Finansudvalget 2011
KOM (2011) 0062
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.2.2011
KOM(2011) 62 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
i henhold til punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen
om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning (ansøgning EGF/2009/013
PL/Podkarpackie - maskiner, Polen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0003.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 27. april 2010 indgav Polen ansøgning nr. EGF/2010/013 PL/Podkarpackie om EGF-
støtte som følge af afskedigelser i tre virksomheder, der var aktive inden for NACE (rev. 2)-
hovedgruppe 28 ("Fremstilling af maskiner og udstyr")
3
i NUTS II-regionen Podkarpackie
(PL32) i Polen.
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for økonomisk støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Berørte virksomheder
NUTS II-region
NACE (rev. 2)-hovedgruppe
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsomkostninger i EUR
4
EGF-implementeringsomkostninger i procent
Samlet budget (EUR)
EGF-støtte (65 %) i EUR
1.
EGF/2010/013
Polen
litra b)
3
Podkarpackie (PL32)
28 (Fremstilling af maskiner og
udstyr)
1.6.2009 – 1.3.2010
1.8.2009
27.4.2010
594
200
684 800
13 000
1,9
697 800
453 570
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 27. april 2010 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden frem til den 4. august 2010.
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
1
2
3
4
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0004.png
2.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af EGF i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhængen mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen eller den internationale
finansielle og økonomiske krise
3.
For at fastslå, at der er en sammenhæng mellem afskedigelserne og den
internationale finansielle og økonomiske krise, gør Polen gældende, at sektoren for
maskinproduktion især er sårbar over for ændringer i den internationale økonomi
som følge af den høje andel af international handel i den globale produktion og
derigennem den direkte konkurrence fra producenter fra andre lande på det
internationale marked. I 2008 udgjorde eksportandelen i værdi af solgt produktion fra
den polske sektor for maskinproduktion 45,6 %.
Den polske sektor for maskinproduktion var indtil 2007 karakteriseret af hurtig vækst
i produktionen som følge af den hurtige udvikling i den polske økonomi og gode
eksportmuligheder. I 2008 udviklede sektoren sig langsommere som følge af den
internationale finansielle og økonomiske krise. I 2009 indberettede sektoren for
første gang i mange år et produktionsfald.
Den faldende efterspørgsel i EU-15 (som aftog 77,8 % af den polske eksport i 2008)
bidrog stærkt til faldet i værdien af varer, der blev solgt i udlandet, da 8 ud af de 10
største aftagere af polske maskiner er EU-medlemsstater. Værdien af eksporten af
maskiner og udstyr fra Polen til EU-medlemsstaterne faldt med over 10 % mellem
2008 og 2009, mens maskinproduktionen i alt faldt med ca. 8 %.
Tyskland er Polens centrale handelspartner og tegner sig for 23 % af de solgte polske
maskiner. Tyskland er i sig selv afhængig af eksport og led som følge af krisen under
en ordretilbagegang i 2009 på 20 % på maskiner og udstyr. Det har haft en negativ
indvirkning på de polske leverandører til de tyske producenter.
Andre vigtige importører af polske maskiner og polsk udstyr, f.eks. Ukraine og
Rusland, meldte også om et fald i udviklingen inden for bygge- og anlægssektoren. I
disse lande var sektoren i det store og hele støttet af udenlandsk kapital. Som følge af
den internationale krise faldt disse udenlandske finansieringskilder betydeligt og
medførte et fald i værdien af bygge- og anlægsarbejde (nedgang på 20 % i Rusland
og mere end 55 % i Ukraine i de første fem måneder af 2009). Huta Stalowa Wola
S.A. eksporterer 60 % af sin produktion af maskiner til bygge- og anlægsindustrien i
de østeuropæiske lande.
De tre virksomheder, hvis arbejdstagere er tiltænkt EGF-støtte i henhold til denne
ansøgning, blev direkte berørt af de ovenfor anførte negative tendenser.
Huta Stalowa Wola S.A.,
en af de største polske producenter af maskiner til bygge-
og anlægsindustrien, registrerede et fald på 54 % i eksporten i 2009, mens kun 10 %
af den samlede produktion blev berørt på det hjemlige marked.
