Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0074
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.3.2011
KOM(2011) 74 endelig
2011/0044 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om særprogrammet for Det Fælles Forskningscenters gennemførelse af direkte aktioner
under Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogram for forskning og
uddannelse på det nukleare område (2012-2013)
{KOM(2011) 71 final}
{KOM(2011) 72 final}
{KOM(2011) 73 final}
{SEK(2011) 204 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Euratomtraktaten fastsætter, at alle forskningsprogrammer højst må vare 5 år. Det nuværende
rammeprogram under Euratom, Euratom RP7 (2007-2011), som består af to særprogrammer
(det ene for JRC's ”indirekte aktioner” og det andet for dets ”direkte aktioner”), udløber ved
udgangen af 2011. Det forslag, der ledsager denne begrundelse, vedrører Rådets vedtagelse af
en afgørelse om forlængelse af særprogrammet for ”direkte aktioner” med de to år 2012 og
2013. Hovedformålet er at sikre, at den EU-finansierede forskning på disse områder
videreføres i yderligere to år efter perioden 2007-2011. Med henblik herpå gøres der
i forslaget rede for formålene med FoU-aktiviteterne.
1.2.
Generel baggrund
JRC-programmet vil fokusere på forskning i affaldshåndtering og sikkerheden af og
sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med nuværende og avancerede nukleare systemer.
Forskningsprogrammet skal forbedre den videnskabelige viden på disse områder og støtte de
politiske strategier for det 21. århundredes energimiks og for sikker og effektiv udnyttelse af
kernekraft. Det vil være nødvendigt at støtte grundforskningen og den målrettede
videnskabelige forskning for at opretholde en tilbundsgående forståelse af et nøglefænomen.
Der vil endvidere især skulle fokuseres på støtte til uddannelse af nuværende og fremtidige
forskere og ingeniører.
I EU og på verdensplan erkendes det i stigende omfang, at der er behov for en ansvarlig og
sikker anvendelse af kernekraft. Dette er på det seneste blevet fremhævet på de højeste
politiske niveauer, specielt under Pariskonferencen om adgang til civil kernekraft, som blev
afholdt i Paris den 8.-9. marts 2010, topmødet i Washington den 12.-13. april 2010 om
nuklear sikkerhed og mødet i New York i maj 2010, hvor ikkespredningstraktaten blev taget
op til fornyet overvejelse.
Der er behov for en fælles europæisk holdning til vigtige problemer og tilgange for at styrke
det europæiske forskningsrum, så alle aktiviteter skal fastlægges i nært samråd med de
væsentligste tekniske fora, herunder Sustainable Nuclear Energy Technology Platform
(SNETP) og Implementing Geological Disposal Technology Platform (IGDTP). Etableringen
af netværk med internationale organisationer og centrale tredjelande skal fremmes, herunder
med medlemmer af Generation IV International Forum. Det vil i relevante tilfælde være
nødvendigt at koordinere med programmet for indirekte aktioner, som GD Forskning
gennemfører, og med andre initiativer gennemført af andre generaldirektorater.
1.3.
Forskningsaktiviteter på det nukleare område (direkte aktioner)
Dette særprogram for direkte aktioner dækker følgende tre udvalgte forskningstemaer:
(1)
(2)
(3)
håndtering af nukleart affald, miljøpåvirkning og grundviden
nuklear sikkerhed
sikkerhedskontrol og sikkerhedsforanstaltninger på det nukleare område.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0004.png
1.4.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
I henhold til artikel 7 i Euratomtraktaten er Euratomrammeprogrammet Euratoms
hovedinstrument til støtte og supplering af medlemsstaternes aktiviteter inden for forskning og
udvikling på det nukleare område. De gældende bestemmelser (Rådets afgørelser og
beslutninger om Euratoms syvende rammeprogram 2007-2011
1
) udløber ved udgangen af 2011.
1.5.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
De forsknings- og udviklingsaktiviteter, der er omfattet af forslaget til
Euratomrammeprogrammet, er i fuld overensstemmelse med målene i den europæiske
strategiske energiteknologiplan (SET-planen).
2.
2.1.
RESULTAT AF HØRINGERNE AF DE BERØRTE PARTER OG AF
KONSEKVENSANALYSEN
Høringer af de berørte parter
Kommissionen har i overensstemmelse med Euratomtraktaten hørt Det Videnskabelige og
Tekniske Udvalg. Forslaget til Euratomrammeprogrammet er endvidere baseret på resultatet
af drøftelserne med Rådet om ITER.
2.2.
Ekspertbistand
forskellige
kilder
ved
udarbejdelsen
af
Kommissionen har gjort brug af
Euratomrammeprogrammet, herunder:
a)
b)
c)
d)
midtvejsevalueringer af Euratoms syvende rammeprogram foretaget af uafhængige
ekspertpaneler
input fra JRC's styrelsesråd
input om forlængelsen af Euratoms syvende rammeprogram og forberedelsen af det
ottende rammeprogram fra Euratoms Videnskabelige og Tekniske Udvalg
rapporter, såsom visionsdokumenter og strategiske forskningsdagsordener, udarbejdet
af teknologiplatformene inden for det nukleare område – Sustainable Nuclear Energy
Technology Platform (SNETP), Implementing Geological Disposal Technology
Platform (IGDTP) og Multidisciplinary European Low Dose Initiative (MELODI).
1
Rådets afgørelse om Euratoms rammeprogram (2006/970/Euratom), EUT L 54 af 22.2.2007, s. 21,
Rådets beslutning om særprogrammet til gennemførelse af indirekte aktioner (2006/976/Euratom), EUT
L 54 af 22.2.2007, s. 139, Rådets forordning om regler for deltagelse (1908/2006), EUT L 54 af
22.2.2007, s. 4 og Rådets beslutning om særprogrammet for Det Fælles Forskningscenters
gennemførelse af direkte aktioner (2006/977/Euratom), EUT L 54 af 22.2.2007, s. 149.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.3.
Konsekvensanalyse
I henhold til artikel 21 i gennemførelsesbestemmelserne for finansforordningen
(Kommissionens forordning nr. 2342/2002) har Kommissionen foretaget en forudgående
evaluering. Eftersom dette forslag har til formål at fortsætte aktiviteterne under
Euratomrammeprogrammet i 2012-2013 under de samme finansielle overslag, bortfalder
kravet om en konsekvensanalyse.
3.
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Retsgrundlaget for dette særprogram fastlægges i Euratomtraktatens artikel 1, 2, 4 og 7.
4.
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
I finansieringsoversigten til dette forslag til afgørelse gøres der rede for de budgetmæssige
konsekvenser og de nødvendige personale- og administrationsressourcer.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0006.png
2011/0044 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om særprogrammet for Det Fælles Forskningscenters gennemførelse af direkte aktioner
under Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogram for forskning og
uddannelse på det nukleare område (2012-2013)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 7,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
3
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til Rådets afgørelse nr. XXXX/20XX/Euratom af XXXXX om Det
Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogram for forskning og uddannelse
(2012-2013)
4
(i det følgende benævnt ”rammeprogrammet (2012-2013)”) iværksættes
rammeprogrammet (2012-2013) ved hjælp af særprogrammer, som fastsætter de
nærmere bestemmelser for deres gennemførelse, deres varighed og de midler, der
skønnes nødvendige.
