Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0415 Bilag 1
Offentligt
1025419_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J nr.
8. juli 2011
Grund- og nærhedsnotat om meddelelse fra Kommissionen til
Rådets og Europa-Parlamentet om en ny strategi for
transportsamarbejde mellem EU og dets naboregioner
KOM (2011) 415
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 7. juli 2011 offentliggjort en meddelelse om en
handlingsplan for transportforbindelser til EU’s naboregioner. I
handlingsplanen beskrives kort- og langsigtede initiativer der skal styrke
EU’s transportforbindelser mod øst og syd.
Handlingsplanen har til formål at opnå tættere integration mellem EU og
nabolandenes transportmarkeder. I handlingsplanen fremlægges der en
række initiativer fordelt på alle transportformer som Kommissionen ønsker
gennemført. Initiativerne handler bl.a. om emner som at udvide de fælles
europæiske luftrum til at omfatte naboregionerne og at fjerne tekniske
hindringer for jernbanetransport.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er fremsendt af Kommissionen den 7. juli 2011 og forelå i dansk
sprogversion samme dag.
Meddelelsen bygger på Kommissionens meddelelse fra 2007: ’Køreplan for et
fælles transportområde’ hvor der blev sat fokus på transportsamarbejdet med
EU’s nabolande. Kommissionen vedtog for nyligt hvidbogen ’Køreplan for et
fælles transportområde’ der lagde op til at EU’s transport og
infrastrukturpolitik udvides til at omfatte EU’s nærmeste naboer, og at
tredjelandes markeder åbnes for transporttjenester.
Kommissionen præsenterer med den nye handlingsplan initiativer, der skal
styrke det transportpolitiske samarbejde med EU’s naboregioner.
Handlingsplanen fokuserer især på de lande der er omfattet af den europæiske
naboskabspolitik (ENP), men omfatter også udvidelseslandene.
Handlingsplanen har til formål, at opnå tættere integration mellem EU og
nabolandenes transportmarkeder for derved at gøre transportforbindelserne
hurtigere, billigere og mere effektive. Tættere integration opnås primært ved, at
Internationalt Kontor
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0002.png
nabolandene indoptager standarder der svarer til dem, som anvendes i EU.
Handlingsplanens initiativer er opdelt på de forskellige transportformer.
Luftfart
På luftfartsområdet ønsker Kommissionen at skabe et bredere europæisk
luftfartsområde (ECAA) så det omfatter EU’s naboregioner og gradvis give
mulighed for at åbne markedet mellem EU og dets naboer.
Handlingsplanen sætter som mål at afslutte alle igangværende forhandlinger
om omfattende luftfartsaftaler og at udvide forhandlingerne om sådanne aftaler
til at omfatte andre interesserede nabolande når de er klar til det.
Kommissionen foreslår, at bistå nabolandene med henblik på at tilslutte sig en
af EU’s luftrumsblokke, de såkaldte FAB’s, samt at fortsætte bistanden til
nabolandene med henblik på at modernisere deres luftfartsstyringssystemer
(SESAR) og gøre systemerne tilgængelige for andre interesserede lande.
Kommissionen ønsker, at forbedre luftfartssikkerheden i naboregionerne ved
at bistå nabolandene i at opnå europæiske og internationale
luftfartssikkerhedsstandarder.
Søfart
Handlingsplanens initiativer på søfartsområdet er primært rettet mod, at
nabolandene skal leve op til internationale krav med hensyn til maritim
sikkerhed, beskyttelse og miljøbeskyttelse.
Kommissionen ønsker derudover, at støtte liberalisering af
søtransporttjenester for at skabe ensartede konkurrencevilkår i forhold til
nabolandene.
Kommissionen lægger op til, at fortsætte bistanden til naboerne med henblik
på at forbedre deres flagstatsstatus og opfylde sikkerheds og
beskyttelsesmæssige standarder og sociale standarder.
Kommissionen vil fremme en tættere integration af søfarten gennem deltagelse
af naboregionerne i det såkaldte ”Blue Belt” der skal sikre fri bevægelighed til
søs ved bl.a. at forenkle procedurerne for nærskibstrafikken.
Vejtransport
Handlingsplanens initiativer på vejtransportområdet er primært rettet mod at
lempe procedurerne for grænsepassage, øge trafiksikkerheden i nabolandene
og gradvist at åbne op for vejtransportmarkedet i EU og i nabolandene.
