Europaudvalget 2011-12
KOM (2011) 0427 Bilag 3
Offentligt
1041590_0001.png
Til Folketingets Europaudvalg
Revideret Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om Kom-
missionens grønbog om ”Onlinedistribution af audiovisuelle værker i Den Eu-
ropæiske Union: Muligheder og udfordringer hen imod et digitalt indre mar-
ked”.
Notatet oversendes efter fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg til Fol-
ketingets Kulturudvalg.
KOM (2011) 427/4
1. Resumé
Kommissionen har offentliggjort en grønbog om ”Onlinedistribution af audiovisuelle
værker i Den Europæiske Union: Muligheder og udfordringer hen imod et digitalt indre
marked”.
Grønbogen offentliggøres som led i Europa 2020-strategien
1
, der har til hensigt at frem-
me en intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst i Europa, En digital dagsorden for Euro-
pa
2
og Kommissionens meddelelse "Et indre marked for intellektuelle ejendomsrettighe-
der" ("IPRstrategien")
3
.
Grønbogen beskriver effekten af den teknologiske udvikling i distribution af og adgang
til audiovisuelle og filmiske værker og har til formål at starte en debat om de politiske
muligheder for at udvikle en ramme, inden for hvilken den europæiske industri og de eu-
ropæiske forbrugere kan drage nytte af de stordriftsfordele, der tilbydes af det indre digi-
tale marked. Grønbogen tager udgangspunkt i det synspunkt, at en dybdegående analyse
er nødvendig for at identificere eksistensen og omfanget af forhindringer for udviklingen
af et indre digitalt marked.
Grønbogen har ikke konsekvenser for dansk ret.
2. Baggrund
Kommissionen har den 13. juli 2011 sendt en grønbog om ”Onlinedistribution af audio-
visuelle værker i Den Europæiske Union: Muligheder og udfordringer hen imod digitalt
indre marked” i en bred høring til medlemslandene og andre relevante interessenter
med frist til at afgive bemærkninger den 18. november 2011. Grønbogen er modtaget i
en dansk sprogversion den 31. august 2011.
Grønbogen offentliggøres som led i Europa 2020-strategien
4
, der har til hensigt at
fremme en intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst i Europa, En digital dagsorden for
16. november 2011
KOM (2010) 2020 af 3. marts 2010
KOM (2010) 245 af 19. maj 2010
3
KOM (2011) 287 af 24. maj 2011
4
KOM (2010) 2020 af 3. marts 2010
1
2
Dok. nr. 1145989
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0002.png
Side 2
Europa
5
og Kommissionens meddelelse "Et indre marked for intellektuelle ejendomsret-
tigheder" ("IPRstrategien")
6
, der udstikker rammerne for den fremadrettede indsats for
intellektuelle ejendomsrettigheder i EU.
Grønbogen henviser til, at det i forbindelse med IPR-meddelelsen blev identificeret, at
mens internettet er grænseløst, er online markederne i EU stadig fragmenteret grundet
flere barrierer, og at et indre marked på dette område endnu ikke er opnået.
3. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at bidrage til udviklingen af et digitalt indre marked ved at
lancere en debat om muligheder og udfordringer ved onlinedistribution af audiovisuelle
værker – herunder særligt i forhold til de lovgivningsmæssige rammer.
Grønbogen er inddelt i seks afsnit og indledes med et afsnit, der beskriver den teknolo-
giske udvikling og tilstandene i Europa. Herefter følger fire afsnit, der gennemgår og
perspektiverer en række udvalgte emner. Hvert af disse afsnit afsluttes med et antal
specifikke spørgsmål. I afsnit seks opfordrer Kommissionen interessenter til at deltage i
debatten - herunder ved at besvare de stillede spørgsmål.
De emner, der behandles, er:
1. Det digitale indre marked for audiovisuelle medietjenester
7
Det fremgår af grønbogen, at der i dag findes en veletableret ramme for grænseover-
skridende transmission og modtagelse af tv-tjenester i EU – herunder regler, der har til
formål at lette klarering af ophavsrettigheder og nærtstående rettigheder for grænse-
overskridende retransmissionstjenester inden for satellit- og kabel-tv. Kommissionen
oplyser i grønbogen, at der i øjeblikket ikke findes lovgivningsmæssige instrumenter,
som specifikt er målrettet klarering af ophavsrettigheder og nærtstående rettigheder
for grænseoverskridende online audiovisuelle medietjenester.
Kommissionen peger på, at størstedelen af de audiovisuelle medietjenester fokuserer på
et nationalt publikum eller et særligt sprogområde, og at multiterritoriale tv-tjenester
ikke er kommet meget frem, ligesom tv-selskaber ofte afstår fra at klarere rettigheder
på paneuropæisk plan. Kommissionen finder, at de platforme, som tilbyder on-demand-
teletransaktionstjenester, omfatter mange territorier
8
, men disse tjenester tillige har en
tendens til at adressere kunder "på deres eget sprog" samt at skræddersy indhold i for-
hold til lokale præferencer.
