Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0492
Offentligt
1450570_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.8.2011
KOM(2011) 492 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
om anvendelsen i 2010 af forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0002.png
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
om anvendelsen i 2010 af forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
F
ORORD
Denne beretning, der er udarbejdet i henhold til artikel 17, stk. 1, i forordning (EF)
nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
1
,
omhandler året 2010 og er baseret på statistiske data, som opsummeres i bilaget.
Disse data viser antallet af begæringer, ikke antallet af dokumenter, der er begæret aktindsigt
i. I praksis vedrører en begæring enten et enkelt dokument eller samtlige dokumenter, der
indgår i en sags behandling. Begæringer om aktindsigt i dokumenter, som var offentligt
tilgængelige på ansøgningstidspunktet, er ikke medtaget.
1.
1.1.
R
EVISION AF FORORDNING
(EF)
NR
. 1049/2001
Det forslag til en omarbejdning af forordningen, som Kommissionen forelagde den
30. april 2008, er stadig under førstebehandling. Parlamentet vedtog sin betænkning
med ændringsforslag den 11. marts 2009, men udsatte afstemningen om den
lovgivningsmæssige beslutning. Efter valget i juni 2009 genoptog det nyvalgte
Parlament behandlingen af Kommissionens forslag. Udvalgene for Konstitutionelle
Anliggender (AFCO) og for andragender (PETI) vedtog udtalelser henholdsvis den
30. november 2010 og den 1. december 2010. Udvalget om Borgernes Rettigheder
og Retlige og Indre Anliggender (LIBE) har endnu ikke stemt om et nyt forslag til
betænkning. I Rådet er forslaget blevet gennemgået i arbejdsgrupper.
Efter Lissabontraktatens ikrafttræden den 1. december 2009 fremlagde
Kommissionen den 21. marts 2011 et nyt forslag med henblik på at tilpasse
forordning (EF) nr. 1049/2001 til Lissabontraktatens krav. Forslaget har til formål at
udvide forordningens institutionelle anvendelsesområde til at omfatte alle Den
Europæiske Unions institutioner, organer, kontorer og agenturer, dog med visse
begrænsninger for så vidt angår Domstolen, Den Europæiske Centralbank og Den
Europæiske Investeringsbank, i overensstemmelse med artikel 15, stk. 3, i den
konsoliderede udgave af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
R
EGISTRE OG WEBSTEDER
I 2010 blev der indført 18 661 nye dokumenter i registeret over Kommissionens
dokumenter (se tabellen i bilaget).
I henhold til artikel 17, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1049/2001 skal Kommissionen i
sine årsrapporter angive antallet af dokumenter i dens besiddelse, som er "følsomme"
1.2.
2.
2.1.
2.2.
1
EFT L 145 af 31.5.2001, s. 43.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0003.png
som defineret i forordningens artikel 9, stk. 1
2
, og som derfor ikke er blevet indført i
registeret. Kommissionens offentlige register indeholder dokumenter i kategorierne
KOM, K, dagsordener, protokoller og SEK. I 2010 udarbejdede eller modtog
Kommissionen ingen følsomme dokumenter i nogen af de nævnte kategorier.
2.3.
Tallene for besøg på webstedet "Åbenhed og aktindsigt" på EUROPA-serveren i
2010 ser således ud:
Antal besøgende
I alt
Gennemsnit pr.
måned
3.
48 557
4 046
Antal besøg
61 308
5 109
Antal besøgte
sider
452 695
37 725
S
AMARBEJDE MED ANDRE INSTITUTIONER
,
DER ER OMFATTET AF FORORDNINGEN
Det interinstitutionelle udvalg, der er nedsat i henhold til artikel 15, stk. 2, i
forordningen blev ikke indkaldt i 2010. De tre institutioner (Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen) holdt løbende kontakt på administrativt plan med henblik
på at sikre en konsekvent anvendelse af forordningen.
4.
4.1.
A
NALYSE AF BEGÆRINGERNE OM AKTINDSIGT
Antallet af
oprindelige begæringer,
der indgives i henhold til forordning (EF) nr.
