Miljøudvalget 2011-12
KOM (2011) 0876 Bilag 1
Offentligt
1097817_0001.png
NOTAT
Vandplaner og Havmiljø
J.nr. NST-049-00196
Ref. SPE/LMU/japed(dep)
Den 27. marts 2012
GRUNDNOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPA-UDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF og direktiv 2008/105/EF for så vidt angår
prioriterede stoffer inden for vandpolitikken
(forslag til direktiv om ændring af direktiv om
miljøkvalitetskrav)
KOM(2011) 876 endelig.
Resume
Kommissionens forslag til ændring af vandrammedirektivet og direktivet om miljøkvalitetskrav
reviderer listen over prioriterede stoffer og fastsætter øvre grænser (miljøkvalitetskrav) for
koncentrationer af prioriterede stoffer i overfladevand. Miljøkvalitetskravene fastsættes for vand
og/eller biota, afhængigt af stoffernes egenskaber. Forslaget identificerer desuden nye prioriterede
farlige stoffer, hvis udledning på længere sigt skal bringes til ophør.
For allestedsnærværende persistente, bioakkumulerbare og toksiske prioriterede stoffer, som vil
forekomme i vandmiljøet i lang tid fremover, selv om udledninger bringes til ophør, giver forslaget
medlemslandene mulighed for en differentieret rapportering af overvågningsresultater, så eventuelle
forbedringer i forhold til andre stoffer ikke overskygges. Medlemslandene kan også reducere
omfanget af overvågningen af disse stoffer.
Endelig skal der ifølge forslaget oprettes en observationsliste med stoffer, som skal overvåges med
henblik på at forbedre vidensgrundlaget for senere revisioner af listen over prioriterede stoffer.
Forslagets miljøkvalitetskrav vurderes generelt at kunne overholdes i Danmark, om end der i ferske
vandområder lokalt må forventes overskridelser for diclofenac og 17-beta-østradiol (E2). I vandløb
med lille vandføring må der tillige forventes lokale overskridelser af krav for bly og blyforbindelser,
nikkel og nikkelforbindelser og 17-alfa-ethinyløstradiol (EE2). Forslaget vurderes ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes at have
positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget har lovgivningsmæssige
konsekvenser.
1. Status
Kommissionen sendte den 31. januar 2012 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 192 og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den
almindelige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Formandskabet forventer at sætte sagen på dagsordenen til rådsmøde (miljø) den 11. juni 2012.
2. Formål og indhold
Kommissionens forslag ændrer vandrammedirektivet (direktiv 2000/60/EF) og direktiv om
miljøkvalitetskrav (direktiv 2008/105/EF). Det overordnede formål med forslaget er revision af
listen over prioriterede stoffer i vandrammedirektivets bilag X gennem udpegning af nye
prioriterede stoffer og fastsættelse af øvre grænser (miljøkvalitetskrav) for koncentrationer af
prioriterede stoffer i overfladevand (vandet i vandløb, søer og kystvande) og biota (levende
organismer). De prioriterede stoffer er forurenende stoffer og grupper af stoffer, som udgør en
væsentlig risiko for vandmiljøet eller via vandmiljøet.
Vandrammedirektivets udgangspunkt er, at der i 2015 skal være opnået god tilstand, herunder god
kemisk tilstand, i alt overfladevand, medmindre særlige forhold gør sig gældende. De nye miljø-
kvalitetskrav, som fastsættes med forslaget, definerer sammen med miljøkvalitetskrav i anden EU-
lovgivning, herunder direktiv om miljøkvalitetskrav (direktiv 2008/105/EF), hvad der forstås ved
god kemisk tilstand og vil indgå i grundlaget for revision og ajourføring af vandplaner og indsats-
programmer i 2015.
Forslaget indeholder følgende elementer:
Listen over prioriterede stoffer i vandrammedirektivets bilag X revideres i overensstemmelse
med samme direktivs artikel 16 gennem udpegning af femten nye prioriterede stoffer, hvoraf
seks samtidig identificeres som prioriterede farlige stoffer, og gennem identificering af to
prioriterede farlige stoffer blandt de 33 eksisterende prioriterede stoffer.
Ligeledes i overensstemmelse med vandrammedirektivets artikel 16 fastsættes miljøkvalitets-
krav for koncentrationer i overfladevand og/eller biota (levende organismer) af de nye
prioriterede stoffer, og miljøkvalitetskrav for koncentrationer i overfladevand af ti eksisterende
prioriterede stoffer fastsat i direktiv om miljøkvalitetskrav opdateres på baggrund af ny viden.
