Retsudvalget 2011
KOM (2011) 0654
Offentligt
1450707_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.10.2011
KOM(2011) 654 endelig
2011/0297 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation
{SEK(2011) 1217}
{SEK(2011) 1218}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450707_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Ved vedtagelsen i begyndelsen af 2003 indførte direktivet om markedsmisbrug
(MAD) 2003/6/EF en samlet ramme til at modvirke insiderhandel og
kursmanipulation, samlet benævnt “markedsmisbrug”. Direktivet sigter mod at øge
investorernes tillid og markedsintegritet ved at forbyde dem, der besidder intern
viden, at handle i beslægtede finansielle instrumenter og ved at forbyde manipulation
af markederne gennem metoder såsom at sprede falske oplysninger eller rygter og
gennemføre handler, som sikrer priserne på unormale niveauer.
For at håndhæve direktiv 2003/6/EF skal medlemsstaterne i henhold til national
lovgivning sikre, at der kan træffes passende administrative foranstaltninger eller
pålægges administrative sanktioner over for de ansvarlige personer i de tilfælde, hvor
de bestemmelser, der er vedtaget i henhold til direktivet, ikke er blevet overholdt.
Dette krav berører ikke medlemsstaternes ret til at pålægge strafferetlige sanktioner.
Rapporten fra Højniveaugruppen vedrørende Finansielt Tilsyn i EU
1
anbefaler, at en
”sund ramme for tilsynsregler og god forretningsskik for den finansielle sektor skal
hvile på stærke kontrol- og sanktionsordninger”. Gruppen mener i den forbindelse, at
tilsynsmyndighederne skal være udstyret med tilstrækkelige beføjelser til at handle
og bør være i stand til at stole på “lige, stærke og afskrækkende sanktionsordninger
mod alle økonomiske forbrydelser, sanktioner, som bør håndhæves effektivt”.
En effektiv håndhævelse kræver, at der i overensstemmelse med artikel 14 i direktiv
2003/6/EF er sanktioner til rådighed for de kompetente myndigheder, der er
“effektive, forholdsmæssige og afskrækkende. Dertil kommer, at en effektiv
håndhævelse også vedrører de ressourcer, de kompetente myndigheder har, deres
beføjelser og deres vilje til at opdage og efterforske misbrug. Men Højniveaugruppen
mener, at “ingen af disse i øjeblikket er på plads”, og medlemsstaternes
sanktionsordninger betragtes som generelt svage og heterogene.
Kommissionen har i den forbindelse udsendt en meddelelse
2
om sanktionsordninger i
den finansielle sektor. Meddelelsen fremfører, at der er generel enighed om, at
strafferetlige sanktioner, og navnlig fængselsstraffe sender et stærkt signal om
afstandtagen, som kan øge sanktionernes afskrækkende virkning, hvis de anvendes
korrekt af det strafferetlige system. Strafferetlige sanktioner er dog ikke
nødvendigvis hensigtsmæssige for alle typer overtrædelser og i alle tilfælde.
Meddelelsen konkluderer, at Kommissionen vil vurdere, hvorvidt og på hvilke
områder indførelse af strafferetlige sanktioner og fastsættelse af minimumsregler for,
hvad der kan anses for strafbare handlinger, samt for straffene herfor, kan vise sig
absolut nødvendig for at sikre en effektiv gennemførelse af EU-lovgivningen om
finansielle tjenesteydelser.
1
2
Rapport fra Højniveaugruppen vedrørende Finansielt Tilsyn i EU,
Bruxelles, 25.2.2009, s. 23.
Se meddelelse fra Kommissionen om
"Udvidelse af sanktionsordningerne i sektoren for finansielle
tjenesteydelser",
KOM(2010) 716 af 8.12.2010.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450707_0003.png
Forslaget følger den metode, der er beskrevet i meddelelsen af 20. september 2011
med titlen "På vej mod en EU-politik på det strafferetlige område: Strafferetlig
lovgivning til sikring af en effektiv gennemførelse af EU's politikker"
3
. Denne
omfatter en vurdering baseret på klart faktuelt materiale af de eksisterende nationale
håndhævelsesordninger
og
af
merværdien
ved
fælles
strafferetlige
minimumsstandarder på EU-plan under hensyntagen til principperne om
nødvendighed, proportionalitet og nærhed.