1.1. Rettighedsklarering af onlinetransmission af audiovisuelle medietjenester
KOM (2010) 245 af 19. maj 2010
KOM (2011) 287 af 24. maj 2011
7
Som defineret i direktivet om audiovisuel medietjeneste (2010/13/EU): "en tjeneste som defineret i artikel 56 og 57 i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som en medietjenesteudbyder har det redaktionelle ansvar for, og hvis ho-
vedformål er at udbyde informerende, underholdende eller oplysende programmer til offentligheden via elektroniske kommu-
nikationsnet som defineret i artikel 2, litra a), i direktiv 2002/21/EF. Sådanne audiovisuelle medietjenester er enten tv-
udsendelser som defineret i litra e) i nærværende stykke eller audiovisuelle on demand-medietjenester som defineret i litra g)
i nærværende stykke".
8
F.eks. Acetrax, Chello, Headweb, iTunes, Playstation Network Live, Voddler, Xbox Live.
5
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0003.png
Side 3
Kommissionen oplyser, at mange tv-programmer i dag bliver gjort tilgængelige på on
demand-basis efter den oprindelige udsendelse, og at dette indebærer, at der skal klare-
res en række forskellige rettigheder udover dem, der kræves til den oprindelige udsen-
delse.
Det fremgår endvidere, at når tv-selskaber distribuerer deres online tjenester ud over
deres oprindelige udsendelsesterritorium, skal der klareres rettigheder for hvert yderli-
gere territorium. Kommissionen oplyser, at de økonomiske rettigheder i forbindelse med
audiovisuelle værker normalt overføres fra ophavsmænd og udøvende kunstnere til
producenten til gengæld for forskudsbetaling ved enten lov eller kontrakt. Dette gør det
muligt for producenten at licensere størstedelen af udnyttelsesformerne (herunder on-
demand-anvendelse) på individuel basis. Kommissionen anfører, at det kan være for-
bundet med en betydelig administrativ indsats samt transaktionsomkostninger at li-
censere online brug på tværs af flere områder.
1.2. Klarering af rettigheder ved retransmission af audiovisuelle medietjenester
Det fremgår af grønbogen, at retransmission af tv-programmer – generelt forstået som
samtidig transmission af et tv-program fra en anden enhed såsom en kabeloperatør – er
en særskilt ophavsretlig handling, der i sig selv kræver aftale med rettighedshaverne.
Kommissionen oplyser, at satellit- og kabeldirektivet
9
indeholder regler om klarering af
rettigheder for samtidig retransmission via kabel af programmer, der udsendes fra an-
dre medlemsstater. Bestemmelserne i direktivet gælder udelukkende for den "samtidi-
ge, uændrede og uforkortede retransmission via kabel eller mikrobølgesystem af en før-
ste transmission fra en anden medlemsstat", jf. artikel 1(3).
Det fremgår af grønbogen, at nye digitale platforme har gjort det muligt at retransmit-
tere programmer samtidig over forskellige netværk. Kommissionen finder, at dette rej-
ser spørgsmålet om, hvorvidt de teknologispecifikke bestemmelser i satellit- og kabeldi-
rektivet
10
bør revideres, så der udvikles en ramme for grænseoverskridende retransmis-
sion af audiovisuelle medietjenester, som er teknologineutrale med hensyn til leve-
ringsplatform.
Af grønbogen fremgår desuden, at det også er blevet anført, at rettighedsklarering un-
der de nuværende regler for kabelretransmission i satellit- og kabeldirektivet
11
kan
kræve flere transaktioner med forskellige rettighedsrepræsenterede organisationer, og
at der kan være mangel på klarhed og vished om, hvem der har mandat til at licensere
hvilke rettigheder. I den kontekst har det også været debatteret, om der er behov for at
bibeholde obligatorisk kollektiv licensering af kabelretransmission i modsætning til at
give rettighedshaverne fri adgang til at licensere på et individuelt grundlag.
1.3. Rettighedsklarering for video-on-demand-teletransaktionstjenester
Det fremgår af grønbogen, at audiovisuelle markeder over hele verden er baseret på
eksklusive frigivelsesarrangementer, hvor biografpremieren er et afgørende element i
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
11
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0004.png
Side 4
filmens "varemærkeidentitet". I grønbogen oplyser Kommissionen, at filmproducenter
og -distributører er begyndt at omgruppere de traditionelle frigivelsesvinduer til også at
omfatte video on demand vinduer (VoD-vinduer) - herunder f.eks. ved at gøre film til-
gængelige for VoD-transaktionstjenester på samme tid som de vises i biografen eller
kan købes på DVD. Dette er bl.a. udløst af forbrugernes efterspørgsel, samt at piratko-
piering har lagt et yderligere pres i forhold til at forkorte de traditionelle frigivelsesvin-
duer.
Kommissionen finder, at selvom producenten normalt har fået overdraget alle økonomi-
ske rettigheder til audiovisuelle værker, og det dermed er muligt at licensere de fleste
af de nødvendige rettigheder direkte til en VoD-tjeneste, er rettighedsklareringerne for
visse VoD-operatører både arbejdskrævende og dyre.
1.4. Europæisk filmproduktion og -distribution
Kommissionen beskriver i grønbogen, at EU er blevet en af de største producenter af
film i verden. Kommissionen peger på, at den europæiske audiovisuelle sektor er frag-
menteret og lider af underinvestering sammenlignet med andre lande. Europæiske film
nyder ofte succes i deres hjemland, mens Kommissionen finder, der er en tendens til be-
grænset distribution uden for produktionsområdet.
