Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011
KOM (2011) 0763
Offentligt
1450808_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.11.2011
KOM(2011) 763 endelig
PAKKE VEDRØRENDE TILPASNING TIL DE NYE RETLIGE RAMMER
(Gennemførelse af varepakken)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Tilpasning af ti direktiver om teknisk harmonisering til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af
produkter
(EØS-relevant tekst)
{SEK(2011) 1375 endelig}
{SEK(2011) 1376 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450808_0002.png
1.
D
EN POLITISKE BAGGRUND
Europa har brug for en strategi, der kan hjælpe os med at komme stærkere ud af den
økonomiske krise og omdanne EU til en intelligent, bæredygtig og inklusiv økonomi, der
sikrer høj beskæftigelse, produktivitet og social samhørighed.
Europa 2020
giver en vision
for EU's sociale markedsøkonomi i det 21. århundrede.
Selv om det indre marked ikke i sig selv er en af de syv flagskibspolitikker, der er
identificeret som afgørende for at nå de overordnede mål i EU 2020-strategien, fremgår det af
meddelelsen om EU 2020-strategien, at instrumenterne på EU-niveau, herunder det indre
marked, de finansielle incitamenter og de eksterne politikværktøjer, vil blive fuldt ud
mobiliseret for at klare flaskehalsproblemerne og opfylde Europa 2020-målene. Konkrete
forslag, der tilstræber at sikre den fulde udnyttelse af disse instrumenter i strategien, er en
integreret del af Europa 2020.
Meddelelsen anfører dernæst, at et stærkere, mere udviklet og udvidet indre marked er
afgørende for vækst og jobskabelse. Med henblik på at relancere det indre marked opfordrede
Kommissionens formand, José Manuel Barroso, i slutningen af 2009 professor Mario Monti
til at udarbejde en rapport om anbefalinger og løsninger. Professor Monti fremlagde sin
rapport i 2010, hvori han bemærkede, at det indre marked er af afgørende betydning for
adskillige andre af EU's politikområder, der er omfattet af stor politisk interesse, og som der
er risiko for ikke opnår de resultater, de efter hensigten skal levere, hvis de ikke har et solidt
indre marked som grundlag.
Specielt med hensyn til varer bemærkede professor Monti, at opretholdelsen af et dynamisk
og ekspanderende indre marked for varer kræver, at der bygges videre på den fuldstændige
gennemførelse af den varepakke, der blev godkendt i 2008, især hvad angår princippet om
gensidig anerkendelse og markedsovervågning.
Nærværende initiativ er et vigtigt skridt i gennemførelsen af den rammelovgivning, der er
vedtaget som en del af "varepakken" den 9. juli 2008. Målet for pakken fra 2008 var at styrke
den frie bevægelighed af sikre produkter ved at styrke effektiviteten af EU's lovgivning om
produktsikkerhed, styrke beskyttelsen af forbrugerne og skabe lige konkurrencevilkår for
erhvervsdrivende.
I betragtning af den globale økonomiske krise er dette særligt vigtigt i dag, fordi et effektivt
fungerende indre marked er af afgørende betydning for at fremme konkurrenceevne, vækst og
beskæftigelse i Den Europæiske Union – alle vigtige politiske prioriteringer for
Kommissionen, som det fremgår af forslaget til akten for det indre marked
1
.
2.
V
AREPAKKEN OG DENS BIDRAG TIL DET INDRE MARKED
Den frie bevægelighed for varer, som er et vigtigt fundament for det indre marked, er
nedfældet i traktaten og er et centralt element i udviklingen af Den Europæiske Union.
1
KOM(2011) 206 endelig af 13.4.2011.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Siden 1970'erne er en lang række varer blevet reguleret ved EU-lovgivning, der har til formål
at sikre beskyttelsen af forbrugerne, arbejdstagerne på arbejdspladsen, miljøet, energikilderne
mv. på en ensartet måde og dermed sikre fri bevægelighed i hele Unionen.
Vedtagelsen af den nye metode inden for lovgivningsteknik i 1985, der begrænsede de
lovgivningsmæssige krav til de mest nødvendige og tog fat om detaljerede tekniske spørgsmål
i harmoniserede europæiske standarder, har bidraget til en fremskyndelse af
harmoniseringsprocessen, hvilket har gjort det muligt for hele industrisektorer at drage fordel
af den frie bevægelighed.
