Europaudvalget 2012-13, Finansudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 226, KOM (2011) 0398 Bilag 4
Offentligt
1218180_0001.png
1218180_0002.png
1218180_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og FiskeriFVM 117
København, denSagsnr.: 10831Dok.nr.: 49992
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 20.02.2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 231 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Erling Bonnesen (V).Spørgsmål 231:”I forlængelse af samrådet den 20. februar 2013 med om rådsmøde (landbrug og fiskeri)den 25. og 26. februar 2013 bedes ministeren (om muligt inden samrådet på fredag den22. februar 2013 i Europaudvalget) oversende et notat med resultatet afbudgetforhandlingerne i EU og uddybende redegøre for, hvad det betyder for densamlede landbrugsstøtte til dansk landbrug. Der har i debatten været nævnt mangeforskellige tal, så det vil være nyttigt snarest muligt at få et notat, der klart redegør forresultatet af forhandlingerne”Svar:./.Som svar på spørgsmål nr. 231 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri henvises til vedlagte notat.
Mette Gjerskov
/Tatiana Zlateva
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeriSagsnr.: 10831Dokumentnr.:500039Den 21. februar 2013FVM 117
Notat om resultat af forhandlingerne om den flerårige finansielleramme for 2020-2014 og betydningen for landbrugsstøttenIndledningsvis skal det fastslås, at den aftale, der blev indgået i Det Europæiske Rådden 7.-8. februar 2013 ikke er endelig. Før aftalen kan vedtages, skal den godkendes afEuropa-Parlamentet. Det er usikkert, hvornår det vil ske, men det bliver formentlig iløbet af første halvår af 2013. Det skal også pointeres, at de tal, der præsenteres, erbaseret på foreløbige skøn og beregninger. Konklusionerne for Det Europæiske Rådindeholder udelukkende overordnede budgetrammer for direkte støtte. Der er ikkekommet nogen officielle udmeldinger om fordelingen mellem medlemsstaterne.Overordnet er der tre faktorer, der reducerer den direkte støtte:Generelle budgetreduktioner:EU's budget er overordnet blevet reduceret. Detgælder også landbrugsbudgettet. Disse reduktioner rammer alle medlemsstater.Reduktioner som følge af ekstern omfordeling:De 12 medlemsstater, der harden højeste gennemsnitsstøtte per hektar skal aflevere en del af deres støtte til de12 medlemsstater, der har den mindste gennemsnitsstøtte per hektar. Det vilsige, at alle medlemsstater, der i dag modtager under 90 % af EU-gennemsnittetpr. hektar skal kompenseres. De vil således gradvist frem mod 2020 få tildelt en1/3 af forskellen mellem deres nuværende støtte og 90 % af den gennemsnitligeEU-støtte (eksempel: medlemsstater der i dag modtager 75 % af EU-gennemsnittet vil i 2020 modtage 80 % af EU-gennemsnittet). Der er endvidereindsat et minimumsniveau på 196 € per hektar i 2020, hvilket alene hæverstøtten i Estland, Letland og Litauen. Omfordelingen finansieres ved at reducerestøtten progressivt blandt de medlemsstater, der modtager over 100 % af dengennemsnitlige støtte. I praksis vil det sige, at for eksempel Nederlandene, der idag modtager en meget høj gennemsnitlig støtte per hektar, skal afgive enrelativt stor andel af deres direkte støtte. Andre medlemsstater som for eksempelFrankrig og Tyskland skal afgive noget mindre, da deres direkte støtte per hektarikke er nær så høj.Reduktioner som følge af inflation:Den direkte støtte har aldrig væretinflationssikret. Den har været fastholdt på det samme nominelle niveau sidenden blev indført i 1990’erne. Det vil sige, at den langsomt er blevet udhulet af
2
inflation, hvilket videreføres i den kommende 7-årsperiode, og rammer allemedlemsstater lige. Den uændrede nominelle fastfrysning udgør klart den størstedel af reduktionen i den direkte støtte til danske landmænd.Reduktionerne indledes med et initialt fald i 2014 og indfases herefter gradvist henoverperioden. Det har derfor stor betydning for vurderingen af de samlede reduktioner,hvilke år der sammenlignes. Det har også betydning, om der benyttes fasteinflationskorrigerede priser, eller om der regnes i løbende priser.Et foreløbigt skøn for direkte støtte til Danmark i 2014-2020 er følgende (2013 er tagetmed for at give et sammenligningsgrundlag):(mia. kr.)2011-priserLøbende priser2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 20202014-206,96,56,46,26,05,85,75,542,07,26,96,96,86,86,76,66,647,3
Nedenfor gennemgås forskellige estimater, der har været fremme i pressen:Den direkte støtte reduceres i gennemsnit med ca. 900 mio. kr. pr. år i faste 2011-priser:Her tages udgangspunkt i den akkumulerede direkte støtte over hele 7-årsperioden i faste 2011-priser. Det giver ca. 42,0 mia. kr. til Danmark. Dette taldivideres med 7 for at få den gennemsnitlige årlige støtte i faste priser. Det bliver ca. 6mia. kr. om året i faste 2011-priser. I 2013 udgør den danske andel af den direkte støtteca. 6,9 mia. kr. i faste 2011-priser. Så når man ser på, hvad danske landmændgennemsnitligt vil modtage årligt i direkte støtte i den kommende budgetperiode iforhold til, hvad de modtager i 2013, så er der tale om et fald på ca. 900 mio. kronerårligt svarende til ca. 13 % (faste 2011-priser).Den direkte støtte reduceres i gennemsnit med 1,4 mia. kr.:Her er også tale om enberegning i faste 2011-priser. Her sammenlignes året 2013 med året 2020. I 2020 anslåsden direkte støtte til at blive ca. 5,5 mia. kr. i faste 2011-priser. Det tilsvarende tal for2013 er ca. 6,9 mia. kr. Dette giver en reduktion på ca. 1,4 mia. kr. eller ca. 20 % i faste2011-priser.2013 og 2020 sammenlignes i løbende priser:I 2013 fik Danmark tildelt ca. 7,2 mia. idirekte støtte i løbende priser. I 2020 antages det tilsvarende tal at være ca. 6,6 mia. kr.Det er et fald på ca. 600 mio. kr. eller ca. 8,5 % i løbende priser. Hovedparten af dennereduktion udgøres af inflation.Frankrig reduceres kun med 4 % i direkte støtte:I denne beregning tagesudgangspunkt i støtteåret 2013 i løbende priser. For Danmarks vedkommende er det ca.7,2 mia. kr. Det antages at dette støtteniveau opretholdes i hele den kommendebudgetperiode. I faste 2011-priser er det ca. 44,6 mia. kr. Hvis det sammenlignes medde ca. 42,0 mia. kr. svarer det til en reduktion på omkring 6,0 %. Det tilsvarende tal forFrankrig er omkring 4 %. Det skyldes, at Frankrig betaler mindre til den eksterneomfordeling, da den gennemsnitlige direkte støtte per hektar er lavere i Frankrig end iDanmark.
3