Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0061
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.2.2011
KOM(2011) 61 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/010 CZ/Unilever fra Tjekkiet)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0003.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 24. marts 2010 indsendte Tjekkiet ansøgning nr. EGF/2010/010 CZ/Unilever om
økonomisk EGF-støtte som følge af afskedigelser i Unilever
ČR
spol.s r.o. i Nelahozeves,
Tjekkiet (herefter kaldet "Unilever")
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for økonomisk støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Hovedvirksomhed
Leverandører og producenter i efterfølgende
produktionsled
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigelser før og efter referenceperioden
Afskedigelser i alt
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsomkostninger i EUR
3
EGF-implementeringsomkostninger i procent
Samlet budget (EUR)
EGF-støtte (65 %) i EUR
1.
EGF/2010/010
Tjekkiet
litra a)
Unilever
ČR
spol.s r.o.
0
16.9.2009 – 16.1.2010
16.10.2009
24.3.2010
634
0
634
460
474 463
23 723
4,8
498 186
323 820
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 24. marts 2010 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 20. september 2010.
1
2
3
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0004.png
2.
Ansøgningen opfylder EGF's særlige interventionskriterier i artikel 2, litra a), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhængen mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen eller den internationale
finansielle og økonomiske krise
3.
For at fastslå, at der er en sammenhæng mellem afskedigelserne og den inter-
nationale finansielle og økonomiske krise fremfører Tjekkiet, at forbruget og salget
af fødevareprodukter af den art, som fremstilles af Unilever i Tjekkiet, faldt
betydeligt som følge af denne krise. Tjekkiet har anført Eurostat-statistikkerne,
hvoraf det fremgår, at omsætningen i detailhandelen i EU-27 over en periode på 12
måneder fra september 2008 til august 2009 faldt med 3,32 %, med 4,52 % i Euro-
området og med 5,88 % i Tjekkiet.
Unilever-produktionsanlægget i Nelahozeves leverede varer til hele EU-markedet, og
faldet i efterspørgslen efter dets varer betød, at anlægget ikke længere var
bæredygtigt. Ca. 45 % af dets produktion forsynede imidlertid det "lokale" marked –
dvs. Tjekkiet og Slovakiet – og tal fra det tjekkiske statistiske kontor, som er anført i
ansøgningen, bekræftede, at det tjekkiske detailhandelssalg faldt med 5,88 % i den
periode indtil september 2009.
Tjekkiet anfører, at mange kunder har ændret deres udgiftsmønstre som reaktion på
de usikkerheder, som er forårsaget af den internationale økonomiske krise. Nogle
forbrugere begrænsede deres udgifter, og andre skiftede til varer af en lavere kvalitet.
Begge faktorer har haft en alvorlig indvirkning på efterspørgslen efter mærkevarer,
f.eks. varer fremstillet af Unilever. Ansøgningen citerer Eurostat-tal for
forbrugertillid, som viser et kraftigt fald i EU-27 og i Tjekkiet i løbet af 2009.
Et fald i forbrugertilliden og i salget førte uundgåeligt til et fald i produktionen i
Nelahozeves og en omlægning af Unilevers produktionskapacitet. Virksomheden
besluttede at lukke sit anlæg i Nelahozeves og forsyne det lokale marked og EU-
markederne via andre produktionsanlæg, herunder også anlæggene andre steder i EU.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
a)
4.
Tjekkiet indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra a), i
forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser i løbet af
en firemåneders periode i en virksomhed i en medlemsstat, inklusive afskedigelser
hos leverandører eller producenter i efterfølgende produktionsled.
Ansøgningen vedrører 634 afskedigelser hos Unilever i referenceperioden på fire
måneder fra den 16. september 2009 til den 16. januar 2010. Alle afskedigelser blev
beregnet i overensstemmelse med artikel 2, stk. 2, tredje led, i forordning (EF) nr.
1927/2006. I overensstemmelse med kravene i dette led har Tjekkiet fremskaffet
yderligere oplysninger til Kommissionen om det faktiske antal afskedigelser.
5.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0005.png
6.
Tjekkiet fremfører, at den internationale økonomiske og finansielle krise var
uforudseelig, og at man ikke kunne forudse, hvor alvorlig den blev.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de arbejds-
tagere, der er tiltænkt støtte
7.
Ansøgningen vedrører i alt 634 afskedigelser i en enkelt virksomhed, Unilever
ČR,
spol.s r.o. i Nelahozeves i NUTS II-regionen Střední
Čechy.
Alle afskedigede
arbejdstagere er blevet tilbudt at deltage i et genplaceringsprogram, og 460 arbejds-
tagere har accepteret tilbuddet.