For tre af sidstnævnte ti stoffer fastsættes endvidere miljøkvalitetskrav for koncentrationer i
biota. Miljøkvalitetskravene for koncentrationer i vand fastsættes som årlige gennemsnits-
koncentrationer og/eller som maksimalt tilladelige koncentrationer, henholdsvis til beskyttelse
mod kroniske effekter ved langtidseksponering og til beskyttelse mod direkte og akutte miljø-
effekter ved korttidseksponering. Miljøkvalitetskravene for koncentrationer i biota gælder for
fisk, dog fastsættes der tillige miljøkvalitetskrav for koncentrationer af polyaromatiske hydro-
carboner (PAH) i krebs, blæksprutter og bløddyr. For bly og blyforbindelser og for nikkel og
nikkelforbindelser fastsættes endelige miljøkvalitetskrav, idet miljøkvalitetskravene fastsat i
direktiv om miljøkvalitetskrav kun havde foreløbig karakter.
Det fastsættes, at hvis medlemslandene vælger at overvåge forekomsten af prioriterede stoffer i
en anden matrix (vand, sediment eller biota) end angivet i forslaget for det enkelte stof, skal de
anvende relevante miljøkvalitetskrav fastsat i forslaget for pågældende stoffer og matricer eller
nationalt fastsætte miljøkvalitetskrav, der sikrer samme beskyttelsesniveau som miljøkvalitets-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1097817_0003.png
kravene fastsat i forslaget. Den anvendte analysemetodes ydeevne skal for den valgte matrix
opfylde mindstekravene fastlagt i artikel 4 i direktiv 2009/90/EF om analysekvalitet eller være
væsentligt bedre end den metode, der anvendes for den i forslaget angivne matrix.
Det fastsættes, at opdaterede vandplaner, jf. vandrammedirektivets artikel 13(7), skal indeholde
oplysninger om kvantifikationsgrænser for de anvendte analysemetoder og oplysninger om de
anvendte analysemetoders ydeevne i forhold til mindstekravene i artikel 4 i direktiv om
analysekvalitet. Det fastsættes endvidere, at de opdaterede vandplaner skal indeholde
oplysninger om eventuel overvågning af forekomsten af prioriterede stoffer i en anden matrix
(vand, sediment eller biota) end den, som forslaget fastsætter miljøkvalitetskrav for, jf.
ovenfor, herunder oplysninger om eventuelle miljøkvalitetskrav fastsat nationalt i den
forbindelse
1
samt dokumentation for det dermed fastlagte beskyttelsesniveau og de anvendte
analysemetoders ydeevne.
Otte prioriterede farlige stoffer eller grupper af stoffer opfører sig som ”allestedsnærværende”
persistente, bioakkumulerbare og toksiske stoffer (PBT-stoffer), som i lang tid fremover på
grund af deres egenskaber kan forekomme i koncentrationer over de fastsatte miljøkvalitets-
krav, selv om udledningen af dem er ophørt. For disse stoffer og stofgrupper fastsættes, at
medlemslandene i præsentationen af overvågningsresultater, jf. vandrammedirektivets bilag V,
kan supplere med kort, der viser kemisk tilstand særskilt for henholdsvis disse stoffer og
stofgrupper og for de øvrige prioriterede stoffer. Derved kan medlemslandene i præsentationen
vise de forbedringer i vandområdernes kemiske tilstand, som måtte være opnået i forhold til de
øvrige prioriterede stoffer, men som ellers i præsentationen ville overskygges af forekomsten
af PBT-stoffer. Det fastsættes endvidere, at medlemslandene kan overvåge forekomsten af det
enkelte PBT-stof mindre hyppigt end ellers fastsat i vandrammedirektivets bilag V og
direktivet om miljøkvalitetskrav, hvis overvågningen i øvrigt er repræsentativ, og der er
fastlagt en statistisk robust
baseline
for forekomsten af stoffet i vandmiljøet, som dækker
mindst én vandplanperiode (seks år).
