Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0883 Bilag 2
Offentligt
1078269_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Anerkendelsesdirektivet
Revideret notat. Ændringer markeret med fed.
1.
Resumé
Kommissionen har den 19. december 2011 fremlagt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2005/36/EF om an-
erkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (KOM(2011)883 endelig.
Bedre kendt som anerkendelsesdirektivet. Forslaget er oversendt til Rådet
den 11. januar 2012 i dansk sprogversion.
Det overordnede formål med revisionen af anerkendelsesdirektivet er at ef-
fektivisere proceduren for anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
med henblik på at fjerne barrierer for arbejdskraftens frie bevægelighed i
EU og sikre en styrkelse af det indre marked.
Forslaget forventes at ville kræve tilpasning af den gældende danske lov-
givning, som implementerer det gældende anerkendelsesdirektiv. Forslaget
skønnes derudover at kunne få statsfinansielle konsekvenser.
2.
Baggrund
EU-reglerne for anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer er fast-
sat i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september
2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, også kendt
som ”anerkendelsesdirektivet”. Det gældende anerkendelsesdirektiv be-
rører på EU-plan omkring 4700 lovregulerede erhverv, fordelt i omkring
800 erhvervsgrupper, og i Danmark berører direktivet omkring 120 lov-
regulerede erhverv.
Forslaget til en revision af anerkendelsesdirektivet er fremsat med hjemmel
i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, artikel 53, stk. 1 og
artikel 62, hvorefter Europa-Parlamentet og Rådet kan udstede direktiver og
forordninger, der er nødvendige for at gennemføre arbejdskraftens frie be-
vægelighed, direktiver om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser, certi-
fikater og andre kvalifikationsbeviser og direktiver om samordning af natio-
nale bestemmelser om adgangen til at optage og udøve selvstændig er-
hvervsvirksomhed.
Det gældende anerkendelsesdirektiv indebærer for medlemsstaternes stats-
borgere, at de har ret til at udøve et erhverv som selvstændig eller lønmod-
tager i en anden medlemsstat end den, hvori de har opnået deres erhvervs-
mæssige kvalifikationer. Beslutningsproceduren fremgår af traktatens artikel
294 (tidl. artikel 251 i TEF), hvor der henvises til den almindelige lovgiv-
ningsprocedure med henblik på vedtagelse af retsakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0002.png
2/33
Direktivet gælder for EU/EØS-statsborgere og for statsborgere i lande,
som EU har indgået aftale med om anvendelse af direktivet. Direktivet
gælder for fysiske personer, som er fuldt kvalificerede til at udøve deres
erhverv i et EU/EØS-land, og som ønsker at arbejde som selvstændige
eller som arbejdstagere i en anden medlemsstat eller lande, som EU har
indgået aftale med om anvendelse af direktivet inden for et erhverv, som
er lovreguleret i landet.
Anerkendelsesdirektivet fastsætter reglerne for varig erhvervsudøvelse
(etablering) og for midlertidig og lejlighedsvis erhvervsudøvelse (tjene-
steydelser) på tværs af grænserne i EU/EØS.
Forslaget til en revision af anerkendelsesdirektivet er bl.a. udarbejdet på
grundlag af resultaterne af ex-post evalueringen jf. direktivets artikel 60. stk.
2, og en række undersøgelser
1
.
Under evalueringen blev der identificeret behov for en forenkling af eksiste-
rende regler til gavn for borgere, bedre integration af erhvervene i Det Indre
Marked og styrkelse af tilliden til anerkendelsessystemet.
Forslaget udgør et af de tolv nøgleinitiativer i Europa-Kommissionens ”Akten
for det indre marked”
2
, som er en pakke, der skal skabe vækst og job i EU.
3.
Formål og indhold
Det gældende anerkendelsesdirektiv regulerer borgernes ret til at få anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer med henblik på at udøve lovregule-
rede erhverv i medlemsstaterne, på samme vilkår som gælder for landets egne
statsborgere.
Det overordnede formål med revisionen af direktivet er at identificere kon-
krete behov for og foretage ændringer i direktivet, så det i højere grad kan
bidrage til fjernelse af barrierer for arbejdskraftens frie bevægelighed i EU,
og dermed bidrage til at skabe vækst og job i EU.
Indeholdt i Europa-Kommissionens direktivforslag er en række konkrete ho-
risontale emner, som har til formål at bidrage til fjernelse af barrierer for ar-
bejdskraftens frie bevægelighed i EU og til styrkelse af indre marked:
Indførelse af et europæisk erhvervspas (Professional Card)
Forslaget om indførelse af erhvervspas er et nyt forslag, der har til formål at
forenkle eksisterende anerkendelsesprocedurer til gavn for borgere og at ef-
fektivisere kompetente myndigheders anerkendelsesarbejde.
Det foreslås bl.a., at erhvervspas udstedes som et elektronisk certifikat, at
udstedelsen af et erhvervspas bliver en frivillig ordning for borgere, og at
1
Dokumenter vedr. evaluering af anerkendelsesdirektivet:
http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/policy_developments/evaluation_en.htm
2
Akten for det indre marked:
http://ec.europa.eu/internal_market/smact/index_da.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/33
erhvervspasset i fremtiden kan anvendes ved både den faste etablering og
den midlertidige og lejlighedsvise tjenesteudøvelse.
Indeholdt i forslaget er et initiativ om at mobilisere hjemlandet med henblik
på at lette anerkendelsesarbejdet i værtslandet. Forslaget begrundes med, at
det vil være hjemlandet, der er i besiddelse af de relevante oplysninger om
ansøgeren, eftersom hjemlandet udsteder uddannelsesbeviser, autorisations-
beviser m.v. og som er i besiddelse af oplysninger om kravene til erhvervs-
udøvelse i hjemlandet.
Det foreslås, at tjenesteydere, som ikke er omfattet af reglerne om forudgå-
ende kontrol, jf. direktivets artikel 7.4 får verificeret ansøgningen om er-
hvervspas samt får oprettet og valideret deres erhvervspas af den kompeten-
te myndighed i hjemlandet. Erhvervspas foreslås at have gyldighed i 2 år.
Det foreslås endvidere, at tjenesteydere, som er omfattet af den forudgående
kontrol, jf. direktivets artikel 7.4, samt erhvervsudøvere, som ønsker at etab-
lere sig (søger om værtslandets autorisation) får verificeret ansøgningen og
oprettet deres erhvervspas af den kompetente myndighed i hjemlandet, og at
den endelige validering af erhvervspasset, som fører til udøvelse af det lov-
regulerede erhverv, udføres af værtslandet.
Indre Markeds Informationssystem (IMI) skal være "back office" for
de myndigheder i medlemsstaterne, der arbejder med erhvervspasset
Med henblik på effektivisering og forenkling af procedurerne i tilknytning
til behandling af ansøgninger om erhvervsmæssig anerkendelse, herunder
oprettelse og validering af erhvervspas, foreslås de allerede tilgængelige IT-
systemer, eksempelvis IMI, at blive udnyttet fuldt ud. Konkret foreslås en
forkortelse af sagsbehandlingsfrister for ansøgninger, der er ledsaget af er-
hvervspasset.
IMI-systemet, som allerede i dag bruges af kompetente myndigheder, vurde-
res at have skabt større tillid samt bedre og mere effektivt samarbejde mel-
lem de europæiske myndigheder. Som følge af det styrkede samarbejde mel-
lem medlemsstaternes myndigheder, foreslås, at IMI bliver brugt som myn-
dighedernes "back office", hvor ansøgernes dokumenter opbevares, og hvor
oprettelse og validering af erhvervspas bliver udført.
Det foreslås tillige, at Europa-Kommissionen vedtager gennemførelsesrets-
akter, jf. Traktatens artikel 291, med henblik på at sikre tekniske specifika-
tioner og nødvendige foranstaltninger, integritet, fortrolighed og rigtighed af
informationer, som er indeholdt i erhvervspasset og i IMI-filen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0004.png
4/33
Revision af omfanget af lovregulerede erhverv i medlemsstaterne,
med udgangspunkt i traktatens regler om diskriminationsforbud og
medlemsstaternes hensyn til at regulere adgang til udøvelse af visse
erhverv
Formålet med forslaget om revision af omfanget af lovregulerede erhverv er
at sikre større gennemsigtighed og berettigelse for de regulerede erhverv
gennem bestemte kvalifikationskrav, som stilles i medlemsstaterne.
Indeholdt i forslaget er således et krav til medlemsstaterne om at oplyse Eu-
ropa-Kommissionen om de eksisterende lovregulerede erhverv i medlems-
staterne og gennemføre en "screening" af disse.
Screeningen forslås at bestå af en undersøgelse af den nationale lovgivning
for at konstatere, hvorvidt der til lovreguleringen af erhvervene i medlems-
staterne kan knyttes nogle objektive kriterier, som diskriminationsforbud,
offentlig interesse, nødvendighed, eller andre almene hensyn i medlemssta-
terne.
Senest ved udgangen af gennemførelsesperioden vedrørende implemente-
ring af direktivet skal udarbejdes en rapport om resultaterne af screeningen
og medlemsstaternes intentioner om en eventuel ændring i reguleringen.
Rapporterne foreslås forelagt alle medlemsstater med en høringsfrist på seks
måneder. Det foreslås, at Europa-Kommissionen herefter udarbejder en rap-
port, som forelægges for de nationale koordinatorer for direktivet, inden
rapporten sendes til Rådet og Europa-Parlamentet.
Ifølge forslaget bør dette følges op af en gensidig evaluering hver andet år.
Indførelse af regler for delvis adgang til udøvelse af lovregulerede
erhverv, som implementerer EF-domstolens retspraksis på området
3
Forskellen inden for et bestemt erhverv i to medlemsstater kan være så stor,
at erhvervsudøvere er nødt til at gennemgå hele uddannelsesprogrammet i
værtsmedlemsstaten for at kompensere for forskellene i de tilsvarende kvali-
fikationskrav i værtslandet. Da EU-domstolen fik forelagt denne problem-
stilling, udviklede Domstolen princippet om delvis adgang. Domstolen fast-
slog således, at medlemsstaterne under visse betingelser skal tillade delvis
udøvelse af erhvervet efter anmodning fra erhvervsudøveren. Dette princip
foreslås inkorporeret i anerkendelsesdirektivet.
3
Sag C- 330/039:
http://curia.europa.eu/juris/showPdf.jsf?text=&docid=57969&pageIndex=0&doclang=DA&mode=doc&dir=&occ
=first&part=1&cid=45322
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/33
Kravet om 2 års erhvervserfaring inden for ikke-lovregulerede er-
hverv kan fraviges, hvis der er tale om følgeskab med forbrugere, der
ønsker at vælge en tjenesteyder fra hjemlandet
2-årsreglen i det gældende direktivs artikel 5, stk.1, er generelt accepteret,
fordi den beskytter forbrugerne i medlemsstater, hvor et erhverv er lovregu-
leret, og hvor erhvervet ikke er lovreguleret i hjemlandet. Forslaget til en
revision af anerkendelsesdirektivet handler derfor om forbrugere, som rejser
fra deres hjemland til en anden medlemsstat og som ikke ønsker at vælge en
erhvervsudøver i den medlemsstat, de rejser til, men en erhvervsudøver fra
den medlemsstat, de kommer fra (eksempelvis en gruppe turister, der har
valgt en turistfører i det land, de kommer fra). I så fald har den pågældende
erhvervsudøver ikke nogen kontakt med lokale forbrugere i værtsmedlems-
staten, men kun til den konkrete forbruger, der selv har valgt ham. Et krav
om forudgående anmeldelse ville således synes unødvendigt. Forbrugernes
valgmuligheder vil efter forslaget være begrænset i tilfælde, hvor den of-
fentlige sundhed eller sikkerhedsmæssige risici for forbrugerne retfærdiggør
det.