Rammeprogrammet (2012-2013) omfatter to typer aktiviteter, nemlig ”indirekte
aktioner” inden for forskning i fusionsenergi, nuklear fission og strålingsbeskyttelse
og ”direkte aktioner”, som omfatter Det Fælles Forskningscenters aktiviteter på
kernekraftområdet. Det er de direkte aktioner, der gennemføres under nærværende
særprogram.
Det Fælles Forskningscenter (i det følgende benævnt ”JRC”) skal gennemføre
forsknings- og uddannelsesaktiviteterne ved hjælp af de såkaldte ”direkte aktioner”
under et JRC-særprogram til gennemførelse af rammeprogrammet (2012-2013).
(2)
(3)
2
3
4
Udtalelse afgivet den xxx.
EUT C xxx.
EUT L xxx.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0007.png
(4)
Under udøvelsen af sit hverv bør JRC yde kundedrevet videnskabelig og teknisk støtte
til EU's politiske proces og således sørge for støtte til gennemførelse og overvågning
af eksisterende politikker og for, at der reageres på nye behov for politisk
beslutningsstøtte. For at udøve dette hverv skal JRC gennemføre forskning af højeste
kvalitet på europæisk plan, bl.a. ved at opretholde sit eget videnskabelige
kvalitetsniveau.
Ved gennemførelsen af dette særprogram bør der lægges vægt på at fremme forskernes
mobilitet og uddannelse samt at fremme innovation i EU. JRC skal især sikre en
passende uddannelse i sikkerhed og sikkerhedsforanstaltninger på det nukleare
område.
Dette særprogram bør gennemføres på fleksibel, effektiv og gennemsigtig vis, idet der
tages hensyn til de relevante behov hos JRC's brugere og EU's politikker, og idet EU's
finansielle interesser beskyttes. Forskningsindsatsen under dette særprogram bør
i givet fald tilpasses disse behov og den videnskabelige og teknologiske udvikling og
sigte mod at opnå videnskabelig viden af højeste kvalitet.
Ved gennemførelsen af dette særprogram kan det samarbejde, der er omfattet
af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde eller af en
associeringsaftale, suppleres af et internationalt samarbejde med tredjelande
og internationale organisationer, særlig på grundlag af traktatens artikel 2, litra h),
artikel 101 og artikel 102.
I forbindelse med udvidelses- og integrationsaktiviteter har JRC til formål at fremme
integrationen af organisationer og forskere fra de nye medlemsstater i sine aktiviteter,
især i forbindelse med gennemførelsen af de videnskabelige og teknologiske
komponenter af EU-lovgivningen, samt at styrke samarbejdet med organisationer og
forskere fra tiltrædelses- og kandidatlande. Det bør endvidere overvejes at åbne
gradvist op for nabolandene, især inden for emner, der har høj prioritet i EU's
naboskabspolitik.
JRC bør fortsat udføre indtægtsgivende, konkurrencebaseret arbejde. Dette arbejde
omfatter deltagelse i de indirekte aktioner under rammeprogrammet (2012-2013),
arbejde for tredjeparter og i mindre grad udnyttelse af immaterielle aktiver.
Den forsvarlige økonomiske forvaltning af rammeprogrammet (2012-2013) og dets
gennemførelse bør sikres på effektiv og brugervenlig vis, samtidig med at
retssikkerheden garanteres, og adgangen til programresultaterne lettes for alle
deltagere under overholdelse af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af
25. juni 2002 om finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers
almindelige budget
5
og Kommissionens forordning (EF, Euratom) nr. 2342/2002
af 23. december 2002 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF, Euratom) nr. 1605/2002 om finansforordningen vedrørende De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget
6
.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
5
6
EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1.
EFT L 357 af 31.12.2002, s. 1.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0008.png
(11)
Der bør træffes passende foranstaltninger, som står i et rimeligt forhold til EU's
finansielle interesser, for at overvåge såvel effektiviteten af den ydede finansielle
støtte som effektiviteten af anvendelsen af disse midler med henblik på at forebygge
uregelmæssigheder og svig. Derudover bør de nødvendige skridt tages for at kræve
tabte, uberettiget udbetalte eller forkert anvendte midler tilbagebetalt
i overensstemmelse med forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002, forordning
(EF, Euratom) nr. 2342/2002, Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95 af
18. december 1995 om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle
interesser
7
, Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96 af 11. november 1996 om
Kommissionens kontrol og inspektion på stedet med henblik på beskyttelse af De
Europæiske Fællesskabers finansielle interesser mod svig og andre
uregelmæssigheder
8
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999
af 25. maj 1999 om undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF)
9
.
Kommissionen bør i rette tid sørge for en uafhængig evaluering af aktiviteterne på
særprogrammets områder.
Forskningsaktiviteter under dette særprogram bør gennemføres under overholdelse af
grundlæggende etiske principper og af de principper, der navnlig anerkendes i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder.
Kommissionen har hørt Det Videnskabelige og Tekniske Udvalg —
(12)
(13)
(14)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Særprogrammet for Det Fælles Forskningscenters gennemførelse af direkte aktioner under
Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogram for forskning og uddannelse på det
nukleare område (2012-2013), i det følgende benævnt ”særprogrammet”, vedtages for
perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2013.
Artikel 2
Dette særprogram fastlægger indsatsen i forbindelse med Det Fælles Forskningscenters
nukleare aktioner og omfatter hele spektret af forskningsaktiviteter, som gennemføres i et
internationalt samarbejde inden for følgende temaer:
a)
b)
c)
håndtering af nukleart affald, miljøpåvirkning og grundviden
nuklear sikkerhed (for nuværende og kommende generationer af kernereaktorer
og deres brændselskredsløb)
nukleare sikkerhedsforanstaltninger (herunder nuklear sikkerhedskontrol,
ikkespredning, bekæmpelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
7
8
9
EFT L 312 af 23.12.1995, s. 1.
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2.
EFT L 136 af 31.5.1999, s. 1.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Målene og hovedlinjerne for de aktioner, der er nævnt i stk. 1, fastsættes i bilaget.
Artikel 3
I overensstemmelse med artikel 3 i afgørelse [henvisning
til Rådets afgørelse om Euratoms
rammeprogram indsættes, når den er blevet vedtaget]
skønnes bevillingsbehovet til
gennemførelse af særprogrammet at være 233 216 000 EUR.
Artikel 4
Alle forskningsaktiviteter, der iværksættes under særprogrammet, gennemføres under
overholdelse af grundlæggende etiske principper.
Artikel 5
Særprogrammet gennemføres ved hjælp af de direkte aktioner, der er fastsat i bilag II til
afgørelse [henvisning
til Rådets afgørelse om Euratoms rammeprogram indsættes, når den er
blevet vedtaget].
Artikel 6
1.
Kommissionen udarbejder et flerårigt arbejdsprogram til gennemførelse af
særprogrammet med en mere detaljeret redegørelse for målene og de videnskabelige
og teknologiske prioriteringer, der er fastsat i bilaget, og med en tidsplan for
gennemførelsen.
I det flerårige arbejdsprogram tages der hensyn til relevante forskningstiltag, som
medlemsstaterne, associerede stater og europæiske og internationale organisationer
gennemfører. Det ajourføres efter behov.