I overensstemmelse med Stockholmprogrammet og Rådets (retlige og indre
anliggender) konklusioner af 22. april 2010 om forebyggelse af økonomisk krise og
støtte til økonomiske aktiviteter
4
har Europa-Kommissionen vurderet håndhævelsen
af de nationale regler til gennemførelse af MAD og har identificeret en række
problemer, som har negative virkninger med hensyn til markedsintegritet og
investorbeskyttelse. Et af de problemer, der er identificeret i konsekvensanalysen, er,
at de sanktioner, der i øjeblikket er på plads til at bekæmpe markedsmisbrug,
mangler gennemslagskraft og ikke har en tilstrækkeligt afskrækkende virkning,
hvilket resulterer i ineffektiv håndhævelse af direktivet. Dertil kommer, at
definitionen af, hvilken form for insiderhandel eller kursmanipulation der udgør
lovovertrædelser, varierer betydeligt i de forskellige medlemsstater. For eksempel er
der fem medlemsstater, som ikke har bestemmelser om strafferetlige sanktioner for
videregivelse af intern viden fra primære insidere, og otte medlemsstater gør det ikke
for sekundære insidere. Hertil kommer, at én medlemsstat i øjeblikket ikke pålægger
strafferetlige sanktioner for insiderhandel af en primær insider, og fire gør det ikke
for kursmanipulation. Da markedsmisbrug kan forekomme på tværs af grænser,
underminerer disse afvigelser det indre marked og efterlader et vist spillerum for
gerningsmændene til markedsmisbrug til at udføre et sådant misbrug i jurisdiktioner,
der ikke har bestemmelser om strafferetlige sanktioner for en bestemt
lovovertrædelse.
Minimumsregler om strafbare handlinger, samt om strafferetlige sanktioner for
markedsmisbrug, som ville blive gennemført i national strafferet og anvendes af de
strafferetlige systemer i medlemsstaterne, kan bidrage til at sikre effektiviteten af
denne EU-politik ved at demonstrere samfundets misbilligelse af en kvalitativt
anderledes
karakter
end
administrative
sanktioner
eller
civilretlige
kompensationsmekanismer. Straffedomme for markedsmisbrug, der ofte resulterer i
omfattende mediedækning, hjælper med til at forbedre afskrækkelseseffekten for
potentielle lovovertrædere, idet det viser, at myndighederne tager strenge
håndhævelsesforanstaltninger, der kan resultere i fængsel eller andre strafferetlige
sanktioner og en plettet straffeattest. Fælles minimumsregler for, hvad der kan anses
for strafbare handlinger for de groveste markedsmisbrugsovertrædelser, letter
3
4
KOM(2011) 573 endelig.
I "Stockholmprogrammet — et åbent og sikkert Europa i borgernes tjeneste og til deres beskyttelse" af
2.12.2009 understregede Det Europæiske Råd behovet for at regulere de finansielle markeder og
forebygge misbrug og opfordrede Medlemsstaterne og Kommissionen til at forbedre påvisningen af
markedsmisbrug og misbrug af midler. I sine konklusioner om forebyggelse af økonomisk krise og
støtte til økonomiske aktiviteter understregede Rådet (retlige og indre anliggender), at det kunne
overvejes, om det vil være muligt eller eventuelt hensigtsmæssigt at harmonisere strafferetten
vedrørende alvorlig aktiekursmanipulation og andre ulovlige aktiviteter, der vedrører
værdipapirmarkederne. Jf. dok. 8920/10 af 22.4.2010 og 7881/10 af 29.3.2010.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450707_0004.png
samarbejdet mellem de retshåndhævende myndigheder i EU især i betragtning af, at
de strafbare handlinger i mange tilfælde er begået på tværs af grænserne.
