Udenrigsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0881 Bilag 1
Offentligt
KOM (2011) 0881 - Bilag 1
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om konsulær beskyttelse af unionsborgere i
udlandet, KOM (2011) 881.
1. Baggrund
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til nyt direktiv om konsulær beskyt-
telse af unionsborgere i udlandet, der skal erstatte den nuværende rådsbeslutning 95/533/EF
om konsulær beskyttelse. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 20. december 2011.
Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 23 i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF), hvorefter Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure og efter høring af Europa-
Parlamentet kan vedtage direktiver om koordinations- og samarbejdsforanstaltninger inden for
det konsulære område. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
2. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med direktivet at sikre en national lovgivningsmæssig opfølgning på den
eksisterende traktatmæssige forpligtelse for EU-medlemsstaterne til at yde konsulær bistand til
ikke-repræsenterede EU-borgere i tredjelande. Det bemærkes for god ordens skyld, at konsulær
bistand i denne sammenhæng ikke omhandler behandling af ansøgninger om visum, og dermed
ikke de aktuelle problemer med repræsentationsaftaler på visumområdet, men som anført i di-
rektivet, bistand i forbindelse med anholdelse eller tilbageholdelse, ofre for forbrydelser, alvor-
lig ulykke eller alvorlig sygdom, dødsfald, hjælp til og hjemtransport i nødsituationer og behov
for nødpas. Ifølge Kommissionen er den kortfattede ordlyd af traktatens artikel ikke tilstrække-
lig til at sikre en effektiv ret med konkret indhold, herunder da der er forskel på national lov-
givning og praksis med hensyn til det grundlæggende begreb konsulær beskyttelse af unions-
borgere, hvis medlemsstat ikke er repræsenteret. Ifølge Kommissionen vil direktivet ikke på-
lægge EU-medlemsstaterne nye forpligtelser, men vil alene sikre ikke-diskrimination af ikke-
repræsenterede EU-borgere i forhold til landets egne borgere.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelser foreligger endnu ikke.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at konsulær beskyttelse for ikke-repræsenterede EU-borgere
per definition vedrører en grænseoverskridende dimension, hvorefter unionsborgeres rettighe-
der udstrækkes uden
for EU’s grænser.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da mulighe-
derne for at sikre konsistens i samarbejdet og koordinationen mellem EU-medlemsstaterne
bedst kan sikres på EU-plan. Regeringen kan således tilslutte sig Kommissionens betragtninger.
5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark har ikke en selvstændig konsulær lovgivning. Der indgår alene en kort formulering
1
kom (2011) 0881 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om konsulær beskyttelse af unionsborgere i udlandet
om konsulær bistand i Lov om Udenrigstjenesten. En vedtagelse af direktivet i den nuværende
form vil derfor medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning f.eks. i form af ny lovgivning,
ændret lovgivning eller en ny bekendtgørelse.
6. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for institutionelle spørgsmål, hvilket ikke gav an-
ledning til bemærkninger.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Spørgsmålet har endnu ikke været formelt drøftet i Rådet, og offentlige tilkendegivelser fra de
andre medlemsstater synes ikke at foreligge.
Det er forventningen, at nogle EU-medlemsstater vil være meget kritiske over for direktivfor-
slaget, mens andre EU-medlemsstater vil se direktivet som en mulighed for yderligere at styrke
det konsulære samarbejde og på den måde forbedre den konsulære bistand til deres borgere.
Kritikken bunder bl.a. i, at nogle medlemsstater i dag anser konsulær bistand som en service til
borgerne og ikke som en rettighed. Derudover forventes en bekymring fra nogle EU-medlems-
stater om, at direktivet vil pålægge disse lande ekstra krav og udgifter qua deres repræsentation i
mange tredjelande og dermed højere konsulært serviceniveau. Nogle EU-medlemsstater vil evt.
arbejde for en højere grad af forankring af den konsulære bistand hos EU-delegationerne ved at
flytte ansvaret for bistanden til ikke-repræsenterede EU-borgere fra EU-landenes ambassader til
EU-delegationerne. Det bemærkes, at Kommissionen ikke lægger op til en styrket konsulær
rolle til EU-delegationerne.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens grundlæggende holdning er fortsat, at Den Fælles Udenrigstjeneste på længere sigt
bør få en større rolle på det konsulære område til gavn for nødstedte EU-borgere i udlandet
mhp. en mere rationel ressourceudnyttelse og bedre service for borgerne. Regeringen vil derfor
arbejde for, at EU-delegationerne i størst mulig udstrækning og inden for rammerne af retsak-
ten om oprettelse af Den Fælles Udenrigstjeneste understøtter tilvejebringelse af konsulær bi-
stand til EU-borgerne.
Regeringen finder samtidig, at retsgrundlaget for det eksisterende konsulære EU-samarbejde
baseret på gensidig bistand fra de nationale repræsentationer har vist sig at være tilstrækkeligt
også i forhold til ikke-repræsenterede EU-borgere i tredjelande. Der ses derfor ikke umiddelbart
særskilt behov for de foreslåede nye retligt bindende bestemmelser. Regeringen vil foretrække,
at det eksisterende praktiske samarbejde videreføres på det eksisterende grundlag.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
2