Artikel 7
Kommissionen sørger for, at der foretages en uafhængig evaluering af aktiviteterne på de
områder, som særprogrammet omfatter, jf. artikel 6 i afgørelse…
Artikel 8
Denne afgørelse træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
2.
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0010.png
BILAG
Det Fælles Forskningscenters særprogram
1.
M
ÅL
Særprogrammets overordnede mål er at yde kundedrevet videnskabelig og teknisk støtte til EU's
politik vedrørende kernekraft og at opfylde traktatens forpligtelser. For at nå dette mål skal viden,
færdigheder og kompetence ajourføres løbende med henblik på at tilvejebringe den nødvendige
tidssvarende ekspertviden inden for områderne kernereaktorsikkerhed og sikkerhedskontrol og
sikkerhedsforanstaltninger på det nukleare område.
2.
H
OVEDLINJER
JRC's nukleare aktiviteter sigter mod at opfylde traktatens krav vedrørende forskning og udvikling
(FoU) og at yde støtte til Kommissionen og medlemsstaterne inden for områderne nuklear
sikkerhedskontrol og ikkespredning, affaldshåndtering, sikkerheden af nukleare anlæg og
brændselskredsløbet, radioaktivitetsniveauer i miljøet og strålingsbeskyttelse.
I forbindelse med rammeprogrammet (2012-2013) fokuserer forsknings- og støtteaktiviteterne på:
a)
b)
c)
håndtering af nukleart affald, miljøpåvirkning og grundviden
nuklear sikkerhed (for nuværende og kommende generationer af kernereaktorer og
deres brændselskredsløb)
nukleare sikkerhedsforanstaltninger (herunder nuklear sikkerhedskontrol,
ikkespredning, bekæmpelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
Derudover vil JRC yderligere styrke sin rolle som det europæiske referenceorgan for formidling af
oplysninger og uddannelse af unge forskere.
3.
3.1.
3.1.1.
A
KTIVITETER
Håndtering af nukleart affald, miljøpåvirkning og grundviden
Karakterisering, oplagring og deponering af brugt brændsel og højaktivt affald
Håndtering af brugt brændsel og højradioaktivt affald indbefatter behandling, emballering,
transport, midlertidig oplagring og geologisk deponering. Det endelige mål er at forhindre,
at der afgives radionukleider til biosfæren under alle disse etaper i den meget lange
henfaldsperiode. Udformning, evaluering og funktion af systemer af konstruerede og
naturlige indesluttende barrieresystemer over det relevante tidsrum er nøglefaktorer, når
det gælder om at nå disse mål og afhænger bl.a. af brændslets og/eller affaldets adfærd
i det geologiske miljø. Disse undersøgelser er omfattet af dette særprogram.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.2.
Separation og transmutation
Den primære strategi, der overvejes for fremtidige kernekraftsystemer, omfatter lukning af
det nukleare brændselskredsløb med det formål at mindske det nukleare affalds langsigtede
radiotoksicitet og forbedre den bæredygtige brug af ressourcerne. De vigtigste udfordringer
for dette koncept er fortsat optimering af separationsteknikkerne for at udskille udvalgte
langlivede radionukleider af det brugte brændsel og fremstilling og karakterisering af sikre
og pålidelige brændsler til actinidtransmutation. Hos JRC omfatter forsøgsarbejde med
separation forskning i såvel vandig opløsning som pyrometallurgiske processer (i salt
medium).
3.1.3.
Actinidgrundforskning
For at opretholde kompetencen og en ledende position inden for civil kerneteknologi er det
vigtigt at fremme tværfaglig grundforskning i nukleare materialer som en ressource,
hvorfra der kan opstå nye teknologiske innovationer. Dette kræver til gengæld viden om
reaktionen af de såkaldte elementer af laget af 5f-elektroner (dvs. actiniderne) og
forbindelserne på (normalt ekstreme) termodynamiske parametre. På grund af den lille
forsøgsdatabase og modelleringens iboende kompleksitet er vores aktuelle viden om disse
mekanismer begrænset. Grundforskningen inden for disse områder er afgørende for at
forstå disse elementers adfærd og forblive på forkant med den moderne kondenserede
fasers fysik. Udviklingen inden for avanceret modellering og simulering vil fungere som
en løftestang og forbedre forsøgsprogrammernes virkning.
JRC's program for actinidgrundforskning vil forblive på forkant med actinidfysik og -kemi,
og det primære mål er at tilvejebringe forsøgsfaciliteter i verdensklasse for forskere fra
universiteter og forskningscentre. Disse faciliteter vil give dem mulighed for at undersøge
egenskaberne af actinidmaterialer med henblik på at fuldende deres uddannelse og bidrage
til fremskridtene inden for nuklear forskning.
3.1.4.
Kernetekniske data
De foreslåede udformninger af dedikerede små actinidbrændere og avancerede koncepter
for produktion af kernekraft udløser et behov for nye kernetekniske data med en væsentlig
forbedret nøjagtighed. Forsøgsdataenes kvalitet er afgørende for at opnå bedre
sikkerhedsstandarder og mindre fejlmargener og dermed omkostningseffektivitet
i udformningen og konstruktionen af nye reaktorsystemer. De datafiler, der anvendes af
erhvervsliv og forskningslaboratorier, skal være fuldstændige, nøjagtige og valideret
i henhold til veldefinerede kvalitetssikringsprocedurer.
JRC vil tilvejebringe internationalt påkrævede data og vil endvidere fortsætte den sikre
drift af de lineære acceleratorer Van de Graaff og GELINA.
3.1.5.
Medicinske anvendelser af nuklearforskning
Nye kræftterapier, som går under benævnelsen målrettet alfaterapi (TAT), udnytter de
unikke fysiske egenskaber ved alfapartikelstråling (især dens høje energi og korte
stilængde i humant væv) til at udvælge, ramme og ødelægge syge celler og samtidig skåne
omkringliggende sundt væv. Disse teknikker kan anvendes til behandling af kræft og
infektionssygdomme.
JRC vil fortsat støtte udviklingen af TAT, idet der lægges særlig vægt på alternative
processer til produktion af alfastrålingskilder og radiobiologiske afprøvninger af
radioaktivt mærkede biomolekyler, ved at vurdere deres effektivitet og gennemførlighed
og gøre disse nye anvendelser tilgængelige for hospitaler og lægemiddelindustrien.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.6.
Måling af radioaktivitet i miljøet
Traktatens afsnit II, kapitel 3, fastsætter, at der skal indføres grundlæggende
sikkerhedsnormer til beskyttelse af befolkningens og arbejdstagernes sundhed mod de
farer, som er forbundet med ioniserende stråling. Traktatens artikel 31-38 indeholder
bestemmelser om medlemsstaternes og Kommissionens rolle med hensyn til beskyttelse af
folkesundheden, kontrol med radioaktivitetsmængden i miljøet, frigivelse til miljøet og
håndtering af nukleart affald. I henhold til traktatens artikel 39 bistår JRC Kommissionen
ved udførelsen af denne opgave.
På baggrund af de nye grænseværdier for radionukleider i drikkevand og
fødevaretilsætningsstoffer vil JRC udvikle analyseteknikker og udarbejde dertil hørende
referencemateriale. Der organiseres sammenligninger mellem medlemsstaternes
laboratorier for at vurdere sammenligneligheden af de indberettede overvågningsdata
i henhold til traktatens artikel 35 og 36 og støtte harmoniseringen af systemerne til
overvågning af radioaktiviteten med referenceforsøgsmaterialer.
