Retsudvalget 2011
KOM (2011) 0551
Offentligt
1450610_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.9.2011
KOM(2011) 551 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
OPBYGNING AF TILLID TIL RETSVÆSENET OVERALT I EU
ET NYT ASPEKT AF UDDANNELSEN AF RETSVÆSENETS AKTØRER I EU
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
OPBYGNING AF TILLID TIL RETSVÆSENET OVERALT I EU
ET NYT ASPEKT AF UDDANNELSEN AF RETSVÆSENETS AKTØRER I EU
1.
I
NDLEDNING
Den Europæiske Union er baseret på retsstatsprincippet, som kombinerer EU-ret og nationale
retssystemer. Begge dele anvendes af nationale dommere, som arbejder under forskellige
retssystemer og traditioner. Etableringen af en europæisk retskultur, som er i fuld
overensstemmelse med nærhedsprincippet og et uafhængigt retsvæsen, er central for, at et
europæisk retsområde kan fungere effektivt. Uddannelse af retsvæsenets aktører er et
afgørende element i denne proces, da det fremmer den gensidige tillid mellem medlemsstater,
retsvæsenets aktører og borgere.
Europa-Kommissionens mål er at sikre, at halvdelen af retsvæsenets aktører i EU kan deltage
i uddannelse inden 2020 gennem anvendelse af alle tilgængelige ressourcer på lokalt,
nationalt og europæisk niveau i overensstemmelse med målsætningerne i
Stockholmprogrammet
1
.
Det kræver engagement og fuldt samarbejde af interessenter på alle niveauer at nå dette mål.
Det er afgørende, at medlemsstaterne, domstolene, retsakademierne og de juridiske erhverv
styrker deres juridiske uddannelsesaktiviteter. Da det er dem, der er bedst i stand til at sørge
for, at EU-retten bliver integreret i de nationale uddannelser, skal foranstaltninger på EU-plan
være et supplement til nationale aktiviteter.
EU-ret på nationalt plan
EU-retten præger en lang række forskellige aktiviteter på nationalt plan. Den har en stor
indvirkning på enkeltpersoners og virksomheders dagligdag. Den skaber rettigheder og
forpligtelser, som de nationale domstole skal beskytte. De nationale dommere er blevet de
primære dommere i EU-retlige anliggender. Med de mange ændringer af Den Europæiske
Unions traktater er omfanget og virkningen af EU-retten øget, og adgangen til
domstolsprøvelse er styrket. Lissabontraktaten styrkede EU's kompetencer, særlig på området
frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Gensidig tillid med henblik på gensidig anerkendelse
Gensidig anerkendelse er hjørnestenen i det retlige samarbejde i civil- og strafferetlige
anliggender som omhandlet i artikel 67, 81 og 82 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde. Det er nødvendigt med et dybtgående kendskab til de forskellige nationale
retssystemer for at sikre anerkendelse af retsafgørelser, samarbejde mellem retlige
myndigheder og hurtig gennemførelse af beslutninger. Det er også et vigtigt led i at opbygge
1
EUT C 115 af 2010, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0003.png
gensidig tillid. Nationale dommere i alle retsinstanser og alle steder, lige fra Sicilien til
Lapland, skal have tilstrækkelig viden om EU-retten og de nationale retssystemer.
Effektiv gennemførelse af EU-retten
Udviklingen af EU-retten skal kombineres med en effektiv gennemførelse
2
, som sikrer
retssikkerhed og ensartet fortolkning. Uddannelse af dommere og retspersonale i EU-ret er en
af de vigtigste anbefalinger i Mario Montis rapport
3
og skal give borgere og virksomheder
mulighed for at forsvare deres rettigheder og sikre, at det indre marked fungerer effektivt.
Dette er en af prioriteringerne i handlingsplanen om gennemførelsen af
Stockholmprogrammet
4
og Kommissionens rapport om unionsborgerskab 2010
5
. Europa-
Parlamentet understreger også, at passende juridisk uddannelse i høj grad vil forbedre det
indre markeds funktion og gøre det lettere for borgerne at udøve deres rettigheder
6
.