De arbejdstagere, der tiltænkes støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Mænd
Kvinder
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
15-24-årige
25-54-årige
Over 54 år
9.
Fordelingen på faggrupper er som følger:
Kategori
Arbejdstagere inden for produktionen
Maskinoperatører
Produktionsledere
Kvalitetskontrollører
Kran- og gaffeltruckførere
Elektrikere
Eksperter på det administrative område
Overordnede ledere
Eksperter på det finansielle område
IT-eksperter
10.
Antal
235
117
40
21
18
14
4
5
3
3
Procent
51,1
25,4
8,7
4,6
3,9
3,1
0,9
1,1
0,6
0,6
Antal
219
241
460
0
42
358
60
Procent
47,6
52,4
100,0
0,0
9,1
77,8
13,1
8.
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har Tjekkiet
bekræftet, at man i Globaliseringsfondens forskellige gennemførelsesfaser, især med
hensyn til adgang til den, har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem
mænd og kvinder og en politik for ikke-forskelsbehandling.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og dets relevante myndigheder og
andre interessenter
11.
Nelahozeves, hvor Unilevers produktionsanlæg befandt sig, er beliggende i det
centrale Bøhmen, nord for Prag i distriktet Mělník. Distriktet har en befolkning på
ca. 100 000, og dens økonomi er i det store og hele afhængig af fødevareforar-
bejdning og af kemi- og energiindustrier. Distriktet er kendetegnet af en stor andel af
små og mellemstore virksomheder, der spiller en aktiv rolle i distriktets økonomi.
De vigtigste interessenter omfatter ministeriet for arbejde og sociale anliggender
(MOLSA), Unilever
ČZ
spol.s r.o., arbejdsformidlingen i Mělník og den uafhængige
12.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0006.png
fagforening for arbejdstagere i fødevareindustrien i regionerne Bøhmen og Moravia
(NOSPP).
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
13.
De tjekkiske myndigheder fremfører, at krisen har ført til en betydelig stigning i
arbejdsløsheden i Tjekkiet. I det centrale Bøhmen, hvor Unilevers produktionsanlæg
var beliggende, steg ledigheden fra 3,6 % for 2008 til 6,4 % i oktober 2009. I
distriktet Nelahozeves var ledighedsprocenten i oktober 2009 på 7,5 %. Selv om den
var relativt lav og lavere end det tjekkiske nationale gennemsnit (8,5 % i oktober
2009) giver ledighedsstrukturen i Tjekkiet anledning til bekymring. Ledigheden
blandt veluddannede er lav, men blandt personer, der kun har en grunduddannelse, er
ledigheden på mere end 25 %, og flertallet af de afskedigede arbejdstagere i Unilever
hører til denne kategori. Muligheden for hurtigt at komme ind på arbejdsmarkedet
igen er således betydeligt reduceret, og uden yderligere støtte risikerer arbejdstagerne
at glide ind i langtidsarbejdsløshed.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der finansieres af strukturfondene
14.
Alle de foreslåede foranstaltninger udgør en samordnet pakke af individualiserede
tilbud, der har til formål at reintegrere arbejdstagerne på arbejdsmarkedet. Disse
foranstaltninger vil blive medfinansieret af Unilever og tilbudt af virksomheden eller
af udbydere i Unilevers navn.
– Som et første skridt vil der blive givet hjælp til genplacering i form af rådgivning
om jobtab, jobsøgning og karriereskift. En specialist inden for arbejdsret og en
psykolog samt en erfaren vejleder i karriereskift vil stå til rådighed og besvare
eventuelle spørgsmål. Dertil kommer, at der vil blive fremstillet en brochure til de
afskedigede arbejdstagere med oplysninger bl.a. om de fordele, som de kan
forvente af genplaceringstjenesterne, rådgivning i, hvordan man håndterer sine
følelser, og forslag til, hvad man bør gøre, og hvad man ikke bør gøre, inden
programmet starter.
– Personlig rådgivning og hjælp til jobsøgning: Foranstaltningen omfatter, at man
behandler specifikke spørgsmål om jobsøgning, evaluering af igangværende akti-
viteter, forberedelse af kommende aktiviteter, evaluering af tilbud, marketings-
strategier i forbindelse med karriereforløb, analyser af interviewresultater,
jobsøgning via internet og andre informationskilder, udpegelse af målmarkeder
(dvs. virksomheder, der kan have egnede jobtilbud), hjælp til at henvende sig til
målvirksomheder, netværkssamarbejde, forberedelse af cv og ansøgning, kontakt
til regeringsagenturer, oplysning, kontakt, hjælp og erhvervelse af nye faglige
kvalifikationer i forbindelse med virksomhedsetablering, eventuel psykologisk
støtte, og psykologiske diagnostiske test og tilbagemeldinger.