3.1.7.
Videnforvaltning og uddannelse
Det er vigtigt at vedligeholde og uddybe den nukleare viden blandt de nye generationer af
forskere og ingeniører på nuklearområdet gennem formidling af forsøg, resultater,
fortolkninger og kvalifikationer opnået inden for forskning og programmer for anvendt
forskning.
JRC vil bidrage til at gøre denne viden umiddelbart tilgængelig på en velstruktureret og
veldokumenteret måde og vil støtte uddannelsesaktiviteter på højere læreanstalter i Europa
for både operationelle og innovative Generation IV-reaktorer. Derudover vil JRC udvikle
et europæisk observatorium for menneskelige ressourcer på det nukleare område med
henblik på at analysere tendenserne i Europa og yde videnskabelig støtte til EU's politiske
beslutningsproces. JRC vil endvidere fortsat bidrage til en forbedret kommunikation om
nukleare spørgsmål, herunder navnlig dem, der vedrører offentlighedens accept, og mere
generelt om strategier for almen energibevidsthed. De mange års erfaring med og unikke
faciliteter for måling af nukleare data udgør endvidere en fremragende mulighed for
uddannelse af forskere og ingeniører på det nukleare område, idet undervisningen på
universiteter suppleres med praktisk adgang til nukleare anlæg.
3.2.
3.2.1.
Nuklear sikkerhed
Nukleare reaktorers sikkerhed
De arbejdende anlægs nukleare sikkerhed og pålidelighed optimeres konstant med henblik på
at tage de nye udfordringer op i form af markedsliberalisering, udvidet anlægsdrift og den
nukleare industris renæssance. Med henblik på at bibeholde og forbedre sikkerhedsniveauet i
både vestlige og russiske typer reaktoranlæg er der behov for at videreudvikle og validere
mere avancerede og nøjagtige sikkerhedsevalueringsmetoder og dertil hørende analytiske
værktøjer. JRC udfører målrettede eksperimentelle undersøgelser for at forbedre forståelsen
af de tilgrundliggende fysiske fænomener og processer med henblik på at muliggøre
validering og kontrol af deterministiske og probabilistiske sikkerhedsvurderinger baseret på
avanceret modellering af anlægsprocesser (reaktivitet og termisk hydraulik), af komponenter
under driftsbelastning/aldring og af menneskelige og organisatoriske faktorer. JRC vil
endvidere fortsat spille en central rolle i oprettelsen og driften af det europæiske
clearinginstitut for nukleare operatørers operationelle erfaringer til gavn for samtlige
medlemsstater. Det vil udarbejde emnerapporter om specifikke anlægsspørgsmål og lette den
effektive udveksling og gennemførelse af operationelle erfaringer for at forbedre sikkerheden
i kernekraftanlæg til fordel for alle regulerende myndigheder i Europa.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.2.
Nuklear brændselssikkerhed i energiproduktionsreaktorer i EU
Der vil køre generation II- og III-letvandsreaktorer gennem hele det 21. århundrede. For at
optimere deres sikkerhed og effektivitet skal der sikres en bedre forståelse af
brændselsstavsystemets adfærd i reaktoren (brændsel og indkapsling), navnlig i forbindelse
med udvidede driftsordninger, som dækker normale, hændelige og utilsigtede forhold. De
to vigtigste aspekter inden for denne forskningsgren er brændselsstavenes mekaniske
integritet i reaktorens levetid og brændslets reaktion på transiente forhold (herunder på
svære reaktoruheld op til kernenedsmeltning).
I sidste ende skal forsøg og teori på veldefinerede fysiske og kemiske mekanismer
indarbejdes i flerskalamodeller og eventuelle koder for brændselseffektivitet.
JRC's forskning vil endvidere blive rettet mod at forbedre forsøgsreferencen for UO
2
- og
MOX-brændsels adfærd ved høj udbrændingsgrad.
3.2.3.
Sikker drift af avancerede nukleare energisystemer
Nye reaktorkoncepter for øget sikkerhed, effektivitet og bæredygtighed opfattes på
verdensplan som et nyt forskningsemne, navnlig inden for Generation IV International
Forum (GIF). JRC har af medlemsstaterne fået mandat til at handle som
gennemførelsesorgan for Fællesskabets deltagelse i GIF. JRC vil som sådant yderligere
koordinere de europæiske bidrag (gennem direkte eller indirekte aktioner eller via
medlemsstaterne) til de forskellige GIf-projekter.
De undersøgelser, der gennemføres i JRC's laboratorier, dækker primært de
sikkerhedsaspekter, der er forbundet med innovative reaktorudformningskoncepter og
nukleare brændselscyklusser, navnlig karakterisering, bestrålingsprøvning og
undersøgelser efter bestråling af nye brændselstyper samt karakterisering og kvalificering
af innovative strukturelle og indkapslingsmaterialer. Derudover foretages der
undersøgelser af sikkerhedskravene til den nye generation af reaktorer og af den objektive
evaluering af forskellige innovative systemer. Målet er at støtte etableringen af en fælles
europæisk tilgang til sikkerhedsevaluering af innovative reaktorer, hvilket er en
forudsætning for rettidig konstruktion af prototyper og demonstrationsanlæg, som planlagt
i SNETP's udnyttelsesstrategi.
3.3.
3.3.1.
Nukleare sikkerhedsforanstaltninger
Nuklear sikkerhedskontrol
Som følge af den styrkede rolle, som kernekraft spiller i fremstillingen af elektricitet
i Europa, øges håndteringen af nukleare materialer i brændselskredsløbet løbende. Det er
afgørende at have en stærk og pålidelig ordning for nuklear sikkerhedskontrol og
ikkespredning for at forhindre, at disse materialer anvendes til andet end deres påtænkte
formål. Der er fortsat behov for tekniske innovationer og forbedringer for at gennemføre
sikkerhedskontrolstrategien, som hele tiden udvikler sig. Udfordringen i dag er at indføre
flere automatiserede systemer og bedre værktøjer til informationsanalyse, så inspektørernes
arbejdsbyrde og byrderne for den nukleare industri kan reduceres. Næste generation af
reaktortyper og tilhørende brændselskredsløb vil også kræve nye og innovative tilgange til
sikkerhedskontrol.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.3.2.
Tillægsprotokollen
Tillægsprotokollen har til formål at forhindre uanmeldte nukleare aktiviteter. Protokollens
gennemførelse kræver en række teknikker, som er forskellige fra (eller mere udviklede
end) dem, der bruges ved verificering af regnskaber over nukleart materiale. Det forventes,
at arbejdsbyrden med at kontrollere anmeldelsernes fuldstændighed vil blive større, hvilket
vil kræve mere forskning i og en højere grad af udvikling af metoder til detektering af
ulovlige programmer, i nogle tilfælde ved anvendelse af de samme teknikker som i
forbindelse med nuklear eftersporing. Der skal gøres en stor indsats for at forbedre
metoderne til analyse af mikropartikler til verificering af anmeldte aktiviteter eller til
detektering af uanmeldte aktiviteter.
3.3.3.
