Transportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0823 Bilag 1
Offentligt
1060847_0001.png
6. december 2011
J.nr. 11-2010-0090
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet,
Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Luft-
havnspolitik i Den Europæiske Union – kapaciteten og kvaliteten tages op for at
fremme vækst, indbyrdes forbindelser og bæredygtig mobilitet. KOM(2011) 823
endelig (Meddelelse om ”Lufthavnspakken”).
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transport-
udvalg.
Resumé
Kommissionen gør i sin meddelelse status over situationen med hensyn til kapacitet,
effektivitet og sikkerhed i EU’s lufthavne og beskriver baggrunden for tre forslag, som
den samtidig lægger frem: Henholdsvis om fordeling af slots, om groundhandling-
ydelser og om støjrestriktioner – tilsammen ”Lufthavnspakken”. Der er stigende kapaci-
tetsmangel i lufthavnene, hvilket Kommissionen vil søge afhjulpet ved bedre koordine-
ring i regi af Single European Sky og i groundhandlingen, ændringer i slotstildelingen,
hensigtsmæssige bestemmelser om flystøj samt udbygning af lufthavnsfaciliteter. Der er
desuden problemer med servicekvaliteten i lufthavnene, hvilket Kommissionen vil søge
afhjulpet ved udbygning af jernbaneforbindelser til lufthavnene, ændringer i groundhand-
lingen, ændringer i passagerrettighederne, fælles regler om lufthavnsafgifter samt æn-
drede regler om personkontrol. På længere sigt vil Kommissionen evt. anmode med-
lemsstaterne om at udarbejde nationale strategier for lufthavnskapacitet.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er fremsendt af Kommissionen den 1. december 2011 (dansk sprogversion
den 6. december 2011) sammen med tre forslag fra Kommissionen om henholdsvis for-
deling af slots i lufthavne, groundhandling-ydelser i lufthavne og støjrestriktioner i luft-
havne – tilsammen ”Lufthavnspakken” (de tre forslag beskrives i separate grund- og
nærhedsnotater).
I sin meddelelse gør Kommissionen status over situationen med hensyn til kapacitet,
effektivitet og sikkerhed i EU’s lufthavne, som den behandlede i sin handlingsplan fra
2007. Den identificerer to hovedudfordringer – kapacitet og kvalitet – og beskriver bag-
grunden for de tre nævnte forslag til retsakter, som samtidig fremlægges.
Hvad angår kapacitetsudfordringen konstaterer Kommissionen, at der er et voksende
gab mellem kapacitet og efterspørgsel i en række af EU’s travle ”hub”-lufthavne. Den
Side 1 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1060847_0002.png
europæiske flytrafik ventes næsten fordoblet inden 2030, og trængsel og manglende
punktlighed vil fortsat være en stor kilde til bekymring. Således ventes 50 pct. af alle fly i
de største lufthavne i 2030 at være forsinkede mod 17 pct. i 2007. De største problemer
vil fortsat være i 5-6 af de største lufthavne, men forsinkelser her forplanter sig til hele
flytrafiksystemet.
En af metoderne til at afhjælpe situationen er ifølge Kommissionen en bedre koordine-
ring af kapaciteten i luften og på jorden. Dette skal bl.a. ske gennem udvikling af lufttra-
fikstyringen i regi af Single European Sky (SES), hvori styring af flyenes bevægelser i
lufthavnene gradvis vil blive inkorporeret og fra 2015 underlagt konkrete præstationsmål.
Kommissionen vil bruge samme metode for alle aspekter af en flyvning, idet det menes,
at 70 pct. af alle forsinkelser stammer fra processer ved lufthavnsterminalerne (bl.a. i
forbindelse med boarding af passagerer og fejl ved teknisk udstyr m.m.). I denne sam-
menhæng foreslår Kommissionen i sit forslag om en ny forordning om groundhandling,
at de store EU-lufthavne skal koordinere de lokale groundhandling-aktiviteter ved hjælp
af et formaliseret informationssystem. (Groundhandling omfatter en lang række service-
ydelser som fx håndtering af passagerer i lufthavnen, rengøring af flyenes kabiner og
fjernelse af is fra flyenes vinger).