Kommissionen foreslår at styrke toldsamarbejdet med Belarus, Moldova og
Ukraine for at lette grænsepassage samt at hjælpe nabolandene med at udvikle
og gennemføre forbedringer, der øger vejsikkerheden.
Side 2/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0003.png
Side 3/9
Handlingsplanen lægger op til at assistere nabolandene i at indføre digitale
fartskrivere, så de lever op til kravene om køre- og hviletidsregler for
international landevejstransport.
På lang sigt lægger handlingsplanen op til at udvide anvendelsesområdet for
Interbus-aftalen, der danner ramme for samarbejde om personbefordring med
bus mellem EU og en række nabolande. Kommissionen ønsker, at
Interbusaftalen skal omfatte regelmæssig international personbefordring med
bus og at aftalen også skal omfatte ENP-lande.
Jernbanetransport
Kommissionen anfører, at jernbanetransport til EU’s østlige naboer
besværliggøres ved forskellen på f.eks. sporvidde og signalsystemer. I
handlingsplanen lægger Kommissionen derfor op til at fjerne tekniske barrierer
for effektiv godstransport til EU’s østlige naboer.
Kommissionen foreslår, at specificere sporviddesystemet på 1520/1524 mm i
de standarder der udarbejdes af Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) samt
at fremme udvidelses- og nabolandenes deltagelse i ERA.
Kommissionen foreslår endvidere, at fremme udbredelsen af det europæiske
system til styring af jernbanetrafik (ERTMS) til nabolandene og på længere sigt
at undersøge mulighederne for helt at åbne af jernbanemarkedet til ENP-
landene.
Infrastrukturforbindelser
Kommissionen foreslår tre konkrete skridt til at forbedre og fremme
infrastrukturforbindelser til EU’s nabolande. Første skridt er at definere
strategiske transportnet i naboregionerne, som er forbundet til det reviderede
transeuropæiske transportnetværk (TEN).
Andet skridt er at forberede potentielle transportprojekter af europæisk
interesse i de østlige nabolande, ved at identificere prioriterede
infrastrukturprojekter der forbinder nabolandene med EU.
Sidste skridt er at tilvejebringe finansiering til modne prioriterede projekter.
Kommissionen lægger op til at styrke samarbejdet mellem EU, nabolande,
andre donorer og innovative finansieringsinstrumenter (IFI’er) om at
tilvejebringe finansiering.
Kommissionen overvejer at gøre brug af EU-programmer til forbedring af
transportforbindelser med nabolandene, heriblandt
naboskabsinvesteringsfaciliteten (NIF) der disponerer over ubrugte midler (ca.
3.5 mia. kr. indtil 2013) og eksisterende innovative investeringsinstrumenter
som EU har indført for naboregionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0004.png
Side 4/9
Derudover nævner Kommissionen den nye facilitet for netforbindelser i Europa
der blev introduceret i Kommissionens meddelelse om ’Et nyt budget for
Europa 2020’ som en mulighed for finansiering.
Transportpanel for det østlige partnerskab
Kommissionen lægger op til, at der for alle berørte regioner defineres en
ramme for opfølgningen og gennemførelsen af handlingsplanen.
Kommissionen foreslår derfor at oprette et transportpanel under det østlige
partnerskab, som skal stå i spidsen for både det politiske samarbejde,
planlægningen af transportinfrastrukturen og forberedelsen af
infrastrukturprojekter.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
3. Høring
Meddelelsen blev sendt i høring i EU-specialudvalget den 7. juli 2011 med
høringsfrist den 11. august 2011.
Dansk Jernbaneforbund og DSB har oplyst at de ingen bemærkninger har til
meddelelsen.
DI Transport:
”DI Transport deler Kommissionens vurdering i at transport i stort omfang
bidrager til Europas velstand. Et styrket samarbejde med naboregionerne på
transportområdet kan derfor være med til at gøre såvel EU som nabolandene
økonomiske stærkere.
Gode transportforbindelser i EU og med naboregionerne er endvidere med til
at styrke dansk erhvervslivs eksportmuligheder til de pågældende markeder.
I forhold til luftfarten er den internationale tilgængelighed vigtig for de danske
virksomheders vækstpotentiale. DI Transport er derfor positivt indstillet over
for tættere samarbejde med naboregionerne på luftfartsområdet. Særligt vil det
være oplagt at se på luftfartssikkerhed og på et tættere samarbejde indenfor
lufttrafikstyringen og det fælles europæiske luftrum. Dette må dog ikke gå ud
over implementeringen af det fælles luftrum internt i EU.
