Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0834 Bilag 1
Offentligt
1061565_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Program for virksomheders konkurrenceevne og små og mellemstore
virksomheder (COSME)
1.
Resumé
Kommissionen har den 30. november 2011 fremlagt forslag til forordning
om etablering af et program for virksomheders konkurrenceevne og små og
mellemstore virksomheder (COSME), der i vidt omfang viderefører eksiste-
rende initiativer under det nuværende rammeprogram for konkurrenceevne
og innovation (CIP) i den nye budgetperiode for 2014-2020. Programmet
skal styrke europæiske virksomheders konkurrenceevne og bæredygtighed,
fremme iværksætterkulturen og forbedre SMV’ers vækst i den europæiske
union. Den samlede finansieringsramme foreslås at udgøre 2,522 mia. euro
(ca. 18,74 mia. kr.) fordelt over syv år.
Forslaget er bygget op om fire hovedområder:
1. Fremme af adgang til finansiering
2. Fremme af iværksætteri
3. Fremme af adgang til markeder
4. Rammebetingelser for virksomheders konkurrenceevne og bæredyg-
tighed i EU
Forslaget er en del af den kommende flerårige finansielle ramme (EU-
budgettet) for 2014-2020.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 834 af 30. november 2011 fremlagt
forslag til forordning om etablering af et program for virksomheders kon-
kurrenceevne og SMV’er (2014-2020) (COSME). Forslaget er oversendt til
Rådet den 30. november 2011 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 175 og 195 og skal be-
handles af Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kva-
lificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061565_0002.png
2/8
Programmet viderefører i vidt omfang aktiviteterne under det nuværende
rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP), som udløber i
2013. Forslaget vil være gældende fra 2014 til 2020 med en foreslået samlet
finansieringsramme på 2,522 mia. euro (ca. 18,74 mia. kr.). Den endelige
beløbsramme vil blive fastlagt i forbindelse med forhandlingerne om EU’s
flerårige finansielle ramme for 2014-20.
3.
Formål og indhold
Programmets overordnede formål er at styrke europæiske virksomheders
konkurrenceevne og bæredygtighed – herunder inden for turismesektoren,
og at fremme iværksætterkulturen og SMV’ers vækst i den europæiske uni-
on.
Initiativer under COSME skal;
-
-
fremme rammebetingelserne for virksomheders konkurrenceevne og
bæredygtighed i EU
– herunder inden for turistsektoren.
forbedre SMV’ers adgang til finansiering
i form af egenkapital via
investeringer i SMV’ers vækstfaser og via øget risikodeling til dæk-
ning af SMV’ers lån.
forbedre adgangen til markederne i EU og globalt
i form af støtte til
SMV’er via Enterprise Europe-netværket og et forbedret internatio-
nalt industrielt samarbejde.
fremme iværksætterkulturen
i form af øget iværksætterfærdigheder
og -holdninger – særligt blandt nye, unge og kvindelige iværksættere
i EU.
-
-
Målgruppen for COSME er iværksættere, erhvervsfremmeorganisationer og
små og mellemstore virksomheder.
COSME er en del af Kommissionens forslag til den flerårige finansielle
ramme (MFF) i EU af 29. juni 2011, der indeholder en samlet pakke for
Unions budget for perioden 2014 til 2020.
Programmet er led i implementeringen af Kommissionens målsætninger fra
Europa 2020 strategien og de tilhørende Europa 2020 flagskibsinitiativer.
Af særlig relevans er flagskibsinitiativet ”En integreret industripolitik i en
globaliseret verden”. COSME vil også fortsætte implementeringen af ”Tænk
småt først – En Small Business Act for Europa” af juni 2008 samt ”Revision
af Small Business Act” af februar 2011.
Det foreslås, at COSME også åbnes for deltagelse blandt medlemmer af Eu-
ropean Free Trade Association (EFTA), European Economic Area (EEA),
nuværende og potentielle kandidatlande i EU samt, når særlige betingelser
er opfyldt, lande der falder inden for den europæiske naboskabspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061565_0003.png
3/8
Programmet gennemføres i form af årlige arbejdsprogrammer fremsat af
Kommissionen. Disse skal klarlægge formål, forventede resultater, imple-
menteringsmetode, tidshorisont og beløbsramme for alle planlagte aktivite-
ter under programmet. Kommissionen foreslår ligeledes etablering af en
forvaltningskomité, hvilket er lig med nuværende praksis under CIP.
Selve administrationen af COSME vil i vidt omfang blive lagt ud til ekster-
ne aktører. Det foreslås bl.a., at European Investment Bank Group forvalter
de finansielle instrumenter på vegne af Kommissionen, og at Executive
Agency for Competitiveness and Innovation (EACI) forvalter programmets
SMV-relaterede initiativer.