Det fremgår af grønbogen, at sektoren understøttes af europæisk lovgivning, bl.a. direk-
tivet om audiovisuelle medietjenester
12
, MEDIA-programmet og Kommissionens medde-
lelse om statsstøtte til biografsektoren
13
. Sidstnævnte, der i øjeblikket er under revision,
giver ifølge Kommissionen passende rammer for, at medlemsstaterne kan yde økono-
misk støtte til distribution og produktion af film samtidig med, at der sikres lige kon-
kurrencevilkår på det indre marked.
Kommissionen nævner i grønbogen, at Media-programmet, som er udviklet som svar på
de af europæiske kulturelle markeders fragmenterede tilstand, giver en vellykket støt-
temekanisme til både multi-territorial tilgængelighed af europæiske film og til udvik-
ling af nye VoD-platforme.
1.5. Politiske tilgange
Kommissionen tilkendegiver, at Kommissionen, som det fremgår af IPR-meddelesen
14
,
er forpligtet til at hjælpe med at lukke huller i tilgængeligheden af onlinetjenester for
forbrugere ved at skabe en europæisk ramme for tildeling af multiterritoriale onlineli-
censrettigheder i forbindelse med ophavsret og paneuropæiske tjenester. Kommissionen
henviser endvidere til, at den i begyndelsen af 2012 vil fremlægge et forslag til en rets-
akt med det formål at forbedre den kollektive forvaltning af ophavsret - herunder ved at
øge gennemsigtigheden i og forbedre styringen af forvaltningsselskaberne, således at
den kollektive organisation udvikler sig og reagerer på de behov, der eksisterer i forbin-
delse med tildeling af multiterritoriale licensrettigheder.
I grønbogen nævner Kommissionen følgende yderligere mulige politiske tiltag:
93/83/EØF af 27. september 1993
KOM(2011) 534 ag 26. september 2001
14
KOM (2011) 287 af 24. maj 2011
12
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0005.png
Side 5
”Oprindelseslandsprincippet”
Grønbogen indeholder overvejelser om en mulig udvidelse af ”oprindelsesprincippet” i
satellit- og kabeldirektivet
15
, således at princippet også finder anvendelse ved online
transmission af audiovisuelle medietjenester – herunder særligt de tjenester, der er til-
knyttet tv-aktiviteter, som stilles til rådighed on demand. Kommissionen finder, at en
sådan udvidelse vil betyde, at den lovgivning, der finder anvendelse, vil være den, der
gælder i det land, hvor onlinetransmission har sin oprindelse, om end forhandlingspar-
terne også vil kunne sikre, at licensvederlaget tager højde for alle aspekter af transmis-
sionen, herunder de faktiske og potentielle seere samt sprogversionen.
Europæisk enhedskodeks for ophavsret
Det fremgår af IPR-meddelelsen, at Kommissionen vil undersøge den mere vidtgående
tilgang i form af skabelsen af et omfattende europæisk enhedskodeks for ophavsret, som
kunne baseres på kodificering af eksisterende EU-direktiver om ophavsret, og hvor be-
hovet for yderligere harmonisering ville blive undersøgt. Det fremgår, at det i den for-
bindelse kunne undersøges, om de i medfør af Infosoc-direktivet tilladte undtagelser og
begrænsninger i ophavsretten bør opdateres.
Enhedsophavsretsbetegnelse
Grønbogen nævner endvidere muligheden for i medfør af TFEU artikel 118 at indføre
en valgfri enhedsophavsretsbetegnelse, som kan eksistere samtidig med evt. nationale
betegnelser. Enhedsophavsretsbetegnelsen kunne gøre det muligt for audiovisuelle
værkers fremtidige ophavsmænd eller producenter at registrere deres værker og opnå
en enkeltbetegnelse, som er gyldig i hele EU.
Kommissionen foreslår desuden, at mulighederne for udviklingen af datastyringssy-
stemer for ejerskab af rettigheder til audiovisuelle værker undersøges.
2. Rettighedshavers vederlag for onlineudnyttelse af audiovisuelle værker
Det fremgår af grønbogen, at der i medlemslandene findes forskellige regler for, hvilke
personer, som har været involveret i skabelsen af spillefilm og audiovisuelle værker, der
skal anses som ophavsmænd, eller som i øvrigt har rettigheder til filmen.
Kommissionen finder, at det er altafgørende for udviklingen af grænseoverskridende
tjenester på det digitale indre marked, at ejerskab af og rettigheder til grænseoverskri-
dende tjenester er gennemsigtige, og at omkostningerne ved lancering af nye tjenester
er forudsigelige.
I grønbogen tilkendegiver Kommissionen, at rettighedshaverne skal sikres et passende
vederlag – særligt i forhold til onlineudnyttelsen af værker. Kommissionen nævner i
den forbindelse muligheden for at indføre en uigenkaldelig ret til vederlag for rettig-
hedshavernes ”tilgængeliggørelses”-ret, som obligatorisk skal styres på kollektiv basis.
En anden mulighed kunne være at fremme ophavsmændenes og de udøvende kunstne-
res mulighed til at forhandle vederlag individuelt eller kollektivt.
15
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0006.png
Side 6
3. Særlig brug og ydelsesmodtagere
Det fremgår af grønbogen, at institutioner for filmisk kulturarv, som bl.a. systematisk
indsamler, katalogiserer, bevarer, genopretter og tilgængeliggør filmværker og andre
audiovisuelle værker til forskning og andre ikke kommercielle formål, har behov for at
kunne digitalisere værker, gøre dem tilgængelige online og fremvise dem i digitalt for-
mat. Kommissionen oplyser, at disse handlinger som udgangspunkt forudsætter klare-
ring af rettigheder.