En klar understøttende rolle for EU
Med Lissabontraktaten
7
har EU fået beføjelser til at "støtte [...] uddannelse af dommere samt
andet personale i retsvæsenet" i sager, der vedrører retligt samarbejde på det civil- og
strafferetlige område. I Europa 2020-strategien
8
opfordres der til effektive investeringer i
uddannelse og sammenhængende retlige rammer på europæisk niveau. Kommissionen vil
benytte disse nye muligheder til at skabe stærke og legitime rammer for uddannelse i EU-ret.
Europa-Parlamentet har konsekvent slået til lyd for udviklingen af en reel europæisk
retskultur som forudsætning for det europæiske retsområde
9
. Det Europæiske Råd
10
har
opfordret til stærke EU-tiltag for at fremme en ægte europæisk rets- og
retshåndhævelseskultur.
Alt i alt nødvendiggør disse elementer en trinvis ændring i den måde, uddannelsen af
retsvæsenets aktører er organiseret på i EU, for så vidt angår indhold og omfang, så den bliver
systematisk tilgængelig for de af retsvæsenets aktører, der er involveret i gennemførelsen af
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
I 2010 indledte Kommissionen en bred høring af alle interessenter, herunder Europa-
Parlamentet, medlemsstaterne, Den Europæiske Unions Domstol (EU-Domstolen), Det
Europæiske Netværk for Uddannelse af Dommere og Anklagere (EJTN) og dets medlemmer,
medlemmer af Justice Forum
11
, særlig Det Europæiske Retsakademi, Rådet for
Advokatsamfund i Den Europæiske Union (CCBE), Sammenslutningen af Notarer i Den
Europæiske Union (CNUE), Det Europæiske Netværk af Domstolsadministrationer (ENCJ),
Netværket af Præsidenterne for Den Europæiske Unions Øverste Domstole og
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
"Et
resultatorienteret Europa – anvendelse af fællesskabsretten,
KOM(2007) 502 endelig.
M. Monti,
En ny strategi for det indre marked,
9. maj 2010.
KOM(2010) 171.
KOM(2010) 603.
Beslutning om
juridisk uddannelse – Stockholmprogrammet,
17. juni 2010.
Artikel 81, stk. 2, litra h), og 82, stk. 1, litra c), i
TEUF.
KOM(2010) 2020 endelig.
Betænkning
2010/2080(INI).
Jf. fodnote 1, side 2.
Justice Forum.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0004.png
Sammenslutningen af Statsråd og Forvaltningsdomstole i Den Europæiske Union. Deres
input
12
blev brugt til at fastlægge hovedaktiviteter og centrale prioriteter.
2.
O
P I ET HØJERE GEAR
: U
DDANNELSE AF HALVDELEN AF RETSVÆSENETS AKTØRER I
EU
INDEN
2020
Der er mange aktører inden for retsvæsenet i EU såsom dommere, personale ved domstolene
og forskellige former for retlige aktører
13
.
Retsvæsenets aktører i de 27 medlemsstater
Juridiske dommere
Anklagere
Advokater og sagførere
Personale ved domstolene
Fogeder
Notarer
I alt
79 100
35 032
868 615
351 220
29 060
38 269
1 401 296
14
Uddannelsen af retsvæsenets aktører i EU-ret, uanset om det er på nationalt eller europæisk
niveau, er fortsat begrænset. I maj 2011 erklærede 51 % af dommerne og anklagerne, at de
aldrig havde deltaget i uddannelse i EU-ret eller en anden medlemsstats lovgivning, mens
74 % anførte, at antallet af sager, som involverer EU-ret, er steget i årenes løb. 24 % af
dommerne og anklagerne havde aldrig deltaget i uddannelse i EU-ret, fordi der ikke fandtes
en sådan uddannelse
15
. Aktiviteterne varierer meget fra medlemsstat til medlemsstat, idet
antallet af dommere eller anklagere, som uddannes hvert år, varierer fra 240 til 13 000.
Kommissionen finansierede eller medfinansierede 162 projekter med næsten 26 000 deltagere
mellem 2007 og 2010.
