Europaudvalget 2011-12
KOM (2011) 0427 Bilag 1
Offentligt
1031877_0001.png
Til Folketingets Europaudvalg
Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens grønbog om ”Onlinedistribution af audiovisuelle værker i Den
Europæiske Union: Muligheder og udfordringer hen imod et digitalt indre
marked”.
Forslaget oversendes efter fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg til
Folketingets Kulturudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg.
KOM (2011) 427/4
1. Resumé
Kommissionen har offentliggjort en grønbog om ”Onlinedistribution af audiovisuelle
værker i Den Europæiske Union: Muligheder og udfordringer hen imod et digitalt indre
marked”.
Grønbogen offentliggøres som led i Europa 2020-strategien
1
, der har til hensigt at frem-
me en intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst i Europa, En digital dagsorden for Euro-
pa
2
og Kommissionens meddelelse "Et indre marked for intellektuelle ejendomsrettighe-
der" ("IPRstrategien")
3
.
Grønbogen beskriver effekten af den teknologiske udvikling i distribution af og adgang
til audiovisuelle og filmiske værker og har til formål at starte en debat om de politiske
muligheder for at udvikle en ramme, inden for hvilken den europæiske industri og de eu-
ropæiske forbrugere kan drage nytte af de stordriftsfordele, der tilbydes af det indre digi-
tale marked. Grønbogen tager udgangspunkt i det synspunkt, at en dybdegående analyse
er nødvendig for at identificere eksistensen og omfanget af forhindringer for udviklingen
af et indre digitalt marked.
Grønbogen har ikke konsekvenser for dansk ret.
2. Baggrund
Kommissionen har den 13. juli 2011 sendt en grønbog om ”Onlinedistribution af audio-
visuelle værker i Den Europæiske Union: Muligheder og udfordringer hen imod digitalt
indre marked” i en bred høring til medlemslandene og andre relevante interessenter
med frist til at afgive bemærkninger den 18. november 2011. Grønbogen er modtaget i
en dansk sprogversion den 31. august 2011.
Grønbogen offentliggøres som led i Europa 2020-strategien
4
, der har til hensigt at
fremme en intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst i Europa, En digital dagsorden for
KOM (2010) 2020 af 3. marts 2010
KOM (2010) 245 af 19. maj 2010
3
KOM (2011) 287 af 24. maj 2011
4
KOM (2010) 2020 af 3. marts 2010
1
2
10. oktober 2011
Dok. nr. 1089561
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1031877_0002.png
Side 2
Europa
5
og Kommissionens meddelelse "Et indre marked for intellektuelle ejendomsret-
tigheder" ("IPRstrategien")
6
, der udstikker rammerne for den fremadrettede indsats for
intellektuelle ejendomsrettigheder i EU.
Grønbogen henviser til, at det i forbindelse med IPR-meddelelsen blev identificeret, at
mens internettet er grænseløst, er online markederne i EU stadig fragmenteret grundet
flere barrierer, og at et indre marked på dette område endnu ikke er opnået.
3. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at bidrage til udviklingen af et digitalt indre marked ved at
lancere en debat om muligheder og udfordringer ved onlinedistribution af audiovisuelle
værker – herunder særligt i forhold til de lovgivningsmæssige rammer.
Grønbogen er inddelt i seks afsnit og indledes med et afsnit, der beskriver den teknolo-
giske udvikling og tilstandene i Europa. Herefter følger fire afsnit, der gennemgår og
perspektiverer en række udvalgte emner. Hvert af disse afsnit afsluttes med et antal
specifikke spørgsmål. I afsnit seks opfordrer Kommissionen interessenter til at deltage i
debatten - herunder ved at besvare de stillede spørgsmål.