– Der gives tilskud til jobsøgning til arbejdstagerne, når de begynder deres
uddannelses- og jobsøgningsaktiviteter.
– Seminarer og særlige workshopper med henblik på karriereskift: Foranstaltningen
fokuserer på at udvikle de færdigheder, der er nyttige i forbindelse med job-
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0007.png
søgning og løbende karriereplanlægning. Der vil være særskilte seminarer for
ledere og arbejdstagere i kraft af deres forskellige behov og arbejdsmarkeds-
situationer. Der er planlagt et todages seminar, der skal forberede afskedigede
ledere på effektiv jobsøgning. Deltagerne undervises i en projektforvaltnings-
tilgang til jobsøgningsprocessen, som indebærer planer, målinger og beregninger
for et vellykket skift. For arbejdstagerne vil et dagsprogram på to halve dage
bidrage til, at timeaflønnede arbejdstagere (der arbejder på fabrik, og inden for
vedligeholdelse, drift og tjenester) kan udpege deres kvalifikationer og resultater,
fastsætte et mål, udarbejde en liste med jobmål, udfylde en jobansøgning, et cv
eller et faktablad og lære vigtige færdigheder i forbindelse med jobsøgning.
Desuden vil der blive afholdt en række specifikke workshopper, herunder om
cv'er og "ansøgninger, der giver resultater", samt "dynamiske jobsamtaler".
– Der tildeles uddannelses og mobilitetsgodtgørelser til alle afskedigede arbejds-
tagere, så længe de deltager i genplaceringsaktiviteter.
– Der planlægges personlige tjenester til overordnede ledere i forbindelse med
karriereskift. Disse tjenester er tænkt som hjælp til overordnede ledere for at sikre
disse et vellykket karriereskift og omfatter al den form for støtte, som en
enkeltperson måtte have brug for, og tilpasses efter de forskellige forhold. Den
individuelle rådgivning omfatter følgende: Håndtering af følelser i forbindelse
med karriereskift, selvbedømmelser gennem anvendelse af egnede værktøjer,
omfattende evaluering af færdigheder, styrker, værdier og resultater, grundig
undersøgelse af karrieremæssige og jobmæssige alternativer, omfattende objektiv
analyse og markedsstrategi, marketingsplaner, forberedelse af et cv, ansøgninger
og andet skriftligt materiale, grundige interview og uddannelse i netværks-
samarbejde, vejledning i evaluering og forhandling i forbindelse med jobtilbud,
målrettet søgning efter virksomheder og vejledning i, hvordan man arbejder med
disse, adgang til kontorfaciliteter, herunder en arbejdsplads med computer, fax, e-
mail og internet, hjælp til at søge efter og finde ledige stillinger i pressen, og
møder med ledende konsulenter med erfaring i rekruttering af overordnet
personale.
– Der vil blive iværksat incitamenter for ældre arbejdstagere. De omfatter ugentlige
workshopper og uddannelse såvel som individuelle opfølgende høringer med
særlig fokus på aktiviteter, der skal styrke selvtilliden, og it-færdigheder.
– Hjælp til selvstændig virksomhed: Foranstaltningen omfatter oplysninger om det
at udøve selvstændig virksomhed, især med hensyn til de lovmæssige krav til at
blive selvstændig. Foranstaltningen indgår i workshopperne om genplacering
suppleret med personlig høring om markedsmulighederne i en bestemt region.
– Fremme af iværksætterånd omfatter en workshop om kravene til at etablere egen
virksomhed.
– Omkostninger til projektgennemførelse (projektgruppen): Det omfatter omkost-
ningerne til projektgruppen og er direkte forbundet med alle andre foran-
staltninger. De tjekkiske myndigheder har af hensyn til åbenheden valgt at
budgettere og forelægge disse omkostninger separat.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0008.png
15.
De EGF-implementeringsomkostninger, som er medtaget i ansøgningen i overens-
stemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forberedelser,
forvaltning og kontrolaktiviteter samt oplysninger og reklame.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de tjekkiske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De tjekkiske myndigheder
anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til 474 463 EUR og EGF-
implementeringsomkostningerne til 23 723 EUR (4,8 % af det samlede beløb). Der
anmodes om EGF-støtte på i alt 323 820 EUR (65 % af de samlede omkostninger).