Indførelse af ”Common Training Frameworks”
Det foreslås, at faglige organisationer kan forelægge forslag til Europa-
Kommissionen om en fælles prøve. En ”Indre Markeds test” eller et fælles
uddannelsesprogram (”Common Training Frameworks”) med henblik på, at
erhvervsudøvere, som består prøven eller er i besiddelse af de bestemte ud-
dannelseskvalifikationer, bliver berettigede til automatisk anerkendelse af
deres kvalifikationer.
Indførelsen af ordningen kræver, at mindst ni medlemsstater kan acceptere
ordningen. Medlemsstater, som ikke ønsker at deltage i ordningen, underret-
ter Europa-Kommissionen om, hvorvidt disse medlemsstater vil forbeholde
sig ret til at anvende de gældende udligningsforanstaltninger (krav om eg-
nethedsprøve eller prøvetid, som forudsætning for anerkendelse), når dette
er nødvendigt.
Obligatorisk anvendelse af Indre Markeds Informationssystem (IMI)
og indførelse af en ”alert system” for sundhedsfaglige erhverv
Ovennævnte foreslås med henblik på at styrke det administrative samarbej-
de mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder. Samarbejde mellem
medlemsstater via IMI er allerede daglig praksis, og medlemsstaternes
myndigheder udveksler relevante oplysninger om ansøgernes erhvervsmæs-
sige kvalifikationer, lovlig etablering i hjemlandet m.v., jf. direktivets arti-
kel 8 og artikel 56. I dag er dette imidlertid ikke obligatorisk for de kompe-
tente myndigheder, for så vidt angår erhvervsudøvere, hvis aktiviteter ikke
er omfattet af servicedirektivet.
I forslaget til en revision af anerkendelsesdirektivet foreslås det, at de kom-
petente myndigheder i et medlemsland skal være forpligtet til at advare
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0006.png
6/33
kompetente myndigheder i alle andre medlemslande, hvis en person i sund-
hedssektoren har fået forbud mod at udøve sit erhverv af en offentlig myn-
dighed eller en domstol.
Udvidelse af servicedirektivets Kvikskranker til at omfatte alle pro-
fessioner, således at alle kan ansøge om erhvervsmæssig anerken-
delse via de Kvikskranker, der er blevet oprettet under servicedirek-
tivet
Det foreslås, at alle borgere, der ønsker at få deres erhvervsmæssige kvalifi-
kationer anerkendt, bør kunne henvende sig de Kvikskranker (Point of Sing-
le Contact), som er oprettet i henhold til servicedirektivet i stedet for at skul-
le gå fra den ene offentlige instans efter den anden. Ved Kvikskranken vil
borgerne kunne få al information om de dokumenter m.v., der er nødvendi-
ge for at få deres kvalifikationer anerkendt, og de vil også her kunne foreta-
ge alle online-anerkendelsesekspeditioner.
Beføjelse til Europa-Kommissionen om at vedtage almengyldige ik-
ke-lovgivningsmæssige retsakter, jf. Traktatens artikel 290
Det foreslås, at Europa-Kommissionen fremover skal kunne udbygge eller
ændre visse ikke-væsentlige bestemmelser i anerkendelsesdirektivet i over-
ensstemmelse med Traktatens artikel 290 om ”delegerede retsakter”. Hidtil
har dette skullet udøves efter komitologisystemet, jf. artikel 58 i det gæl-
dende direktiv. Det er eksempelvis tale om muligheden for at foretage en
teknisk opdatering af direktivets bilag IV, V og VIII, at opdatere informati-
oner om varigheden af enkelte uddannelser (overgang til ETCS normerings-
system), om uddannelsestitler, uddannelsesinstitutioner m.v.
Europa-Kommissionens direktivforslag indeholder endvidere en række sek-
torspecifikke emner:
Direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer indeholder
en række harmoniserede minimumskrav til uddannelse af læger, tandlæger,
sygeplejersker med ansvar for den almene sundheds- og sygepleje, jorde-
mødre, farmaceuter, dyrlæger og arkitekter. Disse minimumsuddannelses-
krav har dannet grundlag for automatisk anerkendelse i mange år, men fore-
slås opdateret og moderniseret, ikke mindst på grund af den videnskabelige
og teknologiske udvikling.
Blandt de sektorspecifikke emner om den automatiske anerkendelsesordning
for denne persongruppe er bl.a. forslag om:
En mere klar og effektiv notifikationsprocedure, når en medlemsstat
ønsker at få optaget en ny eller redigeret en eksisterende uddannel-
sestitel i bilag V til direktivet
Indeholdt i forslaget er en beskrivelse af notifikationsproceduren samt et
forslag om, at notifikationerne ledsages af en rapport om uddannelsernes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/33
overensstemmelse med minimumuddannelseskrav i direktivet. Rapporten
foreslås at blive udarbejdet af et i medlemsstaten udpeget kompetent organ,
eksempelvis et akkrediteringsorgan.
Forhøjelse af adgangskrav til optagelse på sygeplejerske- og jorde-
moderuddannelsen fra den eksisterende 10 års almene skolegang til
12 års forudgående almen skolegang
Efter det gældende direktiv er adgangskravet for optagelsen på sygeplejer-
ske- og jordemoderuddannelsen mindst 10 års almen skolegang. Områderne
har dog udviklet sig væsentligt i de sidste tre årtier: Sundhedspleje i lokal-
området, brug af komplekse behandlinger og teknologi, som udvikler sig lø-
bende, forudsætter, at sygeplejersker er i stand til at udføre mere selvstæn-
digt arbejde. Forslaget afspejler tillige det reelle adgangskrav for sygepleje-
uddannelsen i størstedelen af medlemsstaterne.
Superviseret praktisk erfaring af henholdsvis 2-1 års varighed efter
en afsluttet arkitektuddannelse af henholdsvis 4-5 års varighed
Uddannelseskravene på 4 års akademiske studier for arkitekter, som er defi-
neret i artikel 46 i direktivet, er et minimum, idet medlemsstaterne og uni-
versiteterne gerne må anvende højere standarder ved uddannelse af fremti-
dige arkitekter. I mange medlemsstater udbyder universiteterne således i dag
studier på mindst 5 år på arkitektuddannelsen.
Med forslaget tages spørgsmålet om prøvetid under kvalificeret fagmands
ansvar op, da dette er et aspekt af arkitektuddannelsen, som allerede er an-
erkendt i flere medlemsstater, som betragter dette som et væsentligt element
i uddannelsen af arkitekter.
Vedtages forslaget vil det således tage mindst 6 år (4+2 eller 5+1) at blive
fuldt kvalificeret arkitekt i EU, og dette vil altid omfatte prøvetid under kva-
lificeret fagmands ansvar.
Muligheden for meritoverførsel for dele af speciallægeuddannelser,
hvor uddannelserne overlapper hinanden
Det gældende direktiv giver ringe mulighed for anerkendelse af tidligere
undervisning som en del af uddannelseskurser, som - i hvert fald - er på et
niveau, der svarer til uddannelsen i et givent speciale. Dette er især relevant
for specialer, som udspringer af intern medicin eller almen kirurgi. Hvis en
læge har fulgt en speciallægeuddannelse og efterfølgende følger en anden
speciallægeuddannelse, skal denne efter gældende ret i princippet følge det
komplette uddannelsesprogram for det andet speciale helt fra begyndelsen.
Med henblik på at forbedre muligheder for anerkendelse, foreslås at give
medlemsstaterne mulighed for at give delvis dispensation fra dele af special-
lægeuddannelsen, hvis den pågældende del af uddannelsen allerede er gen-
nemført i forbindelse med et andet speciallægeuddannelsesprogram.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0008.png
8/33
Muligheden for oprettelse af visse læge- og tandlægespecialer, når
specialet findes i en tredjedel af medlemsstater
Den automatiske anerkendelse kan i øjeblikket kun udvides til nye specialer,
hvis specialet eksisterer i mindst 2/5 af medlemsstaterne. Europa-
Kommissionen vurderer, at denne grænse kan skabe en hindring for innova-
tion og begrænse mulighederne for at indsætte nye medicinske specialer i
direktivet. Derfor foreslår Europa-Kommissionen, at grænsen for det kræ-
vede antal medlemsstater sættes ned fra 2/5 til 1/3.
Forslaget til en revision af anerkendelsesdirektivet indeholder endvidere
emner, som har til formål at klargøre visse bestemmelser i direktivet, med
henblik på præcisering af borgernes rettigheder og pligter i forhold til direk-
tivet:
Muligheden for, at en EU/EØS-borger, som kommer fra en medlems-
stat, hvor erhvervet ikke er lovreguleret, kan få sin autorisationsan-
søgning behandlet og anerkendt efter reglerne i direktivet
Hvis en erhvervsudøver ønsker at flytte fra et land, hvor hverken hans er-
hverv eller hans uddannelse er lovreguleret, til et land hvor erhvervet er re-
guleret, kan værtslandet kræve, at erhvervsudøver beviser, at den pågælden-
de har opnået den relevante erhvervserfaring af 2 års varighed i løbet af de
sidste 10 år (kravet gælder både for midlertidig mobilitet og for etablering).
Hvis ”2-årsregelen” ikke er opfyldt, kan ansøgeren efter gældende ret ikke
få behandlet sin autorisationsansøgning efter reglerne i direktivet, men efter
traktatreglerne om etableringsfrihed (hvorefter værtslandet kan kræve, at an-
søgeren supplerer sine uddannelseskvalifikationer).
Det foreslås, at der gives adgang til at få behandlet autorisationsansøgningen
efter direktivet, hvis følgende betingelser er opfyldt: 1) det fremgår af ansø-
gerens uddannelsesbevis, at pågældende er uddannet til at udøve sit erhverv
i hjemlandet og 2) uddannelsesbeviset er udstedt af en kompetent myndig-
hed i uddannelseslandet.
Mulighed for medlemsstaterne til at stille specifikke krav om eg-
nethedsprøve og brug af ”notar” titel inden for notarerhvervet
Med forslaget kan medlemsstaterne stille et krav om, at notarer, som ønsker
at etablere sig i medlemsstaterne, aflægger en egnethedsprøve.
Endvidere foreslås, at notarer, som i værtslandet leverer tjenesteydelser mid-
lertidig og lejlighedsvis, ikke kan udfærdige dokumenter, der i henhold til
værtslandets lovgivning kræver et stempel, under den faglige titel fra hjem-
landet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/33
Afklaring af krav om bestemte sprogkompetencer, især for sundheds-
personer
Det foreslås bl.a., at kontrol af sprogkompetencer for sundhedspersoner,
som er arbejdstagere, kan udføres efter anmodning fra nationale organisati-
oner, som i værtslandet repræsenterer arbejdsgivere, der ansætter sundheds-
personale. I tilfælde af selvstændige sundhedspersoner, kan kontrollen udfø-
res efter anmodning fra relevante patientorganisationer i værtslandet.
Muligheden for at dimittender kan få anerkendt en ”traineeship” fra
en anden medlemsstat efter reglerne i direktivet
Det gældende anerkendelsesdirektiv gælder ikke for personer, som har af-
sluttet deres studier, men ikke er fuldt kvalificerede til selvstændig udøvelse
af deres erhverv.
EU-domstolen præciserede imidlertid i
Morgenbesser-sagen,
at reglerne i
Traktaten om fri bevægelighed gælder for sådanne sager, og at medlemssta-
ter ikke principielt kan forhindre personer i at gennemføre en lønnet prøve-
tid under kvalificeret fagmands ansvar, hvis de giver deres egne borgere
mulighed for dette. Det foreslås på den baggrund, at medlemsstater skal
sammenligne ansøgerens kvalifikationer med de kvalifikationer, der kræves
nationalt, med henblik på at vurdere, om de kan anerkendes.