Hos
HSW – Zakład Zespołów Napędowych Sp. z o.o. (HSW - ZZN Sp. z o.o.),
der er en producent af kraftenheder til maskiner i bygge- og anlægsindustrien, faldt
det samlede salg med 47 % og eksporten med 34 %.
4.
5.
6.
7.
8.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0005.png
Zakłady Metalowe DEZAMET S.A. (ZM DEZAMET S.A.),
som fremstiller
komponenter til vejbygning og til maskiner til bygge- og anlægsindustrien samt
minedrift, registrerede et fald på 58 % i eksporten mellem 2008 og 2009.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
b)
9.
Polen indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser over en
periode på ni måneder i virksomheder i samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe i én
region eller to sammenhængende regioner på NUTS II-niveau i en medlemsstat.
Der er ifølge ansøgningen tale om 594 afskedigelser i tre virksomheder i NACE (rev.
2)-hovedgruppe 28 ("Fremstilling af maskiner og udstyr") i NUTS II-regionen
Podkarpackie (PL32) i referenceperioden på ni måneder fra den 1. juni 2009 til den
1. marts 2010. Alle afskedigelser er beregnet i overensstemmelse med artikel 2, stk.
2, andet led, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
10.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
11.
De polske myndigheder gør gældende, at den internationale finansielle og økono-
miske krise ikke kunne forudses, og at den som nævnt ovenfor under punkt 3 til 8
havde en alvorlig indvirkning på industrien til fremstilling af maskiner og udstyr.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
12.
Der er ifølge ansøgningen tale om 594 afskedigelser i 3 virksomheder i NACE (rev.
2)-hovedgruppe 28 i Podkarpackie i referenceperioden:
Virksomheder
Huta Stalowa Wola S.A.
Huta Stalowa Wola S.A. – Zakład
Zespołów Napędowych Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe DEZAMET S.A.
I alt
Afskedigelser
357
139
98
594
Polen anslår, at 200 af de afskedigede arbejdstagere vil ansøge om støtte fra EGF. De
resterende arbejdstagere forventes ifølge de polske myndigheder selv at finde
beskæftigelse uden støtte fra EGF eller at forlade arbejdsmarkedet.
13.
De arbejdstagere, der tiltænkes støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Mænd
Kvinder
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
15-24-årige
25-54-årige
55-64-årige
> 64
14.
Fordelingen på faggrupper er som følger:
Antal
154
46
200
0
21
121
40
18
Procent
77,0
23,0
100,0
0,0
10,5
60,5
20,0
9,0
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0006.png
Kategori
Metal- og maskinarbejdere og beslægtede funktioner
Arbejdstagere inden for minedrift, byggeri, fremstilling og
transport
Kontoransatte
Operatører af faste anlæg og beslægtede funktioner
Teknikere inden for fysisk videnskab og ingeniørvidenskab
Øvrige eksperter
Øvrige teknikere
Virksomhedsledere
Eksperter inden for fysik, matematik og ingeniørvidenskab
Chauffører og operatører af mobile anlæg
15.
Antal
108
40
17
10
10
7
5
1
1
1
Procent
54,0
20,0
8,5
5,0
5,0
3,5
2,5
0,5
0,5
0,5
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har Polen bekræf-
tet, at man i Globaliseringsfondens forskellige gennemførelsesfaser, især med hensyn
til adgang til den, har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem mænd
og kvinder og en politik for ikke-forskelsbehandling.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og de relevante myndigheder og
andre interessenter
16.
Det område, der er berørt, er Podkarpackie
voivodship
(provins) (NUTS II – PL32
Podkarpackie), og især følgende "powiats" (amter/distrikter) Stalowa Wola, Nisko og
Tarnobrzeg (i NUTS III – PL326 region henhørende under Tarnobrzeg og PL 325
region henhørende under Rzeszów).
