Europaudvalget 2011-12
KOM (2011) 0456 Bilag 1
Offentligt
1048000_0001.png
Notat
Miljøteknologi
J.nr. 001-05947
Ref. cml
Den 23. november 2011
GRUNDNOTAT til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fritidsfartøjer og per-
sonlige fartøjer (KOM(2011)456)
Resume
Kommissionen har fremlagt forslag til revision af direktiv for fritidsfartøjer, som særligt regulerer
fartøjernes sikkerhed, udstødningsemissioner og støjemissioner. Forslaget balancerer hensynet til
beskyttelse af miljø og sundhed med hensynet til de små og mellemstore virksomheders (SMV) sår-
bare situation, idet 95 % af EU's virksomheder som producerer fritidsfartøjer er SMV’er.
1. Status
Kommissionen sendte den 26. juli 2011 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 114 og skal vedtages i Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den alminde-
lige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294. Forslaget er en revision af tidligere direktiv 94/25/EF
som ændret efterfølgende ved direktiv 2003/44/EF.
2. Formål og indhold
Direktivforslaget har til formål at 1) beskytte miljøet og menneskers sundhed, 2) fremme et bedre
fungerende indre marked, og 3) fremme den indbyrdes tilnærmelse af emissionsgrænser på verdens-
plan.
De vigtigste elementer i revisionen:
Tydeliggørelse af direktivets anvendelsesområde og begreber:
For at lette fabrikanternes og de nationale myndigheders anvendelse af direktivet om fritidsfartøjer
tydeliggøres anvendelsesområdet og nogle af definitionerne i direktivet. Der har været diskussioner
om indholdet af udtrykket "fritidsfartøjer" i direktivet, som somme tider er blevet hævdet at være et
overordnet udtryk, der dækker både fritidsfartøjer og personlige fartøjer. Denne manglende klarhed
er nu fjernet ved i definitionerne at indføre et nyt, generelt begreb, nemlig "vandfartøjer", som om-
fatter både fritidsfartøjer og personlige fartøjer (vandscootere). Da udtrykket "fritidsfartøjer" nu
klart er begrænset til kun at omfatte nogle typer af de produkter, der falder ind under direktivet, æn-
dres direktivets titel til "direktiv om fritidsfartøjer og personlige fartøjer", således at titlen svarer
bedre til anvendelsesområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1048000_0002.png
Almindeligt sikkerhedskrav:
Af hensyn til klarhed og konsekvens i forhold til andre direktiver efter ”den nye metode” er det nød-
vendigt eksplicit at specificere, at produkter omfattet af dette direktiv kun må bringes i omsætning
eller ibrugtages, hvis de opfylder de generelle krav om, at de ikke må udgøre en fare for menneskers
sikkerhed og sundhed eller for ejendom eller miljø, og kun hvis de opfylder de væsentlige krav i
bilag I. Det er vigtigt at fastlægge dette generelle sikkerhedskrav, fordi det kan bruges som rets-
grundlag for at fjerne usikre fartøjer fra markedet, især i en situation hvor der opdages en ny risiko,
som ikke er omfattet af de harmoniserede standarder.
Forslagets grænseværdier for udstødningsemissioner:
Forslaget indfører nye og strengere grænseværdier for udstødningsemissioner af CO, NOx, HC
(uforbrændt brændstof) og partikler.
Kommissionens fremfører, at de foreslåede emissionsgrænser vil harmonisere EU’s grænseværdier
med de tilsvarende grænseværdier i USA for både SI motorer (benzin) og CI motorer (diesel). For
CI-motorer fastsættes grænseværdier ved anvendelse af de amerikanske EPA-standarder for marine
dieselmotorer til fritidsfartøjer (40 CFR Part 1042), og for SI-motorer fastsættes grænseværdier ved
anvendelse af de amerikanske EPA-emissionsstandarder for nye SI-motorer til brug i ikke-vejgående
køretøjer, i udstyr og i fartøjer (40 CFR Part 1045).