Det foreslås videre, at direktivet præciserer, at oprindelseslandet ikke prin-
cipielt kan nægte at anerkende en praktikanttjeneste alene med den begrun-
delse, at den blev gennemført i udlandet.
Afklaring og opdatering af former for erhvervsvirksomhed, oplistet i
direktivets bilag IV
Inden for områderne, som er oplistet i bilag IV (eksempelvis håndværk,
handel og industri) afhænger automatisk anerkendelse af to betingelser: 1) et
vist antal års erfaring, som varierer i henhold til aktiviteten, og 2) en klar
identifikation af den erhvervsmæssige aktivitet baseret på bilag IV i direkti-
vet. I øjeblikket henviser bilag IV til FNs ”International Standard Industrial
Classification of All Economic Activities” (ISIC) nomenklatur, som for
nogle områder kan dateres helt tilbage til 1950'erne og 1960'erne, og som
derfor ikke er opdateret.
Bilag IV foreslås at blive opdateret af Europa-Kommissionen i overens-
stemmelse med forslagets regler om delegerede retsakter.
En fokuseret rådgivnings- og vejledningsfunktion fra medlemsstaternes kon-
taktpunkter for direktivet (”assistance centers”)
Det foreslås, at de nuværende kontaktpunkter bliver de såkaldte ”assistance
centers”, som fortsat skal bistå borgere, som ønsker at søge om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. Samarbejdet mellem assistance
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0010.png
10/33
centers foreslås formaliseret og styrket, så der opnås tættere samarbejde
mellem disse centre og mellem centrene og kompetente myndigheder og
medlemsstaternes Kvikskranke, der blev oprettet under servicedirektivet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget vil blive behandlet i Europa-Parlamentets udvalg for Indre Marked
og Forbrugerbeskyttelse (IMCO). Det forventes, at IMCO gennemfører en
offentlig høring af forslaget og offentliggør en rapport omkring sommeren
2012.
IMCO har den 26. oktober 2011 offentliggjort en betænkning om moderni-
sering af anerkendelsesdirektivet
4
. Indeholdt i betænkningen er bidrag fra
Europa-Parlamentets udvalg for Beskæftigelse og Sociale Anliggender
(EMPL) og udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI).
I betænkningen anbefaler udvalget bl.a., at der sker en forenkling af eksiste-
rende anerkendelsesprocedurer til gavn for borgere, en ajourføring af visse
eksisterende bestemmelser, en opgradering af den offentlige sundhed og
sikkerhed samt en integration af erhvervsudøvere og øget tillid i systemet.
Som opfølgning på gennemførelsen af anerkendelsesdirektivet har IMCO
den 25. oktober 2010 offentliggjort sit eget studie, som indeholder seks
konkrete anbefalinger til forbedring af systemerne for erhvervsmæssig aner-
kendelse med henblik på fjernelse af barrierer for arbejdskraftens frie bevæ-
gelighed
5
. Samtidig har IMCO gennemført en høring og en workshop for
repræsentanter for medlemsstaternes parlamenter. Folketinget har den 29.
september 2010 skriftligt besvaret høringen
6
.
5.
Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen finder, at direktivforslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, da forslaget kun indeholder bestemmelser, der er
nødvendige for at nå målet om at sikre medlemsstaternes statsborgere ret til
at udøve et erhverv som selvstændig eller lønmodtager i en anden medlems-
stat end den, hvori de har erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer.
Sådanne bestemmelser kan efter Europa-Kommissionens opfattelse kun
fastlægges på fællesskabsplan.
Regeringen skønner, at formålet med forslaget kun vil kunne opfyldes ved, at
der fastsættes fælleseuropæiske regler for anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer. Dette fordi, at sikring af EU-borgernes traktatfastede ret til
etablering og udveksling af tjenesteydelser på tværs af EU's grænser skønnes
at kræve fælleseuropæiske regler om anerkendelse af erhvervsmæssige kvali-
fikationer.
4
Betænkning om gennemførelse af direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(2011/2024(INI)):
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2011-
0373+0+DOC+XML+V0//DA
5
IMCOs studie vedrørende forbedring af systemerne for erhvervsmæssig anerkendelse:
http://www.europarl.europa.eu/activities/committees/studies/download.do?language=da&file=32751
6
Folketingets besvarelse af IMCOs høring:
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/c099ccbc/09567.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0011.png
11/33
6.
Gældende dansk ret
Direktiv 2005/36/EF er gennemført ved lov nr. 123 af 13. februar 2007 om
forenkling af adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv i Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 189 af 12. februar 2010 om adgang til udøvelse af
visse erhverv i Danmark og med bekendtgørelse nr. 575 af 1. juni 2011 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. Hermed er den retti-
dige, overordnede gennemførelse af direktiv 2005/36/EF sikret.
Indeholdt i ovennævnte lovgivning er bestemmelser, som sammen med den
respektive lovgivning for det enkelte erhverv, sikrer gennemførelsen af
samtlige obligatoriske regler i direktivet. Loven og bekendtgørelsen inde-
holder tillige bestemmelser, som åbner for gennemførelse af direktivets dis-
positive regler. Loven trådte i kraft den 1. oktober 2007, og bekendtgørelsen
trådte i kraft den 20. oktober 2007 og er senest blevet ændret med ikrafttræ-
den den 15. juni 2011.
Direktivet er tillige gennemført i omkring 100 love og bekendtgørelser for
de lovregulerede erhverv, der er berørt af direktivet.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil kræve tilpasning af den danske lovgivning,
som implementerer anerkendelsesdirektivet, jf. lovbekendtgørelse nr. 189 af
12. februar 2010 om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark og be-
kendtgørelse nr. 575 af 1. juni 2011 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer m.v.
Derudover kan det - afhængig af lovgivningens konkrete udformning - være
nødvendigt at ændre i den lovgivning, der regulerer enkelte erhverv.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes at have begrænsede statsfinansielle konsekvenser forbun-
det med bl.a. anvendelsen af IMI i forbindelse med udstedelse af erhverv-
spas og udvidelsen af kvikskranken til at omfatte alle lovregulerede erhverv,
som er omfattet af anerkendelsesdirektivet. Det konkrete omfang af de be-
grænsede statsfinansielle konsekvenser skal analyseres nærmere.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at et revideret anerkendelsesdirektiv kan bidrage til fjernelse
af barrierer for arbejdskraftens frie bevægelighed i EU og til skabelse af fle-
re job i EU og på den måde kunne have positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0012.png
12/33
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke i sig selv at have administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
10.
Høring
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering har den 21. decem-
ber 2011 sendt Europa-Kommissionens direktivforslag i høring i Speci-
aludvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med
frist den 11. januar 2012.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering har modtaget hø-
ringssvar
fra
følgende
høringsparter:
Advokatsamfun-
det/Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Akade-
misk Arkitektforening, Arkitektforbundet, Danmarks Apotekerfor-
ening, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Lærerforening,
Danmarks Vejlederforening, Dansk Byggeri, Dansk Sygeplejeråd, Dan-
ske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK), Danske Erhvervsskoler –
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Maritime,
Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter (Aarhus Universi-
tet, Roskilde Universitet og Danmarks Tekniske Universitet), Den Dan-
ske Skiskole (uddannelsesgren i Danmarks Skiforbund), Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Råd-
givende Ingeniører, FSR - danske revisorer, FTF, TEKNIQ, Jordemo-
derforeningen, Konstruktørforeningen, Landsorganisationen i Dan-
mark (LO), Lægeforeningen, Professionshøjskolernes Rektorkollegium
og Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser.
Følgende høringsparter har i deres høringssvar henvist til, at de gene-
relt tilslutter sig de bemærkninger, der kommer fra den respektive ho-
vedorganisation: Arkitektforbundet henviser til AC, Danmarks Lærer-
forening og Jordemoderforeningen henviser til FTFs høringssvar.
Nedenfor er angivet de særlige bemærkninger, der er indkommet fra
disse høringsparter.
Desuden henviser visse hovedorganisationer til enkelte medlemmers
høringssvar. Fx henviser AC til høringssvar fra Lægeforeningen og
Akademisk Arkitektforening vedrørende særlige bemærkninger til en-
kelte professioner. Dansk Byggeri henviser til høringssvar fra Kon-
struktørforeningen vedrørende muligheden for anerkendelse af kon-
struktøruddannelsen i medlemsstaterne med henblik på konstruktører-
nes deltagelse i EU-projekter.
Nogle høringsparter har i deres høringssvar endvidere henvist til tidli-
gere afgivne høringssvar i forbindelse med Kommissionens høring af 7.
januar 2011 vedrørende reform af systemerne til anerkendelse af er-
hvervsmæssige kvalifikationer til brug for udøvelse af lovregulerede
erhverv, dels til høringssvar i forbindelse med Europa-Kommissionens
høring af 28. juni 2011 vedrørende modernisering af direktiv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0013.png
13/33
2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(Grønbogen).
Følgende høringsparter har meddelt, at de ikke har nogen bemærknin-
ger til forslaget: FSR - danske revisorer, Danske Erhvervsskoler – Be-
styrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danmarks Evaluerings-
institut (EVA) og Forbrugerrådet. Visse høringsparter har beklaget hø-
ringsfristen, ligesom de finder det betænkeligt, at en dansk udgave af
direktivforslaget først foreligger efter høringsfristens udløb.
På baggrund af høringen har Styrelsen for Universiteter og Internatio-
nalisering modtaget nedenstående høringssvar:
Generelle bemærkninger:
For Dansk Byggeri er det centralt, at alle bestræbelser, nationalt som
på EU-plan, går i retning af at understøtte en vækstdagsorden, der kan
være med til at få såvel Danmark som Europa ud af krisen. Et vigtigt
element heri er at sikre fri bevægelighed af arbejdskraft og tjeneste-
ydelser. Anerkendelsesdirektivet er efter Dansk Byggeri et skridt i den
rigtige retning. Dansk Sygeplejeråd finder det positivt, at forslaget læg-
ger op til, at de særlige vilkår og krav, der er knyttet til princippet om
automatisk anerkendelse fastholdes.
Danske Universiteter støtter Kommissionens hensigt med forslaget: at
styrke det europæiske system for anerkendelse af erhvervsmæssige kva-
lifikationer med henblik på at fremme arbejdskraftens fri bevægelig-
hed. Danmarks Vejlederforening hilser forslaget velkomment og opfat-
ter, at de foreslåede ændringer af direktivet i højere grad vil sikre ar-
bejdskraftens fri bevægelighed, hvilket foreningen bifalder.
FTF bemærker, at Kommissionens udkast til ændringsdirektiv inde-
holder en række positive elementer, der kan lette anerkendelsen af den
enkelte erhvervsudøvers kvalifikationer, men det er særligt afgørende,
at direktivet ændres på to områder. FTF er uenig i forslaget om delvis
adgang til udførelse af erhverv og foreslår, at dette element udgår. FTF
ønsker, at det fortsat skal være det enkelte medlemsland, der fastsætter
sprogkrav. FTFs overordnede tilgang til revisionen af anerkendelsesdi-
rektivet er ønsket om at fremme såvel kvalitet og høj faglig standard i
de opgaver, erhvervsudøverne varetager, som mulighederne for mobili-
tet. Fremme af mobilitet må derfor ikke ske på bekostning af kvaliteten
i de opgaver, som erhvervsudøverne varetager fx indenfor undervis-
nings- og sundhedssektoren. Hensynet til sikkerheden for den enkelte
borger eller kunde er ligeledes afgørende.
Konstruktørforeningen støtter den frie bevægelighed i EUs indre mar-
ked. Derfor er foreningen generelt positiv overfor det nye forslag og har
en række forbedringsforslag. Foreningen bemærker, at med bygnings-
konstruktører - som den største videregående uddannelse til byggeriet i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0014.png
14/33
Danmark - er barrierer for konstruktører også en barriere for ekspor-
ten, og at der i dag desværre stadig er barrierer for konstruktørernes
fri bevægelighed.
