Miljøudvalget 2011-12
KOM (2011) 0566 Bilag 1
Offentligt
1033287_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. oktober 2011
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremskyn-
det indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for
olietankskibe med enkeltskrog (omarbejdning), KOM(2011) 566
Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalg.
1.
Resumé
Forslaget er en teknisk omarbejdning af forordning (EF) nr. 417/2002 om
fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for
olietankskibe med enkeltskrog, der kodificerer den eksisterende forordning.
Med forslaget bemyndiges endvidere Kommissionen til at vedtage delegerede
retsakter.
Ændringsforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 566 fremlagt et forslag om ændring af
forordning (EF) nr. 417/2002 om fremskyndet indfasning af krav om dobbelt-
skrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog (omarbejd-
ning). Forslaget er oversendt til Rådet den 23. september 2011 i dansk sprog-
version.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Forslaget er en kodificering af de ændringer til forordningen, der har været
indarbejdet siden vedtagelsen af forordningen i 2002. Kodificeringen sker for
at sikre, at fællesskabsreglerne er klare og lette at forstå. Der er ikke tale om en
ændring af de materielle regler om brug af dobbeltskrogede tankskibe.
Herudover bemyndiger forslaget, som noget nyt, Kommissionen til at vedtage
delegerede retsakter. Sådanne delegerede retsakter skal vedrøre tilpasning af
forordningens henvisninger til ændringer i forordninger og resolutioner til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033287_0002.png
2/3
MARPOL
1
om indfasning af dobbeltskrogede tankskibe, som er vedtaget i
IMO, for så vidt sådanne ændringer ikke udvider forordningens anvendelses-
område.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer først og fremmest alene en kodificering af allerede gæl-
dende regler. For så vidt angår forslaget om delegerede retsakter, er der tale
om gennemførelse af internationale regler, som medlemsstaterne allerede
har vedtaget i IMO.
Det vurderes på denne baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i dansk ret.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Den kodificerede forordning vil blive umiddelbart gældende i dansk ret. En
vedtagelse af forslaget har herudover ingen umiddelbare lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil ikke have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Forslaget er endnu ikke sendt i høring i EU-specialudvalget vedr. skibsfartspo-
litiske spørgsmål. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af
høringen.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets søtransportarbejdsgruppe,
hvorfor man endnu ikke kender andre landes synspunkter. Forslaget forventes
dog at blive positivt modtaget.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget. Kodificeringen vil gøre teksten i for-
ordningen lettere at læse. Regeringen lægger desuden vægt på, at bemyndigel-
1
MARPOL: The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033287_0003.png
3/3
sen til Kommissionen om at udstede delegerede retsakter vil medføre hurtigere
mulighed for på EU-plan at gennemføre de ændringer, der måtte blive vedta-
get i IMO, og som EU-landene i forvejen skal opfylde.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.