Det er Kommissionens målsætning at fremme synergier med andre EU-
programmer som fx Strukturfonden og EU’s mikrofinansieringsfacilitet
Progress og undgå overlap med eksisterende initiativer – særligt inden for
fremme af iværksætterkultur og -færdigheder. Venturekapital instrumenter-
ne vil ligeledes være komplementære med de kapitalinstrumenter, der tilby-
des i regi af det nye rammeprogram for forskning og innovation – Horizon
2020.
Der foreslås en samlet finansieringsramme på 2,522 mia. euro (ca. 18,74
mia. kr.). Heraf foreslås ca. 1,4 mia. euro (ca. 10,4 mia. kr.) reserveret til de
finansielle instrumenter. Programmets hovedvægt er således lagt på udvik-
lingen af de finansielle instrumenter, hvor de øvrige midler foreslås afsat til
SMV-relaterede initiativer. Den endelige finansielle ramme for COSME af-
hænger dog af forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF).
Der lægges op til, at programmets budget fordeles på følgende fire hovedom-
råder:
1) Adgang til finansiering
Kommissionen foreslår, at SMV’ers adgang til finansiering af opstart og
vækst styrkes i form af egenkapital og nye lånemuligheder. Forslaget sigter
mod at målrette de finansielle instrumenter til forskellige faser i virksomhe-
dernes livscyklus – herunder til opstart, ekspansion og i forbindelse med
ejerskifte.
De finansielle instrumenter foreslås administreret af European Investment
Fund (EIF) i samarbejde med finansielle institutioner i de enkelte medlems-
stater. Det er en form, der er identisk med forvaltningen af de finansielle in-
strumenter under det nuværende CIP.
For det første foreslås etablering af en egenkapitalfacilitet, Equity Facility
for Growth (EFG), der skal foretage investeringer i SMV’ers vækstfase –
især i form af venturekapital og mezzaninkapital. Det foreslås bl.a., at inve-
steringer til SMV’er enten udmøntes direkte gennem EIF eller via funds-of-
funds investeringer. For det andet foreslås etablering af en lånefacilitet,
Loan Guarantee Facility (LGF), der enten direkte gennem EIF eller via an-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061565_0004.png
4/8
dre finansielle formidlere skal øge risikodelingen til dækning af SMV’ers
lån.
Det er Kommissionens intention, at de nye finansielle instrumenter forbed-
rer den grænseoverskridende og multinationale finansiering for herigennem
at tilskynde til øget vækst blandt europæiske SMV’er.
2) Fremme af iværksætteri
Kommissionen foreslår, at COSME fremmer iværksætteri via forbedrede
rammebetingelser, der direkte påvirker opstart og vækst blandt virksomhe-
der i EU. Det foreslås, at der særligt rettes fokus på unge iværksættere, nye
og potentielle iværksættere samt specifikke målgrupper som bl.a. kvindelige
iværksættere.
Programmet rummer desuden forslag til, at medlemsstaterne kan opnå støtte
til fremme af nationale iværksætteruddannelser, -færdigheder og -
holdninger. Initiativerne forventes udmøntet i form af kampagner, events
samt udvekslingsaftaler mellem iværksættere og virksomheder mv.
3) SMV’ers internationalisering og adgang til markeder
Kommissionen foreslår, at Enterprise Europe Netværket (EEN) videreføres.
Kommissionen sigter mod, at EEN skal fungere som ”one-stop-shop” for
SMV’ers forretningsudvikling på de europæiske markeder og på markeder
uden for EU. Det indebærer skræddersyet assistance i forbindelse med
SMV’ers udviklingsaktiviteter i EU samt rådgivning om SMV’ers mulighe-
der for støtte via EU-programmer. Det foreslås, at der særligt ydes støtte til
SMV’ers tværnationale samarbejder og aktiviteter.
Der foreslås ligeledes specifik støtte til at facilitere SMV’ers adgang til
markeder uden for EU og til at understøtte eksisterende eksportstøttefacilite-
ter. Det inkluderer bl.a. øget fokus på rådgivning i SMV’ers håndtering af
standarder og regulativer samt beskyttelse af intellektuelle ejendomsret-
tigheder i tredjelande. Øget internationalt industrisamarbejde foreslås end-
videre iværksat for at reducere forskelle i den industrielle erhvervsregule-
ring mellem EU og de vigtigste handelsmarkeder.
4) Fremme af rammebetingelser for virksomheders konkurrenceevne og bæ-
redygtighed i EU
Kommissionen foreslår, at der ydes støtte til initiativer, der styrker virksomhe-
dernes konkurrenceevne og bæredygtighed i form af forbedrede erhvervs-
fremmepolitikker i EU. Dette inkluderer bl.a. udveksling af bedste praksis po-
litikker blandt EU’s medlemsstater og øget fokus på at adressere nye internati-
onale aspekter i EU’s konkurrenceevnepolitik.