Det fastsættes, at Kommissionen skal udarbejde en observationsliste over stoffer, for hvilke der
på EU-niveau skal indsamles overvågningsdata med henblik på at understøtte fremtidig
udpegning af prioriterede stoffer. Observationslisten skal på intet tidspunkt omfatte mere end
25 stoffer eller stofgrupper, som udvælges blandt stoffer eller stofgrupper, for hvilke
tilgængelig viden indikerer, at de kan udgøre en væsentlig risiko for vandmiljøet eller via
vandmiljøet. Medlemslandene skal overvåge forekomsten af hvert enkelt stof på observations-
listen på udvalgte repræsentative lokaliteter over en periode på mindst et år, startende senest tre
måneder efter, at stoffet er optaget på listen. Medlemslandene skal som gennemsnit udvælge
mindst én overvågningslokalitet pr. 15.000 km
2
. Resultater af overvågningen skal rapporteres
til Kommissionen senest atten måneder efter, at stoffet er optaget på listen, og derefter hver
tolvte måned så længe stoffet forbliver på listen. Udarbejdelse af observationslisten skal ifølge
forslaget ske via delegerede retsakter, mens tekniske retningslinjer for overvågning og for
rapportering af overvågningsresultater kan fastsættes via gennemførelsesretsakter.
1
Oplysninger om nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav i anden matrix end fastsat i direktiv om miljøkvalitetskrav er
hidtil rapporteret til Kommissionen og de øvrige medlemslande via Udvalget om Vandrammedirektivet, som er nedsat i
medfør af vandrammedirektivets artikel 21. De opdaterede vandplaner skal ifølge vandrammedirektivet rapporteres til
Kommissionen senest tre måneder efter deres offentliggørelse, første gang 22. marts 2016 og derefter hvert sjette år.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1097817_0004.png
De femten nye prioriterede stoffer/stofgrupper omfatter:
stoffer, der anvendes i plantebeskyttelsesmidler: aclonifen, bifenox, cypermethrin, dicofol,
heptachlor/heptachlorepoxid og quinoxyfen,
stoffer, der anvendes i biocidholdige produkter: cybutryn, dichlorvos og terbutryn
industrikemikalier: perfluoroktansulfonsyre og derivater heraf (PFOS) og
hexabromcyclododekaner (HBCDD),
biprodukter ved forbrænding: dioxin og dioxinlignende forbindelser (PCB'er),
farmaceutiske præparater: 17-alfa-ethinylestradiol (EE2), 17-beta-østradiol (E2)
2
og
diclofenac.
Nye miljøkvalitetskrav
For fjorten af de nye prioriterede stoffer/stofgrupper (dicofol, PFOS, quinoxyfen, aclonifen, bifenox,
cybutryn, cypermethrin, dichlorvos, HBCDD, heptachlor/heptachlorepoxid, terbutryn, EE2, E2 og
dichlofenac) fastsættes miljøkvalitetskravene som krav til den årlige gennemsnitskoncentration i
overfladevand. For alle stofferne/stofgrupperne på nær tre (EE2, E2 og diclofenac) fastsættes
miljøkvalitetskravene tillige som krav til den maksimale koncentration i overfladevand.
For fire af stofferne/stofgrupperne (dicofol, PFOS, HBCDD og heptachlor/heptachlorepoxid)
fastsættes desuden krav til den maksimale koncentration i biota (fisk). For en af de nye prioriterede
stofgrupper (dioxin og dioxinlignende forbindelser) fastsættes der alene krav til den maksimale
koncentration i biota (fisk).
For ti tidligere udpegede prioriterede stoffer/stofgrupper (anthracen, bromerede diphenylethere,
fluoranthen, hexachlorbenzen, hexachlorbutadien, bly og blyforbindelser, kviksølv og kviksølv-
forbindelser, naphthalen, nikkel og nikkelforbindelser samt PAH) revideres de eksisterende
miljøkvalitetskrav fastsat i direktiv om miljøkvalitetskrav.
Prioriterede farlige stoffer
Med forslaget identificeres to tidligere udpegede prioriterede stoffer, henholdsvis DEHP og
trifluralin, samt seks af de nye prioriterede stoffer/stofgrupper, henholdsvis dicofol, PFOS,
quinoxyfen, dioxiner og dioxinlignende forbindelser, HBCDD samt heptachlor/heptachlorepoxid,
som prioriterede farlige stoffer, for hvilke udledningerne skal bringes til ophør (se nedenfor).
Allestedsnærværende PBT-stoffer
De allestedsnærværende PBT-stoffer, for hvilke forslaget fastsætter særlige bestemmelser om
overvågning og præsentation af overvågningsresultater, er henholdvis bromerede diphenylethere,
kviksølv og kviksølvforbindelser, PAH, tributyltinforbindelser, PFOS, dioxiner og dioxinlignende
forbindelser, HBCDD og heptachlor/heptachlorepoxid.
