Retsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0654 Bilag 1
Offentligt
1078870_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
18. januar 2012
EU-formandskabs-
sekretariatet
Sagsbeh: Lene Steen
Sagsnr.: 2011-37414-0002
Dok.:
311886
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetli-
ge sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation
KOM(2011)654
Resumé
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlige
sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation har til formål at fastsæt-
te regler for, hvilke handlinger der udgør ulovlig insiderhandel og kurs-
manipulation samt etablere fælles minimumsniveauer for strafferetlige
sanktioner forbundet med disse forbrydelser. Forslaget vurderes ikke at
være i strid med nærhedsprincippet. Da forslaget er omfattet af det retlige
forbehold, har det hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser for Danmark. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
1.
Baggrund
Forslaget til direktiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og
kursmanipulation er en del af en pakke, som Kommissionen fremlagde den
20. oktober 2011. Ud over direktivforslaget indeholder pakken et forslag
til en forordning om insiderhandel og kursmanipulation (”markedsmis-
brug”), der skal træde i stedet for det gældende markedsmisbrugsdirektiv
(direktiv 2003/6/EF). Endvidere har Kommissionen fremsat forslag om re-
vision af direktivet om markeder for finansielle tjenesteydelser (MiFID)
(direktiv 2004/39/EF) i form af dels et direktivforslag, dels et forordnings-
forslag om markeder for finansielle instrumenter.
Direktivforslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 83, stk. 2, som indeholder
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078870_0002.png
bestemmelser om fastsættelse af fælles minimumsregler på det strafferetli-
ge område, hvis det er absolut nødvendigt for at sikre effektiv gennemfø-
relse af en harmoniseret EU-politik. Direktivforslaget skal behandles efter
den almindelige beslutningsprocedure, hvilket indebærer, at Europa-
Parlamentet og Rådet skal vedtage forslaget.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Forslaget
er derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre an-
liggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-
Traktaten, finder på den baggrund anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
En eventuel gennemførelse af forslaget er således ikke bindende for og
finder ikke anvendelse i Danmark.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget til direktiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og
kursmanipulation har til formål at fastsætte regler for, hvilke handlinger
der udgør ulovlig insiderhandel og kursmanipulation samt etablere fælles
minimumsniveauer for strafferetlige sanktioner forbundet med disse for-
brydelser.
For at bringe anvendelsesområdet for direktivet i overensstemmelse med
anvendelsesområdet for den foreslåede forordning om insiderhandel og
kursmanipulation er handel med egne aktier i stabiliserings- og tilbage-
købsprogrammer samt transaktioner, ordrer eller adfærd udført med hen-
blik på monetære eller offentlige gældsstyringsaktiviteter og aktiviteter
vedrørende udledningstilladelser med henblik på forfølgelse af EU’s kli-
mapolitik undtaget.
Derudover anvender direktivforslaget definitionen af ”intern viden” fra
den foreslåede forordning om insiderhandel og kursmanipulation. Dette
indebærer, at der ved intern viden eksempelvis forstås oplysninger af præ-
cis karakter, som ikke er offentliggjorte, der direkte eller indirekte vedrører
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udstedere af finansielle instrumenter eller finansielle instrumenter, og som,
hvis de blev offentliggjort, kunne forventes at have en betydelig effekt på
disse instrumenters pris.
Direktivforslaget anvender endvidere den definition af ”finansielt instru-
ment”, som følger af den foreslåede forordning om markeder for finansiel-
le instrumenter. Dette indebærer, at der ved finansielt instrument bl.a. for-
stås værdipapirer, pengemarkedsinstrumenter, andele i institutter for kol-
lektiv investering samt visse former for optioner, futures, swaps, fremtidi-
ge renteaftaler og andre såkaldte derivataftaler vedrørende råvarer eller
værdipapirer, valutaer, renter eller afkast, emissionskvoter eller andre de-
rivater, finansielle indekser eller finansielle mål, som kan afvikles fysisk
eller afregnes kontant mv.
2.2. Insiderhandel og kursmanipulation
Efter direktivforslaget skal medlemsstaterne kriminalisere insiderhandel og
kursmanipulation, når disse handlinger begås forsætligt.
Insiderhandel er ifølge direktivforslaget brug af intern viden, når en sådan
viden besiddes, til for egen eller tredjemands regning at erhverve eller af-
hænde finansielle instrumenter, som denne viden vedrører. Dette omfatter
også brug af intern viden til at aflyse eller tilpasse en ordre vedrørende et
finansielt instrument, som denne viden vedrører, hvor ordren var foretaget
før modtagelse af den interne viden. Insiderhandel er endvidere videregi-
velse af intern viden til andre, medmindre det sker som led i lovlig udøvel-
se af ansættelses- eller erhvervsmæssige funktioner.