Lovgivningen om teknisk harmonisering har vist sig at være en succes. Det indre marked for
varer er en realitet og har samtidig tilvejebragt en høj grad af sikkerhed for varer og lettet den
frie bevægelighed i hele Den Europæiske Union.
Dog har gennemførelsen og håndhævelsen af denne lovgivning afsløret en række svagheder,
som undergraver dens effektivitet, hvilket understreges af den fortsatte tilstedeværelse på
markedet af varer, som ikke opfylder kravene, og som er potentielt farlige. Det skader tilliden
til hele systemet, og det medfører ulige konkurrencevilkår for de erhvervsdrivende. Det
skyldes delvis en utilfredsstillende indsats fra visse bemyndigede organers side og
uoverensstemmelser hele i lovgivningen, som gør dens anvendelse unødigt kompliceret for
fabrikanter og myndigheder.
Den manglende opfyldelse af kravene kan være skadelig for brugerne af varerne. Den
reducerer også konkurrenceevnen hos virksomheder, der opfylder kravene, idet konkurrenter,
som ikke opfylder kravene får urimelige fordele herved (f.eks. ved at undgå bekostelige
overensstemmelsesvurderingsprocedurer).
Det er et stort problem for de nationale markedsovervågningsmyndigheder, at varer, der ikke
opfylder kravene, såvel som de erhvervsdrivende, der har leveret dem, meget ofte ikke er
sporbare, især når varerne har oprindelse i tredjelande. Desuden er markedsovervågningen
ikke altid så konsekvent og stringent i medlemsstaterne, som den burde være, hvilket
muliggør omsætning af potentielt farlige varer. Da markedsovervågningen primært udføres på
nationalt plan, er der et presserende behov for bedre overvågning, koordinering og udveksling
af oplysninger på EU-plan for at sikre et mere ensartet sikkerhedsniveau i hele EU.
De lovgivningsmæssige krav til varerne er blevet stadig mere komplicerede for de
erhvervsdrivende. Moderne varer er blevet teknologisk mere komplekse og frembyder mere
forskelligartede risici end før for både personers sundhed og sikkerhed og for miljøet. Dette
har betydet, at fabrikanter og andre økonomiske operatører nu er nødt til at leve med et stort
og stigende antal forskellige retsakter, som samtidigt finder anvendelse på en og samme vare.
Desuden er der gradvist opstået uoverensstemmelser i produktlovgivningen – forskellig
terminologi anvendes om begreber, der i realiteten er fælles for al harmoniseringslovgivning
(f.eks. overensstemmelsesvurderingsprocedurer og beskyttelsesklausuler). Dette sidste
problem er vigtigere, end det umiddelbart forekommer.
Selv mindre uoverensstemmelser kan gøre det vanskeligt for de erhvervsdrivende at forstå,
hvordan EU's lovgivningsmæssige krav skal opfyldes. Dette kan føre til, at hæderlige
erhvervsdrivende investerer kraftigt på områder, hvor det i virkeligheden er unødvendigt at
investere, i den tro at opfyldelsen af kravene dermed er fuldt ud sikret. Samtidig giver
lovgivningsmæssige uoverensstemmelser og uklarheder skrupelløse aktører muligheder for at
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450808_0004.png
omgå de offentlige myndigheders kontrol. Ofte er det uklart for de nationale myndigheder,
hvilke kontroller der skal udføres, og hvordan. Dette fører til, at medlemsstaterne (eller endda
regionerne i disse stater) vælger forskellige fremgangsmåder med det resultat, at
markedsovervågningen ikke er underkastet samme regelmæssighed, driftsbetingelser og
stringens i hele EU. Dette har givet mulighed for udvikling af ulige konkurrencevilkår for de
erhvervsdrivende, hvad enten der er tale om fabrikanter eller importører.