2
17-beta-østradiol (E2) er et naturligt forekommende kønshormon, som dannes i og udskilles fra mennesker, husdyr og
vilde dyr. Stoffet indgår tillige i syntetiske hormonprodukter. Naturlig udskillelse af E2 fra mennesker og dyr står for
omkring 90 pct. af udledningerne til overfladevand. Farmaceutisk anvendelse af E2 står for mindre end 10 pct. af de
samlede udledninger; af denne mængde udgør E2 fra p-piller ca. 10 pct.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ingen nye EU-foranstaltninger
Kommissionen skal ifølge vandrammedirektivets artikel 16 revidere listen over prioriterede stoffer
(direktivets bilag X) mindst hvert fjerde år og fremlægge forslag til:
miljøkvalitetskrav,
foranstaltninger til progressiv reduktion af udledninger, emissioner og tab af prioriterede
stoffer og
foranstaltninger til standsning eller udfasning af udledninger, emissioner og tab af prioriterede
farlige stoffer inden for tyve år efter en vedtagelse af forslagene.
Kommissionen har i relation hertil begrænset forslaget til revision af listen over prioriterede stoffer
og fastsættelse af miljøkvalitetskrav. Kommissionen har anført, at konkrete og eventuelle yderligere
foranstaltninger til regulering af forureningen overlades til medlemslandene, som derved kan vælge
den mest effektive måde at opfylde miljømålene på under hensyn til de lokale forhold.
Kommissionen har bl.a. henvist til, at EU-lovgivning vedrørende kontrol af godkendelse og
markedsføring af kemikalier, plantebeskyttelsesmidler, biocider og veterinærmedicin indeholder
mekanismer, der er egnede til at kontrollere anvendelserne og emissionerne af de fleste prioriterede
stoffer på EU-plan (fx evaluering, begrænsning og godkendelse). Kommissionen finder, at disse
eksisterende mekanismer bør anvendes, før der udvikles andre, og at de i princippet bør være
tilstrækkelige til at sikre opfyldelse af målene i vandrammedirektivet.
Ifølge vandrammedirektivets artikel 16(8) har medlemslandene på den baggrund pligt til selv at
fastlægge og gennemføre de nødvendige foranstaltninger for de vigtigste kilder til udledninger,
baseret på bl.a. overvejelser om alle tekniske reduktionsmuligheder, med henblik på progressiv
reduktion af forurening med prioriterede stoffer og standsning eller udfasning af emissioner,
udledninger og tab af prioriterede farlige stoffer, jf. vandrammedirektivets artikel 4(1)(a)(iv).
Nationale foranstaltninger kan navnlig iværksættes over for udledninger og tilførsler af forurenende
stoffer til vandmiljøet fra specifikke kilder, hvorimod begrænsning af forureninger fra diffuse kilder,
herunder forurening, som hidrører fra stoffer i produkter, oftest er afhængig af EU-reguleringen.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionens nærhedsvurdering
Som følge af vandforureningens grænseoverskridende karakter og anvendelsen af mange
forurenende stoffer på tværs af Unionen, bør der ifølge Kommissionen fastsættes fælles miljø-
kvalitetskrav for stoffer, som udgør en væsentlig risiko for vandmiljøet eller via vandmiljøet. Ud
over et ensartet beskyttelsesniveau sikres derved også mere ens vilkår, end hvis kun nogle få
medlemslande fastsætter miljøkvalitetskrav, eller hvis de nationale miljøkvalitetskrav er vidt
forskellige.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringens nærhedsvurdering
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Miljøkvalitetskrav for vandmiljøet er i Danmark fastsat i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1022
af 25. august 2010 om miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til udledning af forurenende
stoffer til vandløb, søer eller havet (bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav). Bekendtgørelsen
fastsætter regler om udledning af forurenende stoffer, herunder de prioriterede stoffer. Bekendt-
gørelsen omhandler både stoffer med EU-fastsatte miljøkvalitetskrav og stoffer med nationalt
fastsatte miljøkvalitetskrav. Listen over prioriterede stoffer samt miljøkvalitetskrav for forurenende
stoffer, herunder de prioriterede stoffer, fremgår af bilag til bekendtgørelsen.
Regler om overvågning af miljøfarlige forurenende stoffer er fastsat i Miljøministeriets bekendt-
gørelse nr. 1434 af 6. december 2009 om overvågning af overfladevand, grundvand, beskyttede
områder og om naturovervågning i internationale naturbeskyttelsesområder mv. med senere
ændringer (bekendtgørelse om overvågning). Med bekendtgørelsen er fastsat regler bl.a. om
udformning af programmer for overvågning af overfladevand og grundvand, om overvågningsnettet
og om overvågningsfrekvenser.
