Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
KOM (2011) 0586 Bilag 1
Offentligt
1033859_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.2. Fiskeripolitisk kontor
Sagsnr.: 11886
Den 25. oktober 2011
FVM 944
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for EU-
fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af in-
ternationale forhandlinger eller aftaler
KOM (2011) 586
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2012 af fiskeri-
muligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af inter-
nationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC
1
for 2012 og
fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet efter de pågældende
bestande i 2012. Kommissionen har som noget nyt for 2012 valgt at opsplitte den generelle
forordning om fiskerimuligheder uden for Østersøen i to dele – den netop fremlagte og et ef-
terfølgende forslag som vedrører fiskerimuligheder, der er omfattet af internationale forhand-
linger eller aftaler.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 586 af 26. september 2011 fremsendt forslag til Rådets
forordning om fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebe-
stande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af internationale forhandlinger eller
aftaler. Forslaget er oversendt til Rådet den 27. september 2011 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at EU har enekompetence på det område, som forslaget vedrører,
i henhold til TEUF artikel 3, stk. 1, litra d, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder anvendelse.
Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, er Regeringen enig heri.
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033859_0002.png
2
Formål og indhold
Kommissionen har som noget nyt valgt at opsplitte den generelle årlige forordning om fiske-
rimuligheder (uden for Østersøen) i to forslag:
1. Det foreliggende forslag, som vedrører fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for EU-
fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af interna-
tionale forhandlinger eller aftaler.
2. Et forslag, som følger senere, der vedrører fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for
visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-
fartøjer i visse andre farvande, der er omfattet af internationale forhandlinger eller aftaler.
Det foreliggende forslag omfatter således EU-fiskebestande, som efter Kommissionens vurde-
ring ikke skal indgå i internationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er at
fastsætte TAC for 2012 og fordele EU’s rådighedsmængder i form af kvoter til medlemssta-
terne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet i relevante fiske-
rier for 2012.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøen udar-
bejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for TAC-
fastsættelse afhængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissionens medde-
lelse om høring om fiskerimuligheder for 2012
2
(Kommissionens politikerklæring).
I forhold til tidligere, hvor der var fastsat 11 forskellige bestandskategorier, har Kommissio-
nen i år fremlagt en mere forenklet principmodel baseret på følgende arbejdsmetoder:
1) I de tilfælde, hvor TAC’erne eller fiskeriindsatsen reguleres ved hjælp af langsigtede pla-
ner skal disse som hidtil følges.
2) Såfremt der foreligger en videnskabelig rådgivning, som er baseret på omfattende data og
kvantitative analyser og prognoser, der hviler på MSY
3
, lægges rådgivningen direkte til
grund for fastsættelsen af TAC’er/fiskeriindsats, selvom det kan accepteres, at MSY ind-
føres gradvist frem til 2015, hvis det ellers er foreneligt med rådgivningen. I det konkrete
forslag har Kommissionen for visse bestande i forhold til sidste år anlagt en mere ambitiøs
tidsplan for opnåelse af MSY end baseret på ICES’ gradvise tilgang frem til 2015. Kom-
missionen lægger således op til, at der fastsættes en TAC svarende til halvvejs mellem den
aktuelle fiskeridødelighed og MSY
4
.
2
3
Jf. KOM (2011) 298 af 25. maj 2011.
Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det største
udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt.
4
Således svarer forslag til TAC i de relevante tilfælde til en begrænsning af fiskeridødeligheden (F), der ligger
midt imellem den aktuelle fiskeridødelighed (F) eller forsigtighedsreferencepunktet for F og en fiskeridødelighed
baseret på MSY (Fmsy).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033859_0003.png
3
3) Hvis der ikke foreligger en videnskabelig rådgivning, eller de tilgængelige oplysninger til
at beregne bestandens størrelse og den dertil afpassede fangst er utilstrækkelige, skal
TAC’en reduceres med 25 %, og medlemsstaterne skal hurtigst muligt træffe foranstalt-
ninger med henblik på at fremsende de oplysninger, der er nødvendige for at fastsætte en
passende befiskningsgrad. Kommissionen har i sit forslag modificeret arbejdsmetode nr. 3
i lyset af skepsis blandt visse medlemsstater og interessenter i forhold til en automatisk re-
duktion på 25% i forbindelse med behandlingen af Kommissionens politikerklæring.