De emner, der behandles, er:
1. Det digitale indre marked for audiovisuelle medietjenester
7
Det fremgår af grønbogen, at der i dag findes en veletableret ramme for grænseover-
skridende transmission og modtagelse af tv-tjenester i EU – herunder regler, der har til
formål at lette klarering af ophavsrettigheder og nærtstående rettigheder for grænse-
overskridende retransmissionstjenester inden for satellit- og kabel-tv. Kommissionen
oplyser i grønbogen, at der i øjeblikket ikke findes lovgivningsmæssige instrumenter,
som specifikt er målrettet klarering af ophavsrettigheder og nærtstående rettigheder
for grænseoverskridende online audiovisuelle medietjenester.
Kommissionen peger på, at størstedelen af de audiovisuelle medietjenester fokuserer på
et nationalt publikum eller et særligt sprogområde, og at multiterritoriale tv-tjenester
ikke er kommet meget frem, ligesom tv-selskaber ofte afstår fra at klarere rettigheder
på paneuropæisk plan. Kommissionen finder, at de platforme, som tilbyder on-demand-
teletransaktionstjenester, omfatter mange territorier
8
, men disse tjenester tillige har en
tendens til at adressere kunder "på deres eget sprog" samt at skræddersy indhold i for-
hold til lokale præferencer.
1.1. Rettighedsklarering af onlinetransmission af audiovisuelle medietjenester
KOM (2010) 245 af 19. maj 2010
KOM (2011) 287 af 24. maj 2011
7
Som defineret i direktivet om audiovisuel medietjeneste (2010/13/EU): "en tjeneste som defineret i artikel 56 og 57 i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som en medietjenesteudbyder har det redaktionelle ansvar for, og hvis ho-
vedformål er at udbyde informerende, underholdende eller oplysende programmer til offentligheden via elektroniske kommu-
nikationsnet som defineret i artikel 2, litra a), i direktiv 2002/21/EF. Sådanne audiovisuelle medietjenester er enten tv-
udsendelser som defineret i litra e) i nærværende stykke eller audiovisuelle on demand-medietjenester som defineret i litra g)
i nærværende stykke".
8
F.eks. Acetrax, Chello, Headweb, iTunes, Playstation Network Live, Voddler, Xbox Live.
5
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1031877_0003.png
Side 3
Kommissionen oplyser, at mange tv-programmer i dag bliver gjort tilgængelige på on
demand-basis efter den oprindelige udsendelse, og at dette indebærer, at der skal klare-
res en række forskellige rettigheder udover dem, der kræves til den oprindelige udsen-
delse.
Det fremgår endvidere, at når tv-selskaber distribuerer deres online tjenester ud over
deres oprindelige udsendelsesterritorium, skal der klareres rettigheder for hvert yderli-
gere territorium. Kommissionen oplyser, at de økonomiske rettigheder i forbindelse med
audiovisuelle værker normalt overføres fra ophavsmænd og udøvende kunstnere til
producenten til gengæld for forskudsbetaling ved enten lov eller kontrakt. Dette gør det
muligt for producenten at licensere størstedelen af udnyttelsesformerne (herunder on-
demand-anvendelse) på individuel basis. Kommissionen anfører, at det kan være for-
bundet med en betydelig administrativ indsats samt transaktionsomkostninger at li-
censere online brug på tværs af flere områder.
1.2. Klarering af rettigheder ved retransmission af audiovisuelle medietjenester
Det fremgår af grønbogen, at retransmission af tv-programmer – generelt forstået som
samtidig transmission af et tv-program fra en anden enhed såsom en kabeloperatør – er
en særskilt ophavsretlig handling, der i sig selv kræver aftale med rettighedshaverne.
Kommissionen oplyser, at satellit- og kabeldirektivet
9
indeholder regler om klarering af
rettigheder for samtidig retransmission via kabel af programmer, der udsendes fra an-
dre medlemsstater. Bestemmelserne i direktivet gælder udelukkende for den "samtidi-
ge, uændrede og uforkortede retransmission via kabel eller mikrobølgesystem af en før-
ste transmission fra en anden medlemsstat", jf. artikel 1(3).