Regler om analysekvalitet er fastsat i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 900 af 17. august 2011
om kvalitetskrav til miljømålinger. Med bekendtgørelsen er fastsat regler om bl.a. analysekvalitet
for målinger for kemisk analyse og kontrol af grundvands og overfladevands tilstand, sedimenter og
biota (levende organismer) til brug for overvågningen efter de programmer, der er udarbejdet efter
regler i ovennævnte bekendtgørelse om overvågning.
Regler om præsentation af overvågningsresultater er fastsat i Miljøministeriets bekendtgørelse nr.
1433 af 6. december 2009 om fastsættelse af miljømål for vandløb, søer, kystvande, overgangsvande
og grundvand (bekendtgørelse om fastsættelse af miljømål). Med bekendtgørelsen er fastsat regler
om bl.a. udformning af kort, der viser overfladevandområdernes kemiske tilstand, som bestemmes af
forekomsten af prioriterede stoffer.
Regler om indholdet af vandplaner er fastsat i bilag 2 til miljømålsloven. Bilaget er efter lovens
vedtagelse blevet ændret ved Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 863 af 28. juni 2010 om ændring
af bilag 2 til miljømålsloven om indholdet af vandplanen og om indholdet af indsatsprogrammet mv.
med senere ændringer (bekendtgørelse om ændring af bilag 2 til miljømålsloven).
Kommissionens forslag vil medføre behov for ændringer i ovennævnte bekendtgørelser. I bekendt-
gørelsen om miljøkvalitetskrav skal listen over prioriterede stoffer ændres i henhold til den
reviderede liste i forslaget, og de nye miljøkvalitetskrav, som fastsættes med forslaget, skal indføjes.
I bekendtgørelsen om overvågning skal indføjes regler om valg af overvågningsmatrix, om
overvågningsfrekvenser for allestedsnærværende PBT-stoffer, om overvågning af stoffer på en
observationsliste og om rapportering af resultater heraf. I bilag 1 til bekendtgørelsen om kvalitets-
krav til miljømålinger skal indføjes krav til analysekvalitet for nye prioriterede stoffer. I bekendt-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1097817_0007.png
gørelsen om fastsættelse af miljømål skal indføjes regler om supplerende kort, der viser kemisk
tilstand særskilt henholdsvis for allestedsnærværende PBT-stoffer og -stofgrupper og for øvrige
prioriterede stoffer. I bilag 2 til miljømålsloven, jf. bekendtgørelsen om ændring af bilag 2 til
miljømålsloven, skal indføjes regler om oplysninger i opdaterede vandplaner om analysemetoder,
overvågning og nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav.
Som følge af, at forslaget ikke indeholder foranstaltninger på EU-niveau til opfyldelse af vand-
rammedirektivets miljømål, kan der blive behov for i dansk lovgivning at fastsætte bestemmelser,
der etablerer supplerende nationale foranstaltninger.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionens konsekvensvurdering
3
, som ledsager forslaget, vedrører medlemslandene under et.
Kommissionen har i vurderingen opsummeret omkostningerne ved forslaget således:
Yderligere omkostninger for offentlige myndigheder til overvågning.
Omkostninger for offentlige myndigheder og private virksomheder - som sandsynligvis gives
videre til forbrugerne - for yderligere renseanlæg til byspildevand til fjernelse af nikkel og E2,
for industrien til begrænsning af industrielle punktkildeudledninger af nikkel, og for husdyr-
avlere til etablering af trådhegn med henblik på at holde dyr væk fra vandløb for derigennem at
reducere udledning af E2 til vand (nogle af disse omkostninger vil dog ifølge Kommissionen
kunne falde ind under anden lovgivning).
De foreløbigt ukendte, men sandsynligvis ikke-væsentlige, mulige omkostninger ved at erstatte
quinoxyfen, hvis ikke godkendelsen under lovgivning om plantebeskyttelsesmidler under alle
omstændigheder trækkes tilbage. Omkostningerne kan, afhængigt af erstatningsproduktet,
ramme producenter af henholdsvis aktivstoffer og de færdige plantebeskyttelsesmidler, land-
brugere og/eller forbrugere.
Omkostninger i forbindelse med observationslisten.