1049/2001, er steget betydeligt i 2010 (der indkom 6 127 begæringer mod 5 055 i
2009, dvs. en stigning på 21 %).
Antallet af indholdsmæssige afgørelser af
genfremsatte begæringer
har ligget
stabilt i 2010: 122 (mod 120 i 2009). Der blev i alt afgivet 152 svar på genfremsatte
begæringer. Yderligere 30 begæringer er færdigbehandlet, uden at der er truffet en
formel afgørelse i henhold til forordning (EF) nr. 1049/2001. Det drejer sig om
begæringer, som er irrelevante, eller som det var mere hensigtsmæssigt at behandle
på grundlag af forordning (EF) nr. 45/2001 om beskyttelse af personoplysninger,
fordi de vedrører ansøgers adgang til egne personoplysninger. Antallet af
genfremsatte begæringer er steget fra 140 i 2009 til 181 i 2010. Antallet af
uafsluttede sager ved årets udgang (68) afspejler differencen mellem antallet af
indkomne genfremsatte begæringer og antallet af afgørelser.
Konkurrencepolitik topper med 9,07 % af de oprindelige begæringer listen over
sagsområder, der begæres aktindsigt i. Umiddelbart efter følger andre vigtige EU-
politik-områder, såsom retlige og indre anliggender, transport og energi, det indre
marked, beskatning og toldunion, sundhed og forbrugerbeskyttelse, miljø og
erhvervspolitik.
4.2.
4.3.
2
"Følsomme dokumenter er dokumenter, der hidrører fra institutionerne eller de af dem oprettede
organer, medlemsstater, tredjelande eller internationale organisationer, og som er klassificeret "TRES
SECRET/TOP SECRET", "SECRET" eller "CONFIDENTIEL" i overensstemmelse med de forskrifter,
den pågældende institution har fastsat, som beskytter Den Europæiske Unions eller en eller flere
medlemsstaters væsentlige interesser inden for de i artikel 4, stk. 1, litra a), anførte områder, navnlig
offentlig sikkerhed, forsvar og militære anliggender" (artikel 9, stk. 1).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4.
De vigtigste grupper af ansøgere er fortsat den akademiske verden (23,24 % af det
samlede antal oprindelige begæringer), advokatfirmaer (10,69 %) og civilsamfundet
(ngo'er og interessegrupper, 8,18 %). 32,68 % af begæringerne blev fremsat af
personer, hvis socioprofessionelle tilhørsforhold ikke er oplyst.
Geografisk fordeler de oprindelige begæringer sig i høj grad som i de tidligere år. Af
indlysende grunde indkom den største andel af begæringerne, nemlig 17,95 %, dog
fra personer eller organisationer hjemmehørende i Belgien. Næsten samme andel,
16,62 %, hidrørte fra Tyskland. Ingen af de øvrige medlemsstater tegnede sig for
over 10 % af begæringerne. Flest indkom fra de mest befolkede medlemsstater.
Personer i Frankrig, Italien, Spanien, Det Forenede Kongerige og Nederlandene
fremsatte således tilsammen 36,45 % af begæringerne. Andelen af begæringer fra de
nye medlemsstater steg svagt. 4,23 % af begæringerne stammede således fra Tjekkiet
og 2,76 % fra Polen.
A
NVENDELSE AF UNDTAGELSERNE FRA RETTEN TIL AKTINDSIGT
Også i 2010 kunne over 80 % (82,16 %) af de oprindelige begæringer imødekommes
fuldt ud, mens der i 5,37 % blev indrømmet delvis aktindsigt. I 82,16 % af tilfældene
(mod 84,23 % i 2009) blev der givet fuld aktindsigt, mens der i 5,37 % af tilfældene
(mod 4,11 % i 2009) blev givet delvis aktindsigt. Det betyder, at andelen af
begæringer, som fuldstændigt blev afslået i første omgang (af forskellige grunde)
som i 2009, har ligget stabilt på ca. 12 %.