DI Transport mener, det er vigtigt at lette de administrative procedurer ved
grænsepassage med nabolandene og hilser derfor velkommen, at EU fokuserer
på dette i det videre arbejde.
I forhold til vejgodstransporten er det vigtigt, at samarbejdet med naboregioner
er med til at øge trafiksikkerheden, herunder et tættere samarbejde om sikre
rastepladser i relevante nabolande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0005.png
Endeligt så er DI Transport som udgangspunkt positiv overfor øget integration
af markedet for vejgodstransport med nabolande. Da markedet for
international vejgodstransport er fuldt ud liberaliseret i EU og dermed
kendetegnet ved høj konkurrence, bør en eventuel aftale om øget
markedsadgang sikre en lige og fair konkurrence under hensyn til øvrige
relevante fællesskabsregler, som f.eks. køre- og hviletid.”
DTL:
Generelt skal vi bemærke, at gruppen af ENP-lande – som meddelelsen
fokuserer på – er lande, der har en handel med Danmark af relativ beskeden
karakter. Betydningen af disse lande for dansk vejtransport er derfor – i dag –
også af begrænset størrelse. Dette kan selvfølgelig ændre sig og Kommissionens
meddelelse – og EU’s naboregions politik generelt – har jo netop til formål at
fremme tættere kommercielle kontakter med også disse lande. DTL skal derfor
fremføre for en række kommentarer af mere generel karakter.
Tanken om en tættere markedsintegration kan hilses velkommen, men må ikke
ske på bekostning af det niveau for sociale forhold, miljø- og klimabeskyttelse,
færdselssikkerhed, sundhed og sikkerhed for arbejdstager, beskyttelse af
chauffører, køretøjstandarder mv som EU har etableret i dag og som EU
vedvarende arbejder på at forbedre. Kommissionen angiver selv dette under
pkt.2 i meddelelsen, men for DTL er dette et kardinal punkt i eventuelle aftaler
med disse nabolande.
Det er derfor også positivt, hvis Kommissionen vil sikre at transportaftaler kun
indgås, når disse kriterier er opfyldt. Det er tidligere set, at i mere brede aftaler
med ikke-EU lande har hensyn til transporterhvervet spillet end mindre rolle i
forhold til andre økonomiske interesse i EU. Dette kan ikke accepteres.
DTL konstaterer, at Kommissionen på kort sigt blot vil undersøge virkningen af
en gradvis åbning af vejtransportmarkedet for udvalgte nabolande. Det er efter
DTLs opfattelse det rette tempo. I første omgang skal fokus være på at
eksisterende aftaler, som f.eks. AETR implementeres og anvendes på samme
vis som i EU, at færdselssikkerheden øges, at standarden for køretøjer fra
nabolandene sikres, at der fokuseres på grænsepassage og forhold for
chauffører i f m grænsepassage. DTL skal i den forbindelse også pege på de
voldsomme problemer, som vognmænd kan stå overfor, hvis der lige pludselig
indføres forbud af import af f.eks. fødevarer til et af disse lande. Særligt for de
vognmænd som allerede måtte befinde sig ved grænsen. Eventuelle tættere
kontakter med disse nabolande skal derfor også skabe klare retningslinjer for
den slags situationer. Særligt kompliceret er det, når problemerne opstår af
andre grunde end transport – f.eks. fødevare lovgivning – men det er
vognmænd som rammes af problemerne.
Erhvervsflyvernes sammenslutning (ES):
Side 5/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0006.png
”ES har noteret sig, at luftfarten er omtalt således:
På kort sigt
(indtil 2013)
- Afslutte igangværende forhandlinger om omfattende aftaler om
luftfartstjenester og udvide forhandlingerne om sådanne aftaler til at omfatte
andre interesserede nabolande, når disse er klar.
- Fortsætte bistanden til nabolandene med henblik på at modernisere deres
lufttrafikstyringssystemer (SESAR) og gøre dem tilgængelige for andre
interesserede lande.
- Tilvejebringe oplysninger, vejledning og teknisk bistand til nabolande med
henblik på tilslutning til en af Europas funktionelle luftrumsblokke (FAB).