Et andet element i håndteringen af den manglende kapacitet i lufthavnene er en juste-
ring af bestemmelserne for tildeling af afgangs- og ankomsttidspunkter (”slots”). Kom-
missionen mener, at indførsel af markedsbaserede mekanismer i slotstildelingen (han-
del med slots) vil bidrage til en mere optimal udnyttelse af kapaciteten i lufthavne med
trængselsproblemer, og i det fremlagte forslag til ny forordning om tildeling af slots fore-
slår den sådanne mekanismer indført.
Det er nødvendigt at beskytte EU’s borgere mod overdreven flystøj, men indgreb påvir-
ker kapaciteten i lufthavnene og hele luftfartssystemet. Der må ifølge Kommissionen
derfor ske en afbalancering mellem de to hensyn, og den fremlægger nu et forslag om
ændrede procedurer for indførelse af støjrestriktioner i lufthavne med henblik på at finde
den optimale kombination af de mest omkostningseffektive løsninger. Kommissionen
foreslår desuden, at den skal kunne suspendere beslutninger om driftsrestriktioner, som
er truffet af nationale myndigheder.
Som et sidste element i håndteringen af kapacitetsproblemerne i EU’s lufthavne nævner
Kommissionen mulighederne for udbygning af lufthavnsfaciliteterne. I den forbindelse
fremhæver man aktuelle nye retningslinjer for de transeuropæiske transportnetværk
(TEN-T), som bl.a. giver mulighed for EU-støtte til infrastruktur og kapacitet i lufthavne,
og man peger på en række andre EU-støttemuligheder. Det er samtidig nødvendigt at
holde sig spørgsmål om statsstøtte og forvridning af konkurrencen for øje, og Kommis-
sionen gør her opmærksom på, at dens retningslinjer for finansiering af lufthavne og ny-
startede luftfartsselskaber er under revision.
Hvad angår den anden hovedudfordring for EU’s lufthavne, som Kommissionen peger
på – kvaliteten – anføres det, at der er sket store ændringer i luftfartsbranchen gennem
de sidste femten år, hvilket betyder, at lufthavnene har måttet udvikle sig for at kunne
tilpasse sig varierende behov i markedet fremfor at nøjes med at være simple leveran-
dører af infrastruktur. Myndighedsindgreb på dette område skal ifølge Kommissionen
være indrettet på at forbedre servicekvaliteten samtidig med, at lufthavnene fortsat skal
være konkurrencedygtige enheder. Hertil kommer, at passagerer i dag forventer et højt
niveau for såvel teknisk som personlig sikkerhed i luftfarten.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen fremhæver udbygningen af forskellige former for jernbaneforbindelser til
lufthavnene, men påpeger, at der fortsat er hindringer for koordineringen. Kommissionen
vil arbejde for en fortsat udvikling på området, herunder ved muligheder for økonomisk
støtte, nedsættelse af arbejdsgrupper for samarbejde og udvikling af standarder for fæl-
les informations- og billetsystemer.
Efter Kommissionens opfattelse må der ske en revision af direktivet fra 1996 om
groundhandling i EU-lufthavnene. Der er barrierer for nye aktører, der er store forskelle
mellem medlemsstaterne i anvendelsen af reglerne, og kvaliteten er efterhånden ikke
god nok, hvad angår pålidelighed, robusthed, sikkerhed og miljøforhold. Der foreslås i
samme forbindelse nye bestemmelser for oplæring af ansatte og for overtagelse af per-
sonale i forbindelse med udbud.
Kommissionen arbejder med en kommende revision af bestemmelserne om assistance
og kompensation til passagerer i tilfælde af aflysninger m.m. Den vil i den forbindelse
bl.a. overveje, om repræsentanter for et luftfartsselskab altid bør være til stede i en luft-
havn for at kunne deltage i et arbejde med at hjælpe strandede passagerer. Den vil og-
så overveje, om det er rimeligt, at luftfartsselskaberne skal bære hele den økonomiske
byrde i forbindelse med begivenheder, som de måske ikke er ansvarlige for.