Andelen af tilfælde, hvor den oprindelige afgørelse blev fastholdt, nærmede sig –
efter et fald i 2009 – niveauet for 2008 (50 % i 2010 sammenlignet med 48,08 % i
2008 og blot 22,50 % i 2009).
Også andelen af afgørelser, hvor der indrømmes fuld aktindsigt, efter at der i første
omgang er givet afslag, nærmer sig niveauet for 2008 (15,57 % i 2010 mod 50 % i
2009 og 18,59 % i 2008). På den anden side steg andelen af afgørelser, hvor der
indrømmes delvis aktindsigt, efter at der i første omgang er givet afslag, betydeligt
(34,43 % i 2010 mod 27,50 % i 2009).
4.5.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
Der var fortsat to hovedbegrundelser for afslag på oprindelige begæringer:
beskyttelse af formålet med inspektioner, undersøgelser og revision (artikel 4,
stk. 2, tredje led), med et mindre fald i forhold til 2009 (26,63 % af afslagene
mod 27,61 % i 2009)
beskyttelse af Kommissionens beslutningsproces (artikel 4, stk. 3). De tilfælde,
hvor der endnu ikke var truffet afgørelse, tegnede sig for 16,80 % af afslagene,
og udtalelser til internt brug tegnede sig for 9,66 %, dvs. afslag i alt: 26,42 %
(mod 25,61 % i 2009).
Andelen af afslag begrundet i beskyttelsen af forretningsmæssige interesser
(11,84 %) faldt en smule i forhold til 2009 (13,99 %).
5.4.
De vigtigste begrundelser for afslag på genfremsatte begæringer om aktindsigt var:
beskyttelse af formålet med undersøgelser (32 % sammenlignet med 25,91 % i
2009)
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0005.png
beskyttelse af forretningsmæssige interesser (16,67 % sammenlignet med
17,52 % i 2009)
beskyttelse af Kommissionens beslutningsproces. De tilfælde, hvor afgørelsen
endnu ikke var truffet, tegnede sig for 11,33 % af afslagene, og udtalelser til
internt brug tegnede sig for 8 %, dvs. afslag i alt: 19,33 % (mod 26,64 % i
2009).
6.
6.1.
K
LAGER TIL
D
EN
E
UROPÆISKE
O
MBUDSMAND
I 2010 færdigbehandlede ombudsmanden følgende 23 klager over Kommissionens
behandling af begæringer om aktindsigt:
1 klage, der er færdigbehandlet, uden at der er fundet nogen form for fejl eller
forsømmelser
2953/2008/FOR
13 klager er færdigbehandlet med kritiske bemærkninger og/eller en
yderligere bemærkning
3699/2006/ELB
3163/2007/BEH
1202/2009/GG
465/2010/FOR
355/2007/TN(FOR)
676/2008/RT
3
1207/2009/GG
671/2007/PB
1039/2008/FOR
1302/2009/TS
2502/2007/RT
1438/2008/DK
100/2010/GG
9 klager er færdigbehandlet uden yderligere undersøgelser
301/2008/IP
966/2009/JMA
1357/2010/MHZ
2219/2008/(JMA)MHZ
2647/2009/IP
2643/2008(TN)RT 3052/2008(BB)FOR
172/2010/ANA
1195/2010/OV
6.2.
7.
I 2010 indledte ombudsmanden 22 nye undersøgelser på grundlag af klager, der først
og fremmest, eller i et vist omfang, vedrørte aktindsigt.
D
OMSTOLSPRØVELSE
I 2010 skete der en del for så vidt angår ny retspraksis
4
.
7.1.
Domstolen afsagde dom i fire appelsager i 2010:
C-362/08 P
Internationaler Hilfsfonds
mod Kommissionen,
dom af 26.1.2010
C-139/07 P Kommissionen mod
Technische Glaswerke Ilmenau,
dom af
29.6.2010
(TGI)
3
4
Den Europæiske Ombudsmand har udarbejdet en særlig rapport om sagen.