Kommissionen har i sit foreliggende forslag således ikke anvendt en generel nedsættelse
på 25 %, men nedsættelser på 15 % eller 25 % under hensyn til en række faktorer, herun-
der især tilgængelige oplysninger om tendenser for bestande og betragtninger vedrørende
fiskeri efter flere arter (”blandet fiskeri”).
Hovedparten af fiskerimuligheder i dansk fiskeri er relateret til internationale forhandlinger og
aftaler (særligt mellem EU og Norge), hvorfor Danmark alene har fiskerimuligheder for et be-
grænset antal bestande omfattet af det foreliggende forordningsforslag.
Nedenstående er en oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om
TAC for EU’s autonome bestande i bl.a. Nordsøen og Skagerrak/ Kattegat i 2012, der har di-
rekte relevans for Danmark. TAC’er i 2011 og den danske kvoteandel fremgår ligeledes.
Oversigt over EU’s autonome bestande af direkte relevans for Danmark:
Art
Rådgivning
TAC i
2011
(i tons)
Torsk
i Kat-
tegat
0 tons
ICES vurderer at bestanden er historisk lav, og der er ingen
tegn på umiddelbar genopbygning. ICES rådgiver, at der ik-
ke må være målrettet fiskeri efter torsk, og at bifangst skal
minimeres.
Bestanden er omfattet af en langsigtet plan for torsk
5
og
TAC fastsættes i henhold til denne.
Kommissionen følger artikel 10 i forvaltningsplanen, og fo-
reslår en TAC på 0 tons ledsaget af et krav om, at landing af
torsk er tilladt, såfremt den pågældende fangst ikke udgør
mere end 1,5 % af den levende vægt af den samlede fangst,
der opbevares ombord for hver enkelt fangstrejse.
190
Kommissionens
TAC forslag
for 2012
0 tons
- 100%
DK andel
af EU's
kvote
61%
5
Rådets Forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-
stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033859_0004.png
4
Art
Rådgivning
TAC i
2011
(i tons)
Tunge
i
Skagerrak/
Kattegat/Øs-
tersøen
620 tons
ICES rådgiver efter MSY, at TAC’en kan fastsættes til 620
tons. Hvis man anvender forsigtighedsprincippet, anbefales
en TAC på 520 tons, svarende til en reduktion på 38 %.
1.564 tons
ICES rådgiver på basis af MSY transition tilgang, at landin-
ger i 2012 ikke bør overstige 51.900 t for den samlede nord-
lige bestand (kulmule i IIIa, underområde IV, VI og VII, og
område VIIIa,b,d), hvilket svarer til 1.564 tons i dette områ-
de. Kommissionen foreslår en lavere TAC på 1.482 t mod
1.661 t i 2011, svarende til halvvejs mod MSY-målet (-11
%).
1.822 tons
ICES rådgiver på basis af MSY transition tilgang, at landin-
ger i 2012 ikke bør overstige 51.900 t for den samlede nord-
lige bestand (kulmule i IIIa, underområde IV, VI og VII, og
område VIIIa,b,d), hvilket svarer til 1.822 tons i dette områ-
de. Kommissionen foreslår en lavere TAC på 1.726 t mod
1.935 t i 2011, svarende til halvvejs mod MSY-målet (-11
%).
Jomfru-
hummer
i
Nordsøen
ICES rådgiver efter funktionelle enheder
ICES vurderer bestanden og fiskeritrykket for jomfruhum-
mer i Nordsøen for 8 separate delområder. Den samlede
TAC fastsættes dog for hele området samlet. Kommissionen
har foreslået en TAC på 20.849 tons, hvilket indebærer en
reduktion på 11 %. Reduktionen afspejler dog ikke bestands-
tilstanden i samtlige underområder.
92 tons
ICES kommer ikke med ny rådgivning for 2012, idet sidste
års rådgivning gælder for både 2011 og 2012. Rådgivningen
var, at bestandens tilstand er ukendt, og at fangster bør hol-
des omkring gennemsnittet for perioden 2003-2008.
Kommissionen foreslår en reduktion af TAC’en med 15 %
til 78 tons.