Informationsindsamling fra åbne kilder vedrørende ikkespredning
Med sigte på at støtte Kommissionens tjenestegrene og samarbejde med IAEA og
medlemsstaternes myndigheder vil JRC fortsætte med systematisk at indsamle og
analysere oplysninger fra en række kilder (internet, speciallitteratur, databaser) om
ikkespredningstemaer. Disse oplysninger bruges til at lave landerapporter, som nøje følger
udviklingen i udvalgte landes nukleare aktiviteter og import og/eller eksport af udstyr og
teknologi med direkte nukleart formål eller dobbelt anvendelsesformål. Derudover følger
JRC den tekniske udvikling af eksportkontrolordningerne og yder Kommissionens
relevante tjenestegrene teknisk støtte.
3.3.4.
Bekæmpelse af ulovlig handel med nukleare materialer, herunder nuklearforensiske
analyser
Problemerne i forbindelse med ulovlig handel med nukleare og andre radioaktive
materialer, de dermed forbundne spredningsrisici og truslen om nuklear terrorisme kræver
et sæt foranstaltninger vedrørende forebyggelse, detektering og reaktion. De nukleare
sikkerhedsforanstaltninger tiltrækker sig øget opmærksomhed på alle niveauer, lige fra
internationale initiativer (Global Initiative on Combating Nuclear Terrorism, Proliferation
Security Initiative, UNSC 1540 osv.) til multilateralt samarbejde og teknisk udvikling.
Personaleuddannelse er af afgørende betydning for gennemførelsen af nukleare
sikkerhedsforanstaltninger. JRC deler sine erfaringer og sin ekspertviden på det nukleare
område i almindelighed og med hensyn til nukleare sikkerhedsforanstaltninger
i særdeleshed med medlemsstaterne og de internationale organisationer. I denne
forbindelse skal der udvikles forskellige uddannelsesprogrammer, eller de eksisterende
uddannelsesprogrammer skal forbedres, og der skal enten udarbejdes tilhørende
uddannelsesmoduler, eller de eksisterende moduler skal ajourføres. JRC vil oprette et
europæisk uddannelsescenter for sikkerhed, som i første omgang vil koncentrere sig om
nuklear og radiologisk sikkerhed.
4.
E
TISKE ASPEKTER
Under gennemførelsen af særprogrammet og i den forskning, der drives i den forbindelse,
skal grundlæggende etiske principper overholdes. De omfatter de principper, der ligger til
grund for Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder.
I overensstemmelse med nærhedsprincippet og i lyset af de forskellige holdninger i Europa
skal deltagerne i forskningsprojekter overholde gældende love og etiske regler i de lande,
hvor forskningen udføres. Det er under alle omstændigheder de nationale regler, der finder
anvendelse, og ingen forskning, som er forbudt i en given medlemsstat eller et givet land,
vil modtage støtte fra Euratom til udførelse i den pågældende medlemsstat eller det
pågældende land.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Personer, der gennemfører forskningsprojekter, vil i visse tilfælde skulle søge godkendelse
hos de relevante nationale eller lokale etiske råd eller udvalg, inden aktiviteterne indledes.
Kommissionen vil desuden systematisk kontrollere de etiske aspekter af forskningsforslag,
der omhandler etisk følsomme spørgsmål, eller som ikke tager tilstrækkeligt højde for
etiske aspekter. I særlige tilfælde kan der foretages en etisk undersøgelse undervejs
i projektets gennemførelse.
I henhold til Lissabontraktaten skal Fællesskabet tage fuldt hensyn til dyrs velfærd ved
fastlæggelsen og gennemførelsen af EU-politikkerne, herunder også forskningspolitikken
(Rådets direktiv 86/609/EØF).
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0016.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Foranstaltningens varighed og finansielle virkning
1.7. Planlagt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser vedrørende tilsyn og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolordning
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNING
3.1. Udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme og berørt(e) udgiftspost(er)
3.2. Anslået virkning for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af den anslåede virkning for udgifterne
3.2.2. Anslået virkning for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslået virkning for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med den nuværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjeparts deltagelse i finansieringen
3.3. Anslået virkning for indtægterne
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0017.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet for Det Fælles Forskningscenters
gennemførelse af direkte aktioner under Det Europæiske Atomenergifællesskabs
rammeprogram for forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013)
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
10
10 03 – Direkte finansieret forskning, aktionsbevillinger – Euratom
10 03 01 – Det Fælles Forskningscenters (JRC's) aktiviteter på det nukleare område
10 03 02 – Bevillinger hidrørende fra tredjeparters deltagelse
10 01 – Administrative udgifter vedrørende politikområdet ”direkte forskning”
10 01 05 – Udgifter til støttefunktioner i forbindelse med foranstaltninger inden for
politikområdet ”direkte forskning”
10 01 05 01 – Udgifter til forskningspersonale
10 01 05 02 – Eksternt forskningspersonale
10 01 05 03 – Andre administrationsudgifter inden for forskning
1.3.
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet vedrører en ny foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny foranstaltning til opfølgning af et pilotprojekt/en
forberedende foranstaltning
11
X
Forslaget/initiativet vedrører
en forlængelse af en eksisterende foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en foranstaltning til en ny foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Kommissionens flerårige strategiske mål med forslaget/initiativet
Særprogrammet er en af den europæiske energiforskningspolitiks og EU 2020-strategiens
byggesten, især initiativet ”Innovation i EU”. Særprogrammet støtter innovation inden for
området kernekraft med henblik på at tage de udfordringer op, som energien og
klimaændringerne udgør. I det foreliggende forslag behandles perioden 2012-2013
indgående, men aktiviteterne er i fuld overensstemmelse med de centrale milepæle for
teknologisk udvikling inden for det nukleare område i det kommende årti, som fastsat
i den europæiske strategiske energiteknologiplan (SET-planen).
10
11
ABM: aktivitetsbaseret management – ABB: aktivitetsbaseret budgettering.
Jf. artikel 49, stk. 6, litra a) eller b), i finansforordningen.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0018.png
1.4.2.
Berørte specifikke mål og ABM/ABB-aktiviteter
Det overordnede mål med direkte finansieret forskning er at yde kundedrevet
videnskabelig og teknisk støtte til EU's politik vedrørende kernekraft. JRC's nukleare
aktiviteter sigter især mod at opfylde Euratomtraktatens FoU-krav og at yde støtte til
Europa-Kommissionen og medlemsstaterne inden for områderne nuklear
sikkerhedskontrol og ikkespredning, affaldshåndtering, sikkerheden af nukleare anlæg og
brændselskredsløbet, radioaktivitetsniveauer i miljøet og strålingsbeskyttelse. For at nå
dette mål skal viden, færdigheder og kompetence ajourføres løbende med henblik på at
tilvejebringe den nødvendige videnskabelige tidssvarende ekspertviden inden for
områderne kernereaktorsikkerhed og nukleare sikkerhedsforanstaltninger. Sikker og
pålidelig drift og vedligeholdelse af alle nukleare anlæg og laboratorier på JRC's nukleare
anlægsområder og tilhørende håndtering af affaldet fra deres drift forbliver et højt
prioriteret mål.
