kan tilslutte
sig de i grønbogen anførte forslag og argumenter for at medlemsstaterne
skal give underretning, så snart et uddannelsesprogram godkendes natio-
nalt. Organisationerne mener, at en sådan løsning kan være med til at op-
timere godkendelsesproceduren.
FTF
oplyser, at forslaget vil indebære
en yderligere funktion for det danske akkrediteringssystem og eventuelt
en lovændring, og må derfor overvejes nærmere.
Lægeforeningen
finder,
at sådant underretningssystem vil være for bureaukratisk og ufleksibelt.
Lægeforeningen
finder, at man bør fastholde det nuværende niveau, hvor
et lægespeciale skal eksistere i 2/5 af alle medlemsstaterne for at kunne
godkendes som et speciale på europæisk niveau. Det er Lægeforeningens
holdning, at en nedsættelse fra 2/5 til 1/3 vil medføre en godkendelse af
langt flere specialer på europæisk plan, og afgrænsningen i forhold til
nærliggende specialer (subspecialisering) vil blive vanskelig at fastsætte.
I forlængelse af det rejste spørgsmål ønsker Lægeforeningen at påpege, at
Lægeforeningen finder, at det nuværende direktivs artikel 28 vedrørende
”Uddannelsen til alment praktiserende læge ” bør udgå.
Lægeforeningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0019.png
19/21
finder, at speciallægeuddannelsen i almen medicin bør anerkendes på lige
fod med de øvrige speciallægeuddannelser og derfor anerkendes efter ar-
tikel 25.
Lægeforeningen
finder, at det tre-årige uddannelseskrav, der følger af
bestemmelsen i artikel 28 i dag, ikke er fyldestgørende i forhold til de
krav, der bør stilles til uddannelsen af læger i almen medicin på europæ-
isk plan.
Lægeforeningen
finder, at det vil være godt, hvis der i direktivet gives.
En betingelse for at kunne give dispensation bør være, at de mulighed for
at give dispensation for delvis gennemførsel af en speciallægeuddannelse
i forbindelse med, at en uddannelsessøgende læge påbegynder en anden
speciallægeuddannelse lægefaglige kompetencer, der er erhvervet i for-
bindelse med en delvis gennemførsel af et afbrudt speciallægeuddannel-
sesprogram, ækvivalerer de lægefaglige kompetencer i det andet special-
lægeuddannelsesprogram, som der dispenseres fra.
Dansk Sygeplejeråd, FTF
og
Jordemoderforeningen
er positive over-
for forslaget om ændring af kravet om ti års almen skolegang til tolv års
almen skolegang som adgangskrav til sygeplejerskeuddannelsen.
Danmarks Apotekerforening
støtter forslaget om, at listen over er-
hvervsmæssige aktiviteter, som en farmaceut er bemyndiget til at udføre,
udvides med farmaceutisk omsorg, egenomsorg og pharmacovigilance.
FTF
kan ikke støtte en udvidelse af listen som foreslået.
FTF
oplyser, at
de beskrevne opgaver i høj grad varetages af farmakonomer, dvs. opga-
ver, der omfatter kontakt og dialog med borgeren og patienten, herunder
rådgivning, oplysning og gennemgang, overvågning og tilpasning af be-
handling ved behov. Farmaceuten udfører lignende opgaver, men udvik-
lingstendensen går i retning af, at farmakonomen i stigende grad vareta-
ger denne type opgaver.
Danmarks Apotekerforening
støtter forslaget om, at farmaceutstudiet
indeholder en praktikperiode på 6 måneder på et apotek (evt. en kombina-
tion af praktik på både apotek og sygehusapotek), såfremt farmaceuten
efterfølgende skal ansættes på et apotek. Perioden kan ifølge Danmarks
Apotekerforening godt splittes op i fx to perioder, men bør ligge i sidste
del af studiet. Praktikperioden skal ligge i studietiden og ikke, som der
står i grønbogen ”umiddelbart efter afslutning af den akademiske uddan-
nelse”. Begrundelsen er, at den nyuddannede farmaceut skal kunne tage
ansættelse på et apotek umiddelbart efter endt uddannelse og fungere som
farmaceut.