Grønbogen nævner, at der i Infosoc-direktivet
16
findes en udtømmende liste over undta-
gelser og indskrænkninger i ophavsretten, som ikke i fuldt omfang er gjort obligatoriske
for medlemslandene. Af ikke-obligatoriske undtagelser nævner grønbogen artikel 5(3)(c)
om genfremstilling med henblik på bevaring af værker på biblioteker samt artikel
5(3)(n) om tilgængeliggørelse på stedet for forskere. Kommissionen oplyser, at europæi-
ske filmarkiver har udtrykt ønske om, at disse undtagelser gøres obligatoriske, og at
anvendelsen harmoniseres blandt medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ligesom andre interessenter haft mulighed for at afgive hø-
ringssvar men har endnu ikke udnyttet denne mulighed.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Audiovisuelle værker er reguleret af de almindelige ophavsretlige regler i ophavsretslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 202 af 27. februar 2010. Det følger af ophavsretsloven, at
den, der skaber et værk (ophavsmanden), har ophavsret til værket indtil 70 år efter op-
havsmandens død. Derudover indeholder ophavsretslovens kapitel 5 regler, der beskyt-
ter fysiske og juridiske personer bag en række præstationer, der falder uden for den
traditionelle ophavsretlige beskyttelse. Det drejer sig bl.a. om udøvende kunstnere
(f.eks. musikere, sangere, skuespillere og dansere), fremstillere af lyd- og billedoptagel-
ser og fotografiske billeder.
Ophavsretten indebærer, at ophavsmanden har eneret til at fremstille eksemplarer af
værket og til at gøre værket tilgængeligt for almenheden. Udgangspunktet er herefter,
at den, der ønsker at udnytte et værk, f.eks. i form af en offentligt tilgængelig filmfore-
visning skal indhente tilladelse fra ophavsmanden eller den, som ophavsmanden har
overdraget sine rettigheder til (rettighedshaver). I praksis forvaltes mange rettigheder
af kollektive forvaltningsselskaber, der indgår aftaler med brugere og derved sikrer, at
ophavsmanden/rettighedshaver modtager vederlag for udnyttelsen af værket.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtede ret-
tigheder i informationssamfundet
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0007.png
Side 7
De persongrupper, der efter dansk ret typisk har ophavsret til filmværker, er bl.a. den
ledende instruktør, drejebogsforfatteren, dialogforfatteren og komponisten til film- og
ledsagermusik.
Ophavsretslovens § 58 indeholder den såkaldte filmformodningsregel. Reglen indebæ-
rer, at ophavsmænd, der har indgået aftale om at medvirke ved indspilningen af en
film, ikke kan modsætte sig, at der fremstilles og spredes eksemplarer af filmen til al-
menheden, at filmen fremføres offentligt eller at filmen forsynes med tekster eller tale
på et andet sprog. Formålet med reglen er at indføre en formodning for, at filmprodu-
centen har erhvervet de nævnte rettigheder over filmen og således er legitimeret til at
råde over filmen. Reglen indebærer derimod ikke, at der sker en egentlig overgang af
rettigheder. Som eksempler på ophavsmænd til bidrag, der typisk vil falde ind under
filmformodningsreglen kan nævnes instruktørassistenter, filmfotografer, filmklippere,
scenografer, lyd- og lysteknikere mv. Derimod finder filmformodningsreglen ikke an-
vendelse på udøvende kunstnere, ligesom § 58, stk. 2, derudover undtager en række
nærmere angivne ophavsmænd. For så vidt angår disse persongrupper, må filmprodu-
centen dokumentere, at rettighederne er erhvervet ved en særlig aftale.
Det følger af internationale traktater (Bernerkonventionen), som Danmark har tiltrådt,
og af EU-retten (Infosocdirektivet), at ophavsmandens eneret kan begrænses i særlige
tilfælde. Ophavsmandens eneret er således i den danske lovgivning begrænset af en
række undtagelser i forbindelse med bl.a. eksemplarfremstilling, handicappedes adgang
til værker, samt bibliotekers/arkivers adgang til værker.
Grønbogens indhold berører en række af disse undtagelsesbestemmelser, herunder op-
havsretslovens § 17, der indeholder en undtagelse til fordel for syns- og hørehandicap-
pedes adgang til værker. Bestemmelsen er indført i overensstemmelse med Infosoc-
direktivets artikel 5(3)(b). Derudover berører grønbogen ophavsretslovens §§ 16, 16a, og
16b, som indeholder undtagelser til fordel for biblioteker og arkivers anvendelse af
værker
Grønbogens indhold berører endvidere en række yderligere bestemmelser i ophavsrets-
loven, herunder kan nævnes § 35 om kabelviderespredningsvederlag og § 87, der inde-
holder en regel om, i hvilke tilfælde den danske ophavsretslov finder anvendelse ved sa-
tellitudsendelser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Grønbogen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Det kan ikke på
nuværende tidspunkt vurderes, om eventuelle konkrete retsakter, meddelelser, råds-
konklusioner eller andet, som grønbogen på sigt kan give anledning til, vil have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Grønbogen medfører ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, administrative kon-
sekvenser for det offentlige, konsekvenser for EU’s budget eller administrative konse-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0008.png
Side 8
kvenser for erhvervslivet. Det kan ikke på nuværende tidspunkt vurderes, om eventuel-
le konkrete retsakter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, som grønbogen på sigt
kan give anledning til, vil have væsentlige udgiftsmæssige konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Grønbogen skønnes ikke i sig selv at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Det kan
ikke på nuværende tidspunkt vurderes, om eventuelle konkrete retsakter, meddelelser,
rådskonklusioner eller andet, som grønbogen på sigt kan give anledning til, vil berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kulturministeriet har videresendt Kommissionens høring til en bred kreds af interes-
senter. Høringsparterne er blevet opfordret til at sende eventuelle høringssvar til
Kommissionen med kopi til Kulturministeriet.