Provinsen Podkarpackie er det femtestørste område arealmæssigt og det
ottendestørste med hensyn til befolkning blandt Polens 16 provinser, med et areal på
17 845 km
2
og en befolkning på lidt over 2 mio. Hovedstaden er Rzeszów. De tre
berørte distrikter ligger alle i den nordlige del af provinsen.
Stalowa Wola-distriktet med et areal på 832 km² har en befolkning på 109 410
(2006), Nisko-distriktet med et areal på 786 km² har en befolkning på 67 065 (2006),
og Tarnobrzeg-distriktet med et areal på 607 km² har en befolkning på 103 338
(2006).
17.
De vigtigste interessenter omfatter provins- og lokalregeringerne, som er inddraget i
støtten til de afskedigede arbejdstagere gennem den lokale arbejdsformidling i
Rzeszów og arbejdsformidlingerne i de distrikter, hvor virksomhederne er belig-
gende. Følgende er også involveret i støtte til afskedigede arbejdstagere: skatte-
forvaltningen, socialforsikringsinstitutionen (ZUS), det nationale arbejdstilsyn (PIP)
og erhvervsvejledningen og planlægningscentrene i Tarnobrzeg og Stalowa Wola,
såvel som beskæftigelsesrådet i Voivodship Rzeszów, det regionale handelskammer i
Stalowa Wola, rådet for håndværk og andre iværksættere i Stalowa Wola, agenturet
for regionaludvikling i Tarnobrzeg, handels- og industrikammeret i Tarnobrzeg og
agenturet for industriudvikling i Tarnobrzeg.
De arbejdsmarkedsparter, der var involveret i gennemførelsen af EGF, er
virksomhedsorganisationen under fagforeningen
Solidarność
og beskæftigelsesrådet
i Voivodship Rzeszów, det regionale handelskammer i Stalowa Wola, rådet for
håndværk og andre iværksættere i Stalowa Wola, agenturet for regionaludvikling i
18.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0007.png
Tarnobrzeg, handels- og industrikammeret i Tarnobrzeg og agenturet for industri-
udvikling i Tarnobrzeg.
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
19.
Polen forventer, at den lokale virkning af afskedigelserne vil være betydelig.
Afskedigelserne har medført en stigning i arbejdsløsheden i de berørte distrikter. De
afskedigede arbejdstagere fra de tre virksomheder, der er nævnt i ansøgningen,
udgjorde ved udgangen af februar 2010 3,4 % af det samlede antal ledige i Stalowa
Wola-distriktet, 2,9 % i Nisko-distriktet og 2,3 % i Tarnobrzeg-distriktet.
Ved udgangen af februar 2010 tegnede de afskedigede arbejdstagere sig for 0,8 % af
den samlede beskæftigelse i Stalowa Wola-distriktet, 1 % i Nisko-distriktet og 0,5 %
i Tarnobrzeg-distriktet.
I de berørte distrikter i provinsen var der en betydelig stigning i antallet af ledige
(alle oplysninger vedrører perioden fra juni 2009 til februar 2010): 20 % i Nisko-
distriktet, 19 % i Tarnobrzeg-distriktet og 24 % i Stalowa Wola-distriktet. Arbejds-
løshedsprocenten i de tre distrikter var højere end for gennemsnittet i Polen (hhv.
24 %, 17 % og 15 % sammenlignet med 13 % for Polen i februar 2010).
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der finansieres af strukturfondene
20.
Polen foreslår en pakke bestående af fem separate, men koordinerede
foranstaltninger til fordel for afskedigede arbejdstagere. Disse aktiviteter sigter mod
at øge de afskedigede arbejdstageres aktivitet og mobilitet på arbejdsmarkedet,
fremme iværksætterkultur blandt arbejdstagerne og forbedre deres chancer for at
finde beskæftigelse, bl.a. ved at tilpasse kvalifikationerne hos de afskedigede til
arbejdsmarkedets behov. Foranstaltningerne er beskrevet i detaljer nedenfor.