Kommissionen peger i konsekvensvurderingen på, at forslaget også vil have nyttevirkninger,
herunder bl.a.:
Harmoniseringen af miljøkvalitetskrav for flere stoffer vil give mere lige vilkår for
virksomhederne i de forskellige medlemslande.
Der kan forventes besparelser på overvågning af allestedsnærværende PBT-stoffer, som kan
investeres i at forbedre informationsgrundlaget for kommende prioriteringsrunder, dvs.
observationslisten.
Forslaget vil efter Kommissionens vurdering ikke have konsekvenser for EU-budgettet.
Kommissionen har ikke opgjort omkostninger og nyttevirkninger konkret. Kommissionen påpeger,
at analysen af omkostninger og nyttevirkninger er forbundet med en række usikkerheder, som
bunder i usikkerhed i forhold til omfanget af overskridelser i de enkelte medlemslande af de
foreslåede miljøkvalitetskrav, usikkerhed i forhold til foranstaltninger til opfyldelse af kravene,
herunder kravene om ophør af udledninger af prioriterede farlige stoffer, inkomplette produktions-
3
SEC(2011) 1547 final (foreligger kun på engelsk).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og forbrugsdata, begrænsede eller manglende oplysninger om omkostninger ved begrænsning af
udledning fra renseanlæg og industrielle punktkilder, begrænsede oplysninger om muligheder for og
effekt af substitution af stoffer samt vanskeligheder ved at kvantificere nyttevirkningerne og koble
dem til indsatsen over for de enkelte stoffer.
Kommissionens vurdering af omkostninger og nyttevirkninger er efter Naturstyrelsens opfattelse
både meningsfuld og dækkende ud fra en overordnet betragtning, men den er ikke på alle punkter
retvisende i forhold til Danmark.
Muligheder for overholdelse af nye miljøkvalitetskrav (årlig gennemsnitskoncentration)
De foreslåede miljøkvalitetskrav er for bromerede diphenylethere, fluoranthen, naphtalen/ferskvand,
PAH, EE2 og E2/saltvand strengere end de krav, der gælder i Danmark i dag. For både bromerede
diphenylethere og PAH, som er PBT-stoffer, jf. ovenfor, kan de foreslåede krav blive vanskelige at
overholde. For fluoranthen kan forventes lokale overskridelser af de foreslåede krav; den gældende
EU-lovgivning forventes at kunne nedbringe udledninger yderligere, men måske ikke tilstrækkeligt.
For EE2 forventes de foreslåede krav generelt at kunne overholdes, men lokale overskridelser kan
ikke udelukkes, specielt ved spildevandsudledninger til vandløb med lille vandføring. For naphtalen/
ferskvand og E2/saltvand forventes ingen overskridelser af de foreslåede krav.
For anthracen svarer de foreslåede miljøkvalitetskrav til de gældende danske krav, som generelt
overholdes. For hexachlorbenzen, hexachlorbutadien og kviksølv ophæves de eksisterende
miljøkvalitetskrav for årlige gennemsnitskoncentrationer i vand, idet de er vurderet ikke at være
anvendelige på grund af stoffernes hydrofobiske karakter. For hexachlorbenzen og hexachlor-
butadien opretholdes de hidtidige krav til koncentrationen af stofferne i biota (fisk). For kviksølv får
medlemslandene mulighed for at tage hensyn til de naturlige baggrundskoncentrationer, når de
vurderer overvågningsresultater i forhold til det i øvrigt uændrede krav til kviksølvkoncentrationen i
biota (fisk).
For naphtalen/saltvand er det foreslåede miljøkvalitetskrav lempeligere end det gældende danske
krav, som generelt overholdes. Tilsvarende er miljøkvalitetskravene foreslået for bly og bly-
forbindelser, for nikkel og nikkelforbindelser og for E2/ferskvand lempeligere end gældende danske
krav. For bly og blyforbindelser forventes foranstaltninger i medfør af eksisterende EU-lovgivning
generelt at kunne sikre overholdelse af de foreslåede krav, om end der vil kunne ske overskridelser
ved udledning til vandløb med lille vandføring. For nikkel og nikkelforbindelser forventes kun få
overskridelser af de foreslåede krav, også her fortrinsvis ved udledning til vandløb med lille vand-
føring. For E2 må der forventes lokale overskridelser af miljøkvalitetskravet i ferske vandområder.