CO-grænseværdierne lempes en smule til gengæld for at opnå en betydelig reduktion af andre luft-
forurenede stoffer og for at sikre, at industriens overensstemmelsesomkostninger fortsat står i rime-
ligt forhold til målet.
For at give industrien mulighed for at tilpasse motorerne til de nye teknologier indeholder forslaget
en overgangsperiode på 3 år for alle motorfabrikanter samt en yderligere 3 års overgangsperiode for
små og mellemstore motorfabrikanter, der i EU markedsfører SI-udenbordsmotorer på op til 15 kW.
Den generelle overgangsperiode afspejler den fleksibilitet, der er vist i USA, samt det tidspunkt hvor
grænseværdierne vil finde fuld anvendelse i USA.
Den yderligere overgangsordning for SMV’er skyldes hensynet til SMV’ernes sårbare situation, idet
sektoren for fritidsfartøjer først og fremmest består af små og mellemstore virksomheder (over 95
%). Markedsandelen for SMV fabrikanter af SI motorer i EU er på verdensplan ca. 0,5 %, så den
afbødende foranstaltning vil kun have marginal virkning på markedet. Kommissionen vurderer, at
afbødningsforanstaltningen undgår et ellers forventeligt tab på under 100 arbejdspladser i EU.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1048000_0003.png
Forslagets grænseværdier for motorers støjemission
Støj fra både er resultat af en kombination af faktorer. Kommissionen vurderer, at reduktion af én
faktor som fx motorstøj ikke nødvendigvis vil medføre den forventede reduktion af den samlede
støj. Samtidig vil en reduktion påføre fabrikanterne store overensstemmelsesomkostninger. Kom-
missionen foreslår således, at de eksisterende støjkrav til fartøjerne fastholdes. Ved siden af disse vil
der kunne etableres skræddersyede nationale støjforanstaltninger knyttet til anvendelsen, der er spe-
cielt tilpasset de områder, som fartøjerne sejler i hvert enkelt land (=typisk reguleret ved fart- eller
afstandsgrænser).
Konstruktionskrav:
Der vil blive indført et nyt krav om obligatorisk montering af holdingtanke i fartøjer med toilet for at
bidrage til beskyttelse af havmiljøet.
Vurdering efter bygning og privat importør:
Direktiv 94/25/EF indeholder regler om vurdering af fritidsfartøjer efter bygning, som udføres af en
fysisk eller juridisk person etableret i Fællesskabet, som markedsfører produktet, i tilfælde hvor
hverken fabrikanten eller dennes bemyndigede repræsentant opfylder forpligtelserne med hensyn til
at vurdere produktets overensstemmelse med direktivet. Af hensyn til konsekvensen vil det være
hensigtsmæssigt at udvide denne procedure til at omfatte ikke blot fritidsfartøjer, men også personli-
ge fartøjer. Af hensyn til klarheden bør det specificeres, af hvem og i hvilke situationer proceduren
kan anvendes.
Endelig er der, for at sikre det bemyndigede organs pålidelige vurdering af produktets overensstem-
melse med hensyn til vurderingen efter bygning, behov for at udvide forpligtelserne for den person,
der anmoder om vurdering efter bygning, til at levere dokumenter til det bemyndigede organ. Ved-
kommende vil skulle levere alle de dokumenter, der er nødvendige for at vurdere produktets over-
ensstemmelse.
CE-mærkning:
Dette direktiv fastsætter regler for CE-mærkning af vandfartøjer, komponenter og motorer. I forhold
til direktiv 94/25/EF er det hensigtsmæssigt at udvide forpligtelsen til at foretage CE-mærkning til
også at omfatte alle indenbordsmotorer og hækmotorer uden integreret udstødningssystem.