92
23.454
1.935
1.661
840
Kommissionens
TAC forslag
for 2012
520 tons
- 38 %
DK andel
af EU's
kvote
84 %
Kulmule
i
Skagerrak/
Kattegat/Øs-
tersøen
1.482 tons
- 11 %
92 %
Kulmule
i
Nordsøen
1.726 tons
- 11 %
58 %
20.849 tons
- 11%
5%
Lange
i
Skagerrak/
Kattegat/
Østersøen
78 tons
- 15 %
55 %
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033859_0005.png
5
Art
Rådgivning
TAC i
2011
(i tons)
Brisling
i
den engel-
ske kanal
Fangster bør reduceres
Der er tale om en bestand uden analytisk assessment. ICES
finder, at data er utilstrækkelige til at gennemføre en vurde-
ring og rådgiver i henhold til forsigtighedsprincippet, at
fangster bør reduceres.
Kommissionen foreslår TAC fastsat til 4.066 t mod 5.421 t i
2011 svarende til 25 % reduktion.
5.241
Kommissionens
TAC forslag
for 2012
4.066
- 25 %
DK andel
af EU's
kvote
33 %
Havgalt
i
det nordøst-
lige Atlan-
terhav
82.000 tons
ICES rådgiver i overensstemmelse med forsigtighedsprin-
cippet, at fangsterne ikke bør overstige gennemsnittet for
landingerne i perioden 2008-2010. Det indebærer en TAC på
82.000 tons, hvilket svarer til en stigning på 148 %.
Kommissionen foreslår en reduktion af TAC’en med 15 %
som følge af manglende analytisk assessment.
33.000
28.050
- 15 %
24 %
TAC’er i øvrigt
Med henblik på fortsat beskyttelse af sårbare arter er TAC’er for pighaj og sildehaj i EU-
farvande foreslået fastsat til 0. Fangster af disse arter, skal straks sættes ud uskadt i det om-
fang, det er praktisk muligt. For skader og rokker i Skagerrak/ Kattegat og Nordsøen foreslås
en reduktion af TAC’er med 15 %.
Fiskeriindsatsregulering
I 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandt
andet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008
6
. Fiskeri-
indsatsreguleringen reguleres for 2012 således i henhold til reglerne i denne plan. I forslaget er
angivet en 25 %’s reduktion for TR2-segmentet (trawl med70 mm maskestørrelse eller der-
over, men under 100 mm) i Kattegat. Nordsøen og Skagerrak er ikke omfattet af nærværende
forslag.
Andre bestemmelser
Bestemmelser fra 2011 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fi-
skeri ved fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak, og betingelserne herfor er videreført i
forslaget, herunder bl.a. at kvotepræmien maksimalt må udgøre 75 % af den forventede
mængde udsmid, der må forventes for den type fartøj.
6
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-
stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033859_0006.png
6
Kommissionen foreslår en videreførelse af en bestemmelse, som blev introduceret i 2011 om,
at i enkelte tilfælde hvor én enkelt medlemsstat har 100 % af TAC for en bestand, skal det væ-
re den pågældende medlemsstat, som fastsætter TAC blandt andet på den betingelse, at
TAC’en med den højst mulige sandsynlighed vil give en udnyttelse af bestanden, som er i
overensstemmelse med, at der nås et maksimalt bæredygtigt udbytte i 2015 og tiden derefter.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke
at have statsfinansielle konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidt
angår TAC’erne for 2012 er der for bestande af væsentlig betydning for Danmark tale om re-
duktion for torsk og tunge i Kattegat. Samlet set for Danmark er vurderingen på kort sigt, at
Kommissionens forslag vil få begrænsede negative konsekvenser i erhvervets fiskerimulighe-
der, idet der allerede i dag fanges meget få torsk i Kattegat. Konsekvenserne for bruttoindtje-
ningen vil imidlertid blandt andet afhænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne
samt omkostninger, ikke mindst brændstof og fiskerimønstre. For den enkelte fisker kan situa-
tionen se anderledes ud, særligt for enkelte fiskere med direkte torskefiskeri i Kattegat.