For naphtalen/saltvand er det foreslåede miljøkvalitetskrav også lempeligere end det gældende EU-
krav, mens de foreslåede miljøkvalitetskrav for bly og blyforbindelser og for nikkel og nikkel-
forbindelser omvendt er strengere end de hidtil gældende EU-krav. Ændringerne i forhold til de
hidtidige EU-krav er foreslået på baggrund af en revurdering ud fra et forbedret datagrundlag og ny
viden i øvrigt, herunder også i forhold til det grundlag, som de gældende danske krav er baseret på.
For nikkel og nikkelforbindelser foreligger de endelige konklusioner på risikovurderingerne endnu
ikke, og Kommissionen har derfor foreslået et foreløbigt krav til den årlige gennemsnits-
koncentration i ferskvand på 4 µg/l.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For de resterende stoffer/stofgrupper, for hvilke forslaget fastsætter miljøkvalitetskrav, er der ikke i
dag fastsat sådanne krav hverken i EU eller nationalt i Danmark. Dicofol, quinoxyfen, dichlorvos,
heptachlor og heptachlorepoxid samt terbutryn forekommer formentlig ikke i det danske vandmiljø.
For PFOS må forventes overskridelser af miljøkvalitetskravet for biota (fisk), og der vil eventuelt
også i ferske vandområder kunne være lokale overskridelser af kravet til koncentrationen i vand. For
dioxiner og dioxinlignende forbindelser vil overskridelse af miljøkvalitetskravet for biota (fisk)
måske kunne forekomme, især som følge af tidligere udledninger. For både PFOS og dioxiner og
dioxinlignende forbindelser forventes gældende EU-lovgivning på sigt at kunne sikre overholdelse
af de foreslåede miljøkvalitetskrav.
For aclonifen og bifenox foreligger der ingen konkret viden om forekomst i det danske vandmiljø,
mens begrænset overvågning i vandmiljøet har påvist forekomster af cypermethrin. Gældende EU-
lovgivning vil næppe kunne nedbringe eventuelle udledninger af aclonifen, bifenox og cypermethrin
yderligere og vil dermed næppe heller sikre overholdelse af miljøkvalitetskravene i fald, de er
overskredet.
Heller ikke for HBCDD og diclofenac foreligger der konkret viden om forekomst i det danske
vandmiljø; HBCDD forventes dog ikke at forekomme i koncentrationer af betydning, mens der for
diclofenac må forventes overskridelser af miljøkvalitetskravet i ferske vandområder. For cybutryn
forventes miljøkvalitetskravet generelt overholdt, om end der vil kunne være lokale overskridelser i
marine områder som følge af gamle forureninger.
Muligheder for ophør af udledninger af nye prioriterede farlige stoffer
For trifluralin, dicofol, quinoxyfen og heptachlor/heptachlorepoxid antages kravet om ophør af
udledninger at være opfyldt i dag. For PFOS og for dioxiner og dioxinlignende forbindelser
forventes foranstaltninger i medfør af eksisterende EU-lovgivning at kunne sikre ophør af
udledninger. For HBCDD forventes foranstaltninger i medfør af EU’s kemikalielovgivning REACH
at kunne bringe udledningerne tæt på ophør.
For DEHP forventes foranstaltninger i medfør af eksisterende EU-lovgivning at reducere
udledningerne yderligere, men der kan blive behov for yderligere foranstaltninger. Danmark har i
EU-regi fremsat forslag om forbud mod anvendelse af stoffet i kombination med tre andre phthalater
indendørs og hvor der kan opstå hudkontakt.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at medføre årlige merudgifter i størrelsesordenen 600.000 kr. til den statslige
overvågning af overfladevandområdernes tilstand for så vidt angår nye prioriterede stoffer, som ikke
hidtil har været omfattet af det statslige overvågningsprogram, og for så vidt angår forekomsten i
overfladevand af stoffer, som til enhver tid er omfattet af en observationsliste.
Forslaget vurderes endvidere at medføre en engangsudgift i størrelsesordenen 1.000.000 kr. til en
undersøgelse til afklaring af forekomsten af de nye prioriterede stoffer, hvis forekomst i det danske
vandmiljø der ikke i dag foreligger tilstrækkelig viden om. Forslaget vurderes ikke at reducere
omkostninger til overvågning af allestedsnærværende PBT-stoffer.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Omkostningerne finansieres inden for Miljøministeriets allerede eksisterende budgetramme.