JRC's specifikke målsætninger er følgende:
- Håndtering af nukleart affald og miljøpåvirkning
Håndtering af nukleart affald: At styrke videngrundlaget vedrørende relevante processer
under tør oplagring af brugt brændsel og i nærheden af det endelige deponi (fra
affaldet/affaldspakken til den geologiske barriere). Inden for separation og transmutation:
At deltage i påvisning af effektive processer og sikker drift af anlæg til fremstilling af
brændsel og separation i laboratorier, baseret på vandige og tørre teknikker.
Grundforskning og anvendelse: At forblive på forkant med actinidfysik og -kemi og med
nukleare referencedata med det primære formål at tilvejebringe forsøgsfaciliteter
i verdensklasse og at åbne sine faciliteter for forskere fra universiteter og forskningscentre.
Inden for nukleare data: At tilvejebringe internationalt påkrævede data og sikker drift af
acceleratorerne Van de Graaff og GELINA. Inden for medicinske anvendelser: At støtte
udviklingen af målrettet alfa(partikel)terapi, idet der lægges særlig vægt på alternativer til
produktion af alfastrålingskilder og radiobiologiske afprøvninger af radioaktivt mærkede
biomolekyler, ved at vurdere deres effektivitet og gennemførlighed.
Måling af radioaktivitet i miljøet: At udvikle systemer i realtid til indsamling, validering,
kortlægning og indberetning på europæisk plan af oplysninger om radioaktivitet i miljøet.
At udvikle analyseteknikker og udarbejde dertil hørende referencemateriale.
- Nuklear sikkerhed
Nukleare reaktorers sikkerhed: At bibeholde kompetencerne inden for udformning af og
nuklear driftssikkerhed i vestligt og russisk udformede kraftværker med henblik på at
tilvejebringe værdifuld teknisk støtte til de øvrige af Kommissionens generaldirektorater,
der træffer politiske beslutninger om lovgivning/projekter/spørgsmål vedrørende nuklear
sikkerhed, og til EU's lovgivende organer og tekniske støtteorganisationer med hensyn til
fortolkning og formidling af hændelser, der opstår i kernekraftværker.
Sikkerhed af det nukleare brændselskredsløb for nuværende generationer af reaktorer: At
udvikle nuværende og fremtidsorienterede brændselskredsløbstendenser og -koncepter for
brændsel, der anvendes i de for øjeblikket tilgængelige Gen II- og III-reaktorer. At vurdere
sikkerheden af brændselsstavene under drift i reaktoren ved hjælp af avancerede teknikker
til undersøgelse efter bestråling. At modellere anvendelser.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0019.png
Sikker drift af avancerede nukleare systemer: At yde teknisk støtte til gennemførelsen af
SNETP's (Sustainable Nuclear Energy Technology Platform) udnyttelsesstrategi. At
fremme og forbedre koordineringen af Euratoms deltagelse i GIF og samtidig forblive en
vigtig Euratombidragyder til opbygningen af GIF's videngrundlag og database inden for
området avanceret brændsels sikkerhed, sikkerhedsvurderinger og kvalificering af
innovative materialer.
- Sikkerhedskontrol og sikkerhedsforanstaltninger på det nukleare område
Nuklear sikkerhedskontrol: At udvikle verificering og detektering, indeslutnings- og
overvågningsteknologier, avancerede og innovative metoder til måling af nukleare
materialer, at udarbejde nødvendigt nukleart referencemateriale, at organisere
sammenligninger mellem laboratorierne og tilbyde uddannelse af navnlig IAEA's og
Kommissionens inspektører. I forbindelse med tillægsprotokollen at styrke evnen til at
detektere uanmeldte nukleare aktiviteter og forbedre de spektrometriske metoder i retning
af høj opløsning, høj følsomhed og pålidelighed.
Bekæmpelse af ulovlig handel med nukleare materialer, herunder forensiske analyser:
Dette vedrører oprettelse af et integreret nukleart sikkerhedskoncept for forebyggelse,
detektering og reaktion på scenarier vedrørende uanmeldte aktiviteter og omfatter
oprettelse og gennemførelse af det europæiske uddannelsescenter for sikkerhed i JRC-regi.
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
JRC-programmet vil fokusere på forskning i affaldshåndtering og sikkerheden af og
sikkerhedskontrollen i forbindelse med nuværende og avancerede nukleare systemer.
Forskningsprogrammet skal forbedre den videnskabelige viden på disse områder og støtte
de politiske strategier, som er de største udfordringer i forbindelse med sikker og effektiv
udnyttelse af kernekraft inden for rammerne af det 21. århundredes energimiks. Det vil
være nødvendigt at støtte grundforskningen og den målrettede videnskabelige forskning
for at bevare den størst mulige forståelse af et nøglefænomen, og der vil endvidere blive
fokuseret på at støtte uddannelse af nuværende og fremtidige forskere og ingeniører.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
JRC har indført et system til evaluering af støtteaktiviteterne, som går lige fra at føre tilsyn
med opnåelsen af målene og direktørernes halvårlige vurdering af aktiviteterne til den
periodiske vurdering af aktionerne, som vurderer JRC's forskningsprojekter (benævnt
”aktioner”) med hensyn til den opnåede politiske virkning og det videnskabelige output en
gang om året efter en detaljeret indikatorbaseret metode. For så vidt angår den politiske
støtte, fastlægger JRC antallet af resultater (resultatindikator) og antallet af forekomster af
en mærkbar virkning blandt de politiske beslutningstagere ved anvendelse af en liste over
foruddefinerede kriterier (virkningsindikator). Det videnskabelige output måles gennem
antallet af publikationer i artikler med peer-review (resultatindikator) og antallet af fælles
publikationer med eksterne forskningsorganisationer (til måling af graden af samarbejde
med førsteklasses institutter). I løbet af 2011 vil JRC endvidere udvikle et system til
vurdering af virkningen af dets videnskabelige publikationer. Uddannelsesresultaterne og -
virkningen vil ligeledes blive vurderet.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0020.png
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
JRC's nukleare aktiviteter sigter mod at opfylde Euratomtraktatens krav vedrørende
forskning og udvikling (FoU) og at yde støtte til Kommissionen og medlemsstaterne inden
for områderne nuklear sikkerhedskontrol og ikkespredning, affaldshåndtering, sikkerheden
af nukleare anlæg og brændselskredsløbet, radioaktivitetsniveauer i miljøet og
strålingsbeskyttelse. Det foreslåede særprogram vil tage forskellige videnskabelige og
teknologiske udfordringer op med henblik på at opfylde SET-planens kortsigtede og
langsigtede mål. Nærmere oplysninger kan findes i den forudgående evaluering.
1.5.2.