Selv om reglerne for forebyggelse og bekæmpelse af markedsmisbrug har været på
plads på EU-niveau siden 2003, viser erfaringerne, at den ønskede effekt, dvs. at
bidrage effektivt til beskyttelsen af de finansielle markeder, ikke er opnået ved det
nuværende system. Mens forslag til at styrke og sikre sammenhæng i administrative
sanktioner er medtaget i forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. … om insiderhandel og kursmanipulation, som også sigter mod at afhjælpe andre
store problemer i det eksisterende system, indeholder dette forslag et krav til
medlemsstaterne om at fastsætte minimumsregler for definitionen af de alvorligste
markedsmisbrugsovertrædelser og for minimumsniveauer for strafferetlige
sanktioner knyttet til dem.
2.
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG
KONSEKVENSANALYSER
Initiativet er et resultat af konsultationer med alle de vigtigste interessenter, herunder
offentlige myndigheder (regeringer og værdipapirtilsyn), udstedere, formidlere og
investorer.
Det tager hensyn til rapporten, offentliggjort af Det Europæiske
Værdipapirtilsynsudvalg (CESR), om administrative foranstaltninger og sanktioner
såvel som strafferetlige sanktioner, der er til rådighed i medlemsstaterne i henhold til
direktivet om markedsmisbrug (MAD)
5
. Det tager også hensyn til resultaterne af den
høring, som Kommissionen lancerede i sin meddelelse om udvidelse af
sanktionsordningerne i den finansielle sektor.
Den 12. november 2008 afholdt Europa-Kommissionen en offentlig konference om
en revision af markedsmisbrugsordningen
6
. Den 20. april 2009 lancerede Europa-
Kommissionen en indkaldelse af dokumentation om revisionen af direktivet om
markedsmisbrug. Kommissionens tjenestegrene modtog 85 bidrag. Alle ikke-
fortrolige bidrag findes på Kommissionens websted
7
.
Den 28. juni 2010 lancerede Kommissionen en offentlig høring om revisionen af
direktivet, som sluttede den 23. juli 2010
8
. Kommissionens tjenestegrene modtog 96
bidrag. Alle ikke-fortrolige bidrag findes på Kommissionens websted
9
. Et
sammendrag findes i bilag 2 til konsekvensanalysen
10
. Den 2. juli 2010 afholdt
Kommissionen endnu en offentlig konference om revisionen af direktivet
11
.
I overensstemmelse med sin handlingsplan for en bedre lovgivning foretog
Kommissionen en konsekvensanalyse af politikalternativer. Politikalternativer i
forbindelse med strafferetlige sanktioner blev anset som en del af dette forberedende
5
6
7
8
9
10
11
CESR/08-099, februar 2008.
Se http://ec.europa.eu/internal_market/securities/abuse/12112008_conference_en.htm.
Se http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2009/market_abuse_en.htm
Se. http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/docs/2010/mad/consultation_paper.pdf
Se http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2010/mad_en.htm
Konsekvensanalysen kan findes på
http://ec.europa.eu/internal_market/securities/abuse/index_en_htm.
Se bilag 3 i konsekvensanalysen for et sammendrag af drøftelserne.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejde. Konsekvensanalysen konkluderede på dette punkt, at det er af afgørende
betydning for at sikre en effektiv gennemførelse af EU's politik om markedsmisbrug,
at medlemsstaterne indfører strafferetlige sanktioner for de mest alvorlige
markedsmisbrugsovertrædelser. Kombineret med de foretrukne politikalternativer,
der er behandlet i forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. …
om insiderhandel og kursmanipulation, vil dette have en positiv indvirkning på
investorernes tillid og vil bidrage yderligere til finansiel stabilitet på de finansielle
markeder.
3.
3.1.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Lovgrundlag
Forslaget er baseret på artikel 83, stk. 2, i TEUF.