Dommere og anklagere
kommer i første række, da de er ansvarlige for at håndhæve og
overholde EU-retten, men uddannelse i retslige forhold er også væsentlig for andre af
retsvæsenets aktører. Personalet ved domstolene skal bistå ofre i overensstemmelse med de
europæiske rammer. Europæiske borgere, som udøver deres ret til fri bevægelighed, kan
komme ud for situationer, hvor de har brug for bistand fra advokater eller notarer med
ekspertviden om EU-retten. Alle retsvæsenets aktører spiller en rolle med hensyn til at sikre,
at børn kan deltage i retssystemet på den bedste måde
16
.
12
13
14
15
16
Der er foretaget en sammenfatning af resultaterne af høringen her.
Artikel 81, stk. 2, litra c), og artikel 82, stk. 1, litra c), nævner udtrykkeligt dommere, anklagere og
andet personale i retsvæsenet. Selvom advokater er et uafhængigt erhverv, udgør de en integreret og
nødvendig del af retplejen, og de spiller en central rolle i gennemførelsen af EU-retten. Notarer derimod
er mindre involveret i retsplejen, men i flere medlemsstater har de en vis kompetence inden for
retsplejen, der også medfører, at de bidrager til gennemførelsen af EU-retten. Under hensyn til ånden
bag traktatens bestemmelser og til deres formål kan disse bestemmelser udstrækkes til også at omfatte
disse to erhverv.
De europæiske retssystemer 2010,
CEPEJ, Europarådet (Tyskland: Data fra 2006).
Foreløbige statistiske oplysninger, Europa-Parlamentets undersøgelse "Juridisk uddannelse i EU's
medlemsstater", offentliggøres i oktober 2011.
KOM(2011) 60.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0005.png
Uddannelse af retshåndhævelsespersonale er også vigtig, og Kommissionen vil fremlægge en
meddelelse midt i 2012 om udviklingen af en europæisk uddannelsesordning for dette
personale.
Målet er
at uddanne alle retsvæsenets aktører,
uanset om det er dommere, anklagere,
personale ved domstolene, advokater eller andet retspersonale.
3.
U
DDANNELSE AF RETSVÆSENETS AKTØRER
En praktisk tilgang til uddannelse af retsvæsenets aktører i EU
Uddannelsen af retsvæsenets aktører i EU skal være praktisk orienteret for at tiltrække de
aktører, der sørger for, at retssystemerne kan fungere. Den skal være relevant for deres
daglige arbejde, afvikles i korte perioder og være baseret på effektive læringsmetoder. I maj
2011 havde 19 % af dommerne og anklagerne ikke deltaget i uddannelse i EU-ret på grund af
manglende tid
17
.
Uddannelsen af retsvæsenets aktører i EU skal omfatte
grund- og videreuddannelse.
Alle
nye advokater skal kende til EU-retten lige fra starten. Grunduddannelse, enten før eller
samtidig med tiltrædelse af juridiske erhverv, skal suppleres af livslang uddannelse, så
retsvæsenets aktører altid er ajourførte og ved, hvor og hvordan de får nye kompetencer og
oplysninger.
Medlemsstaterne skal i deres evaluering af dommernes og anklagernes arbejdsbyrde betragte
den
tid,
de er væk fra domstolene, som en investering i
retssystemets kvalitet.
Fastlæggelse af prioriterede områder
Hovedindholdet i EU-retten, herunder materiel ret og procesret, instrumenter for retligt
samarbejde og EU-Domstolens tilsvarende retspraksis, bør stå i centrum i uddannelsen af
retsvæsenets aktører i EU.
Under høringen afdækkede interessenterne uddannelsesbehov på følgende
politikområder,
der kan betragtes som uddannelsesprioriteringer: miljøret, civilret, aftaleret, familieret og
erhvervsret, konkurrenceret, intellektuelle ejendomsrettigheder, strafferet (særlig
gennemførelse af den europæiske arrestordre), forbrydelse mod EU's finansielle interesser,
grundlæggende rettigheder og databeskyttelse. Der kan også fastlægges prioriteringer på visse
områder, hvor EU har konstateret, at sektorspecifik lovgivning kun overholdes i ringe grad,
eller hvor sektorlovgivningen er yderst kompleks og teknisk.
Europa-Kommissionen tager disse
prioriterede områder
i betragtning i udarbejdelsen af sine
finansielle programmer for uddannelse.