Merværdi af EU's inddragelse
Merværdien af Euratoms aktioner og især af JRC's direkte inddragelse i den nukleare
forskning hænger sammen med grænseoverskridende virkninger, stordriftsfordele, som er
med til at løse problemet med de mindre nationale investeringer i forskning. En indsats på
europæisk plan er velbegrundet inden for det nukleare område. Nogle nukleare
forskningsaktiviteter er så omfattende, at kun få medlemsstater alene kan stille de
nødvendige midler og den nødvendige ekspertise til rådighed.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende, tidligere gennemførte foranstaltninger
I 2010 forelagde et panel på højt niveau af internationalt anerkendte eksperter en rapport
om midtvejsevalueringen af det syvende Euratomrammeprogram (2007-2011) – Det
Fælles Forskningscenters direkte aktioner. Eksperterne skrev, at den overordnede
vurdering af arbejdet var positiv, baseret på den opfattelse, at meget af JRC's
videnskabelige arbejde er af meget høj standard (internationalt på højeste plan). Derudover
anbefalede panelet, at JRC forbedrer gennemsigtigheden, effektiviteten og
gennemslagskraften af forvaltningen af dets nukleare aktiviteter, og at det udvikler en
ambitiøs vision for 2030 og en dertil hørende strategi for dets nukleare aktiviteter. De
forskellige aspekter er blevet taget op i JRC's strategi for 2010-2020, og der er blevet
foretaget en tilpasning af temaerne i arbejdsprogrammet.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og mulig synergivirkning
De forsknings- og udviklingsaktiviteter, der er omfattet af det foreslåede særprogram,
ligger inden for anvendelsesområdet for den europæiske strategiske energiteknologiplan
(SET-planen), som Det Europæiske Råd har godkendt.
1.6.
Foranstaltningens varighed og finansielle virkning
X Forslag/initiativ af
begrænset varighed
– X Forslag/initiativ gældende fra den [1.1.]2012 til den [31.12.]2013
– X Finansiel virkning fra 2012 til 2016 (forventet afslutning af betalingerne til
JRC's aktioner)
1.7.
Planlagt(e) forvaltningsmetode(r)
X
Direkte central forvaltning
ved Kommissionen
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0021.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser vedrørende tilsyn og rapportering
Kommissionen fører løbende og systematisk tilsyn med gennemførelsen af
Euratomrammeprogrammet og de tilhørende særprogrammer og skal regelmæssigt
aflægge rapport og formidle resultaterne af dette tilsyn. Senest to år efter
rammeprogrammets og de tilhørende særprogrammers afslutning (2015) skal
Kommissionen lade uafhængige eksperter foretage en ekstern evaluering af programmets
grundlag, gennemførelse og resultater. JRC yder videnskabelig og teknologisk støtte til
(primært Kommissionens) brugere gennem et arbejdsprogram med ca. 100 aktioner,
hvoraf ca. 25 % har at gøre med Euratomprogrammet. JRC vurderer hvert år resultatet og
virkningen af sine aktiviteter på grundlag af en peer review-bedømmelse. Resultaterne af
denne vurdering udnyttes direkte ved planlægningen af arbejdsprogrammet for det
følgende år. De indikatorer og kriterier, der anvendes ved denne periodiske vurdering af
JRC's aktiviteter, er knyttet direkte til resultaterne af JRC's aktiviteter og dets centrale
resultatindikatorer. Derudover kontrollerer JRC's styrelsesråd efter vedtagelsen af
Kommissionens afgørelse
12
om reorganisering af Det Fælles Forskningscenter og i tråd
med de forpligtelser, der følger af særprogrammerne (om nukleare og ikkenukleare
aktiviteter), årligt gennemførelsen af JRC's arbejdsprogram og offentliggør sine
bemærkninger til JRC's årsrapport. Der sikres passende sammenhæng med det årlige tilsyn
med de indirekte aktioner.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolordning
Konstaterede risici
I overensstemmelse med Kommissionens krav udføres der hvert år en risikovurdering for
at konstatere eventuelle risici og stille forslag om afhjælpende foranstaltninger. De
konstaterede risici og afhjælpende foranstaltninger samt den vejledende tidsplan tages med
som en del af Kommissionens forvaltningsplan.
2.2.2.
Planlagte(e) kontrolredskab(er)
Der anvendes flere kontrolredskaber, som det var tilfældet gennem hele Euratoms syvende
rammeprogram (2007-2011), herunder forudgående kontrolforanstaltninger og vilkårligt
udvalgte halvårlige efterfølgende kontroller inden for rammerne af den interne
kontrolordning. Derudover hjælper kravet om revisionserklæringer og gennemførelsen af
regelmæssige uafhængige eksterne revisioner med at sikre en forsvarlig økonomisk
forvaltning, herunder de foretagne transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
12
EFT L 107 af 30.4.1996, s.12, - 96/282/Euratom.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0022.png
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Der vil blive truffet passende foranstaltninger til forebyggelse af uregelmæssigheder og
svig, og de nødvendige skridt vil blive taget for at kræve tabte, uberettiget udbetalte eller
forkert anvendte midler tilbagebetalt i overensstemmelse med Rådets forordning (EF,
Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om finansforordningen vedrørende De
Europæiske Fællesskabers almindelige budget, Kommissionens forordning (EF, Euratom)
nr. 2342/2002 af 23. december 2002 om gennemførelsesbestemmelser til
finansforordningen, Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95 af 18. december 1995
om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser
13
, Rådets forordning
(Euratom, EF) nr. 2185/96 af 11. november 1996 om Kommissionens kontrol og
inspektion på stedet med henblik på beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers
finansielle interesser mod svig og andre uregelmæssigheder
14
og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999 om undersøgelser, der foretages af Det Europæiske
Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF)
15
.
13
14
15
EFT L 312 af 23.12.1995, s. 1.
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2.
EFT L 136 af 31.5.1999, s. 1.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0023.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNING
Udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme og berørt(e) udgiftspost(er)
Eksisterende udgiftsposter i budgettet
Efter samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts-
område i den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
[Beskrivelse……………………
…...……….]
10 03
Direkte finansieret
forskning – Euratom
10 03 01
Det
Fælles
Forskningscenters
(JRC's)
aktiviteter på det nukleare område
10 03 02
Bevillinger hidrørende
fra tredjeparters deltagelse
10 01
Administrative udgifter
vedrørende direkte forskning
10
01
05
Udgifter
til
støttefunktioner i forbindelse med
foranstaltninger
inden
for
politikområdet ”direkte forskning”
10 01 05 01
Udgifter til
forskningspersonale
10
01
05
02
Eksternt
forskningspersonale
10
01
05
03
Andre
administrationsudgifter inden for
forskning
Udgifternes
art
OB/IOB
(16)
Bidrag
Fra
EFTA-
landene
17
Fra
kandidatlan
dene
18
Fra
tredje-
lande
Artikel 18, stk. 1,
litra aa), i
finansforordningen
OB
NEJ
JA/NEJ *
JA
JA
1a
IOB
NEJ
JA/NEJ *
JA
NEJ
* Der finder for øjeblikket drøftelser sted med Tyrkiet vedrørende nuklear forskning.
Nye budgetposter, som der er søgt om.
Ikke relevant.
16
17
18
OB = opdelte bevillinger / IOB = ikkeopdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og i givet fald potentielle kandidatlande fra Vestbalkan.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0024.png
3.2.
3.2.1.