3.2.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
I overensstemmelse med nærhedsprincippet (artikel 5, stk. 3, i TEU) skal der kun
handles på EU-niveau, hvis de forventede mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes
af medlemsstaterne alene og derfor bedre kan gennemføres på EU-plan på grund af
omfanget eller virkningerne af den foreslåede handling.
Markedsmisbrug kan forekomme på tværs af grænserne og skader integriteten af de
finansielle markeder, som i stigende grad er integreret i EU. De forskellige tilgange
til indførelsen af strafferetlige sanktioner for markedsmisbrug blandt
medlemsstaterne giver et vist spillerum for gerningsmænd, der ofte kan udnytte de
mest lempelige sanktionsordninger. Det underminerer både den afskrækkende
virkning af hver national sanktionsordning og effektiviteten af håndhævelsen af EU's
lovgivningsramme for markedsmisbrug. EU-dækkende regler om mindstekrav for
former for markedsmisbrug, der skal anses som kriminel adfærd, bidrager til en
løsning af dette problem.
På denne baggrund forekommer handling på EU-niveau at være relevant ud fra
nærhedsprincippet.
Proportionalitetsprincippet kræver, at enhver intervention er målrettet og ikke går ud
over, hvad der er nødvendigt for at nå målene. Dette princip har styret processen fra
identificering og vurdering af forskellige politikalternativer til udarbejdelsen af dette
forslag.
3.3.
3.3.1.
Nærmere beskrivelse af forslaget
Strafbare handlinger
Forslagets artikel 3 definerer sammen med artikel 2 markedsmisbrug, som bør
betragtes som strafbare handlinger af medlemsstaterne og derfor være genstand for
strafferetlige sanktioner.
To former for markedsmisbrug, nemlig insiderhandel og kursmanipulation, bør
betragtes som strafbare handlinger, hvis de begås forsætligt. Forsøg på at begå
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
insiderhandel og kursmanipulation bør også være strafbart som en kriminel
lovovertrædelse.
Overtrædelsen vedrørende intern viden bør være anvendelig i forhold til personer,
der besidder intern viden, som de ved er intern viden. Overtrædelsen vedrørende
kursmanipulation gælder for alle.
3.3.2.
Anstiftelse, medvirken og tilskyndelse og forsøg
Artikel 4 sikrer, at anstiftelse samt medvirken og tilskyndelse til de definerede
kriminelle handlinger også er strafbar i medlemsstaterne. Forsøg på at begå en af de
overtrædelser, som er defineret i artikel 3 og 4, er også omfattet af direktivet med
undtagelse af uretmæssig meddelelse af intern viden og udbredelse af oplysninger,
der giver urigtige eller vildledende signaler, da det ikke er passende at definere
forsøg på at begå disse overtrædelser som kriminelle overtrædelser.
3.3.3.
Strafferetlige sanktioner
Artikel 5 kræver, at medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at
sikre, at kriminelle overtrædelser som identificeret i artikel 3 og 4 bliver underlagt
strafferetslige sanktioner. Disse sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold
til overtrædelsernes grovhed og have afskrækkende virkning.
3.3.4.
Juridiske personers ansvar
Artikel 6 kræver, at medlemsstaterne sikrer, at juridiske personer kan holdes
ansvarlige for de kriminelle overtrædelser, der er defineret i artikel 3 og 4.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen indvirkninger på EU's budget.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450707_0007.png
2011/0297 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, særlig artikel 83, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkastet til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
12
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Et integreret og effektivt finansmarked forudsætter markedsintegritet. Det er en betingelse for
økonomisk vækst og velstand, at værdipapirmarkederne fungerer gnidningsløst, og at
offentligheden har tillid til markederne. Markedsmisbrug skader finansmarkedernes integritet
og offentlighedens tillid til værdipapirer og derivater.
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2003/6/EF
13
om insiderhandel og kursmanipulation
(markedsmisbrug) kræver, at medlemsstaterne sikrer, at de kompetente myndigheder har
beføjelser til at opdage og efterforske markedsmisbrug. Uden at dette berører medlemsstaternes
ret til at indføre strafferetlige sanktioner, kræver direktiv 2003/6/EF også, at medlemsstaterne
sikrer, at de relevante administrative foranstaltninger kan blive truffet, eller at administrative
sanktioner kan anvendes mod personer, der er ansvarlige for overtrædelser af de nationale
regler, der implementerer direktivet.