Det fremgår af grønbogen, at nye digitale platforme har gjort det muligt at retransmit-
tere programmer samtidig over forskellige netværk. Kommissionen finder, at dette rej-
ser spørgsmålet om, hvorvidt de teknologispecifikke bestemmelser i satellit- og kabeldi-
rektivet
10
bør revideres, så der udvikles en ramme for grænseoverskridende retransmis-
sion af audiovisuelle medietjenester, som er teknologineutrale med hensyn til leve-
ringsplatform.
Af grønbogen fremgår desuden, at det også er blevet anført, at rettighedsklarering un-
der de nuværende regler for kabelretransmission i satellit- og kabeldirektivet
11
kan
kræve flere transaktioner med forskellige rettighedsrepræsenterede organisationer, og
at der kan være mangel på klarhed og vished om, hvem der har mandat til at licensere
hvilke rettigheder. I den kontekst har det også været debatteret, om der er behov for at
bibeholde obligatorisk kollektiv licensering af kabelretransmission i modsætning til at
give rettighedshaverne fri adgang til at licensere på et individuelt grundlag.
1.3. Rettighedsklarering for video-on-demand-teletransaktionstjenester
Det fremgår af grønbogen, at audiovisuelle markeder over hele verden er baseret på
eksklusive frigivelsesarrangementer, hvor biografpremieren er et afgørende element i
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
11
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1031877_0004.png
Side 4
filmens "varemærkeidentitet". I grønbogen oplyser Kommissionen, at filmproducenter
og -distributører er begyndt at omgruppere de traditionelle frigivelsesvinduer til også at
omfatte video on demand vinduer (VoD-vinduer) - herunder f.eks. ved at gøre film til-
gængelige for VoD-transaktionstjenester på samme tid som de vises i biografen eller
kan købes på DVD. Dette er bl.a. udløst af forbrugernes efterspørgsel, samt at piratko-
piering har lagt et yderligere pres i forhold til at forkorte de traditionelle frigivelsesvin-
duer.
Kommissionen finder, at selvom producenten normalt har fået overdraget alle økonomi-
ske rettigheder til audiovisuelle værker, og det dermed er muligt at licensere de fleste
af de nødvendige rettigheder direkte til en VoD-tjeneste, er rettighedsklareringerne for
visse VoD-operatører både arbejdskrævende og dyre.
1.4. Europæisk filmproduktion og -distribution
Kommissionen beskriver i grønbogen, at EU er blevet en af de største producenter af
film i verden. Kommissionen peger på, at den europæiske audiovisuelle sektor er frag-
menteret og lider af underinvestering sammenlignet med andre lande. Europæiske film
nyder ofte succes i deres hjemland, mens Kommissionen finder, der er en tendens til be-
grænset distribution uden for produktionsområdet.
Det fremgår af grønbogen, at sektoren understøttes af europæisk lovgivning, bl.a. direk-
tivet om audiovisuelle medietjenester
12
, MEDIA-programmet og Kommissionens medde-
lelse om statsstøtte til biografsektoren
13
. Sidstnævnte, der i øjeblikket er under revision,
giver ifølge Kommissionen passende rammer for, at medlemsstaterne kan yde økono-
misk støtte til distribution og produktion af film samtidig med, at der sikres lige kon-
kurrencevilkår på det indre marked.
Kommissionen nævner i grønbogen, at Media-programmet, som er udviklet som svar på
de af europæiske kulturelle markeders fragmenterede tilstand, giver en vellykket støt-
temekanisme til både multi-territorial tilgængelighed af europæiske film og til udvik-
ling af nye VoD-platforme.
1.5. Politiske tilgange
Kommissionen tilkendegiver, at Kommissionen, som det fremgår af IPR-meddelesen
14
,
er forpligtet til at hjælpe med at lukke huller i tilgængeligheden af onlinetjenester for
forbrugere ved at skabe en europæisk ramme for tildeling af multiterritoriale onlineli-
censrettigheder i forbindelse med ophavsret og paneuropæiske tjenester. Kommissionen
henviser endvidere til, at den i begyndelsen af 2012 vil fremlægge et forslag til en rets-
akt med det formål at forbedre den kollektive forvaltning af ophavsret - herunder ved at
øge gennemsigtigheden i og forbedre styringen af forvaltningsselskaberne, således at
den kollektive organisation udvikler sig og reagerer på de behov, der eksisterer i forbin-
delse med tildeling af multiterritoriale licensrettigheder.