Rapporter
For at styrke overvågningen af dette direktiv og dets virkninger vil der blive indført en ny forpligtel-
se for medlemsstaterne til hvert femte år at indsende en rapport om direktivets anvendelse til Kom-
missionen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1048000_0004.png
Tilpasning af direktivet om fritidsfartøjer til EUs nye retlige rammer og gældende overensstemmel-
sesvurderingsprocedurer:
Den 9. juli 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet to retsakter vedrørende markedsføring af pro-
dukter: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsfø-
ring af produkter.
Forordningen fastlægger tværgående bestemmelser om akkreditering af overensstemmelsesvurde-
ringsorganer, om CE-mærkning og om EU-rammerne for markedsovervågning og kontrol af produk-
ter, der kommer ind på EU-markedet. Forordningen finder også anvendelse på produkter, der er om-
fattet af dette direktiv. Af hensyn til klarheden er anvendelsen af forordningen udtrykkeligt nævnt i
dette direktiv.
Overensstemmelsesvurderingsprocedurer:
Erfaringen har vist at for at tage hensyn til behovene i forbindelse med fabrikation, er det hensigts-
mæssigt at give mulighed for et større valg med hensyn til certificeringsprocedurer end tidligere i
følgende tilfælde:
for fritidsfartøjer i kategori C med en skroglængde på 12-24 m, hvor der er blevet anvendt har-
moniserede standarder.
for komponenter.
for så vidt angår overensstemmelsesvurdering af udstødningsemissioner og støjkrav henvises der
til en skelnen mellem tilfælde, hvor der er anvendt harmoniserede standarder, og tilfælde, hvor
sådanne ikke er anvendt. I sidstnævnte tilfælde er det berettiget at kræve en strengere overens-
stemmelsesvurderingsprocedure end i førstnævnte tilfælde.
Komitologi og delegerede retsakter:
For at tage hensyn til Lissabontraktatens bestemmelser om delegerede retsakter indgår reglerne for
vedtagelse af delegerede retsakter i direktivet. Desuden er der komitologiregler for gennemførelses-
retsakter (undersøgelsesprocedure).
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da direktivet
allerede harmoniserer markedsføringen af fritidsfartøjer, og medlemsstaterne ikke kan træffe indivi-
duelle foranstaltninger med hensyn til sikkerhedskrav og krav til begrænsning af udstødnings- og
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1048000_0005.png
støjemissioner. Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Det eksisterende direktiv er gennemført i Danmark ved bekendtgørelse nr. 1535 af 22. december
2004 om regulering af støj og luftemissioner fra fritidsfartøjer, samt i meddelelse fra Søfartsstyrel-
sen. De foreslåede direktivændringer vil skulle indføres i dansk ret ved en revision af bekendtgørel-
sen og meddelelsen.
Forslagets økonomiske konsekvenser:
Forslagets økonomiske konsekvenser er alt væsentligst knyttet til udstødningsemissionerne. Kom-
missionen vurderer, at det samlede økonomiske nettoudbytte i EU er på 5,7 M€ til 34,9 M€ per år,
baseret på en anslået samlet overensstemmelsesomkostning på 3,8 M€ til 13 M€ per år og en sparet
skade på 9,5 M€ til 47,9 M€ per år.
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. EU Kommissionens kon-
sekvensanalyse antager, at der er engangsadministrationsomkostninger på 270.000 € for fællesskabet
samlet. Udgiften knytter sig alt væsentligst til en ny 5-årig rapporteringsforpligtelse. Danmarks ud-
gifter hertil finansieres indenfor Miljøstyrelsens og Søfartsstyrelsens egne rammer. Det er på nuvæ-
rende tidspunkt Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen, der fører tilsyn med området. Det vurderes ikke,
at forslaget indebærer direkte behov for en ændring af tilsyn.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Konsekvensanalysen indeholder ikke en vurdering af, hvordan omkostningerne og gevinsterne for-
bundet med forslaget er fordelt på medlemslandene. Et tilnærmet bud herpå kan opnås f.eks. ved at
anvende en vægtning af omkostninger efter andel af BNP. Danmarks BNP udgør omkring 2 % af
EUs samlede BNP, og det samlede økonomiske nettoudbytte for Danmark vil derfor være på 0,11 –
0,70 M€ per år. Det skal dog bemærkes, at der i beregningen af det økonomiske nettoudbytte for EU
ikke er taget højde for de negative effekter forslaget har på CO emissionen.