Nærmere oplysninger om hver enkelt sag, der er nævnt nedenfor, se http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/form.pl?lang=da.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0006.png
C-28/08 P
Kommissionen mod Bavarian
Lager,
dom af 29.6.2010
Forenede sager C-514/07 P, C-
528/07 P, C- 532/07 P,
API, Sverige og
Kommissionen,
dom af 21.9.2010
De fire domme indeholder vigtige præciseringer vedrørende fortolkningen af både
materielle og proceduremæssige aspekter af forordning (EF) nr. 1049/2001.
Vedrørende de materielle aspekter indeholder Domstolens domme af 29. juni 2010
(Bavarian
Lager
og
TGI)
præciseringer vedrørende fortolkningen af undtagelserne i
henhold til artikel 4, stk. 1, litra b), og artikel 4, stk. 2, tredje led, i forordning (EF)
nr. 1049/2001. I
API-dommen
gav Domstolen sin fortolkning af undtagelsen i
artikel 4, stk. 2, andet led.
I
Bavarian Lager-dommen
afgjorde Domstolen, at når der fremsættes en begæring
om aktindsigt i dokumenter, der indeholder personoplysninger, finder
databeskyttelsesforordningen anvendelse i sin helhed, herunder dens bestemmelse
om, at modtageren af personoplysninger skal godtgøre, at det er nødvendigt at
udbrede disse oplysninger, samt dens bestemmelse om, at den registrerede af vægtige
legitime grunde, der vedrører den pågældendes særlige situation, til enhver tid har ret
til at gøre indsigelse mod, at personoplysninger om ham selv gøres til genstand for
behandling.
I
TGI-dommen
afgjorde Domstolen, at dokumenter vedrørende Kommissionens
sagsakter i statsstøtteundersøgelser er omfattet af en generel formodning om, at deres
udbredelse i princippet vil være til skade for beskyttelsen af formålet med
undersøgelserne. Statsstøtteforordningen giver ikke de interesserede parter nogen ret
til aktindsigt. Hvis de kunne opnå aktindsigt på grundlag af forordning (EF)
nr. 1049/2001, ville det bringe statsstøttekontrolordningen i fare. Domstolen afgjorde
videre, at den omtalte formodning kan tilbagevises, hvis ansøgeren godtgør, at det
dokument, der søges om aktindsigt i, ikke er "omfattet af denne formodning", eller at
der er en tungtvejende offentlig interesse i udbredelsen af dokumentet.
I
API-dommen
opstillede Domstolen den formodning, at der ikke kan gives indsigt i
indlæg, som en institution indgiver til EU's retsinstanser i forbindelse med
verserende retslige procedurer. I overensstemmelse med logikken i
TGI-afgørelsen
byggede fortolkningen af undtagelsen vedrørende retslige procedurer på de retlige
rammer for retslige procedurer og på, at offentligheden ikke har ret til aktindsigt i
retlige aktiviteter.
For så vidt angår
Internationaler Hilfsfond
præciserede Domstolen, at der på ethvert
tidspunkt kan genfremsættes begæring om aktindsigt i et dokument, efter at
aktindsigt tidligere er afslået, og at den berørte institution i så fald er forpligtet til at
undersøge, om afslaget stadig er berettiget, henset til den ændring, der i mellemtiden
kan være sket af de retlige og faktiske omstændigheder.
7.2.
Retten har afsagt seks domme vedrørende Kommissionens afgørelser:
Forenede sager T-355/04 og
T-446/04,
Co-Frutta
Soc.coop. mod
Kommissionen,
dom af
19.1.2010
T-237/05,
Editions Odile Jacob
SAS mod Kommissionen,
dom af
9.6.2010
T-111/07,
Agrofert mod
Kommissionen,
dom af
7.7.2010
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0007.png
T-474/08,
D. Umbach mod
Kommissionen,
dom af
21.10.2010
Forenede sager T-494/08- T-
500/08 og T-509/08,
Ryanair
mod Kommissionen,
dom af
10.12.2010
I to sager vedrørende aktindsigt i Kommissionens sagsakter inden for kontrol med
virksomhedssammenslutninger,
Editions Odile Jacob
og
Agrofert,
annullerede
Retten de afgørelser, Kommissionen havde truffet i medfør af forordning (EF)
nr. 1049/2001, hovedsagelig på grund af manglende individuel og konkret
undersøgelse af dokumenterne
5
.