Kursmanipulation er ifølge direktivforslaget forsætlig afgivelse af urigtige
eller vildledende signaler vedrørende udbud af, efterspørgsel efter eller
prisen på et finansielt instrument eller en relateret såkaldt spotråvarekon-
trakt. Som kursmanipulation betragtes desuden sikring af prisen på et eller
flere finansielle instrumenter eller en relateret spotråvarekontrakt på et
unormalt eller kunstigt niveau. Endvidere er kursmanipulation indgåelse af
en transaktion, placering af en handelsordre eller enhver anden aktivitet på
finansielle markeder, der påvirker prisen på et eller flere finansielle in-
strumenter eller en spotråvarekontrakt, som bruger et fiktivt instrument el-
ler anden form for bedrag eller påfund. Som kursmanipulation betragtes
endelig videregivelse af oplysninger, der giver falske eller misvisende sig-
naler om finansielle instrumenter eller relaterede spotråvarekontrakter,
hvor disse personer for sig selv eller andre opnår en fordel eller et udbytte
af videregivelsen af de pågældende oplysninger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår desuden af forslaget, at medlemsstaterne også skal kriminali-
sere medvirken til de nævnte strafbare handlinger. Medlemsstaterne skal
endvidere kriminalisere forsøg på at begå de nævnte overtrædelser med
undtagelse af uretmæssig meddelelse af intern viden og udbredelse af op-
lysninger, der giver urigtige eller vildledende signaler.
2.3. Strafferetlige sanktioner
Direktivforslaget pålægger medlemsstaterne at tage de nødvendige foran-
staltninger for at sikre, at de nævnte tilfælde af insiderhandel og kursmani-
pulation er undergivet strafferetlige sanktioner, der er effektive, står i et
rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning.
Endvidere fremgår det, at juridiske personer skal kunne drages til ansvar,
hvis insiderhandel eller kursmanipulation begås til deres fordel af en per-
son, der beklæder en ledende stilling hos den juridiske person, og som
handler på grundlag af en bemyndigelse til at repræsentere den juridiske
person eller en beføjelse til at træffe beslutninger på dennes vegne eller til
at udøve kontrol inden for den juridiske person. Desuden skal en juridisk
person kunne drages til ansvar, når manglende kontrol eller tilsyn har gjort
det muligt for en person underlagt den juridiske persons myndighed at be-
gå den strafbare handling. Medlemsstaterne skal træffe de nødvendige for-
anstaltninger for at sikre, at juridiske personer kan straffes med sanktioner,
der er effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskræk-
kende virkning.
3. Gældende dansk ret
3.1. Straffeloven
Efter straffelovens § 296 straffes den, som udspreder urigtige eller vildle-
dende oplysninger, hvorved prisen på værdipapirer eller tilsvarende aktiver
kan påvirkes væsentligt, med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
På samme måde straffes den, som giver urigtige eller vildledende oplys-
ninger om juridiske personers forhold i offentlige meddelelser om økono-
miske forhold, i lovpligtige regnskaber, i beretninger, regnskaber eller er-
klæringer til generalforsamling eller lignende organ eller den juridiske per-
sons ledelse, ved anmeldelse til en registreringsmyndighed eller i udbuds-
materiale vedrørende den juridiske persons stiftelse eller kapitaludvidelse
samt vedrørende salg af andele eller udstedelse eller salg af konvertible
obligationer. Begås forbrydelsen ved grov uagtsomhed, er straffen bøde el-
ler under skærpende omstændigheder fængsel indtil 4 måneder.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsøg på og medvirken til overtrædelse af bestemmelsen er strafbart i
medfør af straffelovens §§ 21 og 23.
Efter straffelovens § 306 kan der pålægges selskaber mv. (juridiske perso-
ner) ansvar for overtrædelse af straffelovens bestemmelser. En juridisk
person kan efter straffelovens § 25 straffes med bøde.
3.2. Lov om værdipapirhandel
Kapitel 10 i lov om værdipapirhandel (værdipapirhandelsloven) omhandler
bl.a. misbrug af intern viden og kursmanipulation.
Det fremgår af lovens § 34, at der ved intern viden forstås specifikke op-
lysninger, som ikke er offentliggjort, om udstedere af værdipapirer, værdi-
papirer eller markedsforhold vedrørende disse, som må antages mærkbart
at få betydning for kursdannelsen på et eller flere værdipapirer, hvis oplys-
ningerne blev offentliggjort. Køb, salg og tilskyndelse til køb eller salg af
værdipapirer må med visse nærmere definerede undtagelser ikke foretages
af nogen, der har intern viden, som kan være af betydning for handelen, jf.
lovens § 35.
Det følger endvidere af § 36, at den, der er i besiddelse af intern viden, ik-
ke må videregive denne viden til andre, medmindre videregivelsen er et
normalt led i udøvelsen af vedkommendes beskæftigelse, erhverv eller
funktion.