På baggrund af disse overvejelser forelagde Kommissionen i 2003 en meddelelse for
Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af den nye strategi, der blev vedtaget i 1985
2
. Heri
konkluderedes det, at lovgivningsteknikken efter den nye metode bør revideres og suppleres
med
lovgivningsmæssige
krav
vedrørende
akkreditering
af
overensstemmelsesvurderingsorganer og en generel politik vedrørende overvågning af
markedet for varer.
3.
D
E NYE RETLIGE RAMMER OG GENNEMFØRELSEN HERAF
På grundlag af denne gennemgang fremlagde Kommissionen en række foranstaltninger, som
blev kendt som "varepakken". De retsakter, hvori de nye retlige rammer udstikkes -
forordning (EF) 765/2008 og afgørelse 768/2008/EF - blev vedtaget som en del af pakken,
(der også omfattede en meddelelse om indregistrering af biler og et forslag til forordning om
gensidig anerkendelse). Disse tekster, der er langt mere vidtrækkende end blot en revision af
den nye metode, udgør i realiteten en ny lovgivningsramme for det harmoniserede område.
De to retsakter, hvori de nye retlige rammer udstikkes, udgør et vigtigt politisk gennembrud
for det indre marked for varer, idet de ikke blot opstiller en overordnet og sammenhængende
metode for teknisk harmonisering for produktsikkerhed, men også åbner døren for en reel og
effektiv markedsovervågningspolitik for alle varer, der bringes i omsætning, uanset om de har
oprindelse i EU eller i tredjelande.
Formålet med de retsakter, der udstikker de nye retlige rammer, er at styrke effektiviteten af
den lovgivning, der beskytter sikkerhed og sundhed (og andre offentlige interesser) ved at:
udfylde de manglende elementer i EU’s politik, f.eks. akkreditering og
markedsovervågning, herunder kontrol af varer fra tredjelande
afhjælpe manglerne ved den nuværende situation på baggrund af tyve års
gennemførelse af den nye metode sammen med mere traditionel lovgivning
tilføre sammenhæng til en lovgivning, der nu går på tværs af flere og flere sektorer.
De to retsakter bidrager på hver deres måde til at udfylde disse behov og fuldende den
lovgivningsmæssige værdikæde: (væsentlige) krav vedrørende sundhed og sikkerhed og andre
offentlige
beskyttelsesinteresser,
kvalitetskrav
for
fabrikanter
og
overensstemmelsesvurderingsorganer, en akkrediteringsordning til sikring af kvaliteten af
overensstemmelsesvurderingsorganer,
gennemsigtige
overensstemmelsesvurderingsprocedurer, stærk markedsovervågning og kontrol af varer fra
2
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet - En bedre anvendelse af direktiverne
efter den nye metode, KOM(2003) 240 endelig af 7.5.2003.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tredjelande. Hvis et af leddene i denne kæde er svagt eller mangler, kan det medføre, at varer,
der ikke er sikre, når frem til markedet og slutbrugeren, hvad enten denne er privatperson eller
erhvervsdrivende. De retsakter, hvori de nye retlige rammer udstikkes, supplerer hinanden
gensidigt, hænger uløseligt sammen, og er begge nøje forbundet med sektorspecifik
lovgivning, som de understøtter og supplerer.
Ved forordningen indføres principper, regler, rettigheder og forpligtelser. Dens bestemmelser
har været direkte gældende siden den 1. januar 2010, og de gennemføres af de nationale
myndigheder, idet Kommissionen bidrager til at sikre en samordnet tilgang.
Afgørelsen indeholder modelbestemmelser baseret på bestemmelser i mange dele af den
gældende EU-harmoniseringslovgivning, men har ikke i sig selv har nogen retsvirkning. Da
der er tale om en
sui generis-afgørelse,
er EU's lovgivere forpligtede til at anvende dens
indhold så systematisk som muligt på al produktlovgivning, både tidligere, nuværende og
kommende lovgivning og dermed lette gennemførelsen for alle involverede.
De fulde virkninger af forordningen afhænger i en vis udstrækning af processen med at
integrere afgørelsens bestemmelser i den sektorspecifikke lovgivning.