I grønbogen nævner Kommissionen følgende yderligere mulige politiske tiltag:
93/83/EØF af 27. september 1993
KOM(2011) 534 ag 26. september 2001
14
KOM (2011) 287 af 24. maj 2011
12
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1031877_0005.png
Side 5
”Oprindelseslandsprincippet”
Grønbogen indeholder overvejelser om en mulig udvidelse af ”oprindelsesprincippet” i
satellit- og kabeldirektivet
15
, således at princippet også finder anvendelse ved online
transmission af audiovisuelle medietjenester – herunder særligt de tjenester, der er til-
knyttet tv-aktiviteter, som stilles til rådighed on demand. Kommissionen finder, at en
sådan udvidelse vil betyde, at den lovgivning, der finder anvendelse, vil være den, der
gælder i det land, hvor onlinetransmission har sin oprindelse, om end forhandlingspar-
terne også vil kunne sikre, at licensvederlaget tager højde for alle aspekter af transmis-
sionen, herunder de faktiske og potentielle seere samt sprogversionen.
Europæisk enhedskodeks for ophavsret
Det fremgår af IPR-meddelelsen, at Kommissionen vil undersøge den mere vidtgående
tilgang i form af skabelsen af et omfattende europæisk enhedskodeks for ophavsret, som
kunne baseres på kodificering af eksisterende EU-direktiver om ophavsret, og hvor be-
hovet for yderligere harmonisering ville blive undersøgt. Det fremgår, at det i den for-
bindelse kunne undersøges, om de i medfør af Infosoc-direktivet tilladte undtagelser og
begrænsninger i ophavsretten bør opdateres.
Enhedsophavsretsbetegnelse
Grønbogen nævner endvidere muligheden for i medfør af TFEU artikel 118 at indføre
en valgfri enhedsophavsretsbetegnelse, som kan eksistere samtidig med evt. nationale
betegnelser. Enhedsophavsretsbetegnelsen kunne gøre det muligt for audiovisuelle
værkers fremtidige ophavsmænd eller producenter at registrere deres værker og opnå
en enkeltbetegnelse, som er gyldig i hele EU.
Kommissionen foreslår desuden, at mulighederne for udviklingen af datastyringssy-
stemer for ejerskab af rettigheder til audiovisuelle værker undersøges.
2. Rettighedshavers vederlag for onlineudnyttelse af audiovisuelle værker
Det fremgår af grønbogen, at der i medlemslandene findes forskellige regler for, hvilke
personer, som har været involveret i skabelsen af spillefilm og audiovisuelle værker, der
skal anses som ophavsmænd, eller som i øvrigt har rettigheder til filmen.
Kommissionen finder, at det er altafgørende for udviklingen af grænseoverskridende
tjenester på det digitale indre marked, at ejerskab af og rettigheder til grænseoverskri-
dende tjenester er gennemsigtige, og at omkostningerne ved lancering af nye tjenester
er forudsigelige.
I grønbogen tilkendegiver Kommissionen, at rettighedshaverne skal sikres et passende
vederlag – særligt i forhold til onlineudnyttelsen af værker. Kommissionen nævner i
den forbindelse muligheden for at indføre en uigenkaldelig ret til vederlag for rettig-
hedshavernes ”tilgængeliggørelses”-ret, som obligatorisk skal styres på kollektiv basis.
En anden mulighed kunne være at fremme ophavsmændenes og de udøvende kunstne-
res mulighed til at forhandle vederlag individuelt eller kollektivt.