Generelt støtter Lægeforeningen direktivets formål med at fremme ar-
bejdskraftens fri bevægelighed i Europa bl.a. for personer inden for
lovregulerede erhverv, herunder læger. Det er – som det også fremgår
af indledningen til direktivet – dog af stor betydning for Lægeforenin-
gen, at arbejdskraftens fri bevægelighed ikke sker på bekostning af
hensynet til patienterne, der bl.a. forventer tilstrækkelige sprogkund-
skaber samt adækvat lægefaglig uddannelse.
LO støtter arbejdet for at lette og fremme arbejdskraftens mobilitet in-
denfor EU. LO bakker op om intentionerne om at gøre det nemmere
for borgere i EU at bosætte sig og arbejde indenfor unionen. Det er
magtpåliggende for LO, at øget migration indenfor EU sker i fuld over-
ensstemmelse med de principper, det danske arbejdsmarked i dag hvi-
ler på, og at medlemsstaternes autonomi til selv at udvikle uddannelser
i samarbejde med arbejdsmarkedets parter, der matcher beskæftigel-
sesbehovene på det nationale arbejdsmarked, ikke undermineres. LO
gør opmærksom på, at en mobilitetsfremmende politik ikke må over-
skygge medlemsstaternes indsats for at sikre arbejdsmiljø og sikkerhed
eller arbejdet med at udvikle de enkelte landes uddannelsessystemer i
henhold til den traktatfæstede nationale bestemmelsesret på området.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium mener, at det generelt er po-
sitivt, at der arbejdes på at forbedre mulighederne for mobilitet mellem
landene i EU, men det er samtidigt vigtigt, at der tages hensyn til sik-
ring af faglighed og kvalitet.
Emnespecifikke bemærkninger:
Indførelse af ”Professional Card” (Europæisk erhvervspas)
Akademisk Arkitektforening, AC, Arkitektforbundet, Danmarks Apo-
tekerforening, Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK), Dansk
Byggeri, Danske Studerendes Fællesråd, Konstruktørforeningen, LO,
Lægeforeningen, Den Danske Skiskole, FTF, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium støtter generelt forslaget om udvikling af et europæisk
erhvervspas.
Efter ACs opfattelse er det vigtigt at samtænke erhvervspasset med eu-
ropæiske curricula for de enkelte professioner. Ifølge Advokatsamfun-
det/Advokatrådet bør det europæiske erhvervspas gradvist gennemfø-
res i enkelte, udvalgte brancher med henblik på en hensigtsmæssig op-
bygning af systemet. I relation til advokatbranchen er det afgørende, at
erhvervspasset kun udstedes til personer, der faktisk har ret til at ud-
øve advokatvirksomhed, og at erhvervspasset udstedes af den kompe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0015.png
15/33
tente myndighed. Høringsparten er betænkelig ved forkortelsen af
sagsbehandlingsfrister.
Advokatsamfundet/Advokatrådet forudsætter, at regler for behandling
af og adgang til persondata fastsættes i overensstemmelse med direktiv
95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
Advokatsamfundet/Advokatrådet forudsætter i den forbindelse, at de
kompetente myndigheders forpligtelser ikke går videre end efter det
nævnte direktiv, hvilket i modsat fald ville kunne indebære væsentlige
administrative problemer for de kompetente myndigheder. Imidlertid
synes forpligtelsen i artikel 4e.5 til hvert andet år at minde indehaveren
af kortet om sine rettigheder i relation til oplysningerne i IMI at gå vi-
dere end direktiv 95/46/EF, således som det er implementeret i Person-
dataloven i Danmark.
Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) finder, at det til formå-
let vil være vigtigt at udpege en kompetent myndighed bestående af
personer med fagligt kendskab til arkitekterhvervet og sikre en tæt
kontakt mellem en sådan myndighed og Kvikskranken samt Støttecen-
tret.
Danske Universiteter oplyser, at Roskilde Universitet støtter forslaget,
og at Danmarks Tekniske Universitet finder, at forslaget om et europæ-
isk erhvervspas kan gøre det lettere for erhvervsudøvere at få aner-
kendt deres uddannelsesmæssige kvalifikationer i EU/EØS-landene.
Det er efter FTFs opfattelse afgørende, at erhvervspasset udstedes af
kompetente myndigheder, og at IMI gøres obligatorisk. FTF foreslår, at
der fastsættes regler for, hvilke rettigheder erhvervsudøveren har over-
for den kompetente myndighed. FTF gør opmærksom på, at det sikres,
at en eventuel brugerbetaling ikke bliver en barriere for den enkelte.
FTF finder det vigtigt, at medlemsstaterne afsætter de nødvendige res-
sourcer for, at projektet vedrørende erhvervspas kan opnå de ønskede
mål om at understøtte mobiliteten.
FTF og Konstruktørforeningen foreslår, at direktivets regler om er-
hvervspasset i tilfælde, hvor erhvervet ikke er lovreguleret i en med-
lemsstat, klargøres. Konstruktørforeningen mener, at erhvervspas kan
begrænse mængden af krævede dokumenter, men finder ikke, at pro-
ceduren nødvendigvis vil blive nemmere første gang, man flytter og har
brug for anerkendelse. Foreningen efterlyser svar på, hvordan man
tænker at inddrage kompetente faglige personer som rådgivere for de
nationale myndigheder og peger på behov for, at "European Professio-
nal Card" oversættes korrekt, da der ikke er tale om pas. Der foreslås
ordet "professionskort" som en korrekt dansk oversættelse.
LO understreger nødvendigheden af, at et erhvervspas udarbejdes i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0016.png
16/33
samarbejde med arbejdsmarkedets parter både på europæisk og natio-
nalt plan. Det undrer dog LO, at erhvervspasset som omtalt i artikel 4c
om midlertidig levering af tjenesteydelser skal have en gyldighed på 2
år, og at ”midlertidig levering af tjenesteydelser” skal have en varighed
af 2 år. Desuden mener LO, at også tjenesteyderes kurser, uddannelse
og erhvervserfaring skal fremgå af erhvervspasset (artikel 4e, stk. 4), da
arbejdsgiveren også skal have mulighed for at vurdere, hvorvidt en tje-
nesteyder opfylder kravene til at udføre erhvervet.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium støtter, at der for sundheds-
uddannelserne udstedes erhvervspas med angivelse af opnået uddannel-
se og efter- og videreuddannelseskompetencer.
Indre Markeds Informationssystem (IMI) skal være "back office" for
de myndigheder i medlemsstaterne, der arbejder med erhvervspasset
AC, Akademisk Arkitektforening, Arkitektforbundet, Danske Arki-
tektvirksomheder (DANSKE ARK), Danske Universiteter (Roskilde
Universitet) og Lægeforeningen, støtter, at etableringen af et erhverv-
spas, der fungerer som et elektronisk certifikat, kobles op på IMI. FTF
er positiv overfor, at der indføres en række krav til medlemsstaterne
om at sikre bedre information og lettere adgang til ”e-baseret” aner-
kendelsesprocedure.
Revision af omfanget af lovregulerede erhverv i medlemsstaterne med
udgangspunkt i traktatens regler om diskriminationsforbud og med-
lemsstaternes hensyn til at regulere adgangen til udøvelse af visse er-
hverv
AC bakker op om, at medlemsstaterne forpligtes til at meddele Kom-
missionen om de ændringer eller nye formelle kvalifikationer, der måt-
te være gennemført i uddannelserne i den pågældende medlemsstat.
Advokatsamfundet/Advokatrådet bemærker, at der i forbindelse med
implementeringen af servicedirektivet blev foretaget en omfattende
gennemgang af nationale tilladelsesordninger og krav på serviceområ-
det med henblik på at sikre overensstemmelse med reglerne i servicedi-
rektivet. Konklusionerne af den gennemgang synes i et vist omfang at
kunne inddrages i relation til de forpligtelser, der pålægges medlems-
staterne i udkastet til artikel 59.
Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) bakker op om kravet
til medlemsstaterne om at udarbejde en liste over lovregulerede erhverv
samt gennemførelse af en ”screening” af disse. Dansk Byggeri støtter
muligheden for at revidere omfanget af lovregulerede erhverv i med-
lemsstaterne.
Konstruktørforeningen mener, at Kommissionens forslag om at gøre
motiverne til lovregulering af erhverv synlige og til at lægge op til en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0017.png
17/33
evaluering af området er overordentligt positive. Konstruktørforenin-
gen efterlyser også i det nye direktivforslag et opgør med nogle af de
lovregulerede erhvervs monopol på store opgaveområder, som sagtens
kan løses af andre og henviser til et problem med anvendelsen af titler.
LO ønsker dels at fastholde antallet af lovpligtige uddannelser i Dan-
mark og dels at bevare muligheden for at få nye uddannelser omfattet
af bestemmelserne. Det er efter LOs opfattelse vigtigt for den offentlige
sikkerhed og sundhed fortsat at kunne stille krav om et minimum af
kompetencer inden for en række erhverv.
Indførelse af regler for delvis adgang ”partial access” til udøvelse af
lovregulerede erhverv, som implementerer EU-Domstolens retspraksis
på området
AC er imod at åbne op for delvis anerkendelse og foreslår, at forslaget
udgår. Af hensyn til patienternes sikkerhed kan AC ikke støtte, at man
helt eller delvist kan blive anerkendt til at yde visse sundhedsydelser
uden at være fuldt uddannet og anerkendt på kandidatniveau, og AC
finder det væsentligt at sikre, at udenlandsk arbejdskraft ikke gives
lempeligere vilkår end de, som gælder for tilsvarende national arbejds-
kraft.
Advokatsamfundet/Advokatrådet er umiddelbart tilbageholdende over
for tanken om, at der i advokatbranchen indføres ”partial access”, så-
ledes at man får ret til at påtage sig visse – men ikke alle opgaver – in-
den for advokaterhvervet. Advokatsamfundet/Advokatrådet finder det
tvivlsomt, om de betingelser, som er en forudsætning for adgangen til
”partial access”, kan opfyldes i relation til advokaterhvervet.
Dansk Sygeplejeråd er meget opmærksom på begrebet ”delvis adgang”,
og at det af Kommissionens forslag fremgår, at delvis adgang kan afslås
med henvisning til fx den offentlige sundhed. Derudover er tanken om
delvis adgang uforenelig med den automatiske anerkendelse af fx syge-
plejersker, hvor der er krav om autorisation efter endt uddannelse, som
kan mistes, hvis man ikke lever op til den anerkendte faglige standard.
Dansk Sygeplejeråd understreger afslutningsvist, at det er afgørende, at
princippet om delvis adgang ikke kan finde anvendelse over for syge-
plejersker eller andre sundhedspersoner.
Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) finder det positivt, at
der åbnes op for muligheden for at søge om delvis anerkendelse inden-
for afgrænsede aktiviteter af en lovreguleret profession. Dette kan sik-
re, at de af Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARKs) medlem-
mer, der ikke kan opnå automatisk anerkendelse, alligevel har mulig-
hed for at løse opgaver inden for et afgrænset fagområde.
Den Danske Skiskole støtter tiltag, som muliggør ”partial access” til
skiinstruktørerhvervet, som beskrevet i pkt. 4.4 samt pkt. 4.8.1 angåen-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0018.png
18/33
de ”not fully qualified professionals”, som vil medføre mere klarhed
over ”praktikanters”/kandidater under uddannelse’ muligheder for at
opnå erhvervserfaring.