Rapporten fra Højniveaugruppen vedrørende Finansielt Tilsyn i EU anbefalede, at en sund
ramme for tilsynsregler og god forretningsskik for den finansielle sektor skal hvile på stærke
kontrol- og sanktionsordninger. Gruppen mente i den forbindelse, at tilsynsmyndighederne skal
være udstyret med tilstrækkelige beføjelser til at handle, og at der også bør være lige, stærke og
afskrækkende sanktionsordninger mod alle økonomiske forbrydelser, sanktioner, som bør
håndhæves effektivt. Gruppen konkluderede, at medlemsstaternes sanktionsordninger generelt
er svage og heterogene.
(2)
(3)
12
13
EFT C , , s. .
EUT L 16 af 12.4.2003, s. 16.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450707_0008.png
(4)
En velfungerende lovramme vedrørende markedsmisbrug kræver effektiv håndhævelse. En
evaluering af de nationale ordninger for administrative sanktioner under direktiv 2003/6/EF
viste, at ikke alle nationale ansvarlige myndigheder havde fuldstændige beføjelser til rådighed
til at sikre, at de kunne reagere på markedsmisbrug med en passende sanktion. Ikke alle
medlemsstater havde nemlig økonomiske administrative sanktioner til deres rådighed for
insiderhandel og kursmanipulation, og niveauet for disse sanktioner varierede meget fra
medlemsstat til medlemsstat.
Medlemsstaternes vedtagelse af administrative sanktioner har vist sig utilstrækkelig til at sikre
overholdelse af reglerne om forebyggelse og bekæmpelse af markedsmisbrug.
Det er essentielt, at overholdelsen bliver styrket via tilgængelige strafferetlige sanktioner, som
demonstrerer en social misbilligelse af en kvalitativt anderledes karakter end administrative
straffe. Etableringen af kriminelle overtrædelser for de mest alvorlige former for
markedsmisbrug sætter klare grænser i lovgivningen om, at en sådan adfærd betragtes som
uacceptabel, og sender et budskab til offentligheden og potentielle overtrædere om, at dette vil
blive taget meget alvorligt af de relevante myndigheder.
Ikke alle medlemsstater har strafferetlige sanktioner for visse former for alvorlige overtrædelser
af national lovgivning, der implementerer direktiv 2003/6/EF. Disse forskellige tilgange
underminerer de ensartede funktionsvilkår på det indre marked og kan give et incitament for
personer til at begå markedsmisbrug i medlemsstater, der ikke har strafferetlige sanktioner for
disse overtrædelser. Derudover har der indtil nu ikke været en forståelse på EU-plan af, hvilken
adfærd der skal betragtes som en alvorlig overtrædelse. Derfor bør der indføres minimumsregler
og sanktioner vedrørende definitionen af kriminelle overtrædelser udøvet af fysiske og juridiske
personer. Fælles regler vil også give mulighed for at bruge mere effektive
efterforskningsmetoder og sikre et mere effektivt samarbejde i og mellem medlemsstaterne.
Domme for strafferetlig markedsmisbrug resulterer ofte i omfattende mediedækning, hvilket
hjælper med til at afskrække potentielle lovovertrædere, da det giver offentlig opmærksomhed
omkring de kompetente myndigheders vilje til at tackle markedsmisbrug.
Samtlige medlemsstaters indførelse af strafferetlige sanktioner for de mest alvorlige
markedsmisbrugsovertrædelser er derfor essentiel for at sikre en effektiv implementering af
EU's politik vedrørende bekæmpelse af markedsmisbrug i overensstemmelse med kravene i
meddelelsen med titlen "På vej mod en EU-politik på det strafferetlige område: Strafferetlig
lovgivning til sikring af en effektiv gennemførelse af EU's politikker"
14
.