Derudover følger det af § 38, at der ved kursmanipulation forstås handlin-
ger, der er egnet til at påvirke kursen på værdipapirer i en retning, der af-
viger fra disses værdi i markedet, ved
- udbredelse af oplysninger gennem medierne eller ved andre metoder, der
er egnet til at give urigtige eller vildledende signaler om udbuddet af, ef-
terspørgslen efter eller kursen på værdipapirer,
- transaktioner eller handelsordrer, der er egnet til at give urigtige eller
vildledende signaler om udbuddet af, efterspørgslen efter eller kursen på
værdipapirer,
- transaktioner eller handelsordrer, hvorved der benyttes fiktive indretnin-
ger eller andre former for bedrag eller påfund, eller
- transaktioner eller handelsordrer, hvorved en person eller flere personer i
fællesskab sikrer, at kursen på et eller flere værdipapirer ligger på et
unormalt eller kunstigt niveau.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kursmanipulation eller forsøg herpå må ikke finde sted, jf. § 39.
I henhold til lovens § 94 straffes overtrædelse af bestemmelserne i §§ 35,
36 og 39 med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder. Er en overtræ-
delse af § 35 og § 39 forsætlig og af særlig grov beskaffenhed, eller er der
begået et større antal forsætlige overtrædelser, kan straffen stige til fængsel
i 4 år. Det følger desuden af § 93, stk. 6, at der kan pålægges juridiske per-
soner strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5. Endvidere kan
forsøg på og medvirken til overtrædelsen af de nævnte bestemmelser straf-
fes i medfør af straffelovens §§ 21 og 23.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Som anført ovenfor under pkt. 1 er forslaget til direktiv fremsat med
hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, og er derfor omfattet af Danmarks
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Danmark deltager såle-
des ikke i vedtagelsen af direktivet, som ikke vil være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, da det som nævnt
er omfattet af det retlige forbehold.
Hvis direktivforslaget fandt anvendelse i Danmark, er det vurderingen, at
forslaget ikke ville have statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Procesbevillingsnævnet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Foreningen
af Offentlige Anklagere, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Politiforbun-
det, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af beskikkede ad-
vokater, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Retspoli-
tisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Børsmæglerforeningen, Danmarks
Nationalbank, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Investor Relations Forening (DIRF), Dansk Pantebrevsforening,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Danske Fondsmæglerforening, Finansforbundet, Finansrådet (Danske
Pengeinstitutters Forening).
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Procesbevil-
lingsnævnet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, For-
eningen af Offentlige Anklagere, Advokatrådet
og
Danske Advokater
har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra
Rigsadvokaten,
der har
indhentet en udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminali-
tet (SØK). Efter SØK’s opfattelse er der behov for, at der på tværs af lan-
dene i EU skabes minimumsstandarder for håndhævelse og sanktionering
af de omfattede lovovertrædelser. SØK finder dog, at bestemmelsen om
virksomhedsansvar er for snæver, og at ansvaret også bør omfatte situatio-
ner, hvor det alene kan bevises, at underordnet personale har handlet. Der-
udover finder SØK, at spørgsmålet om sanktioner bør behandles i sam-
menhæng med de øvrige forslag i Kommissionens pakke om markedsmis-
brug.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at markedsmisbrug kan
forekomme på tværs af grænserne og skader integriteten af de finansielle
markeder, som i stigende grad er integreret i EU. De forskellige tilgange til
indførelsen af strafferetlige sanktioner for markedsmisbrug blandt med-
lemsstaterne giver et vist spillerum for gerningsmænd, der ofte kan udnytte
de mest lempelige sanktionsordninger. Efter Kommissionens opfattelse
underminerer det den afskrækkende virkning af hver national sanktions-
ordning og effektiviteten af håndhævelsen af EU’s lovgivningsramme for
markedsmisbrug. Det er i den forbindelse anført, at fælles EU-regler om
mindstekrav for former for markedsmisbrug, der skal anses som kriminel
adfærd, bidrager til en løsning af dette problem.
De kriminalitetsformer, som reguleres af forslaget, og de markeder, som
forslaget har til formål at beskytte, er i vid udstrækning grænseoverskri-
dende. Transaktioner på eksempelvis aktiemarkederne sker således lige så
let på tværs af grænserne som internt i de enkelte medlemslande. Samtidig
er sammenhængen mellem de europæiske markeder så tæt, at en svækkelse
af tilliden til markederne i en del af Europa meget hurtigt vil kunne for-
plante sig til de øvrige europæiske markeder. De europæiske lande har så-
ledes en gensidig interesse i at sikre, at der alle steder skrides effektivt ind
overfor misbrug af markederne eksempelvis i form af insider handel eller
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kursmanipulation. I det lys er det regeringens vurdering, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man umiddelbart positivt indstillet over for forslaget.
9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg.
8