Vurderingen af forslagets statsfinansielle konsekvenser er foreløbige.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen har i sin konsekvensvurdering anført, at med undtagelse af quinoxyfen, der som
ovenfor nævnt ikke er relevant i en dansk sammenhæng, er alle stofferne, som forslaget identificerer
som prioriterede farlige stoffer, reguleret gennem anden EU-lovgivning og i nogle tilfælde inter-
nationale konventioner på en måde, der på sigt skulle sikre ophør af udledninger. Identificeringen af
nye prioriterede farlige stoffer forventes derfor ikke at påvirke forbrugere og producenter væsentligt
ud over
baseline
(dvs. ud over, hvad der følger af den eksisterende EU-lovgivning).
Kommissionen anfører videre, at forslaget for øvrige nye prioriterede stoffer og for eksisterende
prioriterede stoffer, for hvilke de gældende miljøkvalitetskrav skærpes, kan nødvendiggøre
foranstaltninger ud over
baseline
i medfør af anden EU-lovgivning, men det er ikke muligt at
forudsige de dermed forbundne omkostninger. Kommissionen påpeger, at socioøkonomiske
faktorer, og herunder miljømæssige faktorer, skal tages i betragtning i forbindelse med god-
kendelsesprocedurer under EU-lovgivning om kemikalier (REACH), biocider og plante-
beskyttelsesmidler.
For så vidt angår omkostninger forbundet med eventuelle nationale foranstaltninger i medlems-
landene, kan der være store variationer afhængigt af de lokale forhold. Kommissionen erindrer i den
forbindelse om, at medlemslandene har mulighed for at gøre brug af undtagelsesbestemmelserne i
vandrammedirektivets artikel 4(4) om fristforlængelse og 4(5) om fastsættelse af mindre strenge
mål, hvis direktivets betingelser herfor i øvrigt er opfyldt.
Kommissionen vurderer endelig, at indvirkningerne på EU’s virksomheder bliver forholdsvis små,
og at virksomhedernes konkurrenceevne ikke vil blive påvirket hverken individuelt eller for
Unionen som helhed.
Naturstyrelsen vurderer, at forslaget i Danmark vil kunne medføre udgifter for visse borgere til
lokale, målrettede forbedringer af spildevandsrensning til nedbringelse af udledning af diclofenac.
Vurderingen af forslagets samfundsøkonomiske konsekvenser er foreløbige.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i almindelig høring den 2. februar 2012 til 38 relevante myndigheder og
interessenter. Der var ved høringsfristens udløb den 1. marts 2012 modtaget høringssvar fra DI -
Dansk Industri og fra DANVA - Dansk Vand- og Spildevandsforening. Derudover har Advokat-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rådet, Forbrugerrådet og FSR - Danske Revisorer meddelt enten, at de ikke har bemærkninger eller,
at de ikke har mulighed for eller finder grundlag for at udtale sig i sagen.
DANVA påpeger, at kontrol ved kilden og begrænset anvendelse af prioriterede stoffer er en mere
bæredygtig og omkostningseffektiv løsning end energikrævende
end of pipe-løsninger
fx på rense-
anlæg. Substituering bør prioriteres forud for rensning. Hvad angår menneskeskabte kemikalier,
herunder lægemidler, bør udvikles strategier med henblik på reduceret anvendelse, fx gennem øget
forbrugerbevidsthed, returordninger for ubrugt medicin og uddannelse.
DANVA påpeger videre, at de vigtigste kilder til EE2 og E2 er landbrugspraksis og byspildevand,
og at miljøkvalitetskravene for disse stoffer ligger inden for et koncentrationsinterval, som kan
findes i renset spildevand fra renseanlæg. DANVA finder, at miljømæssige aspekter og tekniske
aspekter vedrørende renseteknologier taler for, at det er for tidligt at udpege disse stoffer som
prioriterede stoffer. DANVA finder derudover, at Kommissionens konsekvensanalyse er
utilstrækkelig, og mener ikke, at den retfærdiggør de mulige høje omkostninger til avancerede
renseteknologier.
DI angiver at være tilfreds med, at miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken reguleres på EU-
niveau. DI finder det desuden vigtigt, at direktiver implementeres og håndhæves ensartet i hele EU.
DI har ikke bemærkninger til udvælgelsen af de konkrete stoffer, men antager, at der ligger solide,
faglige begrundelser bag.
7. Forhandlingssituationen
Rådets miljøgruppe har drøftet forslaget på møder henholdsvis 13. februar og 15. marts 2012.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i behovet for revision af
listen over prioriterede stoffer, for fastsættelse af miljøkvalitetskrav for de med forslaget udpegede
nye prioriterede stoffer og for revurdering af miljøkvalitetskrav for tidligere udpegede prioriterede
stoffer. Regeringen vil senere fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget for
Folketinget.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11