For at bringe anvendelsesområdet for dette direktiv i overensstemmelse med
anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. … om
insiderhandel og kursmanipulation bør handel med egne aktier i stabiliserings- og
tilbagekøbsprogrammer samt transaktioner, ordrer eller adfærd udført med henblik på monetære
eller offentlige gældsstyringsaktiviteter og aktiviteter vedrørende udledningstilladelser med
henblik på forfølgelse af EU's klimapolitik være undtaget fra dette direktiv.
Medlemsstaterne bør kun være forpligtet til at underlægge overtrædelserne af insiderhandel og
kursmanipulation strafferetlige sanktioner i henhold til dette direktiv, hvis de er udført med
forsæt.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
14
KOM(2011) 573 endelig.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450707_0009.png
(11)
På grund af de skadelige virkninger, som forsøg på insiderhandel og kursmanipulation har på
integriteten af de finansielle markeder og på investorernes tillid på disse markeder, bør disse
typer adfærd også straffes som kriminelle lovovertrædelser.
Dette direktiv bør også pålægge medlemsstaterne at sikre, at opfordring til såvel som medvirken
og tilskyndelse til kriminelle lovovertrædelser ligeledes er strafbar. I denne sammenhæng bør
opfordring eller overtalelse af andre til på grundlag af intern viden at erhverve eller afhænde
finansielle instrumenter, som denne viden vedrører, også betragtes som opfordring til
insiderhandel.
Dette direktiv bør anvendes under hensyntagen til lovgrundlaget, som er etableret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. … om insiderhandel og kursmanipulation, og dets
gennemførselsforanstaltninger.
For at sikre en effektiv implementering af EU-politikken for sikring af integriteten af de
finansielle markeder, der er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. … om
insiderhandel og kursmanipulation, bør medlemsstaterne også udvide juridiske personers
ansvar, inklusive så vidt muligt juridiske personers kriminelle ansvar.
Da direktivet fastsætter minimumsregler, kan medlemsstaterne selv indføre eller opretholde en
skrappere straffelovgivning for markedsmisbrug.
Enhver behandling af personoplysninger, der foretages som led i gennemførelsen af dette
direktiv, bør ske i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af
24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
15
.
Da målet for dette direktiv, nemlig tilgængelighed af strafferetlige sanktioner for de mest
alvorlige markedsmisbrugsovertrædelser over hele EU, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne og som følge af dette direktivs omfang og virkninger derfor bedst kan opnås
på EU-plan, kan EU derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet,
jf.
traktatens
Artikel
5.
I
overensstemmelse
med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går dette direktiv ikke ud over, hvad der er
nødvendigt for at nå dette mål.
Dette direktiv respekterer de grundlæggende rettigheder og overholder de principper, som
anerkendes i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder som anført i
traktaten. Det bør specifikt anvendes med respekt for friheden til at drive egen virksomhed
(artikel 16), retten til effektive retsmidler og til en retfærdig rettergang (artikel 47),
uskyldsformodningen og retten til et forsvar (artikel 48), legalitetsprincippet og princippet om
proportionalitet mellem lovovertrædelse og straf (artikel 49) og retten til ikke at blive
retsforfulgt eller straffet to gange for samme lovovertrædelse (artikel 50).
Kommissionen bør også vurdere gennemførelsen af dette direktiv i medlemsstaterne med
henblik på en vurdering af et eventuelt fremtidigt behov for at indføre en
minimumsharmonisering af typer og niveauer af strafferetlige sanktioner.
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
15
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450707_0010.png
(20)
[I overensstemmelse med artikel 1, 2, 3 og 4 i protokol (nr. 21) om Det Forenede Kongeriges og
Irlands stilling for så vidt angår området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er knyttet
som bilag til traktaten, har Det Forenede Kongerige meddelt, at det ønsker at deltage i
vedtagelsen og anvendelsen af dette direktiv] ELLER [Uden at dette berører artikel 4 i protokol
(nr. 21) om Det Forenede Kongeriges stilling for så vidt angår området med frihed, sikkerhed
og retfærdighed, der er knyttet som bilag til traktaten, vil Det Forenede Kongerige ikke deltage i
vedtagelsen af dette Direktiv, som derfor ikke er bindende og ikke finder anvendelse].