Danmarks Apotekerforening
finder ikke, at en sletning af artikel 21,
stk. 4, hvorefter medlemsstaterne ikke er forpligtede til at lade uddannel-
sesbeviser omhandlet i direktivets bilag V, punkt 5.6.2, få gyldighed med
henblik på oprettelse af nye apoteker med adgang for offentligheden har
betydning for danske forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0020.png
20/21
Efter
Arkitektforbundets, Arkitektforeningens, Danske Arkitektvirk-
somheders, 3F’
og
BAT-kartellets
opfattelse, bør den akademiske arki-
tektuddannelse i EU harmoniseres til en minimumsvarighed på fem år,
således som det beskrives i Bologna-processen.
For så vidt angår forslaget om, at arkitekter opnår automatisk anerkendel-
se efter gennemførelse af et fireårigt akademisk uddannelsesprogram ef-
terfulgt af to års prøvetid (model 1) eller et femårigt akademisk uddannel-
sesprogram, som afsluttes med mindst ét års prøvetid under kvalificeret
fagmands ansvar (model 2) udtaler
Akademikernes Centralorganisati-
on og Arkitektforbundet
og
Danske Arkitektvirksomheder,
at ingen
af de to anførte modeller svarer til danske ønsker og krav til arkitektud-
dannelsen. Det ville forlænge studietiden for de danske arkitekter med et
år. I henhold til det gældende direktiv er den danske uddannelse god-
kendt, idet den i det femårige forløb indeholder den krævede teori og
praksis.
Danske Arkitektvirksomheder
mener, at af de muligheder som
er foreslået, kunne model 2 eventuelt støttes. Hvis et centralt system for
”prøvetid under kvalificeret fagmands ansvar” skal være fyldestgørende,
vil det efter
Arkitektforbundets
opfattelse være nødvendigt med ”flere
kategorier” af arkitekter i direktivet.
Arkitektforeningen
henviser til
ACEs (Architects’ Council of Europe) besvarelse af høringen.
3F
og
BAT-kartellet
ser et behov for at få opdateret direktivets bilag IV
vedrørende automatisk anerkendelse inden for områderne håndværk,
handel og industri.
3F og BAT-kartellet
er tilbøjelige til at støtte model
4, da den model bør indeholde mulighed for løbende opdatering af tek-
nisk karakter.
I forbindelse med spørgsmålet om, hvorvidt det er nødvendigt at foretage
justeringer af behandlingen af EU-borgere med kvalifikationer fra tredje-
land i henhold til direktivets artikel 3, stk. 3, f.eks. ved at reducere den
såkaldte ”treårsreglen”, samt spørgsmålet om ligestilling af tredjelands-
borgere, der falder ind under den europæiske naboskabspolitik, som dra-
ger fordel af en ligebehandlingsbestemmelse i henhold til europæisk lov-
givning, udtrykker
Arkitektforbundet
det som sin holdning og sit ønske,
at kompetencer, kvalifikationer og rettigheder for alle arkitekter anerken-
des i den udstrækning og for så vidt deres uddannelse (i forhold til læng-
de, kvalitative indhold mv.) svarer til tilsvarende EU-anerkendte uddan-
nelser.
Akademikernes Centralorganisation
henviser til Arkitektfor-
bundets bemærkninger.
Dansk Sygeplejeråd
og
Jordemoderforeningen
støtter ikke ændringer i kravene til kvalifikationer erhvervet i tredjelande.
FTF
finder ikke behov for de foreslåede ændringer.
3F og BAT-kartellet
kan principielt støtte, at anerkendelse af EU’s borgeres kvalifikationer fra
tredjelande sidestilles med anerkendelse af kvalifikationer, der er erhver-
vet i EU, men kan ikke støtte en generel lempelse af kriterierne for ad-
gang af tredjelandsborgere til det europæiske arbejdsmarked. Hvis der
indføres en lempelse, skal den ikke formuleres som en ret for tredjelands-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1026158_0021.png
21/21
borgere, men alene som en mulighed, en medlemsstat kan vælge at tage i
anvendelse, hvis den ønsker det.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til grønbogen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringens foreløbige holdning vil blive udarbejdet i forbindelse med
Regeringens høringssvar på Grønbogen.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ikke relevant.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været fremlagt Folketingets Europaudvalg.