Kortsigtede udvekslinger
Ud over kendskab til EU-retten er det afgørende for et europæisk retsområde, som er baseret
på tillid og anvendelse af principperne om gensidig anerkendelse, at retsvæsenets aktører øger
deres kendskab til retssystemerne i hele Europa.
17
Se fodnote 15, s. 4.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0006.png
Udvekslinger er
en af de bedste måder
til at få praktisk
viden om EU's instrumenter og
andre retssystemer, udveksle erfaring
og dermed øge den gensidige
tillid
og forståelse.
Kommissionen ønsker at udvikle udvekslinger,
først og fremmest af nyudnævnte dommere
og anklagere.
Udvekslinger under grunduddannelsen skal organiseres af nationale juridiske
uddannelsesinstitutioner. Det ville fra starten få dommere og anklagere til at forstå og
engagere sig fuldt ud i det europæiske aspekt af deres rolle.
Europa-Kommissionen forventer at indføre
et to-ugers udvekslingsprogram for nye dommere
og anklagere
fra 2014 og frem. Målet er i sidste instans at få alle nyudnævnte dommere og
anklagere (ca. 2 500 om året) til at deltage i et udvekslingsprogram, som er organiseret af
nationale juridiske uddannelsesinstitutioner.
Teknologi til støtte for uddannelse: den europæiske e-Justice Portal og e-undervisning
Den europæiske e-Justice Portal er en kvikskranke for borgere, virksomheder og retsvæsenets
aktører. Den indeholder
en bred vifte af oplysninger på 22 sprog
og fungerer som
referenceværktøj for uddannelse i retslige forhold.
Portalen vil blive videreudviklet, så den
indeholder oplysninger om uddannelsesudbydere og uddannelsesarrangementer, giver nem
adgang til juridiske databaser og uddannelsesmateriale af høj kvalitet og fungerer som et
indgangssted med hensyn til muligheder for medfinansiering
stillet til rådighed af
Kommissionen.
Der er også brug for investeringer i
e-undervisning,
særlig for at imødekomme de
tidsmæssige begrænsninger for retsvæsenets aktører.
Europa-Kommissionen vil sikre, at
den europæiske e-Justice Portal
støtter uddannelsen af
retsvæsenets aktører i EU.
Den vil fremme udviklingen af
e-undervisning
som et fleksibelt værktøj til at nå flere
slutbrugere.
Den vil udarbejde
praktiske retningslinjer
for specifik læringsadfærd inden for retsvæsenet
og de bedst egnede
undervisningsmetoder,
som også kommer til at omfatte
evalueringer
af
kvalitet og virkning og brug af fælles
kvalitetskriterier
og -indikatorer.
Udvikling af sprogfærdigheder
Det er vigtigt at kunne et fremmedsprog og dets juridiske terminologi, og dette skal indgå i
videreuddannelsen af retsvæsenets aktører. Det er en forudsætning for effektive forbindelser
på tværs af medlemsstaterne, hvilket igen er hjørnestenen i det retlige samarbejde.
Det er afgørende, at alle interessenter er opmærksomme på uddannelse i juridisk terminologi
på fremmedsprog.
4.
U
DBYGNING AF EKSISTERENDE STRUKTURER OG NETVÆRK
Det er en fælles udfordring at uddanne halvdelen af retsvæsenets aktører i EU inden 2020.
Den håndteres bedst ved at
udbygge styrkerne ved og erfaringerne med de eksisterende
strukturer, aktører og netværk, på nationalt såvel som europæisk plan.
I den
sammenhæng og for at sikre den nødvendige respekt for uafhængige retssystemer og
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
selvstændig organisering af faglige sammenslutninger af advokater, notarer og fogeder ville
det ikke være hensigtsmæssigt at skabe en monopolstruktur på europæisk niveau.
Den bedste løsning er, at
alle interessenter støtter udviklingen af uddannelse af
retsvæsenets aktører i EU,
samtidig med at de sikrer, at uddannelsen opfylder alle aktørers
behov og fremmer synergivirkninger og forbedrede resultater.
Udbygning af eksisterende styrker på nationalt plan
Der findes allerede en stor uddannelseskapacitet
i medlemsstaterne,
som har hovedansvaret
for
kvaliteten og omfanget af uddannelsen af retsvæsenets aktører.
