Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0402 Bilag 1
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Teknologi og Udvikling
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets nye for-
ordning om roaming på offentlige mobiltelefonnet i Unionen
KOM(2011) 402
17. august 2011
Resumé
Europa-Kommissionen lægger i forslaget til ny forordning om roaming på offent-
lige mobiltelefonnet i EU op til, at den eksisterende detailprisregulering udvides
til også at omfatte roaming af data.
Samtidigt foreslår Kommissionen, at der indføres en række strukturelle initiati-
ver, som har til formål at løse de grundlæggende konkurrencemæssige proble-
mer. Formålet er at sikre en markedsbaseret udvikling, der vil medføre lave pri-
ser for international roaming inden for EU for de europæiske forbrugere og virk-
somheder.
Indførelsen af strukturelle initiativer medfører, at Kommissionen foreslår, at al
detailprisregulering bortfalder pr. 30. juni 2016, medmindre en evaluering af re-
guleringen foretaget af Kommissionen i 2015 viser, at de strukturelle initiativer
har været utilstrækkelige til at fremme konkurrencen.
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 402 af den 6. juli 2011 fremsendt forslag om
roaming på offentlige mobiltelefonnet i EU. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF-artikel 114 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF-artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Den gældende forordning udløber 30. juni 2012, hvorfor ny forordning senest bør
vedtages under dansk EU-formandskab.
2. Formål og indhold
Forslagets formål er at styrke det indre marked for elektronisk kommunikation
yderligere. Dette skal opnås ved at sikre, at de roamingpriser, som forbrugere og
virksomheder betaler for tale-, sms- og datatjenester i andre medlemsstater, på
sigt nærmer sig de priser, der betales i hjemlandet.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 27. juni 2007 forordning (EF) nr.
717/2007 om roaming på offentlige mobilnet i EU. Forordningen indførte
prislofter for mobiludbydernes takster for taletjenester både mellem hinanden
(engrosniveau) og over for forbrugerne (detailniveau). Desuden fastsatte
forordningen regler med henblik på at øge prisgennemsigtigheden for
forbrugerne på roamingtjenester.
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1024675_0002.png
Forordningen var en reaktion på vedvarende bekymring over den manglende
konkurrence på markedet for internationale roamingtjenester og de heraf
følgende høje priser, som de europæiske forbrugere og virksomheder måtte betale
for roamingtjenester på rejser i EU.
Den 8. juni 2009 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en revision af
forordningen, som medførte lavere prislofter for taletjenester, indførelse af
prislofter for sms-tjenester på både engros- og detailniveau samt prislofter for
datatjenester på engrosniveau.
Revisionen af forordningen skete i erkendelse af, at prislofterne på taletjenester
ikke havde bidraget til at styrke konkurrencen på roamingmarkedet, og at de
hidtil uregulerede priser på sms- og datatjenester generelt var for høje. De var
markant højere end omkostningerne forbundet med at udbyde tjenesterne og
meget højere end priserne for tilsvarende nationale tjenester.
Med revisionen af forordningen introduceredes udover flere prislofter også tiltag
med henblik på at sikre gennemsigtighed og forbrugerbeskyttelse, herunder et
forbrugsloft for datatjenester på 466 kr. pr. måned med henblik på at undgå
uventede høje regninger.
Den gældende forordning udløber 30. juni 2012.
Kommissionen har den 6. juli 2011 fremsat forslag til ny forordning om roaming
på offentlige mobiltelefonnet i EU, der skal træde i kraft den 1. juli 2012.
Kommissionen konstaterer i sit forslag, at de hidtidige prisreguleringer (prislof-
ter) fra 2007 og 2009 ikke i tilstrækkelig grad har formået at skabe et velfunge-
rende marked for international roaming. Det nye forslag indeholder derfor en
række strukturelle initiativer, som har til formål på længere sigt at løse de grund-
læggende konkurrencemæssige problemer og dermed sikre forbrugerne vedva-
rende lave priser for international roaming.