FTF er uenig i forslaget om ”delvis adgang” og foreslår, at det udgår af
direktivet. For FTF er et helt afgørende led i at sikre kvaliteten i bl.a.
undervisningen, sundhedsopgaverne eller tekniske opgaver, erhvervs-
udøverens kvalifikationer og kompetencer, og derfor er der fastsat ud-
dannelseskrav via lovgivningen indenfor en række erhverv og professi-
oner, der sikrer, at erhvervsudøveren kan opfylde de stillede kvalitets-
krav. På sundhedsområdet forudsætter udførelsen af professionen
yderligere autorisation, og FTF ønsker ikke, at der via EU-regulering
åbnes op for, at nationalt fastsatte kvalitets- og uddannelseskrav un-
dermineres ved princippet om ”delvis adgang”. FTF finder videre, at
princippet vil være et brud med og et indgreb i almindelig ansættelses-
praksis og angiver, at hvis princippet om delvis adgang gennemføres,
vil konsekvensen være, at den ”udefrakommende” ansøger forfordeles i
forhold til den danske. Generelt er det FTFs opfattelse, at forpligtelsen
til at give ”delvis adgang” griber ind i den enkelte medlemsstats kompe-
tence til at fastlægge kvalitetsmål, stillingsstruktur og personalesam-
mensætning indenfor de specifikke erhvervs- og professionsområder,
idet både uddannelses- og sundhedsområdet ifølge Lissabontraktaten
suverænt er et nationalt anliggende. Det er FTFs opfattelse, at forslaget
om delvis adgang bryder med dette princip.
Konstruktørforeningen, som Dansk Byggeri henviser til i denne sam-
menhæng, finder, at delvis anerkendelse er positivt, og at det kan give
nogle muligheder, især hvor en ansøger kommer fra et ikke-
lovreguleret erhverv og ønsker at etablere sig indenfor et erhverv, som
nyder automatisk anerkendelse på området. Konstruktørforeningen
nævner fx, at i tilfælde, hvor bygningskonstruktører ønsker at arbejde
med projektering eller ledelse af byggeri i lande, hvor dette arbejde er
forbeholdt arkitekter eller ingeniører, bør konstruktørerne kunne få
delvis anerkendelse til fx den tekniske del af projekteringen, som de er
specialiserede i, men ikke nødvendigvis til den æstetiske del. Forslaget
vil især kunne lette virksomheder, fx entreprenører, som udsender
bygningskonstruktører til lejlighedsvist arbejde eller bygningskon-
struktørers adgang til at etablere virksomhed inden for et lovreguleret
erhverv. Konstruktørforeningen bakker således op om artikel 4f om
delvis anerkendelse for professioner udenfor sundhedsområdet.
For de lovregulerede erhverv er det uacceptabelt for LO, at der med
forslaget åbnes for delvis adgang. LO vurderer således, at delvis adgang
vil være uforsvarlig i forbindelse med arbejdsmiljøfaglige uddannelser
om sikkerhed. LO tager også afstand fra at åbne for delvis adgang til
andre erhverv, bl.a. autoriseret elinstallatør, kloakmester og VVSer,
hvor kendskab til gældende national lovgivning er afgørende for den
konkrete udførelse af arbejdet, herunder den offentlige sundhed og sik-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0019.png
19/33
kerhed. Adgang for tjenesteydere med kun delvise kompetencer på dis-
se områder vil give problemer i forhold til virksomhedernes kvalitets-
sikringsordning, og det vil desuden være problematisk med helhedsori-
enteret vejledning og problemløsning indenfor disse erhverv, hvis tjene-
steyderen ikke har den komplette uddannelse i og erfaring med faget.
LO finder, at brug af tjenesteydere med delvise uddannelser eller delvi-
se kompetencer generelt vil bryde med det mangeårige princip på det
danske arbejdsmarked om fordelene ved at uddanne faglært arbejds-
kraft med en bred vifte af kompetencer som middel til at opnå kvalitet
og fleksibilitet for både arbejdstager og arbejdsgiver, og at tilladelse til
brug af delvist uddannet arbejdskraft på sigt vil bidrage til at udhule og
devaluere de danske erhvervsuddannelser og skabe ubalance på ar-
bejdsmarkedet, som LO ikke ønsker at fremme. Sammenfattende me-
ner LO, at det er uacceptabelt, at personer, der ikke har de kvalifikati-
oner, der skal til for at udføre et lovreguleret erhverv fuldt og helt, kan
få adgang til at udføre service i Danmark.
TEKNIQ peger på, at spørgsmålet om indførelse af regler for delvis ad-
gang til udøvelse af lovregulerede erhverv kan have uhensigtsmæssige
konsekvenser, hvis det ukritisk implementeres og efterleves i Danmark,
og TEKNIQ advarer i den forbindelse mod, at man fx ”skærer de nu-
værende autorisationsordninger på el- og vvs-området i skiver”. De nu-
værende autorisationsordninger sikrer, at den autoriserede installatør
har det samlede ansvar for sikkerheden i installationerne herunder, at
disse er dimensioneret og monteret korrekt. TEKNIQ finder det således
vigtigt, at den ansvarlige myndighed meget nøje vurderer den uden-
landske virksomheds eller arbejdstagers kompetence nøje og kun giver
anerkendelse på meget begrænsede og veldefinerede områder, som ikke
har betydning for sikkerheden.
Kravet om 2 års erhvervserfaring inden for ikke-lovregulerede erhverv
kan fraviges, hvis der er tale om følgeskab med forbrugere, der ønsker
at vælge en tjenesteyder fra hjemlandet
Advokatsamfundet/Advokatrådet, der henviser til gældende ret, gør for
god ordens skyld opmærksom på, at det forudsættes, at advokaterhver-
vet ikke anses for omfattet af den foreslåede bestemmelse, og udtaler, at
det derfor kan overvejes at lade dette fremgå udtrykkeligt af bestem-
melsen, jf. også den anførte undtagelse vedrørende notarer.
Dansk Byggeri finder, at et krav om erhvervserfaring i to år for det før-
ste ikke er afgørende for, hvorvidt den enkelte kan arbejde sikker-
hedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og for det andet er
kravet helt uproportionalt med, at de uddannelseskrav, som erhvervs-
erfaringen skal matche, ofte er et AMU-kursus af én dags varighed.
Arbejdsgiverne står til ansvar efter arbejdsmiljøloven og tilsvarende
national og international regulering og har naturligvis ansvaret for, at
arbejde i Danmark udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt. Arbejdstilsynet har mulighed for at kontrollere dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0020.png
20/33
og afgive påbud, såfremt det ikke er tilfældet. Dansk Byggeri ønsker
dog at understrege, at når det drejer sig om arbejde i tårnkraner og
med større stilladser, er der et særskilt hensyn at tage til den offentlige
sikkerhed, og at dette samtidig indebærer et behov for en særlig op-
mærksomhed på faglige kvalifikationer hos personer, der skal udføre
arbejde inden for disse felter.
Den Danske Skiskole støtter ændringen. Da skiinstruktørerhvervet,
som ikke er lovreguleret i Danmark, kun kan udøves i indendørs facili-
teter i Danmark er det umuligt at opnå 2 års erhvervserfaring i hjem-
landet, hvor aspekter af bjergsikkerhed er en stor del af uddannelsen
og kræver praktisk erfaring i bjerge. Dette har derfor været en stor
hindring for mobiliteten og arbejdsmuligheder.
Som udgangspunkt er det en grundlæggende forudsætning for LO, at
udenlandske tjenesteydere udfører deres erhverv på samme vilkår som
værtslandets selvstændige og arbejdstagere, både når der er tale om
kompetencer og kvalifikationer, og når det gælder sikkerhed, sundhed
og hygiejne på arbejdspladsen. Derfor er det for LO uacceptabelt, at
der i forslaget lægges op til at give midlertidige, udenlandske tjeneste-
ydere mere lempelige vilkår end tilsvarende dansk arbejdskraft. LO
finder således den nye bestemmelse i artikel 5.1, afsnit b.b, stærkt be-
kymrende. Dermed skabes der risiko for social dumping, som LO ven-
der sig stærkt imod. Den nye bestemmelse giver mulighed for, at tjene-
steydere uden erhvervserfaring kan tilbyde ydelser til en person af
samme nationalitet som tjenesteyderen i et andet EU-land. LO nævner,
at for bygge- og anlægsbranchen vil dette betyde, at udenlandske byg-
herrer samt evt. entreprenører, underentreprenører mv. kan anvende
hjemlandets arbejdskraft på hjemlandets vilkår, for så vidt angår om-
rådet dækket af artiklen.
LO er således imod den påtænkte lempelse af kravet om 2 års erhvervs-
erfaring og henviser i øvrigt til udstationeringsdirektivets artikel 3.1,
hvoraf det fremgår, at værtslandets arbejdsvilkår skal gælde for udsta-
tionerede medarbejdere. Desuden er erhvervserfaring i bygge- og an-
lægsbranchen af meget stor betydning for den offentlige sundhed og
sikkerhed såvel som for tjenesteyderens, tjenestemodtagerens og tilfæl-
dige forbipasserendes sundhed og sikkerhed, og LO mener derfor, at
den nye bestemmelse 5.1.b.b. bør tages ud af forslaget.
Indførelse af ”Common Training Frameworks”
AC støtter, at en forudsætning for oprettelse af fælles platforme er, at
de støttes af europæiske faglige sammenslutninger og godkendes natio-
nalt og europæisk.
Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) er positiv over for tan-
ken om etablering af ”Common Training Frameworks”, da dette vil gi-
ve mulighed for at lette mobiliteten for erhvervsudøvere under den ge-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0021.png
21/33
nerelle ordning og finder det også positivt, at Kommissionen lægger op
til, at ”Common Training Frameworks” skal defineres i et samarbejde
med ”Stakeholders” også fra de lande, der ikke har lovregulering. Dan-
ske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) er til gengæld betænkelig
over for kravet om, at mindst en tredjedel af professionerne/erhvervene
bag ”Common Training Framework” skal være lovregulerede. Dette
kan sætte en ny barriere, og kravet foreslås erstattet af en opbakning
fra medlemslandene.
Danske Universiteter (Roskilde Universitet) ser særlig positivt på ”…
samt indførelse af ”Common Training Frameworks””. Den Danske Ski-
skole oplyser, at i forbindelse med forhandlingerne i pilotprojektet om
”professional card” for skiinstruktører har medlemslandene indsendt
deres respektive uddannelsesstrukturer med henblik på eventuel har-
monisering og fælles platform som beskrevet i pkt. 4.6. Der er dog, så
vidt Danmarks Skiskole ved, intet konkret regelsæt for skiinstruktører
på nedre niveauer og deres rettigheder og muligheder for arbejde, mens
de er under uddannelse, og heller ikke nogen garanti for, at der bliver
fulgt op på dette.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører hilser forslaget om ”Common
Training Frameworks” velkomment, da det forventes at kunne lette
rekrutteringsmulighederne af udenlandsk arbejdskraft til foreningens
medlemsvirksomheder, hvis udenlandsk arbejdskraft får mulighed for
automatisk anerkendelse af deres kvalifikationer.
FTF bemærker, at de hidtidige erfaringer med ”Common Platforms”
overvejende har været negative og stiller spørgsmålet, om denne nye
model vil have bedre muligheder for at fremme automatisk anerkendel-
se. FTF er fortsat skeptisk overfor denne type af proces, da den med
stor sandsynlighed vil resultere i ”laveste fællesnævner”. I relation til
en mulig automatisk anerkendelse gennem ”Common Training
Frameworks” vil FTF foreslå, at denne type anerkendelse skal ske på
grundlag af en
kombination
af uddannelse og erfaring.