- Bistand til nabolande med henblik på at opnå overensstemmelse med
internationale og europæiske luftfartsikkerhedsstandarder.
- Samarbejde med EU's naboer med det formål at fastlægge holdninger i
Eurocontrol på linje med dem, der er udarbejdet af EU.
- Bistå nabolandene med at nå EU's niveau og internationale niveauer inden for
luftfartsikkerhed.
På længere sigt
- Konsolidere luftfartsaftalerne med henholdsvis de østlige ENP-lande og de
sydlige ENP-lande med henblik på at færdiggøre ECAA.
- Udvide luftfartsikkerhedssamarbejdet under EASA til at omfatte de østlige
ENP-lande og de resterende sydlige ENP-lande.
- Fuld integration af nabolandene i det fælles europæiske luftrum.
ES har ikke bemærkninger til de foreslåede tiltag under forudsætning af, at de
er omkostningsneutrale for dansk luftfart.”
Forbrugerrådet:
”Meddelelsen ”EU og dets naboregioner: En ny strategi for
transportsamarbejde”, der udgør Kommissionens planer for et nyt
transportpolitisk samarbejde med EU's naboregioner er blevet fremsendt til
bemærkninger. Forbrugerrådet skal bemærke følgende:
Forbrugerrådet kan støtte op om intentionerne om et samarbejde mellem EU
og dets nabolande, der skal sikre et transportsystem med høje
sikkerhedsmæssige, beskyttelsesmæssige, sociale og miljømæssige standarder.
Vi mener dog at det er vigtigt, at der ligeledes fokuseres på hensynene til
passagererne/brugerne herunder passagerrettigheder for rejsende, der
transporteres til og fra EU. Dette ses ikke umiddelbart medinddraget i
Side 6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0007.png
nærværende meddelelse men bør i forlængelse af de øvrige faktorer inddrages.
Det kan til eksempel nævnes at passagerer i EU er beskyttet af forordninger og
direktiver der sikrer deres rettigheder som rejsende med fly, bus og tog mv.
Disse standarder bør i samme udstrækning søges anvendt i nabolandende
herunder således, at reglerne imødekommes af såvel de fremtidige som
eksisterende samarbejdspartnere.”
International Transport Danmark:
”Kommissionens oplæg til en transportstrategi med naboregionerne indeholder
en del konkrete forslag til initiativer, der bør fremmes for at sikre et øget
transportsamarbejde mellem EU og naboregionerne. Med naboregionerne
menes Hviderusland, Ukraine og Moldova, samt landene på Balkan. Desuden
redegør Kommissionens meddelelse også for EU’s forhold til en del lande i
Mellemøsten og Nordafrika. Transport er en væsentlig faktor i udviklingen af
samarbejde på tværs af grænser, og et effektivt transportsamspil sikrer alt
andet lige forbedrede markedsmuligheder til gavn for de involverede parter.
Virksomheder og borgere i EU og i nævnte naboregioner har samfundsmæssig
stor gavn af at forbedre transportsamarbejdet, da de ressourcer og den tid, der
bruges på transport af varer og personer hen over grænserne, kan reduceres
væsentligt.
ITD hilser derfor Kommissionens udspil velkommen. Det er i EU’s interesse alt
andet lige at sikre et effektivt samarbejde om transport med lande, der ligger
tæt på EU. Der er tale om vidt forskellige lande med hver deres baggrund og
ståsted i forhold til EU. Derfor peger ITD på, at hvert land og region bør
behandles særskilt. Der er således stor forskel på, om der er tale om et
kommende tiltrædelsesland, fx Kroatien og et land som fx Hviderusland.
Meddelelsen redegør for initiativer inden for de forskellige transportformer.