De retsakter, der udstikker de nye retlige rammer, finder anvendelse på Unionens
harmoniseringslovgivning, på følgende måde:
den sektorspecifikke lovgivning fastsætter beskyttelsesniveauer for sundhed og
sikkerhed og andre offentlige interesser, stiller krav til erhvervsdrivende og nationale
myndigheder, udvælger de egnede overensstemmelsesvurderingsprocedurer og
omfatter beskyttelsesmekanismer
ved forordning (EF) nr. 765/2008 fastsættes der regler for akkreditering af
overensstemmelsesvurderingsorganer,
som
udfører
overensstemmelsesvurderingsopgaver i henhold til sektorspecifik lovgivning og
pålægger markedstilsynsmyndighederne forpligtelser vedrørende håndhævelsen af de
krav, der er fastsat i den sektorspecifikke lovgivning, og kontrollen af varer fra
tredjelande.
Ved tilpasningsprocessen integreres samtlige bestemmelser i afgørelse 768/2008/EF om
definitioner, forpligtelser for erhvervsdrivende, krav vedrørende sporbarhed, konsoliderede
kriterier og procedurer for notifikation af overensstemmelsesvurderingsorganer og
konsoliderede overensstemmelsesvurderingsprocedurer i den sektorspecifikke lovgivning,
hvorved bestemmelserne om markedsovervågning i forordning (EF) nr. 765/2008 får fuld
virkning.
4.
T
ILPASNINGSPROCESSEN OG DENNE PAKKE
I forbindelse med fremtidig lovgivning vil Kommissionen systematisk undersøge, om det er
muligt at integrere afgørelsens bestemmelser i sektorspecifik lovgivning, idet
tilpasningsforanstaltningerne gennemføres så ofte og så udførligt som muligt. I tilfælde, hvor
Kommissionen beslutter sig til ikke at tilpasse, forklares det fuldt ud, hvorfor afgørelsens
bestemmelser ikke er egnet hertil. Denne proces vil finde sted, når den sektorspecifikke
lovgivning ændres.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450808_0006.png
Siden afgørelsen blev vedtaget, har en række retsakter skullet revideres. Legetøjsdirektivet,
der blev ændret ved direktiv 2009/48/EF af 18. juni 2009
3
, er det første direktiv, der fuldt ud
er blevet tilpasset afgørelse 768/2008/EF. Andre er på vej.
Spørgsmålet er, hvad der skal gøres, når der ikke i den nærmeste fremtid er planer om fornyet
revision/ændring af en lovgivning. Det er klart, at jo mere sammenhængende en
produktlovgivning er, desto nemmere er den at forstå og dermed overholde og håndhæve.
Horisontalt, ikke-sektorielt harmoniserede løsninger vil givetvis bidrage til bedre
sammenhæng, såsom det er tilfældet med overensstemmelsesvurderingsprocedurer, regler for
bemyndigede organer osv.
Der er derfor et reelt behov for at revidere en række direktiver, som ellers ikke ville blive
revideret i den nærmeste fremtid, med henblik på hurtig anvendelse af de
markedsovervågningsrelaterede bestemmelser.
Derfor foreslås det at tilpasse en pakke direktiver til afgørelsen, der ikke efter planen skulle
revideres, men i forbindelse med hvilke bestemmelserne om markedsovervågning og andre
tværsektorielle spørgsmål ville kunne udnyttes uden dermed at sætte spørgsmålstegn ved rent
sektorspecifikke overvejelser.
Formålet med denne pakke er derfor at ændre udvalgte direktiver alene ved at integrere
horisontale bestemmelser fra afgørelsen heri i en enkelt, simplificeret proces uden
gennemgang af de sektorspecifikke anliggender for dermed at opnå de umiddelbare fordele
ved de nye retlige rammer inden for så mange sektorer som muligt.
Med henblik på størst mulig juridisk klarhed har Kommissionen valgt omarbejdningen som
lovgivningsteknik. Dette og den interinstitutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen bør bidrage til at koncentrere drøftelserne i den fælles
beslutningsprocedure om den horisontale tilpasning af teksterne til afgørelse 768/2008/EF og
undgå en genåbning af drøftelserne om sektorspecifikke aspekter.
Direktiverne bør også tilpasses terminologien og bestemmelserne i Lissabontraktaten. Navnlig
bør de nye bestemmelser om udvalgsproceduren indføres, da der ved en række af direktiverne
er nedsat udvalg.