Der foreslås ligeledes initiativer, der skal stimulere udviklingen af nye marke-
der, produkter og services inden for de mest konkurrencedygtige forretnings-
modeller og værdikæder i den europæiske industri. Desuden foreslås støtte til
udviklingen af infrastruktur, perspektivrige klynger, virksomhedsnetværk samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061565_0005.png
5/8
en udbygning af EU’s initiativer inden for turisme og nye forretningskoncepter
for forbrugsvarer.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget forventes behandlet af Europa-Parlamentets udvalg for Industri,
Forskning og Energi (ITRE-udvalget).
5.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionens fremhæver, at forslaget er på linje med Lissa-
bontraktaten, idet fokus særligt er rettet mod markedssvigt, der bedst håndteres
på EU-niveau. Kommissionen lægger i forslaget ikke op til, at de foreslåede
EU-initiativer skal erstatte nationale tiltag. De skal derimod tilføje en europæ-
isk dimension og tilskynde til øget koordination og tværnationalt samarbejde.
Programmet er et fællesskabsinstrument, der viderefører en række af de eksi-
sterende initiativer fra CIP, der bl.a. støtter tiltag i medlemsstaterne, udbredel-
se af bedste praksis i EU og fremme af adgang til finansiering via Den Euro-
pæiske Investeringsfond (EIF). Ansvaret herfor deles mellem Kommissionen
og medlemsstaterne.
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at nærhedsprincip-
pet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget er en del af den flerårige finansielle ramme, som fastlægger loftet
for EU's udgifter i perioden 2014-20. Forslaget har dermed statsfinansielle
konsekvenser, idet det samlede udgiftsniveau for perioden 2014-2020 har
direkte betydning for størrelsen af de årlige budgetter og dermed for det
danske EU-bidrag. De 2,522 mia. euro (ca. 18,74 mia. kr.), der er afsat i
Kommissionens forslag vil, med den eksisterende EU budgetfinansierings-
nøgle, føre til et dansk bidrag i størrelsesordenen 378 mio. kr.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061565_0006.png
6/8
Forslaget til COSME forventes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske
konsekvenser.
COSME har til formål at styrke SMV’ernes vækst og konkurrenceevne i EU.
En fortsættelse af indsatsen inden for de forventede indsatsområder må således
forventes at styrke de generelle rammevilkår for små og mellemstore virksom-
heder, adgangen til finansiering og forbedre den europæiske iværksætterkultur.
Det må samlet set forventes at bidrage til styrket økonomisk vækst og produk-
tivitet i EU.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 15. december 2011.
DI, Dansk Standard (DS), LO, Dansk Byggeri og Finansrådet støtter forslagets
målsætning og bakker alle op om programmet med visse bemærkninger. DA
har ingen bemærkninger til forslaget.
DI støtter Kommissionens målsætninger om at forbedre mindre og mellemsto-
re virksomheders vækstmuligheder (MMV’er). DI understreger samtidig vig-
tigheden af, at der foretages en tættere koordination mellem europæiske initia-
tiver og eksisterende regionale og nationale initiativer, så evt. dobbeltarbejde
og ineffektiv udnyttelse af ressourcerne undgås. DI fremhæver følgende anbe-
falinger til COSME:
DI opfordrer til, at initiativer under COSME implementeres så tæt på
virksomheden som muligt for at sikre tilstrækkeligt højt fagligt niveau
og kritisk masse.
DI støtter, at COSME understøtter forbedrede rammevilkår for især
MMV’er – særligt i forhold til at sikre et velfungerende indre marked og
en effektiv regulering. DI efterspørger dog mere ambitiøse mål for
Kommissionens målsætninger for reduktion af de administrative byrder
og anbefaler, at målene suppleres med et nettoreduktionsmål.
DI støtter, at der via COSME arbejdes for at styrke iværksætteriet og
øge antallet af iværksættere i Europa. DI ønsker i den forbindelse, at
målsætningerne suppleres med konkrete mål for stigning i både iværk-
sættere og vækstiværksættere.
DI støtter, at en stor andel af midlerne i COSME er afsat til de finansiel-
le instrumenter og opfordrer Kommissionen til at følge finansieringssi-
tuationen nøje og om nødvendigt øge instrumenternes andel i det samle-
de program.
Desuden anbefaler DI, at der i tillæg med etablering af en lånegaranti-
og egenkapitalfacilitet også etableres en mezzaninkapitalfacilitet for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061565_0007.png
7/8
øge MMV’ers finansieringsmuligheder og gøre EU’s finansielle instru-
menter attraktiv for en større kreds af virksomheder.