[I overensstemmelse med artikel 1, 2, 3 og 4 i protokol (nr. 21) om Det Forenede Kongeriges og
Irlands stilling for så vidt angår området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er knyttet
som bilag til traktaten, har Irland meddelt, at det ønsker at deltage i vedtagelsen og anvendelsen
af dette direktiv] ELLER [Med forbehold af artikel 4 i protokol (nr. 21) om Irlands stilling for
så vidt angår området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er knyttet som bilag til
traktaten, vil Irland ikke deltage i vedtagelsen af dette direktiv, som derfor ikke er bindende og
ikke finder anvendelse].
I overensstemmelse med artikel 1 og 2 i protokol (nr. 22) om Danmarks stilling, der er knyttet
som bilag til traktaten, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af dette Direktiv, som derfor ikke er
bindende og ikke finder anvendelse —
(21)
(22)
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
1.
2.
Dette direktiv fastsætter minimumsregler for strafferetlige sanktioner for de mest alvorlige
markedsmisbrugsovertrædelser, nemlig insiderhandel og kursmanipulation.
Dette direktiv gælder ikke for handel med egne aktier i tilbagekøbsprogrammer eller for
stabiliseringen af et finansielt instrument, hvor sådan handel udføres i overensstemmelse med
artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. … om insiderhandel og
kursmanipulation, eller for transaktioner, ordrer eller adfærd udført med henblik på monetære
eller offentlige gældsstyringsaktiviteter og aktiviteter vedrørende udledningstilladelser med
henblik på forfølgelse af EU's klimapolitik, jf. artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. … om insiderhandel og kursmanipulation.
Dette direktiv gælder også for adfærd eller transaktioner, herunder bud, i forbindelse med
auktioner over kvoter for drivhusgasemissioner eller andre auktionsprodukter baseret herpå i
henhold til Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010. Alle bestemmelser i dette direktiv,
der vedrører handelsordrer, gælder for bud afgivet som led i en auktion
16
.
3.
16
Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010 af 12. november 2010 om det tidsmæssige og administrative forløb
af auktioner over kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse med sådanne auktioner i medfør
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Fællesskabet, EUT L 302 af 18.11.2010, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Definitioner
Med henblik på dette direktiv forstås ved:
1.
2.
“finansielt instrument": ethvert instrument som omhandlet i artikel 2, stk. 1-8, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. … om markeder for finansielle instrumenter.
“intern viden”: information som omhandlet i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. … om insiderhandel og kursmanipulation.
Artikel 3
Insiderhandel
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at følgende adfærd betragtes som
en strafferetlig overtrædelse, når den begås med forsæt:
a)
brug af intern viden, når sådan viden besiddes, til for egen eller tredjemands regning at
erhverve eller afhænde finansielle instrumenter, som denne viden vedrører. Dette
inkluderer også brug af intern viden til at aflyse eller tilpasse en ordre vedrørende et
finansielt instrument, som denne viden vedrører, hvor ordren var placeret før modtagelse
af den interne viden; eller
videregivelse af intern viden til andre, medmindre det sker som led i lovlig udøvelse af
ansættelses- eller erhvervsmæssige funktioner.