Det nævnes i meddelelsen, at der er behov for mere gennemsigtighed i lufthavnenes
fastsættelse af afgifter for luftfartsselskabernes brug af infrastruktur og for sikkerheds-
kontrol. Der blev i 2009 vedtaget et direktiv om lufthavnsafgifter, hvis implementering,
som skulle ske senest i marts 2011, Kommissionen vil kontrollere og rapportere om i
2013. Hvad angår luftfartssikkerhedsafgifter finder Kommissionen det afgørende at få
gennemført et direktiv, som den fremsatte forslag om i 2009, men som endnu ikke har
kunnet vedtages.
Herefter nævner Kommissionen spørgsmålet om personkontrol i lufthavnene. Luftfart-
sikkerheden i EU er god, men der skal hele tiden findes en balance mellem forøget sik-
kerhed og nemmere adgang til at rejse. Man omtaler i den forbindelse aktuelle ændrin-
ger i bestemmelserne om væsker i håndbagage og anvendelsen af personscannere.
Kommissionen overvejer på længere sigt en mere ”risikobaseret” tilgang fremfor den
nuværende ensartede screening af passagerer – et fremtidigt kontrolsystem skal være
af høj kvalitet og samtidig nyde passagerernes tillid og accept.
Som et sidste element i håndteringen af kvalitetsproblemerne i EU’s lufthavne påpeger
Kommissionen, at væksten i flytrafikken og den intensive brug af lufthavnene stiller krav
om bedre teknisk luftfartssikkerhed. Det europæiske luftfartssikkerhedsagentur (EASA)
får i disse år overdraget flere opgaver, og der arbejdes for tiden i EASA med forslag til
detaljerede fælles regler for den tekniske sikkerhed i EU’s lufthavne.
Kommissionens meddelelse præsenterer herefter en skematisk oversigt over status for
elementerne i dens handlingsplan fra 2007 om kapacitet, effektivitet og sikkerhed i EU’s
lufthavne. Det oplyses, at Kommissionen vil følge udviklingen i kapaciteten i EU’s luft-
havne tættere, og at den ved udgangen af 2012 vil få udført et studie, hvis resultater evt.
vil blive anvendt af Kommissionen til at anmode medlemsstaterne om at udarbejde nati-
onale strategier for lufthavnskapacitet.
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1060847_0004.png
Meddelelsen afsluttes med oplysningen om, at Kommissionen nu fremlægger forslag
om:
-
-
-
En revision af forordning 95/93 om fælles regler for tildeling af slots i EU’s luft-
havne,
en ændring af direktiv 96/67 til en forordning om groundhandling i EU’s lufthav-
ne, og
en ændring af direktiv 2002/30 til en forordning om støjrelaterede driftsrestriktio-
ner i Unionens lufthavne.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
3. Høring
Meddelelsen er sammen med hvert af de tre nævnte forslag sendt i høring hos EU-
specialudvalget for Transport samt følgende institutioner, virksomheder og organisatio-
ner:
DANSAM (sammenslutning af provinslufthavne), Air Greenland, Atlantic Airways, Tho-
mas Cook Airlines, Jet Time, Flyvertaktisk Kommando, Flyvebranchens Personale Uni-
on, Cabin Attendants Union, Danish Airline Pilots Association (DALPA), Erhvervsflyv-
ningens Sammenslutning, ACD (Airport Coordination Denmark, International Aircraft
Owners and Pilots Association (AOPA Danmark), SAS, Billund Lufthavn, Københavns
Lufthavne, NOVIA, Copenhagen Flight Services og SAS Ground Handling.
Fristen for høringssvar er den 21. december 2011, og et supplerende grund- og nær-
hedsnotat om resultatet af høringen vil blive fremsendt.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af for-
slaget
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er umiddelbart positivt indstillet over for meddelelsen.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5