Kulturministeriet har derudover sendt grønbogen i høring hos en række interessenter
til brug for udarbejdelse af regeringens høringssvar. Høringsfristen var den 21. oktober
2011.
Følgende interessenter er blevet hørt:
Aalborg Universitet, Beskæftigelsesministeriet, Biblioteksparaplyen, Danmarks Biblio-
teksforening, Billedkunstnernes Forbund, Copydan, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Artist Forbund, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Forfatterfor-
ening, Dansk Fotografisk Forening, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalistfor-
bund, Dansk Musikforlæggerforening, Dansk Skuespillerforbund, Danske Billedkunst-
neres Fagforening, Danske Biografer, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Døves
Landsforbund, Danske Filminstruktører, Danske Handicaporganisationer, Danske Me-
diers Forum, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, Den Danske
Forlæggerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Filminstitut, Det Kongelige
Bibliotek, DR, Erhvervs- og Vækstministeriet, Faglig Organisation for Filmmedarbejde-
re FAF, FILMRET, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Interak-
tive Medier, Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Videogramdistribu-
tører i Danmark, Forsvarsministeriet, Gramex, Høreforeningen, Københavns Universi-
tet, IT-Brancheforeningen, Justitsministeriet, Klima, Energi og bygningsministeriet,
KODA, Media Desk Denmark, Miljøministeriet, Ministeriet for Børn og Undervisning,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiske-
ri, Ligestillings- og Kirkeministeriet, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videre-
gående uddannelser, Organisationen Danske Museer, Producentforeningen, Radio- og
tv-nævnet, Roskilde Universitet, Samrådet for Ophavsret, Skatteministeriet, Social- og
Integrationsministeriet, Statsbiblioteket, Statsministeriet, Styrelsen for Bibliotek og
Medier, Syddansk Universitet, Transportministeriet, TV Midt Vest, TV SYD,
TV2/Bornholm, TV2/DANMARK A/S, TV2/FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/Øst,
TV2/Østjylland, UBOD, Udenrigsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Høringssvar er modtaget fra følgende (dato):
Aalborg Universitet (20/10), Beskæftigelsesministeriet (18/10), Biblioteksparaplyen
(31/10), Dansk Artist Forbund (4/11), Danske Biografer (20/10), Danske Handicaporga-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0009.png
Side 9
nisationer (25/10), Dansk Skuespillerforbund (28/10), DR (20/10), Ligestillings- og Kir-
keministeriet (17/10), Roskilde Universitet (12/10), Samrådet for ophavsret (4/11),
Statsbiblioteket (27/10) og Syddansk Universitet (20/10).
Følgende af disse har meddelt ikke at have kommentarer:
Aalborg Universitet, Beskæftigelsesministeriet, Ligestillings- og Kirkeministeriet samt
Roskilde Universitet.
De indkomne høringssvar er som udgangspunkt refereret ud fra de emner, som grønbo-
gen og Grund- og Nærhedsnotatet er inddelt i. I det omfang, det er fundet hensigtsmæs-
sig, er flere emner samlet under et emneafsnit.
Det digitale indre marked for audiovisuelle medietjenester
Danske Biografer finder, at forklaringen på, at den europæiske filmindustri er fragmen-
teret, i høj grad kan forklares ud fra kulturelle, sproglige og industrielle forskelle og pe-
ger i den forbindelse på, at tilstedeværelsen af ikke-nationale europæiske titler på video
on demand ikke bare kan omsættes til, at der er efterspørgsel efter sådanne film på
tværs af nationalgrænser. Danske Biografer finder derfor ikke, at hindringerne for ud-
bredelsen af et digitalt indre marked for europæiske film skal findes i ophavsrettens
territoriale karakter. Et ophavssystem baseret på territorialitet er derimod velegnet i et
onlinemiljø og afgørende for at sikre kulturel mangfoldighed. Danske Biografer finder,
at EU i stedet bør fokusere på at sikre en mere effektiv håndhævelse af ophavsrettighe-
der.
Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder, at
de største vanskeligheder ved udviklingen af det digitale indre marked for grænseover-
skridende distribution af audiovisuelle værker er knyttet til, at disse værker i overve-
jende grad er nationalt og sprogligt forankrede, og at interessen for on demand udnyt-
telse hen over grænserne er begrænset – selv ved en versionering eller undertekstning
af værkerne. Organisationerne finder ikke, at der er egentlige juridiske hindringer for
udviklingen – heller ikke i forhold til ophavsretslovgivningen. Organisationerne finder
endvidere, at et ophavsretssystem baseret på territorialitet som udgangspunkt er vel-
egnet i onlinemiljøet. Et sådant system vil kunne indrettes fleksibelt i forhold til efter-
spørgsel og prissætning.