Desuden videreføres detail- og engrosprisregulering af tale og sms i en periode
samtidigt med, at prisreguleringen for data udvides til at omfatte både detail- og
engrosprisen mod i dag kun engrosprisen. De eksisterende forbrugerbeskyttende
bestemmelser vedrørende information om roamingtakster samt regningsloft for
datatjenester videreføres også med enkelte tekniske tilpasninger.
Forslaget indeholder følgende strukturelle initiativer:
I.
Fra senest 1. juli 2012 får små mobilselskaber, der ikke har eget mo-
bilnet, men lejer sig ind hos selskaber med mobilnet, bedre adgang til
at købe roaming af mobilnetselskaberne. De små selskaber uden eget
mobilnet bliver derfor bedre rustet til at konkurrere med mobilnettene
på detailniveau på roamingprodukterne.
Fra senest 1. juli 2014 får forbrugerne mulighed for at vælge særskilt
udbyder af mobiltjenester på henholdsvis hjemmemarked og til inter-
national roaming. Danske forbrugerne kan eksempelvis vælge TDC
til mobiltjenester i Danmark og Telenor til internationale roamingtje-
nester. Kunden kan også vælge for eksempel TDC til begge produk-
IT- og Telestyrelsen
II.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1024675_0003.png
ter. Denne løsning kræver standardisering og teknisk udvikling og
skal derfor først være til rådighed for forbrugerne fra 1. juli 2014. For
de kunder, som vælger to forskellige udbydere, vil det blandt andet
være nødvendigt at udskifte SIM-kortet.
Forslaget indeholder følgende prislofter:
Europa-Kommissionens foreslåede prislofter samt sidste trin af nuværende regu-
lering (1. juli 2011) fremgår af nedenstående tabel:
Priser, DKK (detailpriser er inkl. moms, en-
grospriser er ekskl. moms)
Foretage taleopkald (engros) – pr. minut
Foretage taleopkald (detail) – pr. minut
Modtage taleopkald (detail) – pr. minut
Afsende sms (engros) – pr. sms
Afsende sms (detail) – pr. sms
Data (engros) – pr. MB
Data (detail) – pr. MB
Dataloft (detail) – kr. pr. måned
1.juli
2011
1,34
3,26
1,02
0,29
1,02
3,72
-
466
1.juli
2012
1,04
2,98
1,02
0,22
0,93
2,23
8,38
466
1.juli
2013
0,74
2,60
0,93
0,22
0,93
1,49
6,52
466
1.juli
2014
0,44
2,23
0,93
0,14
0,93
0,74
4,66
466
IT- og Telestyrelsen
Note: Roaming af data har ikke tidligere været omfattet af detailprisreguleringen. Der er an-
vendt følgende omregningskurs: 1€ = 7,4561 kr.
Detailprislofterne bortfalder som udgangspunkt den 30. juni 2016, mens engros-
prislofterne som udgangspunkt bortfalder, når reguleringen ophører den 30. juni
2022.
Fremskyndet bortfald af prisreguleringen
Kommissionens forslag åbner mulighed for, at reguleringen af detail- og engros-
priser kan falde bort tidligere end i henholdsvis 2016 og 2022. Bortfald af prisre-
guleringen er betinget af, at den gennemsnitlige pris i EU falder til 75 pct. eller
mindre af de respektive prislofter. For engrospriser kan prisreguleringen tidligst
bortfalde pr. 30. juni 2018, mens reguleringen af detailpriser i princippet kan
bortfalde relativt hurtigt efter vedtagelsen af forordningen. Da bortfaldet af de-
tailprislofter er betinget af, at teleselskaberne har indført muligheden for at ad-
skille nationale og internationale mobiltjenester, vil reguleringen af detailpriserne
i realiteten dog tidligst kunne bortfalde ved udgangen af 2014.