Der findes
retsakademier, som udbyder grund- og videreuddannelse, i 17 medlemsstater. I andre
medlemsstater organiseres uddannelserne af justitsministeriet, retsplejerådet eller
domstolstjenesterne. Advokatforbund og notarsammenslutninger fastlægger nationale krav
om videreuddannelse af deres medlemmer og tilrettelægger uddannelsesaktiviteter.
De eksisterende strukturer
på nationalt, regionalt og lokalt plan er af afgørende betydning
for, at det sikres, at uddannelsen af retsvæsenets aktører omfatter kurser i EU-ret og EU-
procedurer, og at kurserne gennemføres regelmæssigt, er effektive og får betydning i det
daglige arbejde.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0008.png
I 2001 indledte Ecole Nationale de la Magistrature (Frankrig), Centro de Estudos Judiciários
(Portugal) og Escuela Judicial del Consejo General del Poder Judicial (Spanien) et tæt
samarbejde om udveksling af kommende dommere og anklagere i forbindelse med
uddannelsesaktiviteter i disse tre lande med fokus på EU-retlige emner og deres egne
nationale retssystemer. Dette initiativ har eksisteret uafbrudt siden da og er blevet udvidet
gennem deltagelse af andre uddannelsesinstitutioner. I 2010, hvor det allerede omfatter 13
lande, er det blevet integreret i EJTN.
Advokatforbundene i Perpignan og Barcelona har i flere år arrangeret årlige fælles
seminarer for at drøfte tilbagevendende problemer med gennemførelsen af EU's lovgivning i
grænseoverskridende sager.
Der findes ikke
grunduddannelser
i alle medlemsstater. I maj 2011 erklærede 43 % af
dommerne og anklagerne, at de ikke havde deltaget i uddannelse i EU-ret, den europæiske
menneskerettighedskonvention eller andre medlemsstaters lovgivning som led i deres
jurauddannelse, og 63 % havde ikke nogen grunduddannelse i EU-ret, inden de tiltrådte deres
erhverv
18
. Retsvæsenets aktører bør imidlertid have tilstrækkelig
viden
om EU's retlige
samarbejdsinstrumenter og som en indbygget
refleks
regelmæssigt henvise til europæisk
retspraksis, bekræfte den nationale lovgivning og anvende EU-Domstolens præjudicielle
procedure.
Der er adgang til
videreuddannelse
i alle medlemsstater, men den er ikke altid obligatorisk.
Den omfatter ikke altid EU-retten og instrumenterne for retligt samarbejde.
Uddannelse i gældende EU-ret skal integreres systematisk i grunduddannelsen for
retsvæsenets aktører
og afspejle, hvordan national og europæisk lovgivning interagerer og
påvirker deres daglige arbejde.
Europa-Kommissionen opfordrer
medlemsstaterne og de juridiske erhverv til at sikre, at
retsvæsenets aktører, særligt dommere og anklagere, får mindst en uges uddannelse i
gældende EU-ret og instrumenter i løbet af deres karriere.
Europa-Kommissionen sigter mod at
styrke samarbejdet
mellem interessenterne og aktivt
tilskynde til etablering af
sammenslutninger eller regionale grupper
af nationale
retsakademier med henblik på udvikling af fælles uddannelser.
Udbygning af eksisterende styrke på europæisk plan
Eksisterende udbydere af uddannelser for retsvæsenets aktører og europæiske netværk for
retsvæsenets aktører bidrager i høj grad til at sikre en væsentlig fremgang i uddannelsen af
retsvæsenets aktører i EU. Der skal stadig gøres en indsats for at afhjælpe manglerne i
uddannelsesindholdet, omfanget af aktiviteter og antallet af deltagere.
18
Se fodnote 15, side 4.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0009.png
De faglige organisationers rolle på europæisk plan
Europæiske sammenslutninger
af juridiske erhverv såsom CCBE, CNUE, ENCJ, Netværket
af Præsidenterne for Den Europæiske Unions Øverste Domstole, European Forum of Judges
for the Environment osv. spiller en vigtig koordinerende rolle.
Disse centrale partnere
skal fremme uddannelsen af retsvæsenets aktører i EU, evaluere
relevansen af uddannelsernes indhold og metoder, formidle oplysninger om tilgængelige
uddannelsesressourcer og sikre et bedre optag.