Konstruktørforeningen mener, at ”Common Training Frameworks”
principielt er et godt forslag og finder det positivt, at Kommissionen vil
have ”Common
Training Tests”
defineret i samarbejde med ”Stakehol-
ders”
også fra lande, som ikke har lovregulering. Konstruktørforenin-
gen finder til gengæld, at det er et stort problem, at Kommissionen fo-
reslår, at mindst en tredjedel af professionerne bag et ”Common
Training Framework” skal være lovreguleret i medlemslandene, og ef-
ter foreningens opfattelse forhindrer man dermed, at bottom-up-
initiativer som EurBE www.aeebc.org kan anerkendes. Foreningen fo-
reslår at lade artikel 49a, 2(b) og dermed kravet om lovregulering udgå
eller i det mindste at opbløde det til at handle om
opbakning
fra 1/3 af
medlemslandene. Konstruktørforeningen foreslår desuden, at der til
reglerne om definitionen af ”Common
Training Tests”
tilføjes en nær-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0022.png
22/33
mere definition af ”Stakeholders”, så man sikrer, at fx professionelle
organisationer fra medlemsstater uden lovregulering og med andre tit-
ler inddrages.
Obligatorisk anvendelse af Indre Markeds Informationssystem (IMI)
og indførelse af et ”alert system” for sundhedsfaglige erhverv
Danmarks Apotekerforening støtter forslaget om indførelse af et ”alert
system” for sundhedserhverv. AC støtter en effektivisering og forenk-
ling af procedurerne i forbindelse med behandling af ansøgninger om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer samt et bedre og mere
effektivt samarbejde mellem de europæiske myndigheder, der forestår
behandlingen af ansøgninger. AC antager, at et nyt ”alert system”
overholder de til enhver tid gældende regler om videregivelse af person-
følsomme oplysninger.
Ifølge Dansk Byggeri er en styrkelse af samarbejdet mellem implicerede
myndigheder via IMI med til at fjerne administrative byrder for virk-
somheder og deres medarbejdere, der skal udsendes til arbejde i en an-
den medlemsstat.
Lægeforeningen finder det hensigtsmæssigt, at IMI benyttes som fælles
IT-platform for udveksling af oplysninger om EU-læger, der søger au-
torisation i et andet EU-land end der, hvor lægen har fået udstedt sin
oprindelige autorisation. Lægeforeningen finder, det anerkendelses-
værdige formål med ”alert systemet” bør stilles over for hensynet til
den enkelte læges mulighed for at udøve sit erhverv. Lægeforeningen
finder desuden, at udveksling af personfølsomme oplysninger kun bør
finde sted, når der er tale om læger, der aktuelt ansøger om at få ud-
stedt autorisation til at arbejde som læge i et andet EU-land. En læge,
der således har et forbud mod at udøve sit erhverv i et medlemsland,
men som ikke påtænker at søge autorisation i et andet EU-land, bør ik-
ke automatisk registreres i databasen. Lægeforeningen skal endvidere
understrege, at registreringen bør fjernes, hvis sanktionen over for den
enkelte læge ophører. Lægeforeningen forudsætter, at et kommende
”alert system” overholder de bestemmelser om videregivelse af person-
følsomme oplysninger, der til enhver tid er gældende.
Udvidelse af servicedirektivets Kvikskranker til at omfatte alle profes-
sioner, således at alle kan ansøge om erhvervsmæssig anerkendelse
via de Kvikskranker, der er blevet oprettet under servicedirektivet
Dansk Byggeri støtter forslaget om at udvide Kvikskrankerne. Danske
Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) er af den holdning, at place-
ring af et online adgangssted med fordel kan sammentænkes med Kvik-
skranken. Danske Universiteter (Roskilde Universitet) påpeger, at det
er positivt at udvide Kvikskrankerne i forbindelse med benyttelsen af
IMI i relation til erhvervspasset.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0023.png
23/33
Beføjelse til Kommissionen om at vedtage almengyldige ikke-
lovgivningsmæssige retsakter, jf. Traktatens artikel 290
For så vidt angår balancen mellem EU-regulering og national regule-
ring, finder FTF det vigtigt at understrege, at udgangspunktet fortsat
skal være, at de enkelte medlemslande fastsætter kvalitetskrav til de
opgaver, erhvervsudøverne udfører, og at der derfor også er grænser
for, hvor detaljeret og på hvilke specifikke områder direktivet skal fast-
lægge regler. FTF finder videre, at den foreslåede delegation af kompe-
tence forekommer meget omfattende og også finder sted på helt centra-
le dele af direktivet. Delegationen til Kommissionen indebærer, at der
på en række områder skal foretages udformning af specifikke bestem-
melser, opdateringer af bilag V m.m. Dette opfølgende arbejde vil i vid
udstrækning kræve faglig indsigt og ekspertise. For FTF er det derfor
en klar forudsætning, at Kommissionen sikrer aktiv inddragelse af de
enkelte relevante professioner indenfor direktivets sektorområder.
Jordemoderforeningen henviser til forslagets ændringer i artikel 58 og
59 og svarer, for så vidt angår ajourføringen af bilag V, punkt 5.5.1, at
såfremt de af Kommissionen ønskede justeringer foretages uden vej-
ledning fra reelle ekspertkompetencer på områder, vil der være risiko
for, at den kliniske ekspertise kan blive for ringe i forhold til det niveau,
aftagerne fordrer i Danmark, hvor dimittenderne skal kunne agere
selvstændigt i virksomhedsområdet fra første dag som autoriseret.
LO kan ikke acceptere, at der overføres uddannelsespolitisk kompeten-
ce fra medlemsstaterne til Kommissionen. LO understreger samtidig, at
anerkendelsesdirektivet allerede i sin nuværende form griber markant
ind i et område, som traditionelt set er og bør være et anliggende for
medlemsstaterne. LO finder samlet set, at ændringsforslaget begrænser
nationalstaternes selvbestemmelse samt arbejdsmarkedets parters in-
volvering.
En mere klar og effektiv notifikationsprocedure, når en medlemsstat
ønsker at få optaget en ny eller redigeret en eksisterende uddannelses-
titel i bilag V til direktivet
FTF finder initiativet positivt og mener, at det kan medvirke til at sikre,
at anerkendelse løbende bygger på de aktuelle uddannelseskrav. Også
AC bakker op om, at medlemsstater forpligtes til at meddele Kommis-
sionen om de ændringer eller nye formelle kvalifikationer, der måtte
være gennemført i uddannelserne i den pågældende medlemsstat.
I den sammenhæng understreger Jordemoderforeningen vigtigheden af
at inddrage kvalificeret jordemoderfaglig ekspertise i forbindelse med
justeringer af krav til uddannelserne.
Vedrørende jordemoderuddannelsen betoner Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, at det er positivt, at bilag V, punkt 5.5.1 ajourføres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0024.png
24/33
Dog anser foreningen det også for nødvendigt at inddrage kvalificeret
jordemoderfaglig ekspertise i forbindelse med alle justeringer af krav
til de jordemoderfaglige uddannelser. En kvalificeret jordemoderfaglig
ekspertise skal udføres af en faglig ekspert med tilknytning til legale
myndigheder eller en ekspert, som er tilknyttet en konkret jordemo-
deruddannelse fra et land, hvor der ydes jordemoderfaglig bistand på
et højt niveau, og hvor jordemødrene har et selvstændigt virksomheds-
område (fx Storbritannien, Holland eller Danmark). Såfremt de af
Kommissionen ønskede justeringer foretages uden vejledning fra reelle
ekspertkompetencer på området (jf. de foreslåede ændringer i hen-
holdsvis artikel 58 og 59), vil der være risiko for, at den kliniske eksper-
tise kan blive for ringe i forhold til det niveau, aftagerne fordrer i
Danmark, hvor dimittenderne skal kunne agere selvstændigt i virk-
somhedsområdet fra første dag i ansættelsen. På den baggrund gøres
der ligeledes indsigelse mod, at bilag V, punkt 5.5.1, har en mere uklar
funktion i stk. 1 (b), sådan at det nu fremstår uklart, hvordan relevante
faglige vurderinger skal lægges til grund for eventuelle fremtidige revi-
deringer af minimumskravene.
Dansk Sygeplejeråd henviser til sit tidligere høringssvar, hvor det er
beskrevet, at der er behov for en opdatering af listen af uddannelses-
elementer, med bl.a. øgede krav til akademiske færdigheder, kendskab
til akkreditering og patientsikkerhed, viden om forsknings- og evidens-
baseret praksis m.m. Dansk Sygeplejeråd finder, at som det beskrives i
forslaget fra Kommissionen, er sygeplejefaget under konstant udvik-
ling, og aktuelt er bilag V meget utidssvarende i forhold til de kompe-
tencer, man opnår. Dansk Sygeplejeråd opfatter forslaget således, at
Kommissionen er opmærksom på problemerne med bilag V, og at man
igangsætter en proces, der skal sikre en opdatering. Dansk Sygepleje-
råd vil i den forbindelse pege på behovet for, at denne proces sættes i
gang hurtigst muligt og vil samtidig anbefale, at man inddrager de rele-
vante faglige organisationer. I den sammenhæng bemærkes det også, at
Dansk Sygeplejeråd finder det positivt, at man i bilaget fastholder listen
over de forskellige betegnelser i EUs medlemsstater, der kan dække
over de kompetencer, man i Danmark opnår med betegnelsen sygeple-
jerske. Det er særdeles vigtigt, dels fordi der løbende kommer nye ud-
dannelsestyper til, dels fordi de eksisterende betegnelser varierer me-
get. Uden listen og denne løbende vurdering af hvilke uddannel-
ser/betegnelser, der reelt lever op til direktivets krav, bliver det meget
vanskeligt for kompetente myndigheder at gennemføre en automatisk
anerkendelse, og det vil forlænge processen unødigt.
Forhøjelse af adgangskrav til optagelse på sygeplejerske- og jordemo-
deruddannelsen fra den eksisterende 10 års almen skolegang til 12 års
forudgående almen skolegang
Dansk Sygeplejeråd bifalder, at adgangskravet til optagelse på sygeple-
jerskeuddannelsen forhøjes fra 10 års almen skolegang til 12 års almen
skolegang. Ligeledes finder FTF det positivt, at adgangskravene til sy-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0025.png
25/33
geplejerske- og jordemoderuddannelserne løftes til 12 års generel ud-
dannelse, og at beskrivelsesformen fastholdes.
Også Jordemoderforeningen hilser det velkomment, at indgangen til en
jordemoderuddannelse nu i alle 27 medlemsstater samt kommende
medlemsstater skal være minimum 12 års grunduddannelse.
For sundhedsuddannelsernes vedkommende anbefaler Professionshøj-
skolernes Rektorkollegium generelt, at adgangsgivende ungdomsud-
dannelser baseres på 12 års forudgående skolegang.
LO påpeger, at det er meget vigtigt, at forslaget ikke må bevirke, at der
opstår forhindringer for, at elever fra social- og sundhedsuddannelsen
kan fortsætte på disse uddannelser. Ændringen må heller ikke betyde
indskrænkninger i fleksibiliteten på arbejdsmarkedet og en mere ud-
bredt anvendelse af realkompetencevurdering.
For FOA er det essentielt og for LO en forudsætning, at de gældende
adgangskrav til professionsbacheloruddannelserne, herunder professi-
onsbachelor som sygeplejerske og professionsbachelor i jordemoder-
kundskab, fastsat til gymnasial eksamen eller erhvervsuddannelse sup-
pleret med krav om bestemte gymnasiale fag (afhængig af uddannelse),
fastholdes. FOA og LO lægger endvidere vægt på, at de gældende reg-
ler om, at adgangskravet tillige kan opfyldes, hvis ansøgeren efter en
realkompetencevurdering skønnes at have faglige kvalifikationer, der
kan sidestilles hermed, opretholdes.
FOA og LO forudsætter, at 10 års almen skolegang sammen med fx 3
års erhvervsuddannelse vil falde inden for definitionen af 12 års skole-
gang.