I
Ryanair-sagerne
fulgte Retten Domstolens dom i
TGI-sagen
og afviste
begæringerne.
I de resterende to sager stadfæstede Retten de afgørelser, som Kommissionen havde
truffet i medfør af forordning (EF) nr. 1049/2001.
I sag T-439/08,
Agapiou Joséphidès mod Kommissionen og EACEA,
hvor
Kommissionen var en af de sagsøgte, om end det var EACEA, der havde truffet den
omtvistede afgørelse, blev begæringen afvist i dom af 21.10.2010.
Endelig skal nævnes tre sager, som er fjernet fra registret, efter at den, der havde
fremsat begæringen, trak den tilbage:
T-245/09,
Shell Hellas
mod Kommissionen,
kendelse af 5.1.2010
T-251/09,
Soc. des Pétroles
T-170/03,
BAT mod
Kommissionen,
kendelse
Shell mod Kommissionen,
kendelse af 5.1.2010
af 6.9.2010
7.3.
Kommissionens afgørelser i medfør af forordning (EF) nr. 1049/2001 blev i 2010
anfægtet i 14 nye sager:
T-17/10,
Gerald
Steinberg mod
Kommissionen
T-167/10,
Evropaïki
Dynamiki mod
Kommissionen
T-267/10,
Land Wien
mod Kommissionen
T-301/10,
Sophie in 't
Veld mod Kommissionen
T-36/10,
Internationaler
Hilfsfonds e.V. mod
Kommissionen
T-180/10,
Nickel Institute
mod Kommissionen
T-120/10,
ClientEarth
m.fl. mod Kommissionen
T-181/10,
Reagens SpA
mod Kommissionen
T-291/10,
Anne Martin
mod Kommissionen
T-359/10,
Ecologistas en
Acción-CODA mod
Kommissionen
T-300/10,
International
Hilfsfonds e.V. mod
Kommissionen
T-395/10,
Stichting
Corporate Europe
Observatory mod
Kommissionen
5
Se også afsnit 7.4 i denne rapport.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0008.png
T-449/10,
ClientEarth
m.fl. mod Kommissionen
7.4.
T-511/10,
Evropaïki
Dynamiki mod
Kommissionen
Endvidere er domme afsagt af Retten i tre tilfælde blevet appeleret til Domstolen:
Tilfælde, hvor Kommissionen har anket (se ovenfor afsnit 7.2):
C-404/10 P,
Kommissionen mod
Editions Odile Jacob, SAS Lagardère
SCA
C-477/10 P,
Kommissionen mod
Agrofert Holding a.s., andre parter:
Sverige, Finland, Danmark, Polski
Koncern Naftowy Orlen SA
Tilfælde, hvor den, der i første omgang fremsatte begæringen, har anket:
C-609/10P,
Dieter C. Umbach mod Kommissionen
8.
8.1.
K
ONKLUSION
I 2010 har der igen været en markant stigning i antallet af begæringer om aktindsigt.
Mens antallet i 2009 forblev på samme niveau som i det foregående år, nemlig ca.
5 000, indkom der mere end 6 000 begæringer i 2010. Trods denne stigning på 20 %
er andelen af sager, hvor der gives aktindsigt, fortsat høj; fire ud af fem begæringer
imødekommes. Det er værd at bemærke, at antallet af begæringer om aktindsigt på ti
år er steget fra 500 til 6 000 pr. år. I lyset af det samlede antal begæringer er antallet
af genfremsatte begæringer, klager til Ombudsmanden og henvendelser til
Domstolen forsat meget beskedent.