De europæiske juridiske organisationer skal endvidere udvikle uddannelsesaktiviteter og
fælles læseplaner og dele bedste praksis med deres medlemmer. Det er vigtigt at sikre deres
fortsatte engagement i uddannelsen af retsvæsenets aktører i EU.
Tiltag fra Det Europæiske Retsakademi og andre uddannelsesudbydere på europæisk plan
Europæiske
udbydere af uddannelser for retsvæsenets aktører
er godt rustet til at uddanne
deltagere med forskellige nationaliteter.
Det Europæiske Retsakademi
19
udbyder videreuddannelser til retsvæsenets aktører (1 303
uddannet i 2010). Akademiet har omfattende erfaring med at arrangere seminarer i EU-ret for
multikulturelle målgrupper. Det Europæiske Retsakademi spiller f.eks. en vigtig rolle i
forbindelse med udviklingen af uddannelser for retsvæsenets aktører i ansøger- og
kandidatlande.
Det Europæiske Retsakademi arrangerer sommerkurser i EU-strafferet for dommere,
anklagere og forsvarere fra alle medlemsstater og anvender aktive metoder, herunder it-
værktøjer, til at uddanne deltagerne i brugen af retlige samarbejdsinstrumenter i
grænseoverskridende straffesager.
Andre europæiske uddannelsesorganer, som har uddannelse af retsvæsenets aktører blandt
deres aktiviteter, omfatter European Centre for Judges and Lawyers under Det Europæiske
Institut for Offentlig Administration (EIPA), Det Europæiske Universitetsinstitut i Firenze
(EUI), Europakollegiet i Brugge osv.
Europa-Kommissionen vil samarbejde med Det Europæiske Retsakademi og udbyderne af
uddannelser for europæisk retspersonale under hensyntagen til bidrag fra den offentlige og
private sektor med henblik på at sikre adgang til uddannelser af høj kvalitet for et større antal
af retsvæsenets aktører
.
Det Europæiske Netværk for Uddannelse af Dommere og Anklagere (EJTN)
EJTN
20
er et netværk for nationale uddannelser af retspersonale og Det Europæiske
Retsakademi. Det koordinerer deres initiativer, formidler bedste praksis, udvikler fælles
læseplaner for
dommere og anklagere,
som skal bruges på nationalt niveau, og organiserer
seminarer, hvor der anvendes aktive uddannelsesmetoder. Næsten 2 000 dommere, anklagere
og undervisere deltager i netværkets aktiviteter hvert år. Mellem 2005 og 2010 arrangerede
EJTN
udvekslinger mellem domstolene
for 2 175 dommere og anklagere og gav dermed
19
20
Det Europæiske Retsakademi.
EJTN.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0010.png
erfarne aktører inden for retsvæsenet mulighed for at udveksle bedste praksis og effektive
løsninger.
EJTN skal forpligte sig til at
styrke bæredygtigheden af dets struktur
og
udvikle
en
strategi for at nå flere af retsvæsenets aktører fra flere medlemsstater. EJTN skal fastholde
det, der hidtil er opnået, og udvide sine aktiviteter ved at støtte nationale og lokale
undervisere, organisere uddannelsesaktiviteter i fællesskab med retsakademierne, udvikle
uddannelsesmoduler, herunder moduler med e-undervisning, og tilstræbe uddannelsesmetoder
af højeste kvalitet. EJTN kan også bidrage til forandring ved at sikre, at uddannelsesprojekter,
som præsenteres af
sammenslutninger af nationale uddannelser
med henblik på
medfinansiering på europæisk plan, opfylder kriterierne og er af høj kvalitet.
EJTN skal opnå
1 200 udvekslinger mellem domstolene om året.
Alle
medlemsstater
skal forpligte sig til at
øge
deres finansielle bidrag og
styrke
deltagelsen
af deres nationale uddannelser for retsvæsenets aktører i
EJTN,
således at netværket kan
spille en aktiv rolle.
Udviser netværket en styrket evne til at organisere og koordinere uddannelse af retsvæsenets
aktører, vil Europa-Kommissionen
overveje at yde supplerende støtte.
5.