Anslået an-
tal arbejds-
tagere, som
er tiltænkt
støtte
Anslåede
omkostninger
pr. arbejds-
tager, som er
tiltænkt støtte
(i EUR)
Samlede
omkost-
ninger
(EGF og
national
medfinan-
siering) (i
EUR)
16.
Foranstaltninger
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Hjælp til genplacering
Personlig rådgivning og hjælp til jobsøgning
Tilskud til jobsøgning
Seminarer og særlige workshopper med henblik
på karriereskift
Uddannelses- og mobilitetsgodtgørelse
Personlige tjenester til overordnede ledere i
forbindelse med karriereskift
Incitamenter for ældre arbejdstagere
Hjælp til selvstændig virksomhed
Fremme af iværksætterånd
Omkostninger til projektgennemførelse (projekt-
gruppen)
Subtotal - individualiserede tilbud
460
460
460
460
460
5
83
10
10
460
44
174
100
340
164
4 775
100
950
1 150
94
*20 423
80 040
46 000
156 400
*75 292
28 875
8 300
9 500
11 500
43 133
474 463
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forberedelser
Forvaltning
4 745
2 372
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0009.png
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal - EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (65 % af de samlede udgifter)
1 186
15 420
23 723
498 186
323 820
* Regnestykket går ikke op på grund af afrunding af enhedsomkostningerne pr. arbejdstager.
17.
De tjekkiske myndigheder bekræfter, at ovennævnte foranstaltninger suppleres af
foranstaltninger, som er finansieret af strukturfondene.
Dato/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede tilbud
til de berørte arbejdstagere
18.
Den 16. oktober 2009 iværksatte Tjekkiet de individualiserede tilbud i den samord-
nede pakke, som EGF anmodes om at medfinansiere, for de berørte arbejdstagere.
Denne dato markerer således begyndelsen af støtteberettigelsesperioden for enhver
EGF-støtte.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
19.
De tjekkiske myndigheder har indberettet, at de foranstaltninger, der ledsager
omlægningen af Unilever, blev drøftet med arbejdsmarkedets parter og arbejds-
formidlingen. Den 16. september 2009 blev der opnået enighed om de ledsagende
foranstaltninger.
De tjekkiske myndigheder bekræftede, at kravene i den nationale lovgivning og EU-
lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
20.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
21.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de tjekkiske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at det finansielle bidrag fra EGF ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte arbejdstagere og ikke
skal tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra andre
af Fællesskabets finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0010.png
22.
Tjekkiet har meddelt Kommissionen, at det finansielle bidrag vil blive forvaltet og
kontrolleret af de samme organer, som forvalter og kontrollerer Den Europæiske
Socialfonds (ESF's) finansiering i Tjekkiet.
Finansiering
23.
På grundlag af ansøgningen fra Tjekkiet beløber den foreslåede EGF-støtte til den
samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 323 820 EUR, hvilket svarer til
65 % af de samlede omkostninger. Kommissionens foreslåede tildelinger fra fonden
er baseret på oplysninger fra Tjekkiet.
Under hensyn til den maksimale støtte fra EGF i henhold til artikel 10, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af bevillinger
foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte beløb, der
opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
Med det foreslåede støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale årlige
beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire måneder,
jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den
af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed
om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelsesbevillinger opført på budgettet for 2011, jf. punkt 28 i den inter-
institutionelle aftale af 17. maj 2006.
24.
25.
26.
27.
Kilde til betalingsbevillinger
28.
I budgettet for 2011 er der betalingsbevillinger på 47 608 950 EUR under budgetpost
04.0501 "Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF)", som vil
blive anvendt til at dække beløbet på 323 820 EUR, der skal bruges til denne
ansøgning.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450190_0011.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/010 CZ/Unilever fra Tjekkiet)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
4
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af
20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
5
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
6
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på grund af
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Anvendelsesområdet for EGF blev udvidet for ansøgninger indgivet fra den 1. maj
2009, således at det også omfatter støtte til arbejdstagere, der bliver afskediget som en
direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Tjekkiet indgav den 24. marts 2010 en ansøgning om anvendelse af EGF i forbindelse
med afskedigelser i Unilever
ČR
spol.s r.o. og supplerede denne ansøgning med
yderligere oplysninger frem til den 20. september 2010. Ansøgningen opfylder
kravene til fastlæggelse af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr.
1927/2006. Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 323 820 EUR.
(2)
(3)
(4)
4
5
6
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […], […], s. […].
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
Der bør derfor som følge af Tjekkiets ansøgning ydes støtte fra EGF —
BESTEMT FØLGENDE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2011
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) på 323 820 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles/Strasbourg, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
11
DA