Evaluering af reguleringen
Senest den 30. juni 2015 skal Kommissionen offentliggøre en rapport, som
evaluerer reguleringen. Evalueringen skal blandt andet kortlægge de
konkurrencemæssige effekter af de strukturelle initiativer. I tilfælde af at
rapportens undersøgelse viser, at de strukturelle initiativer ikke har været
tilstrækkelige til at fremme konkurrencen, skal Kommission undersøge, om det er
nødvendigt at modificere de strukturelle initiativer eller forlænge
detailprisreguleringen til efter 30. juni 2016, hvor detailprisreguleringen ellers
som udgangspunkt bortfalder.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette be-
grundes med:
Målene for denne forordning er at skabe en fælles tilgang til at sikre, at brugerne
af offentlige mobiltelefonnet under rejse i EU ikke betaler for høje priser for EU-
roamingtjenester. Derved opnås et højt niveau af forbrugerbeskyttelse ved at øge
konkurrencen mellem mobiloperatørerne, som ikke i tilstrækkelig grad kan op-
fyldes af den enkelte medlemsstat på en sikker, harmoniseret og rettidig måde.
Det er derfor Kommissionens vurdering, at målene bedre nås på EU-niveau.
Regeringen deler Kommissionens vurdering og finder også, at nærhedsprincippet
er overholdt i nærværende forslag.
5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
De nationale myndigheders adgang til at foretage markedsanalyser er reguleret i
lov nr.169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet- og tjenester.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
6. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget vil medføre faldende priser på internationale roamingtjenester og vil
derfor på kort sigt påvirke mobiludbydernes indtjening i nedadgående retning.
Det er muligt, at industrien på længere sigt kan drage fordel af reguleringen, så-
fremt at brugen af roamingtjenester stiger tilstrækkeligt.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Udover påvirkningen af udbydernes indtjening som følge af de sænkede prislofter
vurderes forslaget også at medføre administrative konsekvenser for udbyderne.
Forslaget indebærer, at mobiludbyderne skal gøre det muligt for forbrugerne at
vælge én udbyder til brug for nationale teletjenester og en anden udbyder til brug
for teletjenester i udlandet (international roaming). Implementeringen af denne
adskillelse af udbydere vil medføre en engangsudgift for mobiloperatørerne i for-
bindelse med den standardisering samt tekniske udvikling, som adskillelsen kræ-
ver. Kommissionen har vurderet, at det samlet for alle selskaber i EU vil koste et
engangsbeløb på 300 mio. euro at indføre de strukturelle tiltag.
IT- og Telestyrelsen
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikati-
on.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet blandt medlemsstaterne.
Der forventes generelt opbakning til Kommissionens forslag om fortsat
regulering af roamingtjenester i EU.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen deler Kommissionens bekymring over de høje priser for international
roaming, da de høje priser fortsat er en hindring for et indre marked for mobil-
kommunikation i EU og dermed er en barriere for innovation og vækst.
Regeringen støtter en markedsbaseret udvikling på telekommunikationsområdet
og støtter generelt ikke prisregulering på detailniveau. Det er dog regeringens
holdning, at de konkurrenceproblemer, der knytter sig til international roaming,
er af en særlig karakter, og at prisregulering på detailniveau derfor er en
nødvendighed i en periode af hensyn til både virksomheder og forbrugere, indtil
det er muligt på anden måde at opnå den ønskelige konkurrence på markedet.
Det er endvidere regeringens holdning, at konkurrenceproblemerne på markedet
for international roaming fortsat ikke kan løses på nationalt niveau, men kræver
en indsats på EU-niveau.
Regeringen støtter derfor, at tale-, sms- og datatjenester i en periode reguleres på
detailniveau, og at dette sker i form af et prisloft.
Det er regeringens holdning, at prisreguleringen på sigt bør søges erstattet med
strukturelle løsninger, som kan løse de grundlæggende markedsmæssige
problemer og derved skabe reel konkurrence på markedet. Det er i den
forbindelse vigtigt, at disse strukturelle løsninger er let anvendelige for
forbrugerne samtidigt med, at den praktiske implementering kan ske uden
væsentlige administrative byrder og omkostninger for operatørerne.
Det er samlet set regeringens holdning, at der bør arbejdes for at finde en
langtidsholdbar strukturel løsning, som kan sikre rimelige roamingpriser til glæde
for forbrugere og virksomheder og dermed sikre, at den europæiske målsætning
om, at priserne for international roaming skal nærme sig de nationale priser i
2015, kan nås.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Den konkrete sag har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
De gældende roamingregler har dog tidligere været forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg.
IT- og Telestyrelsen
5