Det vurderes, at forslaget kun vil have marginal betydning for beskæftigelsen i branchen på EU ni-
veau. Det er ikke her anslået, hvordan denne effekt er fordelt på medlemslandende. Det vurderes
dog, at forslaget kun har en meget begrænset betydning for branchen i Danmark, idet den danske
branche for fritidsfartøjer kun udgør en mindre del af den samlede økonomiske aktivitet i Danmark
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1048000_0006.png
(0,18% af Danmarks BNP og 0,18% af Danmarks samlede beskæftigelse).
En eventuel skærpelse af det fremlagte forslag vurderes at ville føre til en vis skabelse af yderligere
arbejdspladser, da danske teknologiproducenter vil kunne levere det efterbehandlingsudstyr, som
skrappere krav vil nødvendiggøre.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes umiddelbart, at forslaget samlet har en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.
Grænseværdier for luftemissionerne vil samlet blive strammet. Grænseværdier for støjemissioner
fastholdes på eksisterende niveau. Tekniske krav strammes samlet set.
6. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 9. august 2011 med frist til den 6. september 2011. Der
er modtaget høringssvar fra Advokatsamfundet, Forsvarsministeriet, Kulturministeriet, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Forbrugerrådet, Farvandsvæsnet, Trafikstyrelsen og Erhvervs- og Byggestyrel-
sen. Ingen har haft bemærkninger til forslaget.
Sagen har været forelagt for miljøspecialudvalget, hvorfra der er modtaget følgende bemærkninger:
3F støtter den foreslåede danske holdning. Forsikring & Pension har ingen bemærkninger til Kom-
missionens forslag. DI er tilfreds med, at indstillingen giver støtte til tilpasning af direktivet til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets afgørelse 2008/768/EF, idet DI dog bemærker sig følgende afvigelser
fra denne i fritidsfartøjsforslaget: 1) Begrebet private importører er en nyskabelse, hvis regler kan
blive ganske dyr for en privat importør, og 2) en mulig forskellighed mellem krav til CE-mærkning
og overensstemmelseserklæring. DI har endvidere spurgt til grundlaget for vurdering af de er-
hvervsmæssige omkostninger.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget er blevet behandlet tre gange i Rådets tekniske harmoniseringsgruppe. Mange medlemssta-
ter synes at være overordnet tilfredshed med forslagets balance mellem konkurrenceevne, det indre
marked og miljø. Flere lande har udtrykt deres direkte støtte til forslagets særlige hensynstagen til
SMV’erne via en overgangsordning. Der er endvidere blevet stillet spørgsmål til muligt overlap mel-
lem forslaget og eksisterende IMO regler under MARPOL Annex VI.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment og er enig i relevansen af en regulering af
området.
Luftemissionerne fra fritidsfartøjer udgør kun et marginalt bidrag til de samlede emissioner (blot 1-
4% af transportsektorens bidrag til de samlede emissioner i Danmark), og har derfor meget lille be-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tydning for den samlede indsats for renere luft. Luftemissionerne fra fritidsfartøjer er mere et lokalt
problem, som direktivet umiddelbart kun marginalt vil reducere.
For så vidt angår de nye krav til luftemissioner er de foreslåede grænseværdier ikke særligt ambitiø-
se sammenlignet med andre anvendelsesområder. Motorer til hæk- og indenbordsmontering er med
få undtagelser standardmotorer, som er udviklet på basis af motorer til biler, busser eller lastvogne.
