Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2011) 0609 Bilag 2
Offentligt
1044251_0001.png
Social- og Integrationsministeriet
Jura og International
J.nr. 2011-6543
nlo/eew
21. november 2011
Supplerende notat
til
Folketingets Europaudvalg
Høringssvar til forslag om Europa-Parlamentet og Rådes forordning om et EU-program for Social
Udvikling og Innovation [KOM (2011) 609]
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Social Forhold mandag d. 31.
oktober 2011 til den 14. november 2011.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening har ingen bemærkninger til høringen.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA): Beskæftigelsesministeriet har gennem EU-Specialudvalget for
Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold sendt et forslag om Europa-Parlamentet og Rådets forordning
om et EU-program for Social Udvikling og Innovation [KOM (2011) 609] til høring.
DA har i den anledning følgende bemærkninger: DA hilser det velkomment, at der med
programmet tages udgangspunkt i, at vejen til resultater på beskæftigelses- og socialområdet går
over at sikre beskæftigelse på arbejdsmarkedet. DA har endvidere noteret sig, at der lægges op til, at
reformer, udover at være omkostningseffektive i så høj grad som muligt, skal være baseret på
dokumentation.
En sådan evidensbaseret tilgang, jf. pkt. 6 i de indledende betragtninger, bør støttes af den danske
regering. DA finder det uheldigt, at det i begrundelsen for programmet på side 4 i 2. afsnit (om
EURES) anføres, at ”De offentlige arbejdsformidlinger skal tilbyde livslange uddannelser og en
lang række tjenester …”. Med den formulering blandes mål og midler sammen. Efter DA’s
opfattelse bør målet for arbejdsformidlingerne være at understøtte ledige og andre arbejdssøgende i
at få beskæftigelse. Midlerne derimod kan være de tjenester, som også nævnes i papirer, herunder
uddannelse, således at de offentlige arbejdsformidlinger bidrager med elementer til en arbejdstagers
livslange læring.
Det er i øvrigt misvisende at anvende begrebet ”livslange uddannelser”, når der i realiteten er tale
om livs lang læring, der også omfatter tilegnelse af kompetencer, som led i varetagelsen af et job.
DA finder, at det skal tydeliggøres, at formuleringen i punkt 8 på side 10 om, at det er et centralt
element i EU’s socialpolitik at sikre, at der findes minimumsstandarder, og at arbejdsvilkårene I EU
hele tiden bliver forbedret sker inden for bestemmelserne i traktatens afsnit X.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DA finder ligeledes, at det bør gøres mere klart i formuleringen af artikel 4 nr. c, at en effektiv
anvendelse af principper vedrørende arbejdsvilkår sker under respekt af kompetencefordelingen
mellem EU og medlemsstaterne samt arbejdsmarkedets partners rolle.
DA er positiv over for tiltag, jf. pkt. 12 om, at det er et arbejdsområde for EU-RES, at udvikle og
støtte målrettede mobilitetsordninger, der kan fremme, at ledige stillinger på det europæiske
arbejdsmarked besættes. DA har noteret sig, at disse initiativer skal være med til ”.. at løse
flaskehalsproblemer eller besætte ikke-attraktive ledige stillinger..”.
DA finder, at der er behov for mere realistiske proportioner i forhold til at erkende indsatsen i
såkaldte sociale virksomheder. Det er noget af en overdrivelse, når det i pkt. 16 (side 11) påstås, at
”sociale virksomheder er en af hjørnestenene i Europas pluralistiske sociale markedsøkonomi.” Det
gælder især, når man samtidig hen ser til, at en social virksomhed defineres som en virksomhed,
hvis primære målsætning er at opnå en social virkning frem for at skabe profit for ejere og
interessenter.
Efter DA’s opfattelse er ikke bare hjørnestenene, men hele fundamentet under Europas pluralistiske
sociale markedsøkonomi” de tusindvis af private virksomheder, der opererer på markedsvilkår, og
som bestræber sig på at fastholde og udvikle arbejdspladser i EU.
Det falder uden for DA’s virkefelt at forholde sig til aksen vedrørende mikrofinansiering og
økonomisk støtte til socialt iværksætteri.