Anslået virkning for udgifterne
Sammenfatning af den anslåede virkning for udgifterne i mio. EUR (3 decimaler)
1a
Udgiftsområde i den flerårige finansielle ramme:
JRC
Aktionsbevillinger
Budgetpostens nummer: 10.03
Budgetpostens nummer: 10.03.01
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
År
2012
(1)
(2)
(1)
(2)
År
2013
9,895
4,650
9,895
4,650
10,252
8,972
10,252
8,972
År
2014
0
6,525
0
6,525
I ALT
20,147
20,147
20,147
20,147
Bevillinger af administrativ art finansieret over bevillingsrammen for særprogrammet
Budgetpostens nummer: 10.01.05
Budgetpostens nummer: 10.01.05.01
Budgetpostens nummer: 10.01.05.02
Budgetpostens nummer: 10.01.05.03
Forpligtelser
(3)
(3)
(3)
(3)
=1+1a +3
=2+2a+3
104,648
57,444
10,577
36,627
114,543
109,298
108,421
59,515
10,958
37,948
118,673
117,393
0
213,069
116,959
21,536
74,574
0
6,525
233,216
233,216
Bevillinger I ALT til JRC
Betalinger
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0025.png
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
(6)
=4+ 6
=5+ 6
9,895
4,650
104,648
114,543
109,298
10,252
8,972
108,421
118,673
117,393
0
6,525
0
0
6,525
20,147
20,147
213,069
233,216
233,216
Administrative bevillinger finansieret over bevillingsrammen for
særprogrammet I ALT
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1 a
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
Hvis flere udgiftsområder påvirkes af forslaget / initiativet:
Aktionsbevillinger I ALT
Administrative bevillinger
særprogrammet I ALT
finansieret
over
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
bevillingsrammen
Forpligtelser
Betalinger
for
(6)
=4+ 6
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-4
i den flerårige finansielle ramme
(referencebeløb)
=5+ 6
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0026.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle ramme:
JRC
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
5
”Administrative udgifter”
i mio. EUR (3 decimaler)
År 2012
År 2013
I ALT
I ALT
JRC
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
Bevillinger
(Bevillinger i alt = betalinger i alt)
i mio. EUR (3 decimaler)
År 2012
År 2013
118,673
117,393
6,525
År
2014
I ALT
233,216
233,216
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
114,543
109,298
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0027.png
3.2.2. Anslået virkning for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet indebærer ikke, at der anvendes aktionsbevillinger
– X Forslaget/initiativet indebærer, at der anvendes følgende aktionsbevillinger:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
År
2012
Der angives mål og output
Type output
Antal
output
Gns. omk.
ved output
OUTPUT
Antal
output
Antal
output
Samlede
omkostninger
År
2013
I ALT
Omkostninger
Omkostninger
SPECIFIKT MÅL NR. 1
19
- Output – EURATOM – direkte
forskning – JRC
Subtotal for specifikt mål nr. 1
Produkter og
tjenesteydelser til EU's
politiske beslutningstagere
157*
64 (**)
9,895
160*
10,252
317*
20,147
157*
9,895
160*
10,252
317*
20,147
SAMLEDE OMKOSTNINGER
9,895
10,252
20,147
(*)
(**)
Anslået antal output.
Omkostningerne ved de enkelte output er meget forskellige. Et rutinedokument (f.eks. en periodisk prognose for afgrøder) kan f.eks. ikke sammenlignes
med en endelig rapport om en omfattende og eventuelt dyr undersøgelse, hvor store kreditbeløb kan have udmøntet sig i blot ét undersøgelsesdokument.
Begge er relevante og anvendelige, men tjener helt forskellige formål. De gennemsnitlige omkostninger er blot en matematisk beregning, hvor budgettet
divideres med det anslåede antal output.
19
Som beskrevet i del 1.4.2. ”Specifikt mål...”.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0028.png
3.2.3.
Anslået virkning for administrationsbevillingerne
3.2.3.1. Sammenfatning
Forslaget/initiativet indebærer ikke, at der anvendes administrationsbevillinger
at
der
anvendes
følgende
– X Forslaget/initiativet
indebærer,
administrationsbevillinger:
i mio. EUR (3 decimaler)
År
2012
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
Subtotal for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
År
2013
I ALT
Uden for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
Direkte forskning
68,021
36,627
10,648
Direkte forskning
70,474
37,948
108,421
Direkte forskning
138,495
74,574
213,069
Menneskelige ressourcer
Andre udgifter
af administrativ karakter
Subtotal
uden for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
I ALT
104,648
108,421
213,069
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet indebærer intet behov for menneskelige ressourcer
Skøn udtrykt i hele tal (eller med højst én decimal)
År
2012
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
X 01 01 01 (Hjemsted og Kommissionens
repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (Delegationer)
XX 01 05 01 (Indirekte forskning)
10
01 05 01 (Direkte forskning)
566
566
År
2013
– X Forslaget/initiativet indebærer følgende behov for menneskelige ressourcer:
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0029.png
Eksternt personale (i fuldtidsækvivalenter: FTÆ)
20
XX 01 02 01 (CA, INT, SNE under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (CA, INT, JED, LA og SNE i
delegationerne)
XX
01 04
yy
21
- på hjemsteder
22
- i delegationer (F4E)
XX
01 05 02 (CA, INT, SNE – Indirekte
forskning)
10
01 05 02 (CA, INT, SNE – Direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
732
732
166
166
XX
er lig med politikområdet eller det berørte budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat til
aktionen, og/eller interne rokader i GD'et, hvortil kommer de eventuelle yderligere bevillinger,
som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under
hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
Jobbeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Eksternt personale
Opgaver, som er afledt af særprogrammet for nuklear
forskning, navnlig vedrørende håndtering af nukleart
affald, nuklear sikkerhed og sikkerhedskontrol og
sikkerhedsforanstaltninger på det nukleare område.
3.2.4.
Forenelighed med den nuværende flerårige finansielle ramme
– X Forslaget/initiativet er foreneligt med den nuværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet kræver en omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme
Ikke relevant
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
23
.
Ikke relevant
20
21
22
23
CA= kontraktansat, INT= agenturpersonale (”Intérimaire”), JED= ”Jeune Expert en Délégation” (unge
eksperter i delegationer), LA= lokalansat, SNE= udstationeret national ekspert.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
Angår især strukturfonde, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og
Den Europæiske Fiskerifond (EFF).
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450202_0030.png
3.2.5.
Tredjeparts deltagelse i finansieringen
– Forslaget/initiativet tillader ikke samfinansiering med deltagelse af tredjepart
– X Forslaget/initiativet skal samfinansieres i henhold til følgende overslag:
Bevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
År
2012
Samfinansierende organ
Samfinansierede bevillinger I ALT
År
2013
Tredjelande, som er associeret med programmet
* Tredjeparts deltagelse i finansieringen vil blive
tilføjet senere
3.3.
Anslået virkning for indtægterne
Forslaget/initiativet har ingen finansiel virkning for indtægterne
– X Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkning:
X
for egne indtægter
for diverse indtægter
i mio. EUR (3 decimaler)
Forslagets/initiativets virkning
24
År
2012
pm
pm
År
2013
pm
pm
På budgettets
indtægtsside:
Konto 6013
Konto 6031*
Bevillinger til rådighed i
indeværende regnskabsår
* Der finder for øjeblikket drøftelser sted med Tyrkiet vedrørende nuklear forskning.
Med hensyn til diverse formålsbestemte indtægter angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter
der påvirkes.
10 03 02 – Bevillinger hidrørende fra tredjeparters deltagelse
Det oplyses, hvilken metode der er benyttet til at beregne virkningen for indtægterne.
Visse associerede stater kan bidrage til supplerende finansiering af rammeprogrammet
gennem associeringsaftaler.
24
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told, sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløb, hvorfra opkrævningsomkostningerne på 25 % er fratrukket.
DA
29
DA