Skønt andelen af begæringer om aktindsigt, der fremsættes af borgere, er steget,
hidrører broderparten af dem fortsat fra den akademiske verden, ngo'er,
interessegrupper og advokatfirmaer. Mange af begæringerne vedrører
overtrædelsesprocedurer, antritrust, fusioner, statsstøtte og antidumpingsager. Som i
tidligere år vedrører begæringerne om aktindsigt navnlig Kommissionens rolle i
håndhævelsen af EU-retten, og hensynet til gennemsigtighed må afvejes mod andre
berettigede interesser i overensstemmelse med gældende bestemmelser. For så vidt
angår Kommissionens initiativer til ny lovgivning eksisterer der allerede en høj grad
af gennemsigtighed, da mange dokumenter offentliggøres proaktivt.
8.2.
Ti år efter at forordningen blev vedtaget kan det konstateres, at der gennem
anvendelsen af den er opbygget en fast forvaltningsskik med hensyn til borgernes ret
til aktindsigt i Kommissionens dokumenter. Domstolens og Rettens retspraksis har
bidraget betydeligt hertil. Derfor er Kommissionen fortsat overbevist om, at
revisionen af forordningen bør bygge på de sidste ti års landvindinger.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0009.png
BILAG
Statistik om anvendelsen af forordning (EF) nr. 1049/2001
1.
N
YE DOKUMENTER I REGISTRET
KOM
K
Dags-
ordener
127
Proto-
koller
92
SEK
I alt
2010
2 088
12 630
3 724
18 661
O
PRINDELIGE BEGÆRINGER OM AKTINDSIGT
2.
I
NDKOMNE OG
B
EHANDLEDE BEGÆRINGER
2008
6
Indkomne begæringer
Afgivne svar
7 8
Svar på grundlag af
forordning (EF)
nr. 1049/2001
-
-
5 197
2009
5 401
6 636
5 055
2010
6 361
7 148
6 127
3.
A
FGØRELSER
2008
Antal
Aktindsigt
Afslag på aktindsigt
Delvis aktindsigt
I alt
I%
82,68
13,99
3,33
100
2009
Antal
4 258
589
208
5 055
I%
84,23
11,65
4,11
100
2010
Antal
5 034
764
329
6 127
I%
82,16
12,47
5,37
100
4 314
703
180
5 197
6
7
8
Bemærk, at for 2008 kan Kommissionen ikke give sammenlignelige statistiske data, der svarer til
kategorierne "modtagne begæringer" og "afgivne svar", hverken for oprindelige begæringer eller
genfremsatte begæringer.
Bemærk, at en enkelt begæring kan vedrøre flere dokumenter og derfor kan give anledning til flere svar.
Bemærk, at kategorien "svar" også omfatter svar, der falder uden for anvendelsesområdet for forordning
(EF) nr. 1049/2001, og som derfor afgives i henhold til for eksempel forordning (EF) nr. 45/2001.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0010.png
G
ENFREMSATTE BEGÆRINGER
4.
I
NDKOMNE OG BEHANDLEDE BEGÆRINGER
2008
Indkomne begæringer
Afgivne svar
Svar på genfremsatte begæringer på
grundlag af forordning (EF)
nr. 1049/2001
-
-
156
2009
140
134
120
2010
181
152
122
5.
A
FGØRELSER
2008
Antal
Fastholdelse af
afslag
Delvis omgørelse
Fuldstændig
omgørelse
I alt
(1)
75
52
29
156
I%
48,08
33,33
18,59
100
2009
Antal
27
33
60
120
I%
22,50
27,50
50
100
2010
Antal
61
42
19
122
I%
50
34,43
15,57
100
A
FSLAGENES FORDELING PÅ DE FORSKELLIGE UNDTAGELSER
(
I
%)
6.