Samrådet for ophavsret og Dansk Artist Forbund ønsker at understrege, at et digitalt
indre marked ikke må udvikles på bekostning af kulturel diversitet.
Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen finder, at den mest oplagte forklaring på, hvor-
for onlinemarkedet i EU er fragmenteret, er ophavsrettens territoriale natur. Statsbib-
lioteket og Biblioteksparaplyen finder, at et ophavsretssystem baseret på territorialitet
i EU ikke er passende i onlinemiljøet.
Rettighedsklarering
Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder, at
det er afgørende, at der ikke sker indgreb i de audiovisuelle producenters muligheder
for at tilrettelægge licenseringen af rettighederne territorialt, således at indtjeningsmu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0010.png
Side 10
lighederne er optimale. Organisationerne finder, at en licensering af hele det europæi-
ske territorium mod en ”upfront betaling” ikke synes økonomisk hensigtsmæssig. Orga-
nisationerne peger på, at øgede muligheder for anvendelse af udvidede aftalelicenser vil
forbedre rammen for licensudstedelse. Dansk Skuespillerforbund, Samrådet for ophavs-
ret og Danske Biografer ønsker at fremhæve, at det i dag er muligt inden for de eksiste-
rende rammer at udstede multiterritoriale licensrettigheder, men at en væsentlig årsag
til, at der ikke i dag findes en større interesse herfor bunder i kommercielle forhold.
Dansk Artist Forbund og Samrådet for ophavsret finder ikke, at udfordringerne med
grænseoverskridende licensering er knytter sig til manglende ensartethed i relation til
begrebet ophavsmænd og/eller harmonisering i relation til rettighedsoverdragelse.
DR finder, at det er afgørende, at alle rettigheder, herunder navnlig musikrettigheder,
kan klareres ét sted. Det vil være ødelæggende for et radio- og tv-foretagende som DR,
hvis DR skulle indgå aftaler med en bred vifte af rettighedsorganisationer i Danmark
og i andre EU-medlemslande. DR mener, at de kollektive licenseringssystemer vedrø-
rende udsendelse i radio og tv, som i dag findes i de enkelte medlemslandes love, bør
udvides til også at omfatte overføring af audiovisuelle medietjenester, herunder tilrå-
dighedsstillelse for almenheden af programmer i ikke-linære medietjenester.
Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen finder, at medlemslandene som minimum må
anerkende hinandens lovgivning, således at licenser, der er godkendt i et medlemsland,
anerkendes i de øvrige. Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen finder, at det kan være
nødvendigt at lægge begrænsninger på aftalelicenser, således at aftaler med grænse-
overskridende aftalelicensvirkning kun kan indgås af et forvaltningsselskab i oprindel-
seslandet, dvs. det land, hvor værket første gang er udgivet eller offentliggjort.
”Oprindelseslandsprincippet”
Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsrets bemærkninger til dette emne
forholder sig specifikt til on demand brug af onlinetransmissioner. Organisationerne
finder ikke, at der er noget grundlag for at foretage en parallelisering mellem Satellit-
og Kabeldirektivet
17
og licensiering af on demand rettigheder, da princippet om ”oprin-
delsesland” er knyttet til satellit-udsendelsens direkte og uafbrudte fremførelse, mens
on demand tjenester har en helt anden karakter. Fsva. selve licensieringen af etable-
ringen/”udsendelsen” af grænseoverskridende on demand tjenester finder organisatio-
nerne, at dette må ske i det land, hvor den enkelte produktion er foregået, og hvor afta-
ler med ophavsmænd og udøvere er indgået. Fsva. den enkelte (slut)brugers udnyttelse
af de pågældende tjenester, finder organisationerne, at der må sikres en rimelig veder-
læggelse til alle rettighedshavere, uafhængigt af at disse får særskilt betaling for selve
licensieringen. Et harmoniseret vederlagssystem baseret på brugen i modtagerlandet
vil give større sikkerhed for, at betalingen er afpasset efter den faktiske brug. Denne ret
til et rimeligt vederlag bør ske gennem en effektiv obligatorisk forvaltningsorganisation
og være underlagt love og aftaler i
modtagerlandet.
17
Rådets direktiv 93/98/EØF af 27. september 1993
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0011.png
Side 11
DR finder, at ”oprindelseslandsprincippet” (afsenderlandsprincippet) også bør finde an-
vendelse i relation til onlinedistribution af radio- og tv-udsendelser og lignende tjene-
ster.
Europæisk filmproduktion og –distribution
Danske Biografer finder, at enhver fremtidig strategi i EU bør baseres på en forståelse
af de vigtigste karakteristika i filmdistribution, biografvirksomhed og forbrug i Europa.
Danske Biografer fremhæver særligt, at ophavsret og beslægtede rettigheder er afgø-
rende for trivslen i film- og biografsektoren, da rettighedshavere og licenstagere via de-
res eksklusive kontrol har mulighed for at tilbyde indhold på tværs af medieplatforme.
Organisationen finder, at det er helt afgørende for en films finansiering, at der fortsat
er mulighed for at styre en films udbredelse gennem frigivelsesvinduer og at det, på
grund af kulturelle og sproglige forskelle i Europa, er nødvendigt med en betydelig
markedsføring og lokal indsats inden for hvert europæisk territorium. Organisationen
peger på, at det er de kontraktmæssige aftaler, der bestemmer niveauet for investerin-
gerne på hvert marked – herunder indgår fordeling af risici.
Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder, at
de nuværende modeller for filmfinansiering og distribution baseret på mulighederne for
forskudt platform og territorial frigivelse stadig er relevante og peger i den forbindelse
på, at det er afgørende, at der ikke sker indgreb i de audiovisuelle producenters mulig-
heder for at tilrettelægge licenseringen af rettighederne territorialt, idet det ellers vil gå
ud over rettighedshavernes indtjeningsmuligheder. Organisationerne peger på, at pri-
vate filmproducenter er afhængige af maksimal indtjening i de forskellige territorier, og
dette må respekteres af medietjenesteudbyderne, hvorfor det bør være op til national
lovgivning at regulere frigivelsesvinduer i dialog med myndighederne og branchen. Or-
ganisationerne finder, at et forbud mod juridisk bindende frigivelsesvinduer vil være
særdeles skadeligt og vil modarbejde behovet for, at der findes løsninger, som er tilpas-
set de meget forskellige vilkår med hensyn til f.eks. markedsstøtte og sprog, hvorfor der
bør lægges afgørende vægt på, at klareringen af den grænseoverskridende online brug
løses aftalemæssigt. Organisationerne finder, at EU vil kunne fremme europæiske vær-
kers deling ved at øge finansierings- og distributionsstøtten.
Europæisk enhedskodeks for ophavsret
Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder ik-
ke, at der er behov for en omfattende ophavsretskodeks i EU og peger i den forbindelse
på, at den eksisterende europæiske lovgivning respekterer, at medlemsstaternes op-
havsretslovgivning er udformet efter meget forskellige nationale vilkår, såsom mar-
kedsstørrelse, økonomi, kulturelle særtræk m.v.
DR kan tilslutte sig overvejelserne om indførelsen af en omfattende europæisk enheds-
kodeks for ophavsret, der bindende regulerer den ophavsretlige beskyttelse inden for
hele EU. DR finder dog, at en fuldstændig og udtømmende harmonisering af ophavsret-
ten inden for EU ikke vil være hverken hensigtsmæssig eller ønskelig. Den hårfine ba-
lance, som den gældende danske ophavsretslov er udtryk for, og som nyder almindelig
respekt blandt såvel rettighedshavere som brugere, vil ifølge DR kunne blive bragt i fa-
re ved indførelse af en centraliseret fælleseuropæisk ophavsretslov – herunder den nor-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0012.png
Side 12
diske aftalelicensmodel, der har vist meget fleksibel og i stand til at følge med udviklin-
gen i forhold til de forskellige nye udnyttelser af rettigheder.
Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen finder, at en harmonisering af ophavsretten i
EU via en omfattende ophavsretskodeks vil kunne have den fordel, at de nuværende
territorialt betingede begrænsninger for benyttelse af ophavsretligt beskyttede værker
ville forsvinde. Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen mener dog, at det fra et dansk
synspunkt er betænkeligt, idet det formentlig ikke vil være den danske ophavsretslov,
der bliver retningsgivende, hvorfor det må frygtes, at de gode resultater, vi har opnået i
Norden som f.eks. gode og smidige regler til licensiering, bliver sat over styr.
Enhedsophavsretsbetegnelse
Danske Biografer finder, at idéen om at skabe en fælles enhedsophavsretsbetegnelse er
både urealistisk og upåkrævet.
Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder, at
udviklede identifikationssystemer kan fremme såvel klarering som opkrævning og di-
stribution af vederlag for audiovisuelle værker.
Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen finder, at det vil være en fejl at satse på tekno-
logiske løsninger og etablering af databaser med oplysninger om ejerskab til rettighe-
der. Det vil være omkostningskrævende pga. en omfattede vedligeholdelse/opdatering
uden sikkerhed for gode resultater.
Rettighedshavers vederlag for onlineudnyttelse af audiovisuelle værker
Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder, at der på europæisk plan
bør indføres et system, hvor udøvende kunstnere har en uoverdragelig vederlagsret for
tilrådighedsstillelse on demand og peger i den forbindelse på, at vederlagskravet bør
rettes mod brugeren og bør være uafhængig af, om der i de enkelte landes findes over-
enskomster, der sikrer et aftalemæssigt vederlag. Organisationerne finder, at dette vil
kunne lette klareringen af ophavsrettigheder, da det vil mindske behovet for, at der
sker betaling ”up front” af udnyttelsesrettighederne. Organisationerne finder ikke, at
en indførelse af juridisk bindende bestemmelser om gennemsigtighed og vederlag i kon-
trakter i sig selv vil medvirke til at sikre, at de udøvende kunstnere får et passende ve-
derlag. Samrådet for ophavsret har tilsvarende bemærkninger for så vidt angår op-
havsmænd.
Dansk Artist Forbund bakker op om formålet med at sikre rettighedshavere vederlag.
