Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0665 Bilag 3
Offentligt
1092126_0001.png
Europaudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
E-mail: [email protected]
Rosenørns Allé 9
DK 1970 Frederiksberg C
Tlf: 35 300 400
Fax: 35 300 401
e-mail: [email protected]
www.danskenergi.dk
Dok. ansvarlig: UBA
Sekretær: ILA
Sagsnr: 10/244
Doknr: 16
14-03-2012
Vedr. Europaudvalgets behandling af Kommissionens forslag til oprettelse
af Connecting Europe Facility (CEF)
Kære Medlemmer af Europaudvalget
En effektiv energiforsyning er en hovedforudsætning for et velfungerende samfund. Energiinfra-
struktur er altafgørende for at færdiggøre et tilstrækkeligt smidigt og gennemsigtigt indre marked
for energi i EU. Det vil sikre industrien og forbrugere i Danmark og andre lande de laveste priser
på langt sigt. Ydermere er infrastrukturudbygningen afgørende for danske og europæiske mål-
sætninger på klima- og energiområdet.
Danmark står sammen med resten af Europa i en svær økonomisk krise, hvilket sætter pres på
de offentlige udgifter og budgetter. Men samtidig er behovet for en vækstfremmende og jobska-
bende erhvervspolitik større end nogensinde før. EU’s infrastruktur facilitet (Connecting Europe
Facility - CEF), som skal finansiere infrastruktur inden for transport-, energi og IKT i perioden
2014-20, er netop et centralt vækstfremmende EU-instrument.
Vi har sympati for regeringens fokus på øget budgetdisciplin i EU, men finder det ikke hen-
sigtsmæssigt, at regeringen også ønsker, at et vækstfremmende EU-initiativ som CEF skal be-
skæres i forhold til EU-Kommissionens forslag. Vi opfordrer derfor regeringen til at lægge vægt
på, at energiinfrastrukturen prioriteres finansielt mindst ligeså højt som transportområdet.
CEF retsakten kan bidrage væsentligt til at realisere energiinfrastrukturprojekter, som pt. ikke vil
blive realiseret, fordi omkostningerne fordeles skævt mellem flere lande, eller fordi fordelene
primært er regionale frem for nationale. Fx vil interne tyske elforbindelser have stor betydning
for økonomien i en dansk udbygning med vindkraft i Nordsøen, og dermed for realisering af
danske energipolitiske mål. Det giver et behov for at adressere projekter, der giver en regional
positiv samfundsøkonomisk effekt uden at være nationalt attraktive. I dette lys bliver forslaget
om 9,1 mia. euro til energiinfrastruktur et strategisk vigtigt omend utilstrækkeligt finansielt bidrag
til at lukke den nuværende investeringskløft på 200 mia. euro, som er angivet af EU-Kommis-
sionen. Samtidig bør der også ses på uhensigtsmæssig regulering, der udgør en barriere for
investeringer i energiinfrastruktur i et europæisk perspektiv.
EU-Kommissionen fastslår investeringsbehovet for energinfrastruktur til 200 mia. euro. For
transport er behovet på 500 mia. euro. EU-kommissionens forslag favoriserer transport, idet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1092126_0002.png
CEF-budgettet for energi på 9,1 mia. euro vil udgøre 4,6 pct. af behovet, mens budgettet for
transport, som udgøres af 21,7 mia. euro tillagt samhørighedsfondenes anslåede beløb på 10
mia. euro vil udgøre 6,4 pct. af behovet.
Energiinfrastrukturen er rygraden i en grøn omstilling af energisystemet i Danmark og i resten af
EU. Et veludbygget elnet er af helt afgørende betydning for specielt udbygningen af vedvarende
energi. EU-Kommissionen har påpeget, at 12 pct. af EU's samlede elforbrug potentielt kan for-
synes fra vedvarende energianlæg i Nordsøen. Sammenholdt med en dansk satsning på vind-
energi, så er behovet for ny fremtidssikret energiinfrastruktur markant. Danmark har en særlig
interesse heri. Manglende europæisk infrastruktur for energi kan således blive en stopklods,
ikke bare for det samlede EU, men i særdeleshed for Danmarks energimæssige omstilling.
Der er på energiområdet - som på transportområdet - behov for offentlig medfinansiering i de
mange tilfælde, hvor markedet ikke alene sikrer den nødvendige infrastruktur. Et eksempel er
elinfrastrukturprojekter, som skal etableres for at sikre integrationen af Nordsøens vindressour-
cer i den Europæiske elforsyning.
Derfor opfordrer vi regeringen til at arbejde for det størst opnåelige budget for CEF og herunder
en balanceret fordeling af midlerne til transportinfrastruktur og energiinfrastruktur. Vi opfordrer
den danske regering til i forhandlingerne at lægge vægt på, at støtten til energiinfrastruktur
øges, så den udgør den samme pct. andel af støttebehovet som på transportområdet inkl. sam-
hørighedsmidlerne. Dvs. beløbet for både energi og transport (inkl. samhørighedsfondene)
kommer til at udgøre 6,4 pct. af behovet for hhv. energi og transport.
På linje med regeringens fokus på Femern Bælt-forbindelsen, så opfordrer vi regeringen til i
forhandlingerne af CEF-retsakten, at lægge afgørende vægt på støtte til innovativ energiinfra-
struktur - særligt elforbindelserne i Nordsøen, der kan vokse sammen til ét sammenhængende
net.
Vi håber på en balanceret holdning fra regeringen, som understøtter visionerne og målene i
Vores Energi og tidligere energipolitiske oplæg, hvor betydningen af energiinfrastruktur er cen-
tral.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Dansk Energi
På vegne af
Sendt i kopi til: Transportudvalget; Klima-, Energi- og bygningsudvalget; Klima- energi- og
bygningsminister Martin Lidegaard; Transportminister Henrik Dam Kristensen
2