5.
U
DVÆLGELSE AF DE RELEVANTE DIREKTIVER
Efter vedtagelsen af de nye retlige rammer i juli 2008 gennemgik Kommissionen
produktlovgivningen for at identificere, hvilke instrumenter, der skal revideres i løbet af de
næste 3-5 år (dvs. frem til 2013) af sektorspecifikke grunde (f.eks. med henblik på
præcisering af deres anvendelsesområde, ajourføring af sikkerhedskravene osv.). Størstedelen
af den gældende lovgivning skulle opdateres af sektorspecifikke grunde, og disse individuelle
revisioner er anført i Kommissionens arbejdsprogram. Tilpasningen vil finde sted i
forbindelse med disse revisioner.
Kommissionen ledte også efter lovgivning, som i vid udstrækning havde samme struktur og
indfaldsvinkel som bestemmelserne i afgørelse 768/2008/EF, og som kunne udgøre en del af
3
EUT L 170 af 30.6.2009, s. 1.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
et projekt udelukkende vedrørende tilpasning til afgørelsen. Dette begrænsede automatisk
udvalget af direktiver til dem, der var vedtaget efter den nye metode, da al anden lovgivning
(navnlig gamle direktiver og direktiver vedtaget efter den traditionelle metode) ville kræve
mere indgående indgreb end bare "tilpasning".
Denne proces førte til, at Kommissionen identificerede følgende ti direktiver efter den nye
metode til at indgå i denne tilpasning:
direktivet om civile eksplosivstoffer:
direktiv 93/15/EØF om harmonisering af
bestemmelserne om markedsføring af og kontrol med eksplosivstoffer til civil brug
direktivet om materiel til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære (ATEX):
direktiv 94/9/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosiv atmosfære
elevatordirektivet:
direktiv 95/16/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om elevatorer
direktivet om trykbærende udstyr:
direktiv 97/23/EF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om trykbærende udstyr
direktivet om måleinstrumenter:
direktiv 2004/22/EF om måleinstrumenter
direktivet om elektromagnetisk kompatibilitet (EMC):
direktiv 2004/108/EF om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elevatorer
lavspændingsdirektivet (LVD):
direktiv 2006/95/EF om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om elektrisk materiel bestemt til anvendelse inden for
visse spændingsgrænser
direktivet om pyrotekniske artikler:
direktiv 2007/23/EF om markedsføring af
pyrotekniske artikler
direktivet om ikke-automatiske vægte:
direktiv 2009/23/EF om ikke-automatiske
vægte
direktivet om
trykbeholdere.
simple
trykbeholdere:
direktiv
2009/105/EF
om
simple
Et vigtigt fælles træk ved disse direktiver er, at de ligner hinanden med hensyn til struktur:
definitioner, væsentlige sikkerheds- og sundhedsmæssige krav, henvisninger til
harmoniserede europæiske standarder, krav til fabrikanter, krav vedrørende sporbarhed og
krav til overensstemmelsesvurderingen (alle har overensstemmelsesvurderingsprocedurer,
otte kræver indgriben fra bemyndigede organer) og beskyttelsesmekanismer.
Nogle af direktiverne har tværsektoriel relevans (navnlig lavspændingsdirektivet og
direktiverne om elektromagnetisk kompatibilitet, måleinstrumenter, materiel til anvendelse i
eksplosionsfarlig atmosfære og trykbærende udstyr), hvorved de forventede fordele ved
tilpasningen øges for de økonomiske aktører og de nationale myndigheder, der er ansvarlige
for overvågningen af disse markeder.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De berørte sektorer er yderst vigtige industrisektorer, som er stillet over for en hård
international konkurrence, og de vil derfor nyde godt af forenklingen og sikkerheden for lige
konkurrencevilkår på EU’s marked.