Organisationen finder, at den i grønbogen foreslåede vederlagsmodel på det audiovisu-
elle område generelt vil opfylde dette formål. Organisationen finder i udgangspunktet
ikke, at en uoverdragelig vederlagsret for tilrådighedsstillelse on demand vil forrykke
balancen mellem de forskellige rettighedshavere. Dette kan dog blive tilfældet for ret-
tighedshavere inden for musikområdet, da disse typisk er honoreret på forskellig vis fx i
forbindelse med optagelserne eller i form af royalties. Organisationen ønsker at tilføje,
at en evt. vederlagsordning ikke bør paralleliseres til fx området for onlinemarkedet for
kommerciel udnyttelse af musikindspilninger, idet dette marked er kendetegnet ved en
velfungerende klarering på et eneretsgrundlag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0013.png
Side 13
Særlig brug og ydelsesmodtagere
Handicappede:
Danske Biografer oplyser, at biografsektoren allerede nu gør meget for at sikre, at han-
dicappede er i stand til at nyde biografoplevelsen. Dette ønsker sektoren at fortsætte
med - indenfor rimelighedens grænser.
Danske Handicaporganisationer oplyser, at personer med handicap støder på problemer
på flere niveauer, både i forhold til selve værkerne og til distributionsformen. Organisa-
tionen peger på, at det er vigtigt for blinde og svagsynede, at litteratur i elektroniske
medier kan formidles over grænserne på en måde, så ophavsretten ikke krænkes, og
samtidig således, at værker, som findes i et for synshandicappet formidlet og relevant
medie, kan afspilles i andre lande. Organisationen finder, at det er vigtigt, at ophavs-
retten ikke bliver en barriere i forhold til at gøre audiovisuelle værker tilgængelige for
personer med handicap, bl.a. ved at tilføje synkronisering, tekstning, videotolkning,
synstolkning m.v. Danske Handicaporganisationer ønsker en harmonisering af kravene
om tilgængelighed af online audiovisuelle medietjenester, da det primært vil betyde, at
personer med handicap kan forvente de samme muligheder på tværs af landegrænser i
EU, og at de derved vil få bedre muligheder for at deltage i den almindelige debat om
f.eks. film og serier.
Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder ik-
ke, at ophavsretslovgivningen udgør hindringer for tilgængeligheden til audiovisuelle
værker for handicappede. Dansk Skuespillerforbund anbefaler, at mulighederne for un-
dertekstning og støtte til synstolkning og anden form for hjælp til handicappede under-
søges. Eventuelle initiativer bør dog afvente forhandlingerne ved WIPO om en traktat
for synshandicappede og overvejelserne om undtagelser og indskrænkninger af den op-
havsretlige beskyttelse. Dansk Artist Forbund og Samrådet for ophavsret finder, at
mulighederne for øget undertekstning bør undersøges og nævner i den forbindelse de
positive erfaringer med tekstning af nabolandskanaler, som har øget sening af disse
kanalers udsendelser navnligt i de nordiske lande og i Tyskland.
Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen finder, at værker, der i én medlemsstat i hen-
hold til national lovgivning kan tilpasses til brug for personer med et bestemt handicap,
også skal kunne stilles til rådighed for personer med tilsvarende handicaps i andre
medlemslande.
Kulturbevaring
Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Samrådet for ophavsret finder, at
det bør være overladt til de enkelte medlemslande at hjælpe institutionerne for filmisk
kulturarv med at opfylde deres mission. Baggrunden for dette er, at man bør respektere
de nationale ordninger, herunder for vederlæggelse af rettighedshavere. Organisatio-
nerne peger på, at der ikke bør ændres i Infosoc-direktivets Artikel 5. Det foreliggende
direktivforslag om forældreløse værker vil kunne afhjælpe en mindre del af problemer-
ne, dog kun under den klare forudsætning, at udvidede aftalelicenssystemer betragtes
som ligestillet med, og opfyldende kravene om omhyggelig søgning af rettighedshavere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041590_0014.png
Side 14
Statsbiblioteket og Biblioteksparaplyen finder, at Infosoc-direktivets regler vedrørende
bibliotekers kulturbevaring er implementeret uproblematisk i dansk ret. Statsbibliote-
ket og Biblioteksparaplyen anbefaler, at reglerne også implementeres i de medlemslan-
de, hvor dette endnu ikke er sket.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.
Det er vurderingen, at overvejelserne i de øvrige lande i lighed med Danmark vil være,
at der opretholdes/indføres en fornuftig balance mellem de hensyn, der er hos de for-
skellige interessenter på markedet, herunder forbrugere, rettighedshavere, indholds-
producenter og -udbydere m.v.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser grønbogen velkommen. Regeringen finder det vigtigt, at det digitale
indre marked styrkes, og at der skabes en bedre grobund for udviklingen af både eksi-
sterende og nye innovative forretningsmodeller med kreativt indhold, som respekterer
de ophavsretlige regler.
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at forenkle klarering, forvalt-
ning og licensering af ophavsrettigheder på tværs af grænserne, at tilpasse rettigheds-
forvaltning til den teknologiske udvikling samt at lette digitalisering og formidling af
kulturelle værker i Europa.
Regeringen lægger lægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de hensyn, der
er hos de forskellige interessenter på markedet, herunder forbrugere, rettighedshavere,
indholdsproducenter og -udbydere mv.
Det var regeringens holdning, at det udover Kommissionens høring var hensigtsmæs-
sigt med en høring af udvalgte danske interessenter med henblik på at afgive regerin-
gens høringssvar. En sådan høring er blevet gennemført og har dannet baggrund for re-
geringens høringssvar, der er vedlagt som bilag til dette notat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg ved Grund- og Nær-
hedsnotat om Kommissionens grønbog om ”Onlinedistribution af audiovisuelle værker i
Den Europæiske Union: Muligheder og udfordringer hen imod et digitalt indre marked”
fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 14. oktober 2011.