O
PRINDELIGE BEGÆRINGER
2008
Artikel 4, stk. 1, litra a), første led – beskyttelse af
den offentlige sikkerhed
Artikel 4, stk. 1, litra a), andet led – beskyttelse af
forsvar og militære anliggender
Artikel 4, stk. 1, litra a), tredje led – beskyttelse af
internationale forbindelser
Artikel 4, stk. 1, litra a), fjerde led – beskyttelse af
finanspolitik, valutapolitik eller økonomisk politik
Artikel 4, stk. 1, litra b) – beskyttelse af privatlivets
fred og den enkeltes integritet
Artikel 4, stk. 2, første led – beskyttelse af
forretningsmæssige interesser
Artikel 4, stk. 2, andet led – beskyttelse af retslige
procedurer og juridisk rådgivning
Artikel 4, stk. 2, tredje led – beskyttelse af
inspektioner, undersøgelser og revision
Artikel 4, stk. 3. første afsnit – beslutningsproces,
afgørelse endu ikke truffet
Artikel 4, stk. 3, andet afsnit – beslutningsproces,
afgørelse er truffet: udtalelser til internt brug som
0,18
0,82
10,24
2,9
5,98
14,4
6,52
26,63
13,5
15,22
2009
1,36
0,54
8,17
2,09
6,99
13,99
9,81
27,61
17,80
7,81
2010
1,94
0,14
9,83
2,15
9,76
11,84
7,32
26,63
16,80
9,62
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0011.png
led i indledende drøftelser og høringer
Artikel 4, stk. 5 – afslag fra
medlemsstaten/tredjemand
I alt
3,62
100
3,81
100
3,94
100
7.
G
ENFREMSATTE BEGÆRINGER
2008
Artikel 4, stk. 1, litra a), første led – beskyttelse af
den offentlige sikkerhed
Artikel 4, stk. 1, litra a), andet led – beskyttelse af
forsvar og militære anliggender
Artikel 4, stk. 1, litra a), tredje led – beskyttelse af
internationale forbindelser
Artikel 4, stk. 1, litra a), fjerde led – beskyttelse af
finanspolitik, valutapolitik eller økonomisk politik
Artikel 4, stk. 1, litra b) – beskyttelse af privatlivets
fred og den enkeltes integritet
Artikel 4, stk. 2,første led – beskyttelse af
forretningsmæssige interesser
Artikel 4, stk. 2,andet led – beskyttelse af retslige
procedurer og juridisk rådgivning
Artikel 4, stk. 2,tredje led – beskyttelse af
inspektioner, undersøgelser og revision
Artikel 4, stk. 3. første afsnit – beslutningsproces,
afgørelse endnu ikke truffet
Artikel 4, stk. 3, andet afsnit – beslutningsproces,
afgørelse er truffet: udtalelser til internt brug som
led i indledende drøftelser og høringer
Artikel 4, stk. 5 – afslag fra medlemsstaten
I alt
B
EGÆRINGERNES FORDELING
0,42
0,42
5,91
0,84
5,06
24,89
3,8
27,85
17,3
12,24
1,27
100
2009
2,55
0
4,38
3,28
14,23
17,52
5,47
25,91
12,77
13,87
-
100
2010
2,67
0
6,67
3,33
9,33
16,67
10
32
11,33
8
-
100
8.
PÅ SAMFUNDS
-
OG FAGGRUPPER
(
I
%)
2008
Den akademiske verden
Offentlige myndigheder (bortset fra
EU-institutioner)
Advokater
Andre EU-institutioner
Civilsamfundet
(interessegrupper,
erhvervsliv, ngo'er osv.)
Journalister
Ikke oplyst
I alt
31,03
14,19
11,01
6,3
18,26
2,46
16,75
100
2009
21,29
7,33
10,24
3,77
9,85
2,02
45,5
100
2010
23,24
13,56
10,69
8,32
8,18
3,35
32,68
100
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0013.png
9.