Superviseret praktisk erfaring af henholdsvis 2-1 års varighed efter en
afsluttet arkitektuddannelse af henholdsvis 4-5 års varighed
Akademisk Arkitektforening og Danske Arkitektvirksomheder (DAN-
SKE ARK) finder, at uddannelseskravet skal hæves til 5 års akademisk
uddannelse og bifalder den ændring, der indebærer, at der indføres
krav om en superviseret, dokumenteret praksisperiode efter afsluttet
arkitektuddannelse.
Akademisk Arkitektforening anbefaler i overensstemmelse med den eu-
ropæiske arkitektforenings (ACEs) anbefalinger en periode på 2 år.
Akademisk Arkitektforening og Danske Arkitektvirksomheder (DAN-
SKE ARK) opfatter de 2 år som udtryk for en maksimum praksisperi-
ode, som betyder, at eventuelle andre, højere nationale krav ikke efter-
følgende må stilles og derved forhindre arkitekter fra andre medlems-
stater i at udøve professionen i det pågældende land. Det er en forud-
sætning for anbefalingen, at de 2 års superviseret, dokumenteret prak-
tikperiode fører til automatisk gensidig anerkendelse i alle EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0026.png
26/33
Akademisk Arkitektforening henviser i øvrigt til, at den, som nævnt i
forbindelse med høring af 28. juni 2011, i samarbejde med to arkitekt-
skoler, Arkitektforbundet og Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE
ARK) arbejder på at etablere en frivillig 2-årig erhvervsmæssig prak-
sisordning for bygningsarkitekter, der skal gøre det nemmere for dem
at dokumentere deres erhvervsmæssige kvalifikationer i lande, hvor er-
hvervet er lovreguleret.
Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) finder yderligere, at
der bør nedsættes en administrativ myndighed (kompetent myndighed),
hvor alle fagets organisationer er repræsenteret. Rektorkollegiet for de
Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser (Arkitektskolen Aarhus og Det
Kgl. Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konser-
vering - Arkitektskolen) anbefaler ubetinget, at minimumsuddannelses-
varigheden hæves til 5 år. Endvidere kan skolerne fagligt anbefale 5 års
undervisning og 2 års praksisperiode. De to arkitektskoler kan derimod
ikke tilslutte sig, at minimumsuddannelsen sættes til 6 år og minimum 1
års praksisperiode, da de finder, at denne model er i direkte modstrid
med den europæiske Bologna-model.
Arkitektforbundet tilslutter sig også, at arkitektuddannelsen bør har-
moniseres til en varighed på 5 år. Dog finder forbundet, at en gennem-
førelse af et krav om prøvetid risikerer at krænke den ret, dansk ud-
dannede arkitekter har, nemlig efter 5 års uddannelse at kunne udøve
deres erhverv. Derfor tilkendegiver Arkitektforbundet, at hvis systemet
skal være fyldestgørende, vil det være nødvendigt med flere kategorier
af arkitekter, fordi mange danske arkitekter beskæftiger sig med plan-
lægning og design og ikke kun bygningsarkitektur. Forbundet synes,
det er et problem, at kravet om et års prøvetid i forbindelse med 5 års
akademiske studier er beskrevet som et minimumskrav i direktivfor-
slaget. Gennemførelsen af et krav om prøvetid vil medføre administra-
tive og praktiske problemer i Danmark, da der ikke findes en egentlig
udpeget kompetent myndighed. I den udstrækning, gennemførelsen af
kravet forudsætter, at der nedsættes en administrativ myndighed
(kompetent myndighed), er det Arkitektforbundets holdning, at denne
opgave ligger hos en offentlig organisation/myndighed, som skal arbej-
de tæt sammen med repræsentanter fra alle fagets organisationer.
Muligheden for meritoverførsel for dele af speciallægeuddannelser,
hvor uddannelserne overlapper hinanden
Lægeforeningen påpeger, at denne bestemmelse er i overensstemmelse
med foreningens høringssvar af 16. august 2011, hvor foreningen udtal-
te, at det ville være godt, hvis direktivet gav mulighed for at give di-
spensation for delvis gennemførelse af en speciallægeuddannelse i for-
bindelse med, at en uddannelsessøgende læge påbegynder en anden
speciallægeuddannelse. En betingelse for at kunne give dispensation bør
være, at de lægefaglige kompetencer, der er erhvervet i forbindelse med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0027.png
27/33
en delvis gennemførelse af en afbrudt speciallægeuddannelse, ækvivale-
rer de lægefaglige kompetencer i den anden speciallægeuddannelse,
som der dispenseres fra.
Muligheden for oprettelse af visse læge- og tandlægespecialer, når
specialet findes i en tredjedel af medlemsstaterne
Til dette punkt har organisationerne ingen kommentarer. Dog noterer
Lægeforeningen med stor beklagelse, at foreningens ønske i forbindelse
med forrige høringsrunde om, at speciallægeuddannelsen i almen medi-
cin bør anerkendes på lige fod med de øvrige speciallægeuddannelser
omfattet af artikel 25, ikke er blevet implementeret i det nye direktiv, jf.
artikel 28. Foreningen mener, at speciallægeuddannelsen i almen medi-
cin i Danmark er, såvel i forhold til kompetenceerhvervelse og tidsfor-
brug, fuldstændig tilsvarende uddannelsen indenfor de øvrige 37 læge-
faglige specialer. Foreningen peger på, at det 3-årige uddannelseskrav,
der følger af bestemmelsen i artikel 28 i dag ikke er fyldestgørende i
forhold til de krav, der bør stilles til uddannelsen af læger i almen me-
dicin på europæisk plan. Foreningen finder, at danske patienter, der
møder en almen praktiserende læge fra et andet EU-land, har en beret-
tiget forventning om, at lægen har en uddannelse, der ækvivalerer den
danske speciallægeuddannelse i almen medicin, hvilket ikke er tilfældet
i den form, som direktivet foreligger i nu.
Afklaring af krav om bestemte sprogkompetencer, især for sundheds-
personer
AC bemærker, at vurderingen af sprogkundskaber bør ske under hen-
syntagen til, hvad der er nødvendigt for, at sundhedspersonale kan ud-
øve deres erhverv. Det er Danmarks Apotekerforenings vurdering, at
det er altafgørende for patientsikkerheden, at personer, der arbejder i
sundhedssektoren og har direkte patientkontakt, som fx farmaceuter på
et apotek, er underlagt en sprogtest, der sikrer, at de har tilstrækkelige
sprogfærdigheder til, at deres kontakt med patienter og kolleger kan
ske uden at kompromittere patientsikkerheden. Foreningen finder, at
sprogtest bør være obligatorisk.
FTF kan ikke støtte Kommissionens forslag til skærpelse af bestemmel-
serne om sprogkundskaber. FTF finder, at det fortsat inden for mange
erhverv og professioner er helt afgørende at sikre, at den enkelte er-
hvervsudøver kan udtrykke sig forståeligt og er fortrolig med den
sproglige og kulturelle kontekst, arbejdet udføres i. Det skal derfor
fortsat være den enkelte medlemsstat, der fastsætter sprogkrav, og FTF
finder, at kontrol af sprogkundskaber skal indgå som et element i aner-
kendelsesproceduren og udstedelsen af ”e-certifikatet”.
Lægeforeningen, der støtter direktivets formål med at fremme arbejds-
kraftens fri bevægelighed i Europa, finder det af stor betydning, at ar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0028.png
28/33
bejdskraftens fri bevægelighed ikke sker på bekostning af hensynet til
patienterne, der forventer bl.a. tilstrækkelige sprogkundskaber samt
adækvat lægefaglig uddannelse. Ud over den gældende artikel 53s op-
rindelige krav om ”at være i besiddelse af de sprogkundskaber, der er
nødvendige for at kunne udøve erhvervet i medlemsstaten”, støtter Læ-
geforeningen den nye bestemmelse i artikel 53. Lægeforeningen be-
mærker dog, at vurderingen af sprogkundskaber bør ske i forhold til,
hvad der er nødvendigt for, at lægen kan udføre sit erhverv indenfor et
givent speciale – således, at det ikke bliver en form for ”skøn-under-
regel-vurdering”.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium bemærker, at det i forbindel-
se med lærererhvervet er afgørende, at den nationale myndighed har
suverænitet til at afgøre kravene til sproglige og kulturelle kvalifikatio-
ner.
Øvrige bemærkninger vedrørende sundhedsfaglige områder, som er
omfattet af reglerne for automatisk anerkendelse på baggrund af fæl-
les minimumsuddannelseskrav
- Om minimumsvarigheden af sygeplejerskeuddannelse og jordemoderud-
dannelse
Dansk Sygeplejeråd ser det som positivt at fastslå minimumsvarigheden
af sygeplejerskeuddannelsen, så den udtrykkes i både timer og år, og er
suppleret med en beskrivelse af fordelingen mellem teori og praksis.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium fremhæver, for så vidt angår
de minimumskrav, som er specificeret ud for de kliniske kompetencer,
at kliniske minimumskrav fortsat ønskes ekspliciteret (artikel 40, stk. 1
(b) samt stk. 4). Jordemoderforeningen ser positivt på en præcisering af
minimumskrav til en jordemoderuddannelse enten efter sygeplejerske-
praksis eller direkte efter en sygeplejerskeuddannelse. Jordemoderfor-
eningen finder dog, at 3 år er for kort et tidsrum til en fuldt opdateret
jordemoderuddannelse.
- Om praktikperiode på farmaceutstudiet og om liste over erhvervsmæssi-
ge aktiviteter, en farmaceut må udføre
Danmarks Apotekerforening finder det vigtigt, at farmaceutstudiet in-
deholder en praktikperiode på mindst 6 måneder, som dog godt kan
splittes op i fx to perioder. Praktikperioden bør ligge sidst i studiet og
ikke efter studiets afslutning. Danmarks Apotekerforening fremhæver,
at direktivet bør udvide listen over de aktiviteter, en farmaceut er be-
myndiget til at udføre.
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0029.png
29/33
Om artikel 22 vedrørende ”fælles bestemmelser vedr. uddannelse”
I artikel 22 er indføjet en ny paragraf, der pålægger de kompetente
myndigheder at rapportere til Kommissionen og de andre medlemssta-
ter om proceduren for efteruddannelse. Lægeforeningen går ud fra, at
proceduren for efteruddannelse fortsat vil være nationalt forankret.
Muligheden for, at dimittender kan få anerkendt en ”traineeship” fra
en anden medlemsstat efter reglerne i direktivet
Danske Universiteter (Roskilde Universitet) ser positivt på ændrings-
forslagene vedrørende præcisering af borgernes rettigheder og pligter i
forhold til anerkendelse af ”traineeship”, da det passer godt sammen
med et øget fokus på studerendes og dimittenders mobilitet.
En fokuseret rådgivnings- og vejledningsfunktion fra medlemsstater-
nes kontaktpunkter for direktivet (”assistance centers”)
Konstruktørforeningen bifalder forslaget om ”assistance centers”, og
Danske Universiteter (Roskilde Universitet) finder det positivt at styrke
en fokuseret rådgivnings- og vejledningsfunktion fra medlemsstaternes
kontaktpunkter i form af ”assistance centers”.
Akademisk Arkitektforening, Arkitektforbundet og Danske Arkitekt-
virksomheder (DANSKE ARK) understreger i forbindelse med etable-
ringen af et erhvervspas på arkitektområdet, at der skal sikres en tæt
kontakt og klar rollefordeling mellem kompetent myndighed, Kvik-
skranke og ”assistance center” og understreger vigtigheden af en klar
rollefordeling mellem de tre enheder. Af hensyn til at der ikke skabes
unødigt mange forskellige instanser med større bureaukrati til følge,
henstiller Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) til en nær-
mere beskrivelse af rollefordelingen særligt i relation til lande, hvor er-
hvervet ikke er lovreguleret.