Uddannelse og omskoling - Denne foranstaltning dækker uddannelsesomkostnin-
gerne (også masteruddannelser), rejseudgifter eller udgifter til kost og logi under
uddannelsen, udgifter til læge- eller psykologiske undersøgelser, der giver adgang til
certifikater, diplomer, erhvervsmæssige kvalifikationer eller fagtitler samt udgifter i
forbindelse med indhentning af de nødvendige tilladelser til at udføre arbejdet. Det
forventes, at 100 arbejdstagere drager fordel af denne foranstaltning til en
gennemsnitlig udgift på 2 308 EUR pr. arbejdstager.
Godtgørelse til uddannelse på arbejdspladsen - For afskedigede arbejdstagere under
25 år med kun lidt erhvervserfaring, der er henvist af de polske arbejdsformidlinger
til denne uddannelse, kan der udbetales en godtgørelse på 120 % af arbejdsløsheds-
understøttelsen i maksimalt 12 måneder under uddannelsen på arbejdspladsen som
uddannelsesgodtgørelse, jf. kontrakten med arbejdsgiveren. Udgifterne forventes at
være på 3 000 EUR, og det anslås, at 10 arbejdstagere drager fordel af denne
foranstaltning.
Tilskud til egen virksomhed og dermed forbundet høring - Denne foranstaltning
består af tilskud til virksomhedsetableringer, herunder også omkostningerne til retlig
bistand, høring og rådgivning i forbindelse med etableringen. Støtteomfanget
21.
22.
23.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0008.png
begrænses til maksimalt 6 gange gennemsnitslønnen, og for aktiviteter, der foretages
i henhold til betingelserne i de sociale kooperativer, kan beløbet til de ledige ikke
overstige fire gange gennemsnitslønnen for et medlem, der har været med til at
oprette kooperativet, eller tre gange gennemsnitslønnen for et medlem, der optages
efter oprettelsen af det sociale kooperativ. Det forventes, at 20 arbejdstagere drager
fordel af denne foranstaltning til en udgift på 5 200 EUR pr. arbejdstager.
24.
Udstyr til og nyindretning af arbejdspladser - For arbejdsgivere, som ansætter en
afskediget arbejdstager, der er formidlet af den lokale arbejdsformidling, er
omkostningerne til udstyr til og nyindretning af arbejdspladsen for denne person
støtteberettigede. Beløbet skal være anført i kontrakten mellem arbejdsgiver og den
lokale arbejdsformidling, men må ikke overstige seks gange den gennemsnitlige
månedsløn. Det forventes, at 50 arbejdstagere vil drage fordel af denne foranstaltning
til en udgift på 5 200 EUR pr. arbejdstager.
Godtgørelse til erhvervsuddannelse – Der er tale om praktisk erhvervsuddannelse for
afskedigede arbejdstagere, der varer fra tre til 18 måneder. Praktikanten har ret til en
godtgørelse, der maksimalt kan beløbe sig til 120 % af arbejdsløshedsunder-
støttelsen. Det forventes, at 20 arbejdstagere drager fordel af denne foranstaltning til
en udgift på 3 000 EUR pr. arbejdstager.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i overens-
stemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forberedelser,
forvaltning og kontrolaktiviteter samt oplysning og reklame.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de polske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De polske myndigheder
anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til 684 800 EUR og EGF-
implementeringsomkostningerne til 13 000 EUR (1,9 % af det samlede beløb). Der
anmodes om EGF-støtte på i alt 453 570 EUR (65 % af de samlede omkostninger).
Anslået an-
tal arbejds-
tagere, som
er tiltænkt
støtte
Anslåede
omkost-
ninger pr.
arbejds-
tager, som
er tiltænkt
støtte
(i EUR)
Samlede om-
kostninger
(EGF og
national
medfinansie-
ring) (i
EUR)
25.
26.
27.
Foranstaltninger
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Uddannelse og omskoling
Godtgørelse til uddannelse på arbejdspladsen
Tilskud til egen virksomhed og dermed
forbundet høring
Udstyr til og nyindretning af arbejdspladser
100
10
20
50
2 308
3 000
5 200
5 200
230 800
30 000
104 000
260 000
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0009.png
Godtgørelse til erhvervsuddannelse
Subtotal - individualiserede tilbud
20
3 000
60 000
684 800
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forberedelser
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal - EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (65 % af de samlede udgifter)
28.