E
UROPA
-K
OMMISSIONEN SOM EN AKTIV PARTNER
Kommissionen vil være en
aktiv partner
for medlemsstaterne for at nå ambitiøse mål for
uddannelsen af retsvæsenets aktører. Den vil tilføre de aktiviteter, som de nationale
uddannelser iværksætter, merværdi via konkrete tiltag med henblik på at forbedre omfanget,
kvaliteten, virkningen og rækkevidden af ordningen for uddannelse af retsvæsenets aktører i
EU, der skal omfatte uddannelsesforløb, grænseoverskridende udvekslinger og supplerende
foranstaltninger.
5.1.
Udarbejdelse af nye strategier for udvidelse
Offentlig-private partnerskaber
Uddannelse er ikke en særlig rettighed inden for den offentlige sektor, hvilket afspejles af
advokatforbundenes aktiviteter i den sammenhæng. Offentlig-private partnerskaber kan skabe
yderligere instrumenter til at håndtere udfordringerne på det europæiske retsområde, der
ændrer sig hurtigt. Nye fælles ordninger, som er baseret på god praksis, giver mulighed for
yderligere uddannelsesaktiviteter, samtidig med at målgruppens uafhængighed ikke bliver
bragt i fare. Sprog- og e-undervisning kunne komme på tale.
Finlands advokatforbund afholder f.eks. uddannelseskurser for advokater, dommere og
anklagere i juridiske spørgsmål i samarbejde med universiteterne i Turku, Helsinki og
Lapland samt det finske justitsministerium.
Organer såsom Det Europæiske Retsakademi kunne være centrale i forbindelse med fremme
af offentlig-privat samarbejde.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0011.png
Europa-Parlamentet har altid støttet samarbejde med universiteter. Kommissionen kunne i
fremtiden fremme "videnpartnerskaber" mellem universiteter, retsakademier og
advokatforbund, som der opfordres til i Europa 2020-strategien
21
. Det igangværende
pilotprojekt
22
, som samler virksomheder og uddannelsesinstitutioner om at udarbejde og
levere nye læseplaner og kurser, udvikle innovative uddannelsesmetoder og fremme
videndelingen mellem de videregående uddannelser og den private sektor, vil skabe
erfaringer.
Det europæiske retsinstitut
23
vil samle akademikere og retsvæsenets aktører om
forskningsprojekter med praktiske anvendelsesmuligheder. Derfor kan det komme med
nyttige input om de emner, som skal dækkes af uddannelsesorganerne, og dermed bidrage til
at afhjælpe mangler.
Europa-Kommissionen vil
tilskynde flere offentlig-private partnerskaber
til at udvikle
innovative uddannelsesløsninger.
Gensidig anerkendelse af uddannelsesaktiviteter
Der skal åbnes mulighed for ordninger, som sikrer, at uddannelser, man har taget i en anden
medlemsstat, bliver godkendt i ens hjemland. Et eksempel på dette er partnerskabet mellem
advokatforbundene i Frankrig, Luxembourg og Belgien: Deres medlemmer kan deltage i
fælles aktiviteter, som tæller med i deres årlige uddannelsesforpligtelser.
Brug af erfaringerne
Der bør anvendes knowhow og ekspertise fra andre erhvervsuddannelsesområder i
uddannelsen af retsvæsenets aktører. På den måde kan man undgå dobbeltarbejde og genbruge
uddannelsesprodukter af høj kvalitet.
Europa-Kommissionen kunne arrangere et
årligt møde
med deltagelse af alle juridiske
erhverv med henblik på at udvikle nye idéer om aktiviteter og fremme udvekslingen af god
praksis.
5.2.
Økonomisk støtte
Fra 2007 til 2010 blev uddannelsen af retsvæsenets aktører i EU støttet gennem finansiering
eller medfinansiering af projekter på i alt 35,5 mio. EUR. Indtil nu har det befordret
uddannelsen af mellem 4 000 og 9 000 af retsvæsenets aktører om året. Dette er imidlertid
ikke nok i betragtning af målgruppens størrelse og behovet for at holde sig ajourført med EU-
retten.
Yderligere finansiering vil gøre en forskel i forhold til at støtte flere og mere omfattende
aktiviteter, så det bliver muligt at nå flere af retsvæsenets aktører og udbygge alle de
eksisterende interessenters styrker.