15
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1031877_0006.png
Side 6
3. Særlig brug og ydelsesmodtagere
Det fremgår af grønbogen, at institutioner for filmisk kulturarv, som bl.a. systematisk
indsamler, katalogiserer, bevarer, genopretter og tilgængeliggør filmværker og andre
audiovisuelle værker til forskning og andre ikke kommercielle formål, har behov for at
kunne digitalisere værker, gøre dem tilgængelige online og fremvise dem i digitalt for-
mat. Kommissionen oplyser, at disse handlinger som udgangspunkt forudsætter klare-
ring af rettigheder.
Grønbogen nævner, at der i Infosoc-direktivet
16
findes en udtømmende liste over undta-
gelser og indskrænkninger i ophavsretten, som ikke i fuldt omfang er gjort obligatoriske
for medlemslandene. Af ikke-obligatoriske undtagelser nævner grønbogen artikel 5(3)(c)
om genfremstilling med henblik på bevaring af værker på biblioteker samt artikel
5(3)(n) om tilgængeliggørelse på stedet for forskere. Kommissionen oplyser, at europæi-
ske filmarkiver har udtrykt ønske om, at disse undtagelser gøres obligatoriske, og at
anvendelsen harmoniseres blandt medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ligesom andre interessenter mulighed for at afgive hørings-
svar, hvilket de ikke på nuværende tidspunkt har gjort.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Audiovisuelle værker er reguleret af de almindelige ophavsretlige regler i ophavsretslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 202 af 27. februar 2010. Det følger af ophavsretsloven, at
den, der skaber et værk (ophavsmanden), har ophavsret til værket indtil 70 år efter op-
havsmandens død. Derudover indeholder ophavsretslovens kapitel 5 regler, der beskyt-
ter fysiske og juridiske personer bag en række præstationer, der falder uden for den
traditionelle ophavsretlige beskyttelse. Det drejer sig bl.a. om udøvende kunstnere
(f.eks. musikere, sangere, skuespillere og dansere), fremstillere af lyd- og billedoptagel-
ser og fotografiske billeder.
Ophavsretten indebærer, at ophavsmanden har eneret til at fremstille eksemplarer af
værket og til at gøre værket tilgængeligt for almenheden. Udgangspunktet er herefter,
at den, der ønsker at udnytte et værk, f.eks. i form af en offentligt tilgængelig filmfore-
visning skal indhente tilladelse fra ophavsmanden eller den, som ophavsmanden har
overdraget sine rettigheder til (rettighedshaver). I praksis forvaltes mange rettigheder
af kollektive forvaltningsselskaber, der indgår aftaler med brugere og derved sikrer, at
ophavsmanden/rettighedshaver modtager vederlag for udnyttelsen af værket.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtede ret-
tigheder i informationssamfundet
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1031877_0007.png
Side 7
De persongrupper, der efter dansk ret typisk har ophavsret til filmværker, er bl.a. den
ledende instruktør, drejebogsforfatteren, dialogforfatteren og komponisten til film- og
ledsagermusik.
Ophavsretslovens § 58 indeholder den såkaldte filmformodningsregel. Reglen indebæ-
rer, at ophavsmænd, der har indgået aftale om at medvirke ved indspilningen af en
film, ikke kan modsætte sig, at der fremstilles og spredes eksemplarer af filmen til al-
menheden, at filmen fremføres offentligt eller at filmen forsynes med tekster eller tale
på et andet sprog. Formålet med reglen er at indføre en formodning for, at filmprodu-
centen har erhvervet de nævnte rettigheder over filmen og således er legitimeret til at
råde over filmen. Reglen indebærer derimod ikke, at der sker en egentlig overgang af
rettigheder. Som eksempler på ophavsmænd til bidrag, der typisk vil falde ind under
filmformodningsreglen kan nævnes instruktørassistenter, filmfotografer, filmklippere,
scenografer, lyd- og lysteknikere mv. Derimod finder filmformodningsreglen ikke an-
vendelse på udøvende kunstnere, ligesom § 58, stk. 2, derudover undtager en række
nærmere angivne ophavsmænd. For så vidt angår disse persongrupper, må filmprodu-
centen dokumentere, at rettighederne er erhvervet ved en særlig aftale.