De grundlæggende data for nogle af disse sektorer kan sammenfattes som følger:
Lavspændingsdirektivet og EMC-direktivet dækker generelt alle elektriske apparater til
anvendelse i hjemmet og til erhvervsmæssig anvendelse, hvilket svarer til en produktion på
ca. 235,59 mia. EUR for materiel, der er omfattet af LVD, og 200,12 mia. EUR for materiel,
der er omfattet af EMC-direktivet. Handelsbalancen er negativ (LVD: importen udgør 103,93
mia. EUR, og eksporten udgør 83,09 mia. EUR. Det indre forbrug anslås til 256,42 mia. EUR.
EMC: importen udgør 100,78 mia. EUR, og eksporten udgør 76,07 mia. EUR. Det indre
forbrug anslås til 224,83 mia. EUR).
ATEX-direktivet omfatter produkter, som kan anvendes i eksplosionsfarlig atmosfære,
herunder elektriske, mekaniske eller trykdrevne (miner, petrokemiske anlæg, møller,
påfyldningsstationer osv.). Produktionen er på omkring 2,2 mia. EUR, og handelsbalancen er
positiv: importen udgør 400 mio. EUR, idet det interne forbrug anslås til 1,9 mia. EUR eller
86 % af EU's interne produktion.
Sektoren for måleinstrumenter (herunder ikke-automatiske vægte), som dækker alle målere til
måling af vand, gas, elektricitet, benzin og alle andre væsker og omfatter alle vægte inden for
handelen, har en produktion på ca. 5,75 mia. EUR. De fleste instrumenter er fremstillet i EU,
idet importen udgjorde mindre end en fjerdedel af EU's produktion.
Pyrotekniske artikler, som ikke kun omfatter fyrværkeri, men også teknologien bag airbags i
biler, har en produktion på 4,2 mia. EUR (2,8 mia. EUR til airbags). Den omstændighed, at
95 % af alt fyrværkeri er produceret uden for EU, understreger behovet for strenge krav
vedrørende sporbarhed.
Trykbærende udstyr (herunder også simple trykbeholdere), kan henhøre under flere
forskellige sektorer, da det hovedsagelig anvendes som en komponent i et større slutprodukt.
Varer, der omfatter trykbærende udstyr, spænder fra forbrugsvarer (f.eks. trykkogere,
klimaanlæg til anvendelse i hjemmet, brandslukkere osv.) til industrivarer (f.eks.
trykbeholdere og rørsystemer i kemiske anlæg, forskellige typer maskiner osv.).
Dette viser klart betydningen af de pågældende sektorer og understreger, at en styrkelse af den
lovgivningsmæssige sammenhæng og en effektiv markedsovervågning, navnlig af varer med
oprindelse i tredjelande, vil have særdeles positive virkninger.
6.
F
ORSLAGENES INDHOLD
De forslag, der er omfattet af dette initiativ, er indholdsmæssigt nøje begrænset til en
tilpasning til afgørelse 768/2008/EF og til den nye terminologi i Lissabontraktaten (herunder
de nye bestemmelser om udvalgsproceduren). Mere specifikt vil de tilpasse definitioner, krav
vedrørende sporbarhed, forpligtelser for erhvervsdrivende, kriterier og procedurer for
udvælgelse af overensstemmelsesvurderingsorganer (bemyndigede organer) samt krav til
overensstemmelsesvurdering.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sprogbrugen i afgørelsens bestemmelser er så vidt muligt bibeholdt, men under visse
omstændigheder er den blevet tilpasset for at muliggøre korrekt og meningsfuld integrering i
direktiverne. Således kan terminologien være forskellig fra det ene direktiv til det andet, men
betydningen og de retlige forpligtelser vil være den samme.
Indholdet af tilpasningen af de ti direktiver kan sammenfattes som følger:
(1)
Foranstaltninger, der træffes for at løse problemet vedrørende manglende opfyldelse
af kravene:
Importørers og distributørers forpligtelser
med hensyn til at kontrollere, at
varerne er forsynet med CE-mærkning, er ledsaget af den krævede
dokumentation og er forsynet med sporbarhedsoplysninger. Yderligere
forpligtelser pålægges importørerne.
Fabrikanters
forpligtelser
til
at
levere
brugsanvisninger
og
sikkerhedsinformation på et sprog, som let kan forstås af forbrugerne og
slutbrugerne, og til at foretage stikprøvekontrol og produktovervågning.