For
vejtransports
vedkommende lægges der i meddelelsen op til et øget
toldsamarbejde med Hviderusland, Moldova og Ukraine. Dette er et relevant
område at fokusere på, da der på grænserne mellem EU og de nævnte lande
opleves endog meget lange passageventetider for lastbiler. Som det fremgår
spildes op til 40% af den samlede transporttid ved grænserne. Dette skyldes
bl.a. forskelle i toldregler og administrative procedurer. ITD peger på, at der på
mange grænseovergange mellem EU og Hviderusland/Ukraine og Moldova
eksisterer en uhensigtsmæssig infrastruktur. Ofte er der tale om for få toldere,
for få faciliteter til vognmænd, chauffører og speditører, og der eksisterer typisk
en ringe fysisk infrastruktur (veje, toldbygninger m.m.). Der findes alt for
mange eksempler på, at grænseovergangene ikke er tidssvarende indrettet. Vi
opfordrer derfor Kommissionen til, at utilstrækkelige fysiske faciliteter på
grænserne til EU’s nabolande opprioriteres i EU-indsatsen. ITD mener, at en
generel forbedring af infrastrukturen i nabolandene bør være et prioriteret
emne for EU. I dag er der således alt for stor forskel på vejnettets kvalitet i EU
og landene uden for. Et udvidet TEN-vejnet, der også omfatter veje og
internationale ruter i naboregionerne, er derfor et oplagt indsatsområde at
fokusere på for EU, jf, meddelelsens afsnit herom.
Side 7/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0008.png
ITD er ellers tilfreds med de tiltag, som Kommissionen lægger op til på
vejtransportområdet. ITD lægger overordnet set vægt på behovet for en øget
markedsadgang og en øget markedsliberalisering, og Kommissionens påtænkte
initiativer synes at være relevante i den sammenhæng. Også de nævnte
initiativer inden for trafiksikkerhed, miljø og køre-hvile-tid udgør
hensigtsmæssige indsatsområder.
Kommissionen bør dog også fokusere på de forskelle, der eksisterer mellem EU
og enkelte lande om lastbilers vægt og dimensioner. Alt andet lige er det
hensigtsmæssigt, at nabolandene animeres til at indføre samme vægt- og
dimensionsregler som i EU. Dette emne bør derfor prioriteres. Endelig ser ITD
intet til hinder for, at Kommissionen på vegne af Fællesskabet indgår aftaler
om kørselstilladelser med EU’s nabolande – i stedet for som hidtil, hvor dette i
dag er et nationalt anliggende.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af meddelelsen
Meddelelsen skønnes ikke i sig selv at have statsfinansielle herunder
økonomiske eller administrative konsekvenser for Danmark. Konkrete
initiativer, der foreslås med udgangspunkt i meddelelsen, vil blive analyseret
inden regeringen tager stilling til disse.
Samfundsøkonomisk kan der være gevinster forbundet med, at EU og
naboregionernes transportmarkeder integreres.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, er nærhedsprincippet ikke relevant.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser overordnet positivt på initiativerne i Kommissionens
meddelelse om en ny strategi for transportsamarbejde mellem EU og dets
naboregioner.
Regeringen finder det vigtigt, at handlingsplanens initiativer ikke medfører
merudgifter på EU’s budget. Initiativer skal således finansieres med
eksisterende puljer som f.eks. naboskabsinvesteringsfaciliteten.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelserne af handlingsplanen ikke foregriber
forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme, herunder den nye
facilitet for netforbindelser i Europa, som blev introduceret i Kommissionens
meddelelse om ’Et nyt budget for Europa 2020’.
Regeringen ser generelt positivt på tiltag, der gør gods- og persontransport til
EU’s nabolande enklere og mere effektiv. Effektive transportforbindelser kan
Side 8/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1025419_0009.png
fremme frihandel og kan derfor hjælpe EU’s nabolande med at blive økonomisk
stærkere og politisk mere stabile. For det andet kan en tættere
markedsintegration bidrage til at åbne nye markedsmuligheder for
virksomheder i EU.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at en betingelse for markedsåbning, i
forhold til EU’s nabolande, er at disse lande indoptager standarder der svarer
til dem der anvendes i EU. Det gælder især miljøbeskyttelse og
sikkerhedsniveau, således at der gælder lige konkurrencevilkår for
transportservices både hvad angår landtransport og luftfart.
Regeringen ser positivt på Blue Belt pilotprojektet og ser gerne konceptet
udbredt til nabolandene. Ligeledes støtter regeringen udbredelsen af
signalsystemet ERTMS til EU’s naboregioner.
Regeringen støtter Kommissionens ambition om at nabolandene, når de er klar
til det, tilslutter sig en af Europas funktionelle luftrumsblokke (FAB). På den
måde sikres effektiv overflyvning over EU’s naboregioner.
Regeringen ser frem til Kommissionens anbefalinger og / eller forslag til
gennemførelse af handlingsplanen.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til den foreslåede
handlingsplan.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning forelægger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 9/9