Det synes derfor umiddelbart relevant, at emissionskravene til fritidsfartøjer sammenlignes med
dem, der stilles til disse køretøjer. Skærpede emissionskrav vurderes kun i mindre grad at ville på-
virke SMV’erne, da den enkelte producent af fritidsfartøjer kun i begrænset omfang vil skulle tilpas-
se motorerne. Kommissionens vurdering er således også, at under 100 arbejdspladser i EU vil blive
påvirket af strammere emissionskrav.
Der stilles i dag de samme emissionskrav til benzin og dieseldrevne vare- og personbiler, så det sy-
nes derfor ikke umiddelbart nødvendigt, at der for fritidsfartøjer er mere lempelige krav til benzin-
motorer end til dieselmotorer.
Endeligt er det vanskeligt at se den tekniske eller miljømæssige begrundelse for, at fritidsfartøjer
skal have lempeligere grænser end de potentielle fremtidige regler for kommercielle fartøjer. Dsv. at
kommende krav til fartøjer på indre vandveje under direktivet for ikke-vejgående maskiner samt
IMOs kommende krav under MARPOL Annex VI bør overvejes ift. også fritidsfartøjer.
For så vidt angår støjbelastning i omgivelserne har Kommissionen ret i, at denne i høj grad kan regu-
leres ved hjælp af lokale fart- og afstandsgrænser. Det er også korrekt, at muligheden for her igen-
nem at kunne opnå miljøfordele er langt bedre, når der samtidig er fastsat krav til støjemission fra
fartøjerne, end hvis der ikke er krav til emissionen. Disse fordele kan naturligvis også opnås, hvis
kravene til støjemission skærpes. En skærpelse af kravene til den udsendte støj er erfaringsvist gene-
relt et effektivt værktøj til at reducere støjen i omgivelserne. Der er dog i Danmark ikke erfaring for,
at støj fra fritidsfartøjer opleves som et væsentligt miljøproblem.
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog i juli 2008 en ”varepakke” bestående af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning 2008/765/EF om akkreditering og markedsovervågning samt Europa-
Parlamentet og Rådets afgørelse 2008/768/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter.
Forordningen trådte i kraft den 1. januar 2010, mens afgørelsen, der ikke har direkte juridisk betyd-
ning, er designet til at skulle bruges som en værktøjskasse i relation til ny og revideret EU-
produktlovgivning, der fastsætter fælles bestemmelser for markedsføring af produkter.
Fra dansk side har man en proaktiv interesse i at få bestemmelserne i afgørelsen implementeret i
EU’s produktlovgivning. Implementeringen af afgørelsen vil sikre harmoniserede begreber og pro-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1048000_0008.png
cedurer for EU-lovgivningen på produktområdet og dermed være med til at skabe større gennemsig-
tighed samt et mere konsistent og sammenhængende regelgrundlag til gavn for virksomhedernes
konkurrenceevne. Implementeringen af afgørelsen vil desuden være med til at sikre en mere klar og
entydig placering af ansvar og forpligtelser hos de forskellige erhvervsdrivende i distributionskæ-
den, hvilket skaber mere sikre markeder for f.eks. forbrugere, arbejdstagere og miljøet samt reduce-
rer risikoen for uens eller svigtende markedskontrol i medlemsstaterne.
Fra dansk side støtter man derfor, at direktivet om fritidsfartøjer og personlige fartøjer tilpasses af-
gørelsens definitioner og bestemmelser om forpligtelser for de økonomiske operatører (dvs. fabri-
kanten, bemyndigede repræsentanter, importørerne og distributørerne), produktoverensstemmelsen,
CE-mærkning, notifikation af overensstemmelsesvurderingsorganer, markedsovervågning og kon-
trol af produkter, der indføres på EU-markedet, samt beskyttelsesprocedurer.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8