G
EOGRAFISK
(
I
%)
2008
Belgien
Tyskland
Frankrig
Italien
Det Forenede Kongerige
Spanien
Nederlandene
Tjekkiet
Polen
Sverige
Østrig
Luxembourg
Danmark
Irland
Grækenland
Portugal
Rumænien
Finland
Ungarn
Bulgarien
Slovakiet
Slovenien
Litauen
Malta
Cypern
Letland
Estland
Europæiske lande uden for EU
Nordamerika
Australien og New Zealand
Afrika
Sydamerika
Asien
Ikke oplyst
I alt
18,93
16,89
8
8,54
6,34
5,29
4,83
1,26
2,57
1,44
2,11
2,61
2,45
1,28
1,93
1,5
0,58
1,08
0,86
0,36
0,24
0,32
0,62
0,2
0,22
0,28
0,1
2,12
1,16
0,14
0,04
0,06
0,46
5,24
100
2009
18,26
16,61
8,01
7,18
6,23
6,27
5,45
1,11
2,86
2,13
1,98
1,71
1,63
0,72
1,06
1,61
0,93
0,78
0,70
0,56
0,50
0,39
0,35
0,30
0,20
0,06
0,17
0,83
0,37
0,07
0,20
0,09
0,19
10,57
100
2010
17,95
16,62
9,05
8,85
7,24
6,86
4,43
4,23
2,76
2,18
2,08
1,99
2,02
1,49
1,22
1,16
1,11
0,81
0,89
0,69
0,56
0,52
0,31
0,22
0,20
0,13
0,09
0,50
0,11
0,09
0,05
0,05
0,04
3,49
100
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450570_0014.png
10.
P
Å SAGSOMRÅDER
(
I
%)
2008
9,38
7,18
6,69
8,18
7,28
6,07
5,74
5,17
5,91
2,39
3,6
3,42
2,72
3,22
3,72
1,75
1,23
4,54
1,36
2,3
1,5
1,07
1,4
0,85
1,13
0,32
0,22
0,43
0,15
0,62
0,05
0,23
0,07
0
0,02
0,07
100
2009
10,10
7,03
7,74
8,02
7,27
8,37
4,69
6,20
4,55
2,25
4,07
3,67
2,08
2,75
3,28
1,80
1,87
3,15
1,74
2,29
1,74
1,07
1,44
0,41
0,79
0,13
0,11
0,30
0,24
0,24
0,19
0,26
0,02
0,07
0,02
0,06
100
2010
11,64
9,07
8,38
7,14
6,14
6,07
5,44
5,30
4,48
3,29
3,15
3,06
3,06
2,77
2,74
2,68
2,32
2,29
1,82
1,79
1,47
1,24
1,13
0,74
0,66
0,36
0,31
0,28
0,28
0,27
0,19
0,14
0,09
0,09
0,08
0,03
100
Generaldirektorat/tjenestegren
SG – Generalsekretariatet
COMP – Konkurrence
JUST – Retlige Anliggender + HOME – Indre Anliggender (tidligere
JLS)
MOVE – Mobilitet og Transport + ENER – Energi (tidligere TREN)
MARKT – Det Indre Marked
ENV – Miljø + CLIMA – Klima
SANCO – Sundhed og Forbrugere
TAXUD – Beskatning og Toldunion
ENTR – Erhvervspolitik
RELEX – Eksterne Forbindelser
AGRI – Landbrug
REGIO – Regionalpolitik
TRADE – Handel
DEVCO – Udvikling og Samarbejde (tidligere DEV + AIDCO)
EMPL – Beskæftigelse og Sociale Anliggender
SJ – Juridisk Tjeneste
ECFIN – Økonomiske og Finansielle Anliggender
HR – Menneskelige Ressourcer og Sikkerhed (tidligere ADMIN) +
OIB + OIL – kontorer for infrastruktur og logistik i Bruxelles og
Luxembourg + PMO – Kontoret for Forvaltning og Fastsættelse af
Individuelle Rettigheder
RTD – Forskning, JRC – Det Fælles Forskningscenter
INFSO – Informationssamfundet
ELARG – Udvidelse
BUDG – Budget
EAC – Uddannelse og Kultur
COMM – Kommunikation
MARE – Maritime Anliggender og Fiskeri
DGT – Oversættelse
ESTAT – Eurostat
CAB – Kommissærernes kabinetter
ECHO – Humanitær Bistand
OLAF – Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
OPOCE – Publikationskontoret
EPSO – Personaleudvælgelseskontoret
IAS – Intern Revision
DIGIT – Informationsteknologi
SCIC – Tolkning
BEPA – Kontoret for Europapolitisk Rådgivning
I alt
DA
13
DA