Krav vedrørende sporbarhed
i hele distributionskæden: Fabrikanter og
importører skal anbringe deres navne og adresser på produkterne; alle
erhvervsdrivende skal være i stand til at informere myndighederne om, hvem
de har købt et produkt af, og hvem de har leveret et produkt til.
Omorganisering af beskyttelsesklausulproceduren (markedsovervågning)
med
henblik på at klarlægge, hvordan de relevante retshåndhævende myndigheder
informeres om farligt gods og sikre, at de samme foranstaltninger træffes over
for produktet i alle medlemsstater.
(2)
Foranstaltninger, der skal sikre kvaliteten af det arbejde, der udføres af bemyndigede
organer:
Styrkelse af kravene vedrørende notifikation
af bemyndigede organer (herunder
underentreprenører og dattervirksomheder), såsom upartiskhed, kompetence til
at gennemføre deres aktiviteter og anvendelse af vejledninger udarbejdet af
koordinationsgrupper.
En revideret notifikationsproces:
Medlemsstater, der notificerer et organ, skal
også indgive oplysninger om vurderingen af organets kompetence. Andre
medlemsstater kan gøre indsigelse mod en notifikation inden for en bestemt
periode.
Krav til bemyndigende myndigheder
(dvs. de nationale myndigheder, der er
ansvarlige for vurdering, notifikation og overvågning af bemyndigede organer),
såsom objektivitet og upartiskhed i udøvelsen af deres virksomhed.
Oplysningspligt:
De bemyndigede organer skal underrette de bemyndigende
myndigheder om afslag, begrænsninger, suspenderinger og inddragelser af
attester.
(3)
Foranstaltninger, der skal sikre større sammenhæng mellem direktiver:
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450808_0010.png
Tilpasning af almindeligt anvendte
definitioner og terminologi.
Tilpasning af
overensstemmelsesvurderingsprocedurernes
tekster.
Det bør understreges, at spørgsmål vedrørende gennemførelsen af EU's
standardiseringspolitik, der kan have afsmittende virkning på gennemførelsen af de direktiver,
der er omfattet i denne sammenhæng, behandles i et særskilt initiativ
(standardiseringspakken).
7.
K
ONKLUSIONER
Kommissionen lægger stor vægt på disse forslag, som yder et vigtigt bidrag til det politiske
mål om et velfungerende indre marked for forbrugere, fagfolk og erhvervsdrivende som
helhed. De tilpassede direktiver vil bidrage til at styrke de europæiske virksomheders
konkurrenceevne og sikre ens spilleregler for alle, således at lovlydige aktører vil være
beskyttet mod de mindre samvittighedsfulde.
Dette initiativ er også meget i tråd med Kommissionens mål om bedre lovgivning og
forenkling, da det skaber sammenhæng og retlig ensartethed på tværs af mange forskellige
industrisektorer og bidrager til at gøre EU-lovgivningen lettere at forstå, gennemføre,
overholde og håndhæve.
Kommissionen har udvalgt instrumenterne for denne pakke på det grundlag, at de eneste
ændringer af dem vedrører tilpasning til bestemmelserne i de nye retlige rammer. Der er ikke
foretaget ændringer af de indholdsmæssige tekniske aspekter af den pågældende
sektorspecifikke lovgivning
4
. Kommissionen opfordrer derfor Europa-Parlamentet og Rådet
til at behandle pakken ud fra denne tilgang med henblik på at sikre den overordnede
sammenhæng, der er indbygget i omarbejdningsteknikken, og med henblik på at undgå
opsplitning af drøftelserne i sektorspecifikke diskussioner.
4
Dette gælder dog ikke for direktivet om pyrotekniske artikler. Heri foreslår Kommissionen en mindre
rettelse af bilag 1, punkt 4 med henblik på at undgå utilsigtede forbud mod airbags og visse andre
pyrotekniske artikler efter den 4. juli 2013. Ændringen er forholdsvis lille i forhold til de ændringer, der
er foretaget i den eksisterende tekst. Det er derfor fundet mere passende og effektivt at beholde
direktivet som en del af pakken i stedet for at gennemføre en uafhængig revisionsproces.
DA
10
DA