Høring
Forslaget har været i høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening bemærker i relation til torsk i Kattegat, at det er helt centralt at på-
pege, at ICES rådgivningen ikke specifikt peger på fiskeri som den eneste forklaring på fiske-
ridødeligheden. En 0-TAC vil derfor efter foreningens opfattelse ikke give den ønskede ud-
vikling i fiskeridødeligheden. Med udgangspunkt i bestandens åbenlyst ringe tilstand, men og-
så med henvisning til de omfattende beskyttelsesforanstaltninger og den genopretningsplan,
der allerede er på plads, finder foreningen, at TAC skal reduceres med 25 %. Foreningen be-
mærker, at en 0-TAC vil medføre en betydelig risiko for discard i fiskeriet efter jomfruhum-
mer, rødspætter og tunge, som finder sted i Kattegat – uanset den bifangstregel, som Kommis-
sionen foreslår.
Danmarks Fiskeriforening finder, at TAC’en for tunge i Skagerrak/Kattegat skal fastsættes til
610 t i overensstemmelse med den biologiske rådgivning. Med hensyn til havgalt støtter for-
eningen Danmarks Pelagiske Producentorganisations bemærkninger, jf. nedenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033859_0007.png
7
Danmarks Fiskeriforening bemærker endelig, at hvis Kommissionens forslag vedtages uæn-
dret, vil det få betydelige økonomiske konsekvenser, ikke mindst for de fiskere, som fisker i
Kattegat.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation anfører i relation til princippet om automatisk 25
% eller 15 % reduktion i TAC i tilfælde af manglende videnskabelig rådgivning eller mang-
lende bestandsoplysninger, at et sådant automatisk princip er imod de principper, der efter for-
eningens opfattelse bør gælde for videnskabsbaseret forvaltning. TAC bør ifølge foreningen
fastsættes på baggrund af en grundig gennemgang af de enkelte bestande; inklusiv den biolo-
giske rådgivning, udviklingen i flåde og fiskerimønstre, samt socioøkonomiske forhold gene-
relt.
Med hensyn til havgalt anfører Danmarks Pelagiske Producentorganisation, at ICES vurderer,
at bestanden på ingen måde har været overudnyttet, og at en restriktiv TAC i 2012 bør fastsæt-
tes på 82.000 tons, svarende til gennemsnittet af landingerne i perioden 2008-2010. Forenin-
gen kan tilslutte sig anbefalingen fra ICES. Foreningen bemærker endelig, at Kommissionens
forslag vedrørende TAC for havgalt i høj grad vil medvirke til at fjerne incitamenterne til og
svække mulighederne for det videnskabelige samarbejde, som er blevet etableret mellem fi-
skerierhvervet og forskningsinstitutioner i forbindelse med udviklingen af fiskeriet efter hav-
galt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fastsættelse af kvoterne for 2012 på grundlag af fastlagte forvaltningsplaner
og den videnskabelige rådgivning og mål om at nå MSY-mål i 2015 gennem en gradvis til-
gang.
Regeringen arbejder for en løsning for TAC for torsk i Kattegat, som på samme tid indebærer
beskyttelse af torsken gennem anvendelse af selektive redskaber og samtidig giver mulighed
for opretholdelse af andet fiskeri med bifangst af torsk. Regeringen kan støtte fastsættelsen af
kW-dage i Kattegat i henhold til den eksisterende langsigtede plan for torsk.
Regeringen arbejder for, at der i 2012 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie på
samme niveau som i 2011 idet man afventer reformen af den fælles fiskeripolitik. Regeringen
arbejder endvidere for, at der gives medlemsstaterne frihed til at fordele den supplerende kvo-
tepræmie blandt de deltagende fartøjer.
Regeringen finder, at princippet om en automatisk TAC-reduktion på 25 % eller 15 % i tilfæl-
de, hvor der mangler en videnskabelig rådgivning eller er manglende bestandsoplysninger, er
for kategorisk, idet der vil være behov for en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Regeringen finder en opsplitning af den generelle forordning om fiskerimuligheder i to dele
uhensigtsmæssig. Det skyldes primært, at det indebærer, at tredjelande vil få et uhensigtsmæs-
sigt indblik i EU’s forhandlingsposition om, hvilke bestande som vil være i spil i forbindelse
med forhandlinger med tredjelande.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.