Det følger af internationale traktater (Bernerkonventionen), som Danmark har tiltrådt,
og af EU-retten (Infosocdirektivet), at ophavsmandens eneret kan begrænses i særlige
tilfælde. Ophavsmandens eneret er således i den danske lovgivning begrænset af en
række undtagelser i forbindelse med bl.a. eksemplarfremstilling, handicappedes adgang
til værker, samt bibliotekers/arkivers adgang til værker.
Grønbogens indhold berører en række af disse undtagelsesbestemmelser, herunder op-
havsretslovens § 17, der indeholder en undtagelse til fordel for syns- og hørehandicap-
pedes adgang til værker. Bestemmelsen er indført i overensstemmelse med Infosoc-
direktivets artikel 5(3)(b). Derudover berører grønbogen ophavsretslovens §§ 16, 16a,
16b og 19, som indeholder undtagelser til fordel for biblioteker og arkivers anvendelse
af værker
Grønbogens indhold berører endvidere en række yderligere bestemmelser i ophavsrets-
loven, herunder kan nævnes § 35 om kabelviderespredningsvederlag og § 87, der inde-
holder en regel om, i hvilke tilfælde den danske ophavsretslov finder anvendelse ved sa-
tellitudsendelser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Grønbogen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Det kan ikke på
nuværende tidspunkt vurderes, om eventuelle konkrete retsakter, meddelelser, råds-
konklusioner eller andet, som grønbogen på sigt kan give anledning til, vil have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Grønbogen medfører ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, administrative kon-
sekvenser for det offentlige, konsekvenser for EU’s budget eller administrative konse-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
kvenser for erhvervslivet. Det kan ikke på nuværende tidspunkt vurderes, om eventuel-
le konkrete retsakter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, som grønbogen på sigt
kan give anledning til, vil have væsentlige udgiftsmæssige konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Grønbogen skønnes ikke i sig selv at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Det kan
ikke på nuværende tidspunkt vurderes, om eventuelle konkrete retsakter, meddelelser,
rådskonklusioner eller andet, som grønbogen på sigt kan give anledning til, vil berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kulturministeriet har videresendt kommissionens høring til en bred kreds af interes-
senter.
Høringsparterne er blevet opfordret til at sende eventuelle høringssvar til Kommissio-
nen med kopi til Kulturministeriet.
Kulturministeriet har derudover sendt grønbogen i høring til udvalgte danske interes-
senter med henblik på at afgive regeringens høringssvar. Høringsfristen er fastsat til
den 21. oktober 2011. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af hø-
ringen, når denne foreligger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.
Det er vurderingen, at overvejelserne i de øvrige lande i lighed med Danmark vil være,
at der opretholdes/indføres en fornuftig balance mellem de hensyn, der er hos de for-
skellige interessenter på markedet, herunder forbrugere, rettighedshavere, indholds-
producenter og -udbydere mv.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser grønbogen velkommen. Regeringen finder det vigtigt, at det digitale
indre marked styrkes, og at der skabes en bedre grobund for udviklingen af både eksi-
sterende og nye innovative forretningsmodeller med kreativt indhold, som respekterer
de ophavsretlige regler.
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at forenkle klarering, forvalt-
ning og licensering af ophavsrettigheder på tværs af grænserne, at tilpasse rettigheds-
forvaltning til den teknologiske udvikling samt at lette digitalisering og formidling af
kulturelle værker i Europa.
Regeringen lægger lægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de hensyn, der
er hos de forskellige interessenter på markedet, herunder forbrugere, rettighedshavere,
indholdsproducenter og -udbydere mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
Det er regeringens holdning, at det udover Kommissionens høring er hensigtsmæssigt
med en høring af udvalgte danske interessenter med henblik på at afgive regeringens
høringssvar.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.