2 000
3 000
6 000
2 000
13 000
697 800
453 570
De polske myndigheder bekræfter, at de ovenfor beskrevne foranstaltninger
suppleres af de foranstaltninger, som er finansieret af strukturfondene. Polen har
iværksat de nødvendige mekanismer for at sikre, at foranstaltninger, der gennemføres
af EGF og strukturfondene, er finansielt adskilt og undgå enhver risiko for dobbelt
finansiering.
Dato/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede tilbud
til de berørte arbejdstagere
29.
Den 1. august 2009 iværksatte Polen de individualiserede tilbud i den samordnede
pakke, som EGF anmodes om at medfinansiere, for de berørte arbejdstagere. Denne
dato markerer således begyndelsen af støtteberettigelsesperioden for enhver EGF-
støtte.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
30.
På mødet i det lokale udvalg for dialogen med arbejdsmarkedets parter i Rzeszów
den 16. februar 2009 blev muligheden for EGF-støtte til de arbejdstagere, der er
blevet afskediget i de tre berørte distrikter, drøftet.
På mødet i provinsrådet for beskæftigelse den 3. december 2009 blev principperne i
forbindelse med EGF drøftet sammen med muligheden for at ansøge om støtte i
Podkarpackie og de forskellige støtteformer, der kunne være tale om.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
31.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de polske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at det finansielle bidrag fra EGF ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0010.png
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte ansatte og ikke skal
tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at de ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra
andre af EU's finansielle instrumenter.
32.
De polske myndigheder har også bekræftet, at både EU og de nationale bestemmelser
om statsstøtte er blevet overholdt, især med hensyn til de foranstaltninger, der er
nævnt under punkt 23.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
33.
Polen har meddelt Kommissionen, at den finansielle støtte vil blive forvaltet og
kontrolleret af de samme organer, som forvalter og kontrollerer finansieringen fra
Den Europæiske Socialfond i Polen.
Finansiering
34.
På grundlag af ansøgningen fra Polen beløber den foreslåede EGF-støtte til den
samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 453 570 EUR, hvilket svarer til
65 % af de samlede omkostninger. Kommissionens foreslåede tildelinger fra fonden
er baseret på oplysninger fra Polen.
Under hensyn til den maksimale støtte fra EGF i henhold til artikel 10, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af bevillinger
foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte beløb, der
opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
Med det foreslåede støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale årlige
beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire måneder,
jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den
af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed
om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2010, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
35.
36.
37.
38.
Kilde til betalingsbevillinger
39.
I budgettet for 2011 er der betalingsbevillinger på 47 608 950 EUR under budgetpost
04.0501 "Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF)", som vil
blive anvendt til at dække beløbet på 453 570 EUR, der skal bruges til denne
ansøgning.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450191_0011.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
i henhold til punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen
om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning (ansøgning EGF/2009/013
PL/Podkarpackie - maskiner, Polen)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
5
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af
20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
6
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
7
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på grund af
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Anvendelsesområdet for EGF blev udvidet for ansøgninger indgivet fra den 1. maj
2009, således at det også omfatter støtte til arbejdstagere, der bliver afskediget som en
direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Polen indgav den 27. april 2010 en ansøgning om anvendelse af EGF i forbindelse
med afskedigelser i 3 virksomheder, der var aktive i NACE (rev. 2)-hovedgruppe 28
("Fremstilling af maskiner og udstyr") i NUTS II-regionen Podkarpackie (PL32), og
supplerede denne ansøgning med yderligere oplysninger frem til den 4. august 2010.
Ansøgningen opfylder kravene til fastlæggelse af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10
(2)
(3)
(4)
5
6
7
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […], […], s. […].
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i forordning (EF) nr. 1927/2006. Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte
på 453 570 EUR.
(5)
Der bør derfor som følge af Polens ansøgning ydes støtte fra EGF —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2011
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) på 453 570 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles/Strasbourg, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
11
DA