Præcisering af reglerne vedrørende ”offentlig sundhed og sikkerhed” i
direktivets artikel 7, stk. 4
Dansk Byggeri bemærker, at der i Danmark - med hjemmel i direkti-
vets undtagelsesbestemmelse om offentlig sikkerhed og sundhed - er
indført en række undtagelser fra arbejdsgivernes mulighed for - i rela-
tion til midlertidigt arbejde - at vurdere, om vedkommende er i stand til
at udføre arbejdet sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt for-
svarligt.
Dansk Byggeri finder, at denne begrænsning, der indebærer en anmel-
depligt til Arbejdstilsynet, ikke er i overensstemmelse med direktivets
intention og formål, da direktivet ikke omhandler arbejdstagernes sik-
kerhed og sundhed, men den offentlige sikkerhed og sundhed. Den i
Danmark indførte begrænsning lægger hindringer i vejen for arbejds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0030.png
30/33
kraftens frie bevægelighed. Det er særligt problematisk ved midlertidi-
ge ansættelser, idet sagsbehandlingstiden alene vil være en forsinkelse
af processen og reelt vanskeliggør ansættelse af midlertidig udenlandsk
arbejdskraft, uanset hvor effektiv den nationale sagsbehandling er. Ar-
bejdsgiverne står til ansvar efter arbejdsmiljøloven og tilsvarende nati-
onal og international regulering og har naturligvis ansvaret for, at ar-
bejde i Danmark udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt. Arbejdstilsynet har mulighed for at kontrollere dette og af-
give påbud, såfremt det ikke er tilfældet.
Dog ønsker Dansk Byggeri at understrege, at når det gælder arbejde i
tårnkraner og med større stilladser, er der et særskilt hensyn at tage til
den offentlige sikkerhed. Det indebærer samtidig et behov for en særlig
opmærksomhed på faglige kvalifikationer hos personer, der skal udføre
arbejde inden for disse felter.
LO anbefaler, at henvisningen til afsnit III, kapitel II, fjernes fra for-
slaget. LO mener, at ændringsforslaget fremmer muligheden for social
dumping og begrænser nationalstaternes selvbestemmelse samt ar-
bejdsmarkedets parters involvering. LO ønsker, at også hensynet til
tjenesteudbyderens sundhed og sikkerhed tages i betragtning i direkti-
vet, ligesom der skal tages hensyn til sundhed og sikkerhed for forbi-
passerende og de arbejdstagere, der kan påvirkes negativt af tjeneste-
udbyderens arbejde.
LO anbefaler, at begrebet ”tvingende almene hensyn” (begrebet er
nærmere beskrevet i servicedirektivets (2006/123/EF) præambel, punkt
40), indføres som erstatning for begreberne ”offentlig sundhed og sik-
kerhed” samt ”tjenestemodtagerens sundhed eller sikkerhed” de steder,
hvor begrebet optræder i direktivet. Det er uacceptabelt for LO, at for-
slaget fritager tjenesteydelser under afsnit III, kapitel II fra at være
omfattet af forhåndskontrol i tilfælde, som har betydning for den of-
fentlige sundhed og sikkerhed, hvilket artikel 7.4 giver hjemmel til. Ud-
videlsen har ifølge LO den konsekvens, at selvstændige og virksomheds-
ledere inden for industri, håndværk og handel uden forhåndskontrol vil
kunne yde tjenester, som kan have konsekvenser for den offentlige sik-
kerhed og sundhed. Inden for byggeriet kan dette have drastiske kon-
sekvenser for sikkerheden på byggepladserne, da en meget stor del af
den udenlandske arbejdskraft ansættes som selvstændige.
Det er afgørende for LO, at anerkendelsesdirektivet er i fuld harmoni
med arbejdsmiljødirektivet i EU (direktiv 89/381), hvoraf det fremgår,
at ”dette direktiv kan ikke berettige til eventuel nedsættelse af de be-
skyttelsesniveauer, der allerede er opnået i hver enkelt medlemsstat,
idet medlemsstaterne i medfør af Traktaten skal bestræbe sig på at for-
bedre de eksisterende vilkår på dette område og sætte sig som mål at
harmonisere disse vilkår på et stadigt stigende niveau”. LO mener, at
anerkendelsesdirektivet bør være i fuld overensstemmelse med udstati-
oneringsdirektivets artikel 3.1 (direktiv 96/71/EF), hvoraf det fremgår,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0031.png
31/33
at det er værtslandets arbejdsvilkår, der gælder for udstationerede
medarbejdere.
Uddannelsesniveauer (anvendelsen af ECTS og EQF)
AC, FTF, Konstruktørforeningen og Professionshøjskolernes Rektor-
kollegium ønsker, at ECTS-systemet bruges, når uddannelsers varighed
fastsættes. FTF foreslår, at det klargøres, hvilken betydning Kommissi-
onens formulering i præamblen, punkt 8, har i forhold til det gældende
direktiv og den hidtidige praksis ved anvendelsen af artikel 13 i det
gældende direktiv. Endvidere bemærker FTF at, ”FTFs opfattelse er, at
niveauerne fortsat skal anvendes til at indplacere eller udelukkelse fra
direktivets område”.
Relevante oplysninger om medlemsstaternes uddannelser og database
over lovregulerede uddannelser
I forhold til arbejdet med at sikre, at medlemslandene opdaterer rele-
vante oplysninger vedrørende uddannelserne, forudsætter AC, at de re-
levante, berørte faglige organisationer inddrages i dette arbejde. FTF
forudsætter, at det fortsat er op til den enkelte medlemsstat at fastsætte
kvalitets- og uddannelseskrav til udførelsen af erhverv og professioner,
men den foreslåede proces kan medvirke til at klargøre de enkelte med-
lemslandes begrundelser og dermed øge transparens.
Dansk Byggeri understreger nødvendigheden af en til enhver tid opda-
teret database, hvor virksomheder kan få let adgang til information om,
hvilke uddannelser der er lovregulerede i de deltagende lande, og hvad
omfanget af reguleringen er. Danske Studerendes Fællesråd mener, at
det i vurderingen af retten til at udøve et lovreguleret erhverv bør sik-
res, at ansøgerens uddannelse er kvalitetssikret efter europæiske stan-
darder. For de lange videregående uddannelser gælder det kvalitetssik-
ring udført af institutioner optaget i European Quality Assurance Regi-
ster for Higher Education (EQAR).
Det er i Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARKs) interesse, at
der skabes så få barrierer som muligt for de danske arkitekter, der øn-
sker at udøve professionen i et andet medlemsland. En barriere kan
være manglende transparens i forhold til de kvalifikationskrav, der stil-
les nationalt i forbindelse med udøvelse af et lovreguleret erhverv. Der-
for bakker Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) op om det
foreslåede direktivkrav til medlemsstaterne om at udarbejde en liste
over lovregulerede erhverv samt gennemføre en ”screening” af disse.
Konstruktørforeningen mener, at synlighed vedrørende lovregulerede
erhverv er vigtigt for den enkelte, som ønsker at arbejde i et andet med-
lemsland. Det er imidlertid også vigtigt at kende omfanget af regulerin-
gen. Databasen skal være opdateret og den skal give mening. Derfor
skal den ikke kun opliste titler, idet titler ofte dækker over forskellige
aktiviteter fra land til land. Konstruktørforeningen foreslår, at man al-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0032.png
32/33
lerede nu begynder at overveje, hvilke typer af lovregulering, der kan
accepteres, og hvilke der ikke kan set i lyset af behovet for kvalitet i den
ydede service, borgernes sikkerhed og sundhed og EU-fællesskabets be-
hov for fri bevægelighed.
Om forslagets
erhvervsudøvere
anvendelsesområde
til
nye
kategorier
af
Danske Maritime bemærker generelt, at direktivet om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer tager sit udgangspunkt i den situation,
at en individuel EU-borger uddannet i et EU-land ønsker at arbejde i et
andet. Direktivet anerkender tilsyneladende ikke, at også virksomheder
kan have fordel af anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Der bør således efter Danske Maritimes opfattelse tages hensyn til den
situation, at en virksomhed, der har en person beskæftiget i et EU-land,
har brug for, at vedkommende kan arbejde i et andet. En virksomhed
bør således kunne ansøge og få anerkendelse for sine ansatte.
Danske Maritime bemærker endelig, at da der er tale om anerkendelse
af kvalifikationer – ikke om fri bevægelighed – bør det, der anerkendes,
være uddannelser og kvalifikationer uanset personens nationalitet. En
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer bør ikke nægtes blot
fordi, den pågældende ikke er EU-statsborger. Om vedkommende har
opholds- og arbejdstilladelse er et andet spørgsmål. Anvendelsesområ-
det bør derfor efter Danske Maritimes opfattelse være uddannelser og
kvalifikationer fra andre EU-lande, ikke personer fra andre EU-lande.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening udtaler tillige om dette spørgs-
mål, at direktivet tilsyneladende ikke anerkender, at ”også virksomhe-
der kan have fordel af anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikatio-
ner”. Der bør tages hensyn til den situation, at en virksomhed, der har
en person beskæftiget i et EU-land, har brug for, at vedkommende kan
arbejde i et andet. En virksomhed bør således kunne ansøge og få aner-
kendelse for sine ansatte. Da der er tale om anerkendelse af kvalifikati-
oner, bør det, uddannelser og kvalifikationer anerkendes uanset perso-
nens nationalitet. En anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
bør ikke nægtes blot fordi, den pågældende ikke er EU-statsborger. Om
vedkommende har opholds- og arbejdstilladelser er et andet spørgsmål.
Anvendelsesområdet bør derfor være uddannelser og kvalifikationer
fra andre EU-lande, ikke personer fra andre EU-lande.” LO hilser det
velkomment, at tredjelandeborgeres adgang til det europæiske marked
gennem anerkendelse af kvalifikationer er formuleret som en mulighed
og ikke som en ret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078269_0033.png
33/33
Rapportering om procedurer for efteruddannelse indenfor erhverv
som læge, speciallæge, tandlæge, sygeplejerske med ansvar for almen
sygepleje, jordemoder, farmaceut og dyrlæge
Lægeforeningen forudsætter, at proceduren for efteruddannelse fortsat
vil være nationalt forankret.
Der er ikke indkommet bemærkninger vedrørende forslaget om afkla-
ring og opdatering af former for erhvervsvirksomhed, oplistet i direkti-
vets bilag I, forslaget om muligheden for, at en EU/EØS-borger, som
kommer fra en medlemsstat, hvor erhvervet ikke er lovreguleret, kan få
sin autorisationsansøgning behandlet og anerkendt efter reglerne i di-
rektivet samt forslaget om mulighed for medlemsstaterne til at stille
specifikke krav om egnethedsprøve og brug af ”notar”-titel inden for
notarerhvervet.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdninger til
forslaget.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positiv overfor forslag og initiativer, som skal
effektivisere anerkendelsesproceduren og styrke borgernes adgang til de re-
levante informationer om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Regeringen finder, at der bør opretholdes en passende balance mellem hen-
synet til arbejdskraftens fri bevægelighed og medlemsstaternes berettigede
interesse i at sikre en forsvarlig erhvervsudøvelse.
Anerkendelsessystemet bør fungere på en måde, der sikrer, at de opga-
ver, der varetages af erhvervsudøvere i EU er af høj kvalitet og har en
høj faglig standard, og således ikke kompromitterer forsvarlig er-
hvervsudøvelse.
Regeringen er derfor positiv overfor forslag om at styrke kompetente myn-
digheders administrative samarbejde til gavn for borgere, der er modtagere
af de ydelser, som er underlagt lovregulering.
En nærmere stillingtagen til alle dele af forslaget kræver videre analyse
henset til forslagets omfang og kompleksitet.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.