DI støtter, at EU understøtter virksomhedernes adgang til det indre mar-
ked og markederne uden for EU – særligt via fjernelse af handelshin-
dringer. DI opfordrer i den forbindelse, at nye initiativer i COSME ko-
ordineres med det eksisterende SOLVIT-initiativ.
DI forholder sig skeptisk over for at udvide Enterprise Europe Netvær-
ket (EEN) til også at omfatte rådgivning og information om internatio-
nale forhold. DI opfordrer til, at EEN fokuserer på eksisterende kerneak-
tiviteter frem for at udvide erhvervsserviceaktiviteterne, idet det øger ri-
siko for overlap med aktiviteter på lokalt, regionalt og nationalt plan. DI
anbefaler, at der arbejdes for at kvalificere EEN’s eksisterende aktivite-
ter, udbrede kendskabet til netværket og forbedre kundetilfredsheden.
DS støtter forslagets indsats for at styrke de europæiske SMV’ers konkurren-
ceevne og eksportpotentiale. DS påpeger, at standarder ofte er forudsætningen
for, at SMV’erne har mulighed for at afsætte deres produkter eller services på
såvel det europæiske som det globale marked. DS støtter, at der via finansie-
ringen af Enterprise Europe Netværket specifikt fremhæves støtte til SMV’er,
hvad angår standarder i andre bestemte tredjelande. DS ønsker endvidere, at
videndeling, rådgivning og igangsættelse af projekter i forbindelse med im-
plementering og anvendelse af standarder generelt styrkes i COSME-
programmet.
LO støtter forslaget og opfordrer til, at der gennemføres en grundig evaluering
af nuværende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) og ses
på værdien af andre relevante tiltag, inden der igangsættes et nyt program.
Dansk Byggeri støtter forslaget og fremhæver behovet for at lette virksomhe-
dernes adgang til finansiering, som vurderes at være mere aktuelt, end da nu-
værende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) blev igang-
sat. Desuden fremhæver Dansk Byggeri, at reduktion af virksomheders admi-
nistrative byrder fortsat bør have fokus.
Finansrådet støtter Kommissionens målsætning om at fremme SMV’ers ad-
gang til kapital, men påpeger, at man i stedet for at etablere nye finansielle in-
strumenter bør kanalisere eventuelle nye EU-midler ind i eksisterende nationa-
le ordninger, som eksempelvis Vækstfonden, der efter Finansrådets vurdering
fungerer tilfredsstillende.
Finansrådet støtter i udgangspunktet forslaget om at etablere en europæisk lå-
nefacilitet og fremhæver, at eventuelle europæiske risikodelingsmodeller får
en karakter, som aflaster nationale pengeinstitutters kapitalkrav. Finansrådet
støtter ligeledes etableringen af en europæisk egenkapitalfacilitet, der efter rå-
dets vurdering kan bidrage til at skabe vækst i SMV’erne, da markedet for
venturekapital og mezzaninkapital endnu ikke er udbygget tilstrækkeligt. Des-
uden ønsker Finansrådet, at procedurer for tildeling af vækstkaution forenkles,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061565_0008.png
8/8
og at der er lige adgang for alle medlemsstater til at anvende programmets fi-
nansieringsinstrumenter.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage positivt imod Kommissionens pro-
gramudspil. Det forventes desuden at være et udbredt ønske, at programmet
adresserer SMV’ernes behov i den europæiske økonomi, og at der er klare sy-
nergier med de andre EU-programmer og eksisterende nationale erhvervs-
fremmeaktiviteter. Endelig forventes turisme at være genstand for en uddy-
bende debat, da en række medlemsstater ser området som et nationalt anlig-
gende.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er generelt positivt stemt over for målsætningen om at styrke eu-
ropæiske virksomheders konkurrenceevne og bæredygtighed, fremme af
iværksætterkulturen og forbedre SMV’ers vækst og adgang til finansiering i
den europæiske union.
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at initiativer i COSME har en
tydelig EU-merværdiskabende effekt, gennemføres effektivt, ikke overlap-
per med øvrige EU-programmer, samordnes med eksisterende nationale til-
tag, styrker erhvervslivets europæiske rammebetingelser og fremmer nye
innovationsformer i erhvervslivet. For så vidt angår instrumenter, der er ret-
tet
mod
at
forbedre
adgangen
til
finansiering,
bør administrationsomkostningerne ved at få adgang til ordningerne ikke
hindre aktører i mindre medlemsstater i at søge disse.
Da programmet er en del af den flerårige finansielle ramme for 2014-2020
er det regeringens holdning, at forhandlingerne om programmet ikke bør
have præjuridicerende virkning i forhold til forhandlingerne om den fleråri-
ge finansielle ramme.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt udvalget til orientering den 30. november 2011.