21
22
23
"Vidensalliancer" eller "partnerskaber" støttes i
meddelelsen om innovation i EU
fra 2010, et af
flagskibsinitiativerne i Europa 2020-strategien.
Pilotprojekt for udvikling af videnpartnerskaber.
Det europæiske retsinstitut.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450610_0012.png
Under den nuværende finansielle ramme vil Kommissionen give uddannelsen af retsvæsenets
aktører i EU en saltvandsindsprøjtning ved at styrke den som en
prioritering
i sine
eksisterende arbejdsprogrammer og benytte alle tilgængelige værktøjer
til at øge den
økonomiske støtte.
Kommissionen vil aktivt, navnlig gennem sine
tilskud,
tilskynde til
udviklingen af uddannelse, som er målrettet flere medlemsstater, i gældende EU-ret og
nationale retssystemer
24
. Tildelingskriterierne vil være fokuseret omkring udvikling af
praktisk orienterede, omfattende og langsigtede projekter, som anvender aktive
uddannelsesmetoder, skaber bæredygtige resultater og når ud til en stor målgruppe.
Kommissionen vil også give adgang til uddannelsesmoduler om EU-ret som f.eks. dem, der er
udviklet om EU's miljølovgivning.
Kommissionen arbejder desuden på at forbedre sammenhængen og stabiliteten i sine
indkaldelser af forslag og på at give projektledere
lettere adgang til europæiske midler.
Kommissionen er i gang med at
vurdere, hvordan man fremmer Kroatiens
25
,
kandidatlandes, potentielle kandidatlandes og nabolandes deltagelse
i projekter om
uddannelse af retsvæsenets aktører i EU.
Europa-Kommissionen vil
primært yde bistand til uddannelse
inden for de eksisterende
programmer for at støtte
kvalitetsprojekter om uddannelse af retsvæsenets aktører i EU
med
en større europæisk virkning.
Under den
nye flerårige finansielle ramme
skal uddannelse af retsvæsenets aktører i EU
prioriteres højt, og der skal ydes bistand til uddannelse af over 20 000 af retsvæsenets
aktører om året inden 2020.
6.
K
ONKLUSION
En forbedring af uddannelsen af retsvæsenets aktører Fer afgørende for at etablere et
europæisk retsområde til gavn for enkeltpersoner og virksomheder. Europa-Kommissionen
ønsker at udvikle uddannelsen af retsvæsenets aktører i EU ved at udbygge de nuværende,
gennemprøvede aktiviteter og mulighederne i Lissabontraktaten.
Den fremtidige ordning for uddannelse af retsvæsenets aktører i EU vil blive baseret på
foranstaltninger truffet af:
1.
medlemsstaterne:
udbygning af eksisterende styrker for at fremme
uddannelsesaktiviteter udviklet af retsakademier eller juridiske erhverv omkring EU-
ret
partnere på europæisk plan:
styrket samarbejde, flere aktiviteter og udvekslinger,
både via faglige organisationer på europæisk plan, uddannelsesudbydere og EJTN
Europa-Kommissionen:
forøgelse af den økonomiske støtte til uddannelsesprojekter
af høj kvalitet, fremme af sammenslutninger af retsakademier, hensigt om at uddanne
20 000 af retsvæsenets aktører i EU om året inden 2020 samt styrke anvendelsen af
moderne teknologier, navnlig den europæiske e-Justice Portal.
2.
3.
24
25
Ansøgninger fra notarer vil blive taget i betragtning, hvis de vedrører gældende EU-ret på de områder,
hvor notarer udøver retslige aktiviteter.
Det Europæiske Råd af 24. juni 2011.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er behov for et stærkt engagement for at sikre, at uddannelsen af retsvæsenets aktører når
det kvalitetsniveau, som er nødvendigt for at skabe en ægte europæisk retskultur. Europa-
Kommissionen opfordrer alle aktører til at træffe de fornødne foranstaltninger: Der skal
tildeles budgetter, afsættes tid, udvikles incitamenter og indgås klare forpligtelser.
Europa-Kommissionen forventer, at disse kombinerede ambitiøse tiltag vil medføre, at over
700 000 af retsvæsenets aktører deltager i mindst et uddannelsesforløb eller mindst en
udveksling inden 2020.
DA
13
DA