Artikel 4
Kursmanipulation
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at følgende adfærd betragtes som
en strafferetlig overtrædelse, når den begås med forsæt:
a)
b)
c)
afgivelse af urigtige eller vildledende signaler vedrørende udbud af, efterspørgsel efter
eller prisen på et finansielt instrument eller en relateret spotråvarekontrakt
sikring af prisen på et eller flere finansielle instrumenter eller en relateret
spotråvarekontrakt på et unormalt eller kunstigt niveau
indgåelse af en transaktion, placering af en handelsordre eller enhver anden aktivitet på
finansielle markeder, der påvirker prisen på et eller flere finansielle instrumenter eller en
spotråvarekontrakt, som bruger et fiktivt instrument eller anden form for bedrag eller
påfund
videregivelse af oplysninger, der giver falske eller misvisende signaler om finansielle
instrumenter eller relaterede spotråvarekontrakter, hvor disse personer for egen eller
tredjemands regning drager fordel eller får udbytte af videregivelsen af de pågældende
oplysninger.
b)
d)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 5
Opfordring, medvirken og tilskyndelse og forsøg
1.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at anstiftelse, medvirken
og tilskyndelse til strafbare overtrædelser, jf. artikel 3 og 4, straffes som strafferetlige
overtrædelser.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at forsøg på at begå nogle
af de overtrædelser, der er omhandlet i artikel 3, litra a), og artikel 4, litra a), b) og c), straffes
som strafferetlige overtrædelser.
Artikel 6
Strafferetlige sanktioner
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de i artikel 3 til 5 omhandlede
strafbare handlinger kan straffes med strafferetlige sanktioner, der er effektive, står i et rimeligt forhold
til overtrædelsen og har afskrækkende virkning.
Artikel 7
Juridiske personers ansvar
1.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at juridiske personer kan
drages til ansvar for de strafbare handlinger, der er omhandlet i artikel 3 til 5, og som begås til
deres fordel af en person, der beklæder en ledende stilling hos den juridiske person, og som
handler enten individuelt eller som en del af den juridiske persons organisation på grundlag af:
a)
b)
c)
2.
en bemyndigelse til at repræsentere den juridiske person
en beføjelse til at træffe beslutninger på den juridiske persons vegne eller
en beføjelse til at udøve kontrol inden for den juridiske person.
2.
Medlemsstaterne træffer også de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at en juridisk person
kan drages til ansvar, når manglende tilsyn eller kontrol fra den i stk. 1 omhandlede persons
side har gjort det muligt for en person, der er underlagt den juridiske persons myndighed, at
begå en af de i artikel 3 til 5 omhandlede strafbare handlinger til fordel for den juridiske
person.
Juridiske personers ansvar i henhold til stk. 1 og 2 udelukker ikke strafferetlig forfølgning af
fysiske personer, der er med til at begå, anstifte til eller medvirke i de i artikel 3 til 5
omhandlede strafbare handlinger.
Artikel 8
Sanktioner over for juridiske personer
3.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at juridiske personer, der drages til
ansvar i henhold til artikel 7, kan straffes med sanktioner, der er effektive, står i et rimeligt forhold til
overtrædelsen og har afskrækkende virkning.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 9
Rapport
Senest [4 år efter dette direktivs ikrafttrædelse] aflægger Kommissionen rapport til Europa-Parlamentet
og Rådet om anvendelsen af dette direktiv og om nødvendigt om behovet for at nyvurdere det, særlig
med hensyn til, om det er hensigtsmæssigt at indføre fælles minimumsregler for de strafferetlige
sanktioners typer og niveauer.
Kommissionens rapport ledsages om nødvendigt af et lovgivningsforslag.
Artikel 10
Gennemførelse
1.
Medlemsstaterne vedtager og offentliggør senest den [24 måneder efter direktivets
ikrafttrædelsesdato] de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at
efterkomme dette direktiv. De tilsender straks Kommissionen disse love og bestemmelser med
en sammenligningstabel, som viser sammenhængen mellem de pågældende love og
bestemmelser og dette direktiv.
De anvender disse love og bestemmelser fra den [24 måneder efter direktivets
ikrafttrædelsesdato ] og med forbehold af og på ikrafttrædelsesdatoen for Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. … om insiderhandel og kursmanipulation.
Lovene og bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv
eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale retsforskrifter, som
de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv, med en sammenligningstabel, som
viser sammenhængen mellem de pågældende love og bestemmelser og dette direktiv.
Artikel 11
Ikrafttrædelse